Ahad, 22 Mei 2011

RAKYAT MARHAEN

RAKYAT MARHAEN


Beri saya masa untuk bertenang, kata YDP rumah anak yatim

Posted: 22 May 2011 04:46 PM PDT


HULU LANGAT, 22 Mei — "Saya tidak mahu cakap apa-apa... anak-anak saya baru sahaja pergi (meninggal dunia)."
Itulah ayat yang mampu dikatakan oleh Yang Dipertua Anak-anak Yatim dan Anak-anak Hidayah Madrasah Al-Taqwa Batu 14 dekat ini berhubung tragedi tanah runtuh yang mengejutkan seluruh negara, semalam.
Justeru kata Idris Musa, beliau memerlukan sedikit masa untuk bertenang sebelum memberikan sebarang kenyataan media.
"Tolonglah... tolonglah... berikan saya masa, saya masih tidak boleh nak cakap apa-apa lagi.
"Keadaan saya belum tenang lagi, saya perlu ambil sikit masa," katanya kepada The Malaysian Insider.
Read More / Baca Lagi >>

Mummy Rokiah rentap jambul Shaharizat

Posted: 22 May 2011 04:42 PM PDT

Rakyat masih lagi diselubungi kesedihan atas musibah yang menimpa penghuni Rumah Anak Yatim dan Anak Hidayah Madrasah At-Taqwa di Hulu Langat. Maklumat terakhir mencatatkan 16 terkorban tragedi yang tidak diduga. Semoga Roh mereka dihimpun bersama-sama para Syuhada dan Anbia dan kaum keluarga terus tabah menerima ujian Allah.
Pada ketika Rakyat bersama-sama kaum keluarga, berhadapan dengan suasana kepayahan dan kesedihan, menteri rekon Shaharizat Jalil mempersoalkan hukum 'halal-haram' status rumah anak yatim berkenaan.
Read More / Baca Lagi >>

Ulama Aceh minta pertahan kerajaan Kelantan

Posted: 22 May 2011 04:41 PM PDT

KOTA BHARU, 22 Mei: Rakyat Kelantan diseru mempertahankan kerajaan Islam yang didokongi PAS, memandangkan pemimpin parti itu menjadi model pada umat Islam di negara lain.

Pengetua Majlis Permesyuaratan Ulama Acheh Besar, Ustaz Fakhruddin Lahmuddin, berkata sejak 21 tahun lalu Kelantan yang dipimpin Menteri Besar, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, menjadi model pada negara-negara lain, termasuk Acheh.

Beliau berkata demikian kepada Harakahdaily selepas majlis pertemuan dengan Tuan Guru Nik Abdul Aziz di kediaman rasmi Menteri Besar, di sini sebentar tadi.
Read More / Baca Lagi >>

Zeti untuk IMF: Cadangan PAS dapat sokongan DAP

Posted: 22 May 2011 04:39 PM PDT

KUALA LUMPUR, 22 Mei: Cadangan agar kerajaan Malaysia mencadangkan Gabenor Bank Negara, Zeti Akhtar Aziz (gambar) dilantik menerajui Dana Kewangan Antarabangsa (IMF) kini mendapat sokongan PAS dan DAP.

Namun, menurut penasihat DAP, Lim Kit Siang, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak tidak berminat dengannya.

Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar hari ini mencadangkan kepada kerajaan supaya Gabenor Bank Negara Tan Sri Zeti Akhtar dicalonkan menerajui Dana Kewangan Antarabangsa (IMF) susulan peletakkan jawatan pengarah urusannya Dominique Strauss-Kahn beberapa hari lalu.

Mahfuz yang juga ahli parlimen Pokok Sena berpendapat Zeti Akhtar mempunyai kelayakan dan berkemampuan untuk memegang jawatan tersebut.
Read More / Baca Lagi >>

Perkasa harus disamak

Posted: 22 May 2011 04:36 PM PDT

Hebat sungguh mereka beria - ia mempertahankan Utusan Malaysia yang terang - terang menyebarkan berita palsu yang membolehkan rusuhan agama tercetus.
Beria - ria ahli mereka yang gemuk - gemuk berdemo di depan pejabat Utusan Malaysia. Langkah mayat mereka dahulu sebelum nak bantah Utusan?
Kepada ahli - ahli gemuk PERKASA, bagi aku tahap pemikiran dan perjuangan kamu semua harus disamak. Jijik, mual dan menyampah! Aku tak faham kenapa PERKASA boleh wujud. Apakah kerana mahu mengembalikan kuasa kepada Umno? Mahu membantu Umno memenangi Pilihanraya Umum ke-13?
Read More / Baca Lagi >>

Video : BN Ketagih Candu Keuntungan

Posted: 22 May 2011 04:35 PM PDT

Buku Jingga jamin hak, kebajikan pekerja

Posted: 22 May 2011 04:34 PM PDT

SHAH ALAM: Golongan buruh terus tertindas selagi kerajaan Umno Barisan Nasional (BN) memanipulasi pekerja bagi memastikan mereka kaya-raya manakala rakyat kekal miskin, kata Pengarah Strategi KEADILAN, Rafizi Ramli.
Dalam forum 'Buruh Mengikut Pandangan Buku Jingga', Rafizi berkata, kerajaan Umno BN hanya mementing golongan pemodal berikutan dasar ini dipelopori bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad.
"Tun Mahathir bertanggungjawab memulakan gerakan untuk melemahkan pekerja apabila membentuk polisi ekonomi berasaskan ekuiti.
Read More / Baca Lagi >>

Akta Kg Baru: Referendum diputus selepas taklimat Putrajaya, kata MAS

Posted: 22 May 2011 04:32 PM PDT


KUALA LUMPUR, 23 Mei — Lembaga Pentadbiran Petempatan Pertanian Melayu (MAS) Kampung Baru berkata keperluan mengenai referendum berkaitan isu pembangunan semula kawasan itu termasuk Rang Undang-undang Perbadanan Pembangunan Kampong Baru 2010 hanya akan diketahui selepas ia dibentang kepada pemilik dan pewaris tanah. Sebelum ini Putrajaya bercadang mengadakan referendum dimaksudkan bulan ini sebelum ia dibawa ke Parlimen untuk perbahasan.
Oleh itu kata Setiausaha Agungnya Shamsuri Suradi, rang undang-undang yang sudah siap dipinda akan dibentangkan kepada pemilik dan pewaris tanah bermula minggu ini.
Read More / Baca Lagi >>

Video : Banding Harga Minyak Dengan Negara Pengeluar

Posted: 22 May 2011 03:37 AM PDT

Video : Tarik Pelabur Asing Najib Hidup Dalam Khayalan,

Posted: 22 May 2011 03:36 AM PDT

Mahfuz sah pertahan jawatan Naib Presiden PAS

Posted: 22 May 2011 03:35 AM PDT

KUALA LUMPUR, 22 Mei: Datuk Mahfuz Omar (gambar) hari ini mengesahkan beliau menerima pencalonan untuk jawatan naib presiden iaitu jawatan yang sedang disandangnya kini.
Pengesahan ini menyaksikan beliau mungkin berdepan dengan 13 lagi calon lain sekiranya kesemuanya menerima pencalonan untuk jawatan itu pada Muktamar Tahunan PAS ke-57, bulan depan.
Mereka ialah Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man, Salahuddin Ayub, Datuk Husam Musa, Mohamad Sabu, Idris Ahmad, Datuk Seri Azizan Abdul Razak, Mazlan Aliman, Datuk Mohd Amar Abdullah, Dr. Mohd Hatta Ramli, Mujahid Haji Yusof Rawa, Nik Zawawi Nik Salleh dan Datuk Seri Nizar Jamaluddin.
"Saya menerima pencalonan sebagai naib presiden untuk meneruskan khidmat saya membantu presiden untuk melakukakan lonjakan ke arah PRU ke 13," kata beliau pada sidang media di ibu pejabat PAS, Jalan Raja Laut, dekat sini hari ini.
Read More / Baca Lagi >>

Mahfuz gesa Najib minta maaf label rakyat ‘ketagih subsidi’

Posted: 22 May 2011 03:34 AM PDT


Datuk Mahfuz Omar
KUALA LUMPUR, 22 Mei — PAS mendakwa pentadbiran Najib mengalih beban akibat defisit fiskal ke atas bahu rakyat dengan memotong subsidi ke atas barang-barang keperluan asas. Naib Presiden PAS Datuk Mahfuz Omar berkata, Putrajaya tidak mampu mencari jalan untuk memotong perbelanjaannya tetapi rakyat pulai terpaksa "membayar subsidi kepada kerajaan untuk membayar hutangnya."
Read More / Baca Lagi >>

Presiden NUJ: Tutup Utusan Malaysia

Posted: 22 May 2011 03:33 AM PDT

penang media forum 220511hata wahariPresiden Kesatuan Wartawan Kebangsaan (NUJ), Hata Wahari menggesa supaya bekas majikannya - Utusan Malaysia - ditutup dan editornya dibiarkan menderita kerana menyiarkan berita tidak berasas pada 7 Mei lalu, sehingga mencetuskan ketegangan agama di negara ini.

Hata yang menghadiri forum kebebasan akhbar anjuran Centre
for Independent Journalism (CIJ), berkata, ini adalah satu-satu cara untuk membuat editor dan wartawannya bertanggungjawab di atas penyiaran berita yang tidak berasas itu.
Read More / Baca Lagi >>

Pertembungan Najib dan Anwar hampir kemuncak

Posted: 22 May 2011 03:32 AM PDT

BUKIT MERTAJAM, 22 Mei: Pertembungan antara Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dan Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim kian sampai ke kemuncaknya tidak lama lagi kata, Pengerusi  Soladariti Anak Muda Malaysia (SAMM), Badrul Hisyam Sharin.

Menurutnya, kerajaan mana yang akan mendaki Putrajaya juga akan terjawab bila rakyat sendiri menilai antara Barisan Nasional (BN) dan Pakatan Rakyat yang mana memberi perkhidmatan terbaik kepada rakyat.
Read More / Baca Lagi >>

Anwar: Bagaimana PERKASA tahu kereta disabotaj?

Posted: 22 May 2011 01:30 AM PDT

NONEKetua umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim mempertikaikan bagaimana Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (PERKASA) dapat mengetahui mengenai kerosakan yang berlaku kereta yang dinaiki anggota keluarganya – berbulan-bulan sebelum insiden berkenaan berlaku.

Anwar berkata, PERKASA perlu menjelaskan laporan polis yang
dibuat pada 11 Februari lalu berhubung kebimbangan bahawa ketua pembangkang itu akan melakonkan satu kemalangan jalan raya.

Ketua pembangkang itu berkata, PERKASA kini perlu tampil dengan penjelasan ekoran ancaman yang diterima oleh isterinya Datin Seri Dr Wan Azizah Ismail dan juga anaknya Nurul Izzah.
Read More / Baca Lagi >>

Tiada ulasan: