Khamis, 21 Julai 2011

MIMPI SENJA

MIMPI SENJA


Skandal Scorpene : Peguam Peranchis ditahan

Posted: 21 Jul 2011 10:43 PM PDT

KUALA LUMPUR, 22 Julai: Peguam hak asasi manusia Perancis yang mengendali kes dakwaan rasuah yang melibatkan pembelian kapal selam Scorpene, William Bourdon (gambar) telah ditangkap oleh Imigresen Malaysia.

Beliau ditangkap ketika berada di atas kapal terbang apabila sekumpulan pegawai Imigresen naik ke atas kapal terbang itu.

William Bourdon, dijangka akan menghangatkan lagi politik Malaysia apabila beliau akan memberikan ucapan utama di tiga majlis anjuran Suara Rakyat Malaysia (Suaram) bermula malam tadi di Pulau Pinang.

Bourdon, peguam Suaram bagi kes pembelian dua kapal selam Scorpene yang penuh kontroversi itu akan menceritakan perkembangan terkini kes itu di malam ini di Dewan Sivik MPPJ.

Peguam S Sivarasa menerima maklumat tangkapan itu melalui telefonnya semasa menyertai program Perception di pejabat Harakahdaily dan bergegas keluar untuk mengendalikan urusan itu.

Menurut aktivis Suaram, Cynthia Gabriel dalam twitternya, beberapa pegawai Imigresen naik ke atas kapal terbang yang beliau dan Bourdon naiki dan menangkapnya sebaik sahaja kapal terbang itu mendarat.

Kedua-dua mereka tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) dari Pulau Pinang.

Mengikut jadualnya, Bourdon memberikan ucapan di majlis pengutipan dana untuk mengendalikan kes siasatan terhadap pembelian Scorpean di mahkamah Perancis malam tadi di Pulau Pinang.

Beliau sepatutnya memberikan ucapan untuk majlis yang sama di Dewan Sivik MPPJ malam ini bersama Mohamad Sabu, Nurul Izzah Anwar dan juga Tony Pua.

Malam esok pula, Bourdon dijangka ke Ipoh untuk menyertai satu forum di sana.

Dalam laporan Harakahdaily sebelum ini, pegawai Suaram berkata, Bourdon telah mendapat visa untuk datang ke Malaysia.

LAPORAN SEBELUM INI

Peguam Perancis bakal dedah pembunuhan Altantuya

BERSIH 2.0 : Video polis - Aku dah kata dah . . . . .

Posted: 21 Jul 2011 09:15 AM PDT

Bersih : Polis Tutup Kezaliman Diri, Kata Mat Sabu

SHAH ALAM 21 JULAI : Timbalan Presiden PAS Mohamad Sabu hari ini menolak penafian polis menindas peserta perhimpunan aman Bersih 2.0 dan menyifatkan rakaman video yang dikemukakan oleh badan itu sebagai cubaan terdesak untuk menutup kezalimannya.

"Perkara ini tidak seharusnya berlaku, sudah tentu polis (akan) menafikan (tindakan) polis. Perkara ini seharusnya dilaksanakan oleh jawatankuasa penyiasat(bebas), kalau tanya Polis memang mereka akan memberi kenyataan macam itu," kata beliau kepada TvSelangor.

Selepas hampir dua minggu, Polis Bukit Aman tampil hari ini untuk menayangkan video yang menurut badan itu menunjukkan polis bertindak mengikut batas undang-undang dalam menyuraikan perhimpunan aman Bersih.

Puluhan ribu orang menyertai perhimpuan itu untuk menuntut pilihanraya bersih dan adil walaupun terpaksa menongkah arus tembakan air berkimia dan gas pemedih mata oleh polis.

Lebih 1,600 orang ditahan manakala Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim dan pengawal peribadi beliau, Timbalan Presiden PAS Mohamad Sabu dan ahli parlimen Shah Alam Khalid Samad antara yang cedera.

Seorang meninggal dunia, namun polis hari ini mendakwa kematian Baharuddin Ahmad, 59, adalah akibat sakit jantung dan bukan kerana tindakan polis.

Malah, Pengarah Keselamatan Dalam Negeri dan Ketenteraman Awam Datuk Salleh Mat Rashid menuduh Mohamad Sabu mereka cipta dakwaan bahawa beliau dirempuh oleh sebuah Land Rover yang dipandu anggota polis sebelum dibawa ke hospital.

Salleh sebaliknya mendakwa pemimpin pembangkang itu jatuh daripada motorsikal selepas melanggar penghadang jalan.

Timbalan Presiden PAS itu membidas Salleh dan berkata beliau bersedia membuktikan keterangannya di mahkamah jika perlu.

Beliau berkata penafian polis hari ini adalah cubaan tersasar pihak berkuasa untuk menutup kesalahannya.

"Saya tak mahu buat apa-apa kenyataan (bersabit insiden itu) melainkan di mahkamah," kata beliau.

Mohamad Sabu berkata penafian polis hari ini adalah cubaan tersasar kerajaan untuk menutup kesalahan pihak berkuasa.

"Kita ada SUHAKAM(Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia), kalau kenyataan dari SUHAKAM atau mana-mana badan bebas lain, kita terima. Ini gunakan polis. Sudah tentu mereka berkata begitu," kata beliau.

"Bagaimana dengan mereka yang pecah kepala, nasib yang menimpa YB Khalid Samad(Ahli Parlimen Shah Alam) dan sesiapa sahaja yang tercedera? Siapa yang bertanggungjawab?. Oleh kerana itulah kita perlu laporan daripada SUHAKAM ataupun badan bebas dan bukannya polis," tegasnya.

Mohamad Sabu berkata, kelewatan polis sendiri untuk tampil dengan rakaman video menimbulkan pelbagai kecurigaan.

"Dua minggu baru keluar video siapa boleh terima, jadi penafian polis tidak boleh diterima. Kita perlu badan lain, Polis memang suka berbohong." tambahnya. -tvnews

BERSIH 2.0 : Polis kata depa tembak gas dan air 'dekat' Hospital Tung Shin, tapi bukan Hospital Tung Shin .... dah kata dah hahahaha

Posted: 21 Jul 2011 03:39 AM PDT

Police say only fired tear gas, water cannons 'nearby' Tung Shin Hospital
By Shazwan Mustafa Kamal
July 21, 2011

KUALA LUMPUR, July 21 — Police admitted Tung Shin hospital was hit with tear gas canisters and water cannon during the Bersih rally, but denied shooting directly into the compound.

Internal security and public order director Datuk Salleh Mat Rashid said today that shots were only fired "nearby" the hospital compound on July 9, and speculated that the wind caused by the rain probably caused the tear gas and water cannon to enter the hospital compound.

However this statement flies in the face of various video clips uploaded on the YouTube video-sharing site showing water cannons and tear gas fired into the hospital.


"In the event involving the Tung Shin hospital, it cannot be denied that water cannons were sprayed at the alley entrance to Tung Shin Hospital but tear gas was only fired nearby, not directly.

"What happend in Tung Shin Hospital, claims that police used tear gas and water cannons cannot be denied, but it could be caused by the wind," he told a press conference here.

Salleh stressed that investigations were still ongoing and assured that immediate action would be taken against any police officer found to have shot tear gas to the hospital compound.

The Health Ministry had ordered an investigation on July 14 after 11 medical specialists wrote to the media, refuting the hospital board and police's claims that no gas canisters or water cannon were fired directly into the hospital compound.

Health Minister Datuk Seri Liow Tiong Lai had initially agreed with the city hospital, but then ordered the probe stating that patient security and hospital safety was paramount.

City police also announced on July 16 that it was looking into the incident which occurred as tens of thousands poured into the streets of the capital, resulting in the death of a protestor, scores injured, and nearly 1,700 arrests.

Police have also been accused of excessive force in crowd dispersal during the rally calling for free and fair elections. Bersih estimated some 50,000 people turned up but police said only 6,000 were there despite a security clampdown in the capital city. - TMI

VIDEO DI SINI

BERSIH 2.0 : Waran tangkap 13 individu termasuk DSAI tak sah - Surendran

Posted: 21 Jul 2011 03:05 AM PDT

(Oleh: Norutul Ilham)

KUALA LUMPUR: Naib Presiden KEADILAN, N.Surendran berkata, waran tangkap yang dikeluarkan kepada 13 individu termasuk Datuk Seri Anwar Ibrahim tidak sah kerana mereka tidak pernah menerima sebarang notis sebelum ini.

Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar hari ini berkata pihak berkuasa itu mengeluarkan waran tangkap ke atas individu penting tersebut kerana pembabitan mereka dalam perhimpunan Bersih 2.0, 9 Julai lalu.

Ismail berkata waran itu dikeluar ekoran mereka gagal memberi keterangan pada 11 Julai lalu selepas diarah berbuat demikian bagi membantu siasatan polis.

Namun Surendran mempersoalkan mengapa waran itu dikeluarkan tanpa sebarang pemberian notis di bawah Seksyen 111 Kanun Acara Jenayah.

"Kita dapat tahu tidak seorang pun antara mereka diberitahu atau mendapat mana-mana notis daripada polis,"

"Kita tidak faham kenapa waran tangkap boleh dikeluarkan walaupun tiada notis. Walaupun kita tahu polis berat sebelah, tetapi jika dipanggil beri keterangan (dengan notis), kami tetap hadir," kata Surendran, yang juga seorang peguam kepada Keadilandaily.

Justeru itu katanya, beliau menuntut Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar supaya bukan sahaja memberikan penjelasan berhubung perkara itu, malah meminta maaf kepada semua individu tersebut.

"Ketua Polis Negara perlu beri penjelasan dan meminta maaf kepada 13 individu tersebut.

"Ini salah dari segi undang-undang, langsung tidak ada sebab untuk mereka hadir (beri keterangan)," katanya sambil menyifatkan polis mempunyai niat jahat terhadap pemimpin Pakatan Rakyat dan Bersih 2.0.

Berita Harian hari ini melaporkan polis akan mendapatkan waran tangkap ke atas 13 individu, termasuk Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim, berhubung penganjuran himpunan Bersih yang lalu.

Selain Anwar, mereka yang lain adalah Sasterawan Negara Datuk A Samad Said, Naib Presiden PAS Datuk Husam Musa, Timbalan Pengerusi DAP Perak V Sivakumar, aktivis Bersih 2.0 Wong Chin Huat, pengendali blog Haris Ibrahim, peguam Latheefa Koya dan aktivis Badrul Hisham Shaharin.

Sementara anggota parlimen Pakatan Rakyat pula yang termasuk dalam senarai itu R Sivarasa (Subang), Nurul Izzah Anwar (Lembah Pantai) dan Dr Hatta Ramli (Kuala Krai).

Husam Musa dan Dr Hatta dalam laporan Malaysiakini hari ini menyatakan mereka tidak dihubungi oleh polis berhubung perkara itu.

Short URL: http://www.keadilandaily.com/?p=17229


Suruhanjaya Diraja : Teoh Beng Hock bunuh diri

Posted: 21 Jul 2011 12:14 AM PDT

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Nazri Aziz mengumumkan bahawa Suruhanjaya Diraja Siasatan kematian Teoh Beng Hock mendapati setiausaha politik DAP itu membunuh diri.

Katanya, suruhanjaya tersebut memutuskan tindakan bunuh diri itu akibat soalsiasat yang agresif dan berterusan oleh pegawai Suruhajaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

Tiga pegawai SPRM didapati telah menggunakan taktik soal siasat yang "agresif, tidak wajar, maka langgar peraturan", kata Nazri dalam satu sidang akhbar di bangunan Parlimen petang ini.

Bagaimanapun, Nazri menambah, pegawai SPRM itu tidak mempunyai niat untuk membunuh Teoh - malaysiakini.

Tiada ulasan: