Ahad, 26 Disember 2010

AdukaTaruna

AdukaTaruna


Tahniah Malaysia. Pergi mampos Seltan.

Posted: 26 Dec 2010 09:00 AM PST

Oleh : AdukaTaruna

[1]

Pada gua, Indonesia kalah ATAU Malaysia menang kerana Indonesia salah taktikal. Indonesia tidak bermain dengan corak gelanggang mereka. Berhati-hati. Then, selepas kerancakan, kefokusan mereka terhenti 5 minit akibat beruk2 Malaysia main2 laser, momentum bertahan dan berhati-hati mereka ghaib.

Segalanya bermula apabila Maman Indon (x silap gua) kontrol bola supaya bola keluar macam dia control Uma TKO. Uma TKO boleh la dia buat camtu. Tapi ni Messi Malaysia ma. Norshahrul. Memang gile la mamat tuh. Boleh potong time corner siot!

Sebijik gol disumbat Safee hasil gerakan Norshahrul.

[2]

Lepas tu, gua tengok Indon dah huru-hara. Tak tahu masej terbaru jurulatih mereka. Nak kekalkan corak berhati-hati ke, nak amalkan corak menyerang ni? Malaysia dah 1 dah ni. Pertukaran kepada corak mencari gol, mengakibatkan kawalan terhadap Safee menjadi longgar. Free header gua cakap lu.

[3]

Eh.. eh... Norshahrul buat kelakar lagi. Lepas siot. Macam belut. Biasan bola sampai ke player Ganu tu. Sambil menjerit perkataan "Ke Guane!" sekuat hati; dia merembat bola dengan teknik betul. Yakni 'sepak sila'. Kalau 'sepak kuda', bola akan jadi tak tentu hala.

Malaysia 3 ni bai. Cam tak caya plak gua. Tabik kepada Sultangopal dan kesemua yang gigih. Pergi mampos sama Seltan nirrojim yang menjahanamkan manusia.

Untuk semua ini, gua buat undian. Hari mengundi jatuh pada hari bekerja untuk kawasan PAS, dan waktu cuti pada kawasan BN.

Kategori player Malaysia terbaik.

1. Safee
2. Norshahrul
3. Fahmi
4. Muslim

Kategori player Indon dan Malaysia terhensem (Anwar Ibrahim dilarang mengundi).

1. Khairul Nizam Fahmi
2. Irfan
3. Firman
4. Amirul Hadi
5. Okto

Calon Pertama. Fahmi.










Calon Kedua. Irfan.










Calon Ketiga. Firman.
 










Calon Keempat. Amirul Hadi.













Calon Kelima. Okto.

Does my head look big in this?

Posted: 25 Dec 2010 10:08 PM PST

Sumber : Klik sini.


"From the Archives", first published in the Digest 13.10.03.

Buying hats may well prove troublesome, but having a huge head also brings a key advantage - it means you're less likely to suffer mental decline in old age.

Catherine Gale (MRC Environmental Epidemiology Unit, University of Southampton) and colleagues recruited 215 men and women aged 66-75 years, measured their head circumference (itself an indicator of brain size) and gave them two sets of intelligence tests - first at the head-measuring session and then again, three and half years later. Old records also detailed the participants' head circumference at birth.

People with bigger heads scored more highly on the intelligence tests, and were less likely to show mental decline as indicated by a lower score at the second testing session relative to the first. In fact, the bottom quartile (25 per cent) of the sample for head size were five times more likely to exhibit mental decline than the quartile with the biggest heads.

Head circumference at birth, by contrast, had no relationship with intelligence or mental decline. This has important implications, because as the authors explained, it suggests "brain development during infancy and early childhood is more important than foetal growth in determining how well cognitive abilities are preserved in old age".
__________________________________

Gale, C.R., Walton, S. & Martyn, C.N. (2003). Foetal and postnatal head growth and risk of cognitive decline in old age. Brain, 126, 2273-2278.

Oleh : AdukaTaruna

1. Sapa2 ada baby tu, jangan biarkan baby tido dengan kepala yang statik lebih sejam. Nanti beban kepala akan mengecilkan saiz tengkorak dan seterusnya menghalang perkembangan saiz otak. Alih2kan sket kepala tu.

2. Jangan tiru omputeh plak. Dengan menidurkan baby mereka secara meniarap bagi mendapatkan pembesaran saiz tengkorak yang bebas. Ianya meningkatkan risiko mati mengejut. Tidur tiarap dalam setengah ok kot (tanpa ujikaji.)

3. Paling penting, sudah2lah jadi Melayu. Yakni menggunakan buai bagi menidurkan baby. Buaian pada gua hanya mengasah gegaran otak ketika kecil, lali, hanyut, khayal, leka, terpukau. Tidak dinamik kerana terpaksa sentiasa membawa buai jika tidur di luar tempat.

Gua rasa, Hadi Awang dulu, masa kekecik kaki buai tu. Bila nangis, bapak dia buai. Lepas makan, buai. Sakit, buai. Bosan, buai. Tu yang dia khayal dalam arus perebutan pengaruh wadah undi demi Islamic State tuh.

Siyes ni. Gua pesan kat diri sendiri, dan lu orang semua. Sudah2la menggunakan buai bagi jalan penyelesaian kepada situasi anak kecil anda.

Syiah tu cane, Aduka?

Posted: 25 Dec 2010 01:36 PM PST

Oleh : AdukaTaruna

Ah... sudah. Ah.. sudah.

Nampaknya artikel Reformis Jalanan yang gua up as N3 gua dengan tajuk yang gua taip sendiri berbunyi : "Gua Syiah! So what? mendatangkan kekeliruan kepada pembaca-member gua.

Gua ramai geng dari unibersiti. Dah masing2 tanya gua pasal Syiah. Mampos. Gua sepatah haram pun tak tahu menatang Syiah nih. Menatang ASWJ pun tak khatam lagi. Dah Syafie dan ASWJ secara baka.. pastu Melayu plak. Gitu la kawe.

Gua memberontak mana yang gua memberontak jer. Mana yang gua blur, gua dok dediam. Haha. Dan artikel Reformis Jalanan tu mengandungi unsur2 pemberontakan gua. Bukan pasal agama, tapi pasal Melayu. Kan ke gua cakap sampai buih2 mulut jari gua nih. Sokong gua dan yang lain2 ikut tajuk. Jangan ikut serban atau ikut setiakawan.

Ikut keahlian.

Kalau lu rasa dan yakin lu lebih terer pasal bola dari Sultangopal, lu jangan malu2 Melayu. Lu belasah jer. Fight dalam bidang intelek bidang yang lu yakin tu. Siapa setuju, setuju lah. Siapa tak setuju, tak setuju lah. Bukan suruh bertumbuk macam UMNO.

Tak payah malu2, segan2, rendah diri2, tersipu2, lemah gelamai. Takda masa nak layan bai. Lu kena keluar dari kelompok cendiakawan Melayu. Kecik2 hati, terguris2 hati, pergi jahanam.

Tapi, kalau lu agak lu tak tahu apa, dan kita rasa si A lebih arif untuk setakat pengetahuan kita pada hari ini, maka; belajar lah. Tengok2 sket pandangan mereka.

So, bab Syiah ni... dan sebab lu dalam kelompok pendakwa mereka adalah ASWJ; meh kita belajar sikit2 as basic dari pendakwa ASWJ sendiri dulu. Dah faham basic ni, kita upgrade level plak.

1. Rujuk Hadi Awang di sini : Klik kat sini bai. Gua siap donlot lagi nih. Tapi sebab Melayu, tak gak dengar2. Kuang3..

2. Rujuk MAZA di sini : Klik kat sini bai. Tapi kena beli la buku tuh ("Pertelingkahan Para Sahabat: Antara Ketulenen Fakta dan Pembohongan Sejarah"). Payah tu nak carik tu. URTV senang la. Kalau lu terlepas edisi majalah Mangga, lu kontek jer zargus ke C++ ke Restless ke.

Lepas tu, dah tentu jangan dengar sebelah pihak jer. Kalau lu berani, lu g kuliah Syiah. Takper.. takper. Gua galakkan. Pelajar unibersiti kena berani. Setakat tido lokap semalaman pasal semangat inkuri, lagi bagus dari lu tido lokap pasal kantoi berkapel2 tuh.

Setakat pelajar unibersiti masuk unibersiti pasal budaya, pasal mak dia nak tengok anak dia pakai tali leher, khahk tuih! Gua kahak jer budak pundek macam nih.

Tiada ulasan: