Ahad, 28 November 2010

WFAUZDIN.BLOGSPOT.COM

WFAUZDIN.BLOGSPOT.COM


INI NEGARA BUKAN UMNO/BN YANG PERINTAH, TAPI....

Posted: 28 Nov 2010 11:00 PM PST

Singapore Civil Servants To Receive 2 Month Salary Bonus

In view of the strong economic recovery, civil servants will receive a total year-end variable payment amounting to two months.

This comprises the Annual Variable Component (AVC) of one month and a Non-Pensionable Annual Allowance (NPAA), also known as the 13th month payment, of one month.

The Singapore economy has recovered strongly and expanded by 17.9% in the first half of 2010.

The Ministry of Trade and Industry (MTI) has forecasted the 2010 GDP growth at around 15%.

In view of the strong economic recovery, civil servants will receive a total year-end variable payment amounting to two months.

This comprises the Annual Variable Component (AVC) of one month and a Non-Pensionable Annual Allowance (NPAA), also known as the 13th month payment, of one month.

Civil servants received a mid-year AVC of 0.5 month and a one-off dollar quantum of $300 in July. Together with the year-end payment, the total variable payment for 2010 will be 2.5 months and $300.

In March 2011, eligible civil servants will be paid a Special Variable Payment (SVP).

The SVP, formerly known as Growth Bonus, is payable when there is exceptionally good economic growth, and the quantum varies depending on individual performance.

In March 2011, good performers will receive one month of SVP and better performers will receive more, up to 1.6 months, while poor performers will not receive any SVP./Tranungkite

SERANG SAYA OK, SERANG PARTI, NO - SAIFUDDIN

Posted: 28 Nov 2010 09:00 PM PST

Boleh Serang Saya Tetapi Jangan Serang parti- Saifuddin
28/11/2010


PETALING JAYA 28 NOV : Boleh serang saya tapi jangan serang parti saya, tegas Setiausaha Agung Parti Keadilan Rakyat Saifudin Nasution Ismail.

Bercakap dalam ucapan penggulungan Kongres Nasional PKR ke 7 di sini, Saifuddin menjelaskan beliau tidak kisah dituduh sebagai pengatur dan manipulator dalam Pemilihan 2010 bagi memenangkan 'orang-orang' tertentu.

Saifuddin menganggap PKR yang dianggotai hampir 400 ratus ribu ahli dari pelbagai latar belakang yang menarik.

"Saya tak boleh biarkan parti ini diserang, sebab saya hargai kepelbagaian watak dalam parti ini.

"Mana nak cari parti seperti ini, sebab itu Saifuddin boleh diserang tapi parti keadilan sekalipun tak boleh diserang," kata beliau. Ahli Parlimen Macang dan tonggak reformasi itu dilihat sebagai antara pemimpin yang paling bewibawa dan tidak gemarkan kerenah berpolitik. Oleh kerana itu beliau diangkat menjadi Setiausaha Agung PKR dan tanggungjawab utamanya ialah menyusun pemilihan parti yang membabitkan hak mengundi untuk kira-kira 400,000 ahli.

Bagaimanapun segelintir individu termasuk Datuk Zaid Ibrahim menyerang Saifuddin secara peribadi dalam cuba menghakis kredibiliti pemilihan berkenaan. Saifuddin tegas mengatakan beliau akan terus menjalankan tanggungjawab yang diamanahkan. Merujuk kepada barisan kepimpinan yang dipilih oleh akar umbi, beliau berkata mereka harus memastikan hala tuju parti sejajar dengan aspirasi ahli. "Dari 20 MPP, 15 daripadanya adalah muka baru. Isyarat apa yang akar umbi hendak beritahu? Lapan daripada mereka juga di bawah 40 tahun...dan dua daripada Naib Presiden adalah wanita," kata beliau.

Saifuddin juga mengulas mengenai demonstrasi oleh kira-kira30 orang semalam diketuai oleh S. Kottapan. Beliau berkata parti mempunyai bukti salah laku displin bekas Setiausaha PKR Selangor itu dan akan mengambil tindakan susulan./TVNews

TAHNIAH YB FUZIAH, ANUGERAH UNTUK RAKYAT PAHANG

Posted: 28 Nov 2010 08:00 PM PST

Oleh: WFAUZDIN NS

TAHNIAH dan syabas saya ucapkan buat Ahli Parlimen Kuantan, YB Fuziah Salleh yang berjaya menduduki kerusi Naib Presiden PKR yang baru diumumkan di dalam Kongres PKR semalam dengan mendapat undian 8, 927. Turut memenangi jawatan itu adalah Ahli Parlimen Lembah Pantai YB Nurul Izzah Anwar, Ahli Parlimen Batu Tian Chua dan Timbalan Ketua Menteri 1 Pulau Pinang Datu Dr Mansor Othman.

Sebagaimana DS Anwar Ibrahim yang dianugerahkan Allah SWT kepada seluruh rakyat Malaysia untuk berjuang membela nasib rakyat, pada saya YB Fuziah juga demikian yang pastinya akan berganding bahu bersama DS Anwar lebih-lebih lagi untuk membela nasib rakyat di Negeri Pahang khususnya. Tepat sekali ahli-ahli PKR memilih YB Fuziah walaupun di dalam pertandingan itu beliau bersaing dengan seorang lagi calon wanita iaitu YB Nurul Izzah.

Kebijaksanaan ahli-ahli PKR membuat pilihan harus dipuji kerana pilihan dibuat bukan berdasarkan kaum atau jantina, tetapi berdasarkan prestasi dan kebolehan. Saya cukup yakin, dengan gandingan dua tokoh wanita ini, maka PKR akan dapat menambah pengaruh khususnya di kalangan wanita tua dan muda untuk menyertai parti ini.

Sekali lagi, tahniah saya ucapkan dan saya sentiasa mendoakan agar YB Fuziah lebih bersemangat dengan jawatan baru serta cabaran yang baru beliau terima ini. Jawatan ini adalah amanah, dan YB Fuziah hendaklah memikul amanah ini sebaik mungkin./wfauzdin.blogspot.com

KITA AKAN JAWAB SEGALA ADUAN - ANWAR

Posted: 28 Nov 2010 07:00 PM PST

Anwar mahu kumpul semua calon kalah

Abdul Rahim Sabri
Nov 28, 10

Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim menegaskan bahawa calon-calon yang kalah dalam pemilihan PKR, termasuk naib presiden PKR Mustaffa Kamil Ayub, tidak akan diketepikan oleh parti.

Sebaliknya, kata beliau, mereka akan diberikan peranan tertentu dalam dalam kepimpinan parti sebagai usaha memperkuatkan PKR.

"Mengapa beliau (Mustaffa Kamil) harus diketepikan. Beliau adalah orang yang teruji... Kita akan panggil semula rapatkan kepimpinan," katanya ketika menyampaikan ucapan di akhir kongres PKR di Petaling Jaya.

Katanya, selain Mustaffa, beliau juga akan memanggil calon yang kalah antaranya, calon Ketua Pemuda PKR Badrul Hisham Shaharin dan ahli parlimen Teluk Kemang Datuk Kamarul Baharin Abbas.

Mustaffa berkata beliau akan berbincang dengan kepimpinan baru yang dilantik untuk memberi peranan kepada pihak yang tewas dalam pemilihan baru-baru ini.

Dalam ucapan juga, Anwar menjanjikan peranan yang penting kepada pemimpin daripada Sabah dan Sarawak dalam memperkuatkan barisan kepimpinan parti itu.

Mengulas tentang aduan kelemahan pengurusan pemilihan, Anwar berkata perkara itu akan diperbaiki termasuk memberi jaminan bahawa partinya akan menjawab segala aduan yang dikemukakan.

Sementara itu, Presiden PKR Datuk Seri Wan Azizah Wan Ismail sewaktu menyampaikan ucapan penangguhan berpesan kepada perwakilan supaya tidak rasa tergugat dengan serangan yang dilemparkan kepada Anwar dan PKR.

Sambil mengungkap kembali apa yang dihadapinya sejak suaminya dipecat daripada jawatan timbalan perdana menteri, beliau menegaskan tidak rasa tergugat dengan semua itu.

"Saya pergi kemana-mana, ada orang pandang hina kepada saya. Saya tidak terasa apa-apa, sebab saya percaya kepada keadilan. Peduli apa orang kata," katanya./Malaysiakini

TAHNIAH BUAT AZMIN, UMNO TERKEDU

Posted: 28 Nov 2010 04:00 PM PST

Oleh: WFAUZDIN NS

PERTAMANYA, saya mengucapkan syukur ke hadrat Allah SWT kerana telah memelihara Kongres PKR yang baru berakhir dengan jayanya. Apa yang kita bimbangi bahawa Kongres kali ini gagal dilaksanakan akibat `tangan-tangan' pengkhianat parti yang bersekongkol dengan pihak musuh dan media pencacai untuk memporak-porandakan Kongres kali ini, namun Alhamdulillah, mereka gagal di dalam misi jahat mereka.

Tahniah, saya ucapkan kepada YB Azmin yang telah ditabalkan sebagai Timbalan Presiden PKR, sekaligus membuatkan Umno teramat dukacita di atas kemenangan pejuang gigih ini. Begitu juga kepada YB Nurul Izzah, YB Fuziah Salleh, YB Tian Chua dan YB Mansor yang juga berjaya menduduki kerusi Naib Presiden. Saya amat bersyukur juga apabila Dr Badrul Amin Bahrom berjaya terpilih di antara yang menduduki kerusi MPP dengan undian kedua tertinggi. Beliau mempunyai harapan cerah di masa akan datang untuk ditabalkan ke jawatan yang lebih tinggi lagi.

YB Azmin Ali hari ini diumumkan secara rasmi sebagai timbalan presiden PKR yang baru, selepas menang jawatan tersebut dalam pemilihan parti itu dengan majoriti besar. Berdasarkan keputusan yang diumumkan di Kongres PKR di Petaling Jaya semalam, Azmin mendapat 19,543 undi. Syabas diucapkan kepada Sdr Mustafa Kamil Ayub, walaupun tewas di dalam perebutan kerusi yang ditandinginya namun beliau berjaya melalui pertarungan yang dikatakan `kontroversi' itu sehingga ke akhirnya. Keberanian, keikhlasan dan kejujuran beliau menunjukkan beliau sememangnya tokoh yang bakal bangkit di suatu masa nanti. Bukan mudah untuk seseorang berani menegur parti dan pimpinan demi keutuhan parti. Sdr Mustafa Kamil telah berjaya melakukannya.

Kesemua mereka yang bertanding kali ini sebenarnya adalah pemenang dan telah berjaya menangkis dakwaan Umno bahawa PKR akan berpecah dan berkubur selepas ini. Walaupun saya kecewa dengan kekalahan Chegu Bard yang bertanding kerusi Ketua AMK, namun saya masih menganggap beliau adalah idola anak muda yang berani dan jujur di dalam perjuangannya membantu parti. Mungkin terdapat beberapa pihak atau kumpulan yang menyokongnya termasuk saya, melakukan langkah yang silap sehingga dilihat seperti `menentang' parti, menyebabkan imej Chegu Bard terjejas pada pandangan parti, diharapkan Chegu Bard sudi memaafkan. Mungkin, terlalu kuat kita menyokong seseorang sehingga orang yang kita sokong itu mendapat kesulitan.

Adalah menjadi harapan kita agar parti sentiasa memberikan keadilan kepada kita semua termasuk calon-calon yang tewas kali ini. Selagi mereka tidak melanggar disiplin parti dan menghidupkan amalan kebebasan bersuara secara beradab, maka parti tidak harus memandang serong kepada mereka.

Berikut adalah keputusan resmi pemilihan;

Presiden (menang tanpa bertanding) Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail Timbalan presiden Azmin Ali - 19,543 undi Naib presiden Nurul Izzah Anwar - 13,211 Tian Chua - 11,744 Fuziah Salleh - 8,927 Mansor Othman - 8,576 Majlis pimpinan pusat Elizabeth Wing 10,897 Badrulamin Bahron 9,672 Heee Loy Sian 8,473 Khalid Jaafar 7,889 Johari Abdul 7,719 Abdul Rahman Yusof 7,719 Haniza Talha 7,588 Fariz Musa 7,511 Zakaria Abdul Hamid 7170 Roland Chian Ming Shen 7,095 Siti Aishah 6,876Ismail Yusof 6,332 Latheefa Koya 6,242S Kesavan 6,139 Shuhaimi Shafie 6,095MR Summugam 5,964 Yusmadi Yusoff 5,810S Manikumar - 5,789 Mustafa Kamal Yusoff - 5,745 Christina Liew - 5,707

Dari
: wfauzdin.blogspot.com

TAHNIAH YB FUZIAH, ANUGERAH ALLAH BUAT RAKYAT PAHANG

Posted: 28 Nov 2010 12:03 PM PST

Oleh: WFAUZDIN NS

TAHNIAH dan syabas saya ucapkan buat Ahli Parlimen Kuantan, YB Fuziah Salleh yang berjaya menduduki kerusi Naib Presiden PKR yang baru diumumkan di dalam Kongres PKR semalam dengan mendapat undian 8, 927. Turut memenangi jawatan itu adalah Ahli Parlimen Lembah Pantai YB Nurul Izzah Anwar, Ahli Parlimen Batu Tian Chua dan Timbalan Ketua Menteri 1 Pulau Pinang Datu Dr Mansor Othman.

Sebagaimana DS Anwar Ibrahim yang dianugerahkan Allah SWT kepada seluruh rakyat Malaysia untuk berjuang membela nasib rakyat, pada saya YB Fuziah juga demikian yang pastinya akan berganding bahu bersama DS Anwar lebih-lebih lagi untuk membela nasib rakyat di Negeri Pahang khususnya. Tepat sekali ahli-ahli PKR memilih YB Fuziah walaupun di dalam pertandingan itu beliau bersaing dengan seorang lagi calon wanita iaitu YB Nurul Izzah.

Kebijaksanaan ahli-ahli PKR membuat pilihan harus dipuji kerana pilihan dibuat bukan berdasarkan kaum atau jantina, tetapi berdasarkan prestasi dan kebolehan. Saya cukup yakin, dengan gandingan dua tokoh wanita ini, maka PKR akan dapat menambah pengaruh khususnya di kalangan wanita tua dan muda untuk menyertai parti ini.

Sekali lagi, tahniah saya ucapkan dan saya sentiasa mendoakan agar YB Fuziah lebih bersemangat dengan jawatan baru serta cabaran yang baru beliau terima ini. Jawatan ini adalah amanah, dan YB Fuziah hendaklah memikul amanah ini sebaik mungkin./wfauzdin.blogspot.com

BUKAN SINGKIR - AZMIN ALI

Posted: 28 Nov 2010 09:56 AM PST

Bukan singkir, tapi disiplinkan, jelas Azmin

Abdul Rahim Sabri
Nov 28, 10

Timbalan Presiden PKR yang baru, Azmin Ali berkata beliau tidak pernah menyebut untuk menyingkirkan pihak tertentu selepas kongres PKR berakhir, seperti yang dilaporkan media.

"Ia bukan proses untuk witch hunting. Apa yang dibincangkan dalam kongres ini, yang berlegar di kalangan ahli parti adalah (bagi) memastikan kepimpinan baru ini mempunyai semangat untuk mendisplinkan pemimpin dan ahli.

"Ini adalah perkara penting untuk memastikan persediaan parti dalam menghadapi pilihan raya yang akan datang," katanya selepas kongres parti itu berakhir lewat petang ini.

Pada 22 November lalu, media melaporkan, Azmin berikrar untuk membersihkan PKR daripada "pengkhianat" ekoran tindakan dalam pemilihan dua bulannya yang mencemarkan imej parti di mata awam.

Bercakap kepada parlimen di lobi Parlimen, Azmin - ketika itu masih naib presiden - berkata, "pembersihan" itu akan bermula serta-merta selepas kongres PKR yang akan tamat hari ini.

Bercakap dalam sidang media di Dewan Sivik MBPJ - tempat kongres berlangsung - Azmin berkata, kepimpinan baru juga akan memastikan setiap aduan yang diberikan akan disiasat mengikut prosedur yang ditetapkan.

Beliau yang juga ahli parlimen Gombak yakin kepimpinan baru yang dipilih akan memberikan komitmen dan kesetiaan mereka dalam menghadapi pilihan raya umum yang akan datang.

Sehubungan itu, mengulas pasukan baru Majlis Pimpinan Pusat PKR, Azmin mengharapkan sumbangan dan idea daripada naib presiden baru yang dipilih.

Sementara itu, beliau juga berkata akan mengadakan hubungan lebih erat dengan kumpulan lain dan penulis blog untuk memastikan kesedaran tentang hak rakyat dapat dibela./Malaysiakini

AKIBAT DENGKI DAN BUSUK HATI, PEMIMPIN PAS DIFITNAH

Posted: 28 Nov 2010 08:13 AM PST

Oleh: WFAUZDIN NS

EKSPO Cheng Ho yang dianjurkan oleh Kerajaan Negeri Kelantan telah pun berakhir. Syabas, kepada Kerajaan Negeri yang berjaya menanamkan perasaan di kalangan kaum Cina khususnya bahawa Islam itu melangkaui kaum. Kerajaan Pusat di bawah terasnya Umno pun tidak terfikir untuk berbuat demikian, ini adalah kerana Umno adalah parti kebangsaan jauh sekali untuk memperjuangkan Islam.

Apabila Kerajaan PAS Kelantan berupaya berbuat demikian tanpa promosi oleh media perdana, maka timbullah perasaan iri hati atau busuk hati. Maka, wujudlah fitnah yang hanya `lembu bodoh' sahaja yang boleh mempercayainya. Lain-lain cerita, anda boleh baca di sini. /wfauzdin.blogspot.com

CERITA LUCU DARI UTUSAN, PATUTLAH AKHBAR RUGI....

Posted: 28 Nov 2010 04:00 AM PST

103 bekas ahli yang kecewa dengan Pas sertai UMNO
27/11/2010

PASIR PUTEH 27 Nov. – Seramai 103 bekas ahli Pas termasuk pemimpin dan ketua cawangan bagi kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Selising dalam Parlimen Pasir Puteh bertindak menyertai UMNO Cawangan Kampung Wakaf Bunut hari ini.

Mereka termasuk Ketua Penerangan Khas DUN berkenaan, Nordin Daud, 48, dan Ketua Cawangan Pas Kampung Wakaf Bunut, Mohd Soleh Mat Hasaan, 66.

"Saya sedar perjuangan Pas selama ini hanya sia-sia, tidak memberi kebaikan kepada Islam," kata Nordin kepada pemberita selepas menyerahkan borang keanggotaan kepada Ketua UMNO Bahagian Pasir Puteh, Zawawi Othman.

Nordin yang mula menyertai Pas selepas tamat perkhidmatan dalam angkatan tentera pada 1990 dan keluar parti pada 2008 berkata, parti itu cuma menggunakan Islam bagi kepentingan peribadi. – Bernama

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=1127&pub=Utusan_Malaysia&sec=Terkini&pg=bt_16.htm

KAHKAHKAHKAHKAHKAH................

keluaq parti tahun 2008 >>>> 2010 baru utusan meloya bawak masuk berita, awat xpi cari ahli PAS yg keluar tahun ni???....

BANGANG!!!

Sumber: Forum Tranungkite

SEKADAR KOMEN MERUJUK KEPADA UCAPAN DASAR PRESIDEN

Posted: 28 Nov 2010 01:00 AM PST

APABILA saya menulis artikel mengucapkan syabas kepada Sdr Mustafa Kamil Ayub yang berjanji akan komited dengan PKR, walaupun tewas di dalam perebutan kerusi Timbalan Presiden PKR yang penuh `kontroversi' itu, terdapat seorang pengunjung blog saya mengulas dan memberi komen beliau.

Saya tertarik dengan komennya yang matang dan positif. Berikut adalah komen beliau, malangnya beliau tidak menyertakan namanya. Terima kasih di atas komen yang bernas ini.
____________________________________________________________________

Oleh: Tanpa Nama

SEKADAR KOMEN MERUJUK KEPADA UCAPAN DASAR PRESIDEN

Mungkin inilah hikmahnya kak wan terus kekal sebagai Presiden, saya tertarik dengan ucapan dasar yang kak wan kemukakan, hujah yang agak mantap. Sambil berhujah sambil berdakwah, selitan dakwah Kak Wan memang penuh ayat-ayat tersirat dan tersurat.

Alhamdulillah KEADILAN masih bertahan walaupun diserang kiri, kanan, depan, belakang, atas, bawah, dalam dan luar. Saya tak dapat nafikan, kini keadilan dibarisi oleh gandingan Naib Presiden yang mantap iaitu Nurul Izzah, Fuziah Salleh dan Tian Chua.

Saya harap ada satu perubahan drastik akan berlaku. Cuma saya agak kecewa dengan kekalahan CheGuBard tetapi saya harap CheguBard tidak kecewa, saya yakin CheGuBard masing kurang mendapat sokongan dikalangan AMK sendiri.

Senario ini kita boleh lihat sendiri ketika pencalonan dimana masih dikuasai oleh SAM. Saya harap CheGuBard akan terus turun padang untuk mendamping anak-anak Malaysia terutamanya anak muda dikalangan ahli AMK. Saya akui CheGuBard memang agak famous dikalangan anak muda "siber dan marhean yang celik politik" tapi beliau masih kurang "famous" dikalangan anak muda AMK yang menjadi pengundi dalam Pemilihan AMK 2010.

Ini kerana beliau tidak terlibat dalam gerak kerja AMK secara rasmi pada sesi sebelum ini. Beliau lebih fokus terhadap SAMM dan posisi MPP Keadilan. Saya harap CheGuBard akan terus konsisten untuk bergandingan dengan AMK walaupun telah tewas dalam perebutan Ketua AMK.

Pola pengundian telah menunjukkan kemenangan nipis buat SAM. Ini menunjukkan pola penolakan terhadap SAM semakin meningkat dan dalam masa yang sama pola pengundian terhadap CheGuBard semakin meningkat. SAM perlu berkerja keras untuk meningkatkan semula sokongan terhadap beliau begitu juga CheGuBard.

Sepertimana yang selalu diwar-warkan, sebelum pemilihan kita masing2 berlawan hujah untuk memenangkan team masing-masing, kemudian setelah habis pemilihan kembalilah bersatu sebagai satu pasukan. Saya harap CheGuBard akan menjadi sebahagian daripada "team penggerak AMK" dan saya harap juga HafiziRamli dan Hasmi Hashim dijemput untuk mengisi ruang-ruang yang ada dalam AMK.

Kombinasi CheGuBard, Hafizi Ramli, Hasmi Hashim dan SAM insya Allah pasti akan memunculkan semula era reformasi versi kedua. Semoga calon yang tewas berlapang dada, semoga calon yang menang meraikan calon yang tewas. Kembalilah sebagai satu "pasukan".

Tetapi sekiranya CheGuBard diketepikan dalam AMK. Saya cadangkan CheGuBard dilantik sebagai Naib Presiden Lantikan sebagai tanda pengiktirafan atas sumbangan beliau dalam KEADILAN. Saya tak nampak calon lain yang lebih layak untuk mengisi kekosongan tersebut melainkan CheGuBard dan Gobalakrishnan.

ISLAM LEBIH BAIK MENJADI `TUAN' DARIPADA MELAYU

Posted: 28 Nov 2010 12:00 AM PST

Pemimpin Islam yang sanggup bersusah payah demi agama...mudah-mudahan Allah panjangkan usianya...

Oleh: WFAUZDIN NS

UCAPAN Presiden PKR, DS Wan Azizah sewaktu berucap di Kongres PKR semalam yang menariknya apabila beliau berkata `tinggalkan saja ketuanan Melayu'. Tentunya perkataan ini akan dijadikan modal besar Umno walaupun Umno sendiri gagal untuk meletakkan Melayu sebagai `Tuan' yang sebenar-benarnya `Tuan'. Maka, PKR akan dilabelkan sebagai `anti-Melayu' selepas ini.

Pada saya buat apa Melayu menjadi tuan kalau Melayu sendiri tertindas? Seronok apanya menjadi tuan kalau yang kaya raya di dalam lima terkaya di negara ini pun bukan Melayu? Untung sangatkah menjadi tuan kalau tulisan jawi yang dulunya terkenal sebagai tulisan orang-orang Melayu kini sudah tenggelam? Bukan MCA atau DAP yang melupuskan tulisan jawi ini dahulu. Jika mahu tahu, cuba tanya veteren-veteren Umno sezaman dengan Khir Johari.

Sepatutnya atau sewajibnya menjadi tuan di dalam negara ini adalah orang-orang Islam yang mengamalkan Islam dengan meletakkan Islam sebagai panduan dan hukum tertinggi di negara ini. Ini bermakna tiada ketuanan Melayu, tiada ketuanan Cina atau India atau apa jua kaum, melainkan meletakkan Islam sebagai tuan. Apabila Islam menjadi `tuan', percayalah, semua kaum dan agama lain akan terpelihara.

Jika begitu keadaannya, maka kita tiada pilihan lain melainkan memilih parti yang menjadikan Islam sebagai dasarnya. Setakat ini, hanya PAS sahaja sebuah parti yang meletakkan Islam sebagai dasar parti dan jika PAS berkuasa di Pusat, maka dasar negara ini akan berubah dari dasar peninggalan penjajah kepada dasar Islam. Di waktu itu, tiada satu kaum pun yang boleh mendakwa mereka `tuan' kepada negara ini.

Saya ditanya di dalam satu komen, mengapa saya menyokong PKR jika saya percaya PAS sebagai parti yang memperjuangkan Islam? Saya menyebut, oleh kerana saya sokong PAS lah maka saya juga menyokong PKR. Ini adalah kerana PKR juga menyokong PAS di dalam perjuangan mereka. Seandainya PKR tidak lagi mahu menyokong PAS, maka saya pun tidak akan menyokong PKR, malahan saya akan tentang PKR setakat termampu. Selagi PKR membuat ketetapan bahawa semua ahli dan penyokongnya hendaklah menyokong atau membantu PAS, selagi itulah saya akan membela PKR juga.

Mudah bagi saya, jika mengundi atau menyokong PAS sebagai berpahala, maka mustahil menyokong PKR yang ingin membantu PAS akan mendapat dosa. Saya percaya kepada pahala yang akan diberikan oleh Allah kerana Allah sendiri memberi jaminan pahala kepada mereka yang berbuat amalan yang baik termasuk menyokong mereka yang berbuat baik. Masakan Allah akan memungkiri janji? Apa yang penting, betulkan niat kita terlebih dahulu dengan ikhlas kerana Allah.

Justeru itu, ketuanan Melayu hanyalah `lagu dan irama' untuk melalaikan kita semua agar segelintir pemimpin Melayu yang zalim, rakus, rasuah dan kaya raya ini akan terus mendakap kuasa yang mereka miliki sekarang. Sebab itulah selama 50 tahun lebih mereka mendakwa negara ini tuannya adalah Melayu, hakikatnya kita lihat di mana Melayu sekarang berada? Kalau sudah Melayu pun mereka gagal martabatkan, jangan ditanya soal Islam./wfauzdin.blogspot.com

Tiada ulasan: