Khamis, 2 Disember 2010

MIMPI SENJA

MIMPI SENJA


RM800 lagi untuk kakitangan kerajaan P.Pinang

Posted: 02 Dec 2010 08:59 AM PST

Kerajaan DAP Pulau Pinang beri sumbangan RM800 kepada anggota awam


GEORGE TOWN, 2 Dis – Kerajaan DAP Pulau Pinang memberi Bantuan Khas Kewangan kedua tahun ini sebanyak RM800 kepada semua anggota perkhidmatan awam di negeri ini.

Ketua Menteri Lim Guan Eng berkata keputusan itu dibuat sebagai tanda keprihatinan dan penghargaan kerajaan negeri terhadap sumbangan anggota perkhidmatan awam negeri selepas sumbangan RM500 sebagai duit raya awal September lalu.

"Penghargaan ini adalah satu pengiktirafan kerajaan negeri kepada anggota perkhidmatan awam negeri yang memberi komitmen penuh dalam menjayakan agenda kerajaan," katanya ketika berucap dalam Majlis Perhimpunan Ketua Menteri Bersama Anggota Perkhidmatan Awam di Dewan Tunku, Komplek Tun Abdul Razak di sini hari ini.

Lim berkata bantuan khas ini diberi kepada semua Pegawai Perkhidmatan Awam dalam Pentadbiran Negeri Pulau Pinang termasuk Kumpulan Pengurusan Tertinggi dan setaraf termasuk pegawai yang memangku Jawatan Utama dan Gred Khas.

"Sekiranya kita mengambil kira semua termasuk Pihak Berkuasa Tempatan (PBT), Badan Berkanun Negeri (BBN) dan agensi negeri, ia melibatkan 7,812 anggota dengan RM6.25 juta," katanya.

Wang itu didebitkan ke dalam akaun anggota perkhidmatan awam berkenaan semalam. – Bernama
MS : KERAjaan Persekutuan atau negeri-negeri BN dapat ker? hahahaha ... padan muka aku, aku pun satu sen tak dapat ...
Nota : Esok aku nak pi Penang, boleh lah jumpa mamu ajak belanja nasi kandaq 'Line Clear' ... Geng-geng kat Tanjung tu nanti Sabtu and Ahad ni turun la mai padang kota, aku ada di sana, cubprix PETRONAS ... mai na jangan tak mai

Perhimpunan 5 Dec - Solat Hajat dan Zohor di Masjid Negara

Posted: 02 Dec 2010 08:17 AM PST

Solat hajat iringi penyerahan memo kepada Agong
Oleh Fazy Sahir

PETALING JAYA: Pertembungan perhimpunan Ahad ini mambabitkan kerajaan negeri Selangor dengan Gagasan Anti Penyelewengan Selangor (GAPS) bagi menyerahkan memorandum kepada Yang-Dipertuan Agong Tuanku Mizan Zainal Abidin, dikhuatiri akan menimbulkan kekecohan antara kedua-dua kumpulan itu.

Penyelaras kempen anti kenaikan harga air Selangor Dr Badrul Amin Bahron berkata aspek keselamatan rakyat cukup dititikberatkan kerana jika sebarang 'provokasi' mahupun kekecohan berlaku maka perhimpunan itu akan diteruskan oleh pimpinan negeri.

Katanya, pihak polis telah dimaklumkan perkara itu malah keputusan sama ada rakyat turut serta sehingga ke Istana Negara akan diputuskan esok.

Menurut beliau, solat hajat dan Zohor akan diadakan di Masjid Negara bersama-sama pemimpin negeri Selangor dan disusuli perhimpunan bagi menyerahkan 100 tandatangan kepada Agong di Istana Negara.

"Kami sudah memaklumkan kepada pihak polis untuk permit, sehingga kini masih belum menerima jawapan balas. Malah rancangan telah diatur dengan solat zohor dan hajat akan dibuat terlebih dahulu sebelum perhimpunan dimulakan ke Istana Negara.

"Jika wujud sebarang kekecohan atau perkara tidak diingini seperti hujan, maka pemimpin negeri sahaja yang akan berarak ke Istana Negara untuk serahkan memo itu.

"Rakyat akan tunggu di Masjid Negara…..kerana yang penting bagi kami adalah keselamatan rakyat. Namun perkara ini akan dimuktamadkan dalam mesyuarat esok," katanya ketika dihubungi FMT.

Kumpulan terdiri daripada baju merah adalah pro-kerajaan negeri yang diketuai Menteri Besar Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim dengan kira-kira 20,000 orang turut serta dalam perhimpunan tersebut.

Manakala anggota GAPS dilaporkan mengenakan baju hitam diketuai pengerusinya Hamidzun Khairuddin dan disertai hanya kira-kira 2,000 orang bakal berhimpun di Masjid Jamek.

Ahli Umno turut serta dalam tandatangan

Badrul Amin berkata, melalui kempen yang mensasarkan 100,000 tandatangan itu turut menerima penyertaan daripada ahli Umno.

Beliau yang juga Pengarah Penerangan Negeri Selangor mendakwa tandatangan itu diperoleh daripada ahli Umno termasuklah di Sungai Besar, Hulu Selangor dan Tanjung Karang.

Malah ada beberapa ahli itu yang bersetuju untuk menyertai perhimpunan bersama-sama kumpulan merah pada Ahad ini.

"Kami bergerak ke pelusuk kampung dan ahli-ahli Umno di beberapa kawasan turut menyatakan sokongan terhadap kempen kita ini. Ada yang berterus terang tidak sanggup untuk turun namun ada segelintir yang bersetuju untuk turut serta dengan kami.

"Malah tandatangan yang terkumpul setakat hari ini telah mencecah 50,000 dan berharap kita berjaya dengan sasaran 100,000 itu," katanya.

Nafi mahasiswa dibayar kerajaan negeri

Dalam perkembangan lain, Badrul Amin menafikan pembabitan kerajaan negeri dengan penyertaan mahasiswa dalam perhimpunan tersebut.

Beliau berkata, perkara ini timbul atas kesedaran mahasiswa malah menjelaskan bahawa perhimpunan itu bukan bersifat politik.

"Walaupun Akta Universiti Kolej Universiti (AUKU) menghalang mahasiswa terlibat dalam sebarang perhimpunan politik namun jelas ini bukan perhimpunan politik. Ini perhimpunan rakyat tanpa mengira latar belakang masing-masing.

"Mahasiswa ini juga bukan dibayar oleh kerajaan negeri, kami tidak suruh mereka turut serta tetapi mereka faham perlu dihentikan dasar penswastaan air yang wujud ini," katanya.

Katanya setakat ini bekas Menteri Besar Perak Datuk Seri Nizar Jamaluddin mengesahkan penyertaannya dalam perhimpunan pada hujung minggu ini.

Malah beliau turut mengalu-alukan pemimpin lain daripada negeri lain untuk turut serta memandangkan ia akan menjadi isu nasional - FMT

Chegubard akan tinggalkan PKR?

Posted: 02 Dec 2010 04:53 AM PST

Oleh Dzulfikar Mashoor

KUALA LUMPUR, 2 Dis – Badrul Hisham Shaharin yang tewas dalam saingan merebut jawatan Ketua Angkatan Muda Keadilan (AMK) enggan mengulas desas-desus mahu meninggalkan Parti Keadilan Rakyat (PKR) atas alasan kecewa dengan proses pemilihan yang dikatakan tidak demokratik dan cacat.

"Bab itu (desas-desus mahu meninggalkan parti) saya tak nak komen dulu," kata Badrul Hisham atau yang dikenali sebagai "Chegubard" menerusi laman sosial Facebooknya.

Badrul Hisham mengambil sikap berdiam diri apabila sesawang Umno-Reform mendakwa beliau akan meninggalkan PKR dalam masa terdekat.

"Saya pilih untuk diam diri dulu status saya dan hubungan politik kepartian," kata beliau lagi.

Bagaimanapun Badrul Hisham bercadang untuk memberi respons pagi Isnin ini iaitu sehari selepas himpunan protes ke atas Syarikat Bekalan Air Selangor (Syabas) dan kerajaan pusat mengenai isu kenaikan tarif air.

Ia dianjurkan oleh kerajaan negeri Selangor.

"Isnin (selepas) Subuh kenyataan rasmi akan dibuat, kalau tak tidur lokap (pada) 5 (Disember) malam ha ha .." ujar Badrul Hisham lagi.

Badrul Hisham yang juga pengasas dan pengerusi Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) - pertubuhan tak berdaftar - turut mengulangi iltizam politik menyokong inisiatif kerajaan negeri Selangor melancarkan perhimpunan aman Ahad ini.

Umno-Reform Selasa lalu melaporkan desas-desus tersebut timbul kononnya ekoran tindakan Badrul Hisham, yang membuat laporan mengenai kepincangan dalam pemilihan PKR baru-baru ini, tidak menghadiri Kongres Nasional Ketujuh Jumaat lalu.

Ia turut melaporkan Badrul Hisham menolak tawaran serta janji politik untuk memegang jawatan tertinggi dalam parti seperti dirujuk pada ucapan Penasihat PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Satu sumber memberitahu bahawa bekas Ketua AMK Senator Ezam Mohamad Nor pernah mempelawa Badrul Hisham memandangkan mereka pernah bersama-sama dalam AMK dan pertubuhan bukan kerajaan Gerakan Anti Rasuah dan Korupsi Malaysia (Gerak).

Namun sumber tersebut memberitahu The Malaysian Insider, jawapan muktamad bergantung pada Badrul Hisham sendiri pada Isnin depan.

Dalam pada itu, Badrul Hisham berkata, SAMM telah memutuskan akan bersama dengan Menteri Besar Selangor Tan Sri Khalid Ibrahim dalam satu himpunan aman bagi mengadap Yang di-Pertuan Agong bagi memohon campur tangan baginda dalam isu hak air rakyat Selangor dan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur.

"SAMM sudah bertemu dengan pihak penganjur bagi untuk bersama memastikan himpunan aman ini lancar.

"Sekurangnya 50 orang 'marsyal demo' yang berpengalaman akan diturunkan bagi memastikan kelancaran dan mengelakkan sebarang kejadian tidak diingini.

"Mereka ini berpengalaman sejak 1998, mereka ini terdiri dari yang pernah mengendalikan himpunan Bersih, Kesas dan lain-lain.

"Difahamkan seperti biasa unit sukarelawan merah (unit amal) akan menjadi petugas utama dalam acara tersebut. Maka petugas SAMM akan menbantu dan bergabung dengan mereka," kata beliau dalam kenyataan dikeluarkan hari ini.

Badrul Hisahm berkata, SAMM juga menyeru semua anak muda untuk turun bersama atas semangat ketuanan rakyat mempertahankan hak asas.

"Ini juga kali pertama dalam sejarah himpunan anjuran kerajaan negeri," katanya lagi - TMI

Aziz Shamsuddin dapat perintah mahkamah halang Carrefour keluar dari Malaysia

Posted: 02 Dec 2010 12:50 AM PST

A Malaysian court may have stopped Carrefour from leaving the country following a suit by its local Bumiputera partner, Tan Sri Aziz Shamsuddin.

Aziz, who holds 30 per cent of Carrefour through Hartajaya Harmoni Sdn Bhd, claims he is being oppressed by the French retailer that wants to cash out of Malaysia, court documents show.

The former minister of rural and regional development managed to get an injunction on November 12 from the Shah Alam High Court. This prevents Carrefour from buying his 30 per cent stake.

Six days later, the French retailer cancelled plans to sell its Malaysian business due to low bids and promised to invest and expand instead. That was also the same day that Carrefour, which wanted to remove the injunction, decided to withdraw its application.

Instead, it is appealing but a hearing date has yet to be fixed.

Carrefour, which operates under the name Magnificient Diagraph Sdn Bhd (MDSB), sold a 30 per cent stake in the company to Hartajaya in January 26, 2010. Under Malaysian rules, a foreign retailer must have a 30 per cent local partner.

Hartajaya is majority owned by Tan Sri Aziz Shamsuddin.

Court documents obtained by Business Times revealed that Aziz bought the stake for RM23 million using a RM23 million 10-year loan from Carrefour. The shares were used as security.

On November 4, Carrefour decided to exercise a call option to buy back the stake for the same amount.

Aziz claimed that as an investor, it would not make sense for Hartajaya to buy 30 per cent in MDSB for no return on investment. The remaining 70 per cent is owned by Carrefour Netherland BV (CNBV) (26.06 per cent) Carrefour Malaysia Sdn Bhd (9.33 per cent) and Mildew BV (34.61 per cent).

Aziz, who was made Carrefour's consultant in 2008, was also instrumental in helping Carrefour grow its business in Malaysia. In 2008, the retailer only had nine stores. Since Aziz came on board, it has doubled the number and has submitted for five new hypermarket sites and seven hypermarket licences.

He argued that Carrefour's call option is an act of oppression against a minority shareholder. This is the main legal suit.

Accordingly, an injunction was sought to keep the status quo until the main case is settled.

The High Court granted the injunction in an open court session on November 12. It restrained Carrefour from transferring 115.71 million shares (the 30 per cent block) to CNBV, pending completion of the main suit.

Carrefour argued that it had a contractual right to exercise the call option as there were special circumstances, which refers to its planned sale of the Malaysian business to the best bidder.

"It is within (Hartajaya's) knowledge that the purpose of the call ... was to facilitate the project where the majority shareholders of MDSB propose to sell 100 per cent of the shares in the said company to the bidder with the best bid," Carrefour said in its affidavit.

In addition, Carrefour said if the injunction is maintained and becomes public knowledge, there is a high probability that bidders may pull out.

Its losses would include the e1 million (RM4.11 million) spent on consultancy fee for the sale, reputational loss since the sale had been widely publicised and the loss of opportunity to secure another good bid of up to RM3.6 billion (estimation for Thailand, Malaysia and Singapore businesses) even if the sale plan was revived - Business Times

Tiada ulasan: