Pulakdah! |
- TRAGEDI Double Six Di Sabah, KU LI HAMPIR TERBUNUH..
- PERIMEKAR : Kejatuhan Syarikat YANG DIRANCANG?
- MITOS RM Gabenor Aisyah, RM BUNIAN?
TRAGEDI Double Six Di Sabah, KU LI HAMPIR TERBUNUH.. Posted: 06 Jun 2011 05:57 AM PDT Kota Kinabalu: Tanggal 6 Jun seperti hari ini, ialah hari yang sama dimana Ketua Menteri yang baru dilantik Tun Fuad Stephens bersama empat menteri terkorban dalam kecelakaan pesawat 1976 ketika kembali dari Labuan setelah perundingan minyak dan hak-hak gas di Sabah . Berikutan tragedi malang ini, Mahkamah Tinggi menetapkan hari ini buat kali pertama mendengarkan sidang pertama atas dakwaan fitnah yang melibatkan dua bekas Ketua Menteri Sabah kerana kemalangan pesawat. Itu adalah peringatan yang dukacita menunjukkan isu kemalangan yang mengorbankan Stephens dan 11 yang lain, sejak 35 tahun lalu belum lagi berakhir. Tuntutan fitnah itu dibuat oleh bekas Ketua Menteri Harris Salleh terhadap Yong Teck Lee. Setelah sidang hari ini, Yong mengetuai kumpulan untuk meletakkan karangan bunga dan memberikan penghormatan di tugu yang didirikan di lokasi kemalangan. "Saya percaya bahawa ia adalah lebih daripada sebuah kebetulan bahawa dari semua tarikh, Mahkamah Tinggi menetapkan sidang yang pertama pada tarikh ini. "Saya tidak fikir ini sudah dirancang dan saya tidak berfikir ini adalah kebetulan biasa dan ini adalah sesuatu yang membuatkan kita terfikir tentang ... mengapa dalam banyak tarikh ia harus juga (memilih) pada tarikh 6 Jun? "Saya rasa ini adalah soalan yang tidak dapat dijawab pada waktu ini. "Ini adalah pertama kalinya dalam 35 tahun sejak peristiwa tragis berlaku ia telah kembali mengimbau seluruh rakyat Malaysia, dan untuk pertama kalinya ini insiden "6 Jun" akan diadakan dalam perbicaraan terbuka untuk rekod awam dan ia berlaku pada tarikh 6 Jun, " katanya. Yong menjelaskan bahawa kunjungan ke Memorial Double Six hari ini juga bertujuan mengingatkan masyarakat dan untuk memberitahu kepada generasi muda tentang insiden itu. "Itu adalah titik perubahan dalam pembangunan politk Sabah yang telah menyapu bersih sebahagian besar pemimpin tertinggi pada saat itu. Ia juga menyedarkan ingatan isu-isu lain berkenaan hubungan-hubungan kerajaan pusat dan dan berkenaan petroleum dan sumber minyak kami." Saman fitnah yang difailkan oleh Harris, yang telah dilantik sebagai Ketua Menteri selepas kematian Stephens beberapa hari selepas menumbangkan USNO dalam pilihan raya, telah membangkitkan semula soalan-soalan tentang apa yang terjadi hari itu. Soalan-soalan tidak pernah dijawab pada saat itu. Kepentingan umum Yong, yang juga Presdien Parti Progresif Sabah (SAPP), berkata dia berharap perbicaraan yang ditetapkan pada 19-23 Mac tahun depan akhirnya akan membawa kepada "penutupan" untuk tragedi yang tetap menjadi luka terbuka di dalam jiwa Sabah. Yong, seperti kebanyakan penduduk Sabah, berkata beliau masih berfikir bahawa ada lebih banyak implikasi lain kemalangan yang belum dijelaskan. Dia menyatakan bahawa kejadian itu jarang sekali diperkatakan pada masa lalu sehinggalah pendedahan yang dibuat oleh Ahli Parlimen Gua Musang Tengku Razaleigh Hamzah dalam ucapan beliau di Kadazandusun Cultural Association (KDCA) pada 2 April tahun lepas tentang kekayaan minyak Sabah. "Ucapan Tengku Razaleigh pertama kalinya menyentuh saat-saat kritis sebelum kemalangan pesawat. Tiba-tiba ada begitu banyak kepentingan umum dilibatkan," kata Yong. Ditanya samada satu siasatan baru ke atas peristiwa sedih akan dapat memberi fakta bari berkenaan kejadian 35 tahun lalu, Yong mengatakan bahawa malah sehingga hari ini laporan asli mengenai kejadian itu masih diklasifikasikan. "Ia belum pernah diterbitkan dan satu-satunya dokumen yang pernah menulis tentang insiden itu adalah buku berjudul: "Peter Mojuntin – the Golden Son of the Kadazan" yang diumumkan sebaik kemalangan udara dan buku itu masih dilarang. "Sekitar dua tahun yang lalu, telah ada panggilan daripada pelbagai pihak untuk menarik larangan pada buku ini. Buku ini telah membincangkan tentang insiden itu," katanya. Guaman Libel Julai lalu Harris mengajukan tuntutan fitnah RM50 juta terhadap Yong di atas laporan yang diterbitkan di dalam surat khabar tempatan untuk menyeru pembukaan kembali penyiasatan bencana tersebut. Yong telah membuat menuntut siasatan berikut pendedaham yang dibuat oleh Razaleigh dalam ucapannya di KDCA. Bekas Pengerusi Petronas itu telah berkata yang ia telah pun memakai tali pinggang keledar pada kapal terbang malang itu apabila Harris meminta ia turun dan menyertainya dalam satu lagi penerbangan Nomad ke Pulau Banggi untuk memeriksa ladang lembu. Harris kemudiannya menjawab dengan mengeluarkan satu kenyataan bahawa Razaleigh tidak pernah dijadualkan untuk terbang ke Kota Kinabalu dengan Stephens tetapi sebenarnya dijadualkan untuk terbang dengan Ketua Menteri Sarawak (Tun) Rahman Yaakub ke Kudat dengan kapal terbang Nomad kedua lalu menaiki helikopter ke Pulau Banggi. Writ saman telah difailkan di pendaftaran Mahkamah Tinggi di sini pada 22 Julai, 2010 oleh Tetuan peguam-peguam Maringking and Co. Harris Harris telah menamakan Yong sebagai defendan pertama dan SAPP defendan kedua. Yong mengulangi kanyataan bahawa dia semata-mata meminta dibuat siasatan semula ke atas insiden itu berdasarkan pendedahan yang dibuat oleh Razaleigh yang telah direkod secara terbuka punca yang menyebabkan kepada nahas udara. "Fakta yang melibatkan kepentingan umum masih terlalu banyak soalan-soalan tidak dijawab , dan perkara tidak akan berakhir sehinggalah anda mendapatkan semua fakta-fakta ini kepada pengetahuan ramai," kata Yong. Tragedi 'Double Six' Pada 6 Jun 1976, pesawat kecil jenis GAF Nomad buatan Australia menjunam terpacak di Kampung Sembulan , 2km dari Kota Kinabalu dan Lapangan Terbang Antarabangsa Kota Kinabalu. Pesawat ini dikendalikan oleh Sabah Air dari Lapangan Terbang Labuan ke Lapangan Terbang Antarabangsa Kota Kinabalu . Punca kemalangan ialah kerana pesawat Nomad itu lebih muatan. Sepatutnya ia membawa 6 penumpang sahaja tetapi diisi 11 orang. Juruterbang gagal menaikkan sayap pesawat untuk diselaraskan dengan tekanan minyak dan akhirnya menyebabkan kemalangan. Sejak itu, kerajaan tidak menggalakkan VIP menaiki pesawat sama pada waktu serentak terutama membabitkan jumlah yang ramai. YM Tengku Razaleigh Hamzah sepatutnya menaiki kapal terbang yang sama tetapi pada saat-saat akhir telah di ajak turun daripada pesawat oleh Timbalan Ketua Menteri pada masa itu iaitu Datuk Harris Mohd. Salleh untuk merasmikan projek ladang lembu di Pulau Banggi, Kudat. Tengku Razaleigh yang juga menaiki jenis pesawat yang sama telah diarahkan untuk menjauhi pesawat sebaik sahaja mendarat di Kudat kerana dikhuatiri pesawat mengalami masalah yang sama. Sebaik sahaja mereka mendapat berita buruk ini, mereka telah di terbangkan oleh helikopter tentera ke Kota Kinabalu. Jenazah Tun Mohammad Fuad dikebumikan di tanah perkuburan berhampiran Masjid Negeri Sabah, Kota Kinabalu Ia mengorbankan 11 orang termasuk seorang anak kapal. Berikut adalah senarai mereka yang terkorban dalam nahas itu : Ketua Menteri Sabah,Tun Mohd Fuad Stephens Menteri Kerajaan Tempatan Negeri, Datuk Peter Mojuntin Menteri Perhubungan dan Kerja Raya, Datuk Chong Thain Vun Menteri Kewangan Negeri, Datuk Salleh Sulong Pembantu Menteri kepada Timbalan Ketua Menteri, Darius Binion Setiausaha Tetap Kementerian Kewangan, Wahid Peter Andau Pengarah Unit Perancang Ekonomi Negeri Sabah, Dr Syed Hussein Wafa Setiausaha Sulit kepada Menteri Kewangan Malaysia Tengku Razaleigh Hamzah, Ishak Atan Pengawal peribadi kepada Tun Fuad, Koperal Said Mohammad Juruterbang, Gandhi J Nathan Johari Tun Fuad Stephens Sebaik sahaja selepas nahas, tuduhan-tuduhan perbuatan khianat timbul kerana Stephens dan Menteri Kabinetnya telah pergi ke Labuan untuk berunding hak minyak dan gas Sabah. Di antara mereka yang hadir pada upacara sederhana di Memorial di Sembulan hari ini adalah para pegawai SAPP Richard Yong, Liew Teck Chan, Amde Sidik, Wong Yit Ming, Frankie Chong, Dullie Marie, Melanie Chia dan Chong Pit Fah (foto atas). Kredit : FMT, Wikipedia | ||
PERIMEKAR : Kejatuhan Syarikat YANG DIRANCANG? Posted: 06 Jun 2011 02:03 AM PDT Usahawan Lodin Wok Kamaruddin baru-baru ini telah disebut oleh Wikileaks sebagai salah seorang teman rapat Perdana Menteri Najib Tun Razak. Apa yang Wikileaks tidak dedahkan adalah Lodin Wok juga salah seorang pengarah di Perimekar Sdn Bhd sehingga tahun lalu. Tahun lalu juga, syarikat ini mengalami kerugian yang besar. Perimekar telah bertindak sebagai perantara untuk pembelian dua buah kapal selam buatan Perancis oleh Menteri Pertahanan Malaysia. Untuk proses ini, syarikat ini telah mendapat RM534.8 juta komisyen. Satu garis halus, disebalik timbunan dokumen yang tebal, kadang-kadang sudah cukup untuk menyebabkan runtuhan salji. Kabel AS diplomatik dari kedutaan besar AS di Kuala Lumpur yang didedahkan oleh Wikileaks pada tarikh 19 Mei mengandungi senarai nama rakan-rakan Najib. Salah seorang ialah "Lodin Wok Kamaruddin, Ketua Eksekutif Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT)". Disebabkan Lodin Wok memegang jawatan dan tanggung jawab dalam pelbagai syarikat ini, ia juga turut terlibat dalam kes "skandal Scorpene", yang ketika ini sedang disiasat di Perancis. Selain kedudukannya di LTAT, Lodin Wok adalah Timbalan Pengerusi Boustead Holdings Bhd. Kedua-dua syarikat mempunyai saham masing-masing sebanyak 20% Perimekar, melalui KS Ombak Laut Sdn Bhd. Baki 60% dipegang oleh KS Ombak Laut.
Dia juga duduk di dalam Lembaga Affin Bank Bhd, salah satu bank Perimekar. Jaringan "kebetulan" ini boleh meletakkan pengusaha berusia 61 tahun dalam kedudukan yang sulit untuk transaksi kapal selam. Ketika dihubungi untuk memberikan komen, Lodin Wok mengatakan ia telah meletakkan jawatan dari Lembaga Perimekar berkuatkuasa pada tarikh 1 Julai 2010 selepas syarikat menyempurnakan kontraknya dengan kerajaan untuk penghantaran kedua kapal selam Scorpene. Dia menambah bahawa dia hanyalah seorang pengarah di dalam syarikat sebagai wakil LTAT. Jatuh Bangun Perimekar Selain itu, nampaknya Perimekar telah merosot sejak tahun lalu. Ia disyaki dibuat dengan sengaja untuk tujuan tunggal mengagihkankan komisyen RM500 juta di antara penerima dari Malaysia dan asing selepas jualan kapal selam, syarikat yang berdaftar pada tahun 1999 ini menjalankan kegiatan dalam "pemasaran, penyelenggaraan dan aktiviti-aktiviti lain yang berkaitan dengan kapal selam dan kapal biasa ... ". Laporan laporan kewangan Perimekar menunjukkan ia HANYA mempunyai pelanggan tunggal: kerajaan Malaysia. Ia juga menunjukkan bahawa syarikat mempunyai pelbagai prestasi kewangan setiap tahun. Sebagai contoh, syarikat telah melaporkan kerugian bersih sebanyak RM8.2 juta pada tahun 2003, dan menyatakan keuntungan bersih sebanyak RM24.7 juta tahun berikutnya. Pada tahun 2008, Perimekar juga bergabung dengan dua anak syarikat kecil (Prima Laksana dan Gagah Nirwana). Sekarang, adakah zaman keemasan Perimekar sudah berlalu? Antara 2009 dan 2010 ketika kapal selam sudah pun tiba, aktiviti Perimekar telah (hampir) jatuh ke bawah: syarikat telah mengalami penurunan pendapatan bersih dari keuntungan RM19 juta kepada kerugian sebanyak RM3.3 juta. Perolehan telah jatuh daripada RM85 juta kepada RM23 juta - satu jumlah yang cukup selesa bagi pemegang saham. Mereka telah mendapat dividen RM56.2 juta pada tahun 2009 (66% dari perolehan) dan RM18.7 juta pada tahun 2010 (81% dari perolehan). Antara 2003 dan 2010, syarikat menerima lebih daripada RM200 juta hasil dari kontrak dengan kerajaan. Namun, laporan kewangan tahun 2010 menyatakan: "Projek syarikat dengan kerajaan yang Malaysia telah tamat pada 25 Dis 2009, syarikat telah mengecilkan aktiviti dilakukan dengan baik syarikat kini fokus pada prospek untuk lain peluang perniagaan yang sesuai." Syarikat kedua Menurut Dr Kua Kia Soong, Pengarah SUARAM dan juga penulis buku "Questioning arms spending in Malaysia" (Persoalan perbelanjaan senjata di Malaysia), jatuh bangun Perimekar kedengaran seperti kisah yang selesa yang dirancang untuk bersembunyi daripada penyiasatan pembelian Scorpene. "Kami ingin Suruhanjaya Penyiasatan Diraja supaya menyiasat bagaimana Perimekar membelanjakan € 114.000.000 (RM500 juta) untuk 'penyelarasan dan perkhidmatan sokongan' dalam enam tahun tersebut," katanya. "Melihat akaun kewangan syarikat, Perimekar tidak memiliki kemampuan untuk melakukan kontrak seperti itu," tambahnya. Dari tahun 2003 hingga 2004, syarikat mengisytiharkan pendapatan dari RM0 hingga RM67 juta. Tetapi Perimekar bukanlah satu-satunya syarikat Malaysia terlibat dalam perjanjian Scorpene. Boustead Naval DCNS Corp, usahasama perjanjian 60:40 di antara BHIC Defence Technologies dan DCNS Perancis, sejak tahun 2009 dianugerahkan oleh Menteri Pertahanan kontrak RM532 juta berkaitan dengan kapal selam Scorpene. Syarikat itu menjalankan perkhidmatan sokongan kapal selam Scorpene di antara 2010-2015. BHIC Defence adalah dimiliki oleh BHIC (Boustead Heavy Industries Corporation), yang ketuanya adalah Lodin Wok. Kredit : CĂ©line Boileau | ||
MITOS RM Gabenor Aisyah, RM BUNIAN? Posted: 05 Jun 2011 06:23 PM PDT Cuba anda lihat tandatangan diatas, Tandatangan siapakah itu??...... Gabenor Bank Negara Malaysia yang ke berapa dan apakah nama beliau??. Jika sekilas pandang, kita lihat tandatangan tersebut adalah milik Gabenor Aishah. Atau ramai dikalangan masyarakat Melayu yang mengatakan ini adalah Duit Bunian. Mitos 1 : Duit dari alam bunian , ditandatangani oleh puteri bunian..bernilai tinggi..boleh buat tarik duit dan untuk nombor ekor. Mitos 2 : Ditandatangi oleh Pemaisuri Agong Aisyah. Kononnya Ada pembeli sanggup membeli sekeping RM1 bertandatangan Aishah (dibahagian tepi) dgn harga RM1 juta. Hakikatnya duit ini dikeluarkan pada zaman Tan Sri Dato' Seri Ali Abul Hassan Bin Sulaiman (09/1998 - 04/2000) menjadi Gabenor BNM. Oleh kerana beliau menjawat jawatan itu dalam tempoh masa yang singkat masa singkat, keluarannya tidak banyak, dan susah nak dicari. Sebab itu yang timbul pelbagai cerita. Lagi satu, duit RM1 tandatangan Aishah ( di bahagian tepi ) memang tiada, itu sebab ada yang berani tawarkan harga tinggi. Semenjak Bank Negara Malaysia (BNM) ditubuhkan pada tahun 1959 sehingga kini, BNM telah ditadbir oleh 7 orang Gabenor iaitu: Tan Sri W H Wilcock - Januari 1959 - Julai 1962 Tun Ismail bin Mohamed Ali - Julai 1962 - Julai 1980 Tan Sri Abdul Aziz bin Taha - Julai 1980 - Jun 1985 Tan Sri Dato' Jaffar bin Hussein - Jun 1985 - Mei 1994 Tan Sri Dato' Ahmad bin Mohd Don - Mei 1994 - Ogos 1998 Tan Sri Dato' Seri Ali Abul Hassan bin Sulaiman - September 1998 - April 2000 Tan Sri Dato' Sri Dr. Zeti Akhtar Aziz - Mei 2000 - Kini Kredit : http://my-koleksi.blogspot.com, http://ms.wikipedia.org |
You are subscribed to email updates from Pulakdah! To stop receiving these emails, you may unsubscribe now. | Email delivery powered by Google |
Google Inc., 20 West Kinzie, Chicago IL USA 60610 |
Tiada ulasan:
Catat Ulasan