Jumaat, 6 Mei 2011

Kami Sokong Tokguru

Kami Sokong Tokguru


Ibadah 500 Tahunpun Tak Dapat Masuk Syurga

Posted: 06 May 2011 04:01 PM PDT

Gambar hiasan

Assalamualaikum dan salam blogger,
Suka saya kongsikan satu kisah yang pernah diceritakan oleh Rasulullah s.a.w kepada sahabatnya tentang seorang Ahli Ibadah yang hidup mengabdi kepada Allah selama 500 tahun.
(maaf saya tak ingat sanad hadisi ni,saya dapat dari pembelajaran informal saya di masjid kami)

Diceritakan oleh Rasulullah s.a.w ,bahawa pernah ada seorang ahli ibadah yang dipilih Allah untuk hidup berseorangan di sebuah pulau tanpa penghuni.Dia dilayan oleh para malaikat untuk mengeruskan makan minumnya.ditumbuhkan untuknya sepohon delima.setiap pagi delima itu mengeluarkan sebiji buah dan buah itulah yang menjadi makanan ahli ibadah itu sepanjang hidupnya.       

Oleh kerana dia hidup berseorangan tanpa anak isteri dan jauh dari orang ramai,maka tidak adalah baginya dosa mencuri,merogol anak dara orang,memfitnah,apatah lagi makan harta rakyat secara haram.Hidupnya sehari-hari hanyalah beribadah kepada Allah.

Dia selalu berdoa kepada Allah agar jika sampai ajalnya biarlah rohnya diambil ketika dia bersujud kepada Allah.walaupun dia dikurniakan umur yang panjang sehingga 500 tahun tapi sebagai manusia biasa diaakhirnya menghembuskan nafas terakhirnya ketika sedang sujud dalam solatnya  sepertimana doanya sebelum ini

Apabila Ahli ibadah itu dibangkitkan , para malaikat mengiringinya kesyurga sambil mereka berkata dipersilakan tuan masuk kesyurga dengan rahmat Allah.
tetapi yang peliknya dia enggan kesyurga .
Katanya kepada malaikat apa gunanya amalannya selama 500 tahun jika dia masyuk kesyurga hanya dengan "subsidi" Allah bukan dengan amalannya.

Maka Allah memerintahkan malaikat supaya membawakan neraca timbangan amal .Apabila diletakkan pahala amalnya ,bertasbih segala malaikat kerana kagum dengan amalan ahli ibadah itu.Disebelah satu lagi Allah perintahkan para malaikat untuk membawakan sedikit dari rahmat Allah yang dikurniakan kepada hambanya itu,iaitu rahmat penglihatan(mata)maka sedikit rahmat Allah itu jauh lebih berat dari amalan 500 tahun ahli ibadah itu.

Dengan itu sedarlah ahli ibadah itu bahawa rahmat Allah memang tidak mampu untuk dibayar walaupun dengan ibadah selama 500 tahun.Dan dia terpaksa masuk kesyurga dengan rahmat Allah bukan dengan ibadahnya.

-ijoks2009-
Pengajarannya jangan merasa sombong dengan amalan masing-masing ,ingatlah kita dapat ke syurga hanya dengan rahmat Allah.memang betul syurga atau neraka itu adalah hak mutlak Allah ,tapi adakah kita akan dapat rahmat Allah dengan membelakangkan hukunNya,adakah kita fikir kita akan dapat rahmat Allah dengan memfitnah dan mengaibkan saudara seislam kita semata-mata kerana berebutkan kuasa dan harta dunia yang tak seberapa,adakah kita akan dapat rahmat Allah dengan menjauhi para ulama' bahkan menghina mereka,adakah dengan tidak menutup aurat dengan sempurna kita akan dapat rahmat Allah







Cari N3 lama-lama disini

Tiada ulasan: