Sabtu, 11 Disember 2010

Kelab Greenboc

Kelab Greenboc


Aktivis Reformis Sokong Chegubard Tak Iktiraf Pemilihan

Posted: 10 Dec 2010 06:15 PM PST

Aktivis Reformasi sokong Che'gubard tak iktiraf Pemilihan

Aktivis Reformasi menyokong tindakan Sdr Badrul Hisham Shaharin atau lebih dikenali sebagai "Che' GuBard" yang telah membuat pendirian tegas untuk tidak mengiktiraf keputusan pemilihan parti dengan menuntut penjelasan bertulis daripada parti berhubung pelbagai dakwaan manipulasi, penipuan dan salahlaku JPP serta Sekretariat Ibu Pejabat di bawah pimpinan Setiausaha Agung, YB Saifuddin Nasution.

Aktivis Reformasi mendesak keras agar pimpinan parti khususnya Presiden, Datuk Seri Dr Wan Azizah, memberi perhatian serius terhadap tuntutan yang dibuat oleh che'GuBard. Aktivis Reformasi sangat kesal jika pucuk pimpinan meremeh-remehkan tuntutan che'GuBard ini.

Aktivis Reformasi kini juga sedar bagaimana pucuk pimpinan parti merendahkan tuntutan dari orang bawahan. Pucuk pimpinan harus ingat bahawa orang bawahan inilah yang menyokong parti dengan mengharungi gas pemedih mata, bermandi asid dan dibelasah belantan FRU, terkini dalam demonstrasi isu air Selangor minggu lepas.

Ketika golongan elit bersenang-lenang di keliling Ketua Umum, che'GuBard memimpin massa meskipun tidak memegang sebarang jawatan tinggi parti dan ditentang polis FRU. Tiada gunanya menjadi pemimpin berjawatan tinggi jikalau tidak berani untuk tampil sebagai pejuang kental ketika semboyan menuntut kita turun di jalanan melawan kezaliman.

Aktivis Reformasi amat bersetuju bahawa politik naungan adalah satu malapetaka kepada perjuangan parti. Politik naungan kini sedang melanda PKR apabila kumpulan-kumpulan yang menjadi elitis di sisi Ketua Umum, dengan biaya kewangan mereka yang sungguh mewah, sedang membentuk barisan kepimpinan parti yang baru.

Aktivis Reformasi juga ingin menyatakan kegusaran tentang budaya politik ampu-mengampu yang selama ini menjadi darah daging UMNO, kini sedang menular, berkembang dan subur dalam PKR. Budaya seumpama ini akan membuatkan parti terpesong dari landasan perjuangan sebenar sebagai sebuah gerakan reformasi rakyat.

Parti hendaklah berwaspada dengan kelompok yang berselindung atas nama reformasi tetapi seumpama lintah darat dengan satu tujuan, iaitu mengambil kesempatan mencari projek dan peluang perniagaan. Kumpulan-kumpulan lintah darat ini sedang berada di sekeliling Dato' Seri Anwar Ibrahim dan memegang jawatan besar dalam parti. Kumpulan lintah darat ini sedang mengampu pimpinan parti dan mendapat sokongan para-para YB yang lupa diri. Kumpulan lintah darat ini juga mempunyai beberapa YB dalam lingkungannya dan mereka telah dikenalpasti mengampu pimpinan tertentu dan Ketua Umum bagi memastikan dapat bertanding pada pilihanraya umum ke-13 nanti.

Pemilihan secara '1 ahli 1 undi' adalah langkah berani parti untuk menyuburkan demokrasi tetapi hanya jika pemilihan dijalankan dengan telus, adil dan bersih. Justeru itu, jika pemilihan '1 ahli 1 undi' dipenuhi dengan penipuan, manipulasi undi dan amalan politik wang yang berleluasa di sana-sini, maka pemilihan parti tidak membawa apa-apa makna, malah parti akan dilihat berkompromi dengan penipuan dan membenarkan ketidakadilan berlaku dalam parti yang mahu berjuang untuk menegakkan keadilan dan kebenaran.

Aktivis Reformasi mengingatkan pucuk pimpinan parti bahawa gerakan reformasi sedang meneruskan perjuangan tegasnya menuntut keadilan dan ketelusan dari SPR melalui siri Demo Bersih, tetapi dalam masa yang sama PKR sedang membenarkan barisan Majlis Pimpinan Pusat dan Biro Politik parti dibentuk hasil daripada proses pemilihan yang penuh penipuan dan politik wang.

Aktivis Reformasi berjanji akan terus memelihara prinsip-prinsip keluhuran Gerakan Reformasi sebagai sebuah Gerakan Rakyat seperti yang dinyatakan dalam Deklarasi Permatang Pauh, satu gerakan yang diangkat oleh rakyat sebagai agen perubahan pada tanggal 12 September, 1998.

Akhir sekali, Aktivis Reformasi ingin menekankan bahawa perjuangan reformasi adalah perjuangan rakyat dan bukan perjuangan untuk individu tertentu, samada Anwar Ibrahim atau anak-anak emasnya.

Salam reformasi.

5 Tenggelam Ditelan Ombak Di Kuala Terengganu

Posted: 10 Dec 2010 05:00 PM PST

Kuala Terengganu: Keseronokan enam sekawan bermain ombak di Pantai Peranginan Chendering, di sini, berakhir tragedi apabila dua daripada mereka lemas manakala tiga lagi masih hilang dalam kejadian kira-kira jam 2 petang, semalam.

Sebelum kejadian, tiga daripada mereka yang juga adik-beradik, Kumuda Shanmugan, 28, Raymond, 26 dan Roshini, 16, dari Taman Sungai Keramat, Kampung Jawa, Klang, Selangor serta tiga rakan mereka dikenali sebagai Mogan, 21, Mathavi, 20, dan Vijaykumar, 18, pergi ke pantai berkenaan untuk mandi.

Bagaimanapun, sebaik tiba di pantai itu, Mathavi terjerumus ke dalam pasir sebelum ditarik ombak besar ketika bermain di gigi air di kawasan berbatu di pantai berkenaan.

Panik dengan kejadian itu, tiga beradik terbabit bersama dua lagi rakan terjun ke laut untuk menyelamatkan mangsa yang ketika itu hampir lemas.

Bagaimanapun, mereka turut lemas akibat dipukul ombak sebelum disedari orang ramai yang menghubungi pihak berkuasa.

Sepasukan anggota Jabatan Bomba dan Penyelamat dari Balai Kuala Terengganu dan Chendering yang tiba beberapa minit kemudian menyelamatkan seorang daripada mereka, manakala dua lagi ditemui lemas dan tiga lagi masih hilang.

Mereka yang lemas ialah Roshini dan Kumuda, manakala yang masih hilang ialah Raymond, Mogan dan Vijaykumar. Mathavi yang diselamatkan lima individu terbabit kini ditempatkan di Unit Rawatan Rapi (ICU) Hospital Sultanah Nur Zahirah (HSNZ), di sini.

Rakan Raymond, Sritharan Sivasangaran, 32, berkata kali terakhir dia menemui mangsa ketika mengunjungi rumah rakannya dikenali sebagai Kali di Kampung Chendering, pagi semalam.

"Ketika itu saya melihat dia biasa saja dan tak banyak bercakap. Saya percaya sebaik keluar dari rumah Kali, dia pergi menemui dua adiknya yang datang bercuti ke negeri ini dan tidak sangka mereka bermain air di kawasan pantai ini," katanya.

Timbalan Penguasa Bomba dan Penyelamat Negeri, Zakaria Mohamad yang mengetuai operasi mencari dan menyelamat berkata, mangsa ditemui orang ramai dan anggota bomba kira-kira jam 3 petang tidak jauh dari tempat kejadian.

"Mathavi terselamat selepas berpaut pada batu berhampiran tempat kejadian dan dibawa ke HSNZ untuk rawatan kecemasan sebelum ditempatkan ke wad ICU," katanya.

Operasi mencari dan menyelamat dilakukan lebih 50 anggota membabitkan Jabatan Bomba dan Penyelamat termasuk enam unit skuba, Jabatan Pertahanan Awam dan polis serta Agensi Penguat Kuasa Maritim Malaysia (APMM).

Beliau berkata, mangsa dipercayai dihanyutkan tidak jauh dari tempat kejadian. -hm

Foto Real Dan Unik Tanpa Sentuhan Photoshop

Posted: 10 Dec 2010 01:47 PM PST

Foto Yang Real Dan Unik

Photoshop, sebuah perisian yang biasa digunakan untuk memanipulasikan imej dan foto secara digital supaya imej dan foto tampak lebih menarik atau mengubahnya sehingga ia menjadi seperti sekeping imej yang boleh mendatangkan pelbagai kesan yang unik dan menarik.

Namun dibawah ini terdapat foto-foto yang lansung tidak diberikan sentuhan photoshop. Ia adalah gambar yang real - gambar yang sebenarnya tetapi tetap unik untuk tatapan para peminat fotografi dan orang awam.

Jom kita lihat bersama:


1. Ujung Pelangi


Jurugambar yang mengambil foto ini, mengklaim bahwa ujung pelangi jatuh tepat di sebuah jalan raya. Ayoo segera ambil sekop…siapa tau Ada harta karun terpendam di kaki pelangi…

2. Badai Gurun


Coba perhatikan gambar tersebut seperti sebuah miniatur kota dengan sentuhan Photoshop. Tapi itu nyata.. Diambil dari sebuah badai gurun Di Iraq tahun 2005 silam

3. Sarang Laba-Laba


Bukan sarang laba-laba raksasa, hanya beberapa juta laba-laba yang membangun sarang di tempat berdekatan

4. Jabang Bayi


Diambil dari COVER MAJALAH “LIVE” pada tahun 1965. Foto jabang bayi yang pertama kali di ambil oleh endoscope

5. Awan Mammatus


Gambar ini nyata, disebut awan mammatus atau awan bergulung mirip kembang gula.

6. Teka-Teki Silang Raksasa


Gedung setinggi 100 kaki ini nyata terdapat di Ukraine.

7. Truk Overload


Mungkin kalian akan melihat ini sebagai sentuhan Photoshop, tapi ini merupakan gambar nyata sebuah truk di Somalia, kerana di sana kurang tegasnya penguatkuasaan undang-undang lalu lintas mengenai had muatan sesebuah kenderaan.

8. Itek Raksasa


Sepintas terlihat seperti permainan Photoshop dimana dua gambar digabungkan menjadi satu, tapi ini nyata dibuat oleh artis Florentijn Hofman, itek setinggi 100 kaki

9. Manusia Pinggang Terkecil


Kelihatan Photoshop??? Ini nyata seorang perempuan bernama Chatie Jung, yang menggunakan Korset sangat ketat Dan berbahaya. Konon kabarnya gara-gara korset Dan bentuk tubuhnya livernya mengecil. Dia masuk di Guiness book of record \

10. Guitar Amppliflier


Kedai guitar di Southampton dimana sang penjual mengubah pagar pengaman yang jelek menjadi berbentuk gitar amp raksasa

11. Karya Seni Tuhan


Keajaiban alam berupa formasi batuan di Arizona.

12. Berdiri Di Atas Laut


Diambil dari cheesy 80s album cover, merupakan foto tanpa sentuhan Photoshop diambil di Salar de Uyuni in Bolivia, merupakan lautan garam dangkal terbesar di seluruh dunia.

13. Rangka Mobil


Kelihatan seperti vector grapic dengan sentuhan Photoshop, tapi ini merupakan karya Benedict Radcliffe, yang membuat rangka Mobil dari dawai.

Satu Kaedah Untuk Melariskan Susu New Zealand - Gempakkan Ramai Wanita Malaysia Kena Osteoporosis

Posted: 10 Dec 2010 07:45 AM PST

Wanita Malaysia antara tiga negara berisiko tinggi hidap osteoporosis - Kajian

SINGAPURA -- Wanita Malaysia adalah antara tiga dari negara Asia yang paling berisiko menghidap osteoporosis pada awal usia 30an, kata satu kajian syarikat nutrisi hasil susu dari New Zealand, Fonterra.

Kajian juga menunjukkan 50 peratus rakyat Malaysia berdepan risiko penyakit tersebut pada usia 50an, kata Pengurus Asas Kesihatan Fonterra Asia dan Timur Tengah, Joanne Todd.

Kajian tersebut yang menganalisis 2.1 juta imbasan tulang yang dilakukan di seluruh Asia turut menunjukkan seorang daripada tiga penduduk Asia berusia 35 tahun ke atas menghadapi risiko osteoporosis, katanya.

"Osteoporosis, penyakit yang menyebabkan tulang rapuh dan retak bukan lagi masalah yang dihadapi golongan tua semata-mata," katanya ketika membentangkan hasil kajian itu pada mesyuarat rantau Asia pertama anjuran International Osteoporosis Foundation (IOF), di sini hari ini.

Todd berkata kajian juga mendapati sejumlah besar penduduk Asia berusia lingkungan 30an tidak mempunyai tahap jisim tulang yang sepatutnya pada usia mereka.

Justeru kata beliau, risiko osteporosis yang dihadapi golongan itu semakin meningkat apabila usia bertambah, kerana jisim tulang yang terbentuk pada usia 30an mempunyai kesan besar pada kemudian hari.

Risiko juga meningkat secara drastik bagi lelaki dan wanita dalam kumpulan usia 50an, dengan 50 peratus daripada mereka diklasifikasikan dalam kumpulan ostopenia atau tulang menipis.

Pengambilan kalsium yang rendah adalah penyumbang berpotensi kepada masalah kesihatan tulang, dan kajian mendapati secara purata pengambilan makanan mengandungi kalsium bagi golongan dewasa di Asia ialah 450 mg setiap hari.

Ia jauh lebih rendah berbanding saranan Pertubuhan Makanan dan Pertanian, dan Pertubuhan Kesihatan Dunia iatu antara 1,000 dan 1,300 mg sehari.

Kajian juga menunjukkan rakyat Filipina dan Indonesia mempunyai keadaan tulang paling tidak sihat, manakala penduduk Taiwan dan Singapura mempunyai tulang paling kuat.

Ketua Pegawai Operasi IOF Judy Stenmark pula berkata osteoporosis adalah antara penyakit paling lazim di dunia, namun ia juga paling diabaikan, jarang didiagnos serta kurang mendapat rawatan.

Malah katanya, tidak ada garis panduan rasmi dikeluarkan oleh mana-mana badan kerajaan mengenai penyakit itu yang dapat dikesan menerusi ukuran ketinggian individu semakin berkurang, sakit belakang dan membongkok. -- BERNAMA

Ulasan GB

Demikian caranya untuk merebut pasaran dengan memperbodohkan rakyat. Tak sudah-sudah rakyat hendak dilembukan.

Bersabar Chegubard, Jangan Ganggu Pimpinan Buat Bukan-bukan

Posted: 10 Dec 2010 06:30 AM PST

Pemilihan: PKR minta Chegubard sabar, jangan buat bukan-bukan

KUALA LUMPUR, 10 Dis — Setiausaha Agung PKR Saifuddin Nasution Ismail meminta semua pihak yang membuat aduan kepada Jawatankuasa Pemilihan Pusat (JPP) termasuk Badrul Hisham Shaharin — bekas calon jawatan ketua sayap Pemuda PKR yang tewas supaya jangan bertindak tergopoh-gopoh.

Sehubungan itu, Saifuddin meminta Badrul Hisham, yang kelmarin menegaskan tidak mengiktiraf keputusan pemilihan yang baru lalu, supaya bersabar menanti penemuan ke atas aduan-aduan aduan yang dibuat berhubung pemilihan pucuk kepimpinan pusat.

Tambah Saifuddin, JPP masih menjalankan siasatan terhadap setiap aduan yang dikemukakan.

Sepanjang pemilihan Majlis Pimpinan Pusat (MPP) dijalankan sebanyak 18 aduan telah dikemukakan kepada JPP manakala bagi pemilihan cabang pula sebanyak 289 aduan.

"Aduan sekarang di atas meja JPP, jadi kita serah kepada JPP untuk menyiasat setiap aduan yang dikemukakan sepanjang pemilihan berlangsung.

"Semua aduan yang dikemukakan masih belum selesai, JPP masih menyiasat setiap aduan.

"JPP tahu tanggungjawab terhadap aduan yang dikemukakan itu, kita biarkan proses siasatan ini berjalan," kata Saifuddin ketika dihubungi The Malaysian Insider.

Beliau juga mahu semua pihak memberikan ruang kepada JPP untuk menyiasat dengan teliti setiap aduan yang dikemukakan.

"Lagipun kita baru habis kongres, sudah tentu siasatan terhadap aduan ini masih lagi berjalan. Jadi saya harap kita beri masa kepada JPP untuk menyiasatnya.

"Bukan semua aduan akan selesai cepat, ada aduan yang kita kena panggil pengadu jadi kena sabarlah.

"Kita juga perlu hormati proses siasatan ini, kepada mereka yang kemukakan aduan kita harap bersabar. Serah kepada JPP untuk siasat," katanya.

Ketika ditanya sama ada tindakan Badrul Hisham atau lebih dikenali "Chegubard" akan menjejaskan PKR, Saifuddin bagaimanapun berkata, tumpuan sekarang adalah pilihan raya umum ke-13.

"Kita serahkan kepada JPP untuk siasat, isu kita sekarang adalah menghadapi pilihan raya umum.

"Fokus kita adalah memperkuatkan parti dan juga Pakatan Rakyat," katanya.

Kelmarin, Badrul Hisham berkata, beliau tidak mengiktiraf keputusan pertandingan jawatan Angkatan Muda Keadilan yang diumumkan 26 November lalu.

Malah, Ketua PKR Rembau ini juga berkata, beliau tidak akan menerima apa jua jawatan selagi segala aduan mengenai kecacatan dan kepincangan pemilihan dijawab dengan rasmi oleh jawatankuasa pemilihan.

"Saya dengan ini menyatakan akur apa yang berlaku tetapi sama sekali tidak mengiktiraf keputusan pemilihan PKR 2010.

"Saya masih juga menantikan penjelasan bertulis dalam perkara yang saya bangkitkan," katanya.

"Kita telah berjaya membuktikan tanpa politik naungan dan kewangan yang melimpah kita mampu menang jika semua dijalankan secara telus.

"Saya telah menghantar bantahan bertulis. Bantahan yang telah menyenaraikan perbagai kepincangan ini tidak mendapat respons bertulis setakat ini," katanya.

Dalam kenyataan pertama selepas Kongres Nasional PKR Ketujuh baru-baru ini, Badrul Hisham berkata, beliau tidak kecewa kerana tewas pemilihan yang julung kali menggunakan sistem secara langsung.

"Kalau kecewa pun adalah kerana saya tidak dapat melaksanakan pembaharuan dalam (Angkatan Muda Keadilan) AMK yang saya dan teman-teman amat yakin mampu menyerlahkan politik reformasi yang kita laungkan selama ini yang telah digariskan dengan jelas dalam Manifestasi Anak Muda Malaysia," katanya.

Badrul Hisham tewas dalam persaingan satu lawan satu di tangan Shamsul Iskandar Mohd Akin yang mempertahankan jawatannya dengan majoriti lebih 1,000 undi. -TMI

Ulasan GB

Hairan kita, pemilihan sudah berakhir, aduan masih disiasat katanya.

Siasatan untuk apa lagi sebenarnya? Sekadar untuk menjawab secara bersurat kepada para pengadu bahawa penipuan tidak wujud?

Beri peluang JPP untuk apa? Untuk terus menipu dan menipu lagi sekalian para ahlinya?

Sepatutnya, jika ada kejujuran dalam sebarang siasatan, pemilihan yang lepas telah dibatalkan atau setidak-tidaknya ditangguhkan.

Kebenaran dan keadilan akan tetap menang mengatasi penipuan walau siapa juga yang melakukan, kawan atau pun lawan.


Nak marah GB? Marahlah. Kesannya bukan kepada GB tetapi kepada PR sendiri nanti. Belajarlah untuk terima hakikat. Jangan kita bersorak tak sudah-sudah sehingga dah kalah di Bagan Pinang, Hulu Selangor, Batu Sapi dan Galas pun masih tak sedar-sedar lagi.

Bagi Pimpinan PR, Apa Ada Pada Blogger?

Posted: 10 Dec 2010 05:47 AM PST

Gembleng blogger Pakatan jadi media alternatif

KUALA LUMPUR, 10 Dis: Pakatan Rakyat harus memberikan perhatian serius terhadap peranan blogger pro Pakatan dalam menyebarkan maklumat yang tepat berhubung Pakatan dan mendedahkan segala kepincangan yang berlaku dalam kerajaan Barisan Nasional (BN).

Ketua Sekretariat Pakatan Rakyat Perak, Drs Khalil Idham Lim berkata, Pakatan Rakyat harus mempersiapkan pasukan blogger agar lebih berstrategi dalam menyampaikan maklumat dan menjawab segala serangan BN terhadap Pakatan.

Persiapan ini juga, katanya harus dilakukan segera memandangkan terdapat jangkaan PRU akan diadakan tahun hadapan.

Blogger pro Pakatan mestilah digembleng tenaga untuk menjadi media alternatif bagi menjawab serangan BN kepada Pakatan.

"Disebabkan gendang pilihan raya telah dipalu oleh BN, usaha tersebut mestilah disegerakan," kata beliau yang juga Ketua Penerangan PAS Perak.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas laporan sebuah akhbar baru-baru ini bahawa kedudukan 100 blog politik Malaysia berdasarkan Alexa ranking menunjukkan senarai blogger pro kerajaan mendominasi kedudukan teratas blog-blog yang sering dikunjungi oleh pelayar internet.

Senarai ini menggambarkan blogger pro kerajaan kini berjaya mendominasi media baru dalam melancarkan serangan siber.

Khalil juga berkata, tidak dinafikan blogger pro kerajaan melancarkan serangan terhadap Pakatan secara tersusun dan berstrategi.

Justeru ujarnya, blogger pro Pakatan juga harus dibentuk dan disusun secara lebih teratur dan kukuh untuk membalas serangan itu.

"Saya dapati serangan blogger BN agak berstrategi dan semacam ada kesatuan dan perancangan yang rapi yang dilakukan oleh mereka.

"Kerana itu saya berpandangan usaha dari blogger pro Pakatan juga perlu dengan perencanaan dan strategi secara terancang bagi menawan BN," katanya yang juga Adun Titi Serong.

Tambahnya juga, peranan blogger juga jelas membantu kemenangan Pakatan Rakyat dalam PRU yang lepas terutamanya menarik minat golongan muda.

Ini juga kerana blogger Pakatan lebih beretika dalam membuat sebarang pendedahan dengan memberikan bukti dan fakta yang jelas, bukan hanya memfitnah.

"Saya melihat semasa PRU ke 12 media pro pembangkang berjaya menarik minat golongan pengundi muda untuk mendapatkan maklumat

"Apalagi segala pendedahan dari blogger Pakatan adalah dengan fakta dan bukan niat untuk memfitnah serta menjaga akhlak Islam.

Katanya lagi, jika Pakatan mengambil ringan usaha ini, tidak mustahil golongan muda beralih kepada BN.

"Jika kita lambat dan silap percaturan mungkin mengakibatkan pengundi yang datang dari kelompok yang mempercayai media ini akan memilih BN," katanya.

Ulasan GB

Bagi pimpinan PR, seorang blogger PR mesti hanya mengisahkan hal-hal yang indah-indah, hal yang muluk-muluk, yang cantik-cantik, yang wangi-wangi tentang parti komponen PR dan para pemimpinnya.

Jangan kritik, jangan sentuh dan jangan dedahkan sebarang kelemahan dan kepincangan. Jika ada kelemahan utarakan secara bisik-bisik kepada pimpinan tersebut. GB jawab, jika yang didedahkan secara terbuka tak diambil tindakan inikan pula kritikan yang dilakukan secara "sirr" - satu istilah yang digunakan oleh golongan ulamak muda apabila mengkritik pimpinan kerajaan.

Ini bukan zaman rahsia-rahsia. Ini zaman IT, zaman blog, zaman FB, zaman twitter. Semuanya telus, semuanya terdedah semuanya pantas beredar.

Pimpinan yang tak mahu ditegur dan dikrtik, TURUN segera. Zaman anda sudah berlalu. Janji kita kepada rakyat dulu: membentuk sebuah kerajaan yang bersih, adil dan telus.

Tentang blogger PR, GB sudah ulas di

PR Telah Hilang Kekuasaan Terhadap Alam Siber

Tuduhan Hishamuddin Mengada-ngada, MCA Tuntut Minta Maaf

Posted: 10 Dec 2010 04:30 AM PST

MCA gesa Hishammuddin Hussein untuk mohon maaf

Timbalan Ketua Pemuda MCA Mah Hang Soon menggesa agar Naib Presiden UMNO Hishammuddin Hussein memohon maaf kepada seluruh ahli MCA berikutan tuduhannya terhadap Presiden MCA Chua Soi Lek sebelum ini

Mah Hang Soon berkata, tuduhan Hishammuddin Hussein telah bercanggah dengan semangat Barisan Nasional yang disaran Perdana Menteri Najib Razak, terutamanya apabila PM Najib telah menyetujui pandangan Chua Soi Lek secara terbuka, iaitu komponen parti BN harus berkongsi kedudukan yang sama rata dalam hubungannya sebagai rakan parti. Sebagai Naib Presiden UMNO, Hishammuddin seharusnya menyokong PM dengan tindakannya.

"PM telah membuat kenyataan bahawa parti komponen BN seharusnya peka antara satu sama lain, barulah BN diperkasa. Hishammuddin Hussein pula menuduh Chua Soi Lek secara terbuka, mengingkari hasrat PM yang sebenarnya."

Tuduhan Hishammuddin mengada-ada

Tuduhan Hishammuddin Hussein bahawa Chua Soi Lek seharusnya menggunakan saluran dalam Majlis Tertinggi BN untuk membangkitkan ketidakpuasan mahupun mengutarakan cadangan ini turut dikritik Mah Hang Soon sebagai "mengada-ada".

"Pada hakikatnya Konvensyen BN adalah mesyuarat tertutup untuk parti komponennya mengentengahkan pandangan diri dalam sesi dialog. Chua Soi Lek sekadar mengemukakan cadangan MCA, dan tindakan ini selari dengan 'menggunakan saluran sebaik-baiknyanya', sebagaimana yang dikatakan Hishammuddin Hussein."

"Sebaliknya Hishammuddin membuat tuduhan terbuka di lobi parlimen, dan tindakan ini umpama menampar muka diri, kerana mengabaikan sepenuhnya bahawa Majlis Tertinggi BN adalah mekanisme yang sesuai," kata Mah Hang Soon.

Mah Hang Soon menambah, Hishammuddin Hussein turut berada dalam konvensyen tersebut ketika Chua Soi Lek mengetengahkan pandangan, maka Hishammuddin seharusnya berdialog dengan Chua pada ketika itu juga, dan bukannya bercakap kepada media selepas itu. Tindakan sedemikian akan menjejaskan keyakinan rakyat terhadap BN.

"Hishammuddin seharusnya memohon maaf kepada seluruh ahli MCA berikutan kata-katanya itu, kerana beliau telah menjejaskan semangat perpaduan yang didukung dalam Konvensyen Barisan Nasional," simpul Mah Hang Soon.

*Kenyataan media Mah Hang Soon selaku Timbalan Ketua Pemuda MCA, diterjemah dari teks asalnya dalam bahasa Cina. -MR

Simpan Foto Bogel Artis, Front Pembela Islam Buat Laporan Polis Terhadap Ahmad Dhani

Posted: 10 Dec 2010 03:45 AM PST

Ahmad Dhani simpan foto bogel artis

BUKTI...gambar porno Dewi Persik dan Julia Perez yang dimuat turunkan daripada akaun Twitter Ahmad Dhani.

JAKARTA: Front Pembela Islam (FPI) semalam membuat laporan polis terhadap bintang rock, Ahmad Dhani atas dakwaan menyimpan gambar bogel penyanyi dan pelakon, Dewi Persik (Depe) dalam akaun Twitternya.

"Kami membuat laporan terhadap Ahmad Dhani kerana menyimpan gambar porno Dewi Persik.

"Berserta dengan itu, kami juga membuat laporan terhadap Dewi," kata Ketua FPI cawangan Jakarta, Habib Salim, ketika ditemui di Balai Polis Metro Jaya.

Habib tiba bersama lima wakil FPI dengan membawa gambar berkenaan.

Gambar itu antaranya menunjukkan Dewi berbogel dalam satu filem yang pernah dibintanginya serta gambar Julia Perez yang sudah tersebar di media sebelum ini.

"Gambar ini adalah bukti. Kami membuat laporan terhadap Depe dulu.

"Mengenai Jupe (Julia Perez), kami masih mencari bukti lengkap," kata Habib. - Agensi

Rasuah Bermaharajalela, PDRM Paling Tinggi Berasuah

Posted: 10 Dec 2010 02:00 AM PST

Hampir 50% rakyat percaya gejala rasuah berleluasa

Hampir separuh daripada rakyat di negara ini yang dibanci dalam kajian mengenai rasuah antarabangsa berpendapat gejala rasuah semakin berleluasa di negara ini.

Mengikut Barometer Antarabangsa Rasuah 2010 oleh Transparency International, 46 peratus percaya amalan rasuah tahun ini adalah lebih tinggi daripada tahun lalu manakala 19 peratus berpendapat ia telah berkurangan dan 35 peratus lagi pula berkata keadaan tidak berubah.

Namun daripada 1000 orang yang dibanci oleh agensi pasaran TNS Malaysia dalam wawancara secara langsung daripada 28 Jun hingga 26 Julai tahun ini, hanya 9 peratus atau 90 orang mengakui telah memberikan rasuah sepanjang 12 bulan lalu.

Mereka mendakwa telah memberi rasuah kepada anggota polis atau mereka yang bekerja di tempat pemprosesan permit, tanah, perubatan, jabatan pendidikan negari, perundangan dan kastam.

Ini meletakkan Malaysia di tangga ketujuh daripada 22 negara Asia Pasifik yang dikaji dengan Korea Selatan mendahului senarai itu - hanya dua peratus rakyatnya yang diwawancara mengakui pernah memberi rasuah sepanjang setahun lalu.

Sebahagian besar rakyat Malaysia berkata pasukan polis paling terjejas dengan gejala rasuah dan diikuti dengan parti politik, badan perundangan dan parlimen.

Mereka mencatatkan mata 4.1, 4.0 dan 3.4 masing-masing pada skala 1 hingga 5, dengan 5 sebagai yang paling terjejas akibat rasuah. -mk


PDRM dipandang paling tinggi berasuah atasi parti politik, dedah TI

Low berkata persepsi terhadap amalan rasuah besar telah meningkat. — Foto Reuters
KUALA LUMPUR, 10 Dis — Rakyat Malaysia melihat pasukan Polis Diraja Malaysia (PDRM) sebagai entiti paling tinggi terlibat dalam amalan rasuah — mengatasi parti-parti politik, kakitangan awam lain, sektor perniagaan dan kehakiman — demikian menurut laporan Global Corruption Barometer 2010 dikeluarkan hari ini.

Kajian dikendalikan oleh Transparency International (TI) Malaysia ini membabitkan 1,000 responden — berusia 16 tahun dan ke atas dengan 57 peratus daripada mereka adalah kalangan tinggal di kawasan bandar.

Kajian itu yang dijalankan Julai lalu merupakan laporan tahunan edisi yang ketujuh, kecuali bagi tahun 2008.

Datuk Paul Low, Presiden TI Malaysia berkata, penemuaan itu adalah sesuatu yang luar biaasa berbanding kajian-kajian yang dijalankan di banyak negara lain, di mana parti politik berada di atas sekali dan disusuli oleh perkhidmatan awam dan bidang kehakiman.

Bagaimanapun katanya, peratusan membabitkan kes-kes rasuah kecil-kecilan mengalami penurunan.

Katanya, persepsi mengenai amalan rasuah besar mengalami peningkatan. -TMI


Tiada ulasan: