Rabu, 16 Mac 2011

RAKYAT MARHAEN

RAKYAT MARHAEN


Rakyat muflis sebelum negara muflis

Posted: 16 Mar 2011 08:47 PM PDT

Yang Di-Pertua,
1. Saya menguchapkan terima kasih diberi peluang untuk mengambil bahagian didalam perbahasan menjunjung kasih Titah Seri Paduka Baginda Penggal Keempat Persidangan Parliment kedua- belas pada 7 Mac 2011.
DEB dan MBE
2. Pertamanya saya hendak membangkit perkara tentang kedudukan Dasar Ekonomi Baru (DEB) dengan Model Baru Ekonomi ("MBE").  Saya meminta Perdana Menteri menjelaskan sama ada Kerajaan Barisan Nasional akan mansuhkan DEB atau tidak.  Ramai orang didalam dan diluar Negara selepas membaca Buku MBE Bahagian 1 dan ucapan-ucapan Perdana Menteri menjangka DEB akan dimansuhkan dan digantikan dengan MBE.  Seorang penasihat Majlis Penasihat Ekonomi Negara (MPEN) Zainal Aznam Mohd Yusof berkata cadangan untuk memansuhkan keperluan 30% ekuiti Bumiputra dan juga rancangan untuk menubuhkan Suruhanjaya Peluang Sama Rata telah ditolak atas sebab bantahan pertubuhan bukan kerajaan seperti PERKASA.  Kerajaan telah menukar Model Baru Ekonomi (MBE) sampai hilang taringnya.
3. Saya juga meminta Perdana Menteri menjelaskan adakah Kerajaan berniat memansuhkan DEB selepas Pilihan Raya Umum 13.  Mengikut, Nouriel Roubini, pakar ekonomi terkenal, juga salah satu anggota penasihat kepada MPEN, dalam artikel bertarikh 12 Januari 2011, beliau menyatakan bahawa perubahan tidak dapat dibuat pada masa ini kerana Perdana Menteri mesti jaga hati pengundi Melayu bagi menghadapi pilihanraya akan datang.  Roubini yakin perubahan DEB akan dilakukan selepas pilihanraya.
Oleh yang demikian saya harap Kerajaan memberikan jawapan yang penuh dan tepat supaya tidak sesiapa akan terkeliru sama ada DEB akan dilanjutkan atau tidak di bawah MBE.
Kesusahan Rakyat Biasa
4. Perkara kedua yang saya hendak membangkit adalah kesusahan rakyat biasa sebab kenaikan harga barang makanan dan perkhidmatan.  Tuanku bertitah bahawa jika Kerajaan memberi perhatian kepada status kemajuan Negara ini tidak akan bermakna kalau rakyat tidak menikmati kehidupan berkualiti.  Saya hendak menarik perhatian Kerajaan kepada kesusahan dan masalah-masalah yang menimpa golongan makan gaji dan golongan berpendapatan tetap seperti pesara.  Golongan ini dan mereka berpendapatan terrendah 40% sedang di dalam keadaan kesusahan.  Mereka tidak layak untuk mendapat bantuan yang diberikan kepada miskin.  Mereka bukan bagitu kaya di mana mereka boleh menampung dengan sendiri harga bahan yang tinggi.  Oleh yang demikian mereka menjadi tertekan.
5. Mengikut Indeks Harga Makanan Bank Dunia, harga bahan makanan telah naik sebanyak 15% antara Oktober 2010 dan Januari 2011.  Harga makanan beras, gula, minyak masak dan tepong telah melambung tinggi.  Bank Dunia meramalkan 44 juta orang akan menjadi miskin dalam negara-negara berpendapatan rendah dan sederhana.
6. Harga minyak juga akan naik sebab keadaan di Mesir, Libya dan negara-negara serantau Timur Tengah.  MIDF Amanah Investment Bank meramalkan kadar inflasi akan mengingkat 2.5% sehingga 2.8% jika harga minyak naik kepada USD 95 setong. Kadar inflasi akan naik kepada 3.5% sehingga 3.8% jika harga minyak naik kepada USD 105.  Pada masa ini harga minyak RON 97 telah naik kepada RM2.50 seliter dan RON 95 kepada RM1.90 seliter.
Kerajaan telah umumkan peruntukan RM10.3 billion telah disediakan dalam bentuk subsidi bagi membolehkan rakyat memperolehi barang keperluan asasi seharian pada harga berpatutuan.  Saya meminta Kerajaan untuk menjelaskan adakah Kerajaan sedia bertambah peruntukan lebih daripada RM10.3 billion untuk menampung harga tinggi jika harga minyak naik lebih daripada USD105 setong.
Sebelum kenaikan harga barang golongan ini sudah mengalami kesusahan.  Menurut Zeti Akhtar Aziz dan statistik yang dikeluarkan oleh Bank Negara, Malaysia pada penghujung 2010, hutang isi rumah telah melibihi RM577 billion.  Daripada ini RM225 billion adalah untuk pinjaman perumahan, RM 118 billion untuk pinjaman sewa beli kereta dan RM22 billion untuk pinjaman peribadi.
Nisbah hutang isi rumah kepada KDNK adalah 80%.  Ini adalah yang tertinggi di Asia selepas Jepun.  Kita perlu ingat bahawa pendapatan per capital di Jepun adalah USD32,700 atau RM8,000 sebulan.  Sebaliknya, purata pendapatan rakyat kita kurang daripada RM2,000 sebulan.  40% daripada rakyat Malaysia mempunyai pendapatan kurang daripada RM1,500 sebulan.  Menurut kajian CIMB bertarikh 28 Oktober 2010, nisbah hutang isi rumah kepada pendapatan boleh diguna peribadi (dengan izin "disposal income") mencecah 140.4% pada 2009.  Ini lebih tinggi daripada Singapura yang mencecah 105.3% dan Amerika Syarikat pada 123%.  Ini bermakna rakyat Malaysia berhutang hampir dua kali ganda daripada pendapatan yang mereka peroleh.
8. Kita juga hendak mengambil kira hutang Kerajaan dan hutang awam berjumlah 53.3% daripada KDNK.  Ini adalah kali pertama di dalam sejarah Malaysia yang mana kerajaan berhutang lebih daripada 50% daripada KDNK.
9. Kesukaran rakyat biasa berpunha daripada masalah gaji yang tidak naik dengan seimbang inflasi.  Mengikut laporan Bank Dunia purata kenaikan gaji rakyat Malaysia adalah hanya 2.6% dalam 10 tahun daripada 2000 kepada 2010.  Ini adalah masalah gaji bertakung (dengan izin "wages stagnation") seperti yang disebut oleh Yang Berhormat Kelang.  Bila ini dibanding dengan kadar inflasi 3.2, ini bermakna kuasa beli pengguna telah jatuh merundum.  Walaupun ahli-ahli ekonomi menyatakan bahawa segala asset dan inflasi harga pengguna di Malaysia adalah terkawal, jika bertanya orang biasa, mereka akan memberitahu bahawa mereka merasa beban kenaikan harga barang dan perkhidmatan sejak tahun lalu.
10. Bila kita meneliti laporan Bank Negara tentang hutang isi rumah, kita mendapati bahawa rakyat Malaysia terpaksa mengambil pinjaman besar untuk membayar harga tinggi untuk keperluan harian mereka, iaitu keperluan tempat tinggal dan pengangkutan.  Hutang isi rumah yang tinggi bermaksud bahawa sebahagian besar daripada pendapatan rakyat Malaysia digunakan untuk membayar balik pinjaman dan tidak ada wang untuk membeli bahan keperluan lain.  Ini bermakna taraf hidup dan kualiti kehidupan rakyat Malaysia terjejas seperti yang dititah oleh Tuanku.
11. Harga tinggi kereta import adalah sebab Kerajaan mengenakan tiga jenis cukai, ia itu cukai import, cukai eksais dan cukai jualan.  Bagi kereta tempatan, pengguna harus membayar sejumlah 70% cukai dalam bentuk 60% cukai eksais dan 10% cukai jualan.  Ini bermakna bagi kereta kecil seperti Perodua yang dijual dengan harga RM40,000, rakyat terpaksa membayar cukai RM16,500 kepada Kerajaan.  Akibatnya rakyat terpaksa meminjam sewa beli kereta yang tinggi dengan tempoh bayaran yang panjang sehingga 9 tahun.  Dasar Automotif Nasional harus dikaji semula bagi mengurangkan struktur cukai yang tinggi supaya harga kereta dapat dikurangkan dan tidak memberikan beban terlalu besar.
12. Harga rumah yang tinggi adalah sebab bayaran ansuran pinjaman rumah menjadi bayaran terbesar oleh rakyat.  Masalah bukan tidak ada rumah tetapi tidak ada rumah yang berharga berpatutan.  Piawian antara bangsa nisbah harga rumah kepada pendapatan adalah diantara 3-4 kali ganda. Purata harga rumah di Kuala Lumpur ialah RM390,000 ia itu enam kali ganda purata pendapatan isi rumah.  Di Pulau Pinang purata harga rumah ialah RM540,000 atau 8 kali ganda purata pendapatan.  Oleh yang demikian rakyat biasa hendak mengambil pinjaman lebih besar daripada kemampuan mereka.  Untuk membolehkan peminjam membayar ansuran mengikut tahap gaji mereka tempuh pinjaman dilanjutkan sehingga 40 tahun.  Ini melebihi tempoh berkerja peminjam.  Ini juga bermakna beban membeli rumah di akhirnya diletakkan kepada anak-anak peminjam.
"Skim Perumahan Pertama Saya" yang membolehkan orang muda dapat meminjam wang membeli rumah dengan pembayaran dalam 30 tahun menimbulkan masalah yang sama akan wujud, iaitu, mereka meminjam lebih daripada kemampuan mereka.
Kadar Rakyat Muflis
12(a) Ketekanan kewangan yang menimpa rakyat boleh dilihat bila kita meneliti kadar orang yang diistihaykan sebagai muflis. Jumlah orang yang menjadi muflis telah naik daripada 70,009 kes dalam tahun 1999, 106,000 pada tahun 160,000 tahun 2008 dan 218,561 pada Jun 2010.
Jabatan Insolvensi, Abdul Karim Abdul Jalil mengumumkan pada 24 Julai 2010, 38,357 individu berusia 25 hingga 44 tahun diisythiharkan muflis di seluruh Negara dalam tempoh 65 bulan sehingga Mei 2010.  Trend ini amat membimbangkan kerana status ini menjejaskan masa depan golongan muda ini.
12(b) Dalam tempoh itu 80,348 kes direkodkan muflis membabitkan semua golongan. Sepanjang tempoh itu, golongan berusia 35 hingga 44 tahun mencatatkan 25,229 kes atau 31.43% kes diikuti golonggan45 hingga 54 tahun dengan 21,051 kes (26.3%), golonggan berusia 25 hingga 34 tahun 13,128 kes (16.34%).
12(c ) Daripada 80,348 kes muflis, kes pinjaman sewa beli kenderaan mencatatkan 19,380 kes atau 24.12% daripada keseluruhan kes.  Jumlah itu diikuti faktor kegagalan menyelesaikan pinjaman peribadi dengan 9,786 (11.78%), pinjaman perumahan 6,022 kes (7.49%), hutang kad kredit 4,417 kes (5.5%), 4,291 pinjaman korporat, 3,726 kes pinjaman.
12(d) Dalam kes yang terbanyak menjadi muflis ialah pinjaman sewa beli kereta.  Ketua Pengarah Jabatan Insolvensi berkata majoriti mereka ialah berusia antara 35 sehingga 44 tahun dengan 2,565 kes atau 37%.  Juga trend menunjukkan 500 orang diisytiharkan muflis sebab sewa beli kereta.  Ini telah melambung tinggi berbanding dengan 265 kes sebulan pada 2007, 227 sebulan tahun 2008 dan 330 sebulan pada tahun 2009.
Ini adalah satu tanda bahawa harga tinggi kesukaran kepada rakyat kita.
Subsidi
13. Oleh yang demikian rakyat biasa sedang mengalami kesusahan dan atas sebab masalah kenaikan bahan makanan dan hutang yang besar, rakyat akan menjadi lebih tertekan dengan kemansuhkan sistem subsidi.  Menteri berkata bahawa jika subsidi tidak dimansuhkan Negara akan menjadi muflis pada tahun 2019.  Saya khuathir jika subsidi dimansuhkan sebelum rakyat telah dapat mengingkatkan pendapatan, banyak penduduk-penduduk akan menjadi muflis sebelum Negara menjadi muflis.
PKFZ
14. Dua bekas Menteri telah didakwa dalam skandal PKFZ.  Saya meminta penjelasan daripada Kementerian adakah tindakan akan diambil untuk menuntut balik wang kerugian kerajaan dalam skandal ini dari mereka yang terlibat.  Mereka yang terlibat tidak boleh menyimpan apa-apa keuntungan atau manfaat yang diperolehi dari skandal ini.  Apa mereka telah buat ialah memecah amanah rakyat.  Kerugian yang dialami oleh Kerajaan adalah wang rakyat dan mesti dikembalikan kepada rakyat.
Kitab Injil
15. Menteri dalam Pejabat Perdana Menteri telah mengarahkan naskah kitab dilepaskan selepas kontroversi timbul.  Tindakan yang diambil untuk menolak 30,000 naskah kitab injil dibawah masuk ke-dalam Negara pada bermulaannya adalah suatu tindakan yang tidak wajar.  Perkara 11 Lembaga Persekutuan mesti diamalkan.  Kalau pegawai menolak kemasukan kitab mengikut keputusan Jemaah Menteri yang telah dibuat dalam tahun 1986, Jemaah Menteri patut mengambil tindakan pada masa perkara ini timbul.
Aliran Wang Haram
16. GFI telah mengeluarkan satu laporan bahawa Malaysia adalah Negara kelima terbesar aliran wang haram keluar dalam tempu 2000 ke 2008 berjumlah RM888 billion.  Perdana Menteri telah menjawab bahawa jumlah adalah RM135 billion sebab ini adalah "errors and omissions" dalam kenyataan Balance of payments.  Saya fahami bahawa "errors and omissions" adalah masalah "timing issue".  Mengikut pakar kalau anggaran "errors and omissions" ini adalah jumlah yang kecil ini adalah benar kesilapan akuan.  Tetapi bila jumlah ini besar dan terus berada dalam masa panjang, ini menujukan bahawa ini menjadi tanda Negara ada masalah keluaran aliran wang haram.  Saya pohon Kerajaan menjelaskan apa tindak yang akan diambil untuk menangi masalah ini.

*Ucapan Perbahasan Menjunjung Kasih Titah Seri Paduka Baginda Agong oleh William Leong Jee Keen (gambar kanan) selaku ahli parlimen Selayang.

Bible fiasco: Najib left looking foolish, while Muhyiddin bides his time

Posted: 16 Mar 2011 08:45 PM PDT

Bible fiasco: Najib left looking foolish, while Muhyiddin bides his time Prime Minister Najib Razak may have painted himself into a corner with the latest development in the Malay-language Bibles. If his intention was to appear a hero to the Christians, a statesman to his Umno party and a savvy operator to his political peers, he would have failed all three objectives.
Not only are Christians hopping mad over his indecisiveness in the botched release of some 35,000 Malay Bibles, they want his hide for "defacing" their holy book.
When Najib suddenly gave the green light on Monday night, he also placed 2 conditions including the stamping of an ugly serial number to track the copies released.
While he may have been trying to cover his rear end for the decision which is unpopular with many Malay-Muslims, he also created an uproar amongst the Christians that was even louder than before.
Foolish Najib, Muhyiddin will do 'something'
To Umno members, his inability to triumph in an issue as sensitive as this will expose him to attacks from the right wing.
His deputy Muhyiddin Yassin must surely be pleased, and already the whispering within his circle is that he had warned Najib, "I told you so".
"Definitely there is political rivalry between them. The no. 2 would definitely have the intention of taking over the no. 1, especially seeing as how Muhyiddin is older than the PM," PAS vice president Mahfuz Omar told Malaysia Chronicle.
Indeed, 6 hours before the Najib announcement that the Bibles would be released, Muhyiddin had assured conservative Muslim groups there were no such plans and any decision would have to go through a Cabinet meet slated for Friday.
Then Idris Jala, junior minister and Najib's blue-eyed boy, made the surprise announcement catching the nation by surprise and Muhyiddin wrongfooted.
But, with the Christian groups even angrier now that Bibles are stamped or 'defaced' with the Home Ministry's serial number, Najib is not only left looking more foolish, he has inadvertently placed a strong weapon in Muhyiddin's hand.
Mahfuz does not forsee Muhyiddin, who is also Umno deputy president, mounting a direct challenge for the party presidency, but believes that the DPM will oust Najib in the same manner as Najib ousted his predecessor, Abdullah Badawi.
"Muhyiddin will do 'something' within Umno. This is another chip he can use against Najib very effectively," said Mahfuz.
What really happened?
Other Pakatan leaders also noticed the 'miscommunication' between the Umno No. 1 and 2 and questioned if internal gamesmanship was at play.
"What really happened? Why suddenly there is not need for any Cabinet decision to resolve this long-standing issue of the detention of the 35,000 Bahasa Malaysia Bibles?" said DAP adviser Lim Kit Siang.
"It is clear that the decision to suddenly release the 35,000 Bahasa Malaysia Bibles was not because of any respect for the principle of constitutional guarantee of freedom of religion or national unity considerations, but solely because of the impending Sarawak state general elections. Religious harmony should not be made a political football or a vote-getting bait if the government is serious about 1Malaysia as an inclusive policy to embrace all races and religions."
Meanwhile, PKR vice president, N Surendran urged Najib to stop supporting Perkasa and to discard racial and religious politicking.
"Perkasa is a racist body – a mono-ethnic group, advocating the rights of one race only, which in modern Malaysia we don't encourage," Surendran told Malaysia Chronicle.
He also said the rivalry between Najib and Muhyiddin was long-simmering and well-known within political circles.
"Strange how BN and the mainstream media are always attacking Pakatan for disunity when it happens within their own party," said Surendran.

TNB fails to see the funny side of satire

Posted: 16 Mar 2011 08:42 PM PDT

TNB fails to see the funny side of satireMalaysians must lead stressful lives that they cannot learn how to take a joke and do not appreciate satirical writing or parodies.
Last year, the Malay Mail lifestyle and entertainment executive editor Irwan Abdul Rahman, wrote a light-hearted article titled "TNB To Sue WWF Over Earth Hour".
In his article, Irwan claimed that the national energy corporation would be suing the World Wildlife Fund (WWF) for organising the worldwide campaign because it was costing TNB millions of ringgits in lost revenue.
Irwan's parody described a fictitious Press Conference arranged by the TNB president and CEO Che Khalib Mohd Noh. Che Khalib called the global Earth Hour campaign "irresponsible" and described the WWF as a "green terrorist" because of its campaign to save energy.
The Earth Hour campaign is an annual worldwide movement whereby members of the public turn off all non-essential lights and electrical equipment, for one hour every year, to make a stand for climate change.
Irwan then described the TNB supremo's "POWERRR EXTREME!!" roar at the end of the fictitious Press conference, in reference to the battle cry by 1980s cartoon series The Centurions.
Soon after the publication of Irwan's satire on his blog, a furious TNB expressed its dissatisfaction by reporting it to the media.
Apparently TNB did not see the funny side of the parody and Irwan was charged under section 233 (1) (a) Malaysian Communications and Multimedia Commission (MCMC) Act. If convicted, he would have been fined up to RM50,000 or jailed up to a year, or both.
Section 233 (1) (a) of the CMA states that:
(1) A person who —
(a) by means of any network facilities or network service or applications service knowingly —
(i) makes, creates or solicits; and
(ii) initiates the transmission of,

any comment, request, suggestion or other communication which is obscene, indecent, false, menacing or offensive in character with intent to annoy, abuse, threaten or harass another person,
commits an offence.
Anyone who recalls reading the article (reproduced below) would find great difficulty identifying any "obscene, indecent, false, menacing or offensive in character" bits.
Moreover, the parody could not be construed as being written "with intent to annoy, abuse, threaten or harass another person".

After 18 months, the Sessions Court withdrew the charge against Irwan, yesterday. The deputy public prosecutor said the Attorney-General's Chambers wished to withdraw the charge following a representation sent by the defence.
Judge Hayatul Akmal Abdul Aziz also ordered for the RM4,000 bail to be returned to the journalist-cum-cartoonist, who is also known as Hassan Skodeng.
Lawyer Jahaberdeen Mohamed Yunoos told reporters that the representation was sent on Sept 23, 2010 and contained reasons on why the prosecution against Irwan should not be pursued.
"One of the points in the represention is that the article is a parody and satire, and the Communication and Multimedia Act (which Irwan was charged with) actually provides for parody and satire as an exception", said Jahaberdeen.
The outcome of this case just shows that TNB has wasted a lot of time and money dragging Irwan to court.
Perhaps, TNB should have consulted the Content Code of the Communications and Multimedia Content Forum of Malaysia (CMCF), which was also established by the Malaysian Communications and Multimedia Commission itself. CMCF came out with the Content Code.
The pertinent paragraph is in Chapter 2 on "Guideline on Content." Item 7.3 of Chapter 2 says:

"7.3

Content which is false, is expressly prohibited except in any of the following circumstances:
(a) satire and parody;

(b) where it is clear to an ordinary user that the content is fiction."
MCMC's own regulations clearly states that satire and parody are excluded from the definition of "false" content.
Isn't there a panel of top lawyers to advise TNB on the frivolity of its action? Has TNB got oodles of money to waste on pursuing a writer who brought light relief to many people with his parody?
Irwan aka Hassan Skodeng should never have been charged in the first place.
Perhaps, TNB should best avoid going anywhere near jokes, and instead concentrate on its core business of generating electricity without any power interruption.
Maybe not. Uninterrupted power supply by TNB? Now that is one big joke.

Malaysia Chronicle appends below the Bernama report that broke news of the case

TNB lodges report over article in a blog

Saturday, April 10th, 2010
KUALA LUMPUR: Tenaga Nasional Berhad (TNB) is upset over a blog where there is continued publication of an article, alleging the power utility giant would sue the World Wide Fund For Nature (WWF) over the 'Earth Hour' campaign.
It has lodged a report with the Malaysian Communications and Multimedia Commission (MCMC) for further action.
In a statement here today, TNB said that despite refuting the allegation previously, the article posted in the Nose4News blog entitled 'TNB to sue WWF over Earth Hour' was still available for public viewing.
"TNB has never held a press conference nor issued a statement as reported in the article. The statement is a fake and fabricated by the blogger."
"What was written in the article was a complete lie because TNB has been supporting the 'Earth Hour' campaign because we believe it can nurture and enhance public awareness on the importance of climate change for the next generation," it said.
TNB hoped that MCMC would take appropriate action against those responsible for the blog.

If you love Malaysia, then help save Malaysia

Posted: 16 Mar 2011 08:40 PM PDT

If you love Malaysia, then help save MalaysiaPrime Minister Najib is not really serious in wanting to implement what he espouses since taking over the premiership.

Whatever he has done thus far are only on ad hoc basis with no consideration for the future. His mind, heart and soul are only concentrating on how to win big in the coming 13th GE and nothing else.

He laid out his economic plans with a string of acronyms which you and I the common layman could not understand and even more confused when they are explained by his incompetence (whether through the back door or front door) ministers. What we can understand simply is that we must have huge projects which are good for the economy and subsidies cut to sustain the economy and prevent the country from going bankrupt. 

Question is, do we feel or get any benefits trickling down from these huge projects, no, but I am certain that cronies and well connected businessmen will gain a lot. We gain nothing from the huge projects but we definitely can feel the effect of the subsidy cut.

The PM has no idea at all how to run and manage the country other then to please a handful of cronies and party supporters to ensure he remain in power.

Does he knows that the whole system of running the country need to be overhauled completely and the old system of divide and rule using race and religion have to be discarded totally.

You can argue that I am wrong and that the PM had came out with "1Malaysia, People First Performance Now". Good, very good indeed, but after nearly two years what have become of it and what results have it shown, nothing, zilt, zero, instead the ethnic and religious harmony have turn for the worst.

Do I need to go on with his "People First Performance Now" rhetoric, I guess not, you can see and judge for yourselves from the complains and public dissatisfaction that are reported daily.

How can cutting of subsidies prevent the country from bankruptcy when the government is spending like nobody business. We are paying ministers to do their job, we have foreign minister to deal with foreign countries but the PM is using his wife to represent the country, touring the world and acting like a de facto PM.

Why is the PM so proud of reducing toll rate for one or two selected highways instead of studying the whole country highway toll system and work out a fair solution on whether to reduce the rate or remove the toll completely?

Why is the PM throwing millions to Felda, teachers and schools only during by-elections or approaching general election? Is there no proper planning at all how to distribute equally and fairly to the people from Perlis to Sabah on a long term basis?

All in all, as a common layman, what I can see is that you will get what is due to you only when there is an impending election. I do not see any long term planning to help the poor, revitalised the education system, stopping police abuse, practicing true democracy and revamp the justice system. Lastly, there is totally no will power to fight corruptions, I am talking about the millions and billion ringgit cases and not the 2,400 ringgit case that got an innocent man killed.

I am not a good writer, journalist, editor or expert that can explain in detail or spin about the PM rhetoric and slogans. I am just a common layman living a simple life and I am writing from my daily observation of working class people slogging day in day out just to survive through each month. There is totally nothing that we can see or have received from the PM economic plans, all but just hot air. I am not that stupid to be fooled again by the same government that had ruled for 0ver 50 years.

My fellow Malaysians, we have lived in a wooden attap house, which is fine and good initially, no leakages, strong wooden stilt and very resistant to heavy wind and rainfall. Today after 53 years we are still living in this same house, the roof have been patch until it can no longer be patched, the wooden stilt had rotten and it may collapse any day, it cannot stand any strong wind or heavy rain anymore. Don't you think its time to tear it down and rebuilt with concrete, bricks and mortar?

I am for change, that is the only way we can rebuilt our country that can hold all Malaysians together, a truly satu bangsa satu negara environment.

Time to discard the old Umno/BN and go for the new Pakatan Rakyat.

Panel bebas kemuka lebih 100 pindaan novel Interlok

Posted: 16 Mar 2011 08:37 PM PDT

Enam saranan panel terhadap lebih daripada 100 pindaan disyorkan melibatkan faktor sensitiviti kaum, kesalahan fakta dan kesalahan bahasa.

PETALING JAYA: Panel Bebas Mengkaji Pindaan Novel Interlok yang diketuai pengarah pengasas Pusat Kajian Etnik Universiti Kebangsaan Malaysia, Profesor Datuk Dr Shamsul Amri Baharuddin hari ini telah mengemukakan lebih 100 pindaan dalam usaha pemurnian.
Interlok edisi murid karya Sasterawan Datuk Abdullah Hussein digunakan sebagai teks komponen sastera bahasa Melayu di zon dua  yang melibatkan  Selangor, Negeri Sembilan, Putrajaya dan Kuala Lumpur
Pindaan tersebut adalah hasil dari tiga sesi pertemuan yang telah diadakan pada 16 Februari 2011, 28 Februari 2011 dan 4 Mac 2011.
Dalam pada itu terdapat enam saranan yang dikemukakan untuk  dilaksanakan berdasarkan perbincangan sebanyak tiga kali panel pindaan.
Saranan pertama ialah Interlok akan terus digunakan sebagai teks Komponen Sastera di dalam Bahasa Melayu (Komsas) iaitu sekolah yang tidak mempunyai pelajar India akan terus menggunakan Interlok manakala sekolah yang mempunyai pelajar India akan dibenarkan memilih teks Komsas dari zon lain.
Panel turut menyarankan Kementerian Pelajaran membuat suntingan di dalam ketiga-tiga bab keluarga.
Di dalam keluarga Seman penceritaan watak Pak Musa hingga kematiannya perlu digugurkan, penceritaan keluarga Cing Huat di Tanah Besar China dan kisah kedatangan Maniam disaran agar digugurkan.
Dewan Bahasa dan Pustaka selaku penerbit edisi murid dikehendaki menyenaraikan frasa yang akan dipinda dan mendapat kebenaran Abdullah.
Di dalam saranan keempat, Kementerian Pelajaran pula disaran mengekalkan perkataan 'Paria' pada muka surat 211, serta menambah, mengemas kini dan melengkapkan glosari yang sedia ada bertujuan untuk memberi pemahaman kepada guru dan murid berkaitan novel Interlok.
Kementerian Pelajaran juga dicadangkan supaya menyediakan Modul Panduan Guru untuk menjelaskan makna literal dan makna budaya setiap perkataan yang terdapat di dalam novel Interlok kepada guru-guru di Zon 2.
Panel turut mencadangkan semua isu-isu sensitif dipinda agar ia sesuai untuk digunakan di sekolah menengah.
Cadangan keenam melibatkan perenggan kedua di halaman 211 yang mengisahkan kedatangan masyarakat India kepada yang berikut:
"Satu perkara besar yang membuatkan mereka senang bergaul adalah kerana mereka tergolong dalam kasta yang sama. Keadaan ini menjadikan mereka bertambah mesra walaupun dalam kapal itu tidak teratur dan agak sesak serta sempit."
.Kontroversi berkaitan Interlok tercetus pada Disember  lalu apabila Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk T Murugiah mendedahkan bahawa karya tersebut mengganggu sensitiviti kaum Melayu.
Berikutan itu, kumpulan NGO Melayu termasuk Gabungan Penulis Nasional (Gapena)  mempertahankan karya tersebut manakala kumpulan NGO India dan MIC menentang penggunaan buku tersebut.
Pertemuan empat mata di antara wakil-wakil NGO tidak membuahkan hasil. Dalam usaha meredakan pertentangan pandangan Timbalan Perdana Menteri merangkap Menteri Pelajaran Tan Sri Muhyiddin Yassin telah menyarankan penubuhan panel bebas untuk mengkaji pindaan ke atas Interlok.
Salinan laporan panel bebas yang diperoleh FMT menunjukkan kebanyakan pindaan yang dibuat melibatkan bab cerita 'Keluarga Maniam'. Pada masa yang sama pindaan turut disyorkan kepada bab cerita Cing Huat dan Seman.
Pindaan
Pindaan yang dikemukakan mengambilkira faktor sensitiviti kaum, kesalahan fakta dan kesalahan bahasa.
Pindaan utama melibatkan penggunaan perkataan 'paria'.  Panel menyarankan perkataan tersebut dibuang di atas dasar bahawa ia bersifat menghina kaum India, menyentuh sensitiviti kaum dan tidak mematuhi syarat pemilihan buku teks yang ditetapkan Kementerian Pelajaran Malaysia.
Di halaman 216 pula, panel menyarankan agar ayat berikut dibuang atas dasar kesalahan fakta.
"Di Pulau Pinang ini, orang dari Kerala hampir sama banyak dengan orang India dari daerah lain."
Frasa '… lembu ialah binatang suci bagi orang Hindu; dan kalau binatang …' di halaman 220 diubah kepada '… lembu adalah binatang suci dalam budaya India.'
Pindaan dibuat atas dasar terdapat kekeliruan di antara konsep agama dan budaya.
Kesalahan bahasa yang akan dipinda adalah seperti yang terdapat di halaman 225.
Frasa 'di sebelah menyebelah lorong' disaran dipinda kepada 'di lorong bersebelahan'.

Pilihanraya Negeri Sarawak 16 April??

Posted: 16 Mar 2011 08:25 PM PDT

Oleh: cucupakkasim

"Berapa lama orang-orang di Sarawak mau tunggu daaa...?? Dah berbulan-bulan... bila tanya dia kata.. tak ada ilham lagi, bila tanya.. tak dapat inspirasi lagi, bila tanya lagi.. dia kata tunggu nak pergi buat haji dulu, nak minta pertunjuk nak minta doa depan Kaabah.

Itu bulan November 2010 dulu. Lepas balik dari Mekah ditanya lagi bila?? Dia kata doa dia tak dimakbulkan lagi, nak makbul macam mana? kalau dah rakyat Sarawak pun meluat apa tah lagi Allah SWT?

Akibat tak boleh tahan jadi penunggu, rakan-rakan Taib dalam komponen BN telah bermesyuarat secara rahsia dan diam-diam tanpa pengetahuan Taib dan telah bersetuju dengan tarikh yang diusulkan iaitu pembubaran dewan undangan negeri pada 26hb Mac, penamaan calon pada 8hb April manakala hari mengundi ialah 16hb. Dan rakan-rakan Taib ini juga telah mendesak Taib agar bersetuju dengan tarikh-tarikh yang telah dipersetujui itu.

Secara dasarnya Taib Mahmud telah bersetuju setelah 'di-cekik' oleh rakan-rakannya, namun begitu bila Taib Mahmud cuba mendapatkan nasihat dari 'panel tok bomo'nya ia telah diberitahu yang pilihanraya negeri yang bakal berlangsung nanti merupakan pilihanraya yang paling mencabar disepanjang 30 tahun beliau berkuasa, jadi sebelum dia berjumpa dengan Gabenor sarawak untuk memberitahu perkara dan tarikh ini dia kata dia nak ke Mekah sekali lagi untuk buat umrah dan sekali lagi nak minta pertunjuk dan nak minta doa depan Kaabah pada 20hb Mac ini sama ada dia boleh mendapat mandat lagi sekali atau tidak.


dollah yankee -
Respek lah selera si-Taib mahmud ini...

Projek sulit Ummi Hafilda, Rais Yatim dan JJ

Posted: 16 Mar 2011 08:24 PM PDT

YUM_0257_copy[1]
Kalau pihak pendakwa kes bontol Saiful kena sondol sibuk nak kan sample DNA Anwar, maka Ummi Hafilda yang beria-ia menafikan dia pernah disontot oleh Baginda juga perlu lakukan sesuatu.

Ummi minta Baginda beritahu di mana 'birthmark' (tanda lahir) di tubuhnya. Ini kerja gila, mana sempatnya Baginda nak belek 'birthmark' bila air dah naik kapla..? Apa punya baghral si Ummi ni...

Gini jelah... apa kata Ummi bogel je.... minta tolong Rais Yatim dan Jamaluddin Jarjis cuti kerja sari... peratikan apakah 'birthmark' yang ada kat tubuh Ummi Hafilda.... tapi brader Rais and JJ kena ingat... jangan menyeleweng pulak.... cuit sikit-sikit .... ok... but jangan rogol .... jangan raba-raba tau...
Tapi kan.... orang kata... kalau pipi tembam... benda alah tu pun tembam jugak.... cuba tanya Baginda... benda alah Ummi tu tembam ke tak.. pastu confirmkan dengan kaji selidik Rais dan JJ.

NOTA: Kalau Najib tak bagi Rais dan JJ cuti untuk projek ni.... ada sapa-sapa nak tolong jadi sukarelawan..?
 " Kalau betul dia pernah mengadakan hubungan seks dengan saya, tolong beritahu di mana terletaknya 'birthmark' yang ada di tubuh ini!" - Ummi Hafilda

Bible Bahasa Melayu: Di Antara Kepimpinan dan Ketuanan

Posted: 16 Mar 2011 08:23 PM PDT

Saya mengikuti isu ini dengan penuh kehairanan. Alasan-alasan yang diberi hanya menunjukkan betapa Pemimpin UMNO begitu keliru dan tidak memahami Islam. Apa yang lebih memburukkan ialah dalam kekeliruan ini mereka turut mengelirukan masyarakat Melayu melalui sikap-sikap mereka yang ekstrim dan songsang. Mari kita kaji alasan-alasan ini satu per satu dan memikirkan bersama sejauhmana ianya munasabah.

Alasan Pertama – Penggunaan Kalimah Allah

Sepertimana yang sering saya jelaskan sebelum ini, tidaklah menjadi satu kesalahan bagi orang bukan Islam menggunakan kalimah Allah untuk merujuk kepada Tuhan pencipta dan pemilik alam. Hakikat ini terbukti berdasarkan begitu banyak ayat-ayat Al-Quran dan juga Hadith-hadith Rasulullah (SAW).

Alasan Kedua – Haramnya Ungkapan 'Al-Masih (Isa) Anak Allah'

Ini merupakan alasan yang lagi dangkal! Dari kecil lagi kita semua sudah difahamkan bahawa kepercayaan orang-orang Nasrani adalah Nabi Isa (AS) merupakan anak Tuhan. Dan oleh kerana Allah adalah Tuhan maka ini bermaksud bahawa Nasrani menganggap Isa adalah anak Allah. Itu adalah kepercayaan mereka dan memanglah sebagai orang Islam kita tidak bersetuju. Tetapi kita tidak boleh melarang orang Kristian atau Nasrani berkepercayaan sebegitu. Itulah yang dikatakan kebebasan beragama.

Ianya bertambah pelik apabila kita tahu bahawa di dalam Al-Quran sendiri kepercayaan ini disebut Allah supaya ummat Islam faham apa yang membezakan kepercayaan Nasrani dengan kepercayaan orang Islam. Malahan, lebih dari itu, Al-Quran juga menyentuh kepercayaan-kepercayaan lain orang Nasrani dan Yahudi berhubung Allah. Saya senaraikan tiga contoh disini untuk rujukan pembaca.
"Berkata orang Yahudi, "Uzair anak Allah" dan berkata orang Nasara "Al-Masiih anak Allah"…..
(Surah At-Taubah ayat 30)

"Telah menjadi kafir mereka yang berkata "Sesungguhnya Allah adalah Al-Masih anak Maryam"..
(Surah Al-Maaidah ayat 72)

"Telah menjadi kafir mereka yang berkata "Sesungguhnya Allah adalah yang ketiga dari tiga"….
(Surah Al-Maaidah ayat 73)

Ayat-ayat di atas menunjukkan kalimah Allah digunakan oleh orang-orang Yahudi dan Nasrani dan bahawa kepercayaan mereka itu yang ditolak Allah, telah wujud sebelum zaman datangnya Rasulullah (SAW).

Maknanya kita membantah orang Nasrani menyebut sesuatu yang Allah sendiri nyatakan dalam Al-Quran sebagai fahaman dan kepercayaan orang Nasrani. Sekiranya kita ingin ungkapan itu diharamkan, silap-silap ianya akan melibatkan ayat Al-Quran yang turut menggunakan ungkapan yang sama!

Lagipun, dengan dinyatakan sebegitu oleh masyarakat Nasrani, ia sebenarnya mengesahkan apa yang dinyatakan dalam Al-Quran berhubung kepercayaan mereka itu.

Alasan Ketiga – Ianya akan Menyebabkan Orang Melayu Ramai Murtad

Ini bagi saya satu penghinaan terhadap ummat Islam. Inilah yang sedang digambarkan oleh UMNO. Saya pernah menyebut di dalam satu majlis bahawa UMNO menganggap keimanan ummat Islam adalah senipis kulit bawang!

Mereka membuat andaian ini, mungkin, kerana mereka merujuk kepada diri mereka sendiri! Andaian bahawa orang Islam akan berduyun-duyun memeluk agama Nasrani apabila Bible Bahasa Melayu wujud merupakan satu andaian yang tidak berasas. Lebih-lebih lagi apabila diambil kira bahawa Bible tersebut adalah untuk kegunaan orang Nasrani dan bukan untuk edaran dikalangan orang Islam.

Tanggapan begini mungkin juga disebabkan kesedaran UMNO bahawa mereka telah berusaha dan agak berjaya menjadikan ummat Islam jahil agama. Ummat Islam tidak mengenali dan memahami Islam dengan sebaik mungkin, hasil dasar sekular UMNO BN selama 54 tahun, maka dirasakan ummat Islam akan mudah terkeliru. Kekhuatiran UMNO adalah bukti bahawa UMNO sendiri menyedari pengkhianatan yang mereka lakukan terhadap ummat Islam dengan menjadikan ummat Islam lemah kefahaman agaman mereka sendiri. Yang kerap diajar para ustadz UMNO adalah bab Taharah, Solat, Saum, Zakat dan Haji. Diselang selikan dengan bab Haid dan Nifas serta mandi Junub. Bagi mereka itulah Islam.

Sekiranya kukuh kefahaman ummat Islam berhubung Aqeedah Islam dan kebenaran Tauhid, disebut Al-Masiih anak Allah dalam apa bahasa dan berapa ribu kali sekalipun, ianya akan hanya menambahkan keyakinan ummat Islam akan kebenaran Islam.

Dengan menggambarkan keimanan ummat Islam senipis kulit bawang, UMNO telah menghina ummat Islam dan Islam itu sendiri. Mereka menggambarkan Aqeedah Islam rapuh, tidak mampu dipertahankan dan mudah dimusnahkan oleh agama lain. UMNO seolah-olah menggambarkan bila nampak kuil, ummat Islam akan jadi Hindu, kalau nampak Gereja, ummat islam akan menjadi Kristian! Demi mempertahankan Aqeedah Islam, tiada pilihan selain terpaksa menyekat dan melarang kebebasan beragama ummat lain!

Sebenarnya di negeri-negeri seperti Sabah dan Sarawak, di mana Bible berbahasa Melayu telah lama wujud, kita tidak melihat perkara yang seperti yang diramalkan berlaku. Malahan jumlah ummat Islam di kedua-dua Negeri ini semakin bertambah.

Apa Sebenarnya yang Dihajati?

Oleh itu, apakah sebenarnya yang dihajati UMNO. Sebenarnya mereka ingin memberikan gambaran kepara rakyat bahawa merekalah yang memperjuangkan dan membela Islam. Bukan dengan menghayati Islam, mengamalakannya dan membenarkannya mencorakkan perwatakan dan keperibadian mereka, tetapi dengan menunjukkan kesamsengan atas alasan mempertahankan Islam. Larang orang bukan Islam dari melakukan ini dan itu sebagai bukti orang Melayu bawah UMNO ada kuasa, walaupun yang dibuatnya dilarang oleh Islam sekeras-kerasnya. Mereka ingin menunjuk Melayu berkuasa dan meraka adalah tuan di bumi ini!

Ini bagi saya adalah di antara seruan zaman Jahiliyyah.

Itulah yang dibezakan Tuan Guru Ustad Haji Abdul Hadi Awang dalam ucapan membahas titah di raja di Parlimen baru-baru ini. TG Ustad A.Hadi menyebut, UMNO memperjuangkan 'ketuanan', PAS memperjuangkan 'kepimpinan'.

Bila 'tuan' maknanya kehendaknya dipaksa atas masyarakat dan walaupun sesuatu tindakan itu buruk, ianya terus dilakukan kerana dia berkuasa, dia tuan. Perjuangan 'tuan' ini perjuangan yang berasaskan nafsu dan biasa dikalangan manusia yang tidak mempunyai akal yang waras apatah lagi petunjuk.

'Kepimpinan' sebaliknya adalah diperolehi atas sebab dia yang terbaik; menjadi ikutan kerana keadilannya dan kebenarannya. PAS memperjuangkan kepimpinan Islam, berusaha menzahirkan kelebihan dan kebenaran Islam sehingga manusia melihatnya dan meyakini mereka akan selamat di bawah naungannya, samada mereka Muslim atau bukan Muslim.

Sememangnya, inilah yang membezakan kami.

Bible Bahasa Melayu (Indonesia) Dikembalikan

Akhirnya, selepas kecoh berbulan-bulan lamanya, Bible Bahasa Melayu diserahkan kembali kepada masyarakat Kristian.

Saya yakin ianya adalah atas sebab Pilihanraya Negeri Sarawak sudah menjelang tiba. Dari segi sikap UMNO, ianya tetap tidak berubah. UMNO masih tidak faham dan tetap menganggap 'ketuanan' adalah apa yang perlu diperjuangkan. Ummat Islam kekal dikelirukan dan diapi-apikan dan dikatakan pula bible berkenaan telah dirosakkan oleh mereka yang menyimpannya setelah ianya disitar. Inilah akibat semangat samseng yang dihasilkan 'ketuanan'. Mereka tidak ingin 'kepimpinan' iaitu membuktikan dan menzahirkan keadilan Islam, mereka tidak sedar pun bahawa Islam menuntut mereka bersikap adil. Oleh itu mereka tidak sama sekali mengambil peduli sekiranya tindakan mereka merosakkan imej Islam dan menjadikannya kelihatan zalim dan tidak mampu berdaya-saing.

Adalah diharap ummat Islam akan keluar dari kejahilan mereka terhadap ajaran agama Islam itu sendiri dan memahami, tugas kita sebagai ummat Islam adalah untuk mendapatkan 'kepimpinan', bukan 'ketuanan'.

WaLlahu 'Alam
KHALID SAMAD

Internet, Telefon Bimbit Dan Mesin Faksimili Senjata Jatuhkan Diktator

Posted: 16 Mar 2011 08:15 PM PDT

Oleh Telanai
Rangkaian Internet dan aktiviti blog, Facebook dan Twitter menjadi salah satu faktor menjatuhkan Presiden Zine El Abidin Ben Ali, Tunisia dan Presiden Hosni Mubarak, Mesir. Keadaan sosio-ekonomi dan politik dan ruang komunikasi yang "dibuka" oleh internet saling "mencuit" hati dan memperkasakan rakyat di kedua-dua Negara tersebut untuk memberontak dan meluahkan perasaan pemberontakan ini.


Ditambah dengan masalah kemiskinan, pengangguran, harga barang keperluan yang melambung tinggi, rasuah, dan juga ketiadaan (atau kekurangan) akauntabiliti dan ketelusan serta penyalahgunaan kuasa bagi diri pihak pemerintah, antara lain, merupakan beberapa faktor utama yang menggerakkan hati rakyat untuk bangkit menuntut keadilan dan kesaksamaan. Dan dalam konteks ini media baru dan media sosial saling membantu meningkatkan kesedaran politik rakyat.

Hakikatnya bahawa rakyat Tunisia dan Mesir terus bangkit memberontak walaupun rangkaian internet dicengkam kuat oleh regim Zine El Abidin Ben Ali dan regim Hosni Mubarak menunjukkan faktor sosio-ekonomi dan politik menjadi pemangkin utama dalam pergolakan ini. Penutupan rangkaian internet ini menggerakkan lagi rakyat, lebih-lebih lagi generasi muda yang pandai-teknologi (tech-savvy), terus berdegil memprotes di khalayak ramai.

Rupa-rupanya rangkaian internet merupakan senjata yang boleh digunakan rakyat untuk menjatuhkan pemimpin rasuah. Sekarang dunia menunggu kejatuhan dictator Muammar al- Qaddafi pula. Teori domino, insyaAllah akan berlaku di seluruh Negara Timur Tengah. Regim dictator akan diganti dengan pemimpin yang lebih menyayangi rakyat dari pemimpin yang rakus terhadap kuasa dan mengaut harta Negara untuk diri sendiri dan keluarga serta kroni. Tidak terkecuali regim UMNO dapat ditumbangkan melalui teknologi ini sekiranya ia dapat diuruskan secara berstrategik.

Mari kita menoleh ke belakang sebentar. Kemajuan dalam teknologi komunikasi telah pun membuktikan ia memberi kesan besar terhadap perubahan kepimpinan dalam sesebuah Negara. Ia juga berjaya mencetuskan revolusi dan membina tamadun baru yang lebih besih. Contohnya, mesin faksimili (pada ketika itu tiada ada lagi rangkaian internet seperti sekarang) pula menjadi senjata pelajar China mengumpul kudrat di Medan Tiananmen pada Jun, 1989. Pergerakan rakyat-siswa itu yang bermula sejak April 1989 merebak ke bandar-bandar utama untuk menuntut reformasi dan penghapusan rasuah, bagaimanapun ditewaskan dengan lumuran darah di Beijing.

Di Filipina, Prsiden Estrada terpaksa melepaskan jawatannya apabila mesej teks melalui telefon bimbit (SMS) digunakan dalam gerakan rakyat (people's power). Kira-kira 70 juta mesej berteks disalurkan melalui telefon bimbit menyebabkan beratus-ratus ribu rakyat (400,000 hingga 700,000) keluar di Tugu Revolusi, Manila.

Di Indonesia, internet digunakan secara meluas untuk menggugat Suharto. Laman-laman web yang diwujudkan berjaya dimanfaatkan untuk menggalakkan debat dan mengasak idea pendemokrasian yang meluas di Indonesia. Secara jelas, ia bermula sejak wujud senarai perutusan (mailing list) "Apakabar" pada 1990. Ia membenarkan pelbagai idea, daripada paling radikal kepada sederhana termasuk agen-agen propaganda-perisik Suharto, disampaikan di sebalik identiti yang tidak dikenali.

Akibat kawalan ketat media dan semua saluran maklumat, 'Apakabar' menjadi medan menarik untuk menyebarkan maklumat-maklumat politik anti-Suharto. Bagaimanapun, kerajaan diktator itu sering juga mensabotaj kemudahan internet-khususnya ketika saat-saat kritikal seperti beberapa hari sebelum pelancaran demonstrasi siswa besar-besaran 1998 iaitu beberapa bulan sebelum Suharto tumbang.

Untuk mengelak dikesan, komunikasi antara aktivis anti-Suharto dirahsiakan melalui sistem kod sulit atau "encryption". Aktivis juga melancarkan serangan pencerobohan (hacking) terhadap laman-laman web dan komunikasi tentera Indonesia, selain saluran-saluran propaganda kerajaan. Sekatan media yang direka cipta oleh Suharto ditewaskan dari maklumat alternatif daripada internet dicetak dan disebarkan secara meluas. Kemuncak sebaran ini ialah senarai kekayaan Suharto, anak-anaknya dan kroni-kroninya.

Seorang wartawan radio Indonesia terkenal bernama Tedjabayu yang menulis artikel "Indonesia: The Web as a Weapon," dan beliau pernah ditahan oleh regim Suharto-Golkar pada tahun 1997. Beliau ditahan selama dua tahun kerana menyebarkan bahan-bahan bercetak daripada laman-laman web. Ertinya, wartawan itu menyebarkan bahan tersebut sebelum krisis ekonomi Asia 1997 dan Suharto berjaya ditumbangkan pada Mei, 1998. Bagaimana dengan Pakatan Rakyat yang belum bersedia menghadapi PRU ke-13 melalui kaedah ini. Pengalaman dari beberapa siri pilihan raya didapati Pakatan terbelakang sedikit dari blog-blog pro UMNO.

Pakatan Rakyat gagal memanfaatkan sepenuhnya kemudahan rangkaian Internet dan aktiviti blog, Facebook dan Twitter dengan sebaran-sebaran semasa (kalau boleh, setiap hari) yang pro Pakatan. Malah, tiada ada pusat-pusat yang menyediakan kemudahan internet yang pantas, telefon bimbit dan mesin faksimili. Bahan-bahan bertulis di internet pro Pakatan tidak dicetak dan disebarkan secara meluas ke peringkat akar umbi sehingga ada bloger yang 'frust' tidak mahu berkarya lagi kerana karya-karya yang mereka hasilkan tidak disebarkan kepada masyarakat. Serangan yang dibuat oleh bloger UMNO tidak dapat ditangkis seperti isu kerjasama PAS dengan DAP, isu pengharaman judi di Kelantan dan sebagainya tidak sampai ke akar umbi.Oleh itu, maklumat alternatif ini sangat terbatas-ia hanya dinikmati oleh penggemar laman-laman berkaiatan sahaja.

Fenomena sebaran ini (walau terbatas) hanya bertahan beberapa ketika pada PRU ke-12 tahun 2008 lalu. Keberkesanan maklumat yang diambil dari internet diakui sendiri oleh bekas Perdana Menteri, Abdullah Ahmad Badawi selepas post-mortem mencari punca kekalahan besar UMNO/BN mendapati salah satu factor ialah rakyat telah hilang kepercayaan terhadap laporan-laporan yang dibuat oleh media kerajaan yang terlalu bias dan rakyat mulai percaya terhadap laporan maklumat media alternative iaitu laporan dari internet seperti isu kenaikan harga barang. Selepas itu Pakatan sendiri tidak berminat melihat internet atau memantau pergerakan maklumat yang disalurkan sebagai alternatif kepada propaganda kerajaan, khususnya melalui televisyen, radio dan akhbar. Aktivis Pakatan tidak pernah mengambil berat soal ini - soal media, bilik berita dan bilik gerakan sebaran maklumat untuk memecahkan rangkaian propaganda UMNO.

Sebenarnya semua rangkaian Internet dan aktiviti blog, Facebook, Twitter, telefon bimbit (perlu guna kod sulit mengelak dari dikesan) dan mesin faksimili dengan kemudahan teks, grafik dan pandang-dengar, boleh menandingi sampah-sampah propaganda media UMNO, tetapi jika tiada tenaga manusia dan kreativiti, maka teknologi ini tidak dapat membantu Pakatan Rakyat menumbangkan UMNO dalam PRU ke-13 nanti.

Tidak memadai bagi Pakatan hanya bergantung harap kepada ceramah semata-mata (itu pun banyak mendapat kekangan dari UMNO melalui tindakan pihak polis yang enggan mengeluarkan permit), terbitan berkala (sebulan 2 kali penerbitan) akhbar Harakah, Roket dan Suara Keadilan (permitnya dirampas oleh KND) menemui pembaca yang terhad di kalangan ahli-ahli sahaja dan sukar pula orang ramai bukan ahli untuk mendapatkannya di pasaran seperti akhbar-akhbar harian milik UMNO/BN.


Terlalu banyak ruang isu dicipta oleh media UMNO yang boleh dimanfaatkan untuk serangan balas (counter-attack) untuk mencairkannya atau membawa pulangan kepada Pakatan, walupun regim Najib cuba meminta Akta Mesin Cetak dan Penerbitan bagi menyekat penyebaran maklumat dari internet dan setiap pemilik telefon bimbit diwajibkan mendaftar, namun masih ada ruang untuk dimanfaatkan. Sayangnya, tidak ada siapa dari aktivis Pakatan yang mahu memanfaatkannya. Masa tidak menunggu kita. PRU ke-13 semakin hampir.

Penyokong Pakatan mungkin ghairah ingin mengetahui bagaimana telefon bimbit menjatuhkan Estrada atau internet boleh menumbangkan Suharto. Pokok pangkalnya bukan teknologi kerana kemudahan itu sudah terpampang di depan mata. Pokoknya ialah tenaga manusia, kreativiti aktivis, kepintaran pakar strategi dan pengorganisasian, tetapi Pakatan Rakyat yang membantutkan penggunaan teknologi ini. Jika datang lagi teknologi lebih canggih pada masa depan, nescaya orang cetek akal akan ketinggalan lagi.

Pakatan Rakyat harus sentiasa lebih pintar dan licik daripada musuh, ibarat kancil dengan buaya dan harimau. Maklumat itu kuasa.

"NYAHKAN UMNO, RAKYAT PASTI SEJAHTERA"

Kedah akan ikut Kelantan atau Terengganu?

Posted: 16 Mar 2011 08:14 PM PDT

Oleh: ZULKIFLI YAHAYA
Genap tiga tahun Pakatan Rakyat yang didominasi PAS memerintah Kedah. Kerajaan negeri sedang mengadakan Sambutan 3 Tahun Kedah Sejahtera, bukan untuk meraikan ulangtahun kemenangan tetapi untuk menyerlahkan lagi misi dan visi pentadbiran negeri berkebajikan kepada rakyat negeri ini.
Di kala demokrasi Malaysia masih primitif di mana media penerangan Pusat menggelapkan berita kerajaan negeri, maka program seumpama ini perlu sebagai platform untuk memberitahu rakyat apa kerajaan negeri telah lakukan untuk kesejahteraan rakyat.


Menteri Besar dalam ucapan perasmian sambutan tersebut menjelaskan, antara manfaat visi Kedah Sejahtera yang diperkenal dan dilaksanakan sejak tiga tahun lalu ialah, pegawai serta kakitangan Negeri Kedah kini bebas dari ketakutan.
Dahulu mereka wajib menyokong parti yang menjadi anutan kerajaan yang memerintah, namun hal seperti itu tidak lagi berlaku kini.
"Dasar kita ialah siapa sahaja berhak memilih parti yang mereka suka dan kita tak pernah pecat pegawai kerana politik.
"Kita beri jawatan kepada pegawai berdasarkan kelayakannya bukan kerana dia cenderung kepada kita (parti politik)," tegasnya.
Menurut beliau lagi, kerajaan pimpinannya mendokong dasar demokrasi yang dijamin oleh Perlembagaan Negara dan meminta Kerajaan Pusat juga turut menghormati dasar tersebut.
Beliau bersyukur kerana sepanjang tiga tahun pentadbiran kerajaan pimpinannya pelbagai kejayaan telah dicatatkan. Antaranya ialah pertambahan hasil negeri, pertambahan pelabur dan perpaduan antara rakyat berbilang kaum yang semakin baik.
Apa yang dicakapkan oleh Menteri Besar bukan 'cakap politik'. Ia senario yang benar-benar berlaku di Kedah. Semua tahu di Kedah, tidak pernah wujud masalah antara pegawai kerajaan dengan pentadbiran tertinggi negeri. Tiada masalah juga dengan pihak istana. Semuanya berjalan baik.
Walaupun hubungan politik antara Pusat dan Negeri tidak sehaluan tetapi hubungan antara jabatan Pusat dan negeri tiada masalah di Kedah. Pegawai-pegawai Pusat adalah pihak yang sentiasa diraikan oleh kerajaan negeri dalam apa sahaja program anjuran negeri. Kerana hubungan di atasnya baik maka hubungan rakyat bawahan juga tiada masalah.
Tiada isu mengunci dan merantai balai raya atau premis kerajaan yang disalahgunakan oleh pihak pembangkang. Jika orang PAS mahu bertindak rakus seperti itu, maka premis pertama yang dirantai ialah Pusat Khidmat Pengerusi Perhubungan Umno Kedah Datuk Ahmad Bashah Md Hanipah yang selepas tiga tahun PR memerintah, dia masih menumpang di atas pejabat penghulu Mukim Mergong.
Seorang pegawai Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) hairan bagaimana seorang pengerusi JKKK (Pusat) dan pengerusi Majlis Ketua Kampung, MKK (Negeri) boleh datang satu kereta ke pejabat JKM untuk menguruskan bantuan terhadap mangsa banjir. Hal seperti itu mungkin pelik sewaktu PAS mentadbir Terengganu selepas mendapat mandat 1999 dahulu.
Timbul persoalan sekarang, jika pilihanraya umum diadakan apakah PR yang didominasi PAS akan terus berkuasa di Kedah? Kedah akan jadi macam Kelantan yang berkuasa lima penggal berturut-turut atau sekadar jadi Terengganu yang hanya berkuasa satu penggal?
Persoalan itu sukar untuk dijawab kerana tiada siapa yang dapat meneka isi hati seluruh rakyat Kedah yang akan membuat keputusan, melainkan apa seluruh peti undi PRU dibuka. Tetapi kajiselidik yang dibuat sebuah badan penyelidik bebas akhir tahun lalu menunjukkan majoriti rakyat mahu kerajaan PR kekal di Kedah.
Anehnya dalam kajiselidik itu ialah sokongan pengundi Cina berpihak kepada BN, manakala sokongan pengundi Melayu berpihak kepada PAS. Ia berbeza dari trend sokongan yang ditunjukkan oleh para pengundi dalam siri pilihanraya kecil yang berlangsung di seluruh negara.
Kedah pernah berbeza dengan arus perdana sokongan politik negara. Sewaktu semua negeri di Malaysia mengalami kemerosotan undi pembangkang pada PRU 1994 berbanding 1990, Kedah muncul satu-satunya negeri di mana undi perolehan pembangkang bertambah. Begitu juga undi perolehan pembangkang merosot pada PRU 1990 berbanding PRU 1986 di Kedah, sedangkan sebahagian besar negeri-negeri di Malaysia mendapat pertambahan undi akibat tahalluf dengan Semangat 46.
Kemerosotan undi Cina mudah difahami kerana waktu itu isu kuota perumahan 50-50 dieksploit habis-habisan oleh Gerakan dan MCA. Namun kini selepas beberapa bulan berlalu, isu nasional bagi masyarakat Cina telah berjaya memulihkan sokongan pengundi Cina terhadap PAS di Kedah.
Bagaimanapun dalam dunia serba pantas hari ini, kajian kecenderungan politik tidak lagi berkala dalam tempoh yang lama. Ia boleh berubah hanya dalam satu atau dua isu. Golongan atas pagar makin bertambah. Orang muda umumnya tidak cenderung untuk berpihak. Ruang meraih sokongan masih terbuka luas untuk semua.
Sama ada Kedah akan ikut jejak Kelantan atau Terengganu bergantung kepada kejayaan PR mengikat kecenderungan majoriti rakyat sehingga ke peti undi. Dan penentu mutlaknya ialah Allah SWT.

Menangani pengundi di kawasan majoriti Melayu

Posted: 16 Mar 2011 08:13 PM PDT

Oleh ABD SHUKUR HARUN
Dengan beberapa siri kekalahan PAS dalam pilihan raya kecil seperti di Bagan Pinang, Galas, Tenang dan terkini Kerdau dan Merlimau – yang semuanya di kawasan majoriti Melayu – memerlukan suatu kajian yang menyeluruh, objektif dan terkini.
Kajian seperti ini sangat perlu diadakan sesegera mungkin justru pilihan raya umum akan diadakan tidak lama lagi, di mana PAS di bawah Pakatan Rakyat akan bertarung lagi di kawasan majoriti Melayu, jika kawasan pilihan raya yang ada sekarang masih kekal.


Ada tokoh PAS yang bernada apologetic memberitahu saya ketika kami mengikuti kempen pilihan raya kecil di Merlimau baru-baru ini bahawa, katanya, ini adalah pilihan raya kecil, berbeza dengan pilihan raya umum. Katanya lagi, dalam pilihan raya kecil Umno/BN, malah kerajaan, menumpukan seluruh perhatian kepada kawasan piliihan raya tersebut.
Menurutnya, biasanya dalam pilihan raya umum keadaan tidak begitu jadinya. Ini kerana masing-masing pihak yang bertanding menjaga kawasan masing-masing, tidak ada penumpuan khusus kepada sesuatu kawasan.
Hal ini memang diakui, namun bagi saya sehingga setakat ini, PAS menghadapi delima yang sangat besar untuk menang di kawasan yang majoritinya Melayu sama dalam pilihan raya kecil atau umum. Ini perlu diberi perhatian yang sungguh-sungguh dan sesegera mungkin untuk mencari formula berkesan menyelesaikan masalah ini.
Tidak dinafikan PAS sudahpun berusaha menangani masalah untuk menang di kawasan Melayu ini. Misalnya, yang paling baru, PAS telah memngadakan 'Konvensyen Nasional Pengupayaan Bangsa: Jaminan PAS' di Auditorium MBSA, di Shah Alam dengan dirasmikan oleh Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Nik Abd Aziz Nik Mat. Konvensyen ini berusaha cuba mencari dan memecahkan masalah demokrasi dan dilema orang Melayu serta cara mana mereka boleh melakukan perubahan dengan meneparti benar-benar erti demokrasi yang dibenarkan oleh Islam.
Sebelum itu, PAS sudahpun mengadakan program besar 'PAS Ganti Umno' di Shah Alam juga yang membahaskan pelbagai pendekatan untuk meyakinkan rakyat, khususnya pengundi Melayu, bahawa PAS boleh menghantikan Umno.
Semuanya menunjukkan bahawa PAS memang sudahpun berusaha menangani masalah pengundi Melayu. Namun dengan kekalahan PAS yang dialami oleh PAS berturut-turut baru-baru ini tentu mendesaknya menjalankan kajian segera lebih terperinci dan mengatur strategi setepat-tepatnya bagi menawan kembali pengundi Melayu.
Beberapa penduduk Merilmau memberitahu saya baru-baru ini bahawa "bukan susah sangat mendekati hati orang Melayu. Dekati mereka secara peribadi – sama ada orang Umno atau bukan. Bertanyakan hal ehal keluarga, anak-anak dan saudara mara serta kesihatan mereka jika bertemu mereka yang lebih tua." Menurutnya, perbualan peringkat kedua atau ketiga barulah memasuki perbincangan agak serius mengenai ekonomi kampung, pendidilkan anak-anak dan sebagainya. Akhir sekali, kata mereka, barulah buka mulut mengenai politik, itupun secara umum dulu, kemdian secara khusus. Ini adalah pengamatan mereka sendiri sebagai orang kampung dan tentunya boleh dimanfaatkan sebagai sebahagian dari sumber penyelidikan.
PAS Pusat dan negeri sewajarnya segera membaca aliran politik pengundi Melayu dari segi ekonomi, pendidikan, persekitaran, budaya setempat dan lain-lain secara mendalam. Dari kajian ini PAS mampu mengatur strategi setepat-tepatnya. Ini perlu segera dilakukan justru pilihan raya umum dikatakan sangat dekat.
Dalam hal ini, pendukung PAS peringkat cawangan, kawasan dan negeri sangat perlu membantu usaha ini di mana darinya diatur strategi untuk menghadapi pengundi Melayu ini.
Di sinilah saya mengingat kembali pesan bekas Presiden PAS, Almarhum Ustaz Fadzil Mohd Noor dan Almarhum Ustaz Hasan Shukri supaya negeri dan kawasan mesti berusaha menubuhkan sebanyak mungkin cawangan justru cawanganlah menjadi 'pasukan tempur' di depan sekali dalam menentang musuh.
"Jangan angan-angan hendak bertanding jika hanya ada beberapa cawangan." Ini pesan Almarhum Ustaz Hasan Shukri yang saya dengar berulang kali dulu dan ternyata ada kebenaran pandangannya itu.
Kekuatan PAS tidak sekedar bergantung kepada kekuatan dan kehandalan para tokoh pemimpin peringkat atasan dan pertengahan, tetapi juga banyak diwarnakan oleh banyaknya cawangan dan aktif pula.
Menurut tinjauan saya, kelemahan PAS di Bagan Pinang, Tenang dan Merlimau, antara lain, ialah sedikitnya jumlah cawangan di Dun tersebut dan ini menyebabkan 'miskin' untuk melahirkan petugas tempatan. Ada sahabat yang baru pulang dari Kerdau juga memberitahu betapa kurangnya petugas tempatan di sana.
Tanpa ada cawangan yang banyak dan petugas tempatan yang ramai sangat sukar untuk mendekati hati nurani pengundi tempatan. Tentu saja ada pemisah antara petugas luar kawasan dengan penguundi tempatan di mana pengundi melihat petugas luar sebagai 'orang asing' kerana mereka tidak kenal. Ini tidak bermakna petugas luar tidak penting, namun peranannya hanya membantu petugas tempatan dalam berkempen.
Sepatutnya sudah lama masalah ini diselesaikan oleh PAS, terutama di peringhkat negeri dan kawasan, namun kelihatannya belum ada perubahan. Ini masalah akar umbi yang sangat mempengaruhi sebarang keputusan pilihan raya umum dan sewajarnya diatasi segera.
Ada sedikit pengalaman saya dalam Pilihan Raya Umum tahun 1990, ketika mengikuti kempen PAS di Rantau Panjang, Kelantan di mana YB Cikgu Abd Fatah Harun menjadi pengarah pilihan raya kawasan parlimen tersebut dengan calonnya Dr. Sanusi Daeng Marioik. Calon PAS itu menang bersama calon PAS yang lain dan berjayalah PAS merampas Kelantan dari Barisan Nasional. Ini sebuah kenangan yang sangat menarik.
Cikgu Patah mengetahui benar-benar aliran politik tiap isi rumah di kawasan tersebut. Beliau hafal di hujung lidahnya nama-nama pengundi di situ dan alangkah mudahnya berkempen setelah mengetahui dengan terperinci butiran pengundi di kawasan yang dipertandingkan lebih-lebih lagi ramai pula petugas tempatan. Keadaan seperti ini tentu sukar dilakukan di kawasan bandar dan semi bandar kerana jumlah pengundinya ramai.
Sementara itu, walaupun PAS sudah berjaya mendapat sokongan kebanyakan pengundi bandar dan semi bandar, khususnya pengundi bukan Islam sejak berada dalam Pakatan Rakyat, namun itu semua belum cukup jika PAS belum dapat menawan hati pengundi Melayu di kampung.
Inilah cabaran lebih berat terus dihadapi oleh PAS dalam pilihan raya umum akan datang. Ini kerana PAS berdepan lebih banyak pengundi Melayu. Oleh itu, bersedialah menghadapi cabaran ini dengan segala kebijaksanaan.

BILA NAK SIASAT SAMPAI MATI?

Posted: 16 Mar 2011 08:12 PM PDT


PAC PERAK TERIMA ADUAN MAKLUMAT BOCOR - mstar

Jawatankuasa Kira-kira Wang Awam (PAC) Perak telah menerima aduan mengenai maklumat yang bocor berhubung tender di beberapa jabatan kerajaan negeri.

Pengerusi jawatankuasa itu, Raja Ahmad Zainuddin Raja Omar, yang menyifatkan perkara itu serius, berkata ia memberikan kesan kepada kerajaan negeri.

Beliau memberitahu Bernama bahawa aduan yang diterima juga melibatkan seorang individu yang memiliki beberapa syarikat dan memperoleh tender melalui satu daripada syarikat itu.

"Kebocoran maklumat tender tidak akan berlaku sekiranya tiada kerjasama antara kontraktor dan kakitangan jabatan terbabit," kata Raja Ahmad Zainuddin sambil menjelaskan bahawa PAC akan menyiasat perkara itu.

KAH KAH KAH
KAH KAH KAH
KAH KAH KAH


woit… SIAPA DIA INDIVIDU INI?..... kah kah kah..

kah kah kah… PASAL APA BUAT BERITA TERGANTUNG…. kah kah kah..

kah kah kah… INI KES BESAR… INI MESTI AHLI GEROMBOLAN… kah kah kah…

kah kah kah..BERITA MACAM INI POTONG STIM... kah kah kah..

kah kah kah...PA CHU CHENG... TAK CUKUP SYARAT... kah kah kah..

kah kah kah… KALAU DARI PAKATAN… MEDIA SUDAH SIAP SEDIA… kah kah kah..

kah kah kah… HEBOH DALAM MEDIA…. GAMBAR ADA… NAMA PUN ADA… kah kah kah..

kah kah kah…MALAH GAMBAR RUMAH DAN ANAK ISTERI PUN ADA…. kah kah kah

woit… DALAM BERITA HANYA SEBUT INDIVIDU…kah kah kah..

woit ... INI ERTINYA SEDANG KAUTIM…. kah kah kah..

nota:
tunggu dan lihat
berita ini akan hilang bagitu saja
macam cerita norita dan lelaki X
kah kah kah

tt.

Jawi biar Umno guna tanah wakaf tanpa sewa?

Posted: 16 Mar 2011 08:07 PM PDT

KUALA LUMPUR, 16 Mac: Ahli Parlimen Titiwangsa, Dr Lo' Lo' Mohd Ghazali mendakwa Jabatan Islam Wilayah Persekutuan (Jawi) menyalahgunakan tanah wakaf apabila membiarkan Umno Bahagian Titiwangsa menggunakannya sebagai bilik gerakan.
Lo' Lo' berkata, sebagai tanah wakaf yang diamanahkan kepada Jawi, kementerian berkaitan tidak seharusnya membiarkan perkara itu berlaku kerana ianya satu amanah kepada Jawi apatah lagi bil air dan elektrik dibiayai oleh Jawi.
Menurutnya, tanah yang terletak di Datuk Keramat, Kuala Lumpur itu dahulunya digunakan oleh Jabatan Pendaftaran Negara namun diberikan kepada Umno Titiwangsa beberapa tahun dahulu.
"Saya ingin dapatkan penjelasan daripada menteri yang menjaga hal ehwal Islam Jabatan Perdana Menteri, ada satu tanah di Keramat yang dulunya pernah menjadi pejabat pendaftaran dan saya difahamkan tanah itu kepunyaan Jawi dan kemungkinan besar adalah tanah wakaf.
"Saya difahamkan Umno tak bayar sewa sedangkan kalau ini adalah tanah wakaf ia adalah satu amanah kepada Jawi untuk memastikan untuk dapat sewaan. Air dan elektrik dibayar oleh Jawi," kata beliau sewaktu membahaskan titah Yang di-Pertuan Agong di Dewan Rakyat hari ini.
Beliau menambah, perkara itu pernah diadukan kepada Jawi tetapi pihak Jawi tidak melakukan apa-apa tindakan.
"Saya pernah bangkitkan kepada pengarah Jawi dan Menteri yang bertanggungjawab. Mereka kata apa salahnya mereka (Umno) guna, tak apalah sesama Islam," katanya.
Sementara itu, beliau turut meminta Kementerian Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar membangunkan pasar Chow Kit yang sudah usang.
"Saya mohon kerajaan buktikan kepada rakyat dengan bangunkan pasar Chow Kit. Pasar Chow Kit itu daripada dahulu macam itulah rupanya.
"Kalau jumlah RM20 juta boleh diberi kepada Masjid Jamek saya minta jumlah saya diberi untuk pembangunan Chow Kit.
"Buktikan kalau serius nak bangunkan kawasan perniagaan, bangunkan Chow Kit, jangan sampai orang nampak seperti pasar koboi," katanya

MB Selangor utus surat kepada PM minta penjelasan berhubung projek ‘River of Life’

Posted: 16 Mar 2011 07:56 PM PDT

SHAH ALAM, 16 Mac – Menteri Besar Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim telah mengutus surat kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak untuk mendapatkan penjelasan berhubung projek ''River Of Life'' bagi pembersihan Sungai Klang di bawah Program Transformasi Ekonomi (ETP).
Surat itu dihantar semalam, katanya dalam kenyataan hari ini.
Abdul Khalid berkata suratnya itu menjelaskan Selangor memulakan usaha membersihkan Sungai Klang kira-kira setahun lepas sebelum projek ''River of Life'' yang dibahagikan kepada tiga aspek iaitu pembersihan, pengindahan dan pembangunan diumumkan oleh kerajaan.
Katanya, kerajaan Selangor juga telah menyenarai pendek tiga syarikat untuk menjalankan kerja-kerja pembersihan Sungai Klang.
Sehubungan itu, beliau menyarankan Perdana Menteri mengadakan mesyuarat dengan tiga syarikat berkenaan bagi melihat teknologi yang dicadangkan oleh syarikat terbabit.
Projek "River of Life" dianggarkan bernilai antara RM8 bilion dan RM10 bilion dengan Fasa 1 dianggarkan berjumlah RM1 bilion hingga RM2 bilion. – Bernama

Demo aman bantah politikkan DNA Anwar

Posted: 16 Mar 2011 07:53 PM PDT

NIBONG TEBAL, 16 Mac: Angkatan Muda Keadilan (AMK) Pulau Pinang dengan kerjasama AMK Nibong Tebal, PAS dan DAP mengadakan demonstrasi membantah tindakan sesetengah pihak yang cuba mempolitikkan isu DNA Datuk Seri Anwar Ibrahim.
Ketuanya, Amir Md Ghazali ketika mengetuai demonstrasi aman di perkarangan tol Jawi petang tadi, berkata, bantahan yang diadakan oleh badan bukan kerajaan atau NGO kebelakangan ini adalah didalangi oleh Umno dan Barisan Nasional (BN).
"Mereka cuba campur tangan dalam kes yang melibatkan perbicaraan mahkamah. Sepatutnya kes yang sedang dibicarakan jangan dipolitikkan semata-mata untuk kepentingan politik pihak tertentu.
"Apabila kes ini cuba ditangani secara rakus dan protes, akhirnya kuasa mahkamah itu sendiri tercalar. Sepatutnya sebagai sebuah parti yang menggelarkan diri mereka sebagai matang dan profesional, Umno dan BN tidak seharusnya menjadi dalang dalam mempolemikkan isu ini.
"Sekiranya isu DNA ini boleh mereka desak, protes dan demo, apakah kita boleh mengharapkan adanya keadilan dalam menangani isu yang melibatkan Datuk Seri Anwar ini," tanya beliau lagi.
Tambahnya lagi, protes aman itu adalah bagi membuktikan kepada masyarakat bahawa DNA milik Anwar tidak boleh disalahgunakan oleh pihak-pihak tertentu bagi kepentingan politik mereka.
"Kami AMK tetap mempertahankan DNA Datuk Seri Anwar Ibrahim dari disalahgunakan oleh Umno dan BN. Kami juga menuntut supaya Datuk Seri Najib supaya tidak memperalatkan sistem keadilan dalam negara, semata-mata untuk menguburkan karier politik Anwar yang menjadi cabaran besar kepada Umno dan BN selama ini," ujarnya lagi.

Saifuddin Kepada Gobala: Kita Jumpa Di Mahkamah

Posted: 16 Mar 2011 07:53 PM PDT

KUALA LUMPUR 17 MAC : Ahli parlimen Machang, Saifuddin Nasution berkata, beliau sedia untuk bertemu ahli parlimen Bebas dari Padang Serai, N Gobalakrishnan di mahkamah berhubung dakwaan mengeluarkan kenyataan fitnah terhadapnya.

Saifuddin ketika ditemui di lobi parlimen hari ini berkata, beliau juga sama sekali tidak akan membuat permohonan maaf seperti yang dituntut oleh Gobala.

"Saya menerima notis saman daripada peguam Gobala semalam yang menuntut dua perkara. Yang pertama ialah mulai semalam dalam masa tujuh hari . Yang kedua,jika saya gagal berbuat demikian proses saman libel akan dimulakan. Yang pertama reaksi saya ialah saya menolak sama sekali tuntutan untuk saya memohon maaf," kata Saifuddin kepada TV Selangor.

Gobala pada Selasa berkata, beliau akan mengemukakan saman RM12 juta ke atas Saifuddin kerana mendakwa beliau menerima habuan daripada pihak tertentu untuk keluar dari Parti Keadilan Rakyat.

Beliau juga memberi tempoh tujuh hari kepada Saifuddin yang juga Setiausaha Agung PKR untuk membuat permohonan maaf mengenai hal itu.

Namun menurut Saifuddin beliau tidak akan berganjak dari kenyataannya sebelum ini.

"Alasan saya ialah saya telah ketengahkan beberapa fakta yang mengukuhkan kenyaaan awal saya mengenai punca dan sebab musabab kenapa beliau telah mengkhianati parti walaupun bertanding atas tiket KEADILAN kemudian mereka-reka segala alasan melalut untuk mengesahkan atau mensahihkan  tindakannya mengkhianati parti,"jelasnya lagi.

Katanya, sepanjang 12 tahun mengenali Gobala dalam PKR, beliau tahu kemampuan kewangan wakil rakyat itu.

"Isu yang saya timbulkan ialah selama 12 tahun mengenali beliau, beliau langsung tidak punya keupayaan kewangan apa lagi membuat bayaaran mencecah angka jutaan,"katanya.

Krisis Nuklear : Tokyo lengang angkara radiasi

Posted: 16 Mar 2011 07:51 PM PDT


LAMPU jalan dan iklan lampu neon ditutup di daerah fesyen Ginza, Tokyo semalam.


TOKYO, Jepun - Bandar raya ini yang merupakan antara yang paling sesak di dunia kini sepi seperti bandar hantu semalam dengan lokasi-lokasi tumpuan ramai termasuk restoran sushi dan kedai mi bertukar menjadi lengang.
Kebanyakan sekolah ditutup manakala pekerja-pekerja sektor swasta dibenarkan berada di rumah.
Lapangan terbang-lapangan terbang di sini pula dipenuhi dengan orang ramai berbaris panjang untuk menunggu penerbangan keluar dari sini.
Situasi itu berlaku ketika pihak berkuasa Jepun bertungkus-lumus untuk mengelak negara itu ditimpa bencana nuklear akibat empat letupan di loji nuklear Fukushima yang bermula pada minggu lalu.
Loji nuklear tersebut yang dimiliki Syarikat Tenaga Elektrik Tokyo (TEPCO), terletak 240 kilometer dari bandar raya ini.
"Lihatlah sendiri, keadaan dalam bandar raya ini lengang seperti pada hari Ahad, langsung tiada kereta," kata seorang pemandu teksi berusia 62 tahun, Kazushi Arisawa ketika menunggu lebih sejam di luar sebuah menara pejabat yang mana sebelum ini, dia boleh mendapat pelanggan dalam masa cuma beberapa minit.
Kebanyakan penduduk di sini menyimpan makanan dan memilih untuk berada di rumah.

Krisis Nuklear : Lagi bahaya radiasi di loji Fukushima

Posted: 16 Mar 2011 07:50 PM PDT


GAMBAR yang disiarkan semalam menunjukkan salah sebuah loji nuklear yang musnah di loju Fukushima Daiichi di Fukushima, timur laut Jepun.


TOKYO - Loji nuklear di Fukushima-Daiichi, Fukushima dibiarkan kosong beberapa jam semalam selepas peningkatan radiasi memaksa pekerja-pekerja kecemasan melarikan diri untuk menyelamatkan nyawa mereka.
Keadaan tersebut menyebabkan pihak berkuasa menembak meriam air dalam usaha untuk menyejukkan beberapa reaktor nuklear yang terbakar di loji berkenaan.
Semua 50 pekerja kecemasan yang bertungkus- lumus cuba menyejukkan reaktor-reaktor nuklear itu berundur beberapa ratus meter dari loji Fukushima-Daiichi selepas tahap radiasi menjadi terlalu merbahaya.
Sebelum ini terdapat empat letupan yang berlaku di reaktor tersebut. Kadar tinggi radiasi itu kemudian menurun semula pada malam semalam.
Bagaimanapun, Menteri Industri Perancis, Eric Besson mendakwa Jepun gagal mengawal situasi di Fukushima dan negara itu kini di ambang malapetaka nuklear.
"Tidak perlu lagi berdolak-dalik. Mereka (kerajaan Jepun) telah gagal mengawal situasi di Fukushima. Ini adalah pendapat kami walaupun ia bukan apa yang dikatakan oleh mereka," ujarnya.
Pemerintah Perancis turut menasihatkan rakyat mereka supaya meninggalkan Jepun sebagai langkah berjaga-jaga.
Pada hari yang sama, beberapa buah helikopter tentera gagal menyelesaikan misi untuk menyejukkan reaktor-reaktor nuklear itu dengan menggunakan kaedah mencurahkan air dari udara.
Sebelum itu, pasukan-pasukan kecemasan terbabit mengepam air laut ke dalam reaktor-reaktor nuklear itu dengan menggunakan jentera bomba tetapi usaha tersebut terhenti seketika selepas mereka berundur.
Sebanyak empat reaktor loji nuklear Fukushima yang terletak 240 kilometer dari sini, mengalami kerosakan sejak gempa bumi kuat berukuran 9 pada skala Richter dan tsunami melanda Jepun pada Jumaat lalu.
Kebimbangan berlakunya kebocoran radiasi menyebabkan kerajaan Jepun memindahkan 180,000 penduduk yang tinggal di sekitar loji itu.
Lebih 140,000 lagi penduduk yang berada dalam lingkungan 30 kilometer dari loji nuklear Fukushima-Daiichi diminta tidak keluar rumah.
Sementara itu, pihak berkuasa keselamatan Perancis menyatakan, krisis loji nuklear Fukushima-Daiichi kini berada pada tahap enam dan semakin menghampiri kemalangan nuklear di Chernobyl pada 1986.
Tsunami yang berlaku pada Jumaat lalu itu dianggarkan meragut lebih 10,000 nyawa.
Angka kematian masih belum diketahui kerana anggota-anggota penyelamat masih belum melakukan kerja-kerja mencari di semua kawasan yang musnah akibat ombak setinggi 10 meter.
Sementara itu, salji yang turun semalam di kawasan bencana menyukarkan lagi kerja-kerja untuk mencari mangsa yang terselamat dalam tragedi tsunami.
Satu lagi gempa bumi sekuat 6.0 pada skala Richter turut melanda Jepun semalam.
Gempa bumi itu berpusat 96 kilometer ke timur Tokyo dan gegaran dapat dirasakan di timur negara ini.
Ia berpusat dalam Lautan Pasifik pada kedalaman 25 kilometer pada pukul 12.52 tengah hari waktu tempatan. Namun, amaran tsunami tidak dikeluarkan. - Agensi

Krisis Nuklear : Ancaman Radiasi Meningkat

Posted: 16 Mar 2011 07:48 PM PDT


Tokyo: Jepun belum dapat menyelesaikan masalah loji nuklearnya di Fukushima selepas pekerja diarahkan meninggalkan seketika tempat itu semalam kerana tahap radiasi meningkat.

Gambar: PENDUDUK Fukushima diperiksa radiasi sebaik tiba di bandar Nihonmatsu.

Pihak berkuasa berkata, tahap radiasi di ibu negara itu 10 kali tinggi daripada normal tetapi tidak membahayakan kesihatan manusia di bandar yang mempunyai 13 juta penduduk.

Pencemaran radiasi dilaporkan melanda Tokyo sejak 24 jam lalu meskipun pada tahap rendah dan kebakaran di loji nuklear berkenaan awal daripada itu meningkatkan lagi kebimbangan, lapor agensi berita Kyodo.

Pakar nuklear dan ahli akademik berkata, penyelesaian sedang dicari untuk mengawal kebocoran radiasi di loji Daiichi, wilayah Fukushima bagi mengelakkannya menjadi bencana nuklear paling teruk dalam sejarah.

"Ini adalah mimpi buruk yang berlaku perlahan-lahan," kata pakar penyelidik di Pusat Pengajian Antarabangsa, Institut Teknologi Massachusetts, Dr Thomas Neff.

Pekerja loji itu cuba membina laluan bagi membolehkan jentera bomba masuk ke rektor nombor 4 yang terbakar. Stesen televisyen NHK menunjukkan asap atau wap kelihatan naik di kemudahan itu kira-kira jam 1 tengah hari (waktu tempatan).

Bimbang dengan krisis yang dihadapi pekerja loji yang bekerja termasuk keletihan selepas bekerja berhari-hari sejak gempa bumi melanda, pihak berkuasa mengarahkan 750 pekerja untuk pulang dan hanya tinggal 50.

Mereka yang tinggal diarahkan keluar sejam selepas itu kerana tahap radiasi terlalu tinggi tetapi kemudian dibenarkan kembali, kata pegawai rasmi.

Pihak berkuasa menghabiskan beberapa hari terdesak untuk mengelakkan air yang digunakan untuk menyejukkan radioaktif daripada mendidih yang boleh menyebabkan kepanasan dan membebaskan bahan radiasi berbahaya di atmosfera.

Tahap 400 millisievert sejam direkodkan berdekatan rektor nombor 4, kata kerajaan. Pendedahan kepada lebih 100 millisieverts setahun boleh membawa kepada kanser, kata Persatuan Nuklear Dunia.

Perdana Menteri Jepun, Naoto Kan meminta 140,000 penduduk yang tinggal dalam lingkungan 30 kilometer dari loji itu supaya tidak keluar rumah.

Jepun bimbang kebocoran serius bermakna ia akan sama dengan insiden nuklear paling teruk sejak Chernobyl di Ukraine pada 1986.

Sejak gempa bumi dan tsunami melanda Jumaat lalu, empat letupan berlaku di loji nuklear yang rosak itu, terbaru letupan di reaktor nombor 2 dan 4.

Angka kematian rasmi kerana gempa dan tsunami mencecah 4,000 manakala lebih 7,000 lagi senaraikan sebagai hilang.

Salji menjejaskan lagi keadaan ribuan mangsa yang kehilangan tempat tinggal akibat gempa dan tsunami kerana terpaksa bermalam dengan kesejukan akibat bekalan elektrik terputus.

Kebimbangan terus menyelubungi kerana radiasi dikhuatiri sampai kepada penduduk di barat laut Amerika Syarikat dan Kanada.

Pihak berkuasa memberi amaran orang ramai yang terdedah kepada radiasi supaya mengambil pottasium iodin bagi melindungi daripada kanser.

Radiasi nuklear menjadi isu sensitif bagi Jepun selepas kejadian paling teruk melanda negara itu ketika pengeboman bom atom di Nagasaki dan Hiroshima pada 1945. – Reuters






Krisis Nuklear : Pelepasan radioaktif tidak mungkin sampai ke Malaysia..!!!

Posted: 16 Mar 2011 07:47 PM PDT

Japanese Defence Force members walk past the 4,724-tonne freighter 'M.V. Asia Symphony' lying on a pier after being hit by the tsunami, at the port in Kamaishi city, Iwate prefecture on March 16, 2011. All 17 Filipino crew are safe living at an emergency shelter near the port.
Japanese Defence Force members walk past the 4,724-tonne freighter 'M.V. Asia Symphony' lying on a pier after being hit by the tsunami, at the port in Kamaishi city, Iwate prefecture on March 16, 2011. All 17 Filipino crew are safe living at an emergency shelter near the port.
Japanese Defense Force members search for victims at the port in Kamaishi city, Iwate prefecture on March 16, 2011. The official toll of the dead and missing following a devastating earthquake and tsunami that flattened Japan's northeast coast has topped 11,000, with 3,676 confirmed dead, police said. The total number of people unaccounted for in the wake of Friday's twin disasters rose by more than 800 to 7,558, the national police agency said in its latest update.
Japanese Defense Force members search for victims at the port in Kamaishi city, Iwate prefecture on March 16, 2011. The official toll of the dead and missing following a devastating earthquake and tsunami that flattened Japan's northeast coast has topped 11,000, with 3,676 confirmed dead, police said. The total number of people unaccounted for in the wake of Friday's twin disasters rose by more than 800 to 7,558, the national police agency said in its latest update.
A man looks on as US rescue workers search for survivors in a house in Kamaishi, Iwate prefecture on March 16, 2011, after the devasting earthquake and ensuing tsunami on March 11. The official toll of the dead and missing following a devastating earthquake and tsunami that flattened Japan's northeast coast has topped 11,000, with 3,676 confirmed dead, police said. The total number of people unaccounted for in the wake of Friday's twin disasters rose by more than 800 to 7,558, the national police agency said in its latest update.
A man looks on as US rescue workers search for survivors in a house in Kamaishi, Iwate prefecture on March 16, 2011, after the devasting earthquake and ensuing tsunami on March 11. The official toll of the dead and missing following a devastating earthquake and tsunami that flattened Japan's northeast coast has topped 11,000, with 3,676 confirmed dead, police said. The total number of people unaccounted for in the wake of Friday's twin disasters rose by more than 800 to 7,558, the national police agency said in its latest update.
Members of the French rescue team look for victims in collapsed buldings as snow falls, after the recent tsunami and earthquake in Natori, Miyagi Prefecture, on March 16, 2011. The official toll of the dead and missing following a devastating earthquake and tsunami that flattened Japan's northeast coast has topped 11,000, with 3,676 confirmed dead, police said. The total number of people unaccounted for in the wake of Friday's twin disasters rose by more than 800 to 7,558, the national police agency said in its latest update.
Members of the French rescue team look for victims in collapsed buldings as snow falls, after the recent tsunami and earthquake in Natori, Miyagi Prefecture, on March 16, 2011. The official toll of the dead and missing following a devastating earthquake and tsunami that flattened Japan's northeast coast has topped 11,000, with 3,676 confirmed dead, police said. The total number of people unaccounted for in the wake of Friday's twin disasters rose by more than 800 to 7,558, the national police agency said in its latest update.
Crews using heavy construction equipment tear down the remains of a building in Kamaishi on March 16, 2011, following the devasting earthquake and ensuing tsunami on March 11.
Crews using heavy construction equipment tear down the remains of a building in Kamaishi on March 16, 2011, following the devasting earthquake and ensuing tsunami on March 11.
Crews use heavy equipment to clear debris in Kamaishi on March 16, 2011, following the devasting earthquake and ensuing tsunami on March 11.
Destruction is seen in Kamaishi on March 16, 2011, following the devasting earthquake and ensuing tsunami on March 11.
Cars and parts of houses float in the sea in front of a destroyed port facilities in Kamaishi on March 16, 2011, following the devasting earthquake and ensuing tsunami on March 11.
Cars and parts of houses float in the sea in front of a destroyed port facilities in Kamaishi on March 16, 2011, following the devasting earthquake and ensuing tsunami on March 11.
Cars and parts of houses are jammed up against a building in Kamaishi on March 16, 2011, following the devasting earthquake and ensuing tsunami on March 11.
Cars and parts of houses are jammed up against a building in Kamaishi on March 16, 2011, following the devasting earthquake and ensuing tsunami on March 11.
Braving falling snow, a woman carries her household goods from the rubble Wednesday, March 16, 2011 in Miyako, Iwate Prefecture, five days after an earthquake and a tsunami devastated northeastern coastal towns in Japan.
Braving falling snow, a woman carries her household goods from the rubble Wednesday, March 16, 2011 in Miyako, Iwate Prefecture, five days after an earthquake and a tsunami devastated northeastern coastal towns in Japan.
Braving in snow an elderly woman carries water bottles on her bicycle Wednesday, March 16, 2011 in Rikuzentakata, Iwate Prefecture, five days after an earthquake and a tsunami devastated northeastern coastal towns in Japan.
Braving in snow an elderly woman carries water bottles on her bicycle Wednesday, March 16, 2011 in Rikuzentakata, Iwate Prefecture, five days after an earthquake and a tsunami devastated northeastern coastal towns in Japan.

Pelepasan radioaktif tidak mungkin sampai ke Malaysia

KUALA LUMPUR 16 Mac – Pelepasan radioaktif ekoran loji kuasa nuklear Fukushima Daiichi yang terjejas akibat kejadian gempa bumi dan tsunami di Jepun Jumaat lepas, adalah rendah dan tidak mungkin akan sampai ke Malaysia, kata Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi, Datuk Seri Dr Maximus Ongkili.
"Maklumat dari Jabatan Meteorologi Malaysia menunjukkan arah dan pergerakan angin adalah ke timur dan timur laut Jepun. Oleh kerana pelepasan radioaktif adalah rendah, tidak mungkin ia akan sampai ke negara kita," katanya dalam kenyataan di sini hari ini.
Beliau berkata, pemantauan melalui Sistem Pemonitoran Radiologi Alam Sekitar (ERMS) di enam lokasi seluruh Malaysia iaitu Chuping, Ipoh, Kota Kinabalu, Kuantan, Kudat dan Senai masih menunjukkan paras sinaran di Malaysia berada pada paras normal iaitu 0.17 uSv/jam.
"Had dedahan sinaran orang awam adalah 0.50 uSv/jam," katanya.
Menerusi mekanisme pengawalan masuk bahan radioaktif sama ada melalui kargo atau manusia melalui Sistem Pemonitoran Portal yang dipasang di lapangan terbang antarabangsa KLIA, Kota Kinabalu, Kuching dan Pulau Pinang sejak 2009 juga menunjukkan tiada kadar dedahan melebihi paras normal dikesan sehingga kini, katanya.
Ongkili berkata, kementeriannya melalui Lembaga Perlesenan Tenaga Atom (AELB) dan Agensi Nuklear Malaysia terus memantau situasi di Jepun sehingga kini. – Bernama\…..
………………………………………………………………………………………

Lebih baik tidak bina loji kuasa nuklear -Dr Mahathir

CYBERJAYA 16 Mac – Bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad mengulangi pendiriannya bahawa Malaysia tidak perlu memiliki sebuah loji tenaga nuklear.
"Anda tahu pandangan saya tentang hal ini. Kita tidak begitu arif mengenai reaksi bahan ini," katanya kepada pemberita bila ditanya tentang pandangannya berhubung loji seumpama itu.
Dr Mahathir berkata, radiasi yang bocor dari loji tenaga nuklear Jepun yang terjejas akibat tsunami setelah gempa dengan kekuatan magnitud 9.0, menyokong pandangannya itu.
"Sebaik saja dihidupkan, ia menjadi radioaktif. Orang tidak tahu bagaimana untuk mengendali bahan buangannya," katanya.
Dr Mahathir menarik perhatian ketika beliau menjadi perdana menteri, kerajaan telah memutuskan empat strategi bahan bakar iaitu minyak, gas, arang batu, hidro, dan "tidak termasuk nuklear". – Bernama
……………………………………………………………………………………………………..

Hentikan Segera… Hanya risiko yang menanti…

Saya turut serta rakan-rakan Ahli Parlimen yang lain di dalam solidariti dan menyampaikan ucapan takziah kepada Negara serta rakyat Jepun. Ribuan nyawa manusia telah kehilangan akibat tragedi tersebut. Ribuan manusia bersedih di atas kehilangan dan kematian keluarga tercinta. Malah seluruh dunia berdukacita diatas bencana yang Alam Sekitar dan keselamatan penduduk bukan merupakan satu isu yang selalu mendapat perhatian awam di Malaysia sehinggalah tragedi seperti ini berlaku dan kita semua telah menyaksikan dengan perasaan gerun bercampur terharu serta sedih melalui kaca televisyen tentang bagaimana dasyatnya keadaan di Negara Jepun apabila tsunami melanda.
Sehubungan dengan perbahasan Alam Sekitar ini, saya ingin membawa isu berkenaan refinery plant ataupun logi pemprosesan rare earth kepunyaan Lynas Corp Ltd di Kuantan. Perkara ini telah saya bangkitkan buat pertama kalinya di dewan yang mulia ini pada 18 November 2008 dan seterusnya buat beberapa kali lagi. Namun perkara ini masih belum dianggap penting oleh Kerajaan Malaysia. Projek ini masih diteruskan sehinggalah seorang wartawan NYT, Keith Bradsher telah terbang jauh ke Kuantan untuk membuat penyelidikan dan seterusnya akhbar New York Times pada 7 November 2011.
Apabila masyarakat antarabangsa mula mengambil perhatian tentang perkembangan yang berlaku di Malaysia berkenaan isu ini, maka rakyat di Malaysia juga sudah mula bercakap dan berbahas di kedai kopi serta di media sosial dan internet.
Setelah lebih dua tahun berbahas mengenai isu ini saya masih tidak faham apakah rasionalnya Kerajaan Pusat mahupun Kerajaan Negeri Pahang bertegas dan beria-ia mahu meneruskan projek ini. Jelas tiada siapa yang akan mendapat keuntungan dari projek ini.
Memang industri ini merupakan industri yang strategik akan tetapi, wajarkah Malaysia melibatkan diri didalam keadaan tiada keuntungan buat Negara kita? Memang kita tiada mendapat keuntungan langsung. Hanya risiko yang menanti.
Hanya risiko yang menanti
Saya jelaskan dan tegaskan keadaan ini adalah kerana:-
1. LYNAS CORPORATION LTD merupakan syarikat milik penuh Australia (tiada 'local partner' di atas kertas). Maksudnya tiada syarikat milik rakyat Malaysia yang akan mendapat keuntungan dengan projek ini.
2. LYNAS CORPORATION LTD dianugerahkan oleh MITI "Strategic Pioneer Status" – tidak perlu membayar cukai import atau export selama 12 tahun. Maka tiada keuntungan buat Malaysia dari segi cukai korporat yang dikutip. Syarikat LYNAS Corp Ltd akan mendapat US$1.7 billion setahun daripada nilai export rare earth dan Malaysia tidak akan dapat satu sen pun dalam bentuk cukai selama 12 tahun.
3. Logi pemprosesan rare earth di Gebeng apabila beroperasi hanya akan mengambil 450 orang pekerja (tidak 'labour intensive'). Kebanyakan pekerja pula akan merupakan tenaga mahir dari luar Negara dan sedikit sahaja bilangan buruh dari tempatan.
Yang ada kesan ke atas kita, hanyalah risiko di atas sisa buangan thorium yang mengandungi bahan radioaktif. Malaysia mendapat penghormatan menjadi "dumping ground" atau tapak buangan sisa bahan radioaktif dan rakyat Kuantan menjadi mangsa tak pasal-pasal.
Di seluruh dunia, buat ketika ini, selain di Negara China, hanya Negara India yang punyai logi pemprosesan rare earth – itu pun dalam skala yang amat kecil. Malaysia pula merupakan hanya satu-satu Negara di dunia yang akan melibatkan diri dalam pemprosesan rare earth ini di dalam rangka masa 30 tahun kebelakangan ini. Apabila seluruh dunia sudah punyai kesedaran tentang bahaya rare earth dan menolak untuk memproses bahan ini selama lebih tiga dekad, Malaysia buat keputusan untuk menerima pula?
Cucu-cicit boleh jadi mangsa
Negara China memang ada kepentingan untuk memproses "rare earth", kerana mereka sekarang mengawal pasaran dunia di dalam industri strategik ini. Malah kilang LYNAS di Negara China sebelum ini diarahkan tutup kerana Negara Cina mahu mengawal pasaran dunia. Sekarang ini Negara China juga meletakkan embargo ke atas "rare earth" ini demi untuk menjaga harga di pasaran dunia dan mengaut keuntungan yang lebih banyak.
Negara Amerika Syarikat dan Canada juga mempunyai deposit "rare earth" akan tetapi berhenti melombong bahan ini kerana Negara China dapat menghasilkannya dengan lebih murah. Negara China yang mempunyai lombong "rare earth" mereka sendiri, mempunyai lebih kurang 30% daripada deposit di dunia akan tetapi mengawal 97% dari produk rare earth dalam pasaran. Maka di atas sebab itu mereka ada sebab untuk meneruskan pemprosesannya di sana, walaupun logi pemprosesan mereka di Shanghai sungguh-sungguh tidak menepati piawaian Alam Sekitar yang di tetapkan dunia antarabangsa.
Malaysia tiada lombong "rare earth" dan Malaysia tidak PERLU untuk proses "rare earth" ini. Seluruh dunia selama tiga dekad sudah pun menolak untuk memproses bahan ini.
Penegasan dari saya ialah Negara Malaysia mahupun Kerajaan Negeri Pahang tidak mendapat keuntungan dari jumlah export LYNAS CORP sebanyak US$1.7 billion setahun hasil dari pemprosesan bermula pada penghujung tahun ini.
Apa yang rakyat Malaysia, khususnya warga Kuantan hanya akan dapat ialah sisa buangan yang mengandungi thorium. Satu bahan yang radioaktif serta juga carcinogenic (boleh menyebabkan cancer).
Yang paling merisaukan ialah, kesan-kesan negatif dari bahan buangan radiaoaktif bukan sahaja akan berlarutan selama satu atau dua tahun – tetapi beribu-ribu tahun!!! Ini bermaksud, Cucu kita, cicit kita, dan cucu kepada cicit kita juga boleh menjadi mangsa!
Kenyataan PM dan TPM
Saya di fahamkan bahawa Malaysian Atomic Energy Licensing Board (AELB) hanya mengeluarkan lesen kepada LYNAS Corp Ltd untuk bina logi pemprosesan di gebeng Kuantan akan tetapi belum lagi mengeluarkan Lesen untuk beroperasi memproses rare earth. (Memetik Kenyataan Ketua Pengarah AELB)
Timbalan Perdana Menteri juga berkata beliau tidak pasti samada logi Lynas di Gebeng sudah mendapat kebenaran beroperasi atau tidak. Timbalan Perdana Menteri juga berkata beliau akui bahawa ada kerisauan rakyat berkenaan pembinaan logi rare earth di Gebeng Kuantan ini.
Akan tetapi Perdana Menteri sudah pun membuat kenyataan bahawa semua langkah keselamatan telah diambil di logi Lynas Gebeng. Mana mungkin PM membuat kenyataan demikian di dalam keadaan AELB masih lagi meneliti prosedur keselamatan berkenaan pengurusan sisa buangan di logi Lynas.
Sehubungan dengan itu, saya ingin bertanya kepada AELB selain dari laporan dalaman agensi, adakah AELB sudah berusaha mendapatkan laporan dan kajian dari Badan Bebas (Independent Risk Assessment) berkenaan risiko yang akan kita bakal hadapi dan impak daripada bahan sisa buangan yang mengandungi thorium ini. Selama ini apabila saya menuntut satu DEIA dibuat ke atas projek ini, pihak Kementerian buat tak tahu juga.
Tregedi Bukit Merah
Buat masa ini LYNAS masih belum ada perancangan konkrit berkenaan bagaimana sisa yang mengandungi thorium itu akan diselenggara.
Saya tegaskan di sini bahawa apa yang terbaik patut dilakukan oleh AELB ialah hentikan segala niat untuk keluarkan lesen memproses rare earth kepada LYNAS. Logi LYNAS kini masih di dalam binaan dan belum bermula operasi sehingga penggal terakhir tahun ini. AELB masih sempat balik ke pangkal jalan dan buat keputusan yang terbaik demi rakyat.
Adakah kita mahu tunggu ada kes seperti di Bukit Merah, ada anak pekerja yang lahir cacat, abnormal, baru kita mahu bertindak? Adakah nyawa dan keselamatan rakyat Kuantan begitu tidak berharga kepada Kerajaan Malaysia?
Pada ketika ini, kebanyakan rakyat Kuantan sudah pun menyedari risiko yang dibawa oleh logi Lynas ini dan sedang bangkit untuk menyatakan ketidakpuasan hati mereka. Sekiranya selama ini pihak MOSTI, Kerajaan tempatan mahupun LYNAS mampu memperkecilkan isu ini dengan membuat "PR exercise", kini tidak lagi.
Selaku wakil rakyat di Kuantan usaha saya membela keselamatan rakyat Kuantan akan saya teruskan sehinggalah logi pemrosesan LYNAS yang kini dalam binaan ditutup dan kita hantar mereka balik ke Australia. Kalau mereka terdesak sangat mahu memproses rare earth mereka, buat lah logi pemprosesan di Negara mereka sendiri.
Sehubungan dengan itu, saya gesa sekali lagi, AELB, untuk hentikan serta merta segala usaha yang menjurus kepada pengeluaran lesen kepada LYNAS untuk beroperasi. Malah pada saya isu ini tidak seharusnya timbul untuk dibahaskan kerana Kerajaan Malaysia sepatutnya sudah awal-awal lagi menolak projek yang tidak mendatangkan manfaat serta tidak membawa keuntungan serta faedah di dalam semua aspek kepada Negara ini.
Latar belakang maklumat Pemprosesan bahan yang sama di Malaysia sebelum ini:
1. November 1979: Syarikat Asian Rare Earth (ARE) dibentuk untuk mengekstrak itrium (sejenis unsur nadir bumi) daripada monazit. Sisa buangan yang menjadi milik kerajaan Negeri Perak akan disimpan kerana berpotensi sebagai sumber tenaga nuklear.
2. Jun 1982: Penduduk Parit, Perak mendapat tahu kerajaan telah memilih kawasan seluas sembilan ekar, kira-kira 6 km dari penempatan mereka untuk dijadikan tapak penimbunan sisa radioaktif syarikat ARE. Ekoran bantahan hebat daripada jawatankuasa penduduk serta lain-lain pertubuhan politik dan sosial, kerajaan membatalkan cadangan itu dan kemudian mula mencari tapak baru. Kilang ARE mula beroperasi di KM 7.2, Jalan Lahat di Bukit Merah.
3. 24 Mei 1985: Kira-kira 6,700 penduduk Papan dan pekan-pekan yang berhampiran menandatangani satu surat bantahan dan menghantarnya kepada Perdana Menteri, Menteri Besar Perak, Menteri Kesihatan serta Menteri Sains, Teknologi dan Alam Sekitar. Kemudian seramai 200 penduduk Papan membantah tapak pembuangan yang dicadangkan. Mereka menyekat jalan yang menuju ke tapak itu. Pelbagai tunjuk perasaan telah diadakan oleh masyarakat setempat sebagai membantah tindakan kerajaan ini.
Kemudian pada 19 September 1985, sekumpulan tiga orang dari Agensi Tenaga Atom Antarabangsa (IAEA) Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu mengunjungi tapak buangan di Papan atas jemputan kerajaan Malaysia. Mereka mengisytiharkan tapak buangan itu tidak selamat.
4. 11 Januari 1985: Selepas mesyuarat kabinet yang dipengerusikan oleh Timbalan Perdana Menteri ketika itu, Musa Hitam, kerajaan mengambil keputusan memindahkan tapak buangan sisa ke Mukim Belanja di Banjaran Kledang yang terletak kira-kira 5 km dari Papan dan 3 km dari Menglembu. Lapan orang penduduk, bagi pihak diri mereka sendiri dan penduduk Bukit Merah membuat satu permohonan di Mahkamah Tinggi Ipoh menahan ARE daripada mengeluar, menyimpan atau menimbun sisa radioaktif di sekitar kampung tersebut. Akta Perlesenan Tenaga Atom 1984 dikuatkuasakan. Ia memastikan pengendali bahagian pemasangan nuklear (termasuk kerajaan) bertanggungjawab terhadap ancaman nuklear. Lima ahli Lembaga Perlesenan Tenaga Atom (AELB) dibentuk di bawah Akta itu, dengan perwakilan dari Puspati, Kementerian Kesihatan serta Kementerian Sains, Teknologi dan Alam Sekitar.
Kemudian Hakim Anuar Datuk Zainal Abidin di Mahkamah Tinggi Ipoh memberikan kepada penduduk Bukit Merah perintah menahan dan menghentikan ARE daripada mengeluar dan menimbun bahan sisa radioaktif sehingga langkah-langkah keselamatan yang secukupnya diambil. Lebih daripada 1,500 penduduk Bukit Merah hadir di mahkamah untuk mendengar keputusan itu.
5. Kemudian pada 19 Januari 1994 ARE telah memberhentikan operasinya.

Krisis Nuklear : Kebimbangan Meningkat, Warga Asing Mula Keluar Jepun

Posted: 16 Mar 2011 07:44 PM PDT


TOKYO17 MAC : Negara asing menasihatkan rakyatnya agar meninggalkan Jepun, yang dilanda bencana berganda, ketika pihak berkuasa negara sebelah timur itu bertungkus-lumus untuk mengelakkan krisis nuklear yang dilihat semakin meruncing.

Ketua Suruhanjaya Kawal Selia Nuklear Amerika Syarikat berkata salah satu reaktor, yang terjejas teruk, kelihatan merisaukan kerana tiada bekalan air untuk menghentikan rod bahan api daripada terus panas dan kemudian cair kelak.

Semalam, pekerja-pekerja menjauhi loji Fukushima Daiichi buat sementara kerana bimbang peningkatan radiasi tetapi kembali selepas keadaan dilaporkan selamat.

Rasa bimbang dan khuatir muncul kembali selepas pegawai-pegawai berkata reaktor kedua di kompleks itu, yang menempatkan enam reaktor, kemungkinan sudah rosak dan mengeluarkan stim radioaktif.

Laporan msnbc melaporkan, ketua tenaga Kesatuan Eropah Guenther Oettinger memberitahu Parlimen Eropah bahawa loji itu "secara efektif sudah tidak terkawal lagi" selepas kerosakan pada kemudahan sistem pendinginan.

"Dalam beberapa jam akan datang, akan ada malapetaka lebih buruk lagi, yang akan mendedahkan orang ramai kepada bahaya," katanya.

"Belum kelihatan panik lagi, tetapi Tokyo dengan penduduk seramai 35 juta orang, adalah metropolis paling besar di dunia," katanya.

Bagaimanapun ketua pemantau nuklear PBB melihat pandangan itu dari sudut isu yang lain.

"Bukan masa untuk mengatakan keadaan sudah tidak terkawal," kata Yukiya Amano, Ketua Pengarah Agensi Tenaga Nuklear Antarabangsa pada sidang media semalam.

"Operator-operator melakukan yang terbaik untuk memulihkan keselamatan reaktor," katanya.

Beliau bercadang untuk terbang ke Jepun hari ini, lapor Reuters lewat semalam.

Beliau menggambarkan keadaan "sangat serius" dan telah meminta kerajaan Jepun menyediakan maklumat lebih baik kepada agensi itu.

Kerajaan digesa batal bina loji nuklear

Posted: 16 Mar 2011 07:42 PM PDT

KUALA LUMPUR, 17 Mac: Sahabat Alam Malaysia (SAM) dan Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) menggesa Kerajaan Malaysia supaya membatalkan rancangan untuk memajukan tenaga nuklear dan pembinaan empangan besar.
Presiden SAM dan CAP, SM Mohamed Idris berkata, berdasarkan apa yang berlaku di Jepun, kerajaan perlu menghentikan dengan segera idea untuk membina loji nuklear dan empangan besar untuk menangani isu "krisis" tenaga.
Pada masa ini, katanya jumlah penggunaan elektrik Malaysia adalah dianggarkan 14,000 megawatt (MW) tetapi negara mempunyai kapasiti bekalan sebanyak 23,000 MW.
Ini, ujarnya memberikan Malaysia margin yang amat selesa memandangkan sasaran kerajaan hanya 20%.
Tambahnya, tragedi yang melanda Jepun menunjukkan bahawa malapetaka boleh berlaku pada bila-bila masa dan di mana sahaja.
Menurutnya lagi, meskipun Malaysia tidak terletak dalam Lingkaran Api Pasifik atau Alpide Belt, ia tidak bermakna bahawa kita selamat daripada bencana alam.
Beliau berkata, plat tektonik sentiasa bergerak dan kemungkinan akan tiba masanya di masa hadapan Malaysia turut didampingi malapetaka semula jadi.
"Kita perlu mengambil iktibar daripada pengalaman lepas dunia yang telah menunjukkan kesengsaraan dan penderitaan yang dialami akibat daripada bencana alam," ujarnya dalam kenyataan kepada Harakahdaily.
Jelasnya, daripada semua teknologi penjanaan elektrik, tenaga nuklear merupakan salah satu yang mampu mengakibatkan malapetaka kemalangan.
Menurutnya, mana-mana negara dengan aspirasi nuklear perlu mempertimbangkan risiko bencana kemalangan sebagai sumbangan negatif utama teknologi ini.
"Adakah Malaysia mempunyai kemampuan untuk menangani keadaan malapetaka seperti kebocoran reaktor atau kebakaran loji dan kesannya yang mungkin melampaui ruang dan masa?
"Adakah orang ramai sanggup menerima risiko ini, sedangkan alternatif tenaga yang lebih murah dan selamat adalah wujud?" soalnya.
Di seluruh dunia, katanya orang ramai telah menyedari bahawa terdapat alternatif kepada nuklear dan empangan besar yang lebih selamat, murah dan boleh diperbaharui seperti tenaga solar dan angin.
Bagaimanapun, tambahnya potensi Tenaga Diperbaharui (Renewable Energy - RE) sebagai sumber tenaga yang mapan di Malaysia ditolak berulang kali oleh penyokong tenaga nuklear berdasarkan analisis berat sebelah dan terpilih di pihak mereka.
"Kami percaya dengan rangka kerja peraturan yang berkesan dan sempurna dan fiskal yang betul untuk RE, ia boleh menyumbang dengan berkesan kepada rizab tenaga Malaysia, seterusnya menyangkal keperluan untuk melabur dalam tenaga yang kotor, berbahaya dan mahal seperti nuklear," katanya lagi.
Beliau berkata, satu cara lagi untuk mengurangkan penggunaan tenaga ialah dengan memperbaiki kecekapan tenaga (Energy Efficiency - EE) dalam semua sektor.
Pada hakikatnya, kata beliau EE merupakan salah satu objektif  Dasar Tenaga Negara yang sepatutnya dilaksanakan dalam Rancangan Malaysia Kelapan.
Baginya, usaha oleh Kerajaan Malaysia untuk menggalakkan kecekapan tenaga perlu ditingkatkan kerana ia bergerak terlalu perlahan.
Di samping itu, ujarnya tenaga mampu diri (self-sufficiency) adalah jaminan terbaik sekuriti tenaga.
Ini, katanya boleh dicapai dengan mempelbagaikan tenaga boleh diperbaharui yang  mapan pada skala penjanaan mikro, kecil dan sederhana, menurut sumber tempatan yang diperolehi, supaya tenaga digunakan pada titik penjanaan, menjimatkan sehingga 69 peratus daripada tenaga yang hilang melalui pengaliran elektrik jarak jauh daripada loji tenaga berpusat besar dan pengeluaran karbon berkaitan.
"Akhir sekali, menggabungkan langkah kecekapan tenaga (EE) dan tenaga diperbaharui (RE) untuk memenuhi permintaan tenaga akan menghapuskan sebarang justifikasi bagi tenaga nuklear dan empangan besar," ujarnya.

Mufti S'gor larang Injil guna kalimah Allah diedar

Posted: 16 Mar 2011 07:41 PM PDT

Mufti Selangor, Datuk Tamyes Abd Wahid berkata 5,000 naskah kitab Injil berbahasa Melayu akan dilarang pengedaran di negeri itu kerana ia tertakluk kepada Enakmen Islam Selangor bersabit penggunaan kalimah Allah di dalam kitab suci Kristian itu, lapor Tv Selangor.

NONETamyes sekali gus mengesahkan kenyataan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Nazri Aziz bahawa tindakan kerajaan memansuhkan penahanan naskah Kitab Injil berbahasa Melayu tidak sah di sisi undang-undang syariah di Selangor.

Mufti Selangor itu berkata kebimbangan utama pihaknya terhadap arahan kerajaan pusat menarik balik penahanan itu adalah kesannya ke atas generasi muda umat Islam.

"Saya tetap berpandangan bahawa memang sewajarnya (pengedaran kitab Injil itu) dihalang, kerana terjemahannya mengandungi kalimah God yang diterjemahkan kepada Allah (dan) ini adalah bahaya dan mengelirukan kepada anak-anak muda khususnya," katanya kepada Tv Selangor.

Sepuluh negeri kecuali Sabah, Sarawak, Pulau Pinang dan Wilayah Persekutuan mempunyai undang-undang syariah yang menghalang penggunaan kalimah "Allah" sama ada secara lisan ataupun bertulis.

Selain 5,000 naskah di Pelabuhan Kelang, penahanan 30,000 naskah Kitab Injil yang sama di Kuching turut ditarik balik, mengikut pengumuman Menteri di Jabatan Perdana Menteri Idris Jala petang Selasa lalu.
Kenyataan bercanggah

NONEKenyataan Nazri dan Tamyes bersabit pengedaran Kitab Injil itu dijangka menambah kemelut susulan kenyataan-kenyataan yang bercanggah oleh Kementerian Dalam Negeri dan Timbalan Perdana Menteri Muhyiddin Yassin bersabit isu itu.

Tamyes sendiri melahirkan rasa kesal kerana tidak ada penyelarasan dalam menangani isu kitab-kitab Injil berbahasa Melayu yang diimport dari Indonesia itu.

"Sepatutnya kita ni kalau nak buat keputusan biarlah ada persepakatan, kenapa pula seorang mengatakan boleh seorang mengatakan tidak," katanya.

Ahad lalu, Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishamuddin Hussein mengeluarkan kenyataan mendakwa pihaknya menunggu keputusan Peguam Negara sama ada penahanan 35,000 Kitab Injil di Pelabuhan Kuching dan Pelabuhan Klang boleh ditarik balik.

Menurut Hishamuddin, keputusan itu berkait dengan kes penggunaan kalimah Allah yang masih belum dibicarakan di Mahkamah Rayuan yang berlarutan sejak 2010.

Namun pada pagi Selasa, Muhyiddin berkata isu itu akan dibincangkan pada mesyuarat mingguan Kabinet esok. Katanya, Menteri harus membincangkan perkara itu sebelum sebarang keputusan dibuat.
Syarat KDN satu penghinaan

Ironinya, sebelah petang hari sama Idris Jala mengumumkan kesemua 35,000 naskah yang ditahan di Pelabuhan Kelang (sejak 2009) dan Pelabuhan Kuching (sejak Januari 2011) akan dibenarkan masuk ke negara ini.
Bagaimanapun KDN meletakkan dua syarat iaitu setiap naskah kitab suci itu harus mempunyai nombor bersiri dan cop "Hanya Untuk Penganut Kristian" sebelum dibenarkan pengedaran dan mesti bersertakan nombor siri.

sibu by election 090510 sibu churchSyarat itu, bagaimanapun ditolak oleh pihak gereja di Sarawak yang melihatnya sebagai satu penghinaan terhadap kesucian agama Kristian dan kekangan terhadap kerja-kerja dakwah yang dijalankan oleh gerakan mubaligh.

Paderi Goodnews Church, Jefferey Wei ketika dihubungi Tv Selangor menegaskan penganut Kristian tidak dapat menerima perkara yang merendahkan martabat kitab suci mereka.

"Saya rasa jika kita letak nombor siri dan cop atas Kitab Injil ini, kita seperti mencemarkan kitab suci kami dan menghina kedudukannya. Ia menjadikan seolah-olah seseorang yang memiliki kitab ini melakukan satu jenayah. Tiada penganut Kristian akan menerima perkara ini," katanya.

Kg Baru: MAS mahu referendum dapatkan pandangan pemilik tanah

Posted: 16 Mar 2011 07:41 PM PDT


KUALA LUMPUR, 17 Mac — Majlis penduduk Kampung Baru mahu satu referendum diadakan bagi menentukan sama ada pemilik tanah bersetuju dengan Putrajaya untuk membangunkan semula penempatan eksklusif orang Melayu itu menerusi satu akta baru.
Setiausaha Kehormat Lembaga Pentadbir Penempatan Pertanian Melayu (MAS) Kampung Baru, Shamsuri Suradi berkata pungutan suara sedemikian diperlukan jika kerajaan "benar-benar mahu mengetahui" bentuk pembangunan yang penduduk mahukan di kawasan berkenaan, yang terletak bersebelahan dengan KLCC di ibu negara.
Ketika bercakap kepada The Malaysian Insider, Shamsuri berkata, Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) merupakan badan ideal untuk menjalankan tanggungjawab tersebut, yang dilihat berkecuali bagi kedua-dua pihak Barisan Nasional (BN) dan Pakatan Rakyat (PR).
"Mereka ada kuasa untuk mengadakan pilihan raya macam ini. Itu (referendum) seakan macam pilihan raya, hanya kaedah yang berbeza," tambah beliau.
Shamsuri juga mengesyorkan seorang jurucakap dilantik bagi setiap lot tanah untuk membawa suara atau pendirian pemilik tanah kepada pihak berkuasa.
Kata beliau, langkah itu akan mengelakkan perebutan di kalangan pewaris yang kemungkinan menyokong parti-parti politik tertentu.
Secara purata ada lima pemilik bagi satu-satu lot, dan ada kemungkinan lebih dalam kes-kes tertentu.
Bagaimanapun beliau mengakui proses referendum itu bukan mudah kerana ia akan mengambil masa sehingga setahun untuk selesai.
Dalam satu temu bual dengan The Malaysian Insider dua minggu lalu, MAS masih optimistik usaha membangunkan semula kawasan penempatan berusia 111 tahun itu akan menjadi kenyataan tetapi akan memakan masa yang panjang daripada dijangkakan.
Pentadbiran itu melahirkan pendirian ini di sebalik langkah Putrajaya menangguhkan pembentangan Rang Undang-undang Perbadanan Pembangunan Kampong Baru 2010 untuk bacaan kali kedua ekoran bantahan pemilik dan pewaris tanah.
Undang-undang itu membuka laluan kepada pembentukan sebuah perbadanan, yang awalnya dikatakan akan menggantikan MAS dan kuasa mutlak menteri dan imuniti daripada pendakwaan, tetapi ditentang keras oleh banyak pihak.
MAS melahirkan pandangan itu memandangkan soal membangunkan semula Kampung Baru sudah lama diperkatakan - lebih tiga dekad lalu - tetapi berhadapan dengan pelbagai halangan dan cabaran.
Sehubungan itu, pihak MAS mahu kerajaan menyelesaikan isu-isu berkaitan sebelum meneruskan rancangan untuk membangunkan semula kawasan penempatan milik orang Melayu, yang termahal dan mempunyai 'kuasa autonomi' itu.
Setiausaha Kehormat MAS Shamsuri Suradi mengingatkan bahawa mengikut kiraan mereka, usaha itu kemungkinan mengambil masa 10 tahun sebelum kerajaan boleh menyelesaikan kesemua isu setempat.
Semalam The Malaysian Insider membawa kenyataan Ahli Parlimen Tititwangsa Dr Lo' Lo' Ghazali bahawa pemilik dan pewaris tanah Kampung Baru memberi kata dua - tidak akan teragak-agak untuk menyerahkan memorandum bantahan kepada Yang di-Pertuan Agong
Tuanku Mizan Zainal dan Sultan Selangor jika Putrajaya masih berhasrat membawa Rang Undang-undang Perbadanan Pembangunan Kampong Baru 2010 ke Parlimen.
Dr Lo' Lo' menambah, pada Majlis Deklarasi Pemilik dan Pewaris Tanah Kampung Baru kelmarin, majoriti mereka membantah keras cadangan Kementerian Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar untuk menggubal rang undang-undang bagi membangunkan kawasan yang sudah berusia 111 tahun itu.
"Pemilik dan pewaris tanah Kampung Baru mendesak kerajaan melalui Kementerian Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar menarik balik pembentangan Rang Undang-undang Perbadanan Pembangunan Kampong Baru 2010 di Parlimen dengan segera, bukan hanya menangguhkannya.
"Jika tindakan ini tidak diambil, pemilik dan pewaris tanah Kampung Baru akan menyerahkan memorandum bantahan mereka ke kepada Sultan Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah dan kemudian Yang di-Pertuan Agong, mereka juga tidak teragak-agak untuk turun ke Parlimen bersama ahli-ahli Parlimen yang bersama mempertahankan hak mereka," kata wakil rakyat itu.
Mengulas kenyataan wakil rakyat itu, Shamsuri berkata, Dr Lo' Lo' berusaha mendapatkan pandangan pihak terbabit sekarang tetapi menimbulkan kesukaran yang bakal dihadapinya jika dilakukan tanpa bantuan MAS.
"Mereka boleh lakukan tetapi ia bukan tugas mudah," kata Shamsuri.
Beliau menjelaskan wakil rakyat hanya terlibat ekoran kegagalan kerajaan untuk melibatkan penduduk dari awal-awal lagi.
Oleh itu katanya, kerajaan seharusnya telah membenarkan penduduk untuk memilih daripada beberapa opsyen yang ada berbanding membina "istana dalam angin."
Semenjak Menteri Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar Datuk Raja Nong Chik Raja Zainal Abidin mengumumkan cadangan untuk mewujudkan rang undang-undang itu, ia mendapat tentangan hebat pemilik dan pewaris tanah kawasan tersebut.
Malah ada pemilik dan pewaris tanah Kampung Baru berkata mereka tidak pernah sama sekali memberi persetujuan agar rang undang-undang itu digubal seperti mana dikatakan oleh Raja Nong Chik bahawa hampir 90 peratus telah bersetuju.
Terdapat lebih 4,000 pemilik tanah Kampung Baru melibatkan tujuh kampung dengan kawasan seluas 90.2 hektar.
Rang Undang-undang Perbadanan Pembangunan Kampong Baru 2010 akan dibentangkan kali kedua di Dewan Rakyat Jun ini.
Sepatutnya ia dibentang pada bulan ini namun ditangguhkan sehingga Jun bagi memperhalusi semula draf undang-undang itu.

Analogi kisah Nabi Yusuf-Siti Zulaikha bukti Anwar tak bersalah

Posted: 16 Mar 2011 07:22 AM PDT

KUALA LUMPUR: Ahli Parlimen Kuala Krai, Hatta Ramli hari ini membawakan kisah Nabi Yusof a.s yang dituduh mencabul Siti Zulaikha dengan mengaitkannya dengan isu pembuktian dalam kes Fitnah II.
Pada sesi perbahasan Dewan Rakyat, Hatta menceritakan kembali kisah yang terkandung dalam al-Quran mengenai Nabi Yusuf yang dituduh cuba mencabul Siti Zulaikha dengan membawa bukti bahagian belakang baju Yusuf, terkoyak.
Kisah itu dianalogi untuk menjelaskan persamaan dalam kes Fitnah II terhadap Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim.
"Kalau isunya m**n belakang, kenapa belah depan (seluar Saiful Bukhari Azlan) ada air mani, itu yang pelik," katanya dipetik dari Harakah Daily sambil mengingatkan semua pihak, sebarang bukti yang dibawa ke mahkamah harus diteliti supaya tidak tersalah membuat keputusan.
Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur baru-baru ini, mendengar keterangan seorang pakar dari Jabatan Kimia Malaysia, Dr Seah Lay Hong yang mengakui menemui kesan air mani di bahagian depan seluar panjang hitam milik Saiful Bukhari Azlan, pengadu yang mendakwa diliwat.
Dalam perbahasan itu, Hatta juga menyelar tindakan pihak yang mengadakan demonstrasi menuntut Anwar menyerahkan DNA kepada mahkamah.
"Riuh satu negara demonstrasi sana-sini. Itu menghina mahkamah. Dulu waktu kita demonstrasi isu rakyat, pemimpin Umno dari Rembau (Khairy Jamaluddin) kata beruk-beruk di jalanan.
"Sekarang siapa beruk dan monyet ini…oh DNA, DNA," katanya.
Perbahasan Hatta juga hangat apabila beliau menyentuh kempen KEADILAN sebagai respons kepada isu kes Fitnah II bertemakan DNA: Datuk-Najib-Altantuya.
"Kita kena teliti perkara ini, kalau nak tengok DNA Altantuya ke macamana. Kalau boleh isu menteri dituduh (rogol amah) pun kita nak mintak DNA, tapi tak adalah sampai ke situ.
"Sampai sekarang timbul makna baru DNA, tapi saya tak nak sebut," katanya.
Azan Ismail (KEADILAN-Indera Mahkota) kemudian bangun mencelah dan bertanya, "Saya bukan bidang perubatan, saya nak tahu DNA yang disebut Ini, DNA yang baru Ini makna apa?"
Lalu dijawab Hatta: "Saya pun tak tahu, tapi ada orang kata 'Datuk Najib Altantuya'.
Jawapan itu mengundang kemarahan beberapa Ahli Parlimen Barisan Nasional (BN).

Tiada ulasan: