Sabtu, 26 Februari 2011

Kelab Greenboc

Kelab Greenboc


Dua Rakan Masukkan Pil Khayal Dalam Minuman Peniaga

Posted: 26 Feb 2011 01:15 AM PST

Kuala Lumpur: Dua lelaki dipercayai mencampurkan pil khayal dalam minuman seorang ahli perniagaan sebelum melarikan kenderaan miliknya ketika mangsa tidur.

Lebih malang apabila mangsa hanya tersedar keesokan harinya sebelum mendapati kenderaannya sudah tiada dipercayai dilarikan dua lelaki terbabit.

Sumber polis berkata, dalam kejadian kira-kira jam 3.15 petang Rabu lalu, mangsa yang berusia 31 tahun keluar minum dengan dua lelaki yang dikenalinya sejak tiga tahun lalu.

Menurutnya, suspek mempelawa mangsa ke sebuah hotel mewah di Jalan Changkat Thamby Dollah, di sini, sebelum dibawa masuk ke dalam sebuah bilik hotel disewa itu.

"Di hotel berkenaan, mangsa mendakwa diberi minum oleh seorang daripada suspek sebelum pening dan tidak sedarkan diri. Difahamkan, mangsa pengsan akibat meminum air yang dicampurkan pil khayal.

"Mangsa yang tertidur hanya sedarkan diri sehari kemudian sebelum mendapati dua rakannya itu sudah tiada," katanya.

Menurutnya, mangsa yang keliru keluar dari hotel itu untuk ke keretanya sebelum terkejut apabila mendapati Toyota Avanza milik abangnya hilang.

"Mangsa menghubungi kedua-dua rakannya itu, namun suspek mematikan telefon. Berikutan itu, mangsa yakin diperdaya suspek yang membuatnya pengsan sebelum melarikan kenderaan itu.

"Mangsa menghubungi abangnya bagi memaklumkan kejadian itu sebelum membuat laporan di Balai Polis Dang Wangi, di sini. Susulan itu, polis melakukan siasatan dengan mengambil keterangan mangsa selain cuba mendapatkan rakaman kamera litar tertutup (CCTV) dari hotel berkenaan," katanya.

Sementara itu, dalam kejadian berasingan seorang pelajar lelaki berusia 30 tahun membuat laporan polis selepas mendakwa ditumbuk rakannya selepas dinasihati supaya memperbaharui visa bagi membolehkannya tinggal secara sah di negara ini.

Dalam kejadian kira-kira jam 9.30 malam kelmarin, mangsa berjumpa suspek di sebuah pusat beli-belah di Bukit Bintang, di sini, sebelum berlaku pertengkaran selepas suspek enggan mendengar nasihatnya.

Suspek yang naik berang menumbuk muka mangsa berulang kali menyebabkan mata sebelah kiri mangsa lebam. Mangsa mendapatkan rawatan di Hospital Kuala Lumpur (HKL) sebelum membuat laporan polis. -hm

Depan Manis, Belakang Najib Hentam Tokoh Maal Hijrah Malaysia

Posted: 26 Feb 2011 12:30 AM PST

Perdana Menteri Najib Tun Razak masih berprasangka buruk terhadap ulama terkemuka Sheikh Yusuf al Qaradawi dan Ikhwanul Muslimin di Mesir.

"Ini terbukti dari petikan ucapannya di Turki seperti dilaporkan oleh National Review," kata Ketua Pembangkang Anwar Ibrahim dalam satu kenyataan media hari ini.

Beliau berkata, dalam ucapannya, Najib menggesa agar Ikhwanul Muslimin disisihkan dari agenda perubahan di negara yang sedang bergolak itu kerana beliau mendakwa pertubuhan Islam itu masih terlibat dengan keganasan.

"Pendapat seperti ini malahan dikritik oleh pelbagai institusi dan intelektual. Dunia kini menggesa agar Amerika Syarikat dan Eropah untuk tuntas bekerjasama dengan Ikhwan," katanya.

Anwar berkata, saya terpanggil untuk menegur Perdana Menteri kerana pandangan sebegini jelas dianggap terpencil dan mewakili pandangan dasar luar ektrem kanan di Amerika Syarikat.

"Adakah ini sebahagian dari agenda syarikat penasihat (Apco Worldwide) demi membaiki imej Najib di Amerika Syarikat?," soalnya.

Ujar beliau, "kenyataan terbaru Najib juga membuka pekung kecurigaaan pemimpin tersebut terhadap ulama dan gerakan Islam seluruh dunia yang kini kian giat menyertai proses demokratisasi.

"Sekiranya Perdana Menteri mempunyai kebimbangan terhadap sosok seperti Sheikh Yusuf al Qaradawi, mengapa anugerahkan beliau Tokoh Maal Hijrah Kebangsaan tahun 2009/1431," soal beliau lagi.

"Sekiranya terbukti benar tohmahan Najib terhadap Yusuf al Qaradawi, saya menuntut Perdana Menteri agar segera memohon maaf dari ulama tersebut," tegas beliau. -FMT

Ali Rustam Bodoh Sombong, Cuba Nak Perbodohkan Pengundi Merlimau

Posted: 25 Feb 2011 11:45 PM PST

PAS: Ali Rustam sombong, usaha bodohkan pengundi Merlimau akan gagal

JASIN, 26 Feb — PAS menyifatkan Ketua Menteri Melaka Datuk Seri Mohd Ali Rustam sebagai "sombong" apabila mendakwa bahawa Malaysia akan menjadi macam Mesir, yang berhadapan dengan pergolakan politik, jika diberi kuasa untuk memerintah negara ini.

Menurut Timbalan Presiden PAS Nasharudin Mat Isa, kenyataan itu adalah satu tuduhan liar yang menunjukkan sikap sebenar Mohd Ali yang "sombong".

"Kenyataan yang amat sombong dari seorang pemimpin Umno yang tidak faham erti demokrasi.

"Ia adalah satu tuduhan yang amat liar apabila kaitkan PAS dengan kekacauan di Mesir, Mesir berlaku kekecohan bukan kerana rakyat tapi adalah kerana campur tangan pihak berkuasa termasuk pemerintah," katanya kepada The Malaysian Insider ketika ditemui di pusat penamaan calon pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Merlimau di sini.

Semalam Mohd Ali berkata, Malaysia dijangka menerima nasib seperti Mesir yang dilanda rusuhan baru-baru ini jika PAS memerintah negara ini.

Beliau berkata, ini kerana parti tersebut gemar menggunakan pendekatan demonstrasi dalam menangani sesuatu isu yang bukan saja tidak membawa kebaikan kepada rakyat, malah turut memburukkan keadaan.

Kata Nasharudin, Mohd Ali sebagai seorang pemimpin Umno yang sudah lama terlibat dalam arena politik patut tahu maksud sebenar amalan demokrasi yang diamalkan.

"Patut beliau yang sudah lama menjadi pemimpin Umno patut faham erti demokrasi yang membolehkan mana-mana parti untuk melibatkan diri dalam pilihan raya.

"Bukan kerana rakyat tapi sistem yang diamalkan di Mesir, dan kita di sini telah terlibat dalam pilihan raya sejak dari dulu lagi... sudah banyak yang kita sertai," katanya.

Jelas beliau, strategi Umno untuk memburukkan PAS sepanjang kempen pilihan raya berlangsung tidak akan mempengaruhi pengundi di Merlimau.

"Ini bukan kempen Umno tapi ia adalah sikap yang ditunjukkan pemimpin Umno terhadap Pakatan Rakyat dengan buat tuduhan liar untuk nafikan hak demokrasi.

"PAS sudah terlibat dalam pilihan raya sudah lama, rakyat tahu apa PAS dan mereka tahu kualiti yang ada pada PAS.

"Mereka (Barisan Nasional) boleh tuduh tapi usaha untuk memperbodohkan pengundi di Merlimau tidak akan berhasil," kata Ahli Parlimen Bachok ini.

Walaupun Merlimau merupakan kubu kuat Barisan Nasional (BN), beliau percaya PAS akan memberikan saingan yang hebat.

"Kita jangkakan satu pertandingan yang sengit dan tak mudah (untuk menang) tapi itu tidak bermakna kita tidak boleh beri tentangan," kata Nasharudin.

PAS meletakkan Timbalan Ketua Pemuda PAS Melaka Yuhaizat Abdullah sebagai calon manakala BN mempertaruhkan ahli jawatankuasa Umno Jasin Roslan Ahmad untuk mempertahankan kerusi DUN Merlimau.

Ini merupakan kali pertama kedua-dua calon bertanding dalam pilihan raya.

Pilihan raya kecil itu diadakan berikutan kematian penyandangnya dari BN, Datuk Mohamad Hidhir Abu Hassan pada 20 Januari. Pada pilihan raya umum lalu, Allahyarham memenangi kerusi berkenaan dengan menewaskan calon PAS, Jasme Tompang dengan majoriti 2,154 undi. -tmi

Badan Hampir Putus Dalam Kemalangan Maut

Posted: 25 Feb 2011 11:21 PM PST

Gombak – Seorang jurutera binaan maut dalam keadaan menyayat hati apabila tubuh badannya hampir putus selepas digilis dan diseret sejauh 10 meter dalam satu kemalangan ngeri di Kilometer 27.2 Lebuhraya Kuala Lumpur-Karak, awal pagi semalam.

Difahamkan, mangsa, Md Mintu Abdul Rahman, 38, warga Bangladesh menunggang motosikal bersendirian ke tempat kerjanya dari arah Kuala Lumpur ke Genting Highlands.

Sumber polis berkata, mangsa yang berkemungkinan gagal mengawal motosikalnya terbabas di tengah jalan sebelum digilis sebuah kenderaan lain.

"Insiden ngeri itu menyebabkan mangsa mengalami kecederaan teruk pada kaki dan badannya hampir putus.

"Motosikal mangsa rosak teruk namun kenderaan yang berlanggar dengannya masih belum dapat dikenal pasti," katanya.

Menurutnya, mangsa dengan alamat terakhir di Jalan Pandan Indah 6/12, Ampang itu dipercayai tinggal dan bekerja di negara ini sejak Mei 2008.

"Siasatan mendapati mangsa tidak mempunyai lesen menunggang motosikal. Setakat ini tiada saksi bebas yang melihat kejadian tampil membuat laporan.

"Sehubungan itu, mereka yang menyaksikan kejadian diminta menghubungi Pegawai Penyiasat Trafik Ibu Pejabat Polis Daerah Gombak, Inspektor Rasha Azrul Shafii ditalian 0361262257 untuk membantu siasatan," katanya.

Kes disiasat di bawah Seksyen 41(1) Akta Pengangkutan Jalan 1987 dan siasatan terperinci masih dijalankan. -SH

Ais Krim Dari Susu Manusia?

Posted: 25 Feb 2011 10:40 PM PST

London: Ais krim berperisa susu manusia mula dijual di sebuah restoran baru di London.

Dengan harga £14 (RM70) yang dipanggil Baby Gaga, ia boleh didapati di restoran Icereamists di Covent Garden.

Susu manusia dari penderma berkenaan diadun dengan perisa vanila Madagascar dan kulit lemon berkenaan kemudian dijadikan ais krim.

Pengasasnya, Matt O'Connor berkata: "Baby Gaga ini amat berkrim. Tiada siapa yang melakukan sesuatu yang menarik dengan ais krim sejak 100 tahun lalu." – Agensi


Human milk ice cream goes on sale

At £15 for every 10 ounces, you could certainly say they're milking it for all it's worth.

A central London ice-cream parlour has started selling ice-cream made with human breast milk. The Icecreamists in Covent Garden, London, have named their unusual delicacy Baby Gaga.

The treat is made by mixing breast milk with Madagascan vanilla pods and lemon zest. The milk has been donated by women who were paid £15 for every 10 ounces of their bodily fluid.

The dessert is offered up in a martini glass to those daring enough to try it for £14. Liquid nitrogen is also poured into the glass using a syringe.

Despite its unusual ingredient, the company said the "organic, free-range and totally natural" product sold out when launched today.

"The response has been amazing. People at first say it's disgusting because it's a bodily fluid, but so is cow's milk," said owner Matt O'Connor. "People love it when they try it."

The company paid women who donated their breast milk after health screening. The Food Standards Agency says there are no specific laws prohibiting businesses from selling human milk products, but they must comply with general food safety laws to ensure the product is safe for consumption.

The Icecreamists say Baby Gaga will be on the menu as long as the supplies keep flowing. -guardian


PAS Melaka Mahu Ali Rustam Disiasat Segera

Posted: 25 Feb 2011 09:45 PM PST

PAS Negeri Melaka mendesak agar suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) memulakan penyiasatan ke atas Datuk Sri Mohd Ali Rustam selaku Pengerusi MAIM dan Majlis Agama Islam (MAIM).

Kegagalan Regal Merger Sdn. Bhd (RMSB) membina Kompleks Majlis Agama Islam Melaka (MAIM) menyebabkan agensi itu terpaksa membangunkan sendiri kompleks tersebut berjumlah RM13.85 juta dengan menggunakan peruntukan wang zakat.

Ketika mendedahkan perkara ini, Timbalan Pesuruhjaya PAS Melaka, Adly Zahari melahirkan rasa kesal di atas kelalaian yang dilakukan oleh kerajaan Umno-BN yang diketuai Dato' Seri Mohd Ali Rustam sehingga menyebabkan tanah milik MAIM terlepas kepada pihak ketiga.

Beliau mahu Suruhanjaya Pencegah Rasuah Malaysia (SPRM) menyisat sehingga ke akar umbi Ketua Menteri Melaka yang juga Pengerusi MAIM, Dato' Seri Mohd Ali Rustam serta mereka yang terlibat dalam isu ini segera.

Dakwanya, Kerajaan Melaka melalui MAIM juga dilihat gagal memantau projek yang dilaksanakan oleh RMSB yang telah mengingkari perjanjian dengan tidak membina Kompleks MAIM sehingga tamat tempoh perjanjian pada 13 Jun 2004.

Sebaliknya, tegas beliau, RMSB membina projek pembangunan lima tingkat Kompleks Perniagaan dan 30 unit rumah kedai tiga tingkat di atas tapak PT 83. Adly mendedahkan, MAIM telah menandatangani satu perjanjian usaha sama dengan RMSB pada 13 Disember 2002.

"RMSB dikehendaki membina Kompleks MAIM di PT 1155, Bandar Bukit Baru, Daerah Melaka Tengah dalam tempoh 18 bulan dari tarikh surat perjanjian ditandatangani dengan kos pembinaan berjumlah RM10.16 juta.

"Sebagai balasan, RMSB diberi hak membangunkan tanah di PT 83 dan MAIM akan memindah milik PT 83 kepada RMSB sebaik sahaja pembinaan Kompleks MAIM selesai," tegas beliau. Dakwa Adly lagi, pihak RMSB telah memecah PT 83 kepada lima lot kecil iaitu Lot 105 hingga Lot 109 dengan kelulusan Pejabat Tanah Dan Galian Melaka pada 14 Disember 2006.

RMSB telah berjaya menjual Lot 106 pada 7 Februari 2007 kepada BC Lim Enterprise dengan harga RM10.5 juta dan Lot 105 kepada Universiti Terbuka Malaysia pada 8 Oktober 2007 dengan harga RM10.4 juta, jelas beliau.

MAIM yang dipengerusikan Ali Rustam sepatutnya bertanggungjawab sehingga menyebabkan wang zakat sebanyak RM13.85 juta digunakan, disamping kehilangan tanah di Lot 105 dan Lot 106. Sikap kerajaan Umno-BN yang membenarkan tanah wakaf dijual pada pihak ke 3 adalah gambaran perangai hipokrit Umno yang kononnya berusaha menyelamatkan Melayu dan Islam.

PAS Melaka mendesak SPRM melakukan siasatan menyeluruh bagi memastikan ketelusan dan mereka yang melakukan penyelewengan di hadapkan kemuka pengadilan:

a. Penjualan Tanah Milik MAIM di Lot 105 dan Lot 106 pecahan kepada PT83 kepada pihak ketiga.

b. Pengunaan wang zakat RM13.85 juta yang sepatutnya tidak digunakan bagi membina Kompleks MAIM, sepatutnya disalurkan kepada rakyat yang layak.

c. Penyerahan Hak Milik Tanah. MAIM juga didapati telah menyerahkan Surat Hak Milik PT 83 kepada RMSB pada 13 Oktober 2006, sedangkan mereka telah tahu bahawa RMSB telah gagal memajukan Komplek MAIM mengikut perjanjian asal.

d. Mengapa MAIM tidak mengambil tindakan undang-undang kepada RMSB? Apakah individu di dalam MAIM juga mempunyai kepentingan di dalam RMSB?

PAS Melaka juga tegas Adly, turut kesal kerana kerajaan Umno-BN gagal menguruskan harta wakaf dan wang zakat sehingga kelemahan berikut dikenalpasti dalam sebuah negeri berstatus "Negeri Maju" seperti:

a. Penjualan tanah milik MAIM. Mengikut rekod, nilaian tanah milik MAIM telah berkurangan daripada RM18.81 juta pada tahun 2006 kepada RM9.11 juta pada 2008.

b. Penggunaan wang Baitulmal sebanyak RM1.8 juta bagi pengubahsuaian komplek
perniagaan MAIM, yang disewakan kepada JAIM.

c. Gagal mendaftar sebanyak 20% dari tanah yang diwakafkan.

d. Proses mendaftar tanah wakaf mengambil masa dari 21 hingga 164 bulan.

e. Kelemahan dalam penyelenggaraan Daftar Harta Wakaf, Harta Faraid Dan Sewa Hartanah.

f. Pencerobohan Tanah Baitulmal

g. Tanah Wakaf Tidak Dapat Dikenal Pasti Lokasi

[Gambar Terbaru] Live Dari PRK Merlimau (UPDATED)

Posted: 25 Feb 2011 08:02 PM PST

Langsung: Hari penamaan calon PRK N27 Merlimau

Sekitar proses penamaan calon bagi pilihan raya kecil dun Merlimau, Melaka

11.30 am Satu lawan satu di Dun Merlimau. Pengurus Pilihan Raya DUN Melimau, Roslan Eusoff mengumumkan Yuhaizad Abdullah (PAS) lawan Roslan Ahmad (BN). Laungan takbir bergema dari kumpulan penyokong Pakatan Rakyat. 3 bantahan yang dikemukakan ditolak oleh SPR.

11.00 am: MERLIMAU - Pegawai pengurus pilihan raya Roslan Yusuf mengumumkan tempoh bantahan bagi borang pencalonan tamat

10.30 am: MERLIMAU - Timbalan Presiden PAS, Nasharudin Mat Isa berkata, PAS bertanding di Dun Merlimau untuk menang meskipun mengakui kawasan berkenaan kubu kuat Umno BN.

"Di Merlimau kita akui persaingan sangat sengit tapi tak patahkan semangat PAS untuk bertanding," katanya.

Beliau berkata, PAS meletakkan Yuhaizad sebagai calon kerana yakin dengan pengaruhnya terhadap masyarakat setempat memandangkan beliau seorang anak tempatan.

10.10 am: MERLIMAU - Borang pencalonan dipaparkan oleh SPR di papan kenyataan. Borang pencalonan pertama dari calon PAS, Yuhaizad Abdullah.

9.15 am: MERLIMAU - Di luar Politeknik Merlimau, ribuan penyokong PAS dan Pakatan Rakyat tidak berganjak.

Mereka berkumpul di hadapan sekatan polis sambil berselawat, bertakbir, melaungkan slogan 'Hidup Islam, Hancur kezaliman' berselang seli.

9.00 am: MERLIMAU - Pegawai pengurus pilihan raya Dun Merlimau mengumumkan masa untuk menyerahkan borang pencalonan dibuka.

8.49 am: MERLIMAU - Perarakan calon telah tiba di pusat penamaan calon.

Turut mengiringi calon adalah Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim, Pesuruhjaya PAS Melaka, Ustaz Abdul Ghani Abdul Rahman dan isteri calon.

8.35 am: MERLIMAU - Calon PAS, Yuhaizad Abdullah tiba di tempat berhimpun dan perarakan bermula. Calon PAS diapit Timbalan Presiden PAS, Ustaz Nasharudin Mat Isa.

Perarakan diiringi laungan selawat dan keadaan terkawal.

8.25 am: MERLIMAU - Bob Lokman turut menyertai perarakan hari ini.

8.13 am: MERLIMAU - Pimpinan PR dan calon PAS serta penyokong sudah mula berkumpul di Padang Sime Darby Merlimau Utara sebelum memulakan perarakan.

Antara pimpinan PR yang hadir ialah Timbalan Presiden PAS, Nasharudin Mat Isa, Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar, Pengarah Pilihan Raya Kecil Dun Merlimau, Datuk Abdul Halim Abdul Rahman, Presiden PKR, Datin Seri Wan Azizah Wan Ibrahim, Ketua Angkatan Muda Keadilan Shamsul Iskandar Mat Akin.

7.57 am: MERLIMAU - Pihak polis semakin memperketatkan sekatan jalan di persekitaran jalan Masjid Asy-Syuja'ah, tempat laluan utama perarakan calon ke pusat penamaan calon di Politeknik Merlimau.

7.34 am: MERLIMAU - Suasana di persekitaran Masjid Asy-Syuja'ah, tempat laluan perarakan calon mula sibuk.



































Merlimau: PAS Yakin Menang, Yuhaizad Calon Bersih & Lebih Berkalibar

Posted: 25 Feb 2011 05:00 PM PST

Merlimau: PAS tetap yakin berpeluang cerah merampas kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Merlimau daripada Barisan Nasional (BN) pada pilihan raya kecil kawasan itu 6 Mac ini walaupun tidak pernah menang sekali pun dalam dua pilihan raya disertainya bagi kerusi itu pada 1999 dan 2008.

Presidennya, Datuk Seri Abdul Hadi Awang, berkata calon yang dipertaruhkan PAS, Yuhaizad Abdullah, 38, adalah anak tempatan yang mempunyai latar belakang pendidikan baik dan dapat mewakili suara PAS dalam DUN Melaka termasuk mampu menarik pengundi baru iaitu golongan muda.

"Beliau juga boleh berhujah. Tidak mustahil kita boleh menang di sini. Kita pernah menang dan kalah sebelum ini... harapan tetap ada," katanya selepas mengumumkan pemilihan Yuhaizad di Markas PAS As-Solihin di Merlimau Pasir, malam kelmarin.

Yuhaizad yang juga Timbalan Ketua Dewan Pemuda PAS Melaka dan Timbalan Yang Dipertua PAS Bahagian Jasin, berasal dari Batu 23 ½ Kampung Chinchin, Jasin memiliki Diploma Tasawur Islam dari Ilham Center Kuala Lumpur. -BH


Proses penamaan saksi saingan BN, PAS

MERLIMAU: Pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Merlimau yang bermula hari ini dengan proses penamaan di Politeknik Merlimau, dijangka menyaksikan persaingan satu lawan satu antara Barisan Nasional (BN) dan PAS.

Tinjauan sehingga petang semalam, mendapati tiada sebarang pihak atas nama calon Bebas atau parti lain berdaftar mengumumkan untuk bertanding di situ.
BN selaku penyandang kerusi ini sejak diperkenalkan pada 1995 atau empat penggal, mengumum mempertaruhkan bekas Pengurus Bisnes dan Sosioekonomi Perbadanan Melaka Holdings merangkap Ahli Jawatankuasa UMNO Bahagian Jasin, Roslan Ahmad, 44, sebagai wakil parti itu.

Pengumuman pemilihan anak bekas wakil rakyat Sungai Rambai, Datuk Ahmad Ithnin itu disempurnakan oleh Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin pada Rabu lalu di Pusat Operasi BN berhadapan Politeknik Merlimau dengan disaksikan 1,000 penyokong parti.

Perarakan mengiringi Roslan pagi ini untuk pusat penamaan dijangka diketuai Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi dan Ketua Menteri, Datuk Seri Mohd Ali Rustam bersama pemimpin parti komponen BN lain.

Lawannya, PAS pula pada malam kelmarin memilih meletakkan Timbalan Ketua Dewan Pemuda negeri merangkap Timbalan Yang Dipertua PAS Kawasan Jasin, Yuhaizad Abdullah, 38, sebagai calon untuk mengibarkan bendera mereka. -BH


Dua Pelajar IPTA Diburu Disyaki Rogol Rakan Kuliah

Posted: 25 Feb 2011 04:30 PM PST

Kangar: Polis memburu dua penuntut lelaki institusi pengajian tinggi awam (IPTA) di sini, kerana disyaki merogol rakan sekuliah di sebuah rumah di Taman Seri Mawar, Arau, dekat sini, pada 15 Februari lalu.

NASHIR (kanan) menunjukkan gambar lima lelaki yang dikehendaki bagi membantu siasatan kes rogol, menyeludup kenderaan dan pergaduhan di IPK Perlis, di Kangar, semalam.

Ketua Siasatan Jenayah negeri, Superintendan Nashir Ya, berkata pelajar terbabit, Muhammad Naim Mohd Kamaruzzaman dan Ahmad Amirul Amin Rosley, masing-masing berusia 19 tahun, menghilangkan diri selepas kejadian itu.

Beliau berkata, dua suspek itu dikesan bersama lima lagi rakan disyaki merogol secara bergilir-gilir gadis berusia 19 tahun yang juga rakan sekuliah salah seorang suspek, di sebuah rumah di Taman Seri Mawar.

"Kami sudah menahan lima suspek dari sebuah IPTA, di sini dalam operasi khas selepas menerima aduan daripada pelajar perempuan terbabit. Bagaimanapun, Muhamad Naim dan Ahmad Amirul melarikan diri.

"Alamat terakhir Ahmad Amirul Amin ialah Jalan Raja Dewa Hilir, Kota Bharu, Kelantan manakala Muhammad Naim dari Kampung Bonggol Kemian, Paloh Rawa, Machang.

"Mangsa kini trauma selepas dirogol secara bergilir-gilir oleh tujuh pelajar. Kes disiasat mengikut Seksyen 376 Kanun Keseksaan dan sabit kesalahan, boleh dikenakan hukuman penjara sehingga 20 tahun dan sebatan," katanya pada sidang media di Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Perlis di sini, semalam.
Nashir berkata, orang ramai yang menemui mereka diminta menghubungi Ketua Bahagian Siasatan Jenayah Ibu Pejabat Polis (IPD) Arau, Asisten Superintendan Jamalulail Ibrahim di talian 012-520 3977 atau mana-mana balai polis berhampiran.

Dalam perkembangan lain, beliau berkata, polis memburu tiga lelaki bagi membantu siasatan kes curi dan menyeludup kenderaan ke negara jiran serta kes menyebabkan mangsa cedera parah.

"Dua daripada tiga lelaki berkenaan, iaitu Mohd Saidi Man, 44, dari Kampung Tersusun Padang Besar dan rakannya, Mariswandy Mohamad, 32, dari Rancangan Perumahan Awam (RPA) Chuping, disyaki aktif menjalankan kegiatan mencuri dan melupuskan kenderaan ke negara jiran," katanya.

Polis turut memburu Lim Yew Thong, 47, dari Pekan Sayur, Padang Besar atas dakwaan menyebabkan kecederaan parah kepada seorang penduduk awam di pekan itu, Januari lalu. -BH

Kerana Harga Getah Naik, Perempuan Sundal Pun Sudah Tunggu Dalam Kebun

Posted: 25 Feb 2011 03:00 PM PST

Segamat: Harga getah yang melambung tinggi turut menyumbang kepada aktiviti maksiat apabila ada pelacur memindahkan operasi mereka ke stor usang di tengah kebun getah di pekan Jementah, di sini, untuk menawarkan khidmat seks kepada penoreh getah.

Kegiatan itu terbongkar apabila polis menahan seorang wanita warga Indonesia diberi gelaran Nina Montok yang menawarkan pakej semurah RM50 untuk sekali langganan menyebabkan penoreh getah tempatan dan warga asing berkunjung ke stor itu tanpa mengira waktu.

Tanpa segan silu, segelintir penoreh getah yang kemaruk seks beratur panjang menunggu giliran dan pada masa sama menyaksikan tayangan percuma rakan melakukan seks bersama wanita berusia 20-an itu.

Ketua Polis Daerah Segamat, Superintendan Abd Majid Mohd Ali, berkata Nina Montok dipercayai menawarkan khidmat seks di kebun getah itu sejak beberapa hari lalu sebelum ia berakhir apabila polis menyerbu lokasi terbabit pada jam 10 malam kelmarin.

"Ketika serbuan, wanita itu melayan seorang pelanggan manakala lima lelaki membabitkan dua warga tempatan dan tiga warga asing berada di tepi pondok berkenaan dipercayai menunggu giliran.

"Kedua-dua lelaki tempatan terbabit yang berusia 42 dan 51 tahun serta semua warga asing yang berusia 22 hingga 40 ditahan untuk siasatan lanjut," katanya pada sidang media di pejabatnya di sini, semalam.

Menurutnya, siasatan awal polis mendapati Nina Montok turut menghantar SMS secara rawak kepada beberapa penoreh getah di kebun berkenaan untuk mempromosi khidmat seksnya.

Abd Majid berkata, polis turut menemui tiga peket kondom yang belum digunakan di dalam beg tangan wanita itu, telefon bimbit dan selain wang RM394 dipercayai hasil kegiatan pelacuran.

"Pemeriksaan mendapati wanita itu masuk ke negara ini secara sah dan kes disiasat mengikut Seksyen 372B Kanun Keseksaan dan Seksyen 6 (1) (c) Akta Imigresen 1959/1963, sabit kesalahan boleh dipenjara tidak lebih satu tahun atau denda atau kedua-duanya sekali," katanya. -hm

Bulu, Siswa dan Malaysia: Sebuah Catatan Penting

Posted: 25 Feb 2011 09:23 AM PST

Ketika Malaysia sibuk dengan air mani Mr. Y, bulu dan tuala Good Morning, dunia Arab sedang menyaksikan kebangkitan. Rakyat bersatu dan mengharap sinar baharu menyinari tanah air yang tercinta. Angin yang bertiup telah membawa khabar gembira untuk mereka.

Dari Sahara yang kontang, mula bercambah benih-benih demokrasi yang dibajai semangat, keberanian dan kesanggupan untuk berubah. Ketika dunia Arab menyaksikan perubahan mentaliti dan fizikal yang hebat, Malaysia masih jauh ketinggalan dan sibuk dengan urusan liwat dan dubur Saiful yang katanya tidak dicuci selama tiga hari!

"Revolusi tidak pernah gagal kerana tidak ada revolusi yang menghancurkan negara. Negara hancur hanya apabila rakyat hilang kesanggupan untuk memastikan ia ditadbir dengan baik melalui prinsip kebebasan dan keadilan," Mantan Mejar Jeneral tentera Filipina, Jose T. Almonte. Kata-kata ini saya petik dari tulisan Amin Ahmad dalam JalanTelawi.com. Secara peribadi saya berpendapat bahawa revolusi di Timur Tengah ini sangat menggusarkan kerajaan pimpinan Najib Razak disebabkan kepemimpinan beliau langsung tidak mencerminkan integriti dan akauntabiliti. Pembaziran berlaku sewenangnya dan Malaysia tidak ditadbir dengan baik.

Lihat sahajalah bagaimana manusia yang terpalit dengan najis rasuah seperti Isa Samad boleh dilantik sebagai Pengerusi FELDA manakala pendedahan kekayaan Taib Mahmud dan keluarganya tidak mendapat respon SPRM seperti yang sepatutnya. Adakah Najib terfikir bahawa hati rakyat Malaysia masih lunak dengan pengukuhan nilai ringgit kemudian menyuapkan lagi peruntukan-peruntukan tertentu dalam Belanjawan 2011 yang lalu? Peruntukan RM114 juta kepada pembangunan infrastruktur di Kelantan misalnya dilihat cuma gula-gula politik. Akhirnya yang untung adalah kroni yang mendapat projek.

Telahan Anwar Ibrahim bahawa revolusi di Tunisia sebagai keping domino pertama telah dan sedang menjadi kenyataan. Kebangkitan hampir menyeluruh rakyat di negara-negara Arab pada saat ini seperti sudah tidak tertahankan lagi. Kebejatan pemimpin sudah mencapai klimaksnya. Mereka telah lama berada dalam cengkaman pemerintah yang zalim dan bersifat otoritarian. Dari pengamatan yang dibuat, isunya tetap sama; salah guna kuasa, kemiskinan, penggangguran, sekatan hak bersuara, penyelewengan harta negara, kronisme dan pencabulan hak asasi manusia. Soalan saya, apakah isu-isu tersebut begitu asing dengan Malaysia?

Selesainya urusan terpenting: Kejayaan Revolusi!

Sekali imbas, dunia boleh mengatakan urusan "terpenting" rakyat di Tunisia dan Mesir telah hampir selesai. Kemenangan kebangkitan rakyat di Tunisia dan Mesir semestinya memberi solidariti moral dan motivasi kepada tempat-tempat lain. Kini, Bahrain yang pernah menjadi taklukan Empayar Parsi dan pernah berada di bawah jajahan British pula menyaksikan bagaimana rakyat sedang bangkit untuk menggulingkan pentadbiran monarki keluarga al-Khalifa. Jabal ad-Duklan bakal menjadi saksi kebangkitan rakyat Bahrain! Benar kata pujangga Melayu; Raja adil raja disembah, Raja zalim raja disanggah.

Begitu juga apa yang berlaku di Libya. Bumi Umar Mokhtar ini telah menyaksikan lebih 400 rakyat Libya menjadi syahid atas keberahian Muamar Ghadafi yang telah memegang tampuk pemerintahan lebih empat dekad lamanya. Rakyat Libya diugut sedemikian rupa dan menjanjikan maut untuk penentangnya. Semua ini merupakan sebuah fenomena yang dahsyat dan menakutkan sesetengah pihak. Menurut Anwar dalam tulisannya di Wall Street Journal bertarikh 26 Januari 2011; apa yang berlaku di Tunisia merupakan fajar baru bagi demokrasi di dunia Arab dan Islam.

Melihat perkembangan di Tripoli. Ghaddafi berucap penuh emosi sambil melaungkan sentimen patrotisme, penuh ego dan dilihat desperado. Beliau meletakkan penentang beliau sebagai pengkhianat negara manakala anaknya Saif al-Islam menuduh protes besar-besaran ini berpunca dari pihak asing untuk menjatuhkan pemerintahan Islam. Saif juga mengancam untuk memerangi penentang sehingga peluru yang terakhir!

Di sini kita dapat melihat hikmah terbesar kebangkitan yang berlangsung di dunia Arab. Semakin lama sesebuah kerajaan itu memerintah, semakin banyak penyelewengan dan penindasan berlaku terhadap rakyat dan negara. Akhirnya, rejim tersebut dijatuhkan oleh tangan-tangan rakyatnya sendiri. Semakin rakyat ditekan dan ditakut-takutkan, semakin mereka bangkit menuntut pembebasan! Saya ingin bersoal, apakah BN mengambil pengajaran dari situasi ini? Apakah BN masih tidak sedar bahawa semakin lama mereka memerintah, harta negara semakin dikikis, salah guna kuasa semakin berleluasa, integriti terhakis, malah kebebasan bersuara juga dirasakan semakin sempit?

Penyelewengan nilai dan makna patriotisme

Saya tertarik dengan apa yang telah diucapkan Ghadafi dan anaknya Saif. Kata-kata sebegini seperti selalu sahaja kita dengari. Lihatlah apa yang telah dilakukan oleh Barisan Nasional. UMNO sebagai tulang belakang BN sering sahaja menuduh Anwar Ibrahim dan PKR sebagai pengkhianat negara dan agen asing. PAS pula dicop sebagai pemecah belah "orang Melayu" dan Islam, manakala DAP dianggap sebagai golongan yang memusuhi Islam - Perjuangan parti-parti ini harus ditolak kerana ia berbahaya dan akan memporak-perandakan negara. "Teks" yang diulang saban waktu dan ketika ini adalah 100% tidakpun 99% sama seperti apa yang telah diucapkan oleh Ghaddafi.

Dalam konteks Malaysia, makna dan nilai patriotisme telah diseleweng dan disempitkan. Patriotisme telah dimaknakan seolah-olah mencintai tanah air itu dengan mencintai pemimpin, mencintai parti, mencintai kaum masing-masing. Maka, minda rakyat sedikit sebanyak telah menyimpang dari semangat dan makna patriotisme sebenar. Sepatutnya patriotisme sebenar bermaksud membebaskan tanah air ini dari cengkaman pemerintah yang zalim dan buas. Mengembalikan hak dan maruah negara yang telah lama cacat.

Demokrasi dan Revolusi di Malaysia?

Nilai dan semangat demokrasi telah lama pudar. Lihat sahaja laporan Economist Intelligence Unit yang mencatatkan status Malaysia dalam indeks demokrasi 2010 berada pada tangga ke 71 daripada 167 buah negara berbanding tangga ke 68 tahun 2008. Malaysia telah lama menanti saat baru kebangkitan rakyat. Sama ada melalui pilihanraya mahupun jalan raya, kemenangan rakyat harus difokuskan kepada pembaikan sistem demokrasi dan urus tadbir yang telah lama diperkosa. Kita tidak boleh membiarkan kekayaan negara ini berada dalam kawalan manusia tertentu sahaja. Kekayaan negara adalah hak milik kita yang harus dituntut. Lihat sahaja isu minyak yang semakin naik. Rakyat Malaysia dibebani dengan apa yang mereka ada yang sepatutnya bukan menjadi isu.

Ini merupakan sebuah soalan popular. Akankah Malaysia direvolusikan? Saya pernah bertanyakan soalan ini kepada beberapa orang sahabat saya. Ada yang sinis dan ada yang optimis. Antara lain jawapan mereka ialah tidak mungkin berlaku revolusi di Malaysia kerana rakyat di Malaysia tidak terlalu tertekan seperti di tempat lain. Ada yang berkata mungkin boleh; mungkin tidak kerana rakyat Malaysia telah dipecahkan dengan beberapa kumpulan kaum dan kelas manakala ada pula yang optimis bahawa rakyat akan turun ke jalan raya; cuma menunggu masa. Sambil berlawak beliau berkata, "Orang Melayu khususnya telah lama diArabkan...sedikit masa lagi negara ini akan jadi negara Arab! Revolusi akan bermula di Ain Arabia Bukit Bintang!" Ujarnya tersengih. Apapun pendapat yang dilontarkan, kita boleh simpulkan bahawa revolusi adalah tekad dan kesungguhan, keberanian dan kesanggupan untuk berubah.

Semangat Dataran Tinanmen dan Mahasiswa Malaysia

Kebangkitan mahasiswa memberi makna besar bagi sesebuah negara. Kebangkitan mahasiswa bererti mungkin atau telah berlaku sebuah anjakan mahupun revolusi minda. Minda yang telah direvolusikan beerti pencerahan, pemahaman dan pengukuhan nilai telah berlangsung.

Mari kita imbau kembali apa yang telah pada April 1989. Dataran Tiananmen di Beijing menyaksikan kebangkitan lebih 100,000 mahasiswa dan golongan intelektual bersama rakyat menuntut pembaharuan demokrasi di China. Kebangkitan ini tercetus akibat kematian Hu Yaobang; Setiausaha Agung Parti Komunis China ketika itu yang dikenali sebagai susuk yang menyokong reformasi politik dan ekonomi China. Mereka berhimpun secara aman di dataran tersebut selama hampir tujuh minggu sehinggalah tragedi berdarah berlaku. Sehingga saat ini, tiada angka kematian rasmi yang dicatatkan dan dipercayai ribuan demonstran telah terbunuh. Saya terkesan dengan keberanian mereka. Ternyata perjuangan mereka ini sedikit sebanyak membuka lembaran baru dalam liberalisasi politik dan ekonomi di China.

Apabila pintu bangunan pejabat TNC UPM pecah dirempuh pelajar; ia membawa erti yang sangat besar kepada gerakan mahasiswa keseluruhannya. Tekanan yang diberikan pentadbiran universiti bukan semata-mata bersifat mental malah fizikal. Titisan darah yang mengalir adalah saksi kezaliman pentadbiran universiti dalam mengekalkan monopoli kekuasaan mereka. Gerakan pelajar dilihat sebagai gerakan pembangkang yang harus disekat manakala gerakan pelajar Pro Aspirasi pula dilihat sebagai memenuhi tuntutan pentadbiran? Ini merupakan pencabulan asasi kepada mahasiswa. Ke manakah hilangnya kewarasan dan kebijakan pentadbiran universiti? Mungkinkah juga berada dalam seluar dalam Saiful Bukhari Azlan?

Rakyat perlu berbangga dalam kejayaan besar gerakan Pro Mahasiswa memenangi pilihanraya kampus di universiti-universiti utama. Kemenangan ini merupakan gelombang awal saat-saat kebangkitan rakyat. Kita belum lagi menyaksikan malah menanti bagaimana, bentuk dan rupa perubahan yang bakal terhasil.

Mahasiswa harus bertindak sebagai agen perubahan pada minda dan struktur masyarakat umumnya. Kurang pendedahan terhadap isu-kekangan kebebasan bersuara dan malas berfikir merupakan barah kepada masyarakat kita hari ini. Masyarakat harus disedarkan-dan ramai yang mula sedar. Peranan mahasiswa haruslah menyeluruh dan mampu mendidik masyarakat untuk Malaysia yang diidamkan. Tanyalah sama pokok apa sebab goyang....Tanyalah sama hati kenapa kita harus menang! -MR

*Hafiz Zainuddin ialah penulis bebas.

Pasangan Curi TV Milik Hotel Dalam Beg

Posted: 25 Feb 2011 07:39 AM PST

Kuala Lumpur: Sepasang kekasih yang menginap di sebuah hotel mewah di ibu kota, cuba mendapatkan 'cenderamata' dengan mencuri dan menyembunyikan sebuah televisyen besar dalam beg pakaian mereka. Gambar fail

Mereka dipercayai mencabut televisyen LCD bersaiz 81 sentimeter sebelum berpura-pura ke lobi hotel di Jalan Bukit Bintang itu untuk melarikan diri, Selasa lalu.

Sumber polis berkata, dalam kejadian sekitar 12 tengah hari itu, seorang kakitangan hotel melihat suspek berjalan keluar dari pintu hotel secara tergesa-gesa.

'Dia segera menahan pasangan tersebut bagi pemeriksaan lanjut. Namun suspek enggan membenarkan beg pakaiannya disentuh. Malah, pengawal keselamatan juga ditegah daripada membuka beg pakaian itu,' katanya.

Menurutnya, suspek berjalan masuk semula ke dalam bilik hotel sambil diekori kakitangan hotel berkenaan.

'Bagaimanapun, suspek tidak membenarkan mereka memeriksa atau masuk ke bilik mereka dengan alasan tidak mahu diganggu,' katanya.

Menurutnya, suspek hanya membenarkan dua pengawal keselamatan hotel terbabit memasuki bilik berkenaan 10 minit kemudian.

'Hasil pemeriksaan awal, kakitangan hotel mendapati kedudukan televisyen terbabit dalam keadaan senget dan tidak sempurna.

'Apabila pengawal keselamatan hotel memeriksa tandas, dia mendapati alat pemanas air yang dipasang turut lesap,' katanya.

Menurutnya, suspek akhirnya mengaku mencuri alat pemanas air berharga RM500 ($209) itu sebelum menyerahkannya kepada rakannya sebelum ini. -hm

Dia Yang Kebas Bila Pinangan Untuk Anaknya Ditolak ...

Posted: 25 Feb 2011 06:23 AM PST

Bapa dakwa pernah tolak pinangan artis untuk satukan anak

SHAH ALAM: Seorang bapa memberitahu Mahkamah Tinggi Syariah, di sini, kelmarin, bahawa beliau pernah menolak pinangan artis popular '80-an, Raisuddin Hamzah, yang mahu menyatukan anak lelaki penyanyi itu dengan anaknya.

Encik Suberi Abdullah, 51 tahun, berkata hasrat Raisuddin ditolak memandangkan anaknya, Cik Siti Fatimah, 24 tahun, ketika itu masih belajar di sebuah institusi pengajian tinggi swasta di Batang Berjuntai, dekat sini.

Lelaki yang mengusahakan perniagaan restoran itu mendakwa Raisuddin melahirkan hasrat itu ketika mereka bertemu dalam jamuan makan di kediamannya di Hulu Klang, sempena Aidiladha, beberapa tahun lalu.

Ketika itu, Encik Raisuddin hadir bersama anaknya yang juga penyanyi, Cik Sarah.

'Dia (Raisuddin) kata, Pak Lang, kalau boleh saya mahu pinang anak Pak Lang untuk anak (lelaki) saya.

'Saya kata anak saya masih belajar lagi. Saya tidak bersetuju,'
katanya ketika disoal balas peguam, Encik Norazmi Mohd Arif pada perbicaraan permohonannya memfaraqkan (membubarkan) pernikahan Encik Raisuddin dan Cik Siti Fatimah, kelmarin.

Encik Raisuddin, 55 tahun, menikahi Cik Siti Fatimah sebagai isteri keduanya di negara jiran pada malam sambutan tahun baru 2007.

Bapa Cik Siti Fatimah, Encik Suberi, kemudian memfailkan permohonan faraq nikah pasangan itu pada 26 Oktober 2007.

Beliau membuat permohonan itu atas alasan Cik Siti Fatimah bermastautin di Selangor dan beliau sebagai wali mujbir langsung tidak dimaklumkan mengenai pernikahan itu.

Encik Suberi berkata, beliau hanya dimaklumkan mengenai pernikahan pasangan itu selepas Cik Siti Fatimah pulang ke rumahnya sempena cuti Tahun Baru Cina pada 2007.

Terdahulu, Encik Suberi berkata, beliau masih tidak bersetuju dengan pernikahan pasangan itu.

Pasangan itu dikatakan tidak sepadan dari segi umur dan hal itu membabitkan maruah keluarganya.

Sementara itu, ketika menjawab soalan Hakim Syarie Zainor Rahid Hassin, Encik Suberi menafikan beliau bermusuhan atau pernah bergaduh dengan Raisuddin.

Perbicaraan bersambung 13 April ini. -hm

Amerika Di Balik Demo Libya - Presiden Venezuela

Posted: 25 Feb 2011 05:00 AM PST

Menteri Luar Negara Venezuela menggaungkan kembali tuduhan Fidel Castro bahwa Amerika Syarikat (AS) dan sekutunya berada di belakang penunjuk perasaan di Libya untuk menguasai cadangan minyak di negara Afrika Utara tersebut.

Menteri Luar Negeri Venezuela Nicolas Maduro menyatakan, AS dan negara kuat lainnya sedang merencanakan pergerakan di dalam Libya yang bertujuan untuk menumbangkan kekuasaan Moammar Khadafi.

Namun, Maduro tidak mengutuk atau membela kekerasan yang dilakukan Pemerintah Libya terhadap para penunjuk perasaan yang menentang Khadafi.

Maduro meminta solusi damai harus diutamakan atas kerusuhan yang terjadi di Libya dan mempertanyakan kebenaran berita tentang kekecohan di Libya yang diberitakan oleh media yang menyudutkan kubu Khadafi di Tripoli.

"Mereka merekayasa situasi untuk melakukan pencerobohan ke Libya," ujar Maduro seperti dikutip dari CBS, Jumaat (25/2/2011).

"Libya sedang mengalami saat sulit yang seharusnya tidak di pengaruhi oleh maklumat menyesatkan dari pejabat berita media barat," Maduro menambahkan.

Khadafi sudah menjadi sekutu dekat Presiden Venezuela Hugo Chavez, dan lawan politik Chavez mengkritik pedas hubungan kedua negara tersebut.

Sebelumnya, pada Selasa (22/2/2011), Fidel Castro yang merupakan mentor Chavez, mengatakan, aksi protes di Libya merupakan dalih AS untuk melakukan pencerobohan oleh North Atlantic Treaty Organization (NATO).

Castro dalam sebuah ruangan di surat kabar nasional Kuba mengatakan, terlalu awal untuk mengkritik pemerintahan Khadafi. Tapi, ia mash keras menyatakan bahawa aksi protes tersebut adalah rencana pencerobohan AS untuk mengambil alih cadangan minyak di Libya.

Venezuela dan Libya merupakan anggota Organization of Petroleum Exporting Countries (OPEC).

Chavez, yang sudah menjalin hubungan dekat dengan Khadafi sejak memangku jabatan presiden sejak 1999, telah berulang kali menuduh Pemerintah AS berkonspirasi menjatuhkan pemerintahannya.

Presiden yang mendakwa dirinya sebagai seorang sosialis itu menyatakan AS ingin menguasai cadangan besar petrolium di Venezuela.

Namun, Pemerintah AS mengejek tuduhan bahwa AS berencana melawan Pemerintahan Venezuela.

Ulasan GB

Berita di atas mungkin ada kebenarannya selepas mengetahui PM Malaysia sendiri (yang telah dikenali mendapat nasihat dari APCO) mengkritik Presiden Ghaddafi dan apabila kita membaca berita ini:


Anak Kadaffi Bergabung dengan Demonstran

Anak termuda Kadafi, Saif al-Arab diberitakan bergabung dengan para demonstran di Timur kota Benghazi yang mendesak agar ayahnya meletakkan jawatannya.

Padahal Saif yang dikenal berpenampilan sederhana, diperintahkan Ayahnya untuk menumpas aksi para demonstran di kota Benghazy, Kamis (24/2).

Saif yang mendapat dukungan pasukan dan sejumlah perlengkapan tenter juga mengakui ayahnya akan melakukan aksi bunuh diri atau melarikan diri ke Amerika Latin bila gagal mengawal aksi demonstrasi. Ketika ini sejumlah tentera di kota ketiga terbesar di Libya, al-Bayda telah mengundurkan diri.

Mejar Jenderal Suleiman Mahmoud, komandan tentera di bahagian timur kota Tobruk bersama sejumlah anak buahnya juga menyatakan perletakan jawatan dari ketenteraan dan bergabung dengan para demonstran.

Sejumlah demonstran dan tentara telah ditembaki dari udara dan itulah alasannya untuk bergabung dengan demonstran. ''kami bersama rakyat. Saya dulu bergabung dengan Kadafi, tapi dia seorang tirani,'' katanya seperti dikutip antiwar.com


Memang Tepat: "Malaysia Boleh Ghaddafi Tak Boleh"

Posted: 25 Feb 2011 04:15 AM PST

Malaysia boleh, Gaddafi tak boleh'

Gema laungan 'Malaysia boleh, Gaddafi tak boleh' bergema di depan kedutaan Libya di ibunegara petang tadi, apabila sekumpulan rakyat negara itu berhimpun membantah kekejaman pentadbiran presiden Mohammad Gaddafi.

Kira-kira 50 rakyat Libya itu muncul selepas tiga pemimpin Pakatan Rakyat menyerahkan memorandum bantahan kepada pegawai kanan kedutaan itu pada kira-kira jam 2.45 petang.

Mereka berhimpun di situ selama kira-kira 15 minit mulai jam 2.50 petang sambil membawa poster dan melaungkan antaranya, 'Gaddafi musuh Allah', kemudiannya diikuti dengan laungan 'Malaysia boleh, Gaddafi tak boleh'.

Sebelum itu, kira-kira 70 penyokong dan pemimpin Pakatan Rakyat serta NGO berarak ke Kedutaan Libya di ibunegara selepas solat Jumaat, bagi membantah kekejaman pentadbiran presiden Mohammad Gaddafi ke atas rakyatnya.

Bagaimanapun, mereka menghampiri kedutaaan tersebut, mereka dihalang oleh anggota polis yang berkawal di situ.

Selepas berunding seketika, pihak polis membenarkan lima orang untuk ke kedutaan tersebut bagi menyerahkan memorandum bantahan.

Manakala yang lainnya berpatah balik ke Masjid Tabung Haji yang terletak berdekatan di situ.

Antara mereka yang dibenarkan masuk ialah dua ahli jawatankuasa pusat PAS, Syed Azman Syed Ahmad Nawawi serta Mohamad Sabu. Turut sama ialah ketua Pemuda PAS Wilayah Persekutuan, Kamarulzaman Mohamad dan Ketua Angkatan Muda Keadilan (AMK), Khairul Annuar Ahmad Zainuddin.

Setibanya di jalan masuk ke kedutaan tersebut mereka disertai oleh ahli parlimen Lembah Pantai, Nurul Izzah Anwar dan ahli parlimen Batu, Tian Chua dan setiausaha agung PSM, S Arutchelvan.

Selepas sekali lagi berunding dengan anggota polis yang berkawal di situ, tiga orang - Nurul Izzah, Syed Azman dan Mohamad Sabu - dibenarkan masuk kira-kira jam 2.45 petang, untuk menyerahkan memorandum bantahan kepada timbalan duta.

Menurut Syed Azman, memorandum itu adalah Gabungan Rakyat Malaysia yang diwakili oleh PAS, PKR, PSM dan 30 NGO, mendesak supaya dihentikan pembunuhan orang awam serta diadakan pilihan raya bebas bagi memenuhi aspirasi rakyat Libya. -mk



Dr Jeyakumar Berjaya Cabar Keputusan Putrajaya Tolak Tuntutan Dana

Posted: 25 Feb 2011 03:15 AM PST

MP Sungai Siput dibenar cabar Putrajaya tolak tuntutan dana

KUALA LUMPUR, 25 Feb — Mahkamah Tinggi di sini hari ini membenarkan permohonan Ahli Parlimen Sungai Siput, Dr Michael Jeyakumar Devaraj, untuk mencabar keputusan kerajaan pusat menolak peruntukan tahunan kepada kawasan pilihan raya berkenaan yang diwakili pembangkang.

Dalam membenarkan permohonan kebenaran mendapatkan semakan kehakiman, Hakim Datuk Aziah Ali berpendapat Dr Jeyakumar telah membuktikan ada kes untuk diberi pertimbangan sewajar.

"Saya setuju dengan peguam pemohon bahawa ada isu-isu yang memberi merit kepada permohonan yang perlu diselesaikan pada pendengaran usul substantif," kata Aziah dalam penghakimannya.

Hakim juga menolak bantahan awal Jabatan Peguam Negara bahawa alasan permohonan Dr Jeyakumar itu tidak berasas serta menyalahgunakan proses mahkamah.

Peguam Datuk S. Ambiga, yang mewakili Dr Jeyakumar, memberitahu pemberita bahawa mahkamah telah menetapkan 18 Mac depan untuk pengurusan kes bagi mendengar penuh permohonan semakan kehakiman itu.

Pada 29 Oktober lalu, Dr Jeyakumar memfailkan permohonan untuk mendapatkan kebenaran semakan kehakiman bagi memperoleh perisytiharan bahawa peruntukan khas kawasan Parlimen mesti dibekalkan dan disediakan kepada semua Ahli Parlimen secara saksama.

Dr Jeyakumar, 52, seorang pakar jantung, menamakan Ketua Pengarah bagi Unit Penyelarasan Pelaksanaan (ICU) di Jabatan Perdana Menteri (JPM), Pengarah Pejabat Pembangunan Perak dan kerajaan Malaysia sebagai responden pertama hingga ketiga.

Dr Jeyakumar memfailkan tindakan undang-undang selepas permohonannya kepada Pengarah Pejabat Pembangunan untuk dana bagi Sekolah Menengah Jenis Kebangsaan Shin Chung, Sekolah Jenis Kebangsaan Methodist dan Rumah Anak Yatim Nurul Ihsan serta dana untuk perkampungan Orang Asli ditolak pada 12 Oktober tahun lepas.

Ahli Parti Sosialis Malaysia (PSM) itu berkata permintaan untuk dana harus diberikan kerana semua projek yang dipohon merupakan peruntukan khas untuk kawasan pilihan raya.

Beliau mendakwa pihak responden menggunakan kuasa atau budi bicara untuk memberikan peruntukan secara tidak adil dengan memihak kepada Ahli Parlimen dari Barisan Nasional (BN) dan prejudis terhadap Ahli Parlimen dari parti pembangkang.

Antara lain, Dr Jeyakumar juga menuntut perisytiharan bahawa peruntukan tersebut mesti disediakan secara saksama selaras dengan Perkara 8 (1) Perlembagaan Persekutuan.

Selain itu, beliau juga menuntut perintah ''mandamus'' bagi memaksa responden menperjelaskan kuasa mereka dalam meluluskan dana dari Peruntukan Khas Kawasan Parlimen mengikut budi bicara serta menyatakan prosedur peruntukan dana sejak 2008.

Beliau menuntut writ ''quo warranto'' (permohonan yang mencabar kesahihan pelantikan perjawatan) dikeluarkan yang memerintahkan pihak responden untuk tunjuk sebab dan memberi maklumat mengenai kuasa mereka dalam mengguna, melulus dan mengeluarkan dana daripada Kumpulan Wang Disatukan Persekutuan. — Bernama

Pilihan Untuk SPR: Bersih Atau Mesir?

Posted: 25 Feb 2011 02:30 AM PST

SPR kabur tentang 'lu tolong gua, gua tolong lu'

Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof hari ini enggan menyatakan pendiriannya sama ada pemberian 'habuan' dalam kempen pilihan raya, melanggar undang-undang pilihan raya.

Ketika ditemui wartawan ketika beliau melawat Kolej Politeknik Merlimau yang akan digunakan sebagai pusat penamaan calon esok, Abdul Aziz berkata beliau bukan seorang yang ahli mengenai perkara itu.

Ia walaupun suruhanjaya tersebut telahpun mengendalikan 12 pilihan raya umum dan banyak pilihan raya kecil selama ini.

Abdul Aziz berkata demikian ketika ditanya mengenai misteri NGO 1Malaysia yang muncul sewaktu pilihan raya kecil untuk menganjurkan majlis makan dan mengedarkan 'ole-ole' yang termasuk makanan ruji seperti Milo, beras dan susu pekat bersama-sama dengan poster Perdana Menteri Datuk Seri Najib Abdul Razak.

Sasaran utama NGO 1Malaysia itu ialah pengundi bukan Melayu yang mengundi menentang BN dalam pilihan raya kecil sebelum ini.

'Lu tolong gua, gua lu tolong'

Abdul Aziz juga memberi jawapan yang sama ketika ditanya tentang ucapan Najib "lu tolong gua, gua tolong lu' dalam satu majlis di SRJK (C) Merlimau pada 19 Februari lalu.

Ia dilaporkan oleh akhbar Sin Chew Daily, bahawa Najib telah memberitahu kira-kira 1,000 hadirin di majlis itu bahawa: "Lu tolong gua, gua lu tolong".

Kata-kata itu pertama kali diucapkan ketika pilihan raya kecil Sibu, di mana Najib telah berjanji untuk melaksanakan kerja mitigasi banjir hanya jika menang. DAP berjaya merampas kerusi tersebut dari BN dengan majoriti tipis.

Ulasan GB

Rakyat melihat: Pengerusi dan Timbalan pengerusi SPR selama ini bekerja untuk UMNO BN.

Terlalu banyak BUKTI yang SPR berjalan senget, tidak bebas, tidak berkecuali dan tidak profesyenal.

Mereka tidak berhak lansung untuk mendapat gaji dari perbendaharan tetapi sebaliknya perlu menuntut gaji dari UMNO BN.

Ada satu cara untuk mengajar mereka, pilih yang mana satu: BERSIH atau MESIR?

PRK Merlimau, Kak Leha Dah Merajuk

Posted: 25 Feb 2011 01:48 AM PST

Wanita kecewa suara mereka dipinggirkan

MERLIMAU - Wanita UMNO Jasin berasa kecewa d:engan keputusan pucuk pimpinan apabila tidak memilih wakil daripada pergerakan itu sebagai calon pada Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Merlimau seperti diumumkan Timbalan Presiden UMNO, Tan Sri Muhyiddin Yassin, kelmarin.

Selain tersinggung, mereka mendakwa pemilihan itu menunjukkan suara Wanita selama ini tidak pernah didengar dan dipedulikan barisan atasan.

Ketua Wanita UMNO Bahagian Jasin, Zaleha Bujang berkata, keadaan itu menunjukkan pucuk pimpinan tidak mahu memberi peluang kepada Wanita, sedangkan pembangkang pernah meletakkan calon wanita dalam Pilihan Raya Kecil (PRK) DUN Tenang, sebelum ini.

"Wanita ada melancarkan program 'Gelombang Merah Wanita' untuk menunjukkan kepada pucuk pimpinan komitmen dan persediaan kita, tetapi nampaknya 'signal' tidak diperhatikan.

"Jika pihak pembangkang boleh mengeluarkan calon dalam kalangan wanita kenapa tidak BN. BN tidak pernah meletakkan wanita sebagai calon walaupun sudah 15 kali PRK," katanya ketika ditemui Sinar Harian, di sini, semalam.

Zaleha yang juga antara tujuh nama calon tersenarai berkata, beliau kecewa kerana calon dipilih bukan pilihan pengundi di kawasan itu.

"Kami menutup Bilik Gerakan Wanita di Taman Merlimau Jaya dan perkara ini sudah dimaklumkan kepada Datuk Seri Shahrizat Jalil yang berada di luar negara melalui setiausahanya," katanya. -SH

Tiada ulasan: