Jumaat, 6 Mei 2011

WFAUZDIN.BLOGSPOT.COM

WFAUZDIN.BLOGSPOT.COM


JAMIL KHIR YANG SONGSANG

Posted: 06 May 2011 10:00 PM PDT

Oleh: WFAUZDIN NS

SEMALAM satu perhimpunan telah diadakan di Masjid Negara selepas Solat Jumaat bagi menentang sebarang bentuk politik fitnah dan lucah di negara ini. Perhimpunan yang dianjurkan oleh beberapa NGO itu kemudiannya membawa memorandum bantahan tersebut ke Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (JAWI) agar kes video seks atau tuduhan zina yang kununnya melibatkan DS Anwar ini diadili mengikut Hukum Syarak bukan dengan cara Jahil iaitu bersumpah laknat.

Dipetik melalui Agenda Daily, Jamil Khir menyatakan bahawa masjid tidak boleh digunakan untuk menunjukkan amarah bertujuan politik. Erti kata, Jamil Khir tetap istiqomah bahawa masjid bukan tempat berpolitik dalam kata lain politik tiada kena mengena dengan agama. Mungkin jika ada umat Islam yang tidak suka cara Jahiliyyah diamalkan di negara ini, jangan gunakan masjid tetapi gunakan padang bola atau pusat hiburan untuk meluahkannya.

Jamil Khir orang Umno dilantik menjadi Senator, dan Umno sejak dari azali lagi memang mengasingkan politik dari agama. Jadi, kenyataan Jamil Khir memang tepat sebagai ahli Umno tetapi jahil sebagai Muslim. Di dalam isu video seks yang kununnya melibatkan DS Anwar, kes ini telah dirujuk ke Mahkamah Syariah atas kes Qazaf yang bertepatan dengan ajaran Al-Quran sendiri. Adakah Jamil Khir bersetuju kes ini diadili mengikut Islam?

Ini ulasan atau komen Jamil Khir bekas Pengarah Kor Agama Angkatan Tentera di dalam hal ini seperti yang dilaporkan di dalam Agenda Daily, " Mengulas perkara itu, Jamil Khir berkata isu itu tidak sewajarnya dibebankan kepada JAWI tetapi diserahkan kepada polis dan pendakwa raya untuk menyiasat dan mengambil tindakan. "Seperti kebiasaan, sebelum sesuatu tindakan diambil, ia akan diuruskan oleh pihak penguatkuasa yang akan melakukan kajian dan penelitian. "Selepas proses tersebut, ia akan diserahkan kepada pihak pendakwa raya yang akan melihat kekuatan kes sebelum dibawa ke Mahkamah Syariah. Saya rasa jika hendak diserahkan kepada JAWI, ini tanggapan yang salah," katanya-(Agenda Daily-6/5/2011).

Kekuatan kes apa yang dimaksudkan oleh Jamil Khir itu? Sumpah laknat Eskay secara terang-terang merupakan satu tuduhan melakukan zina tidak lagi mempunyai kekuatan kes? Sebelum ini, di dalam kes fitnah Liwat melibatkan DS Anwar dan juga Saiful, terdapat juga kekuatan kes yang mana ada dakwaan menuduh berlakunya liwat dan kes ini pun telah di rujuk kepada Mahkamah Syariah, tetapi tangan siapa yang menjadi Iblis sebagai penghalang?

Mengapa susah sangat untuk Jamil Khir berterus terang bahawa di negara ini tidak mengguna pakai Al-Quran sebagai rujukan berkaitan kes-kes seperti ini? Mengapa perlu berputar-putar untuk mengelirukan umat Islam semata-mata untuk memuaskan kehendak pemimpin yang sememangnya terkenal dengan anti Islam? Sebelum ini Jamil Khir juga pernah berkata biarlah Eskay mahu bersumpah laknat di masjid. Apabila beliau berkata demikian, samalah juga dengan beliau berkata biarlah orang mahu memuja nombor ekor di dalam masjid asalkan baca Bismillah terlebih dahulu.

Inilah tokoh agama yang ada di dalam Umno, dan inilah parti yang merayu siang dan malam mahu PAS bersamanya. Sebab itu saya katakan, DAP lebih baik dari Umno setidak-tidaknya DAP sekarang sudah tahu menjaga adab di dalam masjid. Memang tepat dan bijak PAS menolak Umno untuk dijadikan kawan kerana berkawan dengan orang jahil yang tidak boleh diajar ini membuang masa sahaja. /wfauzdin.blogspot.com

15 DALIL GAPS YANG JAHILLIYYAH

Posted: 06 May 2011 09:35 AM PDT

Oleh: WFAUZDIN NS

SINAR semalam menyenaraikan 15 dalil kununnya Anwar mestilah meletakkan jawatan sebagai Penasihat Ekonomi Selangor yang disebut oleh Presiden GAPS(Gagasan Anti Penyelewengan Selangor) Hamidzun Khairuddin. Apabila membaca satu persatu dalil tersebut, satu pun tidak releven dengan gesaan agar Anwar meletakkan jawatan selaku Penasihat Ekonomi Selangor malahan menampakkan kejahilan Presiden GAPS di dalam isu ini.

Kesemua 15 dalil berkenaan hanya bergantung kepada isu video seks yang kantoi dan memalukan Umno itu, tiada satu pun daripada 15 dalil berkenaan menyenaraikan kelemahan Anwar di dalam membantu menguruskan ekonomi Selangor sekaligus menunjukkan GAPS akur bahawa Anwar berjaya menguruskan ekonomi di Selangor.

Dalil pertama yang dikemukakan oleh GAPS, Anwar gagal di dalam menyerahkan ujian DNA nya untuk mengesahkan samada jam Omega tersebut miliknya. Berapa ribu DNA lagi yang harus Anwar serahkan kepada sekutu Apco ini selain dari DNA yang `dicuri' dari lokap Polis itu? Paling penting, apa relevennya jam tangan Omega itu di dalam kes video seks sedangkan terbaru Eskay mengaku tidak mengetahui samada jam tersebut terdapat di dalam video seks berkenaan. Jam Omega yang awalnya dikatakan adalah hadiah dari Kerabat Diraja Arab Saudi, kemudiannya disahkan oleh Polis jam tersebut datangnya dari Taiwan sebenarnya tidak langsung ada kaitan dengan video seks berkenaan.

GAPS juga mendakwa mengapa Anwar tidak mahu menjalani ujian Poligraf iaitu satu ujian mengesan penipuan. Apa relevennya Anwar mahu mengadakan ujian tersebut kerana sehingga kini siapa yang menuduh Anwar melakukan adegan seks berkenaan? Eskay sendiri berkata beliau tidak pernah menuduh Anwar melakukannya. Jika tiada tuduhan, samalah juga jika GAPS mahu Najib mengadakan ujian Poligraf di dalam kes Altantuya. Lebih menunjukkan kejahilan Presiden GAPS, hukum mana yang beliau guna untuk mensabitkan kes zina atau tuduhan zina boleh menggunakan Poligraf?

Kejahilan Presiden GAPS menonjol apabila beliau bertanya mengapa Anwar tidak mahu melakukan Sumpah Mubahalah, sedangkan Eskay telah pun melakukannya. Sudah tamat belajarkah Presiden GAPS ini tentang Sumpah Mubahalah? Jangan samakan ilmu yang ada pada Anwar dengan ilmu yang ada pada Eskay. Dari segi membaca Bismillah dan Mengucap Dua Kalimah Syahadah pun Eskay lebih teruk dari kanak-kanak PASTI. Jika Eskay jahil di dalam bab Sumpah Mubahalah, jangan pula Presiden GAPS turut menjadi jahil sama.

Sumpah Mubahalah langsung tidak terpakai di dalam kes zina tetapi boleh digunakan di dalam mencari kebenaran di dalam berhujah seperti yang pernah berlaku di zaman Rasullullah yang berhujah dengan seorang Paderi dari golongan Kafir Najran di mana Rasullullah membawa saksi terdiri dari Sayyidina Ali, Hussin dan Hassan begitu juga Paderi berkenaan. Begitu juga di dalam kes suami atau isteri yang menuduh salah seorang darinya melakukan zina mereka dibolehkan untuk melakukan Sumpah Li'an. Itu pun mempunyai beberapa syarat dan kaedah tertentu untuk melakukan sumpah berkenaan.

Mengapa isu alibi Anwar yang sedang melayan Twitter pada waktu kununnya kejadian berlaku dipertikaikan kerana Anwar `hilang' selama 2 jam. Isu ini telah lama dijawab oleh Sdr Rafizi Ramli secara teknikal dan tidak perlu saya ulang kembali jawapan terhadap persoalan sebodoh ini. Kununnya terdapat kelibat CCTV Anwar disekitar hotel berkenaan, adakah benar itu Anwar kerana pelaku yang beraksi di dalam video berkenaan pun mereka boleh tuduh Anwar, pelik apanya jika ada CCTV yang merakam kelibat orang yang sama?

Satu lagi hujah dangkal Presiden GAPS adalah beliau mendakwa adalah mustahil untuk Super-imposed terhadap video apatah lagi selama 22 minit. Siapa pakar yang digunakan untuk mengatakan mustahil itu? Yusry KRU? Apa kehebatan dan kepakaran Yusry KRU yang boleh menilai mustahil atau tidak sesuatu video dilakukan Super-imposed? Jika sekadar bikin filem `Cicak Man' belum boleh dikatakan pakar.

Kita tidak persoalkan tulin atau tidak video seks berkenaan. Samada tulin atau tidak sesuatu video seks, adalah menjadi satu kesalahan sesiapa sahaja untuk memiliki, menyimpan atau pun menayangkannya. `Tukang tayang' telah mengaku tetapi sehingga kini mereka tidak didakwa. Soal pelakunya, kita juga mahu tahu siapa pelakunya. Tiada cara lain di dalam kes ini melainkan mengikut cara yang diajar di dalam Islam kecuali Presiden GAPS tidak beriman dengan Allah dan Rasulnya. Jika begitu, memang wajar Presiden GAPS menyenaraikan 15 dalil berkenaan./wfauzdin.blogspot.com

TIDAK MASUK AKAL CHEGU BARD AKAN KELUAR PARTI

Posted: 06 May 2011 01:43 AM PDT

Oleh: WFAUZDIN NS

SAYA telah menulis sebelum ini tentang betapa perlunya PKR serius di dalam mengatasi rungutan beberapa pihak terhadap kontroversi pemilihan di dalam pimpinan PKR yang lalu. Paling lantang menyuarakan ketidakpuasan hati mereka ada dikalangan penyokong Chegu Bard yang tewas tipis di tangan penyandang jawatan Ketua AMK, Sdr Shamsul Iskandar di dalam pemilihan tersebut.

Sebenarnya bukan Chegu Bard sahaja yang tidak berpuashati dengan peranan JPP di bawah SUA PKR, YB Saifuddin Nasution malahan ada yang terus meninggalkan parti kerana kecewa. Tidak kurang juga ada yang tidak berpuas hati tetapi masih komited dengan PKR cuma berdiam diri mungkin masih kuat untuk menghadapi dugaan yang menimpa atau memikirkan betapa pentingnya meletakkan parti di depan.

Chegu Bard memang mempunyai semangat yang kental dan tidak pernah berputus asa untuk menegakkan ketelusan di dalam parti. Meskipun beliau tidak mempunyai apa-apa jawatan di peringkat Pusat, namun beliau lebih ke hadapan jika dibandingkan dengan Ketua AMK yang ada. Beliau bukan sahaja bergerak di dalam parti bahkan aktif di dalam gerakan SAMM yang diterajuinya yang kadangkala aktiviti SAMM lebih menonjol dari aktiviti AMK sendiri.

Siapa yang dedahkan cerita bahawa Chegu Bard mungkin keluar dari PKR? Saya mendapat tahu dari rakan-rakan yang menyebut Cucu Mat Kilau (CMK) yang memulakan cerita ini di dalam blog beliau selepas CMK bertemu dengan Chegu Bard di Kuantan baru-baru ini. CMK adalah bekas ahli PKR yang pernah tercalon di dalam pilihanraya mewakili PKR. Beliau telah keluar dari PKR dan ingin menjadi pejuang bebas katanya. Adakah Chegu Bard akan menjejaki CMK untuk berjuang tanpa jemaah?

Chegu Bard belum menampakkan bayang-bayang untuk keluar dari PKR, tetapi CMK telah memulakan cerita ini. Mungkinkah tindakan CMK ini diredhai oleh Chegu Bard untuk `test market'? Saya juga pernah buat `test market' terhadap CMK apabila saya menulis bahawa kemungkinan CMK akan menentang Najib di Parlimen Pekan di dalam PRU ke 13 nanti.

Saya tidak pasti betul atau tidak seperti yang diperkatakan oleh CMK bahawa parti telah `memulaukan' Chegu Bard di dalam program parti. Apa yang saya tahu, ada beberapa program parti telah dihadiri oleh Chegu Bard bahkanbeliau turut dijemput berceramah sepentas dengan DS Anwar. CMK kata, ada pihak yang turut menghasut PAS agar tidak menjemput Chegu Bard di dalam program yang dianjurkan oleh parti berkenaan, benarkah begitu? Jika benar, memang zalim PKR terhadap Chegu Bard. Bagaimana pula jika tidak benar?

Apa pun yang ada tersarang di hati Chegu Bard saya tidak tahu, tetapi saya menyokong agar PKR mesti telus dan dilihat telus di dalam merealisasikan demokrasi di dalam parti. Di dalam keadaan sedemikian, saya tidak bersetuju jika Chegu Bard menjadi seperti CMK walaupun ada nasihat atau pandangan dari CMK itu betul. Bagi saya, semakin banyak ketidakadilan yang berlaku terhadap Chegu Bard, tokoh muda ini semakin matang, disegani dan makin disanjung ramai ahli. Seperti juga DS Anwar, semakin dizalimi dan ditekan, Anwar semakin berani dan semakin mendapat sokongan ramai.

Saya berpandangan bahawa Chegu Bard lebih baik dan releven berada di dalam PKR selagi beliau disokong ramai walaupun tanpa jawatan. Sukar untuk diterima akal bahawa Chegu Bard akan meninggalkan parti lebih-lebih lagi mengheret semua penyokongnya untuk bersama beliau. Tindakan seperti ini pada saya tidak bijak seperti juga tidak bijaknya SUA PKR menangani kontroversi di dalam pemilihan PKR yang lalu./wfauzdin.blogspot.com

Tiada ulasan: