Sabtu, 30 Julai 2011

labun KulupSakah...

labun KulupSakah...


antara aku dan Dino

Posted: 29 Jul 2011 07:23 AM PDT


entah dari mana dia datang aku tak tau. tau-tau dia muncul depan kedai kami. keletahnya bijak dan manja, tubuhnya besar dan bersih, belangnya seperti harimau. tetapi misainya digunting~ kata kawanku, kalau kucing dibuang tuannya, misai akan digunting untuk mencegah kucing itu pulang semula. ada loceng di lehernya. kami bukan pencinta kucing, tapi entah kenapa aku dan Sham terpikat dengannya.
"kalau esok dia ada lagi, kita bawa balik," kata Sham.

Esok dia tetap ada. Kami bawa dia balik. Aku namakan dia Dino. Kenapa Dino? Nanti aku ceritakan. Di lorong belakang rumah kami sebenarnya banyak kucing liar. Ada juga kucing yang bertuan. Sejak kehadiran Dino, aku selalu dengar kucing-kucing ini bergaduh dengan dia. Aku selalu risau dan akan turun meninjau apabila mendengar bunyi pergaduhan. Ya! Kucing-kucing lorong memang samseng. Aku selalu melihat samseng ini berdepan dengan Dino dan membuat bising mengajak Dino bergaduh. Anehnya Dino hanya diam dan bermuka manis. Tetapi tidak juga tunduk. Dia menegakkan badannya dan tubuhnya yang besar tinggi itu meletakkan musuhnya kelihatan kecil.

Dino tidak garang, dia hanya diam tegak dan tidak tunduk. Aku rasa kami dengan Dino 'sejiwa' dengan sikap itu.
Selamat datang ke dalam keluarga kami Dino!

Tiada ulasan: