Ahad, 3 Julai 2011

WFAUZDIN.BLOGSPOT.COM

WFAUZDIN.BLOGSPOT.COM


PERHIMPUNAN BERSIH - MENGULAS TITAH TUANKU

Posted: 03 Jul 2011 09:06 AM PDT

Oleh: WFAUZDIN NS

SUKA saya memetik beberapa kenyataan atau Titah Ke Bawah DYMM Seri Paduka Baginda YDP Agong berkenaan Perhimpunan BERSIH yang dijadualkan pada 09 Jul nanti. Titah dan kenyataan penuh Baginda boleh dibaca di sini.

Saya tertarik dengan Titah Baginda, "Beta juga menyeru kepada pihak kerajaan agar melaksanakan segala amanah yang diberikan rakyat secara adil dan bijaksana dan yang pentingnya Beta selaku Yang di-Pertuan Agong tidak mahu melihat negara bermasyarakat majmuk ini berada di dalam keadaan bermusuhan sesama sendiri ataupun sebahagian rakyatnya bermusuh dengan kerajaan atas apa jua alasan pun".

Alangkah baiknya jika Titah ini yang mahukan kerajaan bertindak secara adil dan bijaksana dapat dipatuhi. Malangnya, di mana keadilan bila mana setiap kali diadakan Pilihanraya maka media perdana hak milik kerajaan termasuk media cetak dipergunakan sepenuhnya berkempen untuk Umno/Bn? Seperti sudah menjadi kelaziman segala agensi kerajaan dipergunakan semahu-mahunya termasuk beberapa peruntukan segera dikeluarkan ketika kempen pilihanraya sedang berjalan.

Di pihak Pembangkang pula, akses kepada media tidak diperolehi langsung. Pembangkang tidak diberi ruang untuk mereka menggunakan media kerajaan bagi menyampaikan dasar atau manifesto mereka walaupun sekadar 5 minit. Bahkan, Pembangkang terus difitnah dan diperburukkan tanpa mereka diberi peluang untuk menjawab. Ini semua ketidakadilan yang jelas berlaku.

Titah Tuanku, yang mahu agar kerajaan bertindak secara bijaksana juga gagal dilakukan. Najib selaku Ketua Kerajaan sewajarnya bertindak dengan bijaksana apabila BERSIH mahu mengadakan perhimpunan aman ini. Salah satu caranya, BERSIH diberi ruang untuk berhimpun dengan mendapat kerjasama dari pihak keselamatan. Di dalam masa yang sama, pihak yang tidak sependapat dengan BERSIH juga diberi hak yang sama berhimpun tetapi bukan bersamaan dengan tarikh Perhimpunan BERSIH. Sudah tentu BERSIH sedia berbincang dengan pihak mereka agar dapat bersama-sama merancang jadual perhimpunan yang berlainan.

Titah Baginda lagi, " Hakikatnya demonstrasi jalanan banyak membawa keburukan daripada kebaikan walaupun niat asalnya baik". Titah Baginda ini, boleh difahami bahawa tidak semua demontrasi itu mempunyai niat yang tidak baik. Ini bererti bahawa tuduhan sesetengah pihak bahawa Perhimpunan BERSIH mempunyai niat yang tidak baik, kununnya untuk menyelamatkan DS Anwar, menimbulkan huru-hara, ejen negara asing, mendapat dana dari Pertubuhan Kristian dan juga dakwaan kununnya ada kaitan dengan fahaman Komunis boleh dipertikaikan.



Demontrasi yang mengaibkan Istana di Terengganu pada bulan Mac 2008

Kita tidak boleh lupa apabila sekumpulan pihak yang menentang perlantikan MB Terengganu, Dato' Seri Ahmad Said sejurus selepas PRU ke-12 yang lalu telah berdemontrasi di hadapan Istana Tuanku Mirzan sendiri di Kuala Terengganu dengan sepanduk yang tertera tulisan yang amat mengaibkan. Apakah niat mereka ketika itu baik dengan sepanduk yang menghina istitusi istana ketika itu?

Justeru itu, seiring dengan niat BERSIH yang baik untuk rakyat iaitu mewujudkan sistem pilihanraya yang adil dan bersih, maka pihak Penganjur telah melarang sebarang sepanduk yang mengandungi kata-kata yang mengaibkan di samping semua peserta dilarang membawa sebarang senjata sewaktu perhimpunan. Tindakan Penganjur yang memohon agar pihak Polis sendiri memberikan arah laluan yang sesuai untuk peserta perhimpunan nanti adalah salah satu adab dan kesopanan bagi memelihara nama baik Penganjur BERSIH ini.

Mudah-mudahan kita masih mempunyai ruang yang baik untuk menyuarakan hak kita sebagai rakyat yang merdeka. Semoga pihak Polis lebih memahami apakah tujuan sebenar perhimpunan BERSIH ini tanpa mempunyai prasangka buruk yang sengaja direka cipta oleh pihak yang sememangnya suka dengan kekotoran yang ada pada SPR ini. /wfauzdin.blogspot.com

Tiada ulasan: