Jumaat, 27 Mei 2011

Kopitiam Bang Nan

Kopitiam Bang Nan


Ya Allah...Hancurkanlah Penguasa Zalim Ini Sebagaimana Kau Jatuhkan Mubarak Dan Suku Sakatnya...Ameen!!

Posted: 27 May 2011 08:49 AM PDT

Misi BN menyelamatkan kroni...celako betul!!!

1. API

K'jaan luluskan kenaikan tarif elektrik
4:17PM Mei 27

Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air dijadualkan mengadakan sidang media pada Isnin ini bagi membuat pengumuman rasmi dan memberikan butiran itu.

http://www.malaysiakini.com/news/165307

2. AIR

Hutang air: 'Putrajaya terlebih bayar 73%'
3:02PM Mei 27

DAP bidas kerajaan pusat kerana beli bon yang diturunkan taraf pada harga 73.2 peratus lebih tinggi daripada nilai pasaran.

http://www.malaysiakini.com/news/165295

Kaulah yang tinggal Mat Sabu...

Posted: 27 May 2011 02:14 AM PDT

Banyak kali dah aku tulis dalam blog aku ni, nak menang Putrajaya kena kuat dan menang di Sabah dan Sarawak. 25% kerusi parlimen Malaysia ada di sana.

Penat aku menulis, dia orang buat dek aje. Masa pilihanraya aje dia orang berebut ke sana. Habis pilihanraya habislah. Aku pernah ingatkan kat Ustaz Nasha pada tahun 2009, tolonglah tumpukan kepada Sabah dan Sarawak. Jangan dok ngikut presiden aje. Atur strategi. Tubuhkan banyak cawangan di sana. Hampeh....

Bila tengok Mat Sabu ke sana sejuk hati aku. Harap2 kalau Abang Mat menang, istiqamahlah dia bersama barisan kepimpinan PAS yang lain untuk kerap ke sana. Susunlah elok2. Insya'allah bila kita berusaha dengan strategi yang ampuh....harapan dan cita-cita kita akan tercapai.

Masih terngiang2 di telinga aku dalam ceramahnya di awal 90an, Mat Sabu mengimbau kisah beliau berceramah di Johor pada zaman awal penglibatannya dalam aktiviti PAS. Dia pasang khemah, dia pasang speaker, dia tampal poster dan dia ceramah. Yang mendengar ceramahnya cuma tuan rumah anak beranak. Namun itu semua tidak pernah mematahkan semangat Abang Mat. Allahuakbar.

Selamat berjuang Abang Mat.

Ko orang nak kata aku kempen ko orang punya pasallah....

Lawatan Tuan Haji Mat Sabu Dapat Memberi Semangat Perpaduan Pakatan Di Miri
24 Jamadilakhir 1432H.

Program lawatan sambil kerja Tuan Haji Mat Sabu, AJK PAS Pusat ke Miri pada 24hb Mei 2011 baru-baru ini benar-benar memberi impak dalam meneruskan momentum Pakatan Rakyat Miri yang terdiri daripada PAS-DAP-PKR dalam bersiap sedia dalam menghadapi Barisan Nasional dalam Pilihanraya Umum ke-13 nanti. Program bermula dengan perjumpaan bersama pimpinan Pakatan Rakyat Miri terdiri YB DUN Piasau yang baru, En Ling Sie Kiong, Dr Michael Teo (wakil rakyat sebenar bagi DUN Senadin yang tewas dengan majoriti 58 undi pos ) dan YDP PAS Miri,Tuan Haji Jofri Jaraiee.

Tuan Haji Mat Sabu juga memberi peringatan agar Pakatan Rakyat di Sarawak mesti terus bekerjasama dengan lebih erat dan kukuh lagi demi mencapai cita-cita Pakatan Rakyat untuk menawan Putrajaya. Beliau yakin sekiranya Pakatan Rakyat Sarawak dapat menyumbangkan 10 atau lebih kerusi Parlimen, Insya-Allah beliau yakin kerajaan pusat pasti tumbang dan dengan sendirinya kerajaan BN Sarawak akan tunduk dibawah pemerintahaan baru di Pusat.

Sebaik selesai perjumpaan tersebut,rombongan terus menemui mangsa kebakaran rumah setinggan di Pujut Corner yang berlaku beberapa hari yang lalu. Ini susulan dari pertemuan awal yang lalu. Lebih dari 17 buah keluarga mangsa kebakaran menerima bantuan dari Pakatan Rakyat.

Pada sebelah malam rombongan mengadakan ceramah perdana di kediaman YDP PAS Miri. Pada ceramah tersebut dalam ucapan aluan YDP PAS Miri ada menyatakan hasrat PAS Miri agar diberi peluang untuk bertanding di Parlimen Miri dalam PR13 nanti memandangkan rakan pakatan yang lain di Miri sudah diberi peluang bertanding dalam pilihanraya umum Sarawak yang lalu, dimana DAP bertanding di 2 buah DUN Piasau dan Pujut dan PKR di DUN Senadin.

Inilah masanya untuk Pakatan memberi peluang dan menujukkan setiakawan,sepakatan dan sefahaman dalam Pakatan Rakyat di Sarawak. Kata beliau semasa ucapan aluan tersebut "DAP perlu ada bulan, sebab roket (DAP) tanpa bulan (PAS) memang susah untuk mendarat (berkuasa). Jadi Roket (DAP) perlu berkerjasama dengan bulan (PAS) untuk menawan putrajaya.

PAS hendak buktikan bahawa PAS bukan parti esktrimis dan perkauman seperti yang disebut oleh pemimpin BN sebab itulah PAS Miri hendak buktikan bahawa mereka boleh bersama dengan semua golongan masyarakat tanpa mengira kaum dan agama. Dengan adanya sokongan rakan Pakatan dan Dewan Himpunan Penyokong PAS (DHPP) hasrat PAS Miri dan Pakatan untuk menawan parlimen Miri sudah pasti akan tercapai dengan izin Allah. Insya-Allah.

Dalam ceramah perdana tersebut juga Tuan Haji Mat Sabu juga menyeru agar orang melayu jangan hanya menyerah pada takdir semata-mata. Beliau berkongsi bersama hadirin semasa pilihanraya Sarawak ke10 yang lepas dimana Katanya "Walaupun ramai orang Melayu dan penduduk bumiputera masih hidup dalam kemiskinan tapi masih tetap dengan bendera dacing untuk menyelimut rumah usang mereka.Mereka tetap memberi sokongan kepada BN.

" Katanya lagi "Sifat orang kita ini ialah terserah kepada Takdir,Sikit-sikit takdir,CM kaya ,Takdir, orang cina kaya itu pun takdir, orang melayu semakin miskin pun takdir…" Katanya orang Melayu perlu berani menyuarakan masalah mereka dan perlu belajar cara budaya kaum cina/tionghua yang berani menyuarakan suara hati mereka.

Antara lain kata beliau rakyat Sarawak jangan takut untuk berubah kalau takut selamanya rakyat Sarawak akan jadi hamba pada BN jadi bersedialah untuk berubah dan merdeka dari perhambaan BN selama ini.

Pakatan Sarawak akan meneruskan Program bersama rakyat walaupun pilihanraya umum negeri Sarawak baru berlalu sebab pilihanraya umum yang ke 13 (PR13) akan menentukan nasib rakyat Malaysia semada untuk terus diperintah oleh Barisan Nasion (BN) atau bertukar kepada Pakatan Rakyat (PR).

Harapan kita kali ini jangan ada perebutan kerusi di antara Pakatan di saat-saat akhir menjelang pilihanraya umum nanti kerana kita mesti belajar dari kesilapan dan kegagalan Pakatan Rakyat Sarawak untuk mengambil alih kuasa dari BN dalam pilihanraya umum Sarawak yang lalu.

Semoga hasrat rakyat untuk melihat perubahan yang lebih besar akan menjadi kenyataan sekiranya Pakatan Rakyat terus bekerjsama dan siap sedia untuk mengambil alih putrajaya nanti.


PAS Miri

Lelaki 'N' Ada Bersama Razak dan Altantuya....!!

Posted: 27 May 2011 02:06 AM PDT

'Third person travelled with Razak and Altantuya'
Susan Loone
May 27, 11

There was a third person accompanying political analyst Abdul Razak Baginda and murdered Mongolian interpreter Altantuya Shariibuu on their travels in connection with the purchase of three French submarines by the Malaysian government.

Human rights NGO Suaram director Cynthia Gabriel told Malaysiakini today that the identity of the third person involved in the travels is being verified by French investigators.

Although 'a name' had come up during the probe, she said, it was too early to reveal the identity of the individual.

"Our lawyers have informed us that a third person's name came up during the investigations... the probe is going on, but it is still too early to determine who the person is," Gabriel (right) said.

It had been earlier been revealed that a company named Gifen, established in Malta by Jean-Marie Boivin, had intervened in negotiations for the purchase of the submarines to facilitate monetary transfers to finance Abdul Razak and Altantuya's travels.

The negotiations involved the sale of an Agosta and two Scorpene submarines to the Malaysian government under a Euro 1 billion contract inked in 2002 between Malaysia and DCNS, formerly known as DCN, a shipyard builder allied with Spanish warship builder Thalès.

It is uncertain whether this 'mysterious' personality could be the missing link in the murder of Altantuya, which has dogged Prime Minister Najib Razak since 2006. Gabriel declined to discuss this matter further.

Blown up with C4 explosives

In 2006, Altantuya, a translator and intermediary for the French submarines deal who was believed to be romantically linked with Razak, a close friend and adviser to Najib, was killed with C4 explosives at a jungle clearing in Shah Alam, Selangor.

Najib was then deputy prime minister and defence minister, while the two special task force officers convicted of murdering Altantuya were Najib's bodyguards.

Gabriel had revealed last month that there was not just one commission paid out but two others as well: a Euro 30 million payment by DCNS to the commercial networks of Thalès as "commercial fees linked to the negotiations and the enactment of the contract" and another payment of Euro 2.5 million.

She said the second commission had reportedly been paid by Thalès to an intermediary, still unidentified, in order to convince the Malaysian government that it was necessary to have some more works initiated.

Although Suaram was yet to find out who this 'unidentified' intermediary was, Gabriel said Gifen had reportedly intervened in the negotiations to facilitate monetary transfers to finance the travels of Razak and Altantuya (right, pictured with her son).

Gabriel also said today that Suaram was planning massive fund-raising dinners in Penang and in Kuala Lumpur to support its legal fund.

The events would be held in July and the dates are yet to be confirmed.

She said the dinners would also serve as a platform for Suaram to reveal and explain the findings behind the December suit it filed in a Paris court against against French submarine maker DCNS for "active and passive corruption, trading of favours and abuse of corporate assets".

"The French lawyers who took up the case in Paris will be here to explain in detail and update the public on the findings and information we have got so far," she said.

"We would like members of the public to be aware of what is happening in the case, and that we must continue discussions and question the authorities on suspected corruption surrounding the matter," she added.

Initially, it was suspected that a bribe of Euro 114 million had been paid by Amaris, a subsidiary of DCNS and Thalès, to "unidentified Malaysian officials" through a company called Perimekar.

The majority shareholder of Perimekar, officially created to "coordinate" the sale of submarines, is alleged to be Razak's wife.

The agreement to purchase two Scorpene submarines worth billions of dollars was signed when Najib became defence minister in 2002.

Aku x faham staf Utusan Malaysia ni....

Posted: 27 May 2011 12:26 AM PDT

Pertama: Kerja utama mereka (samada secara langsung atau tak langsung) ialah menabur fitnah dan memecah-belahkan masyarakat.

Kedua: Punyalah bodoh mengaut dosa kering...tak dapat bonus pulak tu. Dunia dan akhirat melepas...Sila baca di bawah!!

Utusan ordered to pay employees bonus
KUALA LUMPUR, May 27 — Utusan Melayu Bhd must pay two months' bonus to members of its National Union of Journalists (NUJ) branch for withholding bonus payments in 2009, the Industrial Court ruled today.

The court found that Utusan Melayu had violated Article 44 of a collective agreement between itself and the NUJ branch dated September 5, 2006, which stipulates that the company must pay employees a two-month bonus if it turns a profit.

Utusan Melayu, together with its subsidiaries, posted a profit of RM5.1 million for the financial year ended December 31, 2009.

The respondent's lawyer had argued that no bonus payment need be made as Utusan Melayu as an individual company had recorded a loss of RM26.2 million.

But the lawyer for the NUJ contended that the loss from depreciation of property, plant and equipment should not be taken into consideration in deciding the company's profits.

"The respondent cannot shy away from the fact that it is a holding company and has subsidiary companies," Industrial Court president Susila Sithamparam said in her decision.

"The court held that the word 'keuntungan' or 'profit' in Article 44 of the said collective agreement meant the profits which it made as a holding company in 2009."

Susila added that since Utusan Melayu has paid its employees an ex-gratia sum of one month's wages for 2009, the company may deduct the sum from the two-month bonus which is to be paid to its employees for 2009.

Tiada ulasan: