Khamis, 18 November 2010

dollah yankee

dollah yankee


Guan Eng: "Rakyat yang mesti diutamakan"

Posted: 18 Nov 2010 06:50 PM PST

Berita baik dari Lim Guan Eng, minggu lepas semasa menggulung perbahasan bajet kerajaan negeri PR Pulau Pinang dalam Dewan Undangan Negeri yang bersidang, 'RAKYAT TETAP DIUTAMAKAN' bila Guan Eng mengumumkan yang skim bantuan 100 ringgit program penghargaan warga emas akan dilebarkan lagi.

Dan bermula tahun 2011 golongan ibu-ibu tunggal atau lebih femes sebagai mak-mak atau kak-kak 'JANDA-JANDA' dan juga OKU juga akan berpeluang menerima bantuan skim 100 ringgit yang diumumkan itu.

Sebaik saja mendengar berita itu, ada jiran-jiran gurkah-gurkah politik di'port' yang tergolong dalam golongan 'JANDA-JANDA' yang layak untuk mendapat bantuan ini telah datang kerumah salah seorang gurkah-gurkah politik di'port' ini untuk meminta bantuan bagaimana mahu mendaftarkan diri mereka kedalam program itu.

Seorang janda muda, umur 25 tahun yang namanya Siti berkata jika dia mendapat bantuan itu, boleh lah beli barang-barang keperluan dapur atau beli buku-buku pelajaran untuk anaknya yang berusia 7 tahun.

Gurkah politik di'port' ini boleh dapat rasa kegembiraan di-hati Siti yang bekerja sebagai seorang Jurujual di supermarket, apabila kerajaan negeri PR bersikap bertimbang rasa dan menghargai 'struggles' mereka, walaupun ianya hanya bernilai 100 ringgit namun ia sesuatu yang besar bagi mereka.

Dengan nada seperti seorang Ketua Puteri Siti menambah "..bukan senang tau nak membesarkan anak seorang diri, terutamanya dengan sikap dan persepsi serta diskriminasi masyarakat tentang janda-janda, tetapi sekurang-kurangnya kerajaan PR telah mengiktiraf usaha kami dan anak-anak kami membesar dengan sihat dan baik..."

Seorang daripada rakan Cik Siti ini yang juga seorang janda berusia 35 tahun yang kematian suami dalam satu kemalangan berkata, dengan duit ini boleh lah dia membawa keluar 2 anak daranya untuk makan-makan diluar "...depa misti suka punya..." katanya.

Walaupun 100 ringgit ini bukanlah besar, sebab bagi gurkah-gurkah politik di'port', sekali isi minyak kereta saja pun dah 115 ringgit, tetapi sekurang-kurangnya ia sebagai 'token' untuk menghargai 'JANDA-JANDA' dan OKU dalam mengharungi kos hidup yang tinggi.

" Ini macam 'ang-pow' lah untuk mak-mak janda dan orang-orang cacat dan kurang upaya".



dollah yankee -
sedang tunggu apa pulak umno nak buat??

Masalah pembantu rumah tak reti bahasa

Posted: 18 Nov 2010 04:45 AM PST

dia ini pun pembantu rumah juga, tetapi pembantu rumah yang telampau ... kah..kah..kah..
Ingat kan bila kerajaan kita telah menggantikan pembantu-pembantu rumah warga Indonesia dengan pembantu-pembantu rumah warga Kampuchea selepas kerajaan mereka(indonesia) membekukan penghantarannya akibat ketidakpuasan hati selepas banyak insiden, kita pun rasa selesai lah masalah ini, tetapi sudah timbul benda lain pula iaitu masalah bahasa.

Gurkah-gurkah politik di'port' yang ada 'hire' maid dari Cambodia ini terpaksa menggunakan bahasa isyarat untuk berhubung dalam memberi arahan kerja. Gurkah ini kata 'maid' itu satu patah perkataan 'English' pun haram tak tau.

Gurkah ini berkata dia terpaksa memberikan kelas bahasa inggeris yang 'simple' seperti mengajar nama-nama buah dan sayur-sayuran dan lain-lain. Yang lawak sekali bila dia pun kena belajar sedikit sebanyak bahasa cambodia untuk mengetahui beberapa perkataan yang ada sangkut paut dengan dapur bagi memudahkan 'communications' beliau dengan pembantu rumah Kampuchea itu. Kalau tidak bila kita suruh buat sesuatu dia akan angguk tetapi lain yang dibuatnya.

Gurkah ini juga bercerita bagaimana pembantu rumahnya warga Cambodia ini datang dari 'ulu banat' mana pun tak taulah, sebab mula-mula datang dulu pagi-pagi dia tak pernah mandi dan nak buka pili air pun dia tak reti.

Keluarga gurkah ini terpaksa banyak bersabar kerana hampir semua benda didalam rumah itu terlalu baru bagi 'maids' ini, tetapi dia dapati yang pembantu rumah Cambodia ini seorang yang cerdik dan cepat belajar.

Entah macam mana nasib gurkah ini ada sedikit baik bila seorang sahabat telah menghadiahkan satu kamus English - Khmer untuk memudahkan lagi masalah 'communications' gurkah politik ini.


dollah yankee -
Kalau dapat pembantu rumah yang terlampau pun leceh juga, boleh bergaduh dengan bini selalu

Tiada ulasan: