Khamis, 3 Februari 2011

WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI

WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI


CAHAYA DI MASJID AL AQSA

Posted: 03 Feb 2011 07:46 AM PST








Media dan pergolakan Mesir

Posted: 03 Feb 2011 04:29 AM PST

Media dan pergolakan Mesir

Mustafa K Anuar | Feb 03, 2011

Enam wartawan dari stesyen televisyen satelit Al Jazeera edisi bahasa Inggeris baru-baru ini dilaporkan ditahan buat beberapa ketika dan kemudian dilepaskan oleh pihak tentera Mesir. Tetapi alat kelengkapan kamera mereka masih dirampas dan berada dalam tangan pihak berkuasa.

Bukan itu sahaja. Sebelum ini, regim Hosni Mubarak mengambil tindakan untuk menutup biro Al-Jazeera di Mesir kerana nampaknya disebabkan pelaporan beritanya yang meluas dan kritis tentang pergolakan di Mesir yang tidak disenangi regim itu.

Kejadian ini bukanlah sesuatu yang luar biasa khususnya bagi orang Mesir dan juga pemerhati media kerana sebelum tercetusnya konflik dan protes besar-besaran di Mesir ini sudahpun berlaku di masa lalu beberapa kes wartawan dan blogger ditahan dan juga dihadapkan ke mahkamah atas alasan "keselamatan negara" dan sebagainya. Atau sekurang-kurangnya tindakan pemerintah ini adalah bertujuan untuk cuba menakut-nakutkan pihak media dan wartawan tertentu.

Tindakan ini nampaknya "selaras" dengan sikap dan dasar regim Mubarak yang rata-rata tidak menghormati prinsip kebebasan bersuara dan kebebasan media di negaranya. Dan tindakan regim Mubarak baru-baru ini menutup rangkaian Internet dan sekali gus menjejaskan aktiviti blog, emel, Facebook dan Twitter serta rangkaian telefon bimbit - walaupun mengejutkan ramai orang - adalah secocok dengan paradigma kolot dan merbahaya ini. Ini kerana ianya merupakan satu usaha pihak berkuasa Mesir untuk melumpuhkan komunikasi, aktiviti dan solidariti antara ribuan orang Mesir yang membawa protes mereka ke jalan-jalan di Kahirah dan kota lain di Mesir.

Pendekata, inilah cara atau kaedah yang digunakan oleh sesebuah regim yang mengalami keretakan hegemoninya di mata rakyat jelata dan merasakan kepentingannya terancam. Tindakan ini adalah selain daripada menggunakan kekerasan pada peringkat akhirnya melalui "khidmat" apparatus negara seperti polis dan tentera bertujuan untuk "mendiamkan" orang ramai.

Sesungguhnya rakyat jelata Mesir selama lebih kurang tiga dekad yang lalu tidak mempunyai peluang dan ruang (kalau adapun, kurang) untuk melafazkan secara terbuka perasaan tidak puas hati, kegelisahan, kekecewaan, kemarahan, keinginan dan impian mereka melalui media massa arus perdana yang ada di negara itu. Seperti di kebanyakan negara yang mengalami kebebasan media yang tersekat, Internet dilihat atau diangkat sebagai satu "cahaya" yang boleh menerangi bumi Mesir pada tahap dan keadaan sosial tertentu.

Ini bukanlah untuk mencadangkan bahawa tercetusnya satu gelombang "reformasi" di Mesir adalah disebabkan rangkaian Internet dan aktiviti blog, Facebook dan Twitter semata- mata. Keadaan sosio-ekonomi dan politik di Mesir dan ruang komunikasi yang "dibuka" oleh Internet saling "mencuit" hati dan memperkasakan rakyat Mesir untuk memberontak dan meluahkan perasaan pemberontakan ini.

Dengan kata lain, kemiskinan, pengangguran, harga barang keperluan yang melambung tinggi, rasuah, dan juga ketiadaan (atau kekurangan) akauntabiliti dan ketelusan serta penyalahgunaan kuasa bagi diri pihak pemerintah, antara lain, merupakan beberapa faktor utama yang menggerakkan hati rakyat untuk bangkit menuntut keadilan dan kesaksamaan. Dan dalam konteks ini media baru dan media sosial saling membantu meningkatkan kesedaran politik rakyat.

Lagipun, hakikat bahawa rakyat Mesir terus bangkit memberontak walaupun rangkaian Internet dicengkam kuat oleh regim Mubarak menunjukkan faktor sosio-ekonomi dan politik menjadi pemangkin utama dalam pergolakan Mesir ini. Tetapi ada juga kemungkinan bahawa penutupan rangkaian Internet ini menggerakkan lagi rakyat Mesir, lebih-lebih lagi generasi muda yang pandai-teknologi (tech-savvy), terus berdegil memprotes di khalayak ramai.

Iktibar daripada pengalaman Mesir

Apakah pengajaran atau iktibar yang boleh diperolehi dari pengalaman Mesir ini? Antara lain, pemerintah mesti hormati prinsip demokrasi, keadilan, akauntabiliti dan ketelusan yang boleh membantu mencorakkan dasar pemerintah yang mesra rakyat atau people-centred dan mendirikan sebuah masyarakat yang lebih adil, maju, bertamadun dan harmonis.

Tidak kurang pentingnya ialah dasar ekonomi yang tidak menghasilkan jurang besar antara si kaya dan si miskin, dan juga penting ialah gaya hidup mewah pemerintah tidak bertentangan atau berkontradiksi dengan cara hidup sebilangan besar rakyat yang melarat dan miskin. Jurang pemisah ini sudah tentunya boleh menyalakan api di hati yang marah dan perut yang lapar.

Dari segi komunikasi dan media, pemerintah Mesir, seperti pentadbiran negara lain yang kononnya mengamalkan sistem pemerintahan demokrasi, perlu menghormati dan menghayati kebebasan media dan kebebasan bersuara untuk setiap lapisan masyarakat.

Media yang bebas dan bertanggungjawab boleh memainkan peranan yang penting bagi memberi maklum balas rakyat terhadap dasar-dasar yang digariskan oleh pemerintah dan yang menimbulkan implikasi kepada kehidupan rakyat jelata. Bukan sahaja maklum balas ini membolehkan pemerintah mengetahui kesan dari dasarnya tetapi juga memberi peluang bagi rakyat untuk melibatkan diri mereka secara langsung atau tidak langsung dalam proses mengambil keputusan (decision-making process) bagi menentukan bahawa dasar berkenaan betul-betul memberi manfaat kepada rakyat biasa.

Seperti halnya di Malaysia, penglibatan politik rakyat tidak hanya bermula dan berhenti pada saat mereka membuang undi di pilihan raya. Mereka mempunyai hak untuk mengambil bahagian dalam membantu mencorakkan dasar negara melalui kegiatan seperti perbincangan umum, surat kepada wakil rakyat, membuat petisyen dan berdemonstrasi di jalan. Rakyat tidak boleh memberi cek kosong (blank cheque) kepada wakil rakyat mereka untuk membolehkan wakil mereka berbuat apa yang mereka suka.

Perasaan kecewa, gelisah, tidak puas hati serta keinginan dan impian rakyat yang dibendung kerana tiada media arus perdana yang sanggup memberi peluang untuk luahan perasaan ini boleh akhirnya "meletup" hingga mencetuskan krisis politik dalam negara di mana rakyat bangkit untuk menuntut keadilan di ruang awam.

Lagipun, sekatan yang dikenakan terhadap media arus perdana menidakkan rakyat jelata ruang untuk berdialog sesama sendiri atau bersama pihak pemerintah secara bertamadun apabila berhadapan dengan masalah sosio-ekonomi dan politik yang menghantui negara. Sekurang-kurangnya dialog ini sepatutnya mengingatkan pemerintah bahawa ia perlu berunding atau berdialog dengan rakyat yang memilihnya untuk mewakili mereka dan kepentingan mereka, lebih-lebih lagi bagi isu yang mendatangkan kesan mendalam atau serius kepada diri rakyat itu sendiri.

Media dan wartawan yang bersekongkol dengan pihak pemimpin yang tidak adil dan telus hanya merumitkan lagi keadaan dalam masyarakat kerana gambaran realiti sosial yang menyeluruh tidak disampaikan ke pengetahuan si pemimpin untuk tindakan susulan. Sikap ini bukan sahaja mencabuli etika profesion kewartawanan kerana membelakangi kebenaran dan keadilan malah ia boleh dianggap sebagai satu tindakan yang bukan patriotik.

Seperkara lagi mengenai media baru dan media sosial; ianya adalah satu gejala yang menawan hati ramai orang, khususnya muda mudi. Itulah sebabnya usaha untuk menapis media ini, yang mana baru-baru ini ada ura-ura untuk berbuat demikian oleh pihak pemerintah di Malaysia, mendapat tentangan daripada khalayak ramai. Jadi kita boleh bayangkan betapa marahnya rakyat Mesir apabila regim Mubarak mengambil tindakan untuk menutup Internet ketika komunikasi pantas dalam kalangan aktivis dan rakyat biasa menjadi begitu perlu dan penting.

Akhir sekali, badan manusia boleh ditahan dan dipenjarakan. Idea dan perasaan insani yang dibendung akhirnya akan mengalir keluar jua menerusi saluran yang sesuai dengan keadaan tertentu.

*Mustafa K Anuar ialah pemerhati media dan politik.

LAWATAN KETUA CABANG TEMERLOH KE ATAS MANGSA BANJIR

Posted: 03 Feb 2011 12:42 AM PST



Mentakab-2Feb .2011, Seramai 58 keluarga (kira-kira 250 orang) telah dipindahkan ke tempat pemindahan banjir di Sek Keb.Batu Kapur,Mentakab kerana menjadi mangsa banjir.
~
~mereka terdiri daripada penduduk kampung Batu Kapur,Sungai Buluh dan kg berhampiran.
banjir yang disebabkan limpahan air sungai Semantan berikutan hujan lebat berterusan.
~PKR Cabang Temerloh bersama Ketau Cabangnya ,Ahmad Nizam Hamid telah mengziarahi mangsa-mangsa banjir yang ditempatkan disekolah tersebut dan telah menyampaikan sumbangan daripada Cabang Temerloh berupa barang makanan seperti telur,ikan masin,susu,sirap,mi,air mineral,kicap,ikan bilis,mi segera,minyak masak,bawang dll.(JKM berikan beras dan ikan sardin).juga membantu penduduk memindahkan barang2 mereka ke tempat selamat (AJK mengharungi air pindahkan barang dan kenderaan 4x4)

Menurut kenyataan ketua cabang Temerloh lagi, kerajaan perlu baiki dan sediakan sistem perparitan yang lebih baik serta mendalamkan sungai Semantan.Ini kerana kawasan kampung tersebut adalah 'flood-prone area'.Sekiranya hujan lebat berterusan walaupun di luar musim tengkujuh,kawasan kampung tersebut akan menghadapi banjir, paling kurang 2 kali setahun.

Menurut beliau lagi, ini bukan perkara baru,sejak bertahun-tahun inilah masalah yg dihadapi oleh penduduk kampung yang kesal kerana kerajaan Pahang telah gagal mengambil tindakan pro-aktif walaupun kawasan tersebut (DUN Lanchang) di wakili oleh seorang Exco kerajaan negeri pahang dan parlimen oleh timbalan menteri.

Tiada langsung langkah pro-aktif dan peruntukkan dikeluarkan bagi meyediakan prasarana sistem perparitan yang lebih baik,efisien bagi mengelakkan atau sekurang-kurangnya mengurangkan risiko banjir yang menjejaskan kehidupan penduduk.Beliau melahirkan penghargaan kepada JKM,Pertahanan Awam,JKKK diatas khidmat cemerlang dan cekap.

JAMUAN MAKAN MALAM BERSAMA DSAI

Posted: 03 Feb 2011 12:41 AM PST


JAMUAN RAKYAT BERSAMA DSAI
Tarikh: 20/2/2011
jam : bermula 7.30 malam
tempat :Dewan Besar Taman Rimba Mentakab
kupon2 berharga RM40 seorang dan juga meja khas dijual dengan harga RM2000 sahaja.
kupon boleh didapati dengan menghubungi;
1.sdr ahmad nizam 019 9554246
2.sdr.amran 017 9264017
3.sdr Dr Yahya 013 9215468
4.sdr Raja Burhan 019 9623410
5.sdr Ramasamy (Appu) 010 9015611
6.sdr Bung Tajudin 019 9887111
7.sdr Hj Shukur 019 9681207

Tiada ulasan: