Isnin, 17 Januari 2011

Blog-list Malaysia

Blog-list Malaysia


PENGAKUAN BAPA UMMI HAFILDA

Posted: 16 Jan 2011 11:21 PM PST

UMMI HAFILDA ialah anak bongsu dari enam beradik, tiga laki-laki tiga perempuan. Lahir pada bulan Jun 1967 di Kampung Klang Gate.

Bersekolah lulus tingkatan lima pelajaran agama lebih dari mencukupi umur enam tahun sudah membaca Koran dengan baik dan sudah tahu bersembahyang. Boleh menulis dan membawa jawi dan dapat melancar pelajaran agama Fekah dan Hadith

Berhenti sekolah dia bekerja di dua buah bank sebagai kerani dan pegawai bank dalam masa empat tahun. Dia meletakkan jawatan itu dan menubuhkan sharikat sendiri. Hasil yang diperolehi dari pinjaman bank yang banyak dia telah menjelajah ke London, Australia, Tokyo dan …(tidak terang). Lain-lain tempat. Sebenarnya business belum diuruskan dengan baik. Dengan sikapnya yang angkuh, riak takbur dan memiliki kenderaan-kenderaan mewah seperti mercedes, Jeep, Isuzu, Van biasa, BMW. Tiga empat kereta dalam satu-satu masa.


Sepanjang masa dalam riwayat hidupnya belum pernah ada ada risik dari mana-mana pihak yang bersetuju meminang hingga sekarang masih seorang andartu.

Bila umurnya meningkat lebih 20 tahun tingkah lakunya yang aggeresive begitu menjadi-jadi. Melawan, tidak pedulikan dengan nasihat, riak, takbur, pembohong, penipu.

25.8.98 kali terakhir dia keluar dari rumah ini. Kelang Gate Setapak KL.

1.9.98 jam 5.20 petang saya memangil kakaknya yang sulong dan memberi nasihat kepadanya bahawa dari tarikh tersebut saya lucutkan warisan zuriat Umi Hafilda dengan tidak mengaku anak dunia dan akhirat dan berwasiat dengan pesanan jangan lagi dia balik kerumah ini.

30.9.98 dia selitkan tiga surat layang dipintu gate besar dengan nama samaran jiran yang bersimpati.

6.10.98 dia suruh kakaknya mengemas semua kain bajunya yang berada dalam tiga bilik di rumah ini.

Kedatangan kakaknya dia menunggu bila saya tidak ada dirumah kerana berjumaat.

Hasil komplot Megat Junid sampai ketangan Khalis Jafri untuk dijadikan buku 50 Dalil sebelum sampai ke PM. Kerja-kerja fitnah ini dibiayai oleh Daim dan Tengku Adnan, Ziela isteri Megat Junit menjadi orang perantaraan.

Dalam hidupnya semasa dewasa ini hutang keliling pinggang. Pernah beberapa kali orang yang memberi hutang datang menyerang di rumah ini. Surat-surat bank dari seluruh KL menuntut hutang datang sepangjang masa pernah saya di tipu
dengan lenyapnya kereta mercedes yang berharga $90,000 kerana melangsaikan hutang banknya.

Kekasarannya pernah beberapa kali ibunya mengeluarkan airmata. Dia sanggup menuding jari telunjuk kemuka ibunya dan disuruh 'shut up' Jaga sikit mulut. Semenjak tahun 1988 sudah tiga empat kali lari dari rumah berbulan-bulan lamanya keluar dari rumah.

Sifat fitnah menjadi-jadi walau pun dinasihati tetapi tidak diindahkan

Saya telah berkahwin dengan ibunya 42 tahun tetapi pada 20.2.1998 dalam masa beberapa minit sahaja tak tahulah apa yang difitnahkan kepada ibunya hingga membuat orang itu menyerang saya dengan keadaan luar biasa sehingga terpaksa saya melafazkan talak kepadanya. Kami bercerai sepuluh hari sebelum rujuk kembali.

Hasil kemuncak fitnahnya adalah dengan pemecatan Datuk Seri Anwar Ibrahim dari Jawatan TPM dan dilucutkan keahlian UMNO yang menggemparkan dunia seluruhnya hingga kehari ini. Dialah bertanggungjawab penulis surat kepada PM pada 8.8.1997 memfitnah Anwar berzina dengan kakak iparnya hingga mendapat anak bernama Hafifah dan memfitnah abangnya mehmed Azmin setiausaha Anwar oang yang paling kaya dengan hasil rasuah serta perpakat dengan Azizan Abu Bakar memfitnah Anwar berhomosex dengan Azizan.

Surat-surat tersebut dengan 9.10.98 suruh abangnya Azwan buat laporan polis di Melawati dan menuduh dua abangnya Azman dan Azmin memecah masuk biliknya dan mengambil surat-surat penting dari bilik tersebut serta mendakwa abangnya Azman hendak membakar pakaiannya dan mendakwa Azmin hendak membunuhnya.

Dua orang pegawai polis Inspektor Ramlee dan DSP Ishak datang menyiasat kes tersebut serta seorang Juru gambar.

Catatan Haji Ali bin Omar

18.10.98

Sumber di sini

Tindakan Cibai Lagi Tak Bertamadun Pengarah JPN Johor

Posted: 16 Jan 2011 08:51 PM PST

Usaha tukar suami kerana gagal 'kawal isteri'

Kementerian Pelajaran Johor cuba menukar suami kepada calon PAS di Tenang Normala Sudirman daripada kawasan itu ke Johor Bahru atas alasan beliau tidak dapat "mengawal isterinya".

Arahan tiba-tiba itu, yang mengarahkan Makrof Abd Mutalib dipindahkan dalam 24 jam bagaimanapun ditarik semula selepas beberapa bantahan.

"Guru besar beritahu, ia kerana saya gagal kawal isteri, merujuk kepada penyertaan politiknya dalam PAS," kata Makrof yang telah mengajar di Tenang sejak 13 tahun.


Ditemui ketika PAS mengumumkan calon malam tadi, Makrof memberitahu Malaysiakini bahawa beliau menerima notis pertukaran beberapa hari lagi apabila spekulasi isterinya akan bertanding pada 30 Januari ini bertiup kencang.

Menurut Makrof, notis pertukaran itu tidak menyatakan sebarang sebab.

"Kami bantah keputusan itu. Normala sudah letak jawatan (sebagai guru).

"(Kami beritahunya) mereka tidak patut buat macam ini, jika mereka tidak menarik balik, kami akan panjangkan perkara ini kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia atau adakan sidang media.

"Mereka kemudian tarik balik," jelas Makrof.

Normala, bekas guru dekat Segamat, meletakkan jawatan baru-baru ini untuk berkhidmat sepenuh masa dengan parti.

Menurut Makrof, notis pertukaran itu merupakan satu bentuk diskriminasi terhadap guru yang anggota keluarganya menyokong pembangkang.- malaysiakini

Skandal Seks Ummi Hafilda Ali Dengan Mike Tyson

Posted: 16 Jan 2011 06:43 PM PST

Pada 23 April 2001 (Isnin) yang lalu, sekitar jam 9.00 pagi, isteri Tan Sri Muhammad Taib telah menyerang Ummi Hafilda di sebuah restoren di Sri Hartamas. Ummi yang baru selesai 'breakfast' dan sedang membuat pembayaran di kaunter, telah diheret ke dalam kereta dan diserang oleh isteri Tan Sri Muhammad Taib.

Ummi dilapurkan malu dan menangis kerana beliau diheret tangannya, dimaki hamun dan diserang oleh isteri Mike Tyson di hadapan khalayak ramai sebelum dimasukkan ke dalam sebuah kenderaan. Telefon bimbit Ummi juga dirampas dan dilemparkan sehingga pecah dan berkecai.

Sejurus Ummi keluar dari kenderaan tersebut, muka Ummi didapati mempunyai kesan-kesan calar dan luka berkemungkinan akibat pertengkaran yang berlaku di dalam kenderaan isteri Mike Tyson.


Menurut sumber-sumber yang rapat dengan isteri Tan Sri Muhammad, hubungan suaminya dengan Ummi telah sekian lama dipantau sehinggalah pada 21 April 2001 (Sabtu) yang lalu apabila beliau dapat mengesan percubaan Ummi untuk menghubungi Tan Sri Muhammad Taib melalui telefon. Malangnya, panggilan tersebut telah dijawab oleh isteri Tan Sri Muhammad Taib sendiri dan beliau terus memaki hamun Ummi kerana menceroboh kebahagian rumah tangganya.

Ingatan kepada ahli-ahli UMNO: inikah ciri-ciri kepimpinan yang bakal mewarisi perjuangan orang Melayu? Wahai Tan Sri Muhammad Taib, insaflah dan jangan kamu terus berbohong kepada umat Melayu? Wahai Ummi, hentikanlah dendam kesumat kamu kepada Anwar dan keluarga kamu. SB Reformasi senantiasa berada di sisi mu untuk mencatatkan pergerakan dan tindak tanduk kamu yang cukup menjijikkan.

Bertaubatlah dan Allah itu Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani.

Sumber: Tranung Kite

Ummi Hafilda Anak Derhaka Yang Dibuang Bapanya Sendiri

Posted: 16 Jan 2011 06:14 PM PST

MEMAHAMI PSIKOLOGI DAN MOTIF UMI HAFILDA ALI

Selamat menjalani ibadah puasa dengan tekun dan sabar. Puasa tahun ini ada sedikit kelainan kerana di saat ini kita tidak dapat mengalihkan perhatian kita dari perbicaraan Dato' Seri anwar Ibrahim yang sedang berlangsung sekarang ini.

Lebih hebat lagi baru dua hari kita berpuasa, Umi Hafilda pun dipanggil untuk memberi keterangan - saksi pendakwa yang paling sensasi kerana surat beliau kepada Dr. Mahathirlah yang telah mencetuskan isu ini.

Umi yang selama ini cukup menarik perhatian dengan pakaian-pakaian mahal yang diperagakan akhirnya dipanggil sebagai saksi. Kita ingat bahawa kita telah melihat kemuncak kejahatan dalam episod Anwar ini. Rupa-rupanya di dalam sesi soal balas peguam bela DS Anwar tahulah kita betapa kesediaan wanita bernama Umi Hafilda ini untuk melakukan apa sahaja untuk mencapai matlamatnya - walaupun dengan menfitnah ayah dan adek-beradeknya sendiri.


Sekarang barulah kita dapat memahami kenapa seorang ayah tergamak memutuskan zuriat anaknya dan tidak mengaku anaknya dunia akhirat. Tindakan memutuskan hubungan zuriat ini sebenarnya tidak ada dalam Islam, berdosa malah satu tindakan yang mustahil untuk diterima. Kalau tindakan memutuskan silaturrahim dengan saudara seagama sudah dianggap dosa besar di dalam Islam apatah lagi mumutuskan hubungan zuriat.

Lagipun bagaimana mungkin seseorang itu memutuskan hubungan dan tidak mengaku anak kerana hakikatnya dia tetap anak beliau, meskipun dia tidak mengakuinya lagi.

Tetapi setelah mengetahui latar belakang Umi Hafilda ini, betapa dia telah bersikap biadab terhadap ibunya, menfitnah ibu dan ayahnya sehingga mereka bercerai, kita sekurang-kurangnya dapat bersimpati dengan Haji Ali. Mungkin dia terdorong melakukannya kerana tekanan batin yang tidak tertanggung lagi. Ini tidak mustahil berlaku kepada ibu dan ayah yang berhadapan dengan anak yang sangat derhaka serta sanggup melakukan perbuatan yang terkutuk itu. Mungkin atas dasar inilah Pak Ali tergamak untuk membuang anaknya.

Hubungan antara ibu bapa dengan anak boleh terputus apabila salah satu darinya keluar dari Islam atau bertukar kafir tetapi anak tetap bertanggungjawab melayani orang tuanya dengan baik dan beradab meskipun mereka telah kafir atau keluar dari agama Islam; sandaran kesah Nabi Nuh a.s. dengan anaknya yang tidak beriman; Allah mengatakan kepada Nabi Nuh bahawa anak tersebut bukan anaknya lagi.

Berdasarkan kepada latar belakang inilah maka Umi Hafilda ini dengan jelas tidak dapat diterima kesaksiannya. Bukan sahaja beliau tidak layak untuk menjadi saksi dari sudut pandangan Islam dia juga tidak layak untuk menjadi saksi mahkamah kalau dirujuk kepada Akta Keterangan di mana saksi-saksi hendaklah merupakan individu yang tidak diragui kesaksiannya dan tidak menghadapi kes-kes yang mana kesaksiannya boleh dipertikai.

Di dalam kes Umi Hafilda ini, dia bukan sahaja sudah tidak dipercayai oleh keluarganya sendiri dia juga menanggung hutang yang banyak. Inilah perkara-perkara yang ingin di ketengahkan oleh peguam-peguam DS Anwar untuk menolak saksi beliau di dalam perbicaraan ini.

Kemudian peguam DS Anwar cuba untuk menunjukkan bahawa Umi sebenarnya mempunyai hati terhadap Anwar. Oleh kerana DS Anwar tidak membalas 'cinta'nya maka dia telah berdendam dan terlibat di dalam konspirasi untuk membunuh karier politik Anwar. Umi menafikan dengan sekeras-kerasnya. Tetapi soalan-soalan yang diajukan oleh En. Cristopher Fernando, membayangkan bahawa Umi sebenarnya ada hati terhadap DS Anwar.

Antara cadangan-cadangan yang dikemukakan oleh En. Fernando ialah Umi mengelek gambar DS Anwar ke hulu kehilir, juga mencadangkan Umi pernah mengungkapkan kata-kata kepada orang lain yang menunjukkan dia hendak kepada DS Anwar. Tindakan Umi untuk membalas dendam dengan cara ini sebenarnya tidak pelik, sekiranya cadangan-cadangan ini betul.

Di dalam sejarah pun kita menemui kesah-kesah yang hampir serupa. Isteri menteri Aziz bernama Zulaikha pernah jatuh hati kepada Nabi Yusuf a.s. Apabila cintanya tidak berbalas dan beliau terperangkap, beliau telah menfitnahkan Nabi Yusuf a.s. cuba mencabuli maruahnya. Akibatnya Al-Aziz, menteri tersebut telah memenjarakan Nabi Yusuf bertahun-tahun lamanya. Ya! Seorang wanita yang dikecewakan akibat cinta yang tidak berbalas sanggup berlaku sangat kejam kepada lelaki yang dianggap mengecewakan dirinya.

Apakah hubungan Umi dengan teori konspirasi. Semalam mahkamah gempar lagi apabila team pembela mengemukakan tape rakaman perbualan di antara Ummi dan Dato' Sng. Sedutan-sedutan daripada transkrip perbualan itu telahpun disiarkan di dalam media-media asing. Kita tunggu perbicaraan hari Isnin depan dengan harapan mahkamah tidak mengambil keputusan drastik untuk menghalang tape rakaman tersebut diterima sebagai bahan perbicaraan.

Kita menjangkakan tidak ada masalah bagi tape tersebut dikemukakan, kerana kalau tilam yang sangat mencurigakan dapat diusung kemahkamah, takkanlah pita rakaman yang lebih kredible dihalang pula!

Umi yang nampak garang sebelumnya dilaporkan kelihatan pucat lesi seperti yang dilaporkan oleh beberapa media asing apabila kewujudan pita rakaman tersebut diumumkan oleh peguam bela DS Anwar. Kita tunggu perbicaraan hari Isnin untuk ulasan selanjutnya insyaAllah.

Sumber Arkib - Hang Jebat@yahoo.com

Selamatkan Malaysia Dari 'Pemboros Yang Melampau'

Posted: 16 Jan 2011 05:51 PM PST

Chegubard: Tolak Najib PRU Akan Datang, Maka Tumbanglah ROSMAH !

Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Najib Razak diseru supaya menegur tabiat isteri kesayangannya, Datin Seri Rosmah Mansor yang boros dan gemar berbelanja besar.

Ketua Cabang KEADILAN Rembau, Badrul Hisham Shahrin berkata, kerajaan pimpinan Najib kerap memberi alasan untuk memotong subsidi rakyat disebabkan kos pengurusan ekonomi negara meningkat setiap tahun. Dalam pada masa sama, katanya, Najib merayu rakyat agar mengubah cara hidup dan tidak boros berbelanja.

"Peliknya, Presiden Umno itu kekal membisu apabila pemborosan melibatkan isterinya Rosmah Mansur. Sebab itu, saya melihat Rosmah ini sudah menjadi beban utama kepada seluruh rakyat Malaysia. Najib perlu berani menegur isterinya," katanya kepada Keadilandaily.com.


Badrul berkata demikian mengulas pendedahan Timbalan Presiden KEADILAN, Azmin Ali yang mendakwa Rosmah membelanjakan RM100,000 semalam untuk menginap di hotel Atlantis di Dubai.

Menurutnya lagi, bukti betapa rakyat Malaysia muak dengan perangai Rosmah tidak dapat dibendung apabila mereka menanyakan soalan bertalu-talu mengenai cara Rosmah ketika Perdana membuka segmen #TanyaNajib di laman Twitternya pada 11 Januari lalu.

"Hampir 90 peratus dari soalan yang ditanyakan rakyat dalam Twitter berkaitan perangai Rosmah. Sudah tiba Najib memberanikan diri menegur perangai isteri kesayangannya itu," ujarnya.

Turut dikemukakan oleh rakyat kepada Najib di lama sosial itu berkaitan peningkatan kos sara hidup di negara ini serta kematian tragis wanita Mongolia, Altantuya Shaariibuu yang dikaitan dengan Presiden Umno itu.

Secara sinis, Badrul berkata cara hidup Rosmah yang boros berbelanja hanya boleh diubati sekiranya suaminya itu tidak lagi menjadi Perdana Menteri selepas Pilihan Raya Umum akan datang.

"Sebab itu, saya menyeru seluruh rakyat Malaysia untuk menilai secara adil kepimpinan Najib ini. Sejak beliau menjadi menteri sehinggalah bergelar PM, dasar Najib lebih kepada perbelanjaan bermewah-mewah tanpa mengambil kira kesengsaraan rakyat. Rakyat menderita tidak mengapa, yang penting Rosmah berbelanja mewah," katanya sinis.


EDYES wrote:

Ini pun pasti ada kena mengena dgn First Lady of Malaysia

Sila klik di sini untuk melihat entri-entri berkenaan Pejabat Bahagian FLOM !


Sumber - Edyesdotcom

Normala Ikon Guru Yang Berani Menentang Kezaliman

Posted: 16 Jan 2011 05:35 PM PST


Naib Ketua Dewan Muslimat PAS Johor, Normala Sudirman (gambar) diumumkan sebagai calon PAS mewakili Pakatan Rakyat untuk bertanding dalam pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri (Dun) Tenang, 30 Januari ini.

Pengumuman itu dibuat Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang di majlis pengisytiharan calon di Dataran Wayang Pacak, dekat sini, malam ini.


Normala, 38 merupakan seorang guru lulusan Maktab Tuanku Bainun, Pulau Pinang sebelum meletakkan jawatan pada akhir 2010 kerana mahu menumpukan sepenuh masa kepada tugas parti.

Beliau yang dilahirkan di Kampung Serom 3, Muar Johor ini merupakan anak sulung daripada lima orang adik beradik.

Normala mula bergiat aktif dalam PAS selepas tamat pengajian di maktab pada tahun 1997.

Pada tahun 2000 beliau dilantik sebagai Ketua Dewan Muslimat PAS Labis.

Selain Ketua Muslimat Johor, beliau juga merupakan Exco Pendidikan Dewan Muslimat PAS Pusat.

Suami Calon PAS Tenang Diarah Tukar 24 Jam

Posted: 16 Jan 2011 07:14 AM PST

Normala Sudirman (38 tahun) Ketua Muslimat PAS Labis. Normala juga merupaka exco Muslimat PAS pusat dan bekas seorang guru..

SivarasaRasiah profile
SivarasaRasiah Normala: "Saya akan berusaha membawa suara rakyat ke DUN Johor. Ubah sekarang,selamatkan M'sia." Spkg in her promo video. #fb 3 minutes ago · reply


shamsuliskandar profile

shamsuliskandar Maklumat dr Tenang: Calon seorg guru wanita, Normala Sudirman. Suaminya juga guru di Tenang/Labis diarahkan tukar ke JB dgn notis 24 jam #fb 9 minutes ago · reply

Amaran PERKASA Untuk Pengundi Cina Di Tenang

Posted: 16 Jan 2011 05:20 AM PST


Link di sini

Zulkifli Noordin Akan Mewakili Ummi Hafilda Saman Anwar

Posted: 16 Jan 2011 04:23 AM PST

GEORGE TOWN: Pengerusi Kebangsaan DAP, Karpal Singh hari ini menggesa peguam yang mewakili Ummi Hafilda Ali agar terlebih dahulu mehamami dan meneliti peruntukan undang-undang sebelum memfailkan saman terhadapnya.

Katanya, ini kerana berdasarkan peruntukan undang-undang, seseorang yang ingin menyaman mana-mana pihak atas sebarang sebab sebenarnya diberi tempoh tidak lebih dari enam tahun.

"Apabila sesuatu kes itu telah melampui enam tahun...hadnya enam tahun dan mahkamah boleh menolak tanpa mendengarnya...dan dalam kes Ummi Hafilda ini, dia hendak menyaman perkara yang telah berlaku selama lebih 13 tahun lepas dan saya nasihatkan peguamnya supaya memahami dan meneliti undang-undang dengan baik," kata peguam kanan itu kepada pemberita di sini Ahad.


Beliau mengulas tindakan Ummi Hafilda yang mahu memfailkan saman berjumlah RM700 juta terhadap Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim dan isterinya Datin Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail, Karpal Singh serta PAS.

Menurut Ummi Hafilda, saman terhadap Anwar berjumlah RM300 juta dibuat atas dakwaan salah guna kuasa selaku Timbalan Perdana Menteri pada 1997 yang mengarahkan dia ditangkap dan didera bagi mendapatkan pengakuan palsu.

Saman ke atas Karpal pula berjumlah RM200 juta kerana melanggar kepercayaannya selaku anak guam selepas beliau dan bekas pemandu Anwar, Azizan Abu Bakar bertemu Karpal pada tahun yang sama untuk mendedahkan perilaku buruk Anwar.

Wan Azizah dan PAS masing-masing disaman berjumlah RM100 juta.

Karpal berkata, pada 1997 memang beliau ada membuat desakan agar kerajaan menyiasat dan mengambil mengambil tindakan terhadap Anwar atas dakwaan kononnya terbabit dengan kegiatan salahlaku seks terhadap Azizan.

"Ketika itu, Perdana Menteri (Tun) Dr Mahathir Mohamad, Peguam Negara Tan Sri Mohktar Abdullah dan Ketua Polis Negara Tan Sri Rahim Noor kesemuanya menolak desakan saya malahan menyatakan bahawa ia adalah tidak benar dan bermotif politik," katanya.

Beliau berkata hanya selepas dipecat pada 1998, Anwar dihadapkan ke mahkamah atas tuduhan kes liwat melibatkan Azizan dan beliau kemudiannya membantu Anwar setelah diminta oleh bekas timbalan perdana menteri itu.

Katanya, pada 2004 Anwar kemudiannya didapati tidak bersalah dan dibebaskan dari tuduhan kes liwat itu setelah Mahkamah Persekutuan mendapati keterangan Azizan tidak boleh diterima.

"Jadi tiada sebarang asas dakwaan kononnya saya telah melanggar kepercayaan Ummi Hafilda mahupun melanggar sebarang etika seorang peguam," katanya.

Karpal juga menyelar desakan Anggota Parlimen Bayan Baru Datuk Seri Zahrain Mohamed Hashim yang mahukan Peguam Negara mengeluarkan sapina terhadap beliau sebagai saksi kes liwat kedua Anwar yang melibatkan pembantu peribadinya Mohamad Saiful Bukhari Azlan.

Katanya, kes kedua Anwar yang melibatkan Saiful Bukhari pada 2008 itu tidak berkaitan langsung dengan kenyataannya pada 1997 kerana kes melibatkan Azizan itu telah selesai.

Beliau menyifatkan pihak yang membuat desakan itu sebagai tidak mempunyai asas dan tidak faham undang-undang. - Bernama

Utusan Layan Pekerja Macam Penjenayah

Posted: 16 Jan 2011 04:03 AM PST

Akhbar Utusan Malaysia dilihat memperlakukan Presiden NUJ, Hatta Wahari sebagai penjenayah apabila memberikan arahan supaya tidak keluar dari lingkungan kediamannya sepanjang tempoh penggantungannya yang berkuatkuasa Isnin ini.

Setiausaha agung NUJ, V. Anbalagan berkata beliau tidak nampak dimana rasionalnya Utusan menggantung Hatta kerana setiap kenyataan media yang dikeluarkan Hatta adalah atas kapasitinya sebagai Presiden NUJ.

"Utusan buat hatta sebagai penjenayah, dia kongkong,dia yang tentukan dimana dia patut berada.Pada saya tidak masuk akal," katanya.


"Tapi yang peliknya dia kata dalam masa dia dalam..dia kena realese sampai 17 hb kan ,dia kata dia tidak boleh keluar mana- mana, dia mesti berada di kawasan rumah dia.Itu sesuatu diluar bidang kuasa Utusan,"katanya.

Hatta sebelum ini lantang menegur laporan Utusan yang dilihat gemar memainkan isu perkauman demi mendokong apa sahaja tindakan pemimpin Umno Barisan Nasional yang terdesak mengekalkan kuasa politik mereka.

Beliau kemudiannya diberikan surat tunjuk sebab dan dikenakan siasatan dalaman kerana didakwa menyindir pengurusan Utusan serta memburukkan imej syarikat berikutan komennya dalam pelbagai akhbar, terutama portal berita, antaranya mengkritik Utusan Malaysia.

Anbalagan menegaskan tindakan Hatta sebagai presiden NUJ tidak menyalahi akta kesatuan sekerja dan Hatta telah berperanan dengan baik dalam memperjuangkan kebebasan media di negara ini.

"Dia bertindak sebagai Presiden NUJ dan ini dibenarkan dalam akta kesatuan sekerja," katanya

Anbalagan menambah, jika dirujuk kembali semua kenyataan media yang dibuat Hatta, tidak ada sekalipun Hatta menggelarkan dirinya sebagai wartawan Utusan sebalik presiden NUJ.

"Padahal kalau awak baca kenyataan medianya, dia bercakap sebagai presiden NUJ bukan sebagai wartawan. Saya pun pelik macam mane mereka,nak buat keputusan,tapi utusan anggap Hatta bercakap sebagai wartawan, itu masalahnya," katanya.

Menyifatkan kes seumpama ini sebagai tidak pernah berlaku, Ambalagan berkata, Utusan sebenarnya segan kerana ditegur oleh Hatta.

"Gentar la. dia malu kerana ada sorang presiden NUJ tegur akhbar bahawa kalau hendak jual suratkhabar kena adil, sakama, jangan mainkan isu perkauman," katanya lagi.

Tiada ulasan: