Rabu, 10 Ogos 2011

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


MAIS jangan hanya cekap kutip zakat sahaja!

Posted: 10 Aug 2011 01:57 AM PDT


Setelah meneliti penjelasan Harapan Komuniti - NGO yang menganjurkan majlis makan malam amal yang diserbu oleh Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) pada 3 Ogos lalu, mengingatkan saya kembali kepada satu entri diblog ini pada 14 Ogos 2009.Saya siarkan semula memandangkan ianya agak relevan dengan isu JAIS yang menyerbu dan menggeledah tanpa waran Gereja Methodist Damansara Utama) seperti asalnya berikut :

Saya rasa tergamam dan rasa susah hendak percaya bahawa terdapat pesakit – pesakit HIV Muslim ditempatkan disebuah gereja.

Bercampur antara pilu dan marah dan malu bila mendapat tahu pihak gereja tersebut membenarkan kuliah agama disampaikan kepada mereka.

Pilu diatas sifat ikhlas yang ditunjukan oleh pihak gereja tersebut yang sanggup memberikan tempat perlindungan kepada orang Muslim.

Rasa malu kerana saudara seugama sendiri tidak mendapat bantuan dan perlindungan sewajarnya dinegara yang mengaku Islam ugama persekutuan.

Rasa marah diatas sikap lepas tangan pihak Majlis Agama Islam Selangor yang berlepas tangan walaupun setiap tahun berbangga dengan kutipan zakat ummat Islam berjuta-juta ringgit banyaknya.

Hoi! Mana dia pejuang-pejuang bangsa Melayu yang kaya raya kerana menipu wang rakyat ! Mai lah bantu mereka ini!

Kita berharap Dr Hasan Ali yang akan dapat berbuat sesuatu yang wajar bagi mengeluarkan mereka dari tempat perlindungan gereja tersebut. [Klik Sini]

Rosmah menyalakan jejak kontroversi diri sendiri

Posted: 09 Aug 2011 09:38 PM PDT


Surat Layang - "surat terbang" dalam bahasa Melayu, atau surat tanpa nama - telah terbang dalam bilangan rekod dalam beberapa minggu kebelakangan ini, menyerang Rosmah Mansor, isteri Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Najib Tun Razak.

Mereka sedang diambil dan disebarkan dalam jumlah oleh blogosphere negara, kebanyakannya bagi menentang Barisan Nasional, atau pemerintah gabungan negara.

Ia tidak pasti siapa di sebalik serangan tersebut, tetapi mereka jelas terikat kepada pilihan raya kebangsaan yang dijangka sama ada lewat tahun ini atau awal tahun 2012.

Pembangkang dan Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu menyalahkan antara satu sama lain dan kedua-duanya menafikan mereka terlibat.

Tetapi Rosmah yang berusia 60 tahun telah menjadi umpamama satu besi berani yang menarik kritikan terhadap pentadbiran, berpusat pada pembaziran yang didakwa dan laporan bahawa beliau mendominasi agenda politik dan sosial suaminya.

Serangan-serangan tersebut membandingkannya kepada kedua-dua Lady Macbeth (karektor penulis Agong, Shakespeare) yang mendorong suaminya untuk pembunuhan dan tragedi, dan bekas Wanita Pertama Filipina Imelda Marcos, yang mencapai kemasyhuran kerana berlebih-lebihan termasuk memiliki beratus-ratus pasang kasut.

Yang sangat merisaukan, Asia Sentinel melaporkan, Rosmah Mansor, telah menjadi subjek khabar angin sejak beberapa tahun bahawa dia entah bagaimana telah terlibat dalam kes pembunuhan jurubahasa Mongolia, Altantuya Shaariibuu, hingga ada desas desus bahawa seorang ahli perniagaan yang hampir dengannya dikatakan membayar saksi RM750, 000 supaya keluar dari negara ini selepas dia berkata wanita yang mati itu mempunyai hubungan sulit dengan suaminya.


Di samping itu, testimoni mahkamah telah menyatakan bahawa Rosmah bertemu dengan bekas pembantu Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim sebelum pembantu tersebut menuduh Anwar merogolnya.

Mereka yang dalam gabungan Pakatan Rakyat Anwar berkata, serangan ke atas Rosmah itu datangnya dari Muhyiddin Yassin, Timbalan Perdana berusia 64-tahun-menteri dan anak didik mantan Perdana Menteri Mahathir Mohamad.

Muhyiddin memainkan peranan penting dalam memacu bekas Perdana Menteri, Abdullah Ahmad Badawi dari kuasa dan telah lama dianggap sebagai bercita-cita tinggi untuk menggantikan Najib sebagai Perdana Menteri jika ia tersingkir..

Ditambah dengan persamaan itu, sumber berkata, cita-cita Mahathir sendiri untuk melihat anak ketiga beliau Mukhriz, yang kini timbalan menteri perdagangan antarabangsa, sebagai Timbalan Perdana Menteri.

Muhyiddin juga sesuai dengan falsafah politik Mahathir lebih daripada Najib. Beliau adalah seorang pembela Ketuanan Melayu - dominasi etnik Melayu landskap ekonomi dan politik, pembangkang kepada Najib, yang komited untuk kempen 1Malaysia kononnya, sebuah usaha untuk membawa kaum-kaum lain kembali ke dalam Barisan Nasional (BN) kali ganda.

Mahathir telah menjadi semakin lantang dalam seruan beliau untuk mengekalkan dominasi Melayu . Sumber-sumber dalam Umno menyalahkan ke atas Pakatan Rakyat bahawa segala tohmahan itu sebagai usaha untuk memburuk-burukkan reputasi Najib dan hamstring parti pemerintah negara sebelum pilihan raya dijangka lewat tahun ini atau awal seterusnya.

Seorang pembantu kepada seorang pemimpin tinggi UMNO mengatakan Mukhriz atau Muhyiddin tidak akan berkemungkinan menyerang Rosmah sebagai pengganti Najib kini.Jika perbalahan dalaman yang serius berlaku dalam UMNO, pembantu itu berkata, ia akan melumpuhkan parti dan Barisan terlebih dahulu sebelum pemilihan.

Jika Mahathir dan Muhyiddin adalah benar-benar memburu Najib, pembantu itu berkata, ia akan membuat tidak masuk akal bagi mereka untuk berani memusnahkan parti mereka malah kehilangan lebih banyak kuasa, BN telah teruk remuk dalam pilihan raya Mac 2008 bagi kali pertama dalam sejarah 50 tahun di negara ini , dua pertiga kuasa di parlimen telah dipecahkan oleh pembangkang.

Sumber-sumber lain mengatakan bahawa Mahathir sendiri berhutang satu hutang kesyukuran kepada bapa, Najib Allahyarham Tun Abdul Razak, yang telah memulihkannya selepas dia ditendang keluar UMNO oleh Tunku Abdul Rahman, Perdana Menteri pertama Malaysia, dan bahawa dia tidak akan menentang Najib atas sebab-sebab itu.

Walau bagaimanapun, pemerhati menunjukkan, Muhyiddin telah tidak mempertahankan secara terbuka sama ada Najib atau Rosmah sejak akhir-akhir ini. Seorang ahli perniagaan di Kuala Lumpur memberitahu Asia Sentinel: "Mahathir dan Anwar kedua-duanya berusaha ke arah objektif yang sama walaupun mereka tidak bekerja bersama-sama – untuk menyingkirkan Najib ."

Sensasi terbaru muncul beberapa minggu lalu dengan laporan oleh satu blog tempatan pembangkang bahawa dia telah menerima cincin berlian USD 24.8 juta dari Jacob & Co Jewellers yang berpusat di New York dan bahawa cincin itu telah melepasi Jabatan Kastam tanpa cukai yang dikenakan.

Rosmah telah berkata secara terbuka bahawa: "Tidak ada apa-apa yang saya mahu katakan (berhubung dengan pembelian cincin) kerana saya tidak mempunyai masa untuk melayan isu itu." Beliau kemudiannya menafikan membeli cincin itu.

Beliau telah juga diambil gambar sedang membawa apa yang kelihatan sebagai sebuah beg tangan Birkin, direka bentuk dan dibuat oleh Hermes Paris dan yang dinamakan untuk pelakon dan penyanyi Jane Birkin.

Harga bagi beg jenama tersebut adalah dalam lingkungan daripada AS $ 9,000 kepada AS $ 150,000 mengikut jenis bahan yang digunakan. Beliau telah juga digambar sedang memakai apa yang dipercayai sebagai 65,77 karat putih dan hitam gelang Zebra safari (gambar kiri), juga dari Jacob & Co dan dibuat daripada berlian putih dan hitam dan emas putih 18-karat. (Klik sini kalau nak tempah gelang yang sama!)

Di samping seleranya dalam barang kemas, Rosmah telah menaikan kemarahan tentang pengaruhnya ke atas kerajaan, khabar angin bahawa dia memperkayakan keluarga dan kerana kehidupan sosial yang dibawanya.

Yang sangat menggerutukan bagi sesetengah orang adalah dia menuntut gelaran wanita pertama Malaysia, satu gelaran yang biasanya dikhaskan untuk isteri raja.

Satu unit enam-orang telah ditubuhkan di pejabat, perdana menteri yang dikenali sebagai FLOM, satu singkatan bagi Wanita Pertama Malaysia, untuk menjaga keperluannya, jauh dari isteri-isteri perdana menteri sebelum ini seperti Siti Hasmah Mohamad Ali, isteri Mahathir , seorang doktor yang sederhana.

Sumber berkata Rosmah terus-menerus telah memasukkan dirinya dalam proses politik dan telah bertanggungjawab untuk membelanjakan sejumlah besar wang kerajaan - sebagai contoh, sebanyak RM80 juta dalam kempen 15 bulan untuk membaik pulih kediaman Perdana Menteri.

Pada April 2010, Joshua Wong, seorang producer rancangan popular hal ehwal Malaysia "Editor's Time," telah meletak jawatan, menuduh saluran NTV7, yang dikawal oleh UMNO, tunduk terhadap aduan daripada Perdana Menteri Jabatan dan Rosmah sendiri tentang liputan ahli politik pembangkang. Editor akhbar yang lain mengadu bahawa Rosmah sering menalipon untuk mengadu tentang liputan kedua-dua beliau dan suaminya.

Tahun lepas, cakap-cakap liar mula memperkatakan atas citarasa Rosmah bagi kehidupan yang mewah di New York dan ibu kota lain, terutama kerana laporan keakraban beliau terhadap Low Taek Jho (gambar kiri), yang memanggil dirinya Jho Lo dan menghabiskan sejumlah wang yang menakjubkan keatas starlets, pelakon filem dan selebriti di New York. Low pada kebiasaannya menghabiskan sebanyak USD60.000 sebulan dalam kelab hiburan malam Manhattan, mengikut laporan New York Post , yang berkata Low pernah sekali menghantar 23 botol Cristal champagne yang berharga USD900 ke meja pelakon bermasalah Lindsay Lohan, yang meraikan ulang tahunnya ke 23.

"Ini graduan Wharton School, University of Pennsylvania,dari Malaysia," New York Post melaporkan 1 OGOS 2010 "telah membakar beratus-ratus ribu ringgit di tempat hiburan malam paling hangat di bandar ini dalam tempoh tiga bulan yang lalu - dan tidak menunjukkan tanda-tanda-berhenti. "

Low Taek Jho bersama Paris Hilton sedang berparti di kelab Byblos di St.Tropez, France dimana dia membeli Crystal champagnes, bernilai 3.5 juta Euros, hanya untuk disemburkan sesama sendiri..

Low, dikatakan sebagai sahabat dengan Paris Hilton, adalah juga dipercayai sebagai yang lelaki misteri di belakang iklan USD180,000-USD230,000 yang tersiar pada April 2010 di New York Times , mengucapkan tahniah kepada Rosmah kerana menjadi "wanita pertama" Malaysia, selepas dia menerima anugerah "Keamanan Antarabangsa dan Anugerah Harmony" dari kumpulan perniagaan yang kabur, berpangkalan di AS.

Akhbar The Times mulanya berkata iklan itu telah diletakkan oleh kerajaan, tiga minggu kemudian menafikannya dan enggan untuk mengatakan siapa sebenar yang di belakangnya.

Pada April 16, 2010 menurut New York Post, Rosmah dan Najib diraikan dalam satu majlis meraikan penganugerahan tersebut dengan beberapa bintang ternama,yang diemcee kan oleh pelakon-pelawak Jamie Foxx dan dihadiri oleh kawanan bintang filem termasuk Charlize Theron dan Robert De Niro dan termasuk persembahan oleh penama anugerah Grammy Leona Lewis dan Harlem Boys Choir.

The Nut Graph, blog Malaysia berkata perayaan termasuk versi karaoke duet " You've Got a Friend " yang dilakukan oleh Rosmah dan De Niro, yang kemudiannya dijemput oleh Rosmah untuk melawat Malaysia.

Media berita termasuk New York Post dan Gawker di Amerika Syarikat mengatakan Low, anak satu keluarga Cina yang kaya, dari Pulau Pinang, menjadi ternama khusus kerana persahabatannya dengan seorang warga Kuwait dan rakan siswazah Wharton , Hamad Al Wazzan, pengerusi dan Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Syarikat-syarikat Al Wazzan di Amerika Syarikat.

Sumber UMNO di Kuala Lumpur berkata Low menggunakan hubungannya dengan Rosmah untuk menjadi orang tengah dalam perjanjian tanah besar-besaran di Kuala Lumpur - pembangunan semula seluas 152 hektar yang berusia 80-tahun-Sungei Besi Air Force Base, bernilai sangat tinggi, terletak di tengah-tengah yang nampaknya telah diberikan tanpa tender kepada satu usahasama antara 1Malaysia Development Sdn Bhd dan Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT), dana persaraan tentera.

Menurut media tempatan, projek ini sedang dibangunkan melalui usahasama dengan Pihak Berkuasa Pelaburan Qatar, mungkin dengan penglibatan Abu Dhabi Mubadala Development Co.

Sama ada adil atau tidak, surat terbang memberi satu segmen yang semakin meningkat daripada orang ramai di Malaysia gambaran bahawa Rosmah telah menjadi punca utama yang menjejaskan suaminya.Mana-mana pihak yang menyampaikan dakwaan tersebut, mereka mungkin mempunyai kesan.

Ini bukan bintang Hollywood De Niro ,
tetapi Dato' Mustaha Ali

Mustapha Ali, setiausaha agung parti pembangkang Parti Islam se-Malaysia memberitahu media pada sidang Rabu bahawa perbalahan sedang berlaku dalam UMNO kerana Najib dan isterinya telah menjadi liabiliti kepada Barisan Nasional. Dilaporkan, Mustapha memberitahu pemberita, beberapa pegawai parti (Umno) takut rentetan skandal yang menjejaskan sentimen pengundi.

Itu sudah tentu, adalah pembangkang yang cuba membangkitkan masalah dalam BN. Satu sumber UMNO memberitahu Asia Sentinel bahawa "ini adalah pembangkang yang memperhebatkan serangan mereka sebelum pilihan raya." Mereka lemah "

Tetapi adalah jelas ,surat layang benar-benar berterbangan .

diterjemah dari sini

Tiada ulasan: