Jumaat, 8 Julai 2011

RAKYAT MARHAEN

RAKYAT MARHAEN


Bersih 2.0 : Jumlah Tangkapan Meningkat, Ratusan Ditahan

Posted: 08 Jul 2011 09:07 PM PDT

KUALA LUMPUR 9 JULAI :Tinjauan yang dilakukan Tv Selangor di sekitar Kuala Lumpur hari ini menyaksikan jalan-jalan utama yang lazimnya sesak, kini lengang ekoran sekatan yang dilakukan oleh polis untuk menghalang berlangsungnya himpunan Bersih 2.0.
Seawal jam 7.00 pagi, beberapa jalan utama telah ditutup dan Unit Simpanan Persekutuan (FRU) telah berkumpul di beberapa kawasan yang menjadi laluan para demonstran.  
Sebahagian besar polis kini ditempatkan di sekitar pusat membeli belah Sogo, Dataran Merdeka dan Masjid Jamek. 
Siaran Langsung :
Read More / Baca Lagi >>

Bersih 2.0: Polis pergiat tangkapan, 236 ditangkap hingga 11 pagi

Posted: 08 Jul 2011 09:05 PM PDT

Anggota polis menahan sekumpulan individu di KL Sentral, dipercayai mereka yang hendak menyertai perhimpunan petang ini. - Foto TMI
KUALA LUMPUR, 9 Julai — Beberapa jam menjelang perhimpunan yang Bersih 2.0 rancang untuk adakan, polis telah memulakan tangkapan sejak awal pagi tadi.  Pergerakan Pemuda Umno juga merancang untuk mengadakan perhimpunan balas petang ini. Maklumat diterima dari ibu pejabat polis Bukit Aman menunjukkan 236 orang telah ditahan setakat 11 pagi tadi, termasuk lapan wanita
Himpunan Bersih 2.0 anjuran Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih) akan diadakan di Stadium Merdeka.
The Malaysian Insider mendapati di pusat membeli-belah Sogo, seramai 18 individu ditahan kira-kira pukul 11 pagi tadi.
Sementara itu, di kawasan berdekatan stesen LRT Masjid Jamek setakat 10.30 pagi tadi, tujuh individu disyaki peserta Himpunan Bersih 2.0 ditahan.
Read More / Baca Lagi >>

Bersih 2.0 : Lensa Kuala Lumpur 5

Posted: 08 Jul 2011 09:00 PM PDT



Bersih 2.0 : Lensa Kuala Lumpur 4

Posted: 08 Jul 2011 08:45 PM PDT

Bersih 2.0 : Lensa Kuala Lumpur 3

Posted: 08 Jul 2011 08:39 PM PDT






Bersih 2.0 : Lensa Kuala Lumpur 2

Posted: 08 Jul 2011 08:11 PM PDT




Bersih 2.0 : KL ‘kemarau’, kawalan polis ketat halang himpunan

Posted: 08 Jul 2011 08:01 PM PDT



Hentian Puduraya di pusat ibu negara juga kosong selepas operasinya dihentikan sejak tengah malam tadi. - Foto TMI
KUALA LUMPUR, 9 Julai — Pusat bandar raya Kuala Lumpur yang lazimnya sesak dengan lautan manusia dan kenderaan hari ini bertukar seolah-olah 'bandar hantu' dengan hanya dikawal ketat ratusan anggota polis di setiap pelusuk bagi menghalang Himpunan Bersih 2.0 petang ini.  Sejak tengah malam tadi 30 jalan utama memasuki Kuala Lumpur ditutup dan pagi ini sebahagian besar anggota polis dan Pasukan Simpanan Persekutuan (FRU) ditempatkan lokasi-lokasi yang sering menjadi tumpuan demonstrasi diadakan.
Tinjauan The Malaysian Insider yang sejak awal pagi berada di lokasi utama di Jalan Masjid Jamek dan Dataran Merdeka mendapati lebih 100 anggota polis sudah berada di sana.
Read More / Baca Lagi >>

Bersih 2.0 : Lensa Kuala Lumpur 1

Posted: 08 Jul 2011 07:36 PM PDT






















Video : Prelude to the BERSIH 2.0 Rally, We Look At How Johor Police Were Doing

Posted: 08 Jul 2011 06:01 PM PDT

BERSIH 2.0: Sembilan ditangkap di Masjid Kg Baru

Posted: 08 Jul 2011 05:59 PM PDT

Kuala Lumpur yang lazimnya sesak pada setiap pagi Sabtu kini sunyi dan dikawal ketat dengan ribuan anggota polis bagi mengaggalkan perhimpunan BERSIH 2.0 yang dijadualkan pada jam 2 petang ini.

Di sebalik sekatan jalan raya di kebanyakan lokasi di Kuala Lumpur, keadaan lalu lintas masih lancar tetapi keadaan trafik dilaporkan sesak di kawasan luar bandar di mana polis cuba menghalang penunjuk perasaan daripada memasuki ibu negara.

Sebahagian besar polis juga ditempatkan di kawasan yang sering menjadi tumpuan orang ramai akan berdemo seperti di persekitaran Dataran Merdeka, Masjid Jamek dan kawasan membeli-belah Sogo.Read More / Baca Lagi >>

BERSIH 2.0: Pemeriksaan diperketatkan

Posted: 08 Jul 2011 05:57 PM PDT

Polis memperhebatkan gerakannya memburu penyokong BERSIH 2.0 dengan memeriksa beberapa hotel di sekitar Lembah Kelang, malam semalam.

Setakat ini, Malaysiakini dimaklumkan tidak kurang tiga hotel diperiksa.

Di Hotel Puteri Park di tengah-tengah Kuala Lumpur, ahli PKR Vernon Kedit melaporkan menyoal parti itu yang mengadakan majlis mereka di situ.

NONEKedit berkata ketika itu mereka sedang mengadakan latihan untuk agen pilihan raya parti tersebut. Katanya, polis meninggalkan kawasan hotel sebelum tengah malam tetapi kembali semula pada jam 1 pagi ini.

"Mereka juga mengawal di kawasan pejalanan khaki," katanya.

Turut menginap di hotel itu adalah menteri besar Perak yang disingkiran BN, Datuk Seri Nizar Jamaluddin.

Katanya, dia dikejutkan dari tidurnya oleh polis yang mencatatkan butiran dirinya tetapi tidak menangkapnya.Read More / Baca Lagi >>

Bersih 2.0 : Macamlah negara di ambang perang

Posted: 08 Jul 2011 05:52 PM PDT

KUALA LUMPUR, 9 Julai: Mula-mula Umno Barisan Nasional (UBN) berkata peniaga akan rugi dan jalan akan jadi jam dan sesak jika perhimpunan jalan diadakan di Kuala Lumpur.
"Kini polis menutup puluhan jalan, apakah ia tidak menyebabkan sesak?
"Apakah dengan tutup semua jalan, larangan masuk KL tidak merugikan peniaga?" soal Ketua Penerangan PAS Pusat, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man (gambar) dalam kenyataan kepada Harakahdaily.
Suasana gila yang diwujudkan sekarang akibat tindakan kerajaan dan juga pihak polis yang tidak konsisten dan membingungkan, kata Tuan Ibrahim menzahirkan betapa UBN jadi serba tak kena.
"Mula-mula dulu serang habis-habisan Bersih 2.0 dengan melemparkan pelbagai tuduhan liar sehingga tahap mereka dituduh pengkhianat, mengganggu, pemusnah negara dan lain-lain.
Read More / Baca Lagi >>

Video - Bersih 2.0 : 星爷找Kaki参加BERSIH (with BM Subtitles)

Posted: 08 Jul 2011 05:35 PM PDT

Bersih 2.0 : Foto Tengah Malam Kearah KL - TPU

Posted: 08 Jul 2011 05:29 PM PDT


Sekatan Yang Dilakukan Oleh Polis Raja Di Malaysia






Allahu akhbar!! Kalau inilah yang hadir, makin pening Polis

Bersih 2.0 : Polis menyemak bilik hotel sekitar Lembah Klang

Posted: 08 Jul 2011 05:18 PM PDT

Polis mula membuat sekatan di sekitar jalan utama yang memasuki bandar Kuala Lumpur, sebagai persediaan untuk menghalang perhimpunan BERSIH 2.0.  Malah, mulai jam 11 malam, telah dikhabarkan bahawa polis meronda dan menyemak dari bilik ke bilik di hotel-hotel sekitar Lembah Klang.

Ahli Jawatankuasa Hak Asasi Majlis Peguam Malaysia, H.R.Dipendra yang menginap di Hotel Swiss, Jalan Tunku Abdul Rahman, memberitahu MerdekaReview bahawa polis mula menyemak dari bilik ke bilik di situ pada kira-kira jam 11, malam tadi.

Menurut H.R.Dipendra, dua orang anggota polis lelaki dan dua orang polis wanita mengetuk pintu bilik di hotel yang beliau menginap.  Bilik yang bertentangan dengan biliknya disemak.  Bagaimanapun, polis tidak menyemak biliknya, dan beliau juga tidak tahu sebab polis berbuat demikian.
Read More / Baca Lagi >>

Bersih 2.0 : Polis turut geledah bilik hotel

Posted: 08 Jul 2011 05:13 PM PDT

KUALA LUMPUR, 9 Julai: Pihak polis bertindak menggeledah bilik beberapa hotel di ibu negara tengah malam tadi untuk mencari beberapa pemimpin Bersih khususnya 91 nama yang dilarang memasuki beberapa kawasan di Kuala Lumpur hari ini.
Difahamkan, polis menyemak bilik hotel yang didaftar atas nama individu berkenaan sebelum menggeledah.
Polis juga didakwa memburu mereka yang lain di semua tempat khususnya di tempat perkumpulan peserta himpunan Bersih.
Read More / Baca Lagi >>

Anwar : Saya Ada Cara Sertai Himpunan Bersih 2.0

Posted: 08 Jul 2011 05:12 PM PDT

KUALA LUMPUR 9 JUL : Ketua Pembangkang Parlimen Malaysia, Datuk Seri Anwar Ibrahim menegaskan beliau akan turun bersama rakyat dalam himpunan Bersih 2.0 hari ini.

Anwar menyakatan beliau mempunyai cara dan akan hadir ke Stadium Merdeka dan menyokong himpunan awam berkenaan.

"Saya nak ke Stadium Merdeka esok (hari ini). Adalah caranya nak ke situ," kata beliau kepada hadirin di Program Tazkirah Perdana di Bandar Tun Razak di sini semalam.

Anwar merupakan antara 91 individu yang dihalang polis berada di tempat tertentu di pusat bandar Kuala Lumpur hari ini.
Read More / Baca Lagi >>

Jangan takut hadapi pilihan raya jika ada prinsip, Anwar kata Umno

Posted: 08 Jul 2011 05:11 PM PDT

KUALA LUMPUR, 9 Julai — Umno harus yakin untuk memenangi pilihan raya secara adil jika parti teras pemerintah itu mempunyai prinsip, kata Datuk Seri Anwar Ibrahim malam tadi.
Dalam ucapannya pada satu ceramah menjelang perhimpunan Bersih hari ini, Ketua Pembangkang itu berkata, beliau akan hadir perhimpunan petang ini di Stadium Merdeka.
Beliau merupakan salah seorang daripada 91 individu yang dilarang memasuki ibu negara hari ini.
"Kami hanya meminta pilihan raya bersih, itu sahaja," kata Anwar (gambar) pada ceramah di Cheras malam tadi. Ketua Umum itu berkata Turki telah mengundang wakil-wakil luar negara menjadi pemerhati pilihan raya di negara itu bulan lalu.
Read More / Baca Lagi >>

Bersih 2.0: Pemimpin PAS ‘rahsiakan’ lokasi mereka elak ditangkap

Posted: 08 Jul 2011 05:10 PM PDT

KUALA LUMPUR, 9 Julai — Menjelang Himpunan Bersih 2.0 di Stadium Merdeka petang ini, pemimpin PAS mengambil pendirian "merahsiakan" lokasi masing-masing dipercayai bimbang akan ditangkap polis.
Kelmarin polis telah mendapatkan perintah mahkamah melarang 91 individu memasuki Kuala Lumpur.
Turut berada dalam senarai itu Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang, timbalannya Mohamad Sabu dan naib-naib presiden Salahuddin Ayub dan Datuk Mahfuz Omar serta Mursyidul Am PAS Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.
Selain itu penganjur yang mengadakan perhimpunan termasuk daripada Bersih 2.0, Pemuda Umno dan Perkasa turut tidak dibenarkan memasuki Kuala Lumpur.
Read More / Baca Lagi >>

Video : Lockdown in KL from midnight

Posted: 08 Jul 2011 05:09 PM PDT

In Bersih row, BN risks electoral fallout

Posted: 08 Jul 2011 05:06 PM PDT

Police have effectively shut down Kuala Lumpur in order to circumvent the rally. — Reuters pic
KUALA LUMPUR, July 9 — The Najib administration risks losing crucial votes needed to keep power in the next general election, as analysts and politicians believe that Barisan Nasional's (BN) continued hostility towards Bersih will only damage the ruling coalition's image and credibility. Pundits said Putrajaya's clampdown on Bersih even after it agreed to hold its July 9 rally inside a stadium showed the government is adamant in not allowing the protest to take place on the streets or within the walls of a stadium.
Read More / Baca Lagi >>

Negeri serba satu dan badut-badut

Posted: 08 Jul 2011 10:35 AM PDT

Agak kepelikan sesuatu yang "Bersih" dianggap "Haram"? Situasi nampaknya semacam cerita filem suspens. Pada 5 July pemimpin Bersih mengadap TYDP Agong di Istana untuk membincang dan mendapat pandangan Tuanku tentang himpunan Bersih yang dikotorkan oleh pihak-pihak tertentu. TYDP Agong berkenan untuk menasihati bahawa eloklah diadakan di stadium bagi mengelak kejadian yang tidak diingini berlaku. Pemimpin Bersih di bawah wanita besi Ambiga bersetuju dan dimasyhurkanlah keputusan TYDP Agong itu kepada rakyat Malaysia. Ikutilah catatan saya di bawah dalam kisah negara Serba Satu Merebut Gelaran Bapa Badut. Begini ceritanya…
Read More / Baca Lagi >>

BN acting like a person told by doctor of impending death

Posted: 08 Jul 2011 10:23 AM PDT

BN acting like a person told by doctor of impending deathAs police stepped up roadblocks at major roads leading to the capital late this evening, causing miles of traffic congestion, PAS has called on prime minister Najib Razak not to further burden the force.
Najib had earlier said that the government would leave it to the police to determine how to handle the Bersih rally, contradicting an earlier statement that he would give his cooperation to Bersih if its rally was held in a stadium. The police have however so far rejected all attempts to give a permit.
"Why must the burden be put on the police, when Najib should issue a clear directive to allow the rally proceed in the stadium.
"Who leads the cabinet? The police?" asked PAS information chief Tuan Ibrahim Tuan Man (pic), echoing an earlier statement by DAP advisor Lim Kit Siang slamming Najib for being "insincere" and "irresponsible" by passing the buck to the police.
Read More / Baca Lagi >>

Bersih 2.0 : Larangan Memasuki Ibu Negara Bukti Umno-BN ketakutan

Posted: 08 Jul 2011 09:35 AM PDT




SHAH ALAM 8 JULAI : Tindakan Polis Di Raja Malaysia (PDRM) mendapatkan perintah mahkamah melarang 91 individu daripada memasuki bandaraya Kuala Lumpur esok membuktikan "ketakutan tidak rasional" Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammuddin Hussein, kata Setiausaha Agong DAP, Lim Guan Eng.

Guan Eng dalam satu kenyataan medianya berkata, pihaknya sekali lagi menegaskan bahawa beliau akan tetap dengan pendirianya untuk menyertai Himpunan Bersih 2.0 anjuran Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih) di Stadium Merdeka esok walaupun tidak mendapat permit.
Read More / Baca Lagi >>

Video - Umno Youth: We'll march to stadium, too

Posted: 08 Jul 2011 08:46 AM PDT

Tiada ulasan: