Ahad, 23 Januari 2011

Blog-list Malaysia

Blog-list Malaysia


PRK Tenang -Jawapan Cikgu Mala Untuk Ahli MCA Supaya Tak Bodoh Macam Presidennya

Posted: 22 Jan 2011 10:22 PM PST

Isu salam: MCA tak faham adab Islam

Calon PAS Normala Sudirman hari ini membidas BN, khususnya MCA kerana gagal memahami adab bersalaman seorang Muslim dengan individu yang lain dalam konteks masyarakat majmuk di Malaysia.

"Saya anggap 53 tahun (kita) merdeka, komponen BN gagal memahamkan ahli komponen mereka, (termasuk) MCA dan sebagainya, bagaimana adab bersalaman seorang individu muslim dan dengan yang lain.

"Kami sebagai individu Muslim, kami (wanita) memang tidak bersalam dengan lelaki... Begitu juga dengan kaum Tiong Hua, kami bersalaman dengan perempuan (Tiong Hua) tidak ada masalah, (sebab) mereka perempuan.

"Hatta kami saudara seislam pun, kami tidak bersalaman dengan lelaki," katanya dalam satu sidang media.


Sehubungan itu, Normala berkata Umno sepatutnya memahamkan komponen BN bahawa menyifatkan isu itu bukanlah isu.

"Dan kita lihat, inilah realiti yang perlu difahami masyarakat Malaysia," katanya.

Normala yang dikenali sebagai Cikgu Mala mengulas kebimbangan bahawa beliau tidak bersalaman tidak dengan lelaki sepanjang sejak mula berkempen pilihan raya di DUN Tenang.

Dalam pilihan raya ini, Normala bakal dicabar oleh calon BN Mohd Azahar Ibrahim dalam pilihan raya kecil 30 Januari ini.

Turut hadir dalam sidang media tersebut beberapa pemimpin PAS, antaranya dua naib presiden Salahudin Ayub dan Datuk Mahfuz Omar serta ahli jawatankuasa pusatnya Dr Dzulkefly Ahmad.

Mengulas mengenai lawatan beliau ke Pasar Tani Labis, pagi ini, Normala turut menegaskan "tiada seorang pun lelaki Tionghua" bersalaman dengannya kerana mereka sudah memahami mengenai kedudukan perkara tersebut selepas majlis penerangan anjuran PKR dan DAP.

"Tapi prinsip asas sebagai seorang Islam, saya cukup jaga (adab bersalaman dengan lelaki) untuk mencari redha Allah," tegasnya.

Sementara itu, Dr Dzulkefly yang juga ahli parlimen Kuala Selangor mengingatkan pihak media supaya tidak membesarkan perkara itu sehingga "mengurangkan" isu yang lebih besar sepanjang kempen pilihan raya ini.

Sebelum itu, dalam kenyataan media yang dibacakan oleh Salahudin, beliau membayangkan PAS akan mendedahkan beberapa isu yang berkaitan dengan Mohd Azahar.

Bagaimanapun, ahli parlimen Kubang Kerian itu menegaskan ia "tidak berkaitan dengan peribadi" calon BN.

"Tunggu... Ia bukan berkaitan peribadi. Kami bukan seperti pihak-pihak lain," katanya sambil menambah pendedahan tersebut akan dibuat dalam masa "sehari dua lagi".

PRK Tenang - Calun BN Gadai Tanah Melayu Tanpa Pengetahuan Melayu Tersebut

Posted: 22 Jan 2011 08:32 PM PST


Ada persoalan yang timbul. Mengapa Datuk AI ditukarkan dari Segamat ke Rengit? Dalam bahasa yang paling mudah, kenapa dari Daerah Segamat yang besar kepada Daerah kecil di Rengit? Ini bermakna, walaupun jawatan beliau masih ADO di Rengit, namun grade beliau telah turun. Masakan boleh jadi begini. Sekiranya beliau seorang penjawat awam yang perform dalam menjalankan kerja, mustahil beliau akan diturunkan grade. Sepatutnya, dari ADO di Segamat kepada DO Ini baru betul!

Sila lihat sendiri, dan nilaikan bagaimana calon BN ini telah diturunkan pangkat dari ADO daerah yang besar (Segamat) kepada ADO untuk daerah yang kecil (Rengit) sila rujuk link ini [ADO Segamat] dan [ADO Rengit]


Kebetulan CiLiK© ada di DUN Tenang, maka CiLiK© berasakan perlu untuk isu ini disiasat. Sementara menantikan pengumuman calon yang bertanding, CiLiK© cuba menyelongkar isu pertukaran Datuk Ai ini daripada beberapa orang responden yang mengaku diri mereka dari Daerah Segamat.

Menurut responden, kes Datuk Ai ini sebenarnya telah tersebar hangat di kalangan staff Pejabat Daerah Segamat itu sendiri bahkan diketahui oleh kebanyakan warga Segamat. Apa kesnya? Sekitar tahun 2003, Datuk Ai telah menyalahgunakan kuasa ADO beliau untuk melelong sebidang tanah di Mukim Jabi Segamat kepada pembeli tanpa pengetahuan tuan tanah.

Lantaran daripada itu, tuan tanah telah memfailkan kes ini ke mahkamah pada tahun 2004. Benarkah dakwaan ini? Tunggu pendedahan yang seterusnya.

CiLiK© "Di hari penamaan calon, Datuk Ai berazam untuk menyelesaikan isu tanah pengundi di DUN Tenang? Hehe.. Boleh percaya ke Datuk Ai? Nak selesai bagi habis ke tanah orang kampung?"

milosuam

Calun BN Tenang Tidak Tenang

Posted: 22 Jan 2011 08:01 PM PST

Dakwaan saya dipulau Umno Labis satu fitnah, kata calon BN

Calon Umno-Barisan Nasional (BN) Mohd Azahar Ibrahim menolak bulat-bulat dakwaan bahawa beliau "diboikot" kepimpinan Umno Labis ekoran pemilihannya sebagai calon pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri Tenang.

Kempen pilihan raya kecil ke-14 ini masuk hari kedua hari ini.

Mohd Azahar menegaskan dakwaan itu tidak benar dan fitnah semata-mata mahu menjejaskan imej beliau.

"Tak ada... tak ada... itu satu fitnah. Itu adalah politik, kalau lihat ramai yang ikut saya.

"Dakwaan itu tidak benar, ia adat politik," katanya selepas mengadakan lawatan di Pasar Awam Labis di sini pagi tadi.


Pengundian akan diadakan pada 30 Januari.

Sebelum ini, ada khabar angin mengatakan Umno Labis tidak menyokong pemilihan Mohd Azahar sebagai calon, namun ia juga dinafikan Ketua Wanita Umno Labis Haslinda Salleh dan Setiausaha Umno Labis Abd Razak Abd Rashid.

Kedua-dua mereka sebelum ini disebut-sebut berpeluang menjadi calon.

Selain itu, Ketua Umno Umno Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil menegaskan sayap itu akan memberikan "sokongan 110 peratus" kepada Mohd Azahar dalam pilihan raya kecil kerusi Tenang yang kempennya bermula semalam.

Umno-BN meletakkan Mohd Azahar, bekas Penolong Pentadbir Tanah Daerah Kecil Rengit manakala PAS-Pakatan Rakyat diwakili oleh Normala Sudirman, Ketua Muslimat PAS Labis dan bekas guru sebagai calon.

Anwar sedia balas taktik 'londeh' Najib

Posted: 22 Jan 2011 05:54 PM PST

Memulakan kempen pertamanya dalam pilihan raya DUN Tenang, Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim tetap bertegas mahu berdebat dengan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak berhubung rancangan 100 Pakatan Rakyat sekiranya menawan Putrajaya.

Mengulas sindiran Najib bahawa Anwar akan demam, dengan nada tegas, ketua pembangkang membidas bahawa beliau akan tetap hadir walaupun diserang penyakit itu.

tenang by election 220111 anwar speech 01"Kenapa (beliau) tidak mahu (berdebat)? Kenapa tidak berani? Kenapa menjawab dengan menghina saya. Oh, kalau saya jawab, saya ada maklumat, saya akan londehkan Anwar dan demam," katanya Anwar mengajuk kenyataan Najib.


"Tak apa, saya telan Panadol, kita debat. Tak apa, deman pun saya akan hadir. Demam pun saya mampu debat. Insya-Allah," katanya sewaktu menyampaikan ucapan sulungnya di Felda Tenang malam semalam.

Malah katanya, sekiranya Najib yang juga presiden Umno memilih tidak bercakap berkaitan ekonomi dan menyentuh peribadi, beliau juga bersedia menyahut cabaran tersebut.

"Oh Anwar ini, akhlak rendah, peliwat, ya, tak mengapa tapi bawa bukti. Saya (juga) nak sebut cerita rampas bini orang, saya nak sebut pasal rasuah RM500 juta, saya nak sebut pasal pembunuhan Altantuuya, jawab.

"Saya nak tanya, saya tak mahu buat tuduhan. (Kita) nak tengok siapa kena londeh," sindirnya disambut dengan gelak ketawa kira-kira 250 hadirin yang hadir di Felda Tenang.

'Rais, Allah bayar tunai'

Anwar berkata demikian bagi membalas kenyataan Najib yang menggesa Anwar terlebih dahulu 'menyelesaikan masalah peribadinya' khususnya tuduhan liwat sebelum campur tangan dengan urusan lain.

Sebelum ini Anwar mengutarakan cadangan debat apabila apabila perdana menteri memperlekeh rancangan reformasi 100 hari Pakatan sekiranya berjaya berkuasa di peringkat pusat.

tenang by election 220111 anwar speech crowdDalam ucapan di Felda tersebut, Anwar turut menyindir Menteri Komunikasi, Kebudayaan dan Warisan Datuk Seri Rais Yatim yang dikatakan merogol, seperti yang 'didedahkan' WikiLeaks.

"Saya tuduh dia? Tidak. Ini (pendedahan) WikiLeaks. Ada siasatan dahulu tetapi siasatannya sekarang ditarik. Itu soal dia.

"Tapi saya nak tunjuk, kamu rasa bagaimana pedihnya bila diaibkan, difitnah, dimalukan di khalayak umum," sindir Anwar.

"Kamu tolong sebarkan, sekarang dengan sendirinya tercampak dan terpalit ke muka kamu," tegasnya Anwar sambil mendakwa sebelum ini Rais didakwa pernah menuduhnya seorang yang "rendah budi pekerti dan akhlaknya".

Sehubungan itu, Anwar yang juga bekas timbalan perdana menteri mengingatkan hadirin supaya jangan bersikap takbur dengan orang lain kerana Allah akan membayar "tunai" kepada perbuatannya.

WAHAI MUHYIDDIN : GURU MESTI SETIA KEPADA KERAJAAN BUKAN KEPADA UMNO/BN

Posted: 22 Jan 2011 04:22 PM PST

Saya terpanggil untuk memberikan komen terhadap kenyataan yang dibuat oleh TPM merangkap Menteri Pelajaran Tan Sri Muhyiddin Yassin yang menyatakan " adalah elok bagi guru juga supaya setia kepada kerajaan " , "Kita tidak akan mempersoalkan. Selain dari setia kepada negara, elok juga kita setia kepada kerajaan ". Muhyiddin berkata demikian ketika berucap pada majlis pelancaran program Bangkit Guru Untuk Negara (B-GUN) peringkat Johor, di Pagoh, hari ini.

Sebagai bekas guru selama 17 tahun , yang menerima kesan daripada penglibatan aktif dalam politik dan kepartian , saya telah dihukum kerana dosa saya menyertai Parti Keadilan Rakyat . Saya telah kenakan tindakan tatatertib dan pada tahun 2000 diarah bertukar ke SJK (C) Jabor , Kemaman , Terengganu ( sempadan Terengganu - Pahang ) selama 3 tahun dan seterusnya diarah bertukar lagi ke SK (Felda ) Palong 14 , Jempol , Negeri Sembilan selama 5 tahun . 8 tahun saya , isteri dan anak-anak diinaya , terpisah . Dinafikan hak dan ada yang membuat saya seperti 'penjenayah' kerana dosa saya ialah bersama Parti Keadilan Rakyat dan DSAI .


Pada tahun 2008 , saya diarah sekali lagi bertukar ke Pejabat pelajaran Daerah Jempol/Jelebu di atas arahan MB Negeri Sembilan termasuk dikenakan tindakan tatatertib . Selama sebulan saya berulangalik daripada Felda Palong 14 ke Serting , Jempol dan tinggal di dalam stor bawah tangga bersama tukang kebun kerana saya tidak diberikan apa-apa tempat di pejabat tersebut dan hanya duduk dalam bilik Pegawai Kaunseling PPD . Akhirnya saya dipanggil oleh DSAI dan meminta saya meletakkan jawatan dan bertanding di Parlimen kemaman sewaktu PRU 12 lalu . Tamatlah riwayat perkhidmatan saya sebagai guru .

Alhamdulillah sepanjang perkhidmatan saya , saya pernah dianugerahkan Anugerah Kecemerlangan oleh PPD Marang pada tahun 1997 dan Anugerah Perkhidmatan Cemerlang oleh Kementerian Pelajaran Malaysia pada tahun 2005 .

Kenyataan Muhyiddin Yassin seolah-olah meragui kesetiaan para pendidik ini terhadap negara dan kerajaan . Para guru , adalah insan yang telah didik dan diasuh agar meletakkan keutamaan kesetiaan dan sokongan kepada negara dan kerajaan . Menjalankan tugas dan tanggungjawab mendidik anak bangsa tanpa mengeluh dan penat lelah bagi melahirkan aset negara dan pembinaan modal insan untuk negara . Segala polisi dan perubahan sukatan yang diamanahkan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia dilaksanakan dengan penuh komitmen . Guru bagi saya adalah insan yang terbaik .

Kenapa mempertikai sokongan dan kesetiaan para guru ? Guru insan yang mengajar dan mendidik anak murid agar menjadi insan yang 'kamil'. Yang dapat mengenal baik dan buruk . Menjadi insan yang berketrampilan , berakhlak dan bermoral berlandaskan jasmani , emosi , rohani dan intelek ( JERI ) serta berpaksikan kepada Tuhan . Sepertimana yang dihasratkan dalam Falsafah Pendidikan Kebangsaan .

Bagaimana guru wajib taat setia kepada kerajaan yang dipimpin oleh UMNO / BN yang banyak melakukan kerosakkan kepada negara ? Rasuah , penyelewengan , ketirisan dan perompakan secara tersusun dilaksanakan oleh kerajaan ini . Guru yang baik sudah pasti tidak akan sesekali memberikan kesetiaan kepada kerajaan yang melakukan pelbagai kebejatan dan kebobrokkan konon atas nama bangsa dan negara .

Guru adalah manusia terbilang , berinformasi dan berilmu . Guru akan menyokong segala polisi dan dasar kerajaan yang memberikan kebaikkan kepada rakyat terutama anak didiknya . Setiap berlaku perubahan sistem pendidikan , pengubalan sukatan dan setiap kali menteri bertukar , segala-galanya berubah , tetapi guru adalah manusia yang sentiasa patuh dan akur , menjalankan tugas dan amanah dengan penuh tanggungjawab .

Kesetiaan apa yang dimaksudkan oleh Muhyiddin Yassin ? Kesetiaan kepada UMNO / BN ? Kesetiaan kepada kerajaan adalah kewajiban yang perlu dilaksanakan oleh para guru . Bukan kesetiaan kepada kepartian . Guru harus diberikan kebebasan , bukannya mengongkong mereka dengan perkara yang sengaja diada-adakan oleh UMNO/BN iaitu kesetiaan kepada Kerajaan UMNO/BN . Sedangkan kerajaan adalah lain dan parti adalah lain . Bertukar parti pemerintah pun kerajaan tetap wujud dan didokong oleh rakyat .

Sewaktu saya bertugas sebagai guru , kesetiaan saya kepada kerajaan usah dipertikai . Segala arahan dan tugasan dilaksanakan dengan sebaik mungkin . Sebab itu saya dicalonkan dan dianugerahkan Anugerah Perkhidmatan Cemerlang kerana saya menjalankan tugas saya sebaik mungkin . Kalau saya bukan guru yang baik , melanggar polisi dan dasar Kementerian Pelajaran Malaysia , mengajar tidak mengikut silibus yang diarah , tiada disiplin dan buat ikut suka , sudah pasti saya tidak akan mendapat anugerah tersebut .

Begitulah semua guru di Malaysia ini . Kesetiaan mereka kepada negara dan kerajaan tidak pernah berbelah bagi . Menjalankan tugasan yang diamanah dengan baik . Sedangkan apa yang diperolehi oleh guru di Malaysia ? Mereka tiada SOCSO , tiada jaminan kepada anak-anak mereka , tiada doktor panel dan sebagainya . Anak guru tidak semestinya dapat keistimewaan menjadi guru . Tiada MRSM untuk dikhaskan kepada anak-anak guru , sedangkan anak polis dan askar ada . Rumah-rumah guru ( quaters guru ) ada yang tidak dibaikpulih , dinaik taraf , dibaiki dan ada yang tidak sempurna terutama di pendalaman .

Guru harus sedar , mereka bukan setaraf lembu yang boleh dicucuk hidung . Mereka ada prinsip dan maruah . Guru yang hebat tidak akan terpengaruh dengan doktrin " kesetiaan kepada kerajaan UMNO/BN ". Muhyiddin tidak perlu mempersoal dan mempertikai sokongan politik mereka . Mereka adalah rakyat Malaysia dan mereka ada hak sebagai rakyat . Bukan kerana mereka menjawat sebagai penjawat awam , mereka perlu tunduk dan akur kepada UMNO/BN . tanggungjawab mereka adalah kepada negara dan kerajaan . Bukan kepada UMNO/BN . Yang membayar gaji mereka bukan UMNO / BN . Rakyat Malaysia yang membayar gaji kepada mereka . Guru harus dibebaskan daripada kongkongan yang dicipta oleh UMNO / BN .

Termasuk juga Pengarah dan Pegawai Jabatan Pelajaran Negeri , anda bukan pekerja-pekerja UMNO / BN , tapi lagak anda sama taraf dengan pencacai UMNO/BN kerana akur di bawah telunjuk mereka . Kalau mahu main politik , letak jawatan dan menjadi pengerak UMNO / BN . Kerana kedudukan dan kenaikan pangkat , anda rela menjadi hamba kepada pemimpin UMNO / BN . Sehingga sanggup menginaya dan menzalimi guru bawahan anda kerana mereka menyokong pembangkang . Dosa mereka kerana tidak setia kepada UMNO/BN .

Guru-guru di seluruh Malaysia yang punya harga diri , maruah dan prinsip , terjemahkan pada kertas undi . UBAH SEKARANG , SELAMATKAN MALAYSIA !

FARIZ MUSA

Muhyiddin Bakal Tunduk Kepada Tekanan MIC

Posted: 22 Jan 2011 04:04 PM PST

Interlok: Wakil MIC mahu novel ditarik balik, nafi kenyataan TPM

Wakil MIC yang bertemu Kementerian Pelajaran minggu lalu telah menegaskan bahawa novel subjek sastera Interlok yang kontroversi harus ditarik balik daripada digunakan oleh pelajar-pelajar Tingkatan Lima.

Justeru menurut salah seorang wakilnya, kenyataan Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin bahawa wakil-wakil yang hadir telah bersetuju novel itu baik dan patut digunakan adalah satu pandangan yang berbeza sama sekali.

Bekas presiden Hindu Sangam Malaysia, Dr. A. Nagappan berkata, kesemua enam wakil MIC telah menzahirkan pendirian sebulat suara bahawa novel itu tidak wajar dibenar untuk digunakan sebagai teks sastera atas alasan kandungannya tidak sesuai bagi tujuan memupuk integrasi dan semangat 1 Malaysia.


"Kami telah mengetengahkan satu pendirian bersama... pendirian kami, wakil MIC (dalam pertemuan minggu lalu) ialah novel ini wajar ditarik balik, tiada cadangan lain daripada kami selain meminta ia tidak digunakan di sekolah," kata bekas pensyarah maktab perguruan ini ketika dihubungi The Malaysian Insider.

"Oleh itu satu perkara (novel patut digunakan) yang dikatakan oleh Tan Sri Muhyiddin (gambar) tidak benar," katanya.

Kata beliau, pihaknya berpendapat bahawa novel itu tidak wajar digunakan sebagai buku teks sastera berdasarkan pada keseluruhan kandungan ke atas pembangunan sosial masyarakat negara ini.

Semalam, Muhyiddin berkata, Kementerian Pelajaran mencadangkan beberapa usul untuk memudahkan tugas guru yang mengajar novel Interlok di sekolah-sekolah termasuk menyediakan glosari dan nota kaki untuk menjelaskan maksud perkataan-perkataan tertentu.

Menteri Pelajaran berkata, pihaknya juga mencadangkan supaya guru yang mengajar novel berkenaan disediakan panduan yang jelas bagi mengelakkan timbul masalah pada kemudian hari.

"Kita ada beberapa perkara sudah kita usulkan dan Kabinet minta kita teruskan perbincangan dengan MIC supaya lebih jelas bagaimana hendak atasi perkara ini."

Muhyiddin Tuntut Kesetiaan Dari Guru

Posted: 22 Jan 2011 08:35 AM PST

Muhyiddin: Elok bagi guru setia kepada kerajaan

Kerajaan tidak pernah mempersoalkan kesetiaan guru-guru di negara ini tetapi selain kesetiaan kepada negara, Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin hari ini berkata, adalah elok bagi guru juga supaya setia kepada kerajaan.

"Kita tidak akan mempersoalkan. Selain dari setia kepada negara, elok juga kita setia kepada kerajaan.

tenang by election nomination day 220111 shahidan kassim muhyiddin yassin"Sebab guru merupakan penggerak utama dalam masyarakat, masih dihormati, diberi penilaian yang tinggi. Guru jadi pemimpin dalam masyarakat, maka kita mahukan supaya sikap untuk kebersamaan antara kerajaan dan tenaga yang penting seperti guru selalu ada di situ," katanya kepada Bernama.


Muhyiddin yang juga Menteri Pelajaran berkata, guru sebagai seorang pemimpin perlu sentiasa mempunyai sikap kebersamaan kepada kerajaan supaya dapat menjayakan agenda pembangunan negara terutamanya Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) dalam bidang pendidikan.

azlanMuhyiddin berkata demikian ketika berucap pada majlis pelancaran program Bangkit Guru Untuk Negara (B-GUN) peringkat Johor, di Pagoh, hari ini. Hadir sama, Pengarah Pelajaran Johor, Markom Giran.

Markom menimbulkan kontroversi awal bulan ini apabila kegiatannya berkempen untuk BN di Tenang dirakamkan dan disiarkan melalui Youtube.

Dia bagaimanapun menafikan tuduhan tersebut dan mendakwa beliau hanya mahu mengenalpasti kecenderungan politik para guru untuk memastikan mereka "menyokong dasar kerajaan".

NONEKata Markom, beliau tidak berkempen tetapi berucap kepada kakitangan bawahannya dan tindaklan itu merupakan "hak kami untuk mengenalpasti (parti politik) yang guru kami sokong,".

Tambahnya lagi, jika guru-guru didapati menentang kerajaan, maka mereka akan dihantar mengikuti kursus supaya mereka faham bahawa sebagai kakitangan awam, mereka tida boleh menentang dasar kerajaan.

Markom menjelaskan bahawa sebagai kakitangan awam, mereka merupakan pelaksana dasar kerajaan dan kerana itu, mereka mesti mengikuti apa sahaja dasar yang dibuat oleh kerajaan yang memerintah.

Katanya, mereka makan gaji dengan kerajaan dan oleh itu, mereka tidak seharusnya menentang kerajaan, tetapi mematuhi apa juga dasarnya.

Akibat tindakannya itu, PAS Johor pada 7 Januari lalu, membuat laporan polis mendakwa Pengarah Pelajaran Johor itu mengajak pengetua dan guru sekolah di sekitar DUN Tenang merayu undi untuk membantu BN dalam pilihan raya kecil hujung bulan ini.



13 Tahun Dianiaya oleh Sistem Politik Malaysia

Posted: 22 Jan 2011 06:13 AM PST


Analisis PRK Tenang Dari Prof. Dr Hassan Hasbullah

Posted: 22 Jan 2011 05:16 AM PST

Pilihanraya Kecil Dewan Undangan Negeri Tenang tidak boleh dijadikan kayu ukur untuk menentukan kejayaan mana-mana parti khususnya dalam pilihanraya umum ke-13 ini,kata penganalisis politik Dr Hassan Hasbullah.

Sebelum ini , Umno-Barisan Nasional meletakkan sasaran kemenangan besar majoriti sebanyak 5,000 undi yang dilihat satu penanda aras untuk memanggil pilihanraya umum ke-13 secara mengejut dalam jangka masa lebih awal.

Sementara itu kempen lapan hari pilihan raya kecil Tenang bermula hari ini selepas proses penamaan calon selesai pagi ini. Pilihan raya kecil ini menyaksikan pertembungan satu lawan satu antara calon BN dan PAS.


BN menamakan Mohd Azahar Ibrahim, 39, yang sebelum ini merupakan Penolong Pentadbir Tanah Daerah Kecil Rengit manakala PAS mengumumkan bekas guru, Normala Sudirman, 38, sebagai calon parti itu.
Dr Hassan Abdullah yang dihubungi TV Selangor berkata DUN Tenang yang sejarahnya Umno-BN tidak pernah kalah, tidak boleh menjadikan keputusan pilihanraya kecil ini untuk memanggil pilihanraya umum lebih awal kerana sikap pengundi sentiasa berubah-ubah.

"Semua pilihanraya kecil yang berlaku di negara kita tidak mungkin menjadi penanda aras kepada mana-mana parti politik untuk mengatakan kemenangan pada parti-parti politik tersebut sebagai satu keselesaan kepada mana-mana parti politik.

Masyarakat sentiasa berubah-ubah,manakala Dewan Undangan Negeri Tenang adalah sejarahnya menyatakan bahawa Barisan Nasional tidak pernah kalah di kawasan ini, tetapi undinya sangat merosot pada 2008 dan jika keputusan pada kali ini,Barisan Nasional mendapat undi majoriti sebanyak 5,000 masih juga bukan satu petunjuk, kerana ia merupakan satu pilihanraya kecil di mana semua operasi di peringkat nasional tertumpu ke situ sebagaimana peristiwa di Pilihanraya Kecil DUN Galas dan sebagainya," katanya.

Tambah Dr Hassan lagi bahawa banyak janji-janji dalam pilihanraya kecil ditaburkan dan seumpama drama yang jelas tidak boleh digunakan sebagai tanda aras kejayaan sesuatu parti.

"Sebab itu kita dapati bahawa banyak janji-janji bahawa ataupun manifesto yang ditaburkan pada masa pilihanraya kecil jarang terlaksana sepenuhnya, ia tidak ubah seperti sebuah drama dalam merayakan demokrasi dan tidak memberi petunjuk kepada proses pilihanraya yang sebenar," katanya lagi.

Dr Hassan juga menyatakan pandangannya bahawa terdapat beberapa faktor penentu pengundi yang dijadikan asas dalam pilihanraya kecil DUN Tenang ini.

"Di Dewan Undangan Negeri Tenang sebenarnya terdapat lima faktor utama,pertama ialah faktor kuasa kelas menengah Melayu di mana kebanyakkan kuasa kelas menengah Melayu masih lagi berpihak kepada Barisan Nasional dan mereka begitu memerhati perkembangan pihak Pakatan Rakyat ,manakala pengundi Cina kelihatan nyata dan amat jelas sekali berpihak kepada Pakatan Rakyat manakala pengundi India melihat kepada perkembangan di peringkat nasional.

Jadi kita dapati penentu di Tenang adalah pengundi Cina samada Pakatan Rakyat memperolehi keseluruhan pengundi Cina, dia akan menjejaskan pencapaian Barisan Nasional manakala jika hanya anggaran 30-40 peratus berpihak kepada Pakatan Rakyat maka keputusan tidak akan berubah seperti tahun 2008 di antara majoriti pada 2004," katanya lagi.

Dr Hassan juga yakin,golongan muda bakal menjadi antara faktor penentu besar di DUN Tenang ini.

"Pilihanraya pertama di bahagian Selatan ini untuk tahun ini seperti ada satu arus baru kerana selepas ini akan berlaku di Merlimau , maka kuasa kedua yang terbentuk adalah pengundi muda kerana pengundi-pengundi muda adalah besar di Tenang," katanya.

Kerusi DUN Tenang mempunyai 14,735 pemilih berdaftar termasuk 18 pemilih pos.
Daripada jumlah itu, pengundi Melayu terdiri daripada 7,014 orang (47.54 peratus), Cina 5,766 (39.08 peratus), India 1,780 (12.07 peratus), Bumiputera Sabah enam (0.04 peratus), Bumiputera Sarawak lima (0.03 peratus) dan Orang Asli 171 (1.16 peratus).

Mengikut pecahan umur, seramai 3,271 pengundi berusia antara 30 hingga 39 tahun, 3,602 (40-49 tahun), 2,788 (50-59 tahun), 1,897 (60-69 tahun), 1,188 (70-79 tahun), 268 (80-89 tahun) dan lebih 90 tahun pula 70 orang.

Pilihan raya kecil DUN Tenang diadakan ekoran kematian penyandangnya Datuk Sulaiman Taha dari Umno-BN pada 17 Disember lepas.

Muhyiddin Sokong Kenyataan Hina Islam Chua Soi Lek

Posted: 22 Jan 2011 04:38 AM PST

Negara Islam: Ada baik Cina diingatkan, kata TPM

Timbalan Perdana Menteri Tan Srti Muhyiddin Yassin berkata tindakan Presiden MCA Datuk Dr Chua Soi Lek membangkitkan agenda PAS bagi menubuhkan sebuah negara Islam jika Pakatan Rakyat berkuasa adalah baik bagi "mengingatkan masyarakat Cina" berhubung keputusan mereka.

NONESambil menyifatkan isu berkenaan bukan satu perkara baru, Muhyiddin berkata PAS masih menympan hasrat mereka untuk membentuk negara Islam jika berjaya menguasai Putrajaya.

"Sejak daripada dahulu pun PAS tidak pernah mengatakan mereka nak pinda perlembagaan mereka... Itu (membentuk negara Islam) masih ada.

"Jadi baik juga MCA mengingatkan pada masyarakat Cina," katanya pada sidang media selepas penamaan calon dalam pilihan raya DUN Tenang.

tenang by election nomination day 220110 mohd azahar ibrahim md asri amir normala sudirmanMuhyiddin menjawab soalan pemberita sama ada isu negara Islam yang dibangkitkan oleh MCA untuk meraih balik sokongan kaum Cina dalam pilihan raya Tenang yang akan berlangsung pada 30 Januari ini.

Tiada ulasan: