Rabu, 20 Julai 2011

Pulakdah!

Pulakdah!


FRU, Sila Baca Apa Kata Pemedih Mata ISRAEL Ini Tulis

Posted: 20 Jul 2011 06:20 AM PDT

Gas Pemedih Mata buatan Federal Laboratories, pembekal utama kepada tentera Israel ini telah digunakan terhadap peserta perhimpunan Bersih 2.0 pada 9 Julai yang lalu.

Pemedih mata yang turut digunakan oleh tentera Israel ini mempunyai panduan arahan "do not fire directly" (jangan tembak secara terus).



Kredit : LatheefaKoya

Ust RADZI MELISSA Ketuai Majlis Tahlil Arwah SHAMRIN FOTOGRAF

Posted: 20 Jul 2011 05:00 AM PDT

Dari kiri : Affie (Uthopia), Wan (Chapter), Bagio (Damasutra), Ust Radzi (Melissa), Blank (Gamma), Nizam (Laksamana) dan Mus (Satira).

Baru-baru ini berlangsungnya majlis tahlil untuk arwah Shamrin (Fotograf) yang diketuai oleh Ust Radzi (bekas vokalis kumpulan rock Melissa). Antara artis yang hadri ialah Affie (Uthopia), Wan (Chapter), Bagio (Damasutra), Ust Radzi (Melissa), Blank (Gamma), Nizam (Laksamana) dan Mus (Satira). 

Allahyarham Shamrin, 45, dari kumpulan Fotograf meninggal dunia November tahun lalu akibat sakit jantung ketika menyertai perlawanan bola sepak persahabatan dengan sebuah syarikat insurans di Kelab Sultan Sulaiman, Kuala Lumpur.

Ust Radzi berasal dari kumpulan Melissa. Kumpulan ini tersohor disekitar zaman 80-an. Lagu yang banyak dinyanyikan nya ialah ber'genre' Balada Rock dan begitu digemari anak muda zaman itu terutamanya lagu 'Cinta Untuk Nabila'. Ust Radzi sekarang lebih cenderung kepada aktiviti dakwah dan keagamaan.


Gambar kenangan bersama Radzi Melissa selepas satu majlis Hi-Tea di Benut, dari kiri, Author Faethal, Che'gu Bard (Penyelaras SAMM), Ust Radzi Melissa, Sdr Saiful Amri (Pemuda PAS Pontian) dan seorang anggota Unit Amal.

(GAMBAR) Tulang Pipi PEGAWAL PERIBADI Anwar Koyak Dan Retak

Posted: 20 Jul 2011 02:25 AM PDT


Tulang pipi Fayyahd Afiq Albakqry, 25 dikatakan retak dan hancur semasa peserta perhimpunan BERSIH 2.0 itu melarikan diri daripada asakan dan serangan polis di KL Sentral pada 9 Julai lalu.

Beliau terpaksa menjalani pembedahan pembinaan semula tulang pipinya menggunakan titanium, baru-baru ini.

Surendren yang juga naib presiden PKR mengiringi Fayyadh membuat laporan polis di ibu pejabat polis daerah Dang Wangi berhubung dakwaan kejadian itu sehingga menyebabkan kecederaannya.

Menurut Surendren, pengawal peribadi itu masih dalam trauma dan enggan melayan soalan wartawan.

Kredit : mKini,Fazallah Pit

Bongkar Kematian Ahmad Sarbani : DUSTA dan PENIPUAN SPRM - BAHAGIAN 7

Posted: 19 Jul 2011 08:08 PM PDT

Masanya telah tiba untuk mendedahkan pembunuh AHMAD SARBAINI MOHAMED

D-Day: 6 Apr

Pada pagi 6 April 2011, Ahmad Sarbaini telah pergi ke masjid Subang untuk solat Subuh. Di sana, dia bertemu rakan baiknya, Azman, dan memberitahunya bahawa dia akan mengubah kenyataan awalnya yang telah diberikan kepada SPRM. Apabila diingat kembali, dia pada awalnya menyangka bahawa itu tidak menjadi masalah kerana dia telah menganggap Sheikh Niza sebagai rakan.

Pada 8:30, Ahmad Sarbaini sudah di pejabat SPRM KL. Dalam masa beberapa minit beliau telah bercakap dengan Sheikh Niza yang sedang bersemangat untuk merekodkan kenyataan lanjut daripada Ahmad Sarbaini.

Sheikh Niza mula menjadi panik apabila Ahmad Sarbaini memberitahu dia ingin untuk menarik balik pengakuan awal yang telah dibuat dengan helah dan tipu daya. Sudah tentu, Sheikh Niza menjadi berang dan telah mengatakan dengan jelas bahawa itu adalah mustahil!

Ahmad Sarbaini berasa kecewa dan mula naik berang apabila Sheikh Niza menolak permintaannya itu dengan sekeras-kerasnya. Dia merayu sekuat-kuatnya dengan Sheikh Niza dan menjelaskan bahawa dia telah tersalah faham dengan pengakuan itu. Walau bagaimanapun, Sheikh Niza menolak mentah-mentah permintaan beliau dan memberitahu beliau melaporkan perkara itu kepada KUS Mohd Fauzi.

Kemudian Sheikh Niza meminta Ahmad Sarbaini menunggu sebentar sementara beliau membincangkan perkara genting ini dengan Mohd Fauzi. Pada masa itu, nada suara Sheikh Niza sudah tidak menyenangkan bagi Ahmad Sarbaini.

Seperti yang dijangka, Mohd Fauzi marah apabila dia dimaklumkan bahawa Ahmad Sarbaini mahu menarik balik kenyataan awalnya. Beliau telah memberi amaran kepada Sheikh Niza bahawa ini akan merosakkan kerjaya kedua-dua mereka kerana ibu pejabat mereka sudah lama menantikan 'mengambil pengakuan' Ahmad Sarbaini.

Oleh kerana IO Abd Ghani curiga apabila dia mula-mula melihat pengakuan itu, Mohd Fauzi kemudian bertanya sama ada beliau telah bercakap dengan Ahmad Sarbaini tentang pengakuan ini.

Abd Ghani yang semakin menghampiri usia persaraan dan merasa kecewa walaupun sudah senior, tetapi terlepas dari kenaikan pangkat berikutan kejadian-kejadian terkini di Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM). Oleh itu, Mohd Fauzi yang bercita-cita tinggi - yang kini telah menjadi pegawai atasan kepada IO Abd Ghani telah mula ketakutan sekiranya IO Abd Ghani mungkin akan menjejaskan penyiasatan sebagai Ketua Unit Siasatan (KUS).


Punca Kematian

KUS Mohd Fauzi telah mengarahkan Abd Ghani untuk mengesan Wan Zainal manakala beliau dan Sheikh Niza akan 'membetulkan' Ahmad Sarbaini. Sheikh Niza juga mengarahkan untuk merampas telefon bimbit Ahmad Sarbaini.

Sheikh Niza telah membawa Ahmad Sarbaini ke pejabat KUS Mohd Fauzi, yang bersebelahan pantri (ingat apa yang berlaku kepada Teoh Beng Hock). Di sini, beliau telah didera secara lisan. KUS Mohd Fauzi menggelar Ahmad Sarbaini sebagai satu keaiban kepada Kastam Diraja Malaysia, beliau tidak layak untuk memakai pakaian seragam itu. Agak menggeletar, Ahmad Sarbaini meminta belas kasihan dan meminta untuk seteguk air.

Mengejutkan, mereka telah membawa Ahmad Sarbaini ke pantri. Sebagai hukuman kerana percubaan untuk menarik balik 'pengakuan' itu, Mohd Fauzi telah mengarahkan beliau memanjat keluar dari tingkap dan memaksanya untuk berdiri di atas pinggir itu.

KUS Mohd Fauzi mahu Ahmad Sarbaini mempertimbangkan dan memikirkan semula tentang tindakan beliau semasa dia masih berdiri di pinggir sambil "orang macam kau ni lebih baik mati dari hidup menyusahkan orang lain".

Gemuruh, Ahmad Sarbaini memanjat ke tingkap, seperti yang diarahkan oleh Mohd Fauzi yang terus mengejeknya dan menghamunnya dengan pelbagai penghinaan. Sheikh Niza sekadar memandang. Dalam sekelip mata, tali pinggang Ahmad Sarbaini tersekat pada bahagian luar tingkap dan dia telah kehilangan imbangan dan hidupnya.

Dan, kengerian dari kengerian, apa yang berlaku kepada Teoh Beng Hock telah berlaku kepada Ahmad Sarbaini apabila dia jatuh dan mati di atas gelanggang badminton di aras bawah.

KUS Mohd Fauzi berada dalam keadaan pening dan panik apabila apa yang sepatutnya menjadi ancaman kini telah bertukar menjadi maut. Dia takutkan kerjaya dan masa depan pudar kerana Ahmad Sarbaini kehilangan imbangan. Dalam keadaan terkejut dan panik, dia berlari keluar dari pantri dan kembali ke biliknya.

Sheikh Niza dengan segera berlari turun ke lobi dalam keadaan terkejut dan tidak percaya. Dia bergenangan air mata, menyesali kematian tragik ini.


Mereka-reka Cerita

Tanpa berlengah-lengah lagi, KUS Mohd Fauzi memanggil semua orang ke dalam biliknya untuk berbincang dan mereka-reka cerita yang paling munasabah. Abd Ghani, Henrietta, Khalid, Kamal dan juga Niza Sheikh akhirnya bersetuju jalan cerita yang paling baik adalah bahawa Ahmad Sarbaini telah membunuh diri kerana dia tertekan bahawa pengakuannya itu tidak boleh ditarik balik. Pengarah, Hj Mohd Yusof, turut dibawa masuk ke dalam 'komplot' dan mendapatkan kelulusan dari Ibu Pejabat.

Apabila skrip sudah diolah dengan cukup baik, makan sidang akhbar akan dipanggil oleh Dato 'Mustafar Ali pada hari itu. Ia akan menjadi satu jalan cerita yang sama untuk mereka semua jika ada sesiapa sahaja yang bertanyakan tentang kematian itu.

Dan ia juga akan menjadi cerita yang sama apabila mereka membuat panggilan telefon 911 kepada pihak Polis dan memanggil ambulans. Dan itulah juga sebabnya mengapa tidak ada seorang pun pegawai-pegawai ini yang turun ke bawah untuk mengesahkan sama ada orang yang mati di atas gelanggang badminton adalah Ahmad Sarbaini.

Mereka sudah tahu siapa yang terbaring mati di gelanggang badminton. Mereka tidak perlu turun ke tingkat bawah untuk mengesahkan identiti orang yang mati. Mereka semua juga mengakui bahawa sebaik sahaja penemuan mayat, mereka telah berkumpul ke dalam bilik KUS Mohd Fauzi untuk 'bermesyuarat'.

Mereka kemudian akan berlatih dengan skrip ini lagi dan lagi untuk mengatakan bahawa mereka terlalu takut dan berada dalam keadaan terkejut.

Untuk memastikan bahawa tidak ada bukti tentang apa yang sebenarnya berlaku, mereka telah memadamkan rakaman CCTV. Itulah sebabnya mengapa penganalisis audio-visual forensik polis, ASP Fauziah Che Mat, memberitahu Koroner bahawa rakaman CCTV itu telah diusik.

Menurut ASP Fauziah, lebih daripada 22 jam rakaman daripada kamera CCTV daripada tiga dozen di dalam bangunan itu 'diganggu oleh seseorang yang mempunyai kepakaran dalam menggunakan CCTV' dengan 'mengubah operasi pada set, secara manual'.


ASP Fauziah: sangat jelas bahawa CCTV di pejabat KL SPRM telah diganggu oleh seorang pakar


Menyembunyikan Punca Sebenar Kematian

Walau bagaimanapun, selepas yakin cerita ini berjalan dengan cemerlang hingga kepada, Dato 'Seri Mohd Shafee Abdullah, SPRM telah diberitahu bahawa cerita tentang bunuh diri tidak akan diterima dengan baik oleh rakyat Malaysia.

Pertama, satu lagi teori bunuh diri nampaknya terlalu sama dengan 'bunuh diri' Teoh Beng Hock.

Kedua, selain daripada 'pengakuan' itu, tidak ada bukti lain penglibatan Ahmad Sarbaini dalam mana-mana aktiviti rasuah. Kebanyakan pengakuannya diperolehi melalui penyeksaan dan ugutan. Tanpa sebarang keterangan yang nyata, cerita ini tidak boleh diterima akal.

Polis bekerjasama dengan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dalam usaha mereka untuk menyembunyikan punca sebenar kematian Ahmad Sarbaini. Gores tanda pada tali pinggang Ahmad Sarbaini dan kotoran cat pada seluar beliau akan digunakan sebagai 'bukti' untuk menunjukkan bahawa beliau dengan tergesa-gesa cuba melarikan diri dengan melompat ke atas bumbung bangunan lain dari pantri.

Malangnya, Koroner telah melawat tapak dan sesiapa yang telah pergi ke bangunan itu akan tahu bahawa melompat ke bumbung itu tidak akan membawa anda kemana-mana. Ianya adalah jalan mati!


Pembunuh Dan Pengkomplot

Kami kini sudah mengenali identiti pembunuh dan pengkomplot di sebalik kematian Ahmad Sarbaini. Ianya terpulang kepada Koroner untuk mencari punca kematian dan selepas itu terpulang kepada AG Gani Patail sebagai Pendakwa Raya, untuk mendakwa orang-orang ini.

Sementara itu, untuk berlaku adil kepada lelaki lemah yang telah meninggal dunia ini dan keluarganya, maka hendaklah ia mengetahui bahawa selain daripada 'pengakuan' yang kononnya - telah diperolehi melalui penipuan dan ancaman - tidak ada bukti lain yang menunjukkan bahawa lewat Ahmad Sarbaini telah terlibat dalam mana-mana amalan rasuah.

Semua saksi SPRM telah mengakui hakikat ini di mahkamah semasa inkues. Selain itu, siasatan SPRM sendiri dan audit ke atas aset peribadi dan keluarganya tidak mendedahkan apa-apa kekayaan yang luar biasa - berbanding dengan apa yang kami dapati dalam pendedahan baru-baru tentang aset ahli-ahli politik dan pemimpin-pemimpin kita.

Oleh itu, marilah kita membenarkan roh Ahmad Sarbaini untuk berehat dengan aman dan memberikan masa dan rasa hormat kepada balunya yang sedang berdukacita dan di dalam kesedihan.


Berduka cita : Isteri Ahmad sarbani, Marziah


Ku Li Tubuh AMANAH Kerana BERSIH 2.0

Posted: 19 Jul 2011 06:35 PM PDT

Pada Jumaat ini, Tengku Razaleigh Hamzah (Ku Li) akan melancarkan satu pergerakan baru yang dinamakan Angkatan Amanah Merdeka (AMANAH), menurut Free Malaysia Today.

Mungkin akan ada yang mengatakan bahawa ini adalah sebagai tindak balas kepada perhimpunan BERSIH 9 Julai 2011 atau kejayaan BERSIH telah memberikan inspirasi kepada orang-orang tertentu supaya mengambil langkah ini. Sekarang, sebelum ada sesiapa membuat kesimpulan, AMANAH sebenarnya sudah ada di dalam kad sejak tahun lepas dan ia merupakan satu idea yang bukan sahaja mengambil masa yang lama untuk membuatnya tetapi juga sudah lama dinanti-nantikan.

Walau bagaimanapun, jika BERSIH telah dituduh sebagai kenderaan atau alat pembangkang Pakatan Rakyat (atau Anwar Ibrahim), maka AMANAH juga akan dituduh sebagai kenderaan atau alat UMNO (atau Ku Li). Ini mungkin kerana tokoh-tokoh di belakangnya, atau dilihat berada di belakang, (dalam kes BERSIH 'dilihat berada di belakang').

Ku Li mungkin salah seorang terakhir yang baik dalam UMNO. Saya cukup bersedia untuk mengikuti Ku Li. Tetapi saya mendapati agak sukar untuk mengikutinya jika dia kekal di dalam UMNO.

Dan itulah masalah yang saya hadapi.

Dalam hati kecilnya, Ku Li mahukan pembaharuan UMNO. Beliau masih percaya bahawa UMNO boleh diperbaharui. Tetapi saya tidak berkongsi pandangan ini. Satu-satunya cara untuk UMNO boleh diperbaharui ialah dengan menendangnya keluar dan biarlah ia kekal selama satu atau dua dekad sebagai parti pembangkang. Hanya selepas itu barulah ia akan melihat keperluan untuk melakukan perubahan.

Ia hanya akan melakukan pembaharuan kerana mahu kembali berkuasa.

Untuk berlaku adil, Ku Li tidak memegang apa-apa jawatan kanan dalam parti UMNO. Tetapi itu tidak bermakna dia tidak lagi sesuatu yang penting bagi UMNO. Terdapat masih ramai mereka yang di dalam UMNO melihat kepadanya dan berharap beliau dapat membawa pembaharuan kepada UMNO, walaupun kumpulan itu hyanya minoriti dan bukannya majoriti.

Ku Li tidak akan menjadi Presiden UMNO. Dan ini bermakna dia tidak akan menjadi Perdana Menteri melainkan dia cuba untuk berbuat demikian sebagai Presiden UMNO.

Jika Ku Li berharap dengan pembaharuan UMNO ini akan dapat memastikan beliau menjadi Presiden parti, dan seterusnya Perdana Menteri Malaysia, maka perjuangan beliau akan dilihat sebagai sangat sempit.  Dan dia akan menghadapi masalah yang sama seperti yang Anwar Ibrahim hadapi - orang yang melihat perjuangan beliau adalah untuk menjadi Perdana Menteri Malaysia.

Ku Li perlu membuat keputusan sama ada apa yang dilakukannya adalah mengenai pembaharuan UMNO atau mengenai membaharui negara. Dan dia juga mesti memutuskan sama ada apa yang dilakukannya adalah untuk rakyat atau untuk kepentingan sendiri (untuk menjadi Perdana Menteri).

Ini adalah kritikan yang Anwar hadapi. Dan ia akan menjadi kritikan yang sama kepada Ku Li juga. Ini tidak dapat dielakkan.

Bagaimana Ku Li akan meyakinkan semua orang bahawa AMANAH bukanlah mengenai UMNO dan apa yang dilakukannya bukan untuk memastikan beliau menjadi Perdana Menteri? Ini adalah tugas yang perlu dihadapinya. Inilah halangan yang Anwar hadapi dan akan menjadi halangan yang sama untuk Ku Li.

Sementara itu, saya bersedia untuk menyokong Ku Li dengan sedikit keraguan melainkan terbukti sebaliknya. Kita mesti menyokong AMANAH melainkan ia terbukti bahawa AMANAH bukanlah untuk agenda rakyat tetapi demi agenda peribadi.

Ku Li, bagaimanapun, perlu melakukan beberapa usaha keras. Adakah dia bersedia untuk melalui semuanya walaupun sehingga meletakkan jawatan dalam UMNO untuk membuktikan bahawa ini bukanlah tentang UMNO atau kepentingan peribadi beliau untuk menjadi Perdana Menteri?

Mari kita menerima satu hakikat. UMNO adalah masalah. Dan masalah tidak akan boleh menjadi penyelesaian. Dan jika Ku Li berpendapat bahawa penyelesaian kepada masalah ini adalah dengan pembaharuan UMNO, maka dia menyalak kepada pokok yang salah. Dan ini bermakna AMANAH akan gagal.

Kredit : m2day

Kami HITAMKAN Maklumat PALSU Dalam The Economist - KDN

Posted: 19 Jul 2011 05:13 PM PDT


Kementerian Dalam Negeri Malaysia telah mengaku menghitamkan sebahagian artikel dalam majalah The Economist bertajuk Taken to the Cleaners, yang melaporkan tentang perhimpunan Bersih 9 Julai, tetapi pegawai itu menegaskan bahawa mereka hanya membuang ayat-ayat yang palsu atau mengelirukan.

Menurut Abdul Aziz Md Nor, Setiausaha Bahagian Kawalan Penerbitan dan teks Al-Quran bahagian di kementerian, bahagian-bahagian yang dihitamkan itu boleh memberi maklumat yang salah kepada pembaca.

Beliau berkata arahan itu telah diserahkan kepada penerbit majalah yang berpangkalan di Britain selepas berunding dengan pihak polis.

"Kami melihat artikel itu dan mendapati ada penyataan yang tidak betul. Selepas itu, kami memberitahu penerbit untuk menghitamkan perenggan-perenggan terbabit," The Star melaporkan pada hari Selasa.

Abdul Aziz menambah bahawa mereka menerima salinan itu sebelum ia dipasarkan, dan itu adalah prosedur standard.

Artikel itu membuat liputan mengenai perhimpunan yang dianjurkan pada 9 Julai lalu oleh badan pemantau pilihan raya bebas dan adil Bersih 2.0. Tindakan keras polis yang menggunakan gas pemedih mata dan air bercampur-asid membawa kepada penangkapan hampir 1700 orang, mencederakan beribu-ribu dan menyebabkan satu kematian.


Kredit : MC


Berkaitan : Inilah Apa Yang KDN HITAMKAN Dalam Majalah The Economist

Tiada ulasan: