Selasa, 7 Jun 2011

RAKYAT MARHAEN

RAKYAT MARHAEN


Kepimpinan PAS dan prospek lanskap baru politik negara

Posted: 07 Jun 2011 08:22 PM PDT

oleh Mujahid Yusof Rawa

8 JUN — Muktamar PAS ke 57 pada 3,4,5 Jun baru–baru ini mendapat perhatian orang ramai. Kalau dulu tidak ada siapa yang berminat mengikuti perkembangan PAS tetapi sejak pasca PRU ke 11, perkembangan PAS diberi tumpuan yang mendalam. Utusan Malaysia dan TV arus perdana yang sememangnya bersikap negatif dengan PAS menggunakan kesempatan Muktamar kali ini untuk 'membelasah' PAS tetapi dengan cara yang halus dan menyakitkan.
Apa yang pelik dalam liputan ini, pemimpin-pemimpin Umno dan para ahli akademik yang menjadi alat dan perkakas buruk Umno seolah-olah lebih hebat penghayatan mereka kterhadap perjuangan PAS, malah ada yang mengatakan PAS telah hilang ketulenan perjuangannya apabila sedia tunduk kepada desakan Dap dan PKR dan sanggup meninggalkan perjuangan Islam yng dibawa selama ini.
Read More / Baca Lagi >>

Blame Umno for its own paralysis

Posted: 07 Jun 2011 07:57 PM PDT

The Umno era under former president Dr Mahathir Mohamad has failed to produce an 'elastic' leadership that is capable of adapting.

Umno has become an organisation feudal in nature where its leadership depends on coming from the "right loins".
The leadership in Umno is therefore no different from the method of ascribing extraordinary abilities to being conceived from a "buloh betong", materialising from a cow's vomit or suddenly beamed from across the terrestrial highs to Bukit Si Guntang Mahameru.
From thereon, the majority of Umno suckers pledged eternal loyalty to the blue blood.
This is the earliest symptoms of the inability of Umno to manage success.
Read More / Baca Lagi >>

Jadikan Interlok model buku teks Sejarah, kata pakar

Posted: 07 Jun 2011 07:50 PM PDT

KUALA LUMPUR, 8 Jun — Novel kontroversial Interlok sepatutnya dijadikan "model" buku teks sejarah kerana ia bersifat "inklusif" untuk menggambarkan masa silam orang bukan Melayu, kata seorang pakar sejarah.
Profesor Anthony Milner dari Jabatan Kajian Antarabangsa Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) berkata, bantahan terhadap novel Melayu itu kerana merasakan penulisnya Sasterawan Negara Datuk Abdullah Hussain cuba membawa idea hubungan antara masyarakat Melayu dan komuniti Cina dan India.
Read More / Baca Lagi >>

Video : Sektor Kewangan Islam Mampu Jana Ekonomi Global

Posted: 07 Jun 2011 07:38 PM PDT

Video : Mukhriz Mahathir on 'WikiLeaks revelations', PAS new leadership and IPP's agreements

Posted: 07 Jun 2011 07:33 PM PDT

Video : Mahendran - "Pemaju lebih besar kuasanya dari Menteri Besar Selangor?"

Posted: 07 Jun 2011 07:31 PM PDT

Video : 7 laporan polis terhadap PM, TPM dan Menteri Pengajian Tinggi

Posted: 07 Jun 2011 07:31 PM PDT

Umno's Plan B for Malaysia

Posted: 07 Jun 2011 07:29 PM PDT

Umno's Plan B for MalaysiaBy the time Prime Minister Najib Razak announced his newly tweaked National Economic Model, Malaysia had experienced net capital out flows in the excess of US$27 billion from mid-2008 to mid-2009. Foreign Direct Investment had slowed to a trickle, US$15 billion of portfolio investment departed in 2009 and was slow to return.
This means that, despite the hype, Najib's plan to revitalize the Malaysian economy was already too little and too late. And the greatest obstacle to economic reform and change was UMNO itself.
US Embassy communicates made available via WikiLeaks pointed to the various initiatives Najib had planned and was working on. At the core of these initiatives was a need to reform the whole economic model Malaysia had been relying on. In layman terms, this meant dismantling the NEP, a brainchild of former premier Mahathir Mohamad.
Read More / Baca Lagi >>

Akhirnya Islam pergi jua — Zulkifli Noordin

Posted: 07 Jun 2011 07:26 PM PDT

8 JUN — Kenyataan Joceline Tan dalam analisisnya di akhbar The Star kelmarin mengenai kesan pemilihan PAS merumuskan secara tepat apa yang berlaku bila beliau berkata,''Pemilihan PAS menunjukkan betapa kebulurnya parti itu untuk memenangi pilihan raya umum, kebuluran yang menyebabkan mereka bersedia berkompromi dengan dasar "kepimpinan ulama'" parti tersebut!".
Deklarasi Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang bahawa 'PAS Islam pergi' akan mengetepikan perjuangan penubuhan 'negara Islam" dan mengubahnya kepada slogan "negara kebajikan" adalah bukti jelas kenyataan di atas.
Read More / Baca Lagi >>

Ucapan Perasmian Dewan Muslimat PAS Pusat oleh TGNA

Posted: 07 Jun 2011 06:54 PM PDT

Ini Spesies - "Makan tanggung, Berak cangkung"

Posted: 07 Jun 2011 06:49 PM PDT


Rumah... tempat tinggal/perlindungan??? Dah tentu-tentu freeeeeee...., itu tak termasuk lagi rumah2 lain dalam dan luar negeri... belanja dapur toksah cerita laaaaa.... sekupang pun tak pernah keluar beb... semuanya di tanggung dan di jamin beres.... tau-tau... buncit jer.. perut tuuu... sendawa... hahaha....Read More / Baca Lagi >>

Dedah dulu hasil siasatan sebelum panggil inkues, kata keluarga Sarbaini

Posted: 07 Jun 2011 06:47 PM PDT


KUALA LUMPUR, 8 Jun — Keluarga Allahyarham Ahmad Sarbaini Mohamed menyifatkan cadangan polis agar diadakan inkues bagi menyiasat punca kematian penolong pengarah Kastam itu April lalu sebagai mahu melengah-lengahkan hasil siasatan selain mahu "menyembunyikan sesuatu."
Justeru menurut sumber yang rapat dengan keluarga Ahmad Sarbaini, pihaknya mahu polis mendedahkan terlebih dahulu siasatan yang telah diserahkan kepada Jabatan Peguam Negara sebelum membuat tindakan susulan termasuk diadakan inkues.
Ketika dihubungi The Malaysian Insider, sumber itu berkata, keluarga Ahmad Sarbaini tetap bertegas mahu hasil siasatan polis didedahkan kepada umum.
Read More / Baca Lagi >>

Pemain Bolasepak Wanita Iran dihambat keluar di Amman. Apa kata Masyitah ???

Posted: 07 Jun 2011 06:44 PM PDT

Oleh Ust Saiful Bahri

AMMAN-Media massa Barat menonjolkan bagaimana air mata dan sujud para pemain bola sepak wanita Iran yang tidak bersedia mengorbankan kemuliaan mereka sebagai Muslimah ketika mengikuti pertandingan pemilihan Olimpik 2012 yang bakal diadakan di London. Pihak pengurusan Bahrain Berjaya membantah dan menggagalkan pertandingan team bolasepak wanita Iran ketika perlawanan dengan team Jordan pada Jumat 3 Jun di Amman baru-baru ini dengan alas an team dari Iran mengenakan pakaian Islam dan berjilbab.

Read More / Baca Lagi >>

Tak Sengaja : Nooryana Najwa, Daniyar Nazarbayev, Kazakhtan & Mongolia

Posted: 07 Jun 2011 06:41 PM PDT

Berita mengenai Perdana Menteri Datuk Seri Najib pergi ke Kazakhtan untuk merisik perkahwinan anak perempuannya mula-mula sekali disentuh oleh blogger Tukar Tiub atau nama sebenarnya Hishamuddin Rais.

Kemudian semalam ia didedahkan pula oleh ahli parlimen Kuala Selangor, Dzulkefly Ahmad dalam kenyataan berikut:

"Tindakan Najib ini tidak ada kelas langsung iaitu menggunakan wang kerajaan dan rakyat untuk urusan peribadi.Ini pula bukan pertama kali. Semasa anaknya menerima ijazah di Universiti Georgetown, Washington, Amerika dia dan keluarga juga ke sana dengan program rasmi kerajaan. Saya bimbang ia menjadi rujukan pemimpin bawahan beliau sebagaimana bidalan Melayu, bapa kencing berdiri anak kencing berlari,".

Siapa lagi yang menerima ijazah di Universiti Georgetown, Washington, Amerika jika bukan Nooryana Najwa.


Read More / Baca Lagi >>

Bila bongok nak berlagak pandai

Posted: 07 Jun 2011 06:35 PM PDT

Oleh Penark Beca
Malaysiakini melaporkan, dokumen rahsia perjanjian pembelian tenaga (PPA) yang dimeterai antara Tenaga Nasional Berhad (TNB) dan pengeluar tenaga bebashttps://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjq6Yl7Njs3SD5J6A8aM4L6-pEl7II0abZlZT3n_1ezoAQkXG9Vf3RbZGpMoksyKzmRFRNh0rDOF2wlZREGFaTMRKEacXGch-MEdZn6ujjn0m-LyT3cTAfQIDF5EaC0njGjciBfZMD-/s1600/Malaysiakini+7-6-11.jpg (IPP) boleh didedahkan kepada ahli Dewan Rakyat, kata Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Mukhriz Mahathir.

Ok, ok. Rakyat jembel macam saya tak ada access kepada PPA itu. Ahli Parlimen boleh dapat. Bila Ahli Parlimen dapat, adakah depa nak duduk diam sahaja? Tak kiralah Ahli Parlimen Pakatan Rakyat (PR) atau Barisan Nasional (BN). Ahli Parlimen BN pun bukan semua suka perjanjian TNB dengan IPP tu.Read More / Baca Lagi >>

Negara Berkebajikan Negara Tuntutan Syarak

Posted: 07 Jun 2011 06:34 PM PDT

Oleh: attakiri

" Menyentuh kenyataan yang dikeluarkan oleh Iman Yusuf Al-Qaradhawi berkenaan dengan kebajikan yang telah diterjemahkan oleh penulis semalam. Jelas menunjukkan bahawa istilah yang diperkenal oleh PAS sebelum PRU12 ini bertepatan dengan syarak. Dalam hal ini PAS tidak pernah menggadaikan prinsip untuk menegakkan negara Islam. Bahkan PAS dilihat sedikit demi sedikit cuba memafamkan masyarakat konsep sebuah negara Islam yang sebenar. Bukannya negara Islam yang difahami oleh masyarakat barat yang memandang Negara Islam ialah negara keganasan dan sebagainya.

Read More / Baca Lagi >>

Negara berkebajikan Najib?

Posted: 07 Jun 2011 06:33 PM PDT

Oleh Sofi Wahab
Di bawah ini adalah negara berkebajikan yang diasaskan oleh Najib Razak :-
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhzT_hrq7aAmOvsUdDWeibmmGAbNV4R7X1wjHcQGY8W82wtg5TV7IF5n7wQQcI5wUuDWAQ6sYyy3RDZvMNoOn1jlFVaJpwB0mBdTa591uCcIqakWIJwi_0GomPTLLLku1ZspLo43CdD6o8/s400/najib.jpg
1) Menekan rakyat dengan kenaikan harga minyak, gula, elektrik yang menyebabkan harga barangan dan perkhidmatan semakin naik dan menyusahkan rakyat


2) Kos pendidikan dan perubatan semakin meningkat. Pinjaman pelajaran terpaksa dibayar oleh rakyat dengan dikenakan bunga (interest). Kerajaan seolah-olah berniaga dengan rakyat.

3) Menekan rakyat dengan undang-undang zalim seperti ISA, OSA, AUKU, Akta Polis dan lain-lain.
Read More / Baca Lagi >>

Kabinet PRU ke-13 PAS diterima rakyat?

Posted: 07 Jun 2011 06:32 PM PDT

Kali ini agak lama saya tidak menulis dalam akhbar Siasah ini. Jika saya menulis, tentu saya tidak akan lari dari menyentuh tentang pemilihan PAS. Seingat saya, hanya satu artikel sahaja saya menulis tentang Pilihanraya Umum (PRU) ke-13 dan Pemilihan PAS secara sepintas lalu sahaja.
Sekarang ini semua pihak termasuk semua parti-parti politik mula sibuk membuat ramalan bilakah tarikh pilihanraya umum ke-13 akan diadakan. Malah sesetengah parti politik sama ada kerajaan atau pembangkang telah menangguhkan pemilihan pucuk pimpinan parti masing-masing kecuali PKR (akhir tahun 2010) dan PAS (pada 3-5 Jun, 2011) untuk membuat persiapan menghadapi pilihanraya tersebut.
Read More / Baca Lagi >>

BN leaders are getting fatter, the people's 'roti canai' is getting thinner

Posted: 07 Jun 2011 06:23 PM PDT

BN leaders are getting fatter, the people's 'roti canai' is getting thinnerHas the time come for the nation of 28 million people to rhyme "Hickory, dickory, dock"?
It appears very clear that while the slogging citizens are borrowing to keep living, our leaders are borrowing to spend, spend, and keep spending.
Analysts and observers are cautioning that the country, if not on the verge, it is already bankrupting. And the borrowings are done solely by the decision makers within the corridors of power while citizens are gasping to keep up with the promise after promise of foreign investments that will overflow the larder.
But the country is in the red. Our spending has far outgrown our investments. And all the borrowing is for all kinds of mega this and mega that. And even the way the BN government spends at the State Elections would make Hollywood billionaires blush.
Read More / Baca Lagi >>

Ahli Umno Kelantan dipecat cabar RoS, ‘segarkan’ krisis 1987

Posted: 07 Jun 2011 06:21 PM PDT


KUALA LUMPUR, 8 Jun — Seorang ahli Umno yang dipecat tahun lalu kerana melanggar perlembagaan parti telah memfailkan kes terhadap Pendaftar Pertubuhan (RoS) semalam untuk mendapatkan balik keahliannya — kes yang mengingatkan kembali krisis 1987 dalam parti teras Barisan Nasional (BN) itu.
Seorang ahli perniagaan dari Kelantan Amran Abdul Rahman, yang pernah menjadi ahli Umno selama 14 tahun, mencabar RoS untuk menunjukkan bukti bahawa cawangan-cawangan di bahagian Tanah Merah telah didaftarkan secara sah, dan jika tidak, agensi itu harus mengisytiharkan Umno Kelantan haram, satu langkah yang akan membawa kepada pembatalan pemecatan beliau daripada parti.
Read More / Baca Lagi >>

Bila Mahathir Teringin Nak Makan Jering

Posted: 07 Jun 2011 08:54 AM PDT

WAH wah.. wahhhh...Mahathir kita sudah sihat rupanya, sudah dapat bercakap dan bersuara. Sudah keluar dari IJN, bila? Hari ini dia memberi komen tentang barisan kepimpinan baru Pas. Selamat segar, Dok! Biasalah nadanya, sebagai seorang penentang Islam Pas nombor satu penuh sinis dan sindir menikam kalbu. Inilah kehebatan Mahathir kita dia boleh tembak orang selamba saja.

Kali ini dia membuat perbandingan orang Pas dengan memilih pelapik kepala, songkok dan kopiah. Kata Mahathir puak ulama dikalahkan puak songkok hitam. Maksud beliau puak songkok hitam ialah puak yang menyokong Anwar Ibrahim. Mahathir sangat alergik terhadap kedua-duanya, kepada Pas dan Anwar. Dialah yang memecatkan Anwar sehingga Melayu jadi huruhara sehingga hari ini dan Umno terus menyentak-nyentak.

Kata Mahathir dengan kemenangan puak songkok hitam ia memberi kemenangan besar kepada Karpal Singh. Jauh tilikkan dan sindiran beliau. Mat Sabu yang berlawan dengan Nasharudin Mat Isa dan Tuan Ibrahim Tuan Man, Karpal Singh yang menang, bukan orang Pas ataupun Umno. Inilah bidasan orang politik veteran bernas dan berkias menyenakan hati. Sebenarnya juga inilah permainan politik.
Read More / Baca Lagi >>

Video : Suasana Muktamar PAS ke 57, 2011

Posted: 07 Jun 2011 08:52 AM PDT

Video : Muktamar PAS kali ke-57-Penggulungan oleh Dewan Ulama PAS

Posted: 07 Jun 2011 08:49 AM PDT

Video : Muktamar PAS kali ke-57-Penggulungan oleh Dewan Pemuda PAS

Posted: 07 Jun 2011 08:47 AM PDT

Video : Muktamar PAS kali ke-57-Penggulungan oleh Dewan Muslimat PAS

Posted: 07 Jun 2011 08:44 AM PDT

Tiada ulasan: