Sabtu, 25 Disember 2010

:: RUANG BICARA PRIA MALAYA ::

:: RUANG BICARA PRIA MALAYA ::


HASAD: Gambar MB Kedah diharamkan digantung di sekolah-sekolah kerajaan!

Posted: 25 Dec 2010 08:55 PM PST



Oleh: Pria Malaya

Selangor haram logo 1Malaysia Najib-Rosmah, kerajaan pusat kecoh, blogger Umno 'merusuh'..sekolah bawah kementerian kerajaan pusat haram gambar Menteri Besar Kedah di sekolah-sekolah, kerajaan pusat senyap menikus..

Sedangkan MB Azizan adalah ketua kerajaan negeri yang sah utk seluruh rakyat Kedah yang dilantik oleh tuanku sultan Kedah sendiri..jadi, dimanakah salahnya?..apakah Umno mesti terus dengan mempolitikkan setiap perkara?..

Cuba anda bayangkan, jika hal sekecil ini pun boleh dilarang dan dihalang dgn kuasa yg mereka miliki, bagaimana dengan peruntukan2, sumbangan2 dan lain2 agihan dana negara utk negeri Pakatan Rakyat..sudah pasti sekatan demi sekatan terpaksa dilalui oleh kerajaan yg ditadbir oleh kerajaan PR..

Diskriminasi ini telah terbukti dan dahulunya dilalui oleh kerajaan negeri Kelantan sejak belasan tahun yang lalu..fikir2kan...wallahua'lam..


Sekolah larang gambar Azizan

ALOR SETAR - Tindakan pengharaman gambar Menteri Besar, Datuk Seri Azizan Abdul Razak daripada dipamerkan di sekolah-sekolah di bawah Kementerian Pelajaran tidak pernah dibangkitkan Kerajaan Negeri.

Exco Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Kerja Raya, Pembangunan Luar Bandar dan Basmi Kemiskinan, Datuk Ir Phahrolrazi Zawawi, yang juga Timbalan Pesuruhjaya Pas I Kedah, berkata, tiada perubahan berlaku selama hampir tiga tahun Pakatan Rakyat diterajui Pas mentadbir Kedah.

"Perkara itu tidak dibangkitkan atau dipersoalkan Kerajaan Negeri meskipun jelas menunjukkan tindakan itu bermula daripada Kerajaan Pusat.

"Saya berasa kesal kerana hampir tiga tahun pemerintahan Pakatan Rakyat (PR) di negeri ini, gambar Menteri Besar tidak dibenarkan dipaparkan di sekolah-sekolah terbabit," katanya kepada Sinar Harian, semalam.


(Gambar hiasan: MB Kedah, Ust Azizan langsung tidak memilih bulu ketika menyampaikan apa2 sumbangan/pengiktirafan..tetapi Umno begitu kuat sifat hasadnya sehingga soal gambar MB Kedah pun turut dipolitikkan (dinafikan haknya)..)

Menurutnya, Kerajaan Pusat hanya bersuara apabila Kerajaan Selangor mengharamkan penggunaan logo 1Malaysia.

"Menteri Besar adalah ketua kerajaan dan tidak menjadi satu kesalahan sekiranya dipaparkan di sekolah-sekolah kerana ia tidak bermaksud Kerajaan Negeri ingin berpolitik di sekolah.

"Jika gambar Menteri Besar dihalang daripada dipamerkan di sekolah, kesannya pelajar sekolah tidak akan mengenali siapa Menteri Besar mereka," katanya.

Sementara itu, Exco Agama, Pelajaran dan Koperasi, Datuk Mohamed Taulan Mat Rasul turut mengakui situasi terbabit.

Katanya, pengharaman itu dibuat sejak PR diterajui Pas mengambil alih tampuk pemerintahan di negeri ini.

"Memang sekolah bawah Kementerian Pelajaran, tidak dibenarkan mempamerkan gambar Menteri Besar Kedah. Bagaimanapun, saya tidak pasti ia arahan daripada siapa," katanya.

Dalam pada itu, Pengarah Jabatan Pelajaran Negeri Kedah, Abdullah Saad ketika diajukan mengenai perkara itu, enggan mengulas lanjut. - HD

p/s: Selepas ini, pendedahan tentang bekas MB Kedah yg panas....

GEMPAR: "Menteri yang rogol amah rupanya masih menjadi menteri dalam kabinet Najib!" - Blogger Umno

Posted: 25 Dec 2010 11:35 AM PST



Oleh: Pria Malaya

Allah bayar cash...Umno yang mengagung2kan Wikileaks akhirnya terpaksa menelan pahit apabila sumber itu turut mendedahkan perihal seorang menteri di bawah kerajaan Umno/BN telah merogol seorang amah warga Indonesia 3 tahun yang lalu..(boleh baca di SINI)..

Apa yg mengejutkan kini, menteri yang dikatakan telah 'diberhentikan' itu rupanya masih kekal di dalam senarai barisan kabinet Najib...persoalan kini, siapakah menteri terbabit??..nama menteri yg disebut2 itu dlm pengetahuan penulis, namun penulis tidak mahu berkongsi di sini..

Penulis ada mengulas isu ini sebelum ini, boleh rujuk di SINI...dan berikut adalah artikel dari blog pro-Umno, theflyingkick...fikir2kan..

RUPA-RUPANYA SI PEROGOL AMAH INI MASIH LAGI BERJAWATAN MENTERI

Rupa-rupanya cerita tentang 'bekas menteri' rogol amah masih tidak berakhir. Malah beberapa sumber, termasuklah daripada beberapa orang pemberita tabloid yang telah ke Jawa Tengah hampir dua tahun lalu untuk menemuramah mangsa rogol itu, turut muncul dengan cerita yang tersendiri.

Dan sumber-sumber berkenaan serta cerita yang dirakamkan dalam bentuk video itu mengisahkan tentang seorang 'bekas menteri' yang telah memperkosa mangsa yang telah lapan tahun bekerja dengan keluarganya.



Yang paling mengejutkan sudah tentulah 'bekas menteri' tersebut sebenarnya BELUM LAGI bekas, sebaliknya masih lagi menjadi menteri dalam kabinet Najib Abdul Razak!!!!

Di sebalik seronok dengan cerita ADUN Selising, rupa-rupanya cerita 'bekas menteri yang belum lagi jadi bekas' ini rupa-rupanya tidak jauh nilai dan tarafnya. Bezanya yang seorang dituduh berzina, manakala yang seorang lagi dituduh merogol. Seorang dituduh oleh orang yang mengaku menjadi saksi dan menangkapnya, manakala yang seorang lagi oleh mangsa sendiri.... - theflyingkick.blogspot.com
Sementara FreeMalaysiaToday melaporkan....

'Pak Lah covered up minister's rape case'

KUALA LUMPUR: In a startling new development, online whistleblower WikiLeaks has purportedly revealed that former premier Abdullah Ahmad Badawi covered up a rape case involving one of his ministers.

WikiLeaks is said to have unveiled a series of diplomatic whisper about the minister allegedly having raped his Indonesian maid three years ago.


(Blogger Rocky's bru yang terawal mendedahkan isu ini 23 Disember lalu, hari ini (25 Disember) sekali lagi mengulas isu yang sama dalam siri yang kedua..klik di SINI..)

According to popular blog Rocky's Bru, an international non-governmental organisation had also reported that the alleged rape happened in Kuala Lumpur.

The report, copies of which were sent to the United States and Indonesian embassies here, included an interview with the alleged victim from Central Java. A copy of the report was also submitted to the Prime Minister's Office then.

The blog stated that the maid, a mother of two, had been employed by the minister, a veteran Umno politician, for eight years.

The NGO's report claimed that her husband knew of the incident but the couple refused to press charges because of fear and shame.

According to the purported WikiLeaks disclosure, Abdullah had decided to keep the matter under wraps because he was worried that the issue could affect Malaysia's dicey ties with its neighbour.

Commenting on this, PKR Wanita vice-chief Haniza Mohd said those who flout the law must be dealt with, irrespective of their position.

"Although the credibility of the WikiLeaks disclosure could be questioned, if the rape really happened, it would tarnish Malaysia's image and affect bilateral ties.

"I am not talking specifically about this case, but in general, we cannot have two different legal approaches for VIPs and ordinary citizens.

"Whoever is accused must face the due process of law, especially when the said offender is a leader who has been given the mandate and trust by the people," she told FMT.

Stressing the importance of all being equal before the law, Haniza said this would ensure that influential and prominent individuals were more responsible.

"If the WikiLeaks disclosure is true, then I condemn the crime and urge that legal action be taken against the perpetrator and that the victim be given adequate protection," she added. - FMT

MERIAH: Gambar sekitar 'Majlis Kahwin Perdana 2010' anjuran kerajaan Negeri Kelantan

Posted: 25 Dec 2010 05:33 AM PST



Oleh: Pria Malaya

Siapa kata kerajaan Negeri Kelantan tidak mampu? siapa kata kerajaan negeri mengabaikan rakyatnya?..terbukti sudah, kerajaan negeri kelantan menjadi pelopor perubahan demi perubahan...

Hari ini, kerajaan negeri berjaya mengadakan majlis perkahwinan perdana melibatkan 100 pasangan muslim termasuk Orang Kurang Upaya (OKU) dan Orang Asal...kerajaan negeri telah membiayai sepenuhnya mas kahwin, jamuan dan peralatan perkahwinan utk pasangan raja sehari ini..

Alhamdulillah, 'kesakitan' dan kesusahan akibat bahana kenaikan harga barang (oleh kerajaan BN) terubat sedikit dengan bantuan ikhlas kerajaan negeri Kelantan kpd pasangan yang mahu membina rumah tangga...

Kepada kerajaan negeri Kelantan di bawah pimpinan Tok Guru Nik Aziz, tahniah penulis ucapkan..semoga menjadi ikutan negeri2 yang lain..wallahua'lam...

















(Wang tunai sebanyak RM500 daripada pihak kerajaan negeri. Kerajaan negeri Kelantan telah memperuntukkan pemberian wang dinar (RM700) dan wang tunai RM500 untuk setiap pasangan.)




(YAB Tuan Guru sedang menikahkan pasangan pertama)












(Kata Tuan Guru, "Saya berkahwin pada tahun 1962 dengan maskahwin sebanyak RM100, alhamdulillah kekal hingga ke hari ini. Untuk anak-anak saya, saya letakkan harga maskahwin tidak melebihin RM1000. Pesan saya, janganlah letakkan maskahwin yang tinggi menyebabkan urusan perkahwinan menjadi sukar...")











Ribuan saksikan Kahwin Perdana 100 pasangan

PENGKALAN CHEPA, 25.Dis – Buat julung kalinya melalui Urusetia Pembangunan Wanita, Keluarga dan Kesihatan, majlis Perkahwinan Perdana dengan melibatkan 100 pasangan berjaya diadakan hari ini dan berlangsung dengan penuh gilang gemilang.

Bermula dengan solat hajat bertempat di Masjid Besar Muhammadi oleh peserta lelaki dan diarak ke Pusat Tarbiah Islamiah Kelantan(PUTIK), Pengkalan Chepa dengan menggunakan kereta Perodua VIVA serta diiringi oleh Kelab Motorsikal Klasik, Pengantin lelaki disambut oleh Menteri Besar Kelantan Tuan Guru Dato'Nik Abdul Aziz Nik Mat dan pimpinan kerajaan negeri.

Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Wanita,Keluarga dan Kesihatan Wan Ubaidah Omar ketika menyampaikan ucapan aluan berkata program sebegini adalah membuktikan keperihatinan kerajaan kepada rakyat terutamanya kepada golongan yang memerlukan bantuan.

Melalui Perkahwinan secara beramai-ramai ini juga boleh menjimatkan belanja keluarga dan sebagai tanda keprihatinan tersebut, kerajaan telah memperuntukkan sejumlah RM300 ribu bagi menjayakan program di samping penyediaan Mas Kahwin 1 Dinnar,Wang Tunai RM 500 dan senaskah Al-Quran.

Beliau juga berkata ia bagi menggalakkan perkahwinan di kalangan anak muda dan sekali gus dapat membawa kepada pembentukan masyarakat yang harmoni di negeri ini.

"Dengan terbinanya ikatan perkahwinan ini, diharapkan anak muda akan lebih terurus dan bermatlamat selari dengan tanggungjawab masing-masing"ujar beliau.

Sementara itu Tuan Guru Dato Nik Abdul Aziz ketika menyampaikan Khutbah Nikah secara serentak berkata ikatan perkahwinan ini adalah merupakan satu amanah dan ia tidak boleh dikhianati oleh pasangan yang berkahwin.

"Saya amat gembira bila melihat anak-anak muda sanggup berkahwin dan ini dapat mengelak dari melakukan perkara-perkara yang dilarang oleh agama kita dna diharapkan kedua-dua pihak dapat menjalankan tugas sebagai suami dan isteri yang penuh bertakwa kepada Allah"kata beliau.

Nik Abdul Aziz juga berkata di zaman yang penuh dengan gejala sosial ini, kerajaan amat berharap agar ibu bapa memberi kebenaran kepada anak-anak yang sudan matang untuk mendirikan rumahtangga dan mereka ini akan lebih bertanggungjawab apabila mempunyai suami maupun isteri.

Majlis diserikan lagi dengan jamuan pengantin yang turut disertai oleh Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz sendiri dan pimpinan kerajaan negeri. -gegarkelantan

Kajiselidik: 2/3 rakyat bantah menara 100 tingkat Najib-Rosmah!

Posted: 25 Dec 2010 04:53 AM PST



1M Malaysians Reject 100-storey Mega Tower

Kajiselidik yang dijalankan Merdeka Centre menunjukkan hampir dua pertiga rakyat Malaysia membantah rancangan kerajaan pusat untuk membina Menara Warisan Merdeka setinggi 100 tingkat.

Kajiselidik yang membabitkan 1,005 responden di Semenanjung
Malaysia itu, menunjukkan 65 peratus tidak bersetuju dengan rancangan tersebut, dan hanya 25 peratus yang menyokongnya.

Responden dari kalangan kaum Cina merupakan yang teramai - 75 peratus - yang membantah pembinaan menara itu.

Ini diikuti oleh responden Melayu (60 peratus) dan India (58 peratus).




(Facebook "bantah menara 100 tingkat, dahulukan hak rakyat" semakin mendapat sambutan hangat dari rakyat Malaysia...angkanya kini mencecah 300,000 rakyat Malaysia..klik di SINI..)

Pembinaan menara 100 tingkat itu, yang akan mengatasi ketinggian Menara Berkembar Petronas, diumumkan dalam bajet Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Abdul Razak Oktober lalu.

Projek tersebut, yang dilaporkan membabitkan kos RM5 bilion, terus mendapat bantahan umum dan pembangkang. Mereka menganggapnya sebagai salah keutamaan.

Mereka sebaliknya menyarankan agar wang tersebut lebih baik digunakan untuk menambahbaik kemudahan pengangkutan awam, kebajikan atau infrastruktur.

sumber: MK

Tiada ulasan: