Selasa, 4 Januari 2011

Paradigma Berani

Paradigma Berani


Isu SU Selangor - Nasihat seorang Ahli UMNO kepada Pemimpin UMNO

Posted: 03 Jan 2011 06:32 AM PST

Isu SU Selangor - Nasihat seorang Ahli UMNO kepada Pemimpin UMNO

Kalau BN hendak mengambil alih kerajaan Selangor buatlah cara yang 'gentleman'. Lakukan semasa pilihanraya nanti. Kempen kuat-kuat dan yakinkan rakyat Selangor yang BN perlu memerintah Selangor kembali. Janganlah menggunakan taktik kotor untuk mencapai kuasa politik dinegeri ini kerana mendapat kuasa dengan bermain kotor tidak akan sampai berkatnya nasihat dari seorang Ahli UMNO kepada Pemimpin UMNO..

Isu SS Selangor - Hormati semangat Persekutuan.
by Aspan Alias
Isu perlantikkan Setiausaha Kerajaan Negeri Selangor masih belum reda. Apa kesudahan terhadap isu ini belum lagi kita dapat jangkakan. Tetapi saya percaya isu itu akan dapat diselesaikan apabila setiap pihak yang terbabit itu kembali kepada kepangkal jalan dan selesaikan masalah itu dengan cara dan tata-cara perlantikkan dengan baik dan ikut cara dan semangat serta sistem bernegara yang lazim kita praktikkan.

Kita mesti kembali kepada asas, iaitu mengakui bahawa negara ini adalah negara Persekutuan (Federation) dan negara kita bukannya negara 'unitary' seperti Thailand dan negara jiran yang lain. Kita ada perjanjian Persekutuan yang ditandatangani pada 2hb Februari 1948 dahulu semasa perjanjian ini ditanda tangani diantara negeri-negeri bersekutu dan bukan bersekutu. Perjanjian Persekutuan itu adalah untuk menggantikan Malayan Union (MU), dan Persekutuan itu diwujudkan untuk menggantikan usaha keparat British mewujudkan sebuah negara 'unitary' disemenanjung ini.


Jika kewujuddan perjanjian Persekutuan itu dibuat untuk menggantikan MU, kenapa pula kita sekarang hendak mentadbir negara ala MU itu? Kita sepatutnya memperkayakan semangat Persekutuan itu kerana terbukti dalam banyak negara Persekutuan yang benar-benar mengamalkan semangat itu telah mencapai kejayaan untuk memajukan negara dan rakyatnya.

Negeri Selangor adalah salah sebuah negeri dalam Persekutuan ini Negeri Selangor seperti juga dinegeri-negeri lain mempunyai Lagislatifnya sendiri, kerana Selangor ada Dewan Undangan Negerinya sendiri. Selangor ada kerajaannya sendiri dan ada ketua kepada kerajaan negeri itu dan dianya dinamakan Menteri Besar yang dipilih diantara ahli-ahli Lagislatif yang dipilih oleh rakyat Selangor. DAN Menteri Besar itu ialah Abdul Khalid Ibrahim yang mewakili Dewan Undangan Negeri bagi kawasan Ijok.

Bagi seorang rakyat yang menjunjung semangat Persekutuan ini, kerajaan persekutuan mesti mempunyai perhubungan dengan Selangor berlandaskan kepada semangat persekutuan dengan negeri Selangor, sebuah negeri yang berdaulat. Kerajaan Persekutuan mesti berhubung dengan Selangor dalam semangat itu dan kerajaan persekutuan mesti menghormati negeri Selangor sebagai sebuah negeri yang berdaulat.

Jika kerajaan persekutuan tidak menghormati pandangan kerajaan negeri Selangor ianya bermakna persekutuan tidak menghormati rakyat negeri Selangor. Ini adalah 'basic'. DiPutrajaya itu adalah Pusat Pentadbiran kerajaan Persekutuan, bukannya kerajaan Pusat. Kedaulatan kerajaan Persekutuan itu datangnya dari kedaulatan kerajaan-kerajaan negeri yang berada didalam Persekutuan ini.

Sepatutnya kerajaan pusat mesti bertanya kepada rakyat Selangor dalam isu perlantikkan Setiausaha Kerajaan ini. Cara untuk bertanya rakyat Selangor itu ialah bertanyakan kepada Tan Sri Khalid Ibrahim, Menteri Besarnya yang mewakili rakyat Selangor seperti yang dipilih oleh mereka didalam pilihanraya yang lalu. Itu caranya yang patut dilakukan oleh kerajaan dan pemimpin persekutuan jika benar menghormati rakyat yang telah membuat pilihan secara demokrasi.

Yang sepatutnya mengadap Kebawah Duli Tuanku Selangor itu ialah TS Abdul Khalid Ibrahim kerana Khalidlah yang sepatutnya menasihati DYMM Tuanku, bukannya dari sesiapa yang datang dari Persekutuan. Jika ada usaha dari kerajaan Persekutuan untuk menasihati DYMM Tuanku Selangor itu merupakan usaha yang cuba untuk memecah belahkan Raja dan kerajaan Selangor yang berdaulat.

Ketua Setiausaha Negara (Sidek Hasan) wajib menjaga dan menghormati kedaulatan Negeri Selangor dan mesti mengakui yang Negeri Selangor adalah salah sebuah negeri yang berdaulat yang menganggotai Persekutuan ini. Hormatilah diri kita sebagai seorang rakyat negara Persekutuan. Ikut cara dan semangat Persekutuan itu. Negara kita bukan negara kominis.

TETAPI kenapa agaknya isu seperti ini berlaku? Pastinya kerana politik kepartian. Kalau itu sebabnya betullah kata banyak pihak ini merupakan usaha pemimpin parti yang berkuasa dari Putrajaya untuk memcahkan keutuhan kerajaan Negeri Selangor sebab pilihanraya akan tiba dan BN sedang berusaha untuk mengambil alih kepimpinan kerajaan Selangor, negeri yang terkaya dalam Persekutuan ini.

Kalau itulah sebabnya saya tidak mahu melanjutkan komen ini. Perkara yang sama telah dilakukan diPerak dan hasilnya memudharatkan rakyat Perak. Bolehlah mendapat kuasa dengan 'arm-twisting' seperti ini tetapi ramai menjangkakan yang rakyat Perak akan memberikan pengajaran kepada pihak yang sudah hilang hidayah ini. Kata mereka yang PR akan kembali mentadbir dibangunan Setiausaha Kerajaan diIpoh.

Kalau BN hendak mengambil alih kerajaan Selangor buatlah cara yang 'gentleman'. Lakukan semasa pilihanraya nanti. Kempen kuat-kuat dan yakinkan rakyat Selangor yang BN perlu memerintah Selangor kembali. Janganlah menggunakan taktik kotor untuk mencapai kuasa politik dinegeri ini kerana mendapat kuasa dengan bermain kotor tidak akan sampai berkatnya.

Tetapi siapa pula yang aka menerajui kerajaan Selangor jika BN menang?? Noh Omar? Khir Toyo? Atau siapa? Oh! Ezam Mohd Nor? Kalau inilah nama-nama yang tersenarai ramai rakyat Selangor berkata biarkanlah negeri Selangor diperintah oleh Pakatan Rakyat sepenggal lagi, sehingga BN boleh mencari pemimpin yang 'viable'.

Buat masa sekarang BN, bagi pendapat mereka belum lagi berjaya mencari pemimpin yang diyakini rakyat Selangor. Jika permainan seperti ini diteruskan juga maka percayalah rakyat akan lebih menyampah kepada kita. Apabila rakyat menyampah dan menolak kita, kita juga yang terloncat kesana kemari macam cacing dalam kepanasan. Lepas itu salahkan orang lain pula.

"Tak payah nak ganti-ganti!" kata mereka.

Aspan Alias

This is how UMNO is robbing the people of Malaysia....

Posted: 03 Jan 2011 06:31 AM PST

On Wed, 11/10/10, This is how UMNO is robbing the people of Malaysia because PLUS is actually an UMNO controlled-company, whether directly or indirectly or through a combination of both! Sure it is publicly listed on the KLSE but look closely underneath and tell me who are those who are actually on the Board and who the controlling shareholders are !

It is also interesting to note that of the nine Directors on the Board, seven are Malays and appointed by UMNO or the government.

This is the BN government's way in enriching UMNO, the dominant political party in the government itself! You form your own conclusions from all this.

j.t.

Already hutang money and still want to build More buildings....
                                              -------------

Compensating PLUS RM 5 Billion For The Next 5 Years For Freezing Toll Rates Will Only Increase Both Federal Government Debt and Debt Service Charges To Unhealthy Levels
THURSDAY, 21 OCTOBER 2010 10:12

Press Statement By DAP Secretary-General And MP For Bagan On
19.10.2010 In DAP National Headquarters In Kuala Lumpur.
Compensating PLUS RM 5 Billion For The Next 5 Years For Freezing Toll Rates Will Only Increase Both Federal Government Debt and Debt Service Charges To Unhealthy Levels.

DAP is shocked at the revelations by UEM Group MD Datuk Izzaddin Idris that toll highway operator PLUS Expressways Bhd could be compensated as much as RM5 billion by the Federal government over the next five years for not raising toll rates. Clearly freezing toll rates is meaningless as the people still has to pay through compensation payments by the government.

Worse, the government still owes PLUS RM 2.5 billion making the total compensation amount to be paid for the next 5 years a total of RM 7.5 billion! In fact, PLUS would be pleased to be compensated as they would be paid money without having to work for it.

The time has come for the Federal government to consider a one-off nationalization program limited to toll concession agreements in the national interest. Nationalization of toll concession agreements is necessary to prevent irresponsible toll concession companies from reaping extraordinary profits at the expense of the public.

Nationalization is necessary when toll concession operators like PLUS have not only recouped their investment and construction costs but also maintenance costs and are earning pure profits from toll rates revenue collected. Failure to do so will not only create an unbearable financial burden to the people but also strain our country's finances for the foreseeable future.

The principal negative impact is that compensating PLUS RM 5 billion for the next 5 years for freezing toll rates will only increase both Federal government debt and debt service charges to even more unhealthy levels. According to theMinistry of Finance Economic Report 2010/2011, the total federal government debt would soar by 12.6% from
RM 362.4 billion in 2009 to RM 408.2 billion in 2010. This works out to RM 15,118 in debt for each of the 27 millionMalaysians as at 2010.

In other words for every Malaysian born, he or she will be immediately in debt of RM 15,118. If we take into account paying an extra RM 1 billion every year to PLUS, it is an expense and a debt burden that the country can ill-afford.(see following table)

(Billions RM)                                                2009             2010  

Domestic Debt                                            348.6            390.7

External Debt                                                13.8             
 17.5    
    

Total Federal Government Debt                 362.4           408.2 (+12.6%)

Correspondingly, debt service charges have increased from RM 14.2 billion in 2009 to RM 15.9 billion in 2010 and expected to soar to RM 18.6 billion in 2011.
Many Malaysians are unhappy why the country has to carry such a huge debt burden borne by 27 million Malaysians for the benefit of one company.
 
Clearly unless drastic action is taken, 27 million Malaysians will lose out to enable a company comprise of BN cronies to gain.

 LIM GUAN ENG

Sultan belum perkenan, Selangor tidak rai SUK..!

Posted: 03 Jan 2011 06:20 AM PST

Sultan belum perkenan, Selangor tidak rai SUK
Harakahdaily   
SHAH ALAM, 3 Jan: Kerajaan Negeri Selangor tidak mahu terlibat dalam sebarang bentuk majlis atau keraian berkaitan jawatan Setiausaha Kerajaan (SUK) negeri sehingga penyelesaian muktamad dicapai antara kerajaan negeri dan Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA).
Perkara ini ditegaskan oleh Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim di dalam sidang akhbar selepas mesyuarat Exco, di Pusat Media di Tingkat 20, Bangunan SUK dekat sini.
Dalam sidang media itu, Khalid berkata,  Sultan Selangor belum perkenan cadangan Suruhanjaya Perkhdimatan Awam (SPA) mengenai pelantikan Datuk Khusrin Munawi sebagai Setiausaha Kerajaan (SUK) yang baharu.
Menurutnya, beliau telah menghadap DYMM Sultan Selangor hari ini bagi membincangkan isu pelantikan SUK dan Sultan telah berpandangan bahawa baginda tidak mempunyai kuasa untuk menerima atau menolak mana-mana calon cadangan SPA.

"Ini kerana kuasa itu telah ditarik balik pada 1993 iaitu selepas krisis Perlembagaan berlaku yang mana Undang-undang Tubuh Negeri Selangor turut dipinda bagi memusatkan kuasa persekutuan.

"DYMM Sultan mencadangkan kerajaan negeri mengadakan perbincangan dengan SPA untuk mencari penyelesaian terbaik," tegas Abdul Khalid sambil menyanjung kasih atas nasihat baginda.

Dengan itu, jelasnya, kerajaan negeri akan menulis surat kepada SPA bagi membincangkan semula calon yang layak, sesuai dan berkebolehan mengisi jawatan tersebut.

Tegasnya, sehingga penyelesaian muktamad dicapai antara kerajaan negeri dan SPA, maka kerajaan negeri tiak mahu terlibat di dalam bentuk majlis atau keraian berkaitan jawatan SUK.

"Ini bermakna majlis angkat sumpah di hadapan Menteri Besar tidak akan diadakan dan Datuk Khusrin tidak akan hadir pada sebarang mesyuarat Exco dan Majlis Tindakan Ekonomi Selangor sebagai ex-officio.

"Dalam masa sama, kerajaan negeri akan mencadangkan Datuk Speaker mengadakan sidang DUN tergempar bagi meminda Undang-undang Tubuh Slangor untuk mengembalikan kuasa pelantikan tiga pegawai eksekutif iaitu SUK, Pegawai Kewangan dan Penasihat Undang-undang kepada Sultan dan Menteri Besar," tambahnya.
MB tidak mahu jumpa

Sementara itu, dalam sidang medianya pula (gambar), Khusrin berkata, beliau cuba untuk berjumpa dengan Menteri Besar namun tidak dapat.

Setiausaha kerajaan negeri Selangor yang baru dilantik, Datuk Mohd Khusrin Munawi gagal mendapatkan temujanji bagi berjumpa dengan Menteri Besar, Tan Sri Khalid Ibrahim berhubung upacara angkat sumpah jawatannya.

Upacara itu perlu diadakan sebelum beliau boleh menjalankan tugas-tugasnya termasuk mengambil bahagian pada mesyuarat dewan undangan negeri dan tugas ex-officio yang lain.

"Saya telah menulis (kepada Khalid) hari ini, dan juga cuba bercakap dengan setiausaha sulitnya tetapi belum mendapat respon," katanya kepada wartawan pada sidang media di pejabat barunya di bangunan Sultan Abdul Aziz Shah di Sham Alam.

Meskipun dijangka tidak akan mengangkat sumpah dalam masa terdekat ini, Khusrin berkata beliau masih boleh menjalankan tugas-tugas termasuk membabitkan pentadbiran kerajaan negeri, sumber manusia dan perkara-perkara merancang.

Sambil menyifatkan perkara itu sebagai cabaran besar sepanjang 24 tahun berkhidmat di Selangor, beliau menegaskan tidak mempunyai masalah dan ia juga tidak akan menjejaskan tugasnya sebagai penjawat awam.

''Saya maklum yang Menteri Besar akan berbincang dengan Suruhanjaya Perkhidmatan Awam dan selagi saya tidak diarah balik ke Kerajaan Persekutuan, saya akan jalankan tugas mengikut undang-undang dan peraturan yang ditetapkan. Saya juga telah memohon untuk mengangkat sumpah rahsia di hadapan Menteri Besar melalui surat pagi ini, tetapi masih belum ada jawapan,'' katanya..

Berikut kenyataan penuh MB Selangor
Saya telah mengadap DYMM Sultan Selangor hari ini bagi membincangkan isu pelantikan Setiausaha Kerajaan Negeri.
DYMM Sultan Selangor telah berpandangan bahawa Baginda tidak mempunyai kuasa untuk menerima atau menolak calon-calon yang dicadangkan oleh Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA).
Ini kerana kuasa itu telah ditarik balik pada 1993 iaitu selepas krisis Perlembagaan berlaku yang mana Undang-undang Tubuh Negeri Selangor turut dipinda bagi memusatkan kuasa persekutuan.
DYMM Sultan Selangor mencadangkan supaya kerajaan negeri mengadakan perbincangan dengan SPA untuk mencari penyelesaian terbaik. Saya mengucapkan terima kasih kepada DYMM Sultan atas nasihat dan pandangan baginda.
Justeru itu, demi kebaikan Negeri Selangor dan menjunjung titah Tuanku, Kerajaan negeri akan menulis surat kepada SPA bagi membincangkan semula calon yang layak, sesuai dan berkebolehan untuk mengisi jawatan tersebut.
Sehingga penyelesaian muktamad dicapai antara kerajaan negeri dan SPA, maka kerajaan negeri tidak mahu terlibat dalam sebarang bentuk majlis atau keraian berkaitan jawatan Setiausaha Kerajaan Negeri.
Ini bermakna majlis angkat sumpah di hadapan Menteri Besar tidak akan diadakan dan Dato' Khusrin Munawi tidak akan hadir pada sebarang Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri  dan Majlis Tindakan Ekonomi Negeri Selangor sebagai ex-officio.
Pada masa yang sama, Kerajaan Negeri akan mencadangkan kepada Dato' Speaker untuk mengadakan sidang Dewan Negeri Selangor tergempar bagi meminda Undang-undang Tubuh Negeri Selangor untuk mengembalikan kuasa pelantikan tiga pegawai eksekutif iaitu Setiausaha Kerajaan Negeri, Pegawai Kewangan dan Penasihat Undang-Undang Negeri kepada Sultan dan Menteri Besar.
TAN SRI ABDUL KHALID IBRAHIM,
DATO' MENTERI BESAR SELANGOR

Tiada ulasan: