Selasa, 16 Ogos 2011

DIALOG RAKYAT

DIALOG RAKYAT


Kedua-dua Najib - John Malott

Posted: 16 Aug 2011 03:50 PM PDT

John Malott


Ianya bulan Oktober 1962, dan Amerika Syarikat dan Kesatuan Soviet bertentangan mata. Orang-orang Rusia baru sahaja meletakkan peluru berpandu di Cuba, hanya 90 batu dari Amerika Syarikat. Jika mereka tidak mengeluarkan peluru berpandu itu, kemungkinan perang nuklear antara dua kuasa besar dunia akan berlaku.

Di tengah-tengah krisis itu, Presiden John F Kennedy menerima dua mesej dari Premier Soviet, Nikita Khrushchev.Satu adalah positif dan berunsur damai. Satu lagi adalah kasar dan berunsur seteru.

Apa yang perlu dilakukan? Penasihat Kennedy memikirkan bahawa mungkin ada satu rampasan kuasa di Moscow, dan sayap kanan kini memberitahu Khrushchev apa yang perlu dilakukan. Itulah sebabnya mereka menerima mesej kedua yang negatif.

Saudara lelaki Presiden Kennedy, Bobby, memberikan nasihat yang sangat menarik.

Balas mesej yang awak suka.

Paksanya berpegang pada janji

Dan begitu juga di Malaysia hari ini. Perdana Menteri Najib tiba-tiba mengumumkan bahawa beliau sudah bersedia untuk menubuhkan sebuah jawatankuasa parlimen untuk mengkaji reformasi pilihan raya dan memastikan pilihan raya Malaysia yang akan datang adalah bebas dan adil. Dia berkata bahawa dia tidak mahu untuk memerintah Malaysia jika terdapat keraguan mengenai keadilan pilihan raya Malaysia.

Najib "satu lagi" mengatakan bahawa pilihanraya di Malaysia telah sentiasa bebas dan adil, dan bahawa UMNO tidak pernah menipu. Apabila Bersih 2.0 berani untuk memanggil untuk reformasi pilihan raya, beliau memanggil untuk tindakan keras polis terhadap rakyat sendiri yang jauh lebih ganas daripada apa yang pihak polis Britain telah gunakan terhadap samseng rompakan yang menyerang London hari ini.

"Satu lagi " Najib - Najib "jahat" - bahkan telah berani untuk membandingkan perhimpunan aman Bersih untuk reformasi pilihan raya kepada perusuh perusuh London.

Jadi tentang Najib yang manakah kita sedang bercakap? 'liberal "Najib baru, Najib" baik "atau" kata Najib yang jahat, "yang takut hentakan sayap kanannya seperti Ibrahim Ali?

Mari kita ambil nasihat Bobby Kennedy.

Mari kita pilih Najib mana yang kita suka, kemudian kita mintanya berpegang kepada janjinya.

Kemudian mari kita tegaskan supaya beliau susuli dengan janjinya untuk jawatankuasa parlimen yang tidak berat sebelah.

Marilah kita menegaskan bahawa kredibiliti reformasi pilihan raya Malaysia akan dipertingkatkan jika dia menjemput Bersih 2.0 dan NGO lain untuk mengambil bahagian dalam proses.

Mari kita berkeras bahawa dia menjemput pemerhati antarabangsa untuk Pilihan Raya Agung Malaysia yang akan datang.

Mari kita berkeras bahawa dia "berbuat apa yang dikatanya."

Dan jika tidak ...

Anda tahu jawapannya ...

Kita akan melihat warna sebenarnya. Kita akan tahu Najib mana yang kita berhadapan dengan. - Malaysia Chronicle

- John Malott adalah bekas duta AS ke Malaysia dan kini presiden Persatuan Jepun-Amerika Washington DC

Gagal memenangi kaum Cina, Koh dilihat sebagai kambing hitam

Posted: 16 Aug 2011 03:29 PM PDT

Dana Kay, Wong Choon Mei, Malaysia Chronicle



Presepsi awam terhadap Presiden Gerakan Koh Tsu Koon telah membuatkan masyarakat Cina menjelir lidah dan melambai jari mereka, ramai melengkapkan gerak isyarat dengan "Saya telah beritahu kamu!"

Sekarang, ia tidak seharusnya datang sebagai satu kejutan bahawa kepada orang di jalan di Chinatown, penyebabnya adalah Perdana Menteri Najib Razak. Tidak begitu popular dengan masyarakat, ramai yang benar-benar jijik selepas dia menunjukkan "warna sebenar" dengan tidak berpegang pada kata-katanya di perhimpunan Bersih Julai 9 untuk pilihan raya yang bebas dan adil.

Ramai berpendapat, beliau kini hanya lebih sedikit daripada karikatur Ibrahim Ali dari Perkasa.Lambat laun, Najib pasti jatuh.Ini berdasarkan pandangan ramai pengulas yang bercakap dengan Malaysia Chronicle. Mereka tidak suka akan kekurangan "pendirian berprinsip" beliau.

Najib dan Muhyiddin perlu bertanding di Pulau Pinang

Dalam isu Ketua Gerakan Koh Tsu Koon, yang telah telah diminta bersara dalam cara biadab dan berprofil tinggi oleh akhbar milik UMNO- Utusan dan lain-lain kumpulan UMNO, bekas ketua menteri di Pulau Pinang itu adalah dianggap sebagai bidak dalam politik permainan BN. Bangsa mereka kini dalam jurang kumpulan etnik yang berbeza terhadap satu sama lain untuk memerah undi yang paling mungkin dalam pilihan raya umum akan datang, yang ramai menjangkakan akan berlaku dalam beberapa bulan.

"Saya tidak mahu berada di tempatnya sekarang," Naib Pengerusi PKR Sarawak See Chee How berkata kepada Malaysia Chronicle.

Untuk See, Koh gagal untuk melakukan kerja yang baik sepanjang tempoh beliau sebagai Ketua Menteri Pulau Pinang kerana dominasi ke atas UMNO dan politik perkauman. "Saya fikir ia bukan Koh yang menjalankan pentadbiran tetapi UMNO jadi masih lagi terdapat banyak pembaziran dan masalah kewangan seperti biasa. Lihat di negeri-negeri yang ditadbir oleh Pakatan, mereka mentadbir dengan baik kerana mereka meletakkan keutamaan kepada rakyat. Mereka juga sangat tegas tentang rasuah dan ini adalah perkara utama yang rakyat hargai. "

Menukar presiden juga tidak akan menukar Gerakan, ramal See. "Najib dan timbalannya perlu pergi ke Pulau Pinang dan bertanding sebagai calon di situ maka mereka akan tahu betapa sukarnya ia. Orang-orang Pulau Pinang terlalu pintar untuk mengundi kerajaan yang korup untuk dan memusnahkan masa depan mereka. Koh hanya kambing hitam untuk semua mereka, "katanya.

Menghukum orang-orang Cina

Ironinya, pengkritik terhebat Koh buat masa ini datang bukan dari Pakatan Rakyat tetapi dari gabungan BN sendiri. Pengkritiknya berpendapat bahawa Presiden Gerakan, yang menerajui Pulau Pinang selama 18 tahun, perlu meletak jawatan jika BN menginginkan balik negeri itu dari Pakatan. Momentum bagi Koh untuk meletak jawatan kini semakin lantang dan jelas dari hari ke hari, datang walaupun dari beberapa rakan-rakan seperjuangan Koh dari parti itu sendiri.

Ramai rakyat Malaysia percaya Koh telah meletakkan dirinya ke dalam situasi lekit seperti itu selepas menerima jawatan menteri melalui 'pintu belakang' melalui kedudukan Senator selepas dia kehilangan kerusinya dalam pilihan raya umum 2008. Tetapi sementara ramai yang berpendapat bahawa dia layak menerima tamparan hebat, dia kini digunakan oleh UMNO untuk menghukum orang-orang Cina.

Lucas Lau, seorang jurutera berpendapat bahawa slogan 1Malaysia Najib tidak berfungsi dengan baik dengan orang-orang Cina dan oleh itu beliau menyasarkan semua peluru pada mereka sekarang, tidak kira sama ada Koh terlibat atau tidak.Lau berkata teorinya mungkin salah tetapi bagi Najib, Koh tidak banyak membantu beliau untuk mendapatkan sokongan orang-orang Cina.

"Saya fikir Najib kecewa bahawa orang Cina enggan mengikut tuntutan beliau 'saya bantu anda, anda bantu saya' terutamanya selepas pilihan raya kecil Sibu dan pilihan raya Sarawak baru-baru ini. Jadi dia terpaksa mencari di tempat lain untuk mendapatkan sokongan dan ini akan menjadi daripada orang Melayu dan India, "Lau memberitahu Malaysia Chronicle.

"Dia tidak sedar bahawa konsep 1Malaysia beliau gagal kerana terdapat kelemahan yang terlalu banyak. Orang di atas jarang melihatnya sebagai kesalahan mereka tetapi cenderung untuk menyalahkan orang lain atas kegagalan mereka. Oleh itu kepadanya, orang-orang Cina menyebabkan kegagalannya dengan tidak bertindak balas kepada beliau dan kini orang Cina mesti dihukum. Jadi, semakin banyak BN bersifat perkauman, semakin ramai orang Melayu akan tertarik dengan mereka. Sama ada ia berfungsi atau tidak akan dilihat dalam pilihan raya umum yang akan datang. "

Menyalahkan Koh atau Hishamuddin tidak akan bantu Najib

Sesungguhnya, komen Lau menggambarkan pandangan kebanyakan rakyat Malaysia, bukan sahaja orang Cina. Ini adalah satu faktor yang Najib akan berbuat baik untuk mengambil tahu tentang sesuatu daripada kekal dalam mod penafian. Kerosakan yang disebabkan oleh beliau sepanjang Model Ekonomi Baru (DEB) dan pendirian tegas beliau yang berkaitan Bersih adalah jauh lebih besar daripada difikirkannya. Pada masa ini, penasihat beliau cuba untuk menyalahkan Hishammuddin. Tetapi itu tidak akan berfungsi juga.

Mungkin ahli PKR, Richard Siong, mengatakannya dengan terbaik. Menurut beliau, Najib tidak mempunyai kualiti yang tinggi. Dia bukan Anwar Ibrahim, Hadi Awang atau Lim Kit Siang. Ini adalah orang-orang yang berjuang untuk kepercayaan dan telah berjaya untuk mengatasi rintangan yang amat besar untuk berjaya dengan kerja keras mereka sendiri. Apakah Najib tanpa nama keluarganya? Ada juga yang menuding jari kepada ketidakselesaan yang jelas apabila bergaul dengan masyarakat di jalanan semasa tinjauan mesranya, di mana pengawal peribadi beliau mengelilingi beliau dan mengekalkan jarak daripada orang ramai.

Untuk Siong, Najib berada di belakang semua termasuk penangkapan penyokong Bersih, serbuan gereja dan Perkasa, yang baru-baru ini membakar salinan akhbar Star kerana menyebut rusuk babi 'Mongolia' dalam seksyen makanannya untuk Ramadan Delights.

Sama ada Perkasa marah semata mata kerana daging babi tidak halal atau perkataan 'Mongolia' yang membawa balik memori penterjemah yang dibunuh, Altantuya Shaariibuu, kini subjek ketawa awam. Altantuya dikatakan ialah perempuan simpanan Najib pada satu ketika, walaupun dia telah menafikannya.

Siong juga percaya bahawa Koh hanya dipergunakan oleh UMNO. Sekarang mereka menyedari bahawa Koh tidak berguna lagi, mereka sedang "menghalau dia keluar," kata Siong, sambil menambah bahawa sayang bahawa pemimpin-pemimpin Cina cenderung untuk berpaut kepada kuasa dan enggan untuk melangkah pergi apabila masa mereka sampai.

"Saya kata Najib tidak peduli langsung tentang Gerakan atau MCA kerana mereka gagal untuk membawa orang-orang Cina ke sisinya. Dalam banyak keputusan yang dibuat, saya fikir kedua-dua pihak Cina tidak menyedari bagaimana kadar prestasi mereka atau yangmereka mungkin terlalu lemah untuk membantah dasar-dasar yang tidak adil, "Siong memberitahu Malaysia Chronicle.

Koh bukan Taib, UMNO perlu penasihat baik

Tracy CN, seorang pegawai HR berkata Malaysia berada dalam dilema politik yang paling teruk sejak kemerdekaan. Mengikuti senario politik denagnrapat, Tracy merasakan bahawa Koh sedang dikritik kerana tinggal terlalu lama seperti Taib. Selain itu, beliau berkata persamaan itu berakhir.

"Koh lemah, tetapi Taib adalah induk segala-galanya di Sarawak. Jangan bandingkan dia dengan Ketua Menteri Sarawak, Abdul Taib Mahmud. Taib mempunyai 29 kerusi Parlimen di bawah kuasanya. Jadi Koh dan Taib adalah dua orang yang sangat berbeza," kata Tracy kepada Malaysia Chronicle.

Koh sepatutnya sudah lihat tanda-tanda yang datang. Malah itu akhbar arus perdana UMNO adalah panggilan untuk beliau untuk keluar. Ia menunjukkan betapa sedikitnya mereka menghormati beliau. Tetapi di sebalik semua, saya percaya motif UMNO untuk menunjukkan pada Melayu dan India, 'datang pada kami'. Jika anda tidak berbuat demikian, anda akan menderita seperti orang Cina. Kasihan tetapi perkara tidak berfungsi begini sekarang. Melayu berpendidikan. Muslim dalam PAS setia kepada parti mereka. Negara ini yang dikendalikan oleh UMNO mencederakan terlalu banyak menyakitkan orang orang Cina. Tanya mana-mana Cina, mereka tidak menentang mana-mana Melayu, India atau Dayak. mereka hanya menentang terhadap pemerintahan UMNO, habis "

Sama ada para pengulas yang betul atau salah dan apa-apa sebab di sebalik kejatuhan Koh, UMNO tahu bahawa Pulau Pinang tidak boleh diambil tanpa bantuan parti berasaskan kaum Cina. Maka menggantikan Koh semata-mata akan menggantikan angka-kepala dengan angka-kepala yang lain. Ini sendiri menunjukkan bahawa UMNO memerlukan penasihat yang lebih baik kerana orang Cina Pulau Pinang adalah di kalangan yang terpandai di negara ini. Mereka tidak akan membeli!

- Malaysia Chronicle

Aidilfitri: Bekalan makanan mencukupi di Sarawak

Posted: 16 Aug 2011 03:28 PM PDT

KPDNKK akan membuat pemantauan harga dan tindakan tegas akan dikenakan terhadap peniaga yang menaikkan harga barangan secara melampau.



KUCHING: Rakyat negeri ini tidak perlu khuatir tentang barangan keperluan bersempena sambutan Hari Raya Aidilfitri tahun ini.

Ini kerana Pejabat Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) Sarawak hari ini memberi jaminan masalah kekurangan bekalan makanan keperluan tidak akan timbul.

Pengarahnya, Wan Ahmad Uzir Wan Sulaiman berkata, kerajaan memberi jaminan bahawa barangan keperluan bersempena sambutan Aidilfitri tahun ini mencukupi.

Menurutnya, pihaknya juga telah meminta semua pemborong agar memastikan barangan seperti bekalan ayam, daging, minyak masak, bawang merah serta barangan lain mencukupi di pasaran untuk kegunaan orang ramai.

"Antara lain, kita telah mengadakan pertemuan dengan semua persatuan peniaga, penternak, pemborong dan sebagainya.

"Hasilnya, mereka juga telah memberi jaminan barangan keperluan sememangnya mencukupi untuk Hari Raya tahun ini…justeru orang ramai tidak perlulah bimbang," katanya.

Mengulas lanjut jaminan itu, Wan Ahmad memberitahu bagi memenuhi permintaan pada musim perayaan berkenaan, Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (Fama) akan meningkatkan kapasiti import daging.

"Kami (KPDNKK) juga akan membuat pemantauan harga dan tindakan tegas akan dikenakan terhadap peniaga yang menaikkan harga barangan secara melampau," tegasnya.

Pada masa yang sama beliau turut menasihati peniaga di pasar raya di seluruh Sarawak agar mengasingkan mentega 'Golden Churn' ke bahagian tidak halal.

"Pembekal mentega 'Golden Churn' juga perlu membuat pelekat khas untuk ditampal pada logo halal mentega itu bagi menunjukkan ia tidak halal," ujarnya.

Permohonan HRP jadi parti politik ditolak

Posted: 16 Aug 2011 03:27 PM PDT

BERNAMA

Hakim Datuk Rohana Yusuf yang membuat keputusan itu di kamarnya turut memerintahkan Uthayakumar untuk membayar kos RM2,500 kepada ketiga-tiga responden.



KUALA LUMPUR: Parti Hak Asasi Manusia (HRP) gagal dalam usahanya untuk menjadi sebuah parti politik berdaftar apabila
permohonannya ditolak oleh Pendaftar Pertubuhan (ROS).

Ekoran keputusan itu Mahkamah Tinggi hari ini mengenepikan permohonan seorang peguam, P Uthayakumar untuk membuat semakan kehakiman terhadap ROS, Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein dan ROS Wilayah Persekutuan, bagi meluluskan dan mendaftar HRP sebagai sebuah parti politik.

Hakim Datuk Rohana Yusuf yang membuat keputusan itu di kamarnya turut memerintahkan Uthayakumar untuk membayar kos RM2,500 kepada ketiga-tiga responden.

Uthayakumar yang mewakili dirinya memberitahu media bahawa mahkamah hari ini dijadualkan mendengar permohonan semakan kehakiman beliau, namun mahkamah menolak permohonan itu kerana ia menjadi akademik ekoran keputusan ROS itu.

Beliau berkata ROS dalam surat bertarikh 4 Ogos memberi dua sebab penolakan itu, iaitu ia mendapati HRP tidak diurus dengan baik dan pertubuhan itu gagal mengemukakan perlembagaannya, bagi memenuhi keperluan yang ditetapkan ROS.

Dalam permohonan semakan kehakiman itu Uthayakumar memohon perintah 'mandamus' terhadap responden untuk melulus dan mendaftar HRP selaras dengan peruntukan dalam Perlembagaan Persekutuan dan Akta Pertubuhan 1966.

Uthayakumar mendakwa bahawa beliau memohon supaya parti itu didaftarkan sejak 2000 lagi semasa ia menggunakan nama Parti Reformasi Insan Malaysia, namun beliau tidak dapat sebarang jawapan dari mereka.

Peguam Kanan Persekutuan Nadia Hanim Mohd Tajudin mewakili ketiga-tiga responden.


Pegawai Unisel ditukar kerana prestasi merosot

Posted: 16 Aug 2011 03:21 PM PDT

BERNAMA


Tiga pegawai Universiti Selangor (Unisel) ditukar jawatan setelah masing-masing tidak menampilkan prestasi memberangsangkan.

Pemangku Naib Canselor Unisel Profesor Dr Anuar Ahmad berkata semua mereka juga didapati tidak memenuhi tuntutan tugasan masing-masing dan pertukaran jawatan mereka adalah perkara normal dalam sesebuah organisasi.

azlanMereka ialah Dekan Fakulti Perniagaan Prof Dr Khalifah Othman, Pendaftar Rokmaa Mat dan Pengarah Pemasaran Halid Hasbullah.

Justeru, Unisel menafikan pertukaran jawatan mereka dan peletakan jawatan Naib Canselornya Datuk Dr Rosti Saruwono ada kaitan dengan salah guna kuasa atau campur tangan politik.

"Kita bukan mahu mencari salah siapa, tetapi secara umumnya apa yang boleh saya katakan masalah timbul apabila bilangan pelajar menurun ketara iaitu dari kira-kira 13,000 orang pada satu ketika dahulu kepada 8,700 orang pada masa kini.

"Dalam kursus pengajian perniagaan misalnya, dari kira-kira 5,000 pelajar berkurangan sehingga 2,400 pelajar kini," katanya pada sidang media di Shah Alam, hari ini.

Isu akreditasi

Dr Anuar dilantik sebagai pemangku Naib Canselor Unisel selepas jawatan berkenaan dikosongkan Dr Rosti pada 3 Ogos lalu.

Dr Anuar berkata Unisel juga berdepan isu akreditasi kursus oleh Agensi Kelayakan Malaysia (MQA) apabila ada kursus yang tertangguh kerana proses memohon akreditasi itu tidak dilakukan dengan komited.

Beliau berkata ekoran masalah itu, Unisel menghadapi masalah kewangan yang membimbangkan apabila bilangan pelajar semakin berkurangan sedangkan pada masa yang sama, gaji serta penyelengaraan universiti memerlukan kos yang banyak.

Ditanya dakwaan sama ada ketiga-tiga pegawai itu terbabit dalam salah guna kuasa dan rasuah, Dr Anuar berkata Unisel tidak tahu mengenainya.

NONEKetika ditanya sama ada beliau akan mengikut arahan Menteri Besar Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim dalam semua perkara, beliau berkata perkara itu akan dilakukan termasuk dalam isu pelucutan jawatan terbabit.

"Kita sudah turunkan Khalifah sebagai pensyarah biasa manakala Rokmaa yang sebelum ini dipinjamkan akan kembali bertugas di Perbadanan Menteri Besar Selangor dan ia adalah arahan Menteri Besar sendiri.

"Kita sudah ada calon berpengalaman untuk mengisi jawatan Pendaftar manakala status Halid pula belum ditentukan termasuk pengganti tempat beliau," katanya.

Dr Anuar berkata perkara paling utama adalah untuk memastikan Unisel terus menjadi antara instusi pengajian tinggi terbaik di negara ini dan melahirkan lebih ramai tenaga mahir tempatan yang setaraf antarbangsa.


TPM: Dua bahasa ajar Sains, Matematik masih dikaji

Posted: 16 Aug 2011 03:19 PM PDT

BERNAMA


Kementerian Pelajaran masih mengkaji kemungkinan menggunakan dua bahasa untuk mengajar Sains dan Matematik di sekolah, kata Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin.

muhyiddin yasinBeliau yang juga Menteri Pelajaran berkata kajian itu perlu dilakukan dalam konteks kerajaan telah memutuskan dasar Memartabatkan Bahasa Melayu, Memperkukuhkan Bahasa Inggeris (MBMMBI) sama ada tawaran atau pilihan boleh dibuat kepada mana-mana sekolah yang berminat tanpa menimbulkan sebarang masalah.

Katanya kajian itu sedang dilakukan oleh sebuah jawatankuasa kecil yang telah ditubuhkan dan diketuai oleh Ketua Pengarah Pelajaran Datuk Abdul Ghafar Mahmud.

"Ini kerana yang kita utamakan dalam dasar baru kita ialah untuk memperkukuhkan bahasa Inggeris. Saya tahu ramai ibu bapa yang berminat tentang soal pembelajaran dan penguasaan bahasa Inggeris.

"Jadi apabila ada saranan begitu, mungkin ada pihak yang menyatakan boleh tak beri kelonggaran," katanya kepada pemberita selepas menyampaikan hadiah kepada pemenang Pertandingan Kreatif Sains dan Matematik Kebangsaan 2011 di Putrajaya, hari ini.

April lalu, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak berkata kerajaan akan mendapatkan input daripada ibu bapa sebelum memutuskan mengenai pengajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris di sekolah-sekolah.

english medium for maths and science education in chinese schoolNajib berkata Kementerian Pelajaran juga akan mengkaji sama ada mungkin subjek-subjek itu diajar dalam bahasa Inggeris di sekolah-sekolah terpilih tanpa mengganggu proses pengajaran dan pembelajaran.

Muhyiddin berkata kementerian juga tidak boleh membuat keputusan terburu-buru dan perlu mengkaji secara mendalam dan tidak mengambil kira satu atau dua cadangan yang diterima.

Katanya kementerian sedang memberi tumpuan dari segi cara dan kaedah untuk dilaksanakan bagi memperkukuh pembelajaran bahasa Inggeris di sekolah.

"Beberapa hari lepas, saya telah mengeluarkan kenyatan tentang kurang kemampuan pelajar kita untuk menguasai bahasa Inggeris. Jadi, ini memerlukan kita buat kajian secara mendalam.


Gagal bayar gaji: Firma Vell Paari di Australia disiasat

Posted: 16 Aug 2011 03:14 PM PDT

MALAYSIA KINI


Sebuah syarikat milik anggota jawatankuasa kerja pusat MIC S Vell Paari dilaporkan sedang disiasat di Australia kerana tertangguh membayar gaji kakitangannya sehingga dua setengah bulan.

Akhbar West Australian hari ini melaporkan bahawa Ombudsman Kerja Adil negara itu telah memulakan siasatan ke atas Syarikat Motor Oka - yang menyenaraikan Vell Paari sebagai seorang pengarahnya.

Akhbar itu juga berkata Vell Paari - anak kepada bekas Presiden MIC Datuk Seri S Samy Vellu - telah mengakui bahawa syarikatnya yang berpangkalan di Perth telah berminggu-minggu tidak membayar gaji pekerja.

NONEDifahamkan pekerja syarikat berkenaan juga telah membuat tuntutan dengan pejabat Percukaian Australia untuk wang persaraan yang tidak dibayar dan juga memfailkan aduan dengan Suruhanjaya Sekuriti Australia dan Pelaburan.

Menurut Akhbar West Australian, Vell Paari, ketika dihubungi di Malaysia, berkata terdapat pertikaian mengenai jumlah bayaran tertunggak yang belum dibayar kepada pekerja-pekerja dan pemiutang, tetapi menegaskan bahawa 60 peratus daripada jumlah berkenaan telah diselesaikan, manakala bakinya akan dibayar esok.

Katanya, beliau terpaksa menunggu audit mengenai isu itu diselesaikan sebelum bayaran boleh dijelaskan, sambil menambah dia tidak bertanggungjawab bagi gaji yang tidak dibayar itu.

Vell Paari dilaporkan berkata walaupun beliau adalah pengerusi Oka dan pemegang saham utama, namun kebanyakan masanya dihabiskan di Kuala Lumpur dan beliau tidak mengetahui perjalanan operasi harian syarikat. Beliau menyalahkan pengurus tempatan bagi masalah itu, kata West Australian.

Menurut akhbar itu lagi, Vell Paari juga telah memutuskan untuk menghentikan sementara kerja-kerja di syarikat itu yang mengkhusus dalam penjualan trak pelbagai jenis supaya dia boleh "membersihkan syarikat itu" terlebih dahulu.

Setiausaha PKR Penampang letak jawatan

Posted: 16 Aug 2011 03:13 PM PDT

BERNAMA


Setiausaha PKR cabang Penampang, Francis Mojikon hari ini mengumumkan peletakan jawatan beliau secara serta-merta.

Dalam satu kenyataan di Kota Kinabalu, beliau berkata keputusan dibuat atas alasan tidak dapat bekerjasama dengan beberapa pemimpin parti peringkat bahagian, yang didakwanya lebih mementingkan kehendak dan kepentingan peribadi.

Menurutnya, beliau belum membuat keputusan mengenai keahliannya dalam parti itu, tetapi akan terus berkhidmat dan meneruskan perjuangan untuk rakyat.


Setiausaha Pemuda MIC digantung 12 bulan

Posted: 16 Aug 2011 03:12 PM PDT

BERNAMA


Setiausaha Pemuda MIC C Sivarraajh digantung daripada jawatannya selama 12 bulan oleh Jawatankuasa Disiplin MIC kerana mengkritik keputusan kepimpinan parti itu menerima beberapa anggotanya yang dipecat pada April tahun lepas.

Pengerusi Jawatankuasa Disiplin MIC Tan Sri K S Nijhar berkata keputusan itu dicapai pada mesyuarat malam tadi.

"Jawatankusa Disiplin bermesyuarat malam tadi dan mengambil keputusan menggantung Sivarraajh selama 12 bulan. Bagaimanapun, beliau boleh merayu dalam masa 14 hari," katanya dalam kenyataan di ibunegara hari ini.

Sivarraajh dilaporkan mengemukakan aduan kepada Pendaftar Pertubuhan selepas Jawatankuasa Kerja Pusat parti itu mengambil keputusan menerima semula tiga pemimpin berkenaan - bekas timbalan ketua pemuda V Mugilan dan dua bekas anggota Jawatankuasa Pusat KP Samy dan G Kumar Amaan.

Mugilan, Samy dan Kumar Amaan dipecat apabila mereka memulakan kempen untuk menyingkirkan presiden MIC ketika itu Datuk Seri S Samy Vellu, berikutan pemecatan mereka dan seterusnya menubuhkan pergerakan dikenali sebagai Gerakan Anti Samy Vellu (GAS).

Bagaimanapun, selepas Samy Vellu menyerahkan teraju kepimpinan MIC kepada Datuk G Palanivel pada Disember tahun lepas, ketiga-tiga mereka diterima semula menganggotai parti itu dan dikembalikan jawatan masing-masing.

Ini menyebabkan Sivarraajh menuduh Jawatankuasa Kerja Pusat MIC telah bertindak melanggar perlembagaan parti.

"Mengikut Akta Pertubuhan, tuduhan itu boleh memberi kesan serius terhadap parti. Beliau memanggil sidang akhbar untuk membuat tuduhan tersebut dan ini sesuatu yang kami tidak boleh terima," kata Nijhar.


Isu gereja: Umno S'gor tuntut PAS minta maaf

Posted: 16 Aug 2011 03:10 PM PDT

BERNAMA


Umno Selangor menyifatkan kenyataan setiausaha agung PAS Datuk Mustafa Ali yang menuduh Umno mendalangi pemeriksaan Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) di Gereja Methodist Damansara Utama (DUMC) pada 3 Ogos lepas sebagai berniat jahat.

Justeru, setiausaha badan perhubungan Umno Selangor Datuk Mohd Zin Mohamed menuntut Mustafa memohon maaf secara terbuka dan Umno bersedia mengambil tindakan undang-undang jika beliau gagal berbuat demikian.

Mohd Zin berkata pemeriksaan yang dilakukan di DUMC merupakan perkara yang melibatkan penguatkuasaan agama dan tidak sepatutnya dipolitikkan oleh mana-mana pihak.

Dalam satu kenyataan di Shah Alam, beliau berkata JAIS harus bebas daripada ancaman, ugutan dan tohmahan serta campurtangan politik kerana isu membabitkan agama wajar diurus secara profesional dan berkesan.

"PAS harus segera berhenti menyalahkan pihak lain dalam setiap isu yang berlaku dalam pentadbiran di Selangor," katanya.

Semalam, Harakah melaporkan Mustafa menyeru pemimpin dan anggota PAS supaya tidak terperangkap atau terjebak dengan 'perangkap' Umno dalam isu JAIS dan gereja.

Beliau mendakwa medapat maklumat 'dalaman' Jais, berkait dengan operasi JAIS pada 3 Ogos 2011 lalu bahawa ada elemen dan peranan Umno dalam operasi JAIS terhadap majlis yang diadakan di kawasan Gereja Methodist, Damansara Utama, Petaling Jaya itu.

Mustafa dilaporkan bersedia mendedahkan maklumat itu kepada Pengarah JAIS dalam pertemuan yang akan diadakan nanti.


4 pelajar cedera parah bergaduh

Posted: 16 Aug 2011 03:08 PM PDT

BERNAMA


Empat pelajar sebuah sekolah menengah di ibunegara cedera parah dalam satu pergaduhan di luar perkarangan sekolah mereka petang ini.

Mereka mendakwa diserang lebih 30 pelajar yang bersenjatakan besi, cota dan topi keledar, dipercayai dari dua sekolah lain, di luar pintu sekolah pada kira-kira pukul 1.15 petang, semasa hendak pulang.

Seorang pelajar dikatakan mengalami kecederaan parah di kepala, manakala seorang lagi retak di tangan kanan dan dua lagi cedera di beberapa bahagian anggota badan.

Salah seorang pelajar yang ditemui di Hospital Kuala Lumpur (HKL), Mohd Amirul Aiman Mohd Marzukhi, 17, berkata doa diserang semasa cuba meleraikan pergaduhan dan semasa cuba membantu seorang rakannya yang dipukul.

"Mereka datang dan serang kami secara tiba-tiba. Saya cuba selamatkan rakan tapi dipukul di bahagian kepala," katanya.

Sementara itu bapa kepada salah seorang dari pelajar yang tercedera, Datuk Mohd Abdullah Mohidin berkata anaknya Mohamed Syahiran Syaza, 17, mengalami pendarahan di belakang kepala dan mendapat tiga jahitan.

"Saya amat terkejut dengan kejadian ini dan tidak menyangka pelajar sekolah sanggup bertindak sedemikian," kata beliau yang turut ditemui di HKL.

Syahiran pula berkata beliau dan rakan-rakanya tidak tahu motif sebenar kejadian dan menurutnya sebelum ini tidak pernah wujud sebarang pergaduhan atau perselisihan faham dengan pelajar terbabit.

Difahamkan seorang suspek ditahan bagi membantu siasatan, dan polis sedang berusaha mengesan lain-lain pelajar yang terlibat.

Sementara itu jurucakap Ibu Pejabat Polis Dang Wangi ketika dihubungi mengesahkan menerima laporan kejadian.

Anwar: JK khas parlimen 'helah' alih tekanan atas SPR

Posted: 16 Aug 2011 03:07 PM PDT

Joseph Sipalan


Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim menuduh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Abdul Razak mahu mengalih tekanan ke atas Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), dengan mengumumkan penubuhan jawatankuasa khas parlimen untuk mengkaji cadangan bagi mengadakan reformasi sistem pilihan raya negara ini.

NONEAnwar berkata pada prinsipnya, Pakatan Rakyat bersetuju dengan penubuhan jawatankuasa tersebut, tetapi mendakwa kerajaan
Anwar mempunyai lebih banyak 'sebab tidak elok' untuk mengambil langkah berkenaan.

Semalam, Najib mengumumkan rancangan kerajaan menubuhkan jawatankuasa untuk membincangkan semua reformasi sistem pilihan raya yang diperlukan supaya tidak ada pihak lagi syak wasangka terdapat manipulasi kerajaan.

Anwar menegaskan bahawa pengumuman tersebut mencerminkan pengakuan bahawa Pakatan and BERSIH 2.0 adalah betul bahawa terdapat kecacatan yang serius dalam sistem pilihan raya negara.

"... (Najib) telah mengakui (BERSIH 2.0 betul), dan rakyat telah membayar harga untuk itu - dipukul dan semua itu," katanya ketika dihubungi.

Katanya, isu sekarang ialah untuk kerajaan berusaha menjadikan SPR benar-benar bebas supaya suruhanjaya itu boleh mula memenuhi tanggungjawabnya.

BERSIH beri tempoh tiga bulan kepada JK terpilih

Posted: 16 Aug 2011 03:05 PM PDT

Nigel Aw

BERSIH 2.0 mengemukakan satu senarai menggariskan perubahan yang perlu dipertimbangkan oleh jawatankuasa terpilih parlimen.

Antara lainnya, BERSIH menuntut supaya laporan pertama yang dikemukakan jawatankuasa berkenaan mengandungi dengan perubahan segera yang perlu dijalankan sebelum pilihan raya umum akan datang.

Jawatankuasa itu juga perlu menyiapkan laporannya dalam tempoh tiga bulan selepas pembentukannya, kata seorang anggota jawantkuasa pemandu BERSIh, Maria Chin Abdullah.

Perubahan segera yang perlu dilakukan BERSIH itu ialah:

  • Pendaftaran pengundi dan kemaskini data pengundi secara automatik
  • Prosedur baru untuk mengenalpasti dan memadam pendaftaran pengundi secara salah
  • Menghalang pemindahan pengundi yang bukan dijalankan secara sukarela
  • Menurunkan kelayakan mengundi daripada umur 21 tahun kepada 18 tahun
  • Pembaikan ke atas proses pengundi pos atau pengundi tidak hadir
  • Melaksanakan penggunaan dakwat kekal
  • Tempoh kempen minimum selama 21 hari
  • Garis panduan kepada media semasa tempoh pilihan raya
  • Penyiasatan dan penguatkuasaan untuk menyekat pembelian undi
  • Kehadiran pemerhati antarabangsa untuk pilihan raya akan datang

Selain itu, BERSIH turut menuntut supaya jawatankuasa terpilih berkenaan menyediakan laporan kedua berhubung pembaikan jangka panjang yang memperincikan aspek teknikal sistem pilihan raya.

  • Kajian ke atas persempadanan semula terakhir yang dijalankan
  • Pembaikan ke atas pembiayaan parti dan pilihan raya termasuk memperkenalkan pembiayaan awam
  • Menguatkuasa akta baru berhubung neutraliti pentadbiran dan kerajaan sementara
  • Mewujudkan semula pilihan raya bagi kerajaan tempatan
  • Tindakan baru bagi menghalang wakil rakyat lompat parti dan hak kepada wakil rakyat untuk bertanding semula selepas meletakkan jawatan
  • Kajian semula ke atas Akta Kesalahan Pilihan Raya 1954
  • Bidang tugas inkuiri suruhanjaya diraja berhubung penambahbaikan pilihan raya

Chin berkata, laporan kedua itu diharapkan akan dapat disiapkan dalam tempoh satu tahun dan implementasikan pula dalam tempoh satu tahun.

Liwat II: Bekas IGP Musa Hassan ditemubual esok

Posted: 16 Aug 2011 03:00 PM PDT

Hafiz Yatim

Bekas Ketua Polis Negara Tan Sri Musa Hassan dan dua lagi saksi potensi akan ditemuabual oleh peguam Datuk Seri Anwar Ibrahim esok.

Perkara itu diumumkan oleh peguam Sankara Nair, selepas menemubual pembantu rumah Indonesia Suchiyati bersama rakannya yang lain Param Cumaraswamy dan Ram Karpal.

sankara nair bukit aman teresea kok isa arrest pc 170908 01"Hari ini polis membawa seorang daripada pembantu rumah yang masih bekerja dengan pemilik kondo. Kami masih tidak mengetahui status seorang lagi pembantu rumah.

"Esok, mereka akan membawa dua lagi saksi termasuk Musa. Musa kini diluar negara dan akan hanya kembali pagi esok," kata Sankara.

Dua lagi baki saksi yang akan ditemubual adalah jururawat Hospital Pusrawi Yazihan Jusoh dan bekas pembantu Anwar Mohd Khoharullah Abdul Majid yang juga pemandunya.

Perbicaraan akan bersambung Isnin ini di mana Anwar berdepan dengan tiga pilihan semasa membela dirinya.

Anwar boleh memberi keterangan dari kandang saksi, memberi keterangan dari dock ataupun memilih untuk mendiamkan diri.

Perbicaraan yang sepatutnya bermula Isnin lalu terpaksa ditangguhkan kerana pihak pembelaan hanya berjaya menemubual 19 saksi potensi dan masih ada enam lagi yang belum dikemukakan oleh pihak pendakwaan.

Mereka yang dipanggil itu termasuk Perdana Menteri Datuk Seri Najib Abdul Razak dan isterinya, Datin Seri Rosmah Mansor, yang hadir pada Jumaat lalu. Bagaimanapun kedua-dua Najib dan Rosmah enggan ditemubual dan berkata mereka tidak mahu menjadi saksi pembela kepada Anwar.

azlanPada 16 Mei lalu, Hakim Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur memerintahkan Anwar membela diri selepas memutuskan Mohd Saiful bukhari Azlan, pengadu dalam kes liwat itu, adalah bercakap benar dan seorang saksi berwibawa.

Anwar mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen pada 7 Ogos 2008, terhadap pertuduhan melakukkan seks di luar tabii di Kondominium Desa Damansara di Bukit Damansara, antara 3.10 petang dan 4.30 petang pada 26 Jun 2008.

Jika disabitkan kesalahan, beliau boleh dikenakan hukumaan penjara sehingga 20 tahun dan disebat.

Pakatan tuntut ketuai JK reformasi p'raya

Posted: 16 Aug 2011 04:20 AM PDT

Pakatan tuntut ketuai JK reformasi p'raya


Pakatan Rakyat mengemukakan tujuh syarat sebelum menyokong penubuhan jawatankuasa khas parlimen untuk reformasi sistem pilihan raya, termasuk melantik pemimpin pembangkang untuk mengetuainya.

NONEDalam kenyataan Pakatan yang dibaca oleh naib presiden PKR, Nurul Izzah, di satu sidang akhbar di pejabat agung PAS tengahari tadi, enam lagi syarat yang dituntut gabungan tersebut ialah:

1. Ia harus mempunyai kuasa menyiasat, mengesah, dan mencadangkan perubahan yang menyeluruh. Jawatankuasa mesti diberikan kuasa dan kewangan yang secukupnya.

2. Siasatan ke atas proses dan sistem pilihanraya sedia ada harus melibatkan badan audit bebas yang diiktiraf di peringkat antarabangsa PricewaterhouseCoopers, Ernst & Young, dsb).

Pada masa yang sama, Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) mesti dipertanggungjawab atas kesemua tindakan dan kenyataan bersifat partisan, yang telah menghakis kebolehpercayaan umum terhadap institusi tersebut.

Penambahbaikan mesti dilaksanakan ke atas SPR itu sendiri demi memulihkan kewibawaan institusi ini yang sebenarnya pelindung demokrasi negara.

3. Pengesahan harus melibatkan proses pengutaraan semua isu dan cadangan terutamanya 8 tuntutan Bersih 2.0, dan melibatkan parti-parti politik, masyarakat umum dan para akademik. Web 2.0 dan Media Sosial mesti diguna untuk membolehkan orang ramai memberi maklumbalas.

4. Satu kajian bagi membanding dan mengambilpakai amalan tatacara pilihanraya terbaik seluruh dunia harus dibuat dan dibentang untuk
pertimbangan Jawatankuasa Pilihan Parlimen.

5. Oleh sebab perkara ini memerlukan penyelarasan, analisa, laporan dsb yang cukup meluar, satu unit pengurusan program yang diambil dari sebuah firma yang boleh dipercayai harus disediakan bagi kegunaan Jawatankuasa tersebut.

6. Semua penambahbaikan ini mestilah ditamat, diumum, dan dilaksanakan secara menyeluruh sebelum Pilihanraya Umum ke-13.

Lebih dari itu, tambahnya, tiada apa-apa yang sebenarnya menghalang pihak Umno-BN membenarkan lebih akses media - televisyen dan media cetak - kepada Pakatan Rakyat.

NONEMenurut kenyataan itu lagi, Pakatan menyambut baik kenyataan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib untuk menubuhkan jawatankuasa khas Parlimen itu.

"Ini mengesahkan isu-isu penambahbaikan sistem pilihanraya seperti yang dibangkitkan Pakatan Rakyat dan BERSIH 2.0 dan kami menganggap ini satu kemenangan besar bagi pejuang demokrasi di Malaysia.

"Bagaimanapun, demi bertindak jujur, kami meminta perdana menteri menyertakan tuntutan-tuntutan berikut di dalam bidang tugas jawatankuasa khas berkenaan," tambahnya.

Menurutnya lagi, tiada apa-apa yang sebenarnya menghalang pihak Umno-BN membenarkan lebih akses media - televisyen dan media cetak - kepada Pakatan Rakyat.

azlanMenurut kenyataan itu lagi, tiada apa-apa yang sebenarnya menghalang kerajaan Umno-BN daripada memperbaiki kecacatan yang terdapat pada senarai pengundi yang telah dibangkitkan hingga ke hari ini - yang telah menghakis kebolehpercayaan SPR dan Jabatan Pendaftaran Negara.

"Maka diseru kerajaan pusat mengadakan satu perbicaraan awam demi mendengar kes-kes di mana nama-nama pemastautin tetap telah dimasukkan ke dalam senarai pengundi, setelah dijadikan warganegara dalam masa yang amat singkat," katanya.

Pemuda PAS Alor Gajah tembusi kubu UMNO

Posted: 16 Aug 2011 04:06 AM PDT

Kiriman AkhtarSyaheed


Durian Tunggal, : Dewan Pemuda PAS Kawasan Alor Gajah terus menyantuni masyarakat dengan kejayaan penganjuran Majlis Berbuka Puasa dan Sumbangan Fakir Miskin. Majlis yang diadakan di Kampung Gangsa Tengah telah dirasmikan oleh Pesuruhjaya PAS Melaka, Saudara Adly Zahari. Majlis turut diserikan dengan kehadiran Ustaz Azman Shapawi Abdul Rani dari Terengganu selaku tetamu jemputan majlis ini.

Menariknya, majlis ini merupakan satu rekod baru bagi Dewan Pemuda PAS Alor Gajah kerana Kg Gangsa Tengah merupakan kubu kuat UMNO. Penganjuran majlis ini memecah tradisi di kampung berkenaan kerana sebelum ini belum ada lagi program PAS yang dianjurkan secara besar-besaran di Kampung Gangsa Tengah.

Ketua Pemuda PAS Alor Gajah, Ustaz Shahbudin Isnin dalam ucapan alu-aluannya mengucapkan terima kasih kepada penduduk Kampung Gangsa Tengah yang memberikan kerjasama yang amat baik dalam menjayakan majlis ini.

"Saya mengucapkan berbanyak terima kasih atas kehadiran tuan-puan penduduk Kampung Gangsa Tengah ke majlis ini. Kami juga mengharapkan program-program PAS pada masa akan datang terus mendapat sambutan yang meriah daripada penduduk di sini. Insya Allah, Dewan Pemuda PAS Alor Gajah akan terus mendekati masyarakat melalui program-program kebajikan" ujarnya.

Dalam majlis ini Pesuruhjaya PAS Melaka, Saudara Adly Zahari telah menyampaikan sumbangan kepada golongan yang memerlukan. Turut diraikan ialah guru-guru PASTI Kawasan Alor Gajah serta guru-guru Sekolah Rendah Islam Al-Munawwarah. Saudara Adly Zahari juga tidak kekok membantu menyendukkan nasi untuk tetamu majlis ini. Seorang pengunjung yang ditemui menyifatkan Saudara Adly Zahari sebagai pemimpin berjiwa rakyat.

Turut hadir ialah Timbalan YDP PAS Kawasan Alor Gajah, Ustaz Asyraf, Exco Pemuda PAS Pusat, Saudara Johari Osman, Ketua Pemuda PAS Melaka, Saudara Yuhaizad Abdullah, Setiausaha Pemuda PAS Melaka, Shahrin Azam dan Ketua Penerangan Pemuda PAS Melaka, Saudara Aizat.

Himpunan FORKAD & BONGKAR pada 20 Ramadhan

Posted: 16 Aug 2011 04:03 AM PDT


Iklim politik tanahair semakin berkabut tatkala menghampiri musim pilihanraya umum. Bermula dengan terdedahnya penyelewengan dan kepincangan SPR, membuatkan agensi yang menjadi anak emas kerajaan Barisan Nasional itu bungkam dan melatah tidak menentu tarinya. Lebih menarik, UMNO dan Barisan Nasional juga gagal menyembunyikan wajah dan laku panik mereka apabila turut bingkas tidak menentu sasarnya.

Menyedari kabut kepincangan SPR semakin ketara, isu murtad dicetuskan untuk memberi ruang bernafas kepada UMNO dan Barisan Nasional bersama agensi mereka [SPR] yang semakin longlai.

Tidak semena - mena UMNO bangkit laksana Panglima Lekir memencak kononnya mempertahankan Islam, mengambil kesempatan di atas insiden yang berlaku antara JAIS dan Gereja. Tindakan mereka mendapat liputan media dan rakyat khasnya pengundi melayu seperti teralih kepada mereka seperti mereka menemui hero baru yang tampil mempertahankan aqidah ummah.

Memahami 2 isu penting ini sedang melanda masyarakat, Dewan Pemuda PAS Malaysia mesti tampil dengan langkah berkesan agar kepincangan SPR jangan dibiarkan berlalu begitu sahaja sehingga pengundi terus dimanipulasi untuk kemenangan UMNO dan Barisan Nasional secara tidak bermaruah. Namun dalam masa yang sama, Dewan Pemuda PAS Malaysia juga tidak mahu dilihat lemah, bacul dan hilang taring dalam mempertahankan aqidah dan maruah ummah.

Dewan Pemuda PAS Malaysia melalui mesyuaratnya pada 13 August 2011 lalu telah bersetuju untuk memanggil organ tertentu dalam Dewan Pemuda PAS untuk diberi penjelasan dan arahan bertindak agar Dewan Pemuda PAS benar - benar berupaya menangani 2 isu ini dan pula ia ditangani secara berkesan dan bijak. Berasaskan keputusan tersebut, maka satu projek akan dilangsungkan seperti keterangan di bawah :

Projek : Himpunan FORKAD dan BONGKAR
: FORKAD = Front Bertindak Anti Murtad
: BONGKAR = Bongkar Kepincangan SPR

Tapak Projek : Dewan Majlis Bandaran MPKj Bandar Kajang Selangor Darul Ehsan.
Tarikh Pelancaran : 20 August 2011 bersamaan 20 Ramadhan 1432
Hari dan Masa : Sabtu jam 09.00 am hingga 02.00 pm

Sasaran Projek :

a] Anggota Jawatankuasa Harian DPP Negeri
b] Ketua Dewan Pemuda PAS Kawasan
c] Ketua Penerangan DPP Kawasan
d] Pengarah Jabatan Pilihanraya DPP Kawasan

Tema : Faham, bongkar, bertindak dan menang.
Matlamat dan Objektif
Matlamat Projek : mMemantapkan kefahaman jentera DPP dan memastikan sekurang - kurang 60% pengundi mendapat maklumat yang tepat menjelang musim pilihanraya umum ke 13 ke arah mengekalkan sokongan dan menambahkannya kepada kadar boleh menang demi masa depan agama dan negara.

Objektif Projek :
a] Membekalkan maklumat yang benar dan tepat kepada jentera DPP
b] Melancarkan produk [bahan kempen] dan membekalkan ole - ole Balik Kampung
c] Menyelaraskan arahan bertindak dan manual gerakkerja
d] Membina jaringan maklumat yang tepat dan lebar serta jalinan tenaga yang berkesan
e] Mengaktifkan jentera penerangan dan pilihanraya mendepani PRU ke 13

Dua kertas kerja akan dibentangkan sepanjang program ini dijalankan iaitu Kertas Kerja pertama bertajuk "Pemuda Menangani Gejala Riddah di Malaysia : Peranan Forkad" manakala kertas kerja kedua bertajuk "Membongkar Kepincangan SPR"

Sekian, wassalam

Yang benar,

Khairul Faizi bin Ahmad Kamil
Pengarah Himpunan FORKAD dan BONGKAR

Aqidah adalah dasar dan pejuangan PAS; tidak kompromi!

Posted: 16 Aug 2011 04:01 AM PDT


KUALA TERENGGANU - Dasar dan perjuangan PAS sejak dahulu hingga sekarang tidak melindungi sesiapa pun yang berusaha memurtadkan orang Islam.

Malah, kata Setiausaha Agung PAS, Dato' Mustafa Ali, sejarah lalu dalam beberapa isu sensitif seumpama itu dijuarai oleh PAS termasuk kes murtad.

Oleh itu beliau menegaskan, PAS tidak akan berkompromi dalam isu menjaga aqidah umat Islam.

"Bagi kita, perkara berkait dengan aqidah ini sudah mesti perjuangan PAS sejak dahulu hingga sekarang. Bahkan, sejarah lalu dalam beberapa isu sensitif yang berkait dengan Aishah Bukhari dan lain-lain itu, kitalah yang menjuarainya.

"Sikap PAS ini kita tidak akan melindungi sesiapa pun yang berusaha untuk memurtadkan orang Islam. Ini kita (PAS) tidak ada berkompromi sama sekali," tegasnya pada sidang media di Pejabat Perhubungan PAS Negeri Terengganu, 15 Ogos.

Beliau berkata demikian ketika mengulas isu kontroversi Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) dengan pihak Gereja Methodist, Damansara Utama, di Petaling Jaya pada 3 Ogos lalu yang menimbulkan pelbagai tafsiran tentang operasi yang dilakukan itu.

Menurutnya, isu murtad bukan perkara baru tetapi telah berlaku sejak berpuluh tahun lalu di negara ini.

Beliau turut mempersoalkan apa yang kerajaan Umno dan Barisan Nasional (BN) buat selama ini bagi membendung kegiatan tersebut.

Katanya, semua negeri mempunyai masalah tersebut tetapi tidak ada langkah-langkah pencegahan dibuat oleh kerajaan.

"Ini sudah berpuluh tahun berlaku dan bukan 'benda' (perkara) baru. Apa yang kerajaan Umno-BN buat selama ini untuk membendung kegiatan murtad ini. Semua negeri ada masalah ini tetapi tidak ada pun langkah-langkah dibuat membendungnya.

"Ianya (murtad) bukan sahaja bercanggah dengan prinsip Islam, malah dalam Perlembagaan Malaysia pun tidak mengizinkannya.

"Jadi satu kesalahan seseorang itu hendak memurtadkan atau 'dakyah' yang cuba hendak tarik orang Islam supaya keluar daripada agama (Islam) ini," jelasnya.

Sehubungan itu, Dato' Mustafa menggesa agar Jais mengambil tindakan undang-undang terhadap pihak yang bertanggungjawab berusaha memurtadkan orang Islam.

Ini kerana, katanya Enakmen Jais boleh bertindak mendakwa jika ada bukti dan Perlembagaan Malaysia juga menghalang kegiatan tersebut.

"Jika Jais ada maklumat itu, kita (PAS) minta supaya Jais melakukan tindakan undang-undang dan mendakwa orang-orang yang dikatakan bertanggungjawab dan berusaha hendak tarik orang Islam ini keluar daripada Islam.

"Enakmen Jais jelas dan dia boleh bertindak. Perlembagaan Malaysia jelas orang tidak boleh berbuat demikian. Ini yang perlu dilakukan oleh Jais jika dia mempunyai bukti-bukti tersebut," tegasnya.

Namun begitu, katanya seolah-olah terdapat campurtangan politik pihak tertentu dalam menangani isu kontroversi antara Jais dengan Gereja tersebut.

"Saya difahamkan juga dari maklumat dan sumber ini bahawa memang sengaja Jais menangguh-nangguh dan melewat-lewatkan ini supaya isu ini menjadi isu politik. Dia (isu) ada latar-belakang dan matlamat politik dalamnya.

"Kita (PAS) tidak pernah mempertikaikan kewujudan institusi agama seperti Jais ini ialah bertujuan untuk menjaga dan mempertahankan apa yang menjadi tanggungjawab sesebuah kerajaan itu yang berkait dengan soal agama. Dan sepatutnya, institusi ini bebas dari campurtangan politik," ujar Dato' Mustafa.

Hadir sama pada siding media itu, Pesuruhjaya PAS Terengganu, Mohd Abdul Wahid Endut, Setiausaha PAS Terengganu, Yahaya Ali dan Penolong Setiausaha PAS Terengganu, Zakaria Dagang.

David Arumugam Tidak Tahu Guna Twitter, Facebook

Posted: 16 Aug 2011 03:59 AM PDT



David akan menjayakan Konsert Sampaikan Salam di Istana Budaya, pada 16 hingga 18 September ini. - Foto LIM CHENG KIAT

KUALA LUMPUR: Ketika kebanyakan artis galak menggunakan laman sosial Twitter dan Facebook untuk berkomunikasi dengan peminat, berbeza sekali dengan penyanyi dari kumpulan Alleycats, Datuk David Arumugam, 61.

Dia akui dengan faktor usia dan kesusahan mengikuti arus kemodenan masa kini membuatkan dirinya tidak menggunakan dua medium komunikasi popular masa kini.

"Saya tidak perlukan Twitter dan Facebook untuk diri sendiri tetapi ada individu lain yang menguruskan laman sesawang rasmi Alleycats dan mengemas kini setiap aktiviti serta maklumat tentang kumpulan ini.

"Jika ada e-mel daripada peminat, dia akan maklumkan kepada saya seperti seorang peminat dari England yang baru sahaja menghubungi saya selepas kali terakhir kami berjumpa pada tahun 1986 semasa saya membuat persembahan di Pulau Pinang," katanya dalam satu temu bual di Crossroads Lounge, Hotel Concorde, di sini, Isnin.

Biarpun tidak berinteraksi dengan peminat di alam maya, namun ke mana-mana sahaja dia pergi pasti ramai yang menegur dan mengambil peluang untuk merakamkan gambar tanpa mengira bangsa dan usia memandangkan kumpulan ini sudah ditubuhkan sejak 43 tahun lalu dan menghasilkan 30 buah album.

Tambahnya yang popular dengan lagu Sampaikan Salam dan Sekuntum Mawar Merah: "Saya akui seorang yang old school dan tidak pernah berasa teruja untuk belajar melayari Facebook dan Twitter yang menjadi kegemaran ramai.

"Sebaliknya, saya lebih selesa berjumpa dengan peminat dan mengalu-alukan mereka datang ke tempat saya selalu membuat persembahan seperti di Spark Club, Petaling Jaya atau di mana-mana acara korporat dan perkahwinan.

"Terbaru, saya akan membuat konsert berjudul "Sampaikan Salam" di Istana Budaya, pada 16 hingga 18 September ini dan mengharapkan ramai peminat yang datang nanti."

Bercerita tentang peminatnya, ada juga pasangan yang jatuh cinta dan berkahwin disebabkan lagu Alleycats yang lebih banyak berkisar tentang cinta.

"Saya pernah dikunjungi sepasang peminat dari Singapura dan mengatakan mereka bercinta disebabkan lagu Alleycats ketika membuat persembahan di Planet Hollywood Kuala Lumpur," ceritanya.

Katanya, pendengar lebih mudah menyerap lagu-lagu Alleycats dan diminati sehingga sekarang kerana liriknya yang mudah, menyentuh perasaan dan mempunyai kaitan dengan kehidupan sesiapa sahaja.

Beralih kepada "Konsert Sampaikan Salam", ia merupakan konsert kali kedua Alleycats di Istana Budaya selepas tahun 2008. David akui teruja dan menjangkakan konsert itu akan menjadi persembahan yang menarik.

"Konsert ini terbahagi kepada tiga segmen iaitu segmen berkonsepkan 1Malaysia. Saya akan menyanyikan lagu-lagu dalam bahasa Inggeris, Melayu, Cina dan Tamil dengan iringan pemuzik Orkestra Tradisional Malaysia Istana Budaya.

"Segmen kedua adalah 'Tribute To Loga' yang mana saya, Glen dan anak Loga iaitu Dasha akan menyanyikan lagu-lagu popular penyanyi itu seperti Suratan, Jika Kau Bercinta Lagi dan Berjuta Batu.

"Untuk segmen terakhir saya akan menyanyikan lagu-lagu popular saya dalam bentuk "medley" sehingga konsert ini selesai selama dua jam. Untuk melebihkan masa kepada nyanyian, saya akan mengurangkan sesi berinteraksi dengan peminat," ujarnya lagi tentang konsert anjuran Aktif Mestika (AM) Event Management itu.

Memandangkan banyak lagu popular yang bakal dinyanyikan, David dan pengarah muzik konsert itu, Eddie Marzuki menetapkan untuk menyanyikan tiga hingga empat buah lagu yang berlainan pada setiap malam.

"Saya juga akan menjadikan konsep konsert ini lebih seronok dengan membuka peluang kepada peminat memilih lagu permintaan," jelasnya.

Peminat boleh mendapatkan tiket berharga RM65, RM85, RM125, RM165, RM205, RM245, RM305 dan RM450 dengan menghubungi www.ticket2u.biz di talian 03-41478600. Sebanyak RM5 daripada harga setiap jualan tiket akan disumbangkan kepada Majlis Kanser Nasional (Makna).

Dalam perkembangan lain, David juga dalam baru selesai merakam semula lagu Andainya Aku Pergi dengan penyanyi muda Caprice yang diberi nafas baru dan judul baru iaitu Andainya Aku Pergi 0.10.

"Saya tertarik dengan idea pemuda ini yang baru pulang dari Amerika Syarikat dan ingin membikin lagu tersebut dalam dua versi iaitu bahasa Melayu dan Inggeris.

"Sekarang ini lagu tersebut telah dirakamkan dan bakal dilancarkan tidak lama lagi. Saya tidak kisah untuk berduet dengan mana-mana penyanyi muda selepas ini asalkan mereka mengusulkan cadangan kepada syarikat rakaman saya, Universal Music.

"Saya juga berhasrat untuk menghasilkan album baru sebelum tamat kontrak dengan Universal Music pada Februari tahun depan," jelasnya lagi.

Selain itu, dia juga bakal muncul dengan filem ketiganya berjudul Nasi Lemak 2.0. Dalam filem arahan Namewee itu, dia melakonkan watak peniaga rempah yang mempunyai anak perempuan jelita lakonan Nadine Ann Thomas.

Kekurangan Doktor Antara Faktor Kematian Bayi Tinggi Di Terengganu

Posted: 16 Aug 2011 03:58 AM PDT

BERNAMA

BESUT: Nisbah seorang doktor bagi setiap 2,145 pesakit di Terengganu menjadi antara faktor kadar kematian bayi yang baru lahir meningkat sejak setahun lalu, kata Menteri Besar Datuk Seri Ahmad Said.

Beliau berkata kajian menunjukkan kadar kematian bagi bayi yang baru lahir di Terengganu kini mencatatkan sebanyak 9.2 peratus bagi setiap 1,000 kelahiran dalam jangka waktu setahun.

"Angka tersebut telah meletakkan negeri Terengganu di kedudukan yang kedua tercorot dalam negara selepas Sabah dalam kadar kematian bayi selepas lahir hidup," katanya selepas menyampaikan sumbangan kepada 120 pesakit di Hospital Daerah Besut di sini.

Turut hadir Pengerusi Jawatankuasa Kesihatan, Perpaduan dan Hal Ehwal Pengguna Negeri, Dr A Rahman Mokhtar, Penasihat Agama kepada Perdana Menteri yang juga Anggota Parlimen Besut, Datuk Seri Dr Abdullah Md Zin dan wakil-wakil rakyat daerah Besut.

Menurutnya, ini menunjukkan bahawa taraf kesihatan bayi di Terengganu masih rendah berbanding dengan taraf negara yang merekodkan hanya 6.3 peratus kematian daripada 1,000 kelahiran bayi hidup.

Ahmad berharap kerajaan pusat membantu Terengganu menambah bilangan doktor pakar dan pegawai perubatan berpengalaman sebagaimana Kuala Lumpur, Selangor, Johor atau Pulau Pinang.

Beliau turut meminta kerajaan pusat mempertimbangkan permohonan kerajaan negeri bagi mendapatkan sebuah hospital pakar dan sebuah hospital latihan khusus untuk pengajaran dalam bidang perubatan.

Beliau berkata, hospital latihan itu selaras dengan usaha mewujudkan kampus perubatan di Universiti Sultan Zainal Abidin (UNISZA) di Kuala Terengganu sejak tiga tahun yang lalu.

JPJ Guna Taktik Penyamaran Cegah Kemalangan Bas Ekspres

Posted: 16 Aug 2011 03:57 AM PDT

BERNAMA

LUMUT: Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) menempatkan pegawai penguat kuasa menyamar sebagai penumpang bas ekspres dalam usaha memantau dan memastikan pengendali perkhidmatan pengangkutan awam berkenaan mengikut peraturan.

Menteri Pengangkutan Datuk Seri Kong Cho Ha, berkata penyamaran itu akan dijalankan sepanjang Operasi Bersepadu Musim Perayaan Aidilfitri dari 14 Ogos hingga 14 September ini.

Katanya pegawai terlibat akan memerhati, mencatatkan kesalahan lalu lintas dan tata kelakuan pemandu bas ekspres serta mengambil tindakan segera.

Bercakap kepada Bernama selepas Majlis Penyerahan Cek Sumbangan Pusat Khidmat Parlimen Lumut di sini, Kong berkata JPJ juga turut menjalankan penguatkuasaan lain termasuk pemeriksaan bas ekspres di 64 depoh bas yang dimiliki oleh syarikat bas-bas ekspres utama.

"Penggunaan kenderaan perkhidmatan awam pada 2011 dijangka meningkat pada 21 peratus berbanding 17 peratus pada tahun 2010...sehubungan itu, tindakan penguatkuasaan JPJ adalah bagi memastikan bas dinaiki selamat dari segi teknikal serta pemanduan," katanya.

Kong berkata operasi bersepadu tersebut mendapat kerjasama Polis, Agensi Anti Dadah Kerajaan, Jabatan Keselamatan Jalan Raya (JKJR), Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya Malaysian (MIROS) dan Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD).

Menurutnya, operasi itu akan membabitkan pengawasan dan pemeriksaan di 32 buah terminal bas utama di seluruh negara yang melibatkan keselamatan brek, tayar, buku log dan ujian pengesanan dadah terhadap pemandu.

Dalam perkembangan lain, Kong berkata perkhidmatan Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) tidak akan terjejas sepanjang musim perayaan ini walaupun berlaku kemelut di antara Presiden Kesatuan Pekerja KTMB (KPPKTMB) Abdul Razak Md Hassan dan Presiden KTMB Dr Aminuddin Adnan.

"Masalah tersebut merupakan isu dalaman sahaja dan yakin ia dapat diselesaikan secara baik dalam masa terdekat ini," katanya.

Kong berkata pengurusan KTMB bagaimanapun bersiap sedia dengan beberapa pelan bagi memastikan perkhidmatan tren akan terus beroperasi seperti biasa jika isu berkenaan berlarutan.

Abdul Razak dilaporkan berkata 3,600 anggota kesatuan akan bekerja mengikut peraturan sepanjang musim perayaan kali ini jika permintaan mereka yang mahukan perkhidmatan Aminuddin ditamatkan tidak dilayan.

Kira-kira 2,000 daripada 3,600 anggota KPPKTMB adalah pemandu lokomotif dan komuter dan jika mereka bekerja mengikut peraturan, ia akan menjejaskan perjalanan kira-kira 50,000 penumpang tren yang mahu pulang berhari raya nanti.

Penerbitan Buku Baru Mencecah 16,000 Judul

Posted: 16 Aug 2011 03:56 AM PDT


PUTRAJAYA: Jumlah penerbitan buku baru di negara ini telah mencecah 16,000 judul pada masa ini yang membolehkan Malaysia berada pada kedudukan ke-23 daripada 110 negara di seluruh dunia, kata Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Beliau yang juga Menteri Pelajaran berkata walaupun negara masih berada di belakang negara jiran iaitu Vietnam dan Indonesia, namun jumlah tersebut telah menunjukkan kesungguhan penerbit tempatan untuk mencapai sasaran yang diunjurkan.

"Semasa merasmikan Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur pada April lalu, saya telah menggesa semua penerbit tempatan sama ada dari agensi kerajaan atau swasta untuk sama-sama berusaha menerbitkan 26,000 judul buku terjemahan baru setahun.

"Jumlah yang saya unjurkan ini bukan omongan kosong semata-mata, tetapi ia bagi memenuhi nilai penerbitan buku sebanyak 0.1 peratus daripada jumlah penduduk negara ini, yang selaras dengan saranan Pertubuhan Pendidikan, Saintifik dan Kebudayaan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu atau UNESCO," katanya pada majlis pengumuman pemenang Pertandingan Kreatif Sains dan Matematik Kebangsaan 2011 di sini, Selasa.

Beliau berkata kesungguhan itu merupakan sokongan para penerbit dengan usaha kerajaan, Kementerian Pelajaran khususnya dalam merealisasikan salah satu daripada sub-NKRA Pendidikan iaitu Meningkatkan Kadar Literasi dan Numerasi (LINUS).

"Oleh itu, saya menyeru supaya para penerbit terus berusaha dengan lebih keras bagi memastikan bahan bacaan mencukupi serta penghasilan dan penerbitan buku-buku yang dapat memenuhi selera pembacaan kira-kira 27 juta rakyat Malaysia," katanya.

Sementara itu, Pengerusi Institut Terjemahan Negara Malaysia Datuk Dr Shahruddin Md Salleh dalam ucapannya berkata 130 judul Buku Sains dan Matematik telah siap diterjemahkan dan akan diterbitkan sebelum penghujung tahun ini.

Katanya 100 buah buku telah diedarkan kepada 9,980 buah sekolah di seluruh negara dan bakinya akan dikirimkan dalam masa terdekat.

SJK (Cina) Chung Hua, Sarawak telah dipilih sebagai juara bagi kategori sekolah rendah di dalam pertandingan tersebut yang julung kali diadakan bagi penghasilan video terbaik mereka bertajuk "Pertarungan Hebat Ahli Silap Mata".

Muhyiddin menyampaikan hadiah RM15,000 untuk pemenang dan RM10,000 untuk sekolah yang diwakili.

Bagi kategori sekolah menengah, ia dimenangi oleh SMK King George V, Negeri Sembilan bagi video mereka bertajuk "Terokai Tenaga Suria" dan menerima RM20,000 untuk pemenang dan RM10,000 untuk sekolah yang diwakili.

Khalid Nafi Campur Urusan MBPJ

Posted: 16 Aug 2011 03:55 AM PDT

KUALA LUMPUR: Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad menafikan dakwaan sebuah blog papagomo.com bahawa beliau mencampuri urusan pentadbiran Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ) khusunya berkaitan khabar angin pihak berkuasa tempatan itu akan menyita Gereja Methodis Damansara Utama (DUMC) Khamis lepas.

Menurut Ahli Parlimen Shah Alam itu, beliau tidak pernah menghubungi MBPJ dan mengarahkan supaya membatalkan operasi berkenaan.

"Saya menafikan sekeras-kerasnya tuduhan campur tangan saya dalam pentadbiran MBPJ, malah saya tak pernah berurusan dengan MBPJ," katanya pada sidang media di sini, Selasa.

Sabtu lalu, papagomo menyiarkan dua salinan minit mesyuarat yang didakwa berkaitan laporan 'ops sita DUMC oleh Jabatan Penguatkuasaan dan Keselamatan MBPJ'.

Menerusi minit berkenaan menyatakan kronologi campur tangan beberapa pemimpin pembangkang termasuk exco kerajaan negeri Selangor yang mengarahkan agar operasi menyita premis berkenaan dibatalkan.

Sebelum ini MBPJ mengesahkan bahawa DUMC dibina secara haram tanpa kelulusan pihaknya.

Sehubungan itu Khalid bersama ahli MBPJ pada Selasa membuat satu laporan polis terhadap papagomo yang didakwa memalsukan minit mesyuarat MBPJ.

"Saya juga akan fikir satu tindakan undang-undang terhadap beliau, ia satu tindakan jelas berniat jahat dan bertujuan untuk memberikan gambaran bahawa di bawah kerajaan Pakatan Rakyat semua ahli politik berada di bawah kekuasaan golongan Kristian dan DAP," katanya.

Selain itu Khalid berkata, bukti jelas yang menunjukkan bahawa minit mesyuarat berkenaan adalah palsu ialah apabila papagomo menyatakan bahawa MBPJ menerima aduan daripada seorang penduduk Damansara Utama berbangsa Cina mengenai kewujudan sebuah gereja haram.

"Mungkin dia tak periksa fakta, sebab DUMC tak terletak di Damansara Utama, sebaliknya terletak di Seksyen 13 Petaling Jaya.

"Nampak sangat dia punya 'goreng' tidak tepat," katanya.

Felda Tewas Kes Saman Fitnah RM200 Juta

Posted: 16 Aug 2011 03:45 AM PDT

KUALA LUMPUR: Felda dan syarikat pelaburannya Felda Global Ventures Holdings Sdn Bhd kalah dalam kes fitnah mereka ke atas bekas Timbalan Menteri Tanah dan Pembangunan Koperasi Datuk Dr Tan Kee Kwong.

Dr Tan berhadapan dengan kes saman fitnah RM200 juta.

Hakim Datin Zabariah Mohd Yusuf pada Isnin berkata kedua-dua plaintif telah gagal untuk membuktikan Dr Tan menggunakan perkataan-perkataan bersifat fitnah dalam satu penerbitan di Suara Keadilan.

Mahkamah juga mengarahkan Felda membayar kos RM100,000 kepada Dr Tan.

Bagaimanapun Felda hanya perlu membayar RM70,000 kepada defendan kerana Dr Tan juga perlu menjelaskan RM30,000 dalam bentuk kos kepada plaintif berhubung poin-poin awalan yang dibangkitkan sebelum ini.

Pada 12 Julai lalu, Peguam Dr Tan, Ranjit Singh memberitahu Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur bahawa bekas timbalan menteri itu tidak akan memberi keterangan dalam saman yang difailkan oleh Felda.

Ranjit memberitahu defendan tidak mempunyai kes untuk menjawab berhubung saman Felda dan syarikat pelaburannya Felda Global Ventures Holdings.

Ranjit memberitahu mahkamah demikian selepas peguam utama Datuk Mahinder Singh Dulku yang bertindak bagi plaintifnya memaklumkan bahawa plaintif telah menutup kes itu selepas memanggil empat saksi.

Pada 25 Januari lepas, Felda dan anak syarikatnya menyaman Dr Tan berhubung satu artikel muka depan akhbar Suara Keadilan bertajuk 'Kontroversi' yang didakwa memfitnah mereka.

Artikel itu bersambung pada muka tiga dengan tajuk "Bina bangunan RM662 juta hanya libatkan tiga individu."

Plaintif mendakwa artikel itu memfinah mereka kerana perkataan-perkataan itu menunjukkan bahawa pengambilan balik dan pembinaan Menara Felda di kawasan segi tiga emas Kuala Lumpur akan memberi manfaat kepada kroni.

Dalam kenyataan pembelaannya, Dr Tan berkata perkataan yang dibuat atau mengandungi ulasan dan menzahirkan pendapat itu merupakan ulasan adil berhubung kepentingan awam seperti kedudukan kewangan, perbelanjaan, pengurusan dan kegiatan plaintif.

Dr Tan menafikan bahawa perkataan itu dengan cara apa pun memfitnah plaintif dan dalam konteks artikel itu, jika diambil secara menyeluruh, perkataan itu tidak bermakna atau boleh membawa makna seperti yang didakwa oleh pliantif.

Satu Hari Papagomo Tetap Kena Walaupun Polis & SKMM Tak Jalankan Kerja

Posted: 16 Aug 2011 03:44 AM PDT

KELAB GREENBOC

PKR akan lapor blog pro-Umno pada SKMM


ADUN Seri Setia, Nik Nazmi Nik Ahmad akan membuat laporan kepada Suruhanjaya Komunikasi dan Mutimedia (SKMM) berhubung satu dakwaan "fitnah" yang disiarkan dalam satu laman blog pro-Umno.

Laporan berkenaan susulan dakwaan dokumen palsu oleh Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ) berhubung dakwaan "Ops Sita" ke atas Gereja Methodist Damansara Utama.

Dokumen dengan label "Sulit" bertajuk "Laporan Ops Sita Gereja Methodist Damansara Utama oleh Jabatan Penguatkuasaan dan Keselamatan Majlis Bandaraya Petaling Jaya" itu dimuatkan di laman blog "Papa Gomo" sejak 13 Ogos lalu.

Dokumen berkenaan antara lainnya mendakwa, operasi untuk menyita gereja berkenaan telah dibatalkan selepas mendapat arahan daripada Nik Nazmi (gambar atas, kiri sekali).

Arahan yang sama juga didakwa dikeluarkan oleh beberapa orang pemimpin Pakatan Rakyat yang dinamakan dalam dokumen berkenaan, termasuk ahli parlimen Shah Alam, Khalid Samad serta tiga orang exco -- Ronnie Liu, Elizabeth Wong, Teresa Kok.

"Ini hanya dokumen olok-olok yang direka oleh blogger Umno yang terdesak," kata Nik Nazmi yang juga pengarah komunikasi PKR.

Maklumat salah

Tambahnya, dokumen berkenaan tidak wujud dan direka sebagai fitnah kepada Pakatan.

"Saya yakin (penulis blog ini) orang Islam. Mengata ini berdosa, fitnah lagi berdosa. Jadi baik dia jaga puasa dan solat dia sendiri," kata Nik Nazmi lagi dalam sidang media di ibu pejabat PKR itu hari ini.

Tambahnya, dokumen berkenaan juga mempunyai maklumat yang sama sekali salah, terutama berhubung gereja yang didakwa akan disita itu.

Dokumen berkenaan antara lainnya menyebut gereja DUMC terletak di Damansara Utama, sedangkan gereja itu terletak di Seksyen 13, Petaling Jaya.

"Blogger Umno dibayar gaji mahal (tapi) tak buat research (kajian) yang betul untuk buat fitnah," katanya lagi.

Ketika ditanya, Nik Nazmi berkata pemimpin Pakatan yang terlibat akan membincangkan sama ada akan mengambil tindakan sama ke atas penulis blog tersebut.

Ahli majlis lapor polis

Sementara itu, Wong turut menafikan bahawa beliau telah membuat panggilan kepada MBPJ seperti yang didakwa dalam dokumen berkenaan.

Malah, portal Malaysiakini yang turut disebut dalam dokumen berkenaan juga "langsung tidak call saya pada hari itu," katanya lagi dalam sidang media sama.

Dokumen tersebut mendakwa, Elizabeth Wong telah memaklumkan kepada jabatan MBPJ tersebut pada pagi 11 Ogos lalu bahawa "wartawan Malaysiakini akan menghubungi (jabatan berkenaan) dan diarahkan membuat penafian."

Sejurus kemudian, wartawan Malaysiakini membuat panggilan kepada jabatan tersebut "dan penafian dilakukan sepertimana diarahkan."

Mengulas lanjut, Elizabeth berkata "apa yg dicatat itu tak betul. Saya tak pernah buat panggilan telefon kepada MBPJ pada hari tersebut.

Dalam perkembangan berkaitan, seorang ahli majlis MBPJ, Latheefa Koya dalam tulisannya di Twitter hari ini berkata, satu laporan polis akan dibuat ke atas penulis blog tersebut, berhubung dakwaan fitnah tersebut. -mk

Ulasan GB

GB perhatikan sudah ada laporan polis / SKMM sebelum ini terhadap papagomo tentang banyak isu, salah satunya mengenai video seks.

Tetapi tak ada siasatan dilakukan, malah papagomo semakin galak menyiar gambar porno dan video lucah.

Yang penting sekarang, ialah laporan polis terhadap polis dan pegawai SKMM yang tak menjalankan kerjanya.

Mentang-mentang duduk sekapal dalam UMNO.

Tak apa, satu hari papagomo tetap kena. Sepandai-pandai tupai melompat akan jatuh ke tanah juga.

Doa lagi: Ya Allah buktikan kebenaran itu kebenaran....

Tiada ulasan: