Selasa, 21 Jun 2011

RAKYAT MARHAEN

RAKYAT MARHAEN


Video Satira: Hitler berang SKMM sekat internet

Posted: 21 Jun 2011 09:01 PM PDT

Sijil lahir 'tanpa keturunan' pernah dikeluarkan

Posted: 21 Jun 2011 08:50 PM PDT

Sesetengah sijil kelahiran yang dikeluarkan oleh Jabatan Pendaftaran Negara daripada 1996-2000 tidak merekodkan keturunan kanak-kanak berkenaan.

Malaysiakini memperolehi tiga sijil kelahiran yang didaftarkan di Semenajung Malaysia pada 1996, 1998 dan 2000.Read More / Baca Lagi >>

Taib: Saya tiada akaun bank rahsia di Switzerland...percayalah saya....tolonglah percaya..!!!

Posted: 21 Jun 2011 08:49 PM PDT

Ketua Menteri Sarawak Tan Sri Abdul Taib Mahmud secara kategori menafikan Dana Bruno Manser (BMF) kononnya beliau memiliki akaun bank di Switzerland.

Penafian itu dibuatnya semasa sesi soalan di Dewan Undangan Negeri Sarawak pagi ini.Read More / Baca Lagi >>

“Negara Berkebajikan Pas Berbeza Dengan Kebajikan BN” – Dr Haron Din.

Posted: 21 Jun 2011 08:41 PM PDT

Datuk, Perdana Menteri, Mohd Najib Razak telah menempelak Negara Berkebajikan yang Pas hendak dilaksanakan. Katanya Pas telah ciplak kebajikan yang dibuat oleh kerajaan BN. Apakah benar dakwaan Najib itu atau pun memang ada perbezaan di antara Negara Berkabjikan yang Pas hendak bangunkan dengan kebajikan yang didakwa telah dibuat oleh BN itu?
(Perlahan dan tegas) Amat amat jauh... bezanya. Apa yang kita nak buat sesuatu kita berterasakan al Quran sebagai dasar. Quran adalah kebaikan sejagat dan kebaikan mutlak. Tidak macam orang yang berpegang kepada rasional dia hanya ikut kepala dia saja. Dia bercakap mengikut hati...kita bila perkenalkan kebajikan kita ambil dari Quran...yang disebut Baldatuntayibah.... ada hujungnya itu, rabbugharafu ... negara yang berkebajikan di bawah Allah yang maha pengampun. Kalau berhenti, negara kebajikan saja, (baldatuntayibah) kita dapatlah yang Jepun dapat, Amerika dapat, Perancis dapat, di mana mereka hanya dapat dunia saja. Di mana betul mereka dapat baldatunyaibah tetapi tidak mendapat rabbugharafu, mereka kufur.
Read More / Baca Lagi >>

Rakyat terhibur Perkasa, Pemuda Umno bertelagah

Posted: 21 Jun 2011 08:36 PM PDT

KUALA LUMPUR, 22 Jun: Dewan Pemuda PAS Pusat (DPPP) melihat adegan serang-menyerang antara Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin dan pemimpin Pertubuhan Pribumi Perkasa (Perkasa) berhubung himpunan aman Bersih 2.0 pada 9 Julai begitu menghiburkan rakyat yang sebelum ini sedikit terganggu apabila diasak oleh pelbagai ugutan oleh kedua-dua pihak ini.
Khairy meminta Presiden Perkasa, Ibrahim Ali disiasat di bawah Akta Hasutan 1949 kerana mengeluarkan kenyataan 'perkauman, menghasut dan berbahaya'.
Read More / Baca Lagi >>

PAS, politik Islam dan demokrasi: Wacana pasca-Muktamar ke-57

Posted: 21 Jun 2011 08:33 PM PDT

Oleh ABU IMAD AL-MAHSHARI

"Kita tidak mengira sama ada Parlimen ini adalah milik kita atau kita menang pada mana-mana pilihan raya kecil atau pilihan raya umum sekalipun. Biar kita kalah, yang pentingnya Islam menang – lebih baik lagi bila kita menang dan Islam menang."

Itu kata-kata seorang lagenda politik Islam; arwah Ustaz Datuk Fadzil Mohd Noor. Tidak berguna berkalau-kalau pada satu lagenda yang telah berlalu. Beliau telah melalui zamannya dan meninggalkan pewarisan yang sedemikian rupa.

Belum sampai setahun lalu, masih terngiang-ngiang di kepala saya jawapan balas seorang pimpinan besar PAS ketika mencabar definisi makna laungan perdana menteri yang mempropagandakan Plan Transformasi Ekonomi Negara (ETP) sebagai satu wahana "liberalisasi ekonomi."
Read More / Baca Lagi >>

Tuduh Maahad Ajar Cara Demo; Kah! Kah! Kah! Utusan Buat Lawak Lagi..

Posted: 21 Jun 2011 08:32 PM PDT

Oleh: mazwandi

"Hamba baru balik dari Agensi Nuklear Malaysia petang tadi. Jam 6.00, baru sampai pejabat. Ke Agensi Nuklear adalah kerana urusan pejabat. Berkaitan apa, tidak boleh beri tahu, nanti orang tuduh kita JI pula. Naya. Balik rumah terus buka internet. Baca bermacam-macam cerita yang cap ayam dan cap kambing.

Hamba tidak berkenan bercerita tentang cerita cap ayam. Seperti Ibrahim Ali yang perangai takbur lagi riak seperti Abu Jahal berbangga dengan dosa kering dia, itu bukan cerita, yang menjadi cerita adalah apabila beliau berkata beliau bersetuju dan menyokong 100% Tok Guru Nik Aziz. Yang itu memang pelik.

Read More / Baca Lagi >>

Buat Malu Orang Jempol Je Tok Uban Ni

Posted: 21 Jun 2011 08:31 PM PDT

Oleh: wfauzdin_ns

"SAKIT perut aku menahan ketawa membaca kenyataan bekas MP Parlimen Jempol, Khalid Yunus di dalam akhbar Sinar hari ini. Orang tua beruban putih ini mungkin terlebih nyanyuk gamaknya. Beliau cuba mengulas isu perhimpunan BERSIH, kununnya mahu jadi hero setaraf hero katak Berahim Ali.

Apa beliau kata? "Jangan ganggu hak orang kalau hak sendiri tidak mahu diganggu". Amaran itu ditujukan beliau kepada Datuk S. Ambiga Pengerusi BERSIH. Beliau berucap semasa perhimpunan anjuran PERKASA semalam yang mudah pula mendapat permit berhimpun dan berceramah. Aku nak bagitahu la orang kampong aku ni, wahai Khalid, orang bercerita pasal perhimpunan BERSIH, yang awak merepek pasal hak tu buat apa? BERSIH ganggu hak siapa? Hak SPR? Habis tu, hak rakyat untuk memilih dan mengundi mengikut sistem dan peraturan yang adil bagaimana?

Read More / Baca Lagi >>

1MDB : Skandal RM3.5 Bilion

Posted: 21 Jun 2011 08:31 PM PDT

KENYATAAN MEDIA UNTUK EDARAN SEGERA

Dalam perbahasan Rang Undang-undang Perbekalan Tambahan 2011 pada 20 Jun 2011, saya telah menggesa antara lain agar Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara menyiasat transaksi pembelian dan penjualan pelaburan dalam 1MDB PetroSaudi Limited oleh 1MDB dengan PetroSaudi International Limited. Gesaan ini dibuat kerana berdasarkan laporan juruodit, transaksi pembelian dan penjualan pelaburan tersebut mencurigakan.

Ia melibatkan pengumuman keuntungan RM425 juta untuk operasi tahun pertama yang berakhir 31 Mac 2010 oleh Perdana Menteri selaku Pengerusi Lembaga Penasihat 1MDB pada pada 8 Oktober 2010 dan Ketua Pegawai Eksekutif 1MDB Sharol Halmi pada 12 Oktober 2010. Keuntungan diperolehi antara lain hasil penjualan pelaburan dalam 1MDB PetroSaudi Limited iaitu syarikat usahasama diantara 1MDB dengan PetroSaudi International Limited.
Read More / Baca Lagi >>

Bank Negara’s increase in interest rate ill-timed

Posted: 21 Jun 2011 08:25 PM PDT

The increase in Overnight Policy Rate would only increase the cost of taking loans and business costs, says PAS MP Dzulkefly Ahmad.
KUALA LUMPUR: Central bank Bank Negara's move to raise the Overnight Policy Rate is ill-timed as people are continuously facing a rise in living cost.
"Since last year, the government through Bank Negara has increased the OPR four times and each time there has been a 25 basis-point increase," PAS MP Dzulkefly Ahmad said in a statement today.
The OPR is the benchmark interest rate commercial banks use to calculate their base lending rates for loans.
"The increase in OPR is being disputed by many parties. The OPR is a measurement of bank loan interest rates and it effects the Base Lending Rate (BLR)," he said.
Read More / Baca Lagi >>

‘Enough dumping grounds for radioactive waste’

Posted: 21 Jun 2011 08:23 PM PDT

The government has no intention on increasing the storage space for radioactive waste from the Bukit Merah rare earth plant.
KUALA LUMPUR: There are no plans to expand the dumping grounds for radioactive waste from the closed down Bukit Merah Asian Rare Earth plant.
This was the response from the government to Batu Gajah MP Fong Po Kuan's query on the dissolution and disposal progress involving radioactive waste from the ARE plant.
In a written response to Parliament, the Science, Technology and Innovations Ministry said there were no plans to increase the dump sites.
Minister Maximus Ongkili said that the Atomic Energy Licensing Board (AELB) had no plans to increase disposal space for the radioactive waste.
Read More / Baca Lagi >>

Arrest Ibrahim now before it’s too late

Posted: 21 Jun 2011 08:22 PM PDT

Giving space to 'clowns' like Perkasa's Ibrahim Ali will further tarnish the unity in the country, says a Malacca PKR leader.
PETALING JAYA: A PKR leader has lodged a police report against Perkasa chief Ibrahim Ali over his racist threat against the Chinese community.
G Rajendran, who is PKR Malacca vice-president, lodged the report in Tampin, Negri Sembilan yesterday.
In the report, he said that Ibrahim must be arrested and charged under the Sedition Act.
He alleged that Ibrahim was the most irresponsible member of parliament the country had ever seen.
"From the beginning he has threatened the non-Malays by saying 'Jangan main api' (don't play with fire).
Read More / Baca Lagi >>

Richard comes under fire for running ‘Riot’

Posted: 21 Jun 2011 08:20 PM PDT

Sarawak PKR women's wing takes the deputy foreign minister to task for his 'bloodbath' speech.

KUCHING: Deputy Foreign Minister Richard Riot received a roasting from the state PKR women's wing for "stirring unnecessary fear and anxiety" among Sarawakians with his call urging them to stay away from Kuala Lumpur on July 9.
July 9 is when Bersih will hold its "Walk for Democracy" rally calling for fair and clean general elections. Extremist Malay group, Perkasa, has also threatened to hold a counter rally.
Pointing out security issues, Riot had last Sunday reportedly said that he feared there would be unruly incidents during the July 9 rallies which could lead to a "bloodbath" if clashes were to occur.
Read More / Baca Lagi >>

Bersih 2.0 : Nothing to fear, BN is too busy shooting itself in the foot

Posted: 21 Jun 2011 08:19 PM PDT

Bersih: Nothing to fear, BN is too busy shooting itself in the footBersih 2.0 was launched 20 days ahead of its actual date, but the buzz has been playing out for roughly a month now. And it seems that certain quarters are crazed over who can pull off the greater stunt as compared to the other.
But before we take a stroll into reaction land, we first must understand what Bersih 2.0 stands for. In a single sentence and with the least number of complicated words, Bersih 2.0 is a march for free and fair elections. There are 8 core demands the election watch group headed by former Bar Council head Ambiga Sreenevasan wish to submit in the form of a memorandum to the King, the Yang Di-Pertuan Agong.
Read More / Baca Lagi >>

Perkasa claims Chinese support in anti-Bersih drive

Posted: 21 Jun 2011 08:15 PM PDT

Some of the "Chinese" supporters at the Perkasa Anti-Bersih launch at Kelab Sultan Sulaiman June 19 2011. — Picture by Jack Ooi Some of the "Chinese" supporters at the Perkasa Anti-Bersih launch at Kelab Sultan Sulaiman June 19 2011. — Picture by Jack Ooi
KUALA LUMPUR, June 22 — Perkasa believes the majority of Chinese Malaysians back its Bersih 2.0 counter-protest because they do not want people taking to the streets and affecting their businesses, the Malay rights group's youth chief has said. Irwan Fahmi Ideris told The Malaysian Insider that the Chinese community was primarily concerned with making money and did not favour anything that could disrupt the smooth running of commerce.
"The Chinese are worried that if there is chaos... business will go down," he said when contacted yesterday.
He cited the presence of "about 300 Chinese" at Sunday's anti-Bersih rally launch in Kampung Baru as proof that the community supported Perkasa and other non-governmental organisations who supported the cause of peace.
Read More / Baca Lagi >>

Munajat Perdana sempena himpunan aman Bersih 2.0

Posted: 21 Jun 2011 08:13 PM PDT

KUALA LUMPUR, 22 Jun: Dewan Ulama PAS Pusat menyeru diadakan Munajat Perdana di seluruh negara sempena himpunan aman Bersih 2.0 yang dijadualkan pada 9 Julai ini.
"Sempena himpunan aman Bersih 2.0 yang insya Allah akan diadakan 9 Julai ini, maka Dewan Ulama PAS Pusat menyeru supaya seluruh pendukung PAS pimpinan, ahli dan penyokong mengadakan munajat perdana secara besar-besaran di stadium, padang-padang, markaz atau di mana-mana lokasi yang sesuai," kata Penolong Setiausaha Dewan Ulama PAS Pusat, Nazmi Nik Din dalam satu kenyataan.
Read More / Baca Lagi >>

Himpunan Bersih 2.0 : UMNO dan BN seperti dirasuk makhluk halus.

Posted: 21 Jun 2011 08:10 PM PDT


Saya berpandangan UMNO BN telah terbukti sebagai sebuah parti yang anti terhadap rakyat yang mahukan sebuah kepimpinan yang punyai daya saing dan berkebajikan.

Hakikat yang berlaku dari sudut ekonomi yang disebut-sebut sebagai membangun dengan begitu bangga cuma cakap kosong sahaja dan layak ditong sampahkan, buktinya, Malaysia mengalami defisit kewangan selama 12 tahun berturut sejak 1998.

Saya ragu dengan dakwaan kononnya ekonomi Malaysia berada pada tahap memberangsangkan jika difisit gagal ditangani selama tempoh itu.
Read More / Baca Lagi >>

WIKILEAKS: What is going on in Malaysia?

Posted: 21 Jun 2011 08:07 PM PDT

The Administration's unwillingness to stand clearly for freedom of religion and the forthright application of legitimate judicial power, even when it is less than palatable to UMNO, the ruling party, is of concern. That is particularly the case given the imminent trial of opposition leader Anwar Ibrahim set to begin on January 25. 


Raja Petra Kamarudin

C O N F I D E N T I A L SECTION 01 OF 02 KUALA LUMPUR 000020

SIPDIS

FROM THE AMBASSADOR FOR EAP A/S CAMPBELL, ACTING A/S
DONOVAN, DAS MARCIEL AND DRL PDAS GLAZE

E.O. 12958: DECL: 01/12/2020
TAGS: MY, PGOV, PHUM, PREL
SUBJECT: WHAT IS GOING ON IN MALAYSIA?
Read More / Baca Lagi >>

Sentimen SPR Pula Bagaimana Tan Sri?

Posted: 21 Jun 2011 08:06 PM PDT

NONE"Parti dan calon yang disukai akan menang. Buatlah macam mana pun, sentimen memainkan peranan. Ini sentimen pada (pilihan raya umum) 2008. Pada 2004 berbeza.

"Dan saya yakin sentimen akan berubah (lagi) dan ini jangan salahkan SPR. Ada masanya kita menang ada masanya kita kalah," kata Pengerusi Suruhanjaya Pilihanraya Malaysia (SPR). Tan Sri Abdul Aziz Yusof.

Namun yang menjadi persoalannya, sentimen SPR sendiri bagaimana? Dengan perkataan lain, SPR condong ke arah parti dan calon yang bagaimana? Soalan-soalan ini harus ditanya berulang-ulang kali.
Read More / Baca Lagi >>

Semua diseru jayakan Bersih 2.0

Posted: 21 Jun 2011 08:05 PM PDT

KUALA LUMPUR, 22 Jun: Semua ahli dan penyokong PAS diseru menghadirkan diri untuk perhimpunan aman Bersih 2.0 pada 9 Julai ini bagi menyatakan sokongan rakyat terhadap tuntutan 8 perkara untuk perubahan sistem pilihan raya ke arah yang lebih baik.
"Ini bagi menjamin keyakinan terhadap sistem demokrasi berparlimen negara," kata Ketua Penerangan PAS Pusat, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man (gambar) kepada Harakahdaily hari ini.
Bersih 2.0 yang dianggotai lebih daripada 80 NGO telah menyenaraikan 8 tuntutan berikut demi menjamin pilihan raya yang lebih adil bagi mempromosikan demokrasi yang telus dan dinamik iaitu bersihkan senarai undi, mereformasi undi pos, guna dakwat kekal, masa kempen minima 21 hari, akses media yang bebas dan adil, kukuhkan institusi awam, hentikan rasuah dan hentikan politik kotor.
Dalam konteks negara, kata Tuan Ibrahim, demonstrasi aman yang dianjurkan Bersih 2.0 bukanlah perkara baru dalam konteks negara.
Read More / Baca Lagi >>

Rais: 'Kita tak takut hadapi ancaman godam'..makin sombong dan bongkak..!!

Posted: 21 Jun 2011 08:04 PM PDT

NONEMenteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan Datuk Seri Rais Yatim mengarahkan pihak-pihak yang berkaitan supaya bersedia dengan "benteng dan perisai" bagi menghadapi ancaman pihak tertentu yang mahu menyerang laman web Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak pada 4 Julai ini.

Beliau meminta Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia (SKMM), Unit Pemodenan Tadbiran dan Perancangan Pengurusan (MAMPU) dan Cybersecurity supaya tidak memandang ringan terhadap ancaman tersebut.
Read More / Baca Lagi >>

Sampai mampus Umno tidak akan faham konsep Negara Berkebajikan!

Posted: 21 Jun 2011 06:43 PM PDT

Selepas mengemukakan konsep 'Negara Berkebajikan' dalam Muktamar PAS ke-57 media milik Umno menyerang dan mengkritik konsep tersebut. Umno menyatakan mereka telah laksanakan Negara Kebajikan, tetapi pastinya ia tidak bersamaan dengan Konsep Negara Berkebajikan PAS.Membicarakan isu itu, Wakil Harakah, MOHD RASHIDI HASSAN, WAN NORDIN WAN YAACOB dan MOHD SHAFRI SHAMSUDDIN mendapatkan pandangan Setiausaha Agung PAS, Dato' Mustafa Ali ketika ditemui di Pejabat Urusan Harakah
Read More / Baca Lagi >>

PAS stands by Bersih, says peaceful protest Islamic

Posted: 21 Jun 2011 06:39 PM PDT

Kuala Selangor MP Dr Dzulkefly Ahmad said any attempt to use violence, usurp the rights of others or threaten any race would immediately turn the rally "un-Islamic." — file pic
KUALA LUMPUR, June 21 — As the conflict rages on over the planned Bersih rally, PAS leaders came out today to declare that such protests were accepted in Islam unless protestors planned to use violence to achieve their goals.
When polled in Parliament today, several MPs from the Islamist party supported the bids by Bersih 2.0, Umno Youth and Malay rights group Perkasa to take to the streets this July 9.
But Kuala Selangor MP Dr Dzulkefly Ahmad said any attempt to use violent means, usurp the rights of others or threaten any race would immediately turn the rally "un-Islamic".
Read More / Baca Lagi >>

Tahniah!! Termasuk dalam senarai

Posted: 21 Jun 2011 06:34 PM PDT


Sorang lagi telah dikesan!!

Gua dah cakap.... kena ber-AWAS-AWAS, sebab penyakit gila pandi sedang menular. Ko kena penyakit ni... gerenti ko meraban punyer, macam orang bodoh. Tapi, ko bangang... tak nak dengor amaran gua. Nah sekarang padan muka lu, dah termasuk dalam Senarai Menteri@YB Bodoh di Malaysia. Aaaa... kan ke tak pasai-pasai dapat 'glamer'.
Read More / Baca Lagi >>

Comparing Rosmah and Wan Azizah in earnest

Posted: 21 Jun 2011 06:33 PM PDT

Comparing Rosmah and Wan Azizah in earnestHave you really taken a good, long and hard look at the published media photos of these two ladies, be it in the main stream media or new media including the Internet – one is the spouse of the PM and the other is the spouse of a PM-in-waiting.
The face is the index of the mind. So too, the eyes are the windows to the soul. Well worn clichés you may rightly say, but still so eternally true as tested, argued and proven by psychologists, sages and behavioral scientists - including our grandmothers.
Siamese twins or worlds apart
So what can we make out of these two personalities' face and eyes? For the sake of discourse, are they both not light-years apart in comparison or are they like Siamese twins?
Read More / Baca Lagi >>

Tiada ulasan: