Rabu, 4 Ogos 2010

RAKYAT MARHAEN

RAKYAT MARHAEN


'Show us EIA report on Murum Dam', demand Penans

Posted: 04 Aug 2010 08:29 PM PDT

By Joseph Tawie

BINTULU: About 1,000 Penans from six villages in the Murum river area are in a dilemma over their future and livelihood because the authorities don't think it is necessary to inform them of the outcome of a social and environmental impact assessment (SEIA) report on the Murum dam. "We demand to see and scrutinize the SEIA report on the Murum dam first before the report is to be approved," said Surang Alung, chairman of the Pelieran-Murum Penan Affairs committee.

He said that throughout last year, the community had been visited by various parties claiming to do some studies related to the Murum dam project.

"And every time someone came, we were told that the government had carried out the SEIA studies in order to determine the impact of the dam on our community.

"But until now we do not know the actual progress whether the said studies, the SEIA report and other related reports have been completed and ready for public scrutinizing," said Alung.

He urged the state government, especially the natural resources and environment board (NERB), to let them know without further delay.

"As the dam affects our life and our culture, our opinions and feedback on the report should be seriously taken into account," he stressed, adding that to date the community did not know where they will be resettled.

The government, he added, should also explain and clarify to them regarding the specific development plans that are related with the resettlement programme as well as their livelihood and future.

Alung said: "In addition to the SEIA report, we also call upon the government to inform us regarding the plan for resettlement area for us.

Problem with resettlement

He also said that they have forwarded their suggestions to the government on the proposed resettlement at the Metalon river in the upper reaches of Pelieran river.

"However, at present, Shin Yang Company is on the verge of clearing the proposed resettlement area for the purpose of large scale oil palm plantation.

"If Shin Yang is allowed to extensively clear and fell the forest in the area, there will be no more forest left for our community to sustain our livelihood.

"Thus, it would be meaningless for us to be resettled in the proposed area if it is to be developed with oil palm plantation," he said.

"It will be a double tragedy for us," he added.
The RM3 billion Murum dam, when completed, is expected to displace six Penan villages, namely Long Way, Long Luar, Long Tangau, Long Menapa, Long Singu and Long Malim and a Kenyah village, Long Uba.

Maaasihkah Kau Ingat....?

Posted: 04 Aug 2010 08:26 PM PDT


Hishammuddin Tidak Layak Pegang Portfolio KDN, Hanya Pandai Ampu Sepupu

Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Hussein tidak layak memegang jawatan itu selepas beberapa insiden yang memalukan negara sehingga menyebabkan kredibilitinya kini tercalar begitu teruk sekali gus menunjukkan beliau gagal melaksanakan tanggungjawab dengan baik.

Insiden pendatang tanpa izin bolos untuk kali kedua di Depot Tahanan Imigresen Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA), Sepang Ahad lalu jelas menunjukkan ketidakupayaan sepupu Perdana Menteri itu memegang antara portfolio yang terpenting dalam Kabinet.

Ketika depot di bawah jagaan kementerian beliau gagal diawasi dengan cermat menyebabkan 20 tahanan warga Afghanistan melarikan diri, institusi kepolisian yang juga di bawah KDN disalahguna sepenuhnya terhadap peserta perhimpunan aman anti Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) pada hari yang sama.

Sebelum ini, pada 27 April lalu, 12 warga Afghanistan dan empat warga Myanmar berusia 22 hingga 48 tahun menyusup keluar melalui ruang jeriji yang dipotong sebelum melarikan diri dengan memanjat pagar pusat tahanan sama.

Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad ketika dihubungi Suara Keadilan berpendapat Hishammuddin tidak mempunyai pendirian yang tegas menerajui KDN selain hanya memberi sokongan sepenuhnya dalam cara apa pun kepada sepupunya, Datuk Seri Najib Razak.

"Kalau mengikut penilaian NKRA, beliau sebenarnya telah gagal melaksanakan tugasnya. Banyak isu yang beliau tidak dapat selesaikan dan tergantung sehingga kini.

"Isu Kugan, isu Teoh Beng Hock, isu Aminulrasyid, semuanya tidak mampu beliau selesaikan tetapi apa yang dia tahu buat hanyalah menangkap peserta perhimpunan aman yang bersenjatakan sebatang lilin," tegas Khalid.

Khalid menganggap Hishammuddin sebagai Menteri yang 'cakap tak serupa bikin' kerana acap kali perkara yang sama diperkatakan sebelum ini namun cakap hanya tinggal cakap tanpa sebarang respons yang positif dari beliau mahu pun KDN.

"Tindakan beliau jelas menampakkan sikap 'double standard' kepada pendemo dalam kes kepala lembu di mana Hishammuddin berkata dengan nada yang songsang bahawa negara ini mengamalkan demokrasi dan kebebasan bersuara.

"Tetapi muktahir ini kerajaan Umno-Barisan Nasional begitu terdesak dalam usaha untuk mengembalikan keyakinan rakyat terhadap mereka lalu jalan terakhir adalah melalui kekerasan seperti yang kita melihat kezaliman terhadap perserta perhimpunan anti ISA
," kata beliau lagi. -SK

Ulasan GB

Kalau mengikut track record, beliau gagal dalam banyak perkara. Contoh jelas ialah semasa dia menerajui Menteri Pelajaran, bagaimana di dalam isu PPSMI beliau menipu ahli bahasa dan sasterawan. Kegagalannya lebih terserlah semasa memegang portfolio KDN.

Berlagak hero, sekadar mencium keris, sedangkan tangan sebelah lagi memegang tin arak. Masihkah kau ingat?

Umno macam buku, perangkapnya mudah dibaca!

Posted: 04 Aug 2010 08:24 PM PDT

Ahmad Lutfi Othman   

PEMIMPIN PAS, saya kira, sudah memberi jawapan muktamad terhadap pelawaan Umno untuk "bersatu" atau "berunding" mengenai perpaduan Melayu. Orang yang jahil politik pun tahu bahawa Umno tidaklah mengharapkan sangat ajakannya itu menjadi kenyataan. Umno yang hampir lemas hanya mahukan persefahaman dalam Pakatan Rakyat terjejas dan PAS dicurigai oleh rakan-rakannya.
Keretakan dalam Pakatan - apatah lagi apabila tercetus rasa "dikhianati" - boleh melemahkan kesepaduan yang terjalin selama ini.
Lebih buruk lagi, keyakinan rakyat yang bersedia untuk menukar kerajaan dalam pilihan raya akan datang,  tergugat dengan teruk. Dalam politik, kepercayaan rakyat adalah aset yang cukup besar dan pantang untuk dinodai. Tetapi bagi Umno, sama ada PAS menolak atau menerima "pinangannya", ia tidak rugi apa-apa.
MENCUBA NASIB
Selepas menggambarkan melalui manipulasi media bahawa kepentingan Melayu terancam selepas pilihan raya Mac 2008, Umno "mencuba nasib" dengan melontarkan  isu perpaduan, dan pada kiraannya, jika pemimpin PAS menolak, maka akan dilabelkan bahawa parti Islam itu bersikap angkuh, egois  serta "gila kuasa" meskipun "terpaksa memperjudikan nasib bangsa sendiri".
Dalam masa sama, imej Dato' Seri Anwar Ibrahim, sebagai tenaga utama dan pemersatu Pakatan, turut cuba dicemarkan, khususnya pada pandangan orang Melayu, apabila dikaitkan hubungannya dengan Yahudi.
Pada awalnya, kebimbangan sesetengah pihak terhadap PAS, mungkin ada asas. Ya ... dalam politik, banyak perkara ditentukan oleh persepsi walaupun ia mungkin tidak berasas sama sekali. Strategis dalam Umno juga melihat hal ini. Bukan sahaja Pakatan mahu "dihuru-harakan", malah dalam PAS sendiri, kalau ada ruang, mahu "diadu-dombakan".
TIDAK MAHU DIJERAT
Tentulah mudah untuk menolak cadangan perpaduan yang sarat dengan motif politik itu, namun PAS tidak mahu dijerat atau terperangkap dengan kontroversi yang tidak berfaedah, atau terus-terusan bersikap defensif.
Berdepan pengundi kelas menengah atau yang mahir-arif dengan sepak terajang politik, yang terdedah kepada pelbagai sumber maklumat, adalah tidak menjadi masalah besar, tetapi konstituensi tradisi PAS dilihat masih mudah dipengaruhi propaganda murahan Umno.
Lagi pula PAS harus sentiasa konsisten mendasari hujah-hujah agama atas apa jua gerak politiknya. Selain perlu menjelaskan konsep dan prinsip Islam, terutama berkaitan dengan perpaduan, berdasarkan al-Quran dan Sunnah, PAS juga harus istiqamah dengan pelbagai eksperimen politiknya.
Mungkin kepada parti-parti lain, keputusan lebih mudah dibuat, tetapi bagi PAS, umum memerhatikan dengan cermat apakah tindakannya melanggar asas-asas agama yang menjadi paksi kegiatan siasahnya.
Dari segi ini PAS boleh berbangga dengan rekod cemerlangnya. PAS tidak pernah mengkhianati persefahaman politik walau dengan siapa pun ia berhubung.
MERONGKAI IKATAN
Dalam politik, kesempatan dan peluang sentiasa terbuka, namun PAS tetap memegang dengan janji. Justeru, tidak timbul PAS akan meninggalkan rakan-rakan dalam Pakatan, biar sehebat mana pun ganjaran ditawarkan, memandangkan persefahaman sudah dibentuk sebelum pilihan raya lagi. Buruk sekali imej pihak yang merongkai ikatan janji disebabkan keghairahan mengejar kepentingan sempit.
Malang bertindan bagi pemimpin Umno jika mereka merasakan PAS mudah termakan dengan umpan politik itu, apatah lagi jika memandang pimpinan PAS naif untuk mengesan perangkap yang dipasang.
PAS sebuah parti yang cukup berpengalaman merentasi segala komplot dan pakatan jahat. Ia bukan saja terbukti berjaya melepaskan diri daripada kepungan musuh, tetapi selepas itu dapat melonjakkan lagi pengaruhnya.
PELUANG TERBUKA
Kini peluang PAS terbuka luas. Rakyat sudah berani melakukan perubahan dan memberi kesempatan buatnya membuktikan keupayaan. Pengaruhnya melangkaui wilayah tradisi. Tiada siapa menduga PAS tiba-tiba diberi amanah mengetuai kerajaan negeri Perak, meskipun dalam tempoh singkat, sebelum dijatuhkan secara tidak demokratik.
Sokongan pengundi Melayu tidak pernah lari, biarpun terpaksa mengakui Umno masih mendahului di kawasan pinggir bandar. Hubungannya dengan masyarakat bukan Melayu makin intim. Tidak menang tangan pemimpinnya menghadiri majlis penerangan, termasuk di gereja dan kuil. Segala tohmahan buruk terlerai begitu sahaja.
REHATKAN UMNO

Beberapa kenyataan Tuan Guru Presiden PAS bagi memperkasakan pengaruh PAS, terutama di kawasan Melayu, bagi "merehatkan" Umno yang terbukti gagal memikul tanggungjawab, amat menarik.
"Sudah tiba masanya Umno-BN berehat dan bercuti untuk membina partinya dan membentuk dirinya semula. Sebagaimana yang berlaku dalam negara demokrasi, dia boleh kembali berkuasa selepas diperbaiki dan kita boleh buat silap kalau kita memerintah," katanya dalam wawancara bersama wartawan Harakah pertengahan Julai lalu.
Beliau turut menggariskan cabaran besar PAS, iaitu bersedia untuk mengubah minda orang Melayu agar kembali kepada Islam dan tidak bermusuh dengan bangsa-bangsa lain di negara ini.
"Umno setiap kali tersepit akan menimbulkan isu kemelayuan dan sikap fanatik yang boleh menghuru-harakan negara," kata Ustaz Abdul Hadi Awang.
Beliau memandang serius prestasi setiap wakil rakyat, apatah lagi kerajaan negeri yang diterajui PAS, serta keupayaan wakilnya dalam kerajaan campuran.
Ustaz Abdul Hadi mahu mereka menunjukkan keikhlasan dan tidak menipu dalam menunaikan tanggungjawab: "Hingga hari ini tahap konsisten wakil rakyat PAS di semua kawasan adalah teguh, tiada yang lompat parti, dan tiada yang khianat dengan janji."
PROSES PENDEMOKRASIAN
Saya sentiasa menekankan bahawa  kematangan rakyat dalam menilai percaturan politik makin meningkat dan berkembang dengan pesat. Proses pendemokrasian tidak boleh disekat lagi.
Sampai ketikanya nanti setiap pelosok kampung akan diterjah dengan informasi tanpa saringan. Apa pun para aktivis harus proaktif bagi mempercepatkan proses itu, bukan hanya menunggu.
Dan harus diingat, apabila pengundi bijak memilih, ia tidak secara automatik menguntungkan Pakatan jika rakyat melihat kita juga tidak berupaya memenuhi harapan tinggi mereka.
Sikap Ustaz Hadi terhadap amalan demokrasi jelas terpancar apabila beliau mengingatkan fenomena silih bergantinya pemerintahan: "Parti yang demokratik ikhlas dalam menyelamatkan negara. Apabila parti pemerintah terbabit dengan skandal, lemah dalam pentadbiran, mereka terbuka untuk rakyat menolak dan bagi parti lain memerintah, seterusnya parti itu memulihkan diri mereka."
 UMNO MACAM BUKU
Seorang teman yang sering menonton sinetron Indonesia di TV9 "menyesuaikan" dialog yang digemarinya: "Umno ini macam buku."
Saya bertanya bodoh, "apa kena dengan buku pula?"
"Yalah," sambutnya, "ia mudah dibaca ... strateginya mudah dibaca!" Beliau merujuk kepada usaha Umno untuk memerangkap PAS dengan ajakan perpaduan yang kini "tidak laku" lagi. 

Mahkamah: Kamalanathan MP Hulu Selangor yang sah

Posted: 04 Aug 2010 08:20 PM PDT

Mahkamah Pilihan Raya hari ini membenarkan permohonan ahli parlimen Hulu Selangor, P Kamalanathan bagi membatalkan petisyen yang difailkan oleh ahli majlis tertinggi PKR, Datuk Zaid Ibrahim.

Hakim Datuk Azahar Mohamed dalam penghakimannya berkata petisyen yang difailkan itu adalah cacat kerana tidak mematuhi keperluan mandatori.

Beliau sehubungan itu mengisytiharkan Kamalanathan sebagai ahli parlimen Hulu Selangor yang sah.

Zaid, bekas Menteri di Jabatan Perdana Menteri memfailkan petisyen berkenaan pada 24 Mei lalu supaya keputusan pilihan raya kecil Hulu Selangor, 25 April lalu dibatalkan atas alasan ia dicemari rasuah.

Ini dalam bentuk sogokan dan janji kepada pengundi oleh pemimpin BN, termasuk Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak kepada pengundi sekiranya mereka menyokong Kamalanathan.

Pada pilihan raya kecil itu, Zaid, pengerusi Majlis Pimpinan Negeri, PKR Wilayah Persekutuan, kalah kepada Kamalanathan dari MIC dengan majoriti 1,725 undi.

Yusof Noor: Tuduhan Felda bankrap hanya untuk pancing undi peneroka

Posted: 04 Aug 2010 08:19 PM PDT

KUALA TERENGGANU, 5 Ogos ― Tuduhan Felda bankrap ditimbulkan oleh pihak yang tidak bermoral bertujuan semata-mata ingin memancing undi masyarakat peneroka, kata pengerusinya Tan Sri Dr Mohd Yusof Noor.
Menurut beliau, tuduhan tidak bertanggungjawab itu turut memberi masalah kepada Felda sehingga terpaksa menjelaskan perkara sebenar kepada rakan niaga dari negara luar.
"Rakan niaga kita di luar negara dari India, Pakistan, China, Afrika Selatan dan Amerika Syarikat, bila dengar perkara demikian mereka rasa pelik, mereka bertanya. Jadi kita terpaksa jelaskan apa yang berlaku," katanya kepada pemberita di sini semalam.
Beliau berkata dakwaan kononnya Felda bankrap tidak benar sama sekali malah Felda kini antara agensi yang terbaik berbanding dengan organisasi lain.
"Pihak pengurusan tidak lihat penguncupan dalam pendapatan Felda. Pendapatan purata Felda untuk perniagaan teras kita iaitu sektor perladangan dan perniagaan lain yang memberi pendapatan tambahan yang dijalankan, terus mantap.
"Ingin saya jelaskan, Felda tak terjejas, malah kita semakin kuat dan kukuh daripada segi perniagaan dan juga reputasi," katanya.
Mohd Yusof berkata bukti terbaru Felda masih mantap ialah pembukaan sebuah lagi Felda Residence iaitu di Tanjung Leman, Johor, yang berharga RM32 juta, pada Disember ini.
"Ia dilengkapi 100 bilik yang boleh memuatkan 320 pengunjung. Kita tak buat saja-saja, ia beri peluang pekerjaan kepada warga Felda. Kalau kita tak ada duit, macam mana kita boleh buat semua ini," katanya.
Mohd Yusof berkata tuduhan sedemikian amat berbahaya kerana ia boleh menyebabkan rakan niaga Felda dari negara luar hilang kepercayaan terhadap organisasi itu.
"Jika rakan kita di luar sudah hilang keyakinan pada kita, kesan buruknya kena pada  peneroka Felda juga. Kalau rakan niaga kita lari, mereka ini yang perlu bertanggungjawab," katanya.
Beliau sebelum itu melancarkan Pakej Felda D'Saji dan Bufet Ramadan 1431 Hijrah, dan Pakej Perkahwinan d'Muara Sungai Kuala Terengganu, bertempat di Felda Residence di sini.
Promosi Bufet Ramadan yang menawarkan lebih 88 jenis juadah bermula 11 Ogos ini dan tamat 7 Sept manakala D'Muara menawarkan pakej perkahwinan dan akad nikah serta pakej pertunangan, ulang tahun kelahiran dan ulang tahun perkahwinan. — Bernama

Saman Ekor Kalau Tak Mansuh Pun, Ubahlah!

Posted: 04 Aug 2010 07:49 PM PDT

ARAHAN Menteri Dalam Negeri, Hishamuddin Hussein agar saman ekor dikaji balik satu pandangan postif yang akan meringankan beban rakyat. Polis dan JPJ yang melaksanakan saman berkenaan tidak perlu berdolak dalih. Alasan untuk menambahkan wang dalam karung kerajaan menerusi kutipan saman itu tidak munasabah. Begitu juga dengan langkah saman itu untuk mendisiplikan pemandu kereta juga tidak mencapai sasarannya.

Sebaiknya saman berkenaan dihapuskan terus. Ataupun kalau tidak mahu menghapuskannya, kerana kutipan wang itu boleh menambahkan pendapatan kerajaan bagi membayar gaji polis yang dinaikan baru-baru ini, jumlahnya hendaklah dikurangkan. RM300 adalah sangat membebankan.

Saya ada cadangan dalam hal ini dan cadangan ini dirasakan adil dan tidak menganiayakan rakyat. Saman ekor bagi kesalahan pertama bolehlah dikenakan RM50 sahaja. Sama kedua dinaikan menjadi RM100 dan saman ketiga RM150. Untuk saman-saman seterusnya dinaikan sehingga 50% hingga 100% menjadi RM300.00.

Cara ini tidak membebankan dan munasabah. Kerana cara penguatkuasaan yang dikenakan kini membebankan bila mana pemilik kenderaan terlibat kena membayar semua saman sekaligus. Bayangkan kalau mereka ada lima saman, bermakna mereka kena menyediakan RM1,500 untuk menggerakkan kenderaan dijalan raya.

Penguatkuasa boleh ditambahkan ke atas mereka yang tetap berdegil untuk membayar saman dengan menggantung terus kenderaan mereka untuk tempoh tertentu sehingga mereka membayar kesemua saman. Had untuk menggantung kenderaan ini biarlah saman itu melepas 10 kali saman atau setelah nilai samannya mencecah ke angka RM5,000.00.

Biasanya kalau kenderaan disaman sampai 10 kali itu bermakna tuan punya kenderaan berkenaan tidak bertanggungjawab dan sengaja mahu melepaskan diri. Mereka yang sebegini wajar dikenakan hukuman keras.

Saya rasa cadangan ini munasabah daripada apa yang dikuatkuasakan kini. Apapun sebaik-baiknya mansuhkan terus saman ekor kerana ianya menganiayaan dan amalan yang tidak praktikal. Lagipun jika mengikut kepada kes saman ekor yang dibawa ke mahkamah ianya dilepaskan oleh mahkamah.

Sudah ada kes-kes saman ekor yang dibawa ke mahkamah tetapi ditolak. Ini bermakna penguatkuasaan saman berkenaan bersalahan dengan undang-undang atau tidak mesra undang-undang. Janganlah pihak polis atau JPJ mengambil kesempatan atas sikap malas dan kurang prihatin rakyat negara ini terhadap undang-undang dan mahkamah. Kebanyakan pemandu yang kena saman mengambil jalan mudah membayar saman kepada polis atau JPJ atas alasan malas naik turun ke mahkamah.

Tidak kurang juga ada yang sanggup menghulurkan wang serendah RM5 kepada polis agar tidak menyaman mereka.

Ketahuilah bahawa wang saman yang dipunggut itu adalah wang yang tidak jelas! Aduhai Mat Maslan kenapala Felda nak bankrup!
MSO.

FDI : UMNO selalu perdayakan Rakyat

Posted: 04 Aug 2010 07:31 PM PDT



Biasa dengar,Masa minyak naik :

"Jangan manjakan rakyat dengan subsidi. Sudah tiba masanya rakyat hidup tanpa tongkat dan mentaliti mengenai subsidi, sepatutnya dihapuskan sama sekali"

"Walaupun harga minyak naik, tapi harga minyak kita jauh lebih murah berbanding dengan Singapura,

Sekarang pula ketika FDI jatuh :

" Walaupun FDI negara kita jatuh merudum, tapi ia jauh lebih baik jika dibandingkan dgn negara Cambodia, Myanmar, Brunei, Laos atau Timor Leste.Rakyat malaysia seharusnya bersyukur dan faham menikmati FDI yg besar ini"

Hah~!!

Thailand yang huru hara dan melalui rampasan kuasa tentera nampaknya berjaya menarik pelaburan asing JAUH LEBIH TINGGI dari Malaysia. Kerajaan Thailand yang terpaksa mengisytiharkan undang-undang darurat kerana keadaan tidak terkawal pun masih dapat meningkatkan pertumbuhan ekonomi Thailand mencecah 7% pada tahun 2010 (anggaran IMF), yang mana dalam tahun yang sama berlaku demonstrasi besar-besaran yang menyebabkan Lapangan Terbang Thailand terpaksa ditutup dan kota bangkok lumpuh.

UMNO menuduh kononnya pembangkang suka buat huru hara, rupanya yang sebenarnya huru hara (Thailand)berjaya mengaut pelaburan asing yang lebih tinggi dari Malaysia.

Habis kerana apa kita Malaysia tidak dipilih pelabur asing untuk melabur di sini? Apa benar mereka tiada duit untuk melabur seperti kata Tun Mahathir? Apa benar mereka kasihankan penganggur-penganggur di negara mereka justeru mereka lebih suka melabur di negara sendiri? Habis bukti peningkatan FDI di Thailand apa cerita?

Apakah kerana amalan rasuah dan kronisme,sistem kehakiman yang diragui,isu perkauman dan keagamaan yang dimainkan menjadi punca utama pelabur asing tidak berminat ke sini?

Jujurlah UMNO. Beritahu hal yang sebenarnya.Sampai bila mahu perdayakan rakyat.


oleh Jil Fityan

Langkah ke Putrajaya (4)

Posted: 04 Aug 2010 07:28 PM PDT

Oleh: MSK
Mengapa aku buat poll tentang siapa yang paling layak untuk memimpin Pakatan Rakyat Perak? Because I want to get things done.
Aku tak peduli sapa yang dipilih. Kalau Mustafa Kamil Ayub yang dipilih, aku akan jumpa Mus dan minta dibuat satu perjumpaan diantara dia dengan sesiapa saja yang mahu terlibat. Kalau Nizar terpilih, aku akan jumpa dia dan minta dia buat satu pertemuan dengan kita. Aku bukan nak minta jawatan atau nak minta duit…tapi aku rasa kita kena buat sesuatu.
Kalau ditanya…apa yang aku nak cakap…ada tiga perkara utama yang perlu diberi perhatian kalau nak mengembalikan Perak ketangan Pakatan.
1. Merakyatkan politik.
2. Politik tanpa politiking.
3. Buat…bukan cakap.
Merakyatkan politik
Setakat ini, Pakatan Rakyat hanya di miliki oleh tiga parti. Pas, PKR dan DAP. Bila ada mesyuarat Pakatan rakyat, hanya wakil dari tiga parti ini yang berbincang. Kalau ikut kebiasaannya, mereka perlu membincangkan Strategi, Pelan Tindakan dan Gerak kerja.
Setakat ini, apakah yang kita tahu tentang strategi, pelan tindakan dan gerakkerja yang telah dilakukan oleh Pakatan Rakyat? Kat mana kita nak dapat maklumat? Bagaimana kita nak bantu? Aku tak tau.
Ramai orang kata, "tak kan nak cerita strategi kat orang lain kot? Strategi mesti rahsia." Bagi aku, itu cara Boomers. Akhirnya, yang tau strategi hanyalah dua tiga kerat mereka yang dipanggil pemimpin. Depa juga lah yang merangka pelan tindakan, dan depa juga lah yang melaksanakan.
Salah satu kejayaan Israel menakluki dunia hari ini ialah keterbukaan mereka dengan strategi. Negara Islam macam Arab Saudi masih lagi takut dengan teknologi. Hari Jumaat ini, mereka akan mengharamkan Blackberry. Umno mengharamkan Suara Keadilan.
Intel merupakan penyokong Israel yang paling kuat. Pusat penyelidikan Intel telah berada di Israel sejak tahun 1974. Pada tahun 1994, Hewlett Packard membuka makmal penyelidikannya di Haifa, Israel. Semua gergasi komunikasi berpusat diIsrael. Mengapa? sebab Israel mahu memiliki setiap maklumat yang ada didunia ini. (Boleh tengok macam mana keadaan Intel Data Center in Israel disini.)
Israel bukan saja mahukan maklumat tentang dunia, tetapi dia juga mahu dunia mengetahui tentang strategi dan perancanganya untuk menakluki dunia.
Pada tahun 1995, Israel telah meminta pakar internet dari Intel dan HP untuk memuatnaik dokumen tentang perancangan mereka menakluki dunia ke internet. Dokumen yang dikenali sebagai The Protocols of The Learned Elders of Zion dimuatnaik kelaman maya untuk dilihat oleh semua penyokong-penyokong Israel diseluruh dunia.
Terdapat tentangan dari sebilangan pemimpin Israel tentang langkah ini. Ada yang berpendapat, kalau orang Islam tau tentang perancangan ini, sudah tentu mereka akan bertindak balas. Jawapan dari Presiden Israel pada masa itu ialah..
Orang Islam tak minat nak ambil tau.
Kalau tau, ada yang buat tak tau.
Walaupun depa tau, depa tak akan buat apa-apa.
Tetapi bagi orang-orang Israel yang bertaburan diseluruh dunia, sekurang-kurangnya mereka tahu apakah wawasan dan perancangan besar Israel. Mereka tau apa nak buat.
Sekarang, bukan saja Israel ada dimana-mana, malah kat Bukit Aman pun ada ejen Israel. Pilot Mas pun ada orang Israel. Polis Malaysia masih lagi memantau ceramah.
Hangpa tau apa perancangan Pakatan Rakyat Perak? Yang aku tau perancangan nak buat ceramah. Tapi apa perancangan nak tawan Perak dari perompak Umno? Uuuuihhh…itu rahsia.
Kalau tanya kat aku, depa tak buat apa-apa. Rahsia adalah alasan yang paling baik untuk menutup kelemahan. Tu pasai umno buat OSA.
Aku bukan nak suruh Pakatan rakyat nak ikut cara Israel. Cuma jangan ikut cara Umno. Kalau rakyat di ajak bersama dalam mengatur strategi, membuat perancangan dan sama-sama buat kerja, rakyat akan merasakan bahawa mereka dihargai. Mereka akan merasakan bahawa mereka adalah sebahagian daripada pemerintahan. Dan mereka juga mahu sama-sama meraih kemenangan. Sekurang-kurangnya, mereka akan merasakan bahawa politik ini bukan milik Pas, PKR atau DAP saja…tapi milik semua.
Politik tanpa politiking
Tak perlu takut hilang jawatan. Takperlu takut orang lain lebih terror. Ramai diluar sana mahu membantu dengan ikhlas…bukan nak rebut jawatan. Ramai orang tak mau masuk PKR sebab baru nak buat kerja, dah ada orang lain pancung. Kita buat kerja lebih sikit, depa dah kata kita nak cari pengaruh.
Nak tunggu depa buat…toksah harap. Tapi bila Anwar mai, depa dulu yang berebut nak cium tangan. Kita mahu cari orang yang nak buat kerja..bukan nak mengampu Presiden. Aktivis tak perlu jawatan. Hishamudin Rais tak ada jawatan dalan PKR, tapi dalam setiap pilihanraya, dia adalah leading person. Tak payah pakai kasut kulit, tak payah pakai baju batik.
Buat…bukan cakap
Kerja bercakap ni kerja penceramah. Tapi pasaia nak buat kerja, orang yang tak banyak bercakap lebih banyak buat kerja.
Daripada tiga perkara asas, ada tiga kerja sampingan yang perlu dibuat sekarang.
2. Calon
3. Maklumat
Imej
Apa yang aku tau, Pakatan rakyat dah ada logo sendiri, tapi setakat ni…belum ada sapa yang pakai. Kat mana-mana tapak ceramah atau program, masih lagi lambang parti masing-masing. Pasai apa tak mau pakai? Nak tunggu sampai pendaftaran Pakatan Rakyat diluluskan?
Come on la. Kelulusan hanya formaliti. Reformasi tak perlu minta permit. Reformasi tak perlu tunggu kelulusan ROS. Mampuih pi la dengan depa. Kita cukup takut dengan undang-undang depa, tapi sendiri langgar undang-undang depa.
Pakatan Rakyat Perak kena tonjolkan imej supaya senang orang kenal. Sekarang ni apa imej Pakatan?  Yang aku nampak, ceramah bersama. Itu pun setakat Penceramah dari tiga parti. Buat la diskusi rakyat, sembang teh tarik, forum, debat..baru la ada kelas sikit.
Kalau takat ceramah nak kutuk Umno..aku dah tak larat nak dengar dah. Aku nak dengar idea dan  wawasan pemimpin-pemimpin Pakatan Rakyat. Aku nak tengok kematangan pemimpin Pakatan Rakyat. Aku nak dengar apakah perancangan Pakatan Rakyat untuk rakyat.
Pasai kutuk Umno, pemimpin Pakatan Rakyat memang terror. Tapi nak dengar idea sendiri, penyelesaian kreatif dari depa…Yillek. Itu pasai bila dah menang, depa cuma sambung apa yang umno dah buat. Hangpa ada dengar dasar-dasar kreatif dari Kedah?
Calon
Jangan ingat kami nak mintak jadi calon. Tapi apa yang kami minta ialah supaya calon-calon yang nak bertanding nanti biarlah yang berjenis sikit. Tak pa la apa yang sudah berlaku. Tapi kalau masih ambik yang jenis macam Osman dan Mohsein…lingkup la.
Sapa yang nak jadi calon, bukan saja mesti memenuhi kriteria yang ditetapkan, tapi juga perlu mendapat sokongan dari rakyat.
Sapa-sapa yang nak jadi calon, kena lulus ujian rakyat. Contohnya…kalau calon tu nak bertanding di Kuala Kangsar, tapi bila ditanya kat mana Padang Changkat pun dia tak tau…mampuih pi la. Kalau Penghulu pun dia tak kenai, kalau Imam masjid pun dia tak kenai…tak payah bertanding la.
Ambik Tok Imam atau Tok Siak jadi calon pun belum tentu baguih. Kalau budget defisit pun dia kata bajet pelesit…naya la. Nak urus ekonomi negeri bukan boleh main jampi dan hembuih.
Lepas raya nanti, kita buat sekolah politik terbuka. Sapa-sapa yang nak jadi calon, kena hadir forum terbuka. Kalau Calon Parlimen, dia kena lulus ujian Isham Rais. Panggil Isham, suruh dia ragging bakal calon. Kalau FDI pun bakal calon tu tak tau…gagal.
Bagi calon ADUN, kita pakat-pakat tanya dia soalan-soalan maut. Kalau calon tu dari PKR..tanya dia apa itu Deklarasi Permatang Pauh. Kalau dia tak dapat jawab…sah kaki lompat. Kalau calon tu dari Pas, kita tanya kat dia…nak buat Konsert Amy Search boleh tak? Kalau dia kata "No Komen'…gagal.
Sebelum depa berentap dengan ADUN Umno, depa kena berentap dengan kita dulu. Kalau depa menang dengan kita, depa lulus. Sebab ADUN Umno bukan pandai sangat.
Ada orang kata, kalau didedahkan calon lebih awal, nanti senang Umno nak sabotaj. Mampuih pi la.
Sapa-sapa yang ada kesan kena gigit kat Danok atau Betong…jangan mimpi nak bertanding.
Sapa yang ada hutang kat bank…selesaikan hutang dulu. Tak payah tunggu Umno, penyokong Pakatan sendiri akan bongkar.
Maklumat
Yang ni paling penting sekali. Cuba pi ke blog Cenangau dan tengok Pakatan Rakyat top Blog. Ramai daripada blogger yang tersenarai disitu adalah dari Perak. Tapi takat ni, masing-masing buat hal sendiri. Bila ada sesuatu yang penting, baru terkial-kial cari blogger. Lepaih tu…mampuih pi la kat hangpa.
Tak mau la macam tu. Takat ni, maklumat tentang Pakatan Rakyat Perak hampir tak ada. Cuma ada maklumat Pas melalui blog.
Aku bukan Along. Aku cuma nak tolong.

Kes curi enjin jet: Saksi misteri 25 Ogos ini

Posted: 04 Aug 2010 07:24 PM PDT

Seorang saksi misteri dijadual memberi keterangannya di Mahkamah Tinggi Shah Alam pada 25 Ogos ini semasa perbicaraan bekas sarjan Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) yang cuba membatalkan pertuduhan mencuri dua enjin jet ke atasnya.

Menurut peguamnya, N Surendran, saksi itu sendiri menyaksikan bagaimana tahanan tentera didera secara fizikal pada masa yang hampir sama dengan Tharmendran.

"Saksi itu akan beri keterangan bahawa penderaan fizikal memang dilakukan dari semasa ke semasa oleh pihak tentera," kata Surendran.

Tharmendran berdepan dengan tuduhan mencuri dan bersubahat mencuri dua enjin jet daripada Pangkalan Tentera Udara Subang pada Disember 2007.

Taktik baru pembangkang - Utusan

Posted: 04 Aug 2010 07:16 PM PDT

5 OGOS — Kira-kira 22 bulan lalu atau lebih tepat lagi 16 September 2008, harapan pembangkang untuk menawan Putrajaya melalui pintu belakang tidak menjadi kenyataan.
Perancangan itu yang dicetuskan oleh Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim terkubur begitu sahaja, biarpun kesan akibat kegilaan politik berkenaan dirasai sampai sekarang.
Bagaimanapun impian untuk menawan Putrajaya tidak pernah terpadam di dalam otak politik pembangkang terutamanya Anwar yang begitu mengidamkan kerusi Perdana Menteri. Justeru Pilihan Raya Umum Ke-13 menjadi sasaran terbaru kepada PKR, DAP dan PAS untuk sekali lagi mencuba.
Mereka beranggapan pilihan raya akan datang sebagai detik terbaik untuk memenuhi impian menawan Putrajaya. Apa yang berlaku ketika pilihan raya umum 2008 dijadikan sandaran dan pembakar semangat, kononnya rakyat kini semakin menyokong mereka.
Justeru bagi menggambarkan kononnya impian menuju Putrajaya adalah cita-cita rakyat maka pada Sabtu ini bertempat di Shah Alam, pembangkang akan melancarkan apa yang dipanggil Tabung Impian Rakyat Malaysia (Tiram). Program itu bertujuan mengutip sumbangan daripada rakyat dengan sasaran mencecah berjuta-juta ringgit. Wang itu akan digunakan bagi membiayai perbelanjaan pembangkang dalam pilihan raya umum akan datang.
Sama ada fakta ini yang banyak didedahkan dalam blog-blog benar atau tidak, ia persoalan kedua tetapi apa yang pasti pembangkang sekali lagi cuba mengheret rakyat dalam permainan politik mereka. Bagi pembangkang, apa yang ingin mereka gambarkan ialah impian menuju Putrajaya itu dengan matlamat menjadikan Anwar sebagai Perdana Menteri bukanlah cita-cita politik mereka semata-mata tetapi juga cita-cita rakyat.
Mereka menggembar-gemburkan kononnya rakyat kini sudah bosan dengan kerajaan Barisan Nasional (BN) dan hanya menanti masa melakukan perubahan.
Sebab itulah walaupun mempunyai perbezaan ideologi yang ketara antara satu sama lain, PKR, DAP dan PAS sanggup mengetepikannya buat sementara, biarpun hakikatnya tindakan itu umpama cuba menutup asap dari api di dalam sekam. Projek Tiram yang bakal dilancarkan ternyata membuktikan pembangkang terus menggunakan sentimen rakyat bagi menghalalkan tindakan politik mereka.
Walaupun pelancaran Tiram tersebut dikatakan mendapat restu kepimpinan ketiga-tiga parti, namun di kalangan pemimpin di peringkat akar umbi terutamanya di dalam PAS, mereka melihat ia hanyalah satu propaganda semata-mata.
"Saya tidak fikir, rakyat keseluruhan akan menyokong program ini. Ia menampakkan bahawa ada di kalangan pemimpin termasuk di dalam PAS sendiri mahu menonjolkan diri. Maklumlah tahun depan pemilihan dalam parti akan diadakan," kata seorang pemimpin PAS kepada penulis.
Beliau beranggapan program Tiram dilancarkan ketika kebanyakan negeri di bawah pakatan pembangkang sedang berhadapan dengan masalah. "Ada pandangan di peringkat umbi yang mahukan persoalan-persoalan tertentu yang melumuri pembangkang diselesaikan terlebih dahulu. Ia terutamanya melibatkan situasi politik di Selangor yang jelas banyak menjejaskan imej pakatan berkenaan," katanya.
Pandangan beliau turut dikongsi oleh Exco Pemuda Umno yang juga Ketua Pemuda Umno Selayang, Datuk Sohaimi Shahadan yang menegaskan, pembangkang sengaja memilih Selangor kerana hendak mengalih pandangan rakyat terhadap kemelut di negeri itu.
"Mereka hendak tunjuk kononnya kerajaan pakatan pembangkang di Selangor masih kukuh dan segala kontroversi yang berlaku tidak menjejaskan mereka, tetapi hakikatnya mereka cuba menyembunyikan masalah 'di bawah karpet'," katanya ketika dihubungi.
Beliau berkata, jika PKR, DAP dan PAS benar-benar berjuang untuk rakyat dan ingin memenuhi hasrat, maka selesaikan dahulu kemelut di Selangor yang menyaksikan pelbagai penyelewengan dan kepincangan berlaku.
""Tidak perlu beretorik dengan meneruskan agenda merebut kuasa politik untuk ke Putrajaya, tumpu dulu perhatian kepada masalah rakyat di Selangor ini,"" katanya.
Selain itu, apa yang boleh dipersoalkan, tidak kiralah berapa pun jumlah sumbangan yang disasarkan tetapi adakah itu harga bagi membentuk sebuah kerajaan di Malaysia. Contohnya, tak kanlah jumlah untuk menumbangkan kerajaan Barisan Nasional (BN) hanya RM20 juta?
Mungkin sekali lagi istilah "jihad" akan menjadi modal bagi menarik sokongan rakyat terutamanya di kalangan penyokong-penyokong PAS. Selama ini pun, penyokong PAS sudah menyerahkan sumbangan ikhlas mereka setiap kali menghadiri ceramah parti itu, ke manakah pergi wang berkenaan? Adakah PAS yang kini sudah mengetuai dua kepimpinan negeri sudah muflis sehinggakan hendak bertanding dalam pilihan raya pun terpaksa bersekongkol dengan PKR dan DAP meminta sumbangan rakyat?
Apakah perjuangan meruntuhkan sebuah kerajaan yang sentiasa memberi keadilan kepada semua kaum dan meletakkan agama Islam di tempat tertinggi di Malaysia adalah satu jihad?
Selain ini, turut menjadi persoalan adakah rakyat akan terpengaruh dengan dakyah-dakyah pembangkang yang menggambarkan seolah-olah kalau mereka memerintah maka Malaysia mungkin akan menjadi negara serba sempurna sama ada dalam politik, ekonomi dan sosial. Bukankah selama ini, pembangkanglah yang mencetuskan pelbagai kemelut di negara ini demi kepentingan politik mereka.
Siapakah yang tidak menghormati institusi raja-raja? Siapakah yang menyerang institusi penguat kuasa kerajaan? Siapakah yang sentiasa menuduh apa sahaja yang kerajaan lakukan tidak betul? Hanya mereka sahaja yang betul? Siapakah yang mengamalkan sikap "kalau kami buat halal, kalau mereka buat haram? Siapa pula yang semakin berani menganggu satu demi satu perkara yang sudah termaktub di dalam Perlembagaan? Tidakkah semua gelagat ini dilakukan oleh parti-parti pembangkang yang sudah "bagaikan si kera mendapat bunga" apabila diberi diberi secebis kuasa memerintah beberapa buah negeri? atau sanggup menggadaikan segala-galanya demi mencari secebis kuasa politik.
Atas sebab itulah, rakyat perlu memikirkan dengan semasak-masaknya sama ada hendak menyokong atau tidak program Tiram yang dilancarkan oleh pembangkang.
Renung dan kajilah bagaimana pembangkang memerintah di Selangor dan Pulau Pinang yang menyaksikan satu demi satu kontroversi berlaku.
Memang benar dalam demokrasi mereka mempunyai hak untuk membuat penentuan tetapi rakyat terutamanya orang Melayu perlu mempertimbangkan banyak perkara, jangan sampai kerana terpedaya dengan janji manis pembangkang dan lakonan politik mereka, maka masa depan negara dan anak cucu kita digadaikan. — Utusan Malaysia

Umno, China Communists to swap youth leaders..ha..ha..ha..after this Umno Communists..he.he.!!!

Posted: 04 Aug 2010 07:09 PM PDT

A giant portrait of Mao Zedong, the CPC's first chairman, is seen in Beijing's Tiananmen Square September 18, 2009. — Reuters pic
KUALA LUMPUR, Aug 5 — Umno and the Communist Party of China (CPC) yesterday agreed to have youth leadership exchanges so that the youth leaders of both countries can have a better understanding of the economic and social development taking place in Malaysia and China. Umno secretary-general Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor, who signed a memorandum of understanding (MOU) on behalf of Umno on co-operation between Umno and the CPC in Beijing yesterday, said this was all the more timely as China was now a major economic power.
Wang Jiarui, Head of the International Liaison Department of the CPC Central Committee, represented the CPC.
"On their part, they are amazed with our achievements and racial harmony and would like to learn from us how we were able to attain this harmony without any bloodshed," Tengku Adnan said in a statement to Bernama.
He said as a follow-up to the MOU, both countries agreed to set up a permanent mechanism to enable the exchanges to take place beginning this year. — Bernama

SIS: Tetapkan 18 tahun had umur minimum kahwin muda

Posted: 04 Aug 2010 07:05 PM PDT

SIS berkata puberti sahaja tidak cukup sebagai ukuran kematangan. — Gambar Reuters
KUALA LUMPUR, 5 Ogos — Sisters in Islam (SIS) menggesa kerajaan persekutuan menetapkan had umur minimum 18 tahun bagi seseorang untuk mendirikan rumah tangga bagi mengawal perkahwinan pada usia muda. Melahirkan kekhuatiran dengan keputusan Majlis Agama Islam Melaka yang melonggarkan usia bernikah 16 tahun bagi perempuan dan 18 tahun untuk lelaki dengan kebenaran Mahkamah syariah, jurucakap SIS Prof Noraini Othman berkata, pihaknya mahu agensi agama itu mengkaji semula keputusan mereka.
"Kami menggesa Majlis Agama Islam Melaka mempertimbangkan semula keputusannya," kata beliau dalam satu kenyataan.
Norani berkata kajian kendalian agensi-agensi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu dan pertubuhan wanita di seluruh dunia menemui kesan-kesan negatif akibat perkahwinan kanak-kanak ke atas kehidupan golongan muda.
"Berbanding menggalakkan perkhawinan kanak-kanak, kerajaan negeri seharusnya menyokong pendidikan seks dan meningkatkan kesedaran bagi membolehkan mereka (golongan muda) membuat keputusan berdasarkan pengetahuan tentang hak dan persefahaman bersama," kata beliau.
Selain itu jelas Norani, SIS juga menekankan pendiriannya bahawa dalam al-Quran usia kahwin dikaitkan dengan pertimbangan yang wajar dan pemikiran yang matang.
"Puberiti sahaja tidak mencukupi," kata beliau.
Malah kata Norani, keputusan majlis itu bertentangan dengan peruntukan Akta Kanak-kanak 2001 dan konvensyen hak asasi manusia yang turut diterima oleh Malaysia.
"Sementara kami mengalu-alukan kenyataan Datuk Shahrizat Abdul Jalil membidas perkhwinan kanak-kanak, kami juga menggesa Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat bekerjasama dengan kerajaan negeri Melaka untuk membantu pembuat dasar dan pegawai-pegawai agama tentang kesan perkahwinan kanak-kanak," katanya.
Semalam, Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Jamil Khir Baharom  berkata kebenaran berkahwin untuk pelajar di bawah umur bukan untuk semua tetapi ditentukan mengikut kesesuaian kes.
Katanya, Mahkamah Syariah berhak meneliti setiap permohonan berkahwin awal yang diterimanya dan memutuskan sama ada keizinan layak diberi atau tidak.
"Dalam Enakmen Majlis Agama Islam dan peruntukan agama Islam hanya lelaki 18 tahun dan perempuan 16 tahun ke atas dibenarkan kahwin tetapi ada kekecualian yang dibenarkan oleh mahkamah syariah untuk mereka yang di bawah umur," katanya.
Beliau memberitahu tindakan Majlis Agama Islam Melaka itu ada peruntukan undang-undang jadi undang-undang akan tapis mengikut kes.
Kelmarin, Majlis Agama Islam Melaka dan Jabatan Agama Islam Melaka bersetuju dengan kerajaan Melaka untuk memberi kelonggaran bernikah bagi pelajar lelaki di bawah umur 18 tahun dan perempuan di bawah 16 tahun, bagi mengatasi masalah hamil luar nikah dan gejala pembuangan bayi.
Malah, sekolah khas untuk pelajar hamil yang dibiayai kerajaan Melaka akan dibuka di Jasin dalam masa terdekat ini.

Kezaliman Polis : PDRM Dikutuk Sehingga Akhir Zaman

Posted: 04 Aug 2010 07:02 PM PDT


Suaram, GMI Kutuk Tindakan Ganas Polis Tahan Peserta Anti ISA

Suara Rakyat Malaysia (Suaram) mengutuk sekeras-kerasnya tindakan ganas polis terhadap perhimpunan aman lampu lilin anti-Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) yang diadakan serentak di Selangor, Pulau Pinang, Perak, Kedah, Kelantan, Negeri Sembilan, Johor, Sabah dan Sarawak.

Perhimpunan yang dianjurkan oleh Suaram dan Gerakan Mansuhkan ISA (GMI) itu bertujuan menunjukkan bantahan rakyat terhadap ISA yang telah dikuatkuasakan sejak 1 Ogos 1960.

Sejumlah 38 peserta telah ditahan semasa perhimpunan termasuk Pengerusi GMI, Syed Ibrahim Syed Noh, Penyelaras Suaram, Nalini Elumalai, Ong Jing Cheng, Ahli Sekretariat, Kohila, Ahli Sekretariat Pulau Pinang, Choo Chon Kai dan Pengarah Suaram, S Arutchelvan.

Menurut Suaram dalam satu kenyataan Isnin lalu, walaupun jumlah ini jauh lebih rendah daripada jumlah tangkapan tahun lalu di mana 589 peserta termasuk remaja bawah umur ditangkap, tetapi penahanan kali ini tidak perlu langsung kerana ia adalah satu perhimpunan aman.

"Anggota polis di Petaling Jaya, Pulau Pinang dan Kelantan jauh lebih angkuh dan ganas dibandingkan dengan negeri lain.

"Walaupun polis menunjukkan belang mereka di negeri lain, tetapi juaranya sudah tentu Ketua Polis Daerah Petaling Jaya, Arjunaidi Mohamed. Beliau bukan sahaja angkuh tetapi amat tidak profesional mengendalikan orang ramai.

"Beliau tidak memberikan masa mencukupi untuk orang ramai bersurai, lebih tepat lagi beliau tidak tahu bagaimana untuk menyuraikan himpunan dengan aman. Tambahan pula, anggotanya bertindak kasar semasa membuat tangkapan. Tindakan polis amat jelas langsung tidak mempedulikan hak asasi manusia, walaupun dengan kehadiran ahli Suruhanjaya Hak Asasi Manusia (Suhakam) dan Badan Peguam," tegas Suaram.

Menurut Suaram tangkapan itu adalah satu bentuk penyalahgunaan kuasa oleh jentera kerajaan Umno-BN dan kegagalan melindungi dan menegakkan hak asasi yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan.

"Kami amat terkejut dan terganggu dengan pelanggaran undang-undang tanpa menghiraukan implikasinya.

"Kita mendesak polis menghormati kebebasan berhimpun yang termaktub di dalam Artikel 10 Perlembagaan Persekutuan. Kami mendesak Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan meminta maaf kepada peserta himpunan yang dikasari.

"KPN perlu bertanggungawab terhadap kesemua penahanan yang dibuat dan beliau patut berasa malu kerana mengubah institusi kepolisian negara kepada satu badan yang yang tiada integriti dan tidak profesional," ujar badan itu lagi.

Suaram berkata kewujudan ISA telah menjejaskan nama baik Malaysia di dalam dan luar negara dan ini menyebabkan kerajaan Umno-BN bercadang membuat kepada ISA.

Namun kerajaan tidak ada niat untuk memansuhkan senjata politik ini tetapi hanya mempropogandakan pindaan, bukannya pemansuhan.

Pindaan ini hanya berbentuk kosmetik dan tidak akan merubah apa-apa elemen penindasan yang ada sekarang tegas Suaram.

"Bagi meraikan 50 tahun penubuhan ISA, kami mencabar Perdana Menteri Najib Razak memansuhkan ISA serta-merta. Suaram dan GMI tidak akan bertolak ansur berkenaan isu penahanan tanpa bicara.

"Semua akta yang membenarkan atau menjurus kepada penindasan dan penyeksaan individu tidak patut berada di dalam statut dan patut dimansuhkan segera. Kita ingin mengingatkan kerajaan Umno-BN sekali lagi bahawa kita tidak akan berdiam diri selagi akta drakonian ISA dimansuhkan," kata kenyataan itu.

Suaram turut mendesak pemansuhan semua akta yang membenarkan penahanan tanpa bicara yang mencabul hak asasi manusia.

Suaram juga mendesak kerajaan bertindak terhadap isu yang telah lama dibangkitkan termasuk:

1) Penubuhan satu badan untuk memantau tindakan polis seperti cadangan Suruhanjaya Bebas Aduan dan Salah Laku Polis (IPCMC) yang dicadangkan oleh Suruhanjaya DiRaja Polis.
2) Pemansuhan undang-undang seperti Seksyen 27 Akta Polis yang menafikan hak bersuasa, hak berekspresi dan hak untuk berhimpun. -SK

Ulasan GB

Polis akan membayar harga yang mahal dengan tindakan zalim dan kejam mereka ke atas rakyat.

Mereka bakal kehilangan kerajaan yang mereka dokong apabila rakyat akan menggantikan UMNO BN kepada pihak yang mampu merubah PDRM supaya beradab dan berkelakuan adil dan saksama tatkala menjalankan tugas.

Perlakuan buruk itu akan mengundang hal yang buruk juga dimana kezaliman mereka akan terus menjadi kutukan rakyat sehingga ke akhir zaman.

Hebatnya Gadis Melayu! Apa anda rasa?

Posted: 04 Aug 2010 07:00 PM PDT


Inilah gaya Gadis melayu la ni.. ntah depa paham ke idak maksudnya?
Amat malanglah kalau depa paham!

Inilah hasilnya kelak!

Apa pendapat sahabat semua?

sunsnake 05082010

Debat: Dalam dewan pun tak berani, inikan pula di luar

Posted: 04 Aug 2010 06:57 PM PDT

Ustaz Misbahul Munir   

DUN Perak bersidang sehari sahaja semalam hanya untuk luluskan peruntukan tambahan sebanyak RM 80 juta. Ini menimbulkan kekecohan dalam dewan sehingga YB Hj Nizar dihalau keluar oleh Ganesan.
Persoalannya mengapa sidang yang diadakan begitu singkat. Adakah dengan sehari bersidang ia mampu mengutarakan semua permasalahan rakyat di Perak ?
Sedangkan sidang DUN adalah tempat yang terbaik untuk mengutarakan permasalahan rakyat melalui soal jawab dan perdebatan. Inilah yang menjadi punca mengapa berlaku kekecohan semalam.
Semua ADUN PR sudah menyatakan untuk hadir dan menggunakan dewan sebagai tempat terbaik bagi menyuarakan masalah rakyat, manakala perbahasan dalam dewan juga merupakan peluang ADUN PR membuat teguran kepada kerajaan BN, mempersoalkan apa sahaja perkara yang dilihat tidak betul dan membetulkannya, menjawab tohmahan dan fitnah ke atas kerajaan PR dulu dan sebagainya.
Namun masa yang diberi untuk berbahas begitu singkat, 15 minit yang diperuntukan untuk Hj Nizar sebagai Ketua Pembangkang adalah tidak wajar. Paling kurangpun 1 jam. PR pula mencadangkan sidang diadakan dua tiga hari.
Itu yang dituntut oleh Hj Nizar sewaktu bangun membahaskan Rang Undang-undang Perbekalan Tambahan yang dibentangkan oleh Zambry. Kalau Hj Nizar diberi peluang berucap 1 jam, sekalipun BN tidak bersetuju dengan isi ucapannya, saya percaya sidang akan berjalan dengan lancar semalam.
Dalam sidang dewan semalam, Zambry menyatakan kesediaan untuk berdebat isu Perak, kenyataan diulang-ulang dalam dewan. Saya tidak fikir Zambry bersedia berdebat isu Perak di luar dewan yang disaksian oleh rakyat Perak.
Berdebat dalam dewan yang tertutup pun tidak berani, inikan pula berdebat di pentas yang terbuka. Kalau memang ia suka berdebat, mengapa sidang dewan semalam cuma sehari, masa untuk berdebat pula terlalu pendek.
Sepatutnya Zambry bagi peluang wakil PR berbahas dengan memberi masa yang panjang, wakil BN boleh jawab selepas itu. Dan peluang untuk wakil BN menjawab adalah lebih baik berbanding dengan wakil PR.
Speaker sudah tentu menyebelahi mereka, pegawai kerajaan pula sudah tentu akan memberi jawaban-jawaban terhadap persoalan yang dibangkitkan, media pula pasti melaporkan sebelah BN sahaja. Itupun dia tidak berani, ini nak berdebat di luar dewan.
Saya mengesyorkan kepada mana-mana stesyen tv nasional dan swasta segera menganjurkan debat antara Zambry VS Nizar, rakyat pasti menunggu peluang ini.

Sidang sekadar rubber stamp lulus RM80 juta

Posted: 04 Aug 2010 06:56 PM PDT

IPOH, 5 Ogos: DAP meminta Kerajaan BN Perak mengemukakan rang undang-undang untuk menetapkan tempoh masa minimum persidangan dewan negeri supaya badan perundangan tersebut tidak dijadikan rubber stamp semata-mata demi memenuhi agenda peribadi sesuatu pihak sahaja.
Demikian ditegaskan oleh Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Pantai Remis, Nga Kor Ming (gambar) dalam satu kenyataan medianya di sini semalam.
Beliau melahirkan perasaan kesal dengan tindakan kerajaan negeri hanya bersidang setengah hari untuk meluluskan rang undang-undang perbekalan tambahan yang melibatkan RM80 juta wang rakyat tanpa memberi peluang berbahas yang mencukupi kepada ahli-ahli dewan.
Selasa lalu, BN mengadakan sidang Dewan Negeri cuma satu hari untuk meluluskan enakmen perbekalan tambahan yang menyaksikan Perak mengalami belanjawan defisit yang tinggi RM104 juta.
Persidangan tersebut juga menyaksikan Datuk Seri Ir Mohamad Nizar Jamaluddin diusir keluar dari dewan kerana tegas mempertahankan hak untuk bersuara untuk rakyat.
Akibat pengusiran tersebut, semua 27 orang ahli dewan dari Pakatan Rakyat mengambil ketetapan meninggalkan dewan sebagai tanda protes.
Nga Kor Ming, yang juga merupakan Setiausaha DAP Negeri Perak berkata, adalah tidak masuk akal bahawa persidangan dewan yang begitu penting hanya berlangsung satu hari sahaja.
Beliau mengutuk keputusan Menteri Besar BN, Datuk Seri Dr Zamry Abd Kadir yang enggan bersidang empat hari seperti mana yang diminta oleh Pakatan Rakyat supaya semua ahli dewan diberi peluang untuk berucap.
"Berani kerana benar, takut kerana salah. Jika tidak buat salah, mengapa BN begitu takut mendengar suara rakyat dari Pakatan Rakyat," jelasnya.
Menurutnya lagi, adalah tidak munasabah apabila selaku Ketua Pembangakang Dewan Negeri, Datuk Seri Nizar hanya diberi masa 15 minit oleh Datuk G Ganesan untuk berucap dalam membahas rang undang-undang yang melibatkan wang RM80 juta.
Semua ahli dewan lain pula hanya diberi masa 10 minit di mana amalan kuku besi sedemikian adalah bertentangan dengan prinsip asas sistem demokrasi berparlimen, tegasnya.
"Parlimen mengambil  masa 40 hari berdebat untuk meluluskan bajet, tetapi sidang Dun Perak cuma satu hari sahaja, saya percaya ini satu lagi rekod dunia.
"Sepanjang masa persidangan, microphone Aun Pakatan ditutup, media diletak dalam bilik berasingan dan dikurung  di atas bangunan seperti akuarium, seluruh dewan dikerumuni oleh anggota polis, kini dewan negeri sudah tidak dapat berfungsi dan demokrasi juga terkubur dalam Negeri Perak berikutan rampasan kuasa," katanya lagi.
Mengikut konvensyen Parlimen dan amalan biasa, Ketua Pembangkang sentiasa diberi penghormatan dan masa yang secukupnya untuk berhujah.
Sebagai contoh, katanya Lim Kit Siang pernah berbahas selama lebih 10 jam di Dewan Rakyat ketika beliau menjawat jawatan Ketua Pembangkang Parlimen tetapi di Perak, ia hanya 15 minit sahaja.
Beliau juga menegur tindakan kerajaan negeri membenarkan pihak kurang bertanggungjawab menggantungkan sepanduk mengecam pembangkang dengan perkataan kejam di perkarangan bangunan kerajaan negeri.
Tindakan sedemikian menunjukkan penyokong BN adalah cetek pemikiran dan kurang matang, katanya.
Demi membela hak bersuara dan memastikan dewan perundangan berfungsi secara sihat, beliau menggesa supaya semua kerajaan negeri mencontohi Dewan Rakyat, menetapkan had minimum waktu bersidang, supaya institusi perundangan dapat memainkan peranan memeriksa kuasa eksekutif yang diketuai oleh kerajaan negeri.

SPR dan igauan 4.3 juta belum daftar

Posted: 04 Aug 2010 06:54 PM PDT

Wan Nik Wan Yussof   
Kebelakangan ini isu 4.3 juta warganegara belum mendaftar acapkali diperbesar-besarkan. Ia berkemungkinan ada hubungannya dengan bahang pilihan raya yang berjaya ditiupkan oleh Umno. Kehangatan itu turut menarik perhatian Suruhanjaya Pilihan Raya Malaysia (SPR) untuk mengambil langkah sesuai, kerana angka 4.3 juta itu sewajarnya ditangani oleh SPR sendiri. Ekoran daripada itu, Pengerusi SPR, Tan Sri Abdul Aziz Yusof dan timbalannya, Datuk Wan Ahmad Wan Omar turut memberi respon seperti mana dilaporkan oleh beberapa media arus perdana.
SPR dalam perlembagaan
Fungsi SPR dalam urusan mendaftar warganegara yang cukup umur 21 tahun tercatat dalam Perlembagaan Persekutuan. Fungsi itu bersumberkan kuasa di bawah Perkara 113 Perlembagaan Persekutuan adalah untuk mendaftarkan warganegara yang layak sebagai pemilih supaya mereka dapat menyertai proses memilih wakil untuk menyuarakan pendapat mereka dalam Dewan Rakyat atau Dewan Undangan Negeri.
Atas kuasa tersebut, kenyataan dalam laman web SPR menyebutkan urusan pendaftaran telah dilaksanakan oleh SPR semenjak ia ditubuhkan tanpa gagal. Urusan yang dahulunya dilakukan secara bermusim iaitu setahun sekali selama antara 21 hingga 42 hari, kini dibuka setiap hari untuk sepanjang tahun sejak 16 Julai 2002.
SPR berfungsi tanpa gagal?
Apa yang menariknya, kenyataan Timbalan Pengerusi SPR, Datuk Wan Ahmad Wan Omar mengakui sehingga kini terdapat 4.3 juta orang warga negara yang disahkan berumur 21 tahun oleh Jabatan Pendaftaran Negara yang belum mendaftar. Apakah angka itu menjawab kenyataan yang SPR melakukan daya usaha mendaftar tanpa gagal?
Meskipun diakui, SPR telah menjalankan pelbagai daya usaha, antaranya mengubah strategi operasi mendaftar daripada 21 hari kepada 42 hari, kemudian kepada sistem pendaftaran pemilih sepanjang tahun (SPPST), dan melantik wakil parti-parti politik sebagai penolong pegawai pendaftaran (PPP) serta melantik Pos Malaysia sebagai agen mendaftar.
Namun, angka belum mendaftar semakin tertunggak. Isu tunggakan sudah menjadi timbunan kerana bukan sahaja ramai golongan muda yang baru cukup 21 tahun, malah masih ada yang berumur 30-an dan 40-an yang tidak mendaftar. Justeru ia telah mendorong munculnya pelbagai kenyataan yang mengesahkan SPR berfungsi dalam kegagalan.
Atas asas tersebut, maka terungkaplah kata-kata seperti masih ramai tidak mendaftar, lewat mendaftar, tidak pernah mendaftar walaupun sudah lanjut usia, tidak bersedia mendaftar, tidak cukup pusat mendaftar dan susah mendaftar.
Bagaimana untuk mendaftar 4.3 juta?
Apa pun kata-kata yang timbul setiap kali memperkatakan isu pendaftaran pemilih ialah timbulnya banyak cadangan dari pelbagai pihak, termasuklah pihak ahli suruhanjaya SPR sendiri. Terbaru, Pengerusi SPR dikatakan sedia mengkaji kemungkinan untuk menaikkan bayaran kepada PPP yang dilantik SPR dari RM1 kepada RM3. Apakah langkah itu pasti melangsaikan tunggakan sebanyak 4.3 juta?
Mungkin ia pasti berjaya apabila dinilai dari aspek kebendaan. Sebaliknya, jika dinilai atas kesedaran politik pilihan raya, nilai RM3 itu sebenarnya tidak ada apa-apa kekuatan. Ini kerana ada pihak yang masih tidak setuju, malah menolak untuk mendaftar. Ia dikatakan berpunca daripada belum wujudnya kesedaran majoriti rakyat.
Sementelah pula, didapati masih ramai golongan belia yang jijik dengan amalan demokrasi kita. Tidak kurang pula yang mentohmahkan SPR itu sendiri sebagai badan pemudahcara hanya untuk kepentingan politik parti pemerintah.
Utamakan pendidikan politik
Sekilas pandang, jika nilai imbuhan RM1 diberi untuk PPP yang mendaftar seorang pemilih baru cukup umur, maka seramai 4.3 juta orang yang tertunggak itu akan memerlukan sejumlah RM4.3 juta. Atau pun jika ditambah kepada RM3 seperti yang baru dicadangkan, ia akan bertambah kepada RM12.9 juta. Justeru ada pihak yang menilainya sebagai terlalu besar dan membazir untuk melaksanakan pendekatan itu.
Sejumlah itu mungkin tidak sampai RM10 juta jika difikirkan untuk satu peruntukan program pendidikan politik ke arah mendorong kesedaran dan pembinaan warganegara prihatin terhadap tanggungjawab politik warga. Atas rasional ini, maka ada baiknya SPR mengutamakan pendidikan politik kepada warganegara, khususnya kepada generasi belia. Malah lebih baik lagi, jika pendidikan politik itu didedahkan kepada pelajar, NGO dan pelbagai kelompok masyarakat.
Bagi memenuhi maksud ini, amat sesuai jika SPR mengekalkan imbuhan RM1 kepada PPP, dan RM2 lagi itu boleh digunakan untuk mana-mana NGO dan institusi ke arah melebarkan kesedaran politik warga termasuk kempen daftar mengundi. Mungkin ia juga boleh disalurkan kepada mana-mana agensi kerajaan berkaitan belia dan pertubuhan belia. Ia mungkin lebih baik untuk tempoh jangka panjang.
Langkah tersebut adalah pelaburan yang bakal menguntungkan demokrasi dan menyuburkan benih politik pilihan raya apabila majoriti rakyat berpeluang mengundi dan tiada lagi pihak yang akan merungut namanya tiada dalam senarai pemilih.
Beralih kepada pendaftaran automatik
Peranan Jabatan Pendaftaran Negara adalah agensi strategik kerajaan yang banyak membantu SPR, khususnya dalam mengesahkan nama-nama yang layak mendaftar sebagai pemilih. Menerusi kaedah  JPN yang  menyediakan Agency Linkup System (ALIS) dengan menggunakan sistem rangkaian komputernya yang membenarkan agensi lain mencapai maklumat secara online. Semua pelanggan ALIS yang diluluskan oleh kerajaan akan diberi kebenaran untuk mengakses sistem dan mencapai maklumat individu dengan menggunakan nombor kad pengenalan sebagai kekunci. Atas kekuatan ALIS membolehkan SPR mengesahkan semua nama berdaftar sebelum disahkan sebagai pemilih.
Walau bagaimanapun, dengan kemudahan ALIS itu fungsinya tidak sepatutnya dimanfaatkan sekadar untuk mengesah nama pemilih mendaftar, sebaliknya ia boleh dimanfaatkan untuk menjayakan sistem pendaftaran automatik pemilih. Sasarannnya ialah mendaftar pemilih baru dan pengundi lama yang ingin berpindah atau untuk menyemak.
Justeru pihak JPN perlu diberi kuasa membantu SPR dengan cara meminda Akta Pendaftaran Negara 1959 (Akta 78) bagi membolehkan JPN menguatkuasakan peraturan memakai alamat mengikut mastautin semasa dan berupaya mencadangkan secara automatik kepada SPR nama-nama individu warganegara yang cukup umur dan layak mendaftar. Pindaan juga perlu untuk memberi kuasa kepada JPN bagi memasukkan nama-nama tersebut kepada Daftar Pemilih Tambahan untuk dipamerkan sebelum disahkan oleh SPR. Kemudian tempoh pameran boleh dibuat setiap bulan pada minggu keempat. Sekiranya proses automatik ini dilaksanakan, mungkin masa pengesahan boleh dibuat setiap bulan dan setiap awal bulan berikutnya senarai pemilih baru itu dapat disahkan.
Apa yang penting ialah kepercayaan harus diberikan kepada semua data yang diproses secara ALIS. Maka, pihak JPN harus bertindak dengan penuh integriti. Natijahnya pendaftaran automatik dapat memenuhi nilai demokrasi yang dituntut oleh rakyat, di samping dapat menjimatkan wang negara daripada teus membayar kepada mana-mana agen pendaftaran yang dilantik SPR sebelum ini.
Penambahbaikan berterusan SPR
Secara umumnya, SPR sudah bersedia menerima hakikat betapa perlunya penambahbaikan dilakukan demi memenuhi sifat badan pengurusan berkaitan pilihan raya di Malaysia. Sebagaimana pernah ditegaskan oleh Timbalan Pengerusi SPR, Datuk Wan Ahmad (Berita Minggu 1 Ogos 2010) bahawa SPR dari semasa ke semasa melaksanakan penambahbaikan. Namun penambahbaikan itu akan lebih bermakna dan dikira  berkesan apabila tidak wujud lagi isu-isu seperti kegagalan mendaftar tunggakan 4.3 juta pengundi baru, senarai pemilih mengandungi nama-nama pemilih yang mati, nama pengundi pos yang pada masa sama juga berdaftar sebagai pemilih biasa (nama berganda), ketidakcekapan pengurusan undi pos, dan keraguan terhadap ketelusan dalam mengurus sesuatu pilihan raya.
Semoga kesedaran ke arah membina demokrasi sebenar akan mencapai kejayaan dan menjadi realiti. Apa yang utama, langkah-langkah pemerkasaan pengurusan SPR wajar dilakukan dari masa ke semasa dan keutamaannya adalah penyelesaian kepada persoalan tidak puas hati pelbagai pihak, khususnya aspek pendaftaran pemilih. Sesungguhnya, menghormati hak rakyat adalah simbolik kepada menghormati hak Allah SWT yang menciptakan manusia sebagai hamba-Nya.
Penulis adalah Setiausaha Politik Menteri Besar Kelantan merangkap ahli Jabatan Pilihan Raya PAS Pusat.

Malaysia’s FDI plunge: Who’s taking it seriously?

Posted: 04 Aug 2010 06:43 PM PDT

By Ding Jo-Ann 
"Malaysia's precipitous drop in inward foreign direct investments and an increase in outward foreign direct investments (FDI) mark a complete lack of confidence in Malaysia's economy.
(Pic by duchessa / sxc.hu)
    1. For the first time ever in history, Malaysia attracted less investment than the Philippines.
    2. Compared to the previous year 2008, Malaysia suffered by far the biggest decline of FDI in Southeast Asia.
    3. Malaysia was the only country in Southeast Asia to have registered a net negative Foreign Direct Investment Flow.
    4  For the first time ever, cumulative Outward FDI Stock exceeded cumulative FDI Inward Stock.
    5. Barring a 'blip' in 2001 when we attracted only US$0.55 billion in FDI, this is the first time we've attracted less than US$2 billion in FDI over the past 20 years."
DAP national publicity secretary and Petaling Jaya Utara Member of Parliament Tony Pua, in a 25 July 2010 press release. Pua was responding to the United Nations Conference on Trade and Development (Unctad)'s World Investment Report 2010. The Unctad report stated that FDI in Malaysia fell 81% from US$7.3 billion in 2008 to US$1.4 billion in 2009.
Pua said the drastic dip could not be brushed off as a one-off caused by the global financial crisis, but was part of a consistent decline in Malaysia's competitiveness in recent years. The only other Southeast Asian countries with lower FDI than Malaysia in 2009 were Cambodia, Myanmar, Brunei, Laos and Timor-Leste. (Source: Foreign Direct Investments: What Happened to Malaysia?, Pua's media statement, 25 July 2010)
"It doesn't mean that the net investment flow is lower, is necessarily bad."
"Look at the quality of the investments and look at the facts in terms of the timing of investments.
"It could be some delays. It could be a big, lumpy Malaysian investment overseas that distorts the net number."
CIMB group managing director and chief executive officer Datuk Seri Nazir Razak, telling people not to jump to conclusions over the 81% plunge in FDI. Nazir, who is Prime Minister Datuk Seri Najib Razak's younger brother, said "huge" investments by CIMB and Maybank into Indonesia were possible factors that contributed to the lower net FDI figures. (Source: Nazir cautions against bashing low FDI figures, The Malaysian Insider, 26 July 2010)
"The second quarter will be good and the momentum seems to be good.
"We are expecting a single high digit growth for the second quarter."
Minister in the Prime Minister's Department Tan Sri Nor Mohamed Yakcop, expressing confidence that Malaysia was on target to achieve 6% gross domestic product (GDP) growth and high-income status by 2020. Nor Mohamed said there were strong indications of improvement in trade, import and export, and this would lead the country to achieve its target. (Source: Malaysia to register high single-digit growth in Q2: Nor Mohamed, mysinchew.com, 3 Aug 2010)
"[The government] has been totally misled by the double-digit growth in the first quarter of 2010. The government attributes this dramatic turnaround to its own policies, but the facts show the rebound was largely attributed to an export surge in the first quarter – a regional trend.
"The double-digit growth was also attributable to the low base value a year ago which will wear off in subsequent quarters."
Malaysian Institute of Economic Research distinguished fellow, Emeritus Professor Datuk Dr Mohamed Ariff, in an interview with The Nut Graph in June 2010. Ariff said there were indications that the government was in denial about the growth rates Malaysia could achieve in its 10th Malaysia Plan.
Ariff said the government had projected 6% GDP growth per annum on the assumption that private investment would grow at 12.8%. However, he said that from 2006 to 2009, the private investment growth rate was only 2%. (Source: Malaysia's economic outlook: Will we make it?, The Nut Graph, 28 June 2010)
"If we were to bring those kinds of investments in, we will require more cheap foreign labour. We don't want that kind of investments anymore."
International Trade and Industry (Miti) Minister Datuk Seri Mustapa Mohamed, explaining that low-value-add and labour-intensive investments were headed where labour cost was cheaper because Malaysia no longer provided incentives for such investments.
He stressed that the ministry was not disputing the FDI data reported by Unctad, declaring the statistics "important" and "correct". He said, however, that the figures alone did not constitute the whole picture.
Miti also said the sharp fall in FDI in 2009 was due to foreign companies not making additional investments in Malaysia. At the same time, these companies had repatriated profits made in Malaysia to their parent companies that were in the midst of a global recession. (Source: Mustapa: Miti taking proactive measures to attract FDIs, The Star, 29 July 2010)

Kemerdekaan milik siapa?

Posted: 04 Aug 2010 06:39 PM PDT

5 OGOS — Tindakan Polis Di-Raja Malaysia (PDRM) mengganasi, meleraikan dan menangkap aktivis-aktivis yang berhimpun secara aman bagi memperingati 50 tahun kezaliman Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA), adalah satu tindakan yang tidak boleh diterima.
Ini adalah kerana hak untuk berhimpun secara aman adalah hak rakyat Malaysia yang telah dijamin oleh Perlembagaan Persekutuan. Perlembagaan Persekutuan adalah kitab suci bagi negara Malaysia sepertimana Al-Quran adalah kitab suci bagi umat Islam.
Oleh itu, undang-undang yang dibuat seperti Akta Polis, tidak bolehlah bercanggah dengan kebebasan yang dijamin oleh Perlembagaan Persekutuan. Sepertimana hadis atau pandangan ulamak tidak boleh bercanggah dengan apa yang tertulis di dalam Al-Quran.
Upacara bakar lilin (candlelight vigil) dianjurkan oleh Gerakan Mansuhkan ISA (GMI) di seluruh negara seperti Selangor, Pulau Pinang, Perak dan Kelantan pada malam 1 Ogos lalu pada mulanya berjalan secara aman.
Akan tetapi, ianya bertukar menjadi "huru-hara" atau kecoh apabila datangnya anggota PDRM.
Sudah pasti mereka-mereka yang turun beraksi pada ketika itu akan merasa marah dengan tindakan ganas dan tidak profesional anggota PDRM dalam menangani perhimpunan aman.
Yang hairannya, jika demonstrasi, bantahan atau piket yang dianjurkan oleh badan bukan kerajaan (NGO) sealiran dengan parti pemerintah seperti Pertubuhan Pribumi Perkasa (Perkasa) atau parti-parti komponen Barisan Nasional (BN), anggota PDRM bertindak profesional  dan tidak menyuraikan atau membuat tangkapan.
Contoh terbaik adalah semalam (2 Ogos), ketika Perkasa menganjurkan bantahan di hadapan kedutaan Amerika Syarikat. Bantahan berjalan secara aman, dan objektif Perkasa untuk menghantar memorandum bantahan kepada kedutaan tercapai.
Anggota PDRM bertindak secara professional dan "tidak menganggu" perhimpunan tersebut. Mengapa tindakan yang sama tidak boleh dilakukan oleh anggota PDRM dalam perhimpunan-perhimpunan yang dianjurkan oleh NGO yang tidak sealiran dengan pemerintah atau parti-parti pembangkang?
Apa bezanya dengan zaman penjajah?
Melihat situasi di Malaysia pada hari ini, jelaslah menunjukkan bahawa hak-hak demokrasi seperti kebebasan bersuara, kebebasan menyatakan pendapat dan kebebasan untuk berhimpun tidak dimiliki oleh semua rakyat Malaysia.
Hak-hak demokrasi ini, hanyalah dimiliki oleh sesiapa sahaja yang menyokong aspirasi pemerintah. Bagi yang tidak sealiran dengan pemerintah, tidak kira individu, NGO atau parti politik, hak-hak demokrasi ini akan dirampas.
Walaupun Perlembagaan Persekutuan dalam artikel 10-menjamin kebebasan untuk bersuara, berhimpun secara aman dan berpersatuan, hak-hak tersebut akan dinafikan sekiranya anda tidak sealiran dengan pemerintah.
Pasti ada yang bertanya, jikalau begini keadaannya, apa bezanya hidup dibawah penjajahan kuasa asing? Di sesebuah negara yang dijajah, penjajah tidak memberikan hak-hak demokrasi kepada rakyat di negara yang dijajah.
Tidak ada kebebasan bersuara, tidak ada kebebasan untuk berhimpun dan tidak ada kebebasan untuk berpersatuan. Sewaktu Malaysia dijajah oleh British satu masa dahulu, keadaan yang sama berlaku.
Parti Kebangsaan Melayu Malaya (PKMM), Angkatan Pemuda Insaf (API), Parti Komunis Malaya (PKM), Angkatan Wanita Sedar (Awas), pergerakkan Hisbul Muslimin dan banyak persatuan atau parti politik diharamkan. Pimpinan-pimpinan parti-parti tersebut ditangkap, diseksa dan disumbat kedalam penjara.
Pada masa yang sama, parti politik atau persatuan yang "sealiran" atau lebih mesra kepada mereka seperti Umno, MCA dan MIC dibiarkan terus hidup dan menikmati hak-hak demokrasi.
Dengan menggunakan alasan-alasan yang diciptakan seperti keganasan komunis atau komunis anti agama, tindakan yang dilakukan oleh penjajah British untuk merampas hak-hak demokrasi itu di"halal"kan termasuklah oleh ahli-ahli sejarah tampatan.
Walaupun sebelum itu, pemimpin PKM, Chin Peng diberi anugerah OBE (Order of British Empira) oleh penjajah British selepas Jepun berjaya di halau dari tanah jajahan British.
British mengiktiraf sumbangan Chin Peng dan PKM pada ketika Jepun menjadi musuh bersama. Anugerah diberikan kepada pemimpin PKM itu kerana keberaniannya berperang dengan Jepun.
Selepas PKM bersama-sama dengan PKMM, API, Awas dan Hisbul Muslimin menuntut agar tanah ini merdeka dan berjuang untuk menghalau British, secara tiba-tiba mereka dianggap "jahat" dan hak demokrasi mereka dirampas.
Kemerdekaan tidak dirasai oleh semua orang
Itulah kesimpulan yang boleh diberikan mengenai keadaan di Malaysia hari ini. Kemerdekaan yang kononnya diperolehi pada tahun 1957 dahulu, tidak dimiliki oleh semua orang.
Nikmat kemerdekaan hanya dimiliki oleh mereka-mereka yang mempunyai pemikiran yang sealiran dengan pemerintah. Bagi yang tidak sealiran dengan pemerintah, hak-hak ini akan dirampas dan akan hidup dalam keadaan seperti sebelum merdeka.
Maka tidak hairanlah mengapa semakin ramai rakyat yang tidak lagi berbangga untuk mengibarkan Jalur Gemilang dirumah atau kenderaan mereka setiap kali bulan kemerdekaan.
Semangat patriotisme hilang sedikit demi sedikit oleh kerana tindakan pemerintah yang berat sebelah dan menafikan kebebasan dan hak-hak yang telah dijamin oleh Perlembagaan Persekutuan.
Malaysia yang seharusnya menjadi paying kepada semua rakyat, tidak lagi memainkan peranan sebegitu. Malaysia kini hanyalah milik parti pemerintah dan penyokong-penyokong mereka.
Yang selebihnya, terutama bagi penentang aspirasi pemerintah akan hidup dalam ketakutan seperti apa yang dirasakan oleh pejuang-pejuang kemerdekaan tulen pada satu masa dahulu.
Oleh itu menteri-menteri jangan marah jika tahun ini, tidak ramai yang mengibarkan Jalur Gemilang sempena bulan kemerdekaan. Jika keadaan ini berlaku, tepuklah dada dan tanyalah selera. Pak-pak menteri pasti akan bertemu jawapannya.

Amin Iskandar@Black.

KM Menteri Melaka makin 'kreatif' dan 'canggih'

Posted: 04 Aug 2010 06:32 PM PDT

Akhir-akhir ini saya mendapati Ketua Menteri Melaka semakin canggih dan kreatif dengan idea-ideanya menjelang tarikh pengistiharan Melaka Negeri Maju menjelang 2010.
Antara sumbangan yang paling tidak dilupakan ialah menganugerahkan gelaran Datuk kepada Shah Rukh Khan. Walaupun teruk dikiritk dan dikutuk beliau hanya memekakkan telinga kerana alasannya untuk memajukan industri hiburan Bollywood di Melaka.
Kalau tak silap lokasi kampung filem yang dibina oleh Ali Rustam di kawasan Melaka Pindah kini setaraf dengan Bollywood dan kurang sedikit dari Hollywood hasil sumbangan Shah Rukh Khan yang mendapat gelaran Datuk.
Filem lakonan Shah Rukh Khan di Melaka kerjasama dengan kerajaan negeri khabarnya telah mencapai Box office dan masuk senarai pecah panggung.
Roda Eye On Malaysia yang dibawa oleh Ali Rustam ke Melaka kini menjadi antara besi buruk yang termahal di dunia hasil kebijaksanaan beliau mentadbir dan mengurus Melaka.
Lapangan Terbang Antarabangsa Melaka yang dinaik taraf di Batu Berendam yang menelan kos lebih RM 120 juta kini pula menjadi antara lapangan terbang yang paling sibuk di dunia sebagai tempat persinggahan burung-burung dan unggas.
Sekolah Murid Mengandung pula hampir menjadi kenyataan di daerah Jasin Melaka. Antara nama yang disenarai pendek untuk menjadi pengetua khabarnya adalah bekas ketua Menteri Melaka juga.
Manakala budak-budak perempuan bawah umur di Melaka sehari dua ini melompat gembira kerana Ketua Menteri nak kahwinkan mereka secara percuma. Maka selepas ini mengeluh lah cikgu di sekolah kerana ramai anak murid ambil cuti dua bulan! Tahniah dan syabas kepada Ketua Menteri Melaka. Melaka di sini segalanya bermula, apa yang tak ada di Malaysia semua ada di Melaka!

Iban fears on Malaysia still haunts ex-Sarawak DCM

Posted: 04 Aug 2010 06:30 PM PDT

JamesWong_sarawakFORMER Sarawak Deputy Chief Minister James Wong Kim Min, 88, is still haunted by the fears that the Ibans expressed in 1962/63 over the formation of Malaysia. They had their suspicions of the Malayans and worried that Britain, the departing colonial power, would let them down.

The veteran politician first realised this when the legendary Iban Temenggong (paramount chief) Jugah repeated more than once in his native language: "Anang Malaysia sebaka tebu, manis di pohon, tawal di hujung."

(Malaysia should not be like the sugar cane, sweet at the head and getting less and less sweet towards the end.)

"His misgivings were shared by many of the other Sarawak leaders as well," said Wong in a paper to 500-odd participants at a closed door forum, "Formation of Malaysia, a Promise Re-visited and the Way Forward", in Kota Kinabalu over the weekend. The forum was a curtain-raiser to the first official celebration of Malaysia Day on Sept 16.

Wong's paper, "The Equal Partnership and the Merger Concept of the Federation of Malaysia", was read by Sarawak's Parti Keadilan Rakyat (PKR) chief Baru Bian to an appreciative audience. The former was under strict doctor's orders not to travel.

The forum was organised by the Borneo Heritage Foundation (BHF) in association with the Common Interest Group Malaysia (CigMA), an ad hoc apolitical movement dedicated to "reversing the recolonisation of Sabah and Sarawak and disenfranchisement of the people".

Now, nearly 47 years after the formation of Malaysia, Wong still can't get Jugah's prophetic words out of his head. It's like an old musical theme that keeps playing over and over again in his head.

Wong himself has bitter-sweet memories. He was accused of plotting Limbang's secession from Malaysia. He was incarcerated in 1974 under the draconian Internal Security Act (ISA). He was only released after his Sarawak National Party (Snap) agreed, albeit reluctantly, to join the ruling Barisan Nasional (BN). This was not at all the Malaysia that Wong had expected.

However, there had also been moments of regret earlier for Wong, brought about after Sabah shot down a Sarawak proposal that they federate together with Brunei. This was in the late 1950s as the people of Sarawak quietly explored the various avenues whereby they could be independent. There were dialogues unofficially on the proposal between Sabah and Sarawak for a federation in Borneo.

The Sabahans were not keen, continued Wong, since Sarawak was wrestling with an armed insurrection formented by the outlawed communist movement. The Sabahans told their counterparts in Sarawak frankly that they did not wish to get involved in helping tackle the insurrection since they did not have similar problems.

Also, Sarawak was not a rich state in the late 1950s and seemed to have low economic potential.

"Our 47th year of independence within Malaysia would be an occasion to remind ourselves as to why and how Malaysia came about," said Wong. "It is also appropriate for us to remember the saying that when one drinks the water from a stream, one must not forget the source from which the water flows."

This is particularly true of the younger generation, urged Wong, especially those in their mid-fifties and below, who were then too young when Malaysia was formed to grasp and understand the implications.

"But what all Malaysians here must know and understand is that we (Sarawak) did not enter Malaysia, we formed Malaysia together with Sabah, Singapore and Malaya," Baru read from Wong's paper to thunderous applause from the audience.

Giving personal glimpses into the formation of Malaysia, Wong recalled that he was in London in 1960 on a Commonwealth Parliamentary Association (CPA) meeting, representing Sarawak, when he was invited to the British Foreign Office for a meeting. Here, they wanted to know his views on the possible formation of a federation of Malaya, Singapore and the British territories in Borneo. He was taken aback but remembers being non-committal.

"In 1961, I was handed a telegram from Donald Stephens at Kuala Baram inviting me to Jesselton (Kota Kinabalu) for a meeting with Tunku Abdul Rahman to discuss his offer of a federation," said Wong. "It was called the Malaysia Solidarity Consultative Committee (MSCC) meeting."

Briefly, three more meetings of the MSCC followed in Kuching, Singapore and Kuala Lumpur and endorsed the idea of Malaysia. The Inter-Governmental Committee (IGC) was then formed to discuss and draft the terms and conditions of the Malaysian Constitution. It was based on the Malayan Constitution but with additional safeguards for Sarawak (and Sabah).

"Sarawak negotiators were adamant that the special autonomy reserved for Sarawak must be entrenched in the Agreement (Malaysia) as well as the Constitution," said Wong. "Otherwise, the idea of Malaysia would be a non-starter."

Even so, the job of selling Malaysia in Sarawak was a tough one. There was skepticism and doubts of sincerity over the state's long-term position in the new federation.

The rest is even more history.

But what is significant about Wong's paper is that he fails to mention the UN referendum in 1963 which found that only a third of the people in Sabah and Sarawak respectively accepted the idea of Malaysia. The rest, in both states, were equally divided between those who opposed the new federation and those who wanted independence first.

"I have often been asked, even today, by people particularly the younger generation whether I had any reservations or regrets on forming Malaysia," confessed Wong. "I am being asked whether I would have acted differently if given the choice again."

That would be the verdict of history on Wong and men of his generation. Personally, he feels that it was really a Hobson's choice for Sarawak in 1963.

The fact that the younger generation is asking Wong questions today is more than telling.

Deep in the kampungs in any part of Sabah and Sarawak, the perennial question among the younger generation is why their states took that fateful decision to help bring about the Federation of Malaysia in 1963.

That will be the question asked again this Sept 16 as the nation celebrates Malaysia Day officially for the first time in 47 years, no doubt thanks to Prime Minister Najib Abdul Razak who is flogging his 1Malaysia theme.

Four other speakers contributed their papers as well. These also went over familiar territory and history as in Wong's paper.

Briefly, Sabah opposition strongman Jeffrey Gapari Kitingan spoke on the genesis of Malaysia and the way forward.

Sabah Umno veteran Karim Ghani, a translator for the Cobbold Commission, spoke on whether Malaysia was 13 states or one federation with three components and expressed disappointment with his party.

He insisted that Malaysia was one federation and three components. He feels that this could be easily resolved by the respective state assemblies in Sabah and Sarawak.

Sabah Law Association (SLA) representative Sukumar Vanugopal gave a detailed and high technical explanation on the numerous breaches of the 20 Points in the Federal Constitution.

He attributed the breaches to both Sabah and Sarawak being under-represented in the Malaysian Parliament, a point also raised by Jeffrey.

He also warned that the Federal Constitution was being tampered with because of the rejection of the basic structure doctrine by the courts. The Federal Constitution has been amended over 600 times within 50 years compared with the US Constitution which has seen only 27 amendments in the last 200 years, chipped in lawyer Nilakrisna James from the floor.

Former State Secretary Simon Sipaun gave his personal views and observations on the formation of Malaysia which he witnessed as a young man of 25 years. Sipaun, along with former federal deputy minister Kalakau Untol, also moderated questions and brief presentations from the floor and summed up the speakers in his closing remarks.

Govt mulls minimum wage scheme

Posted: 04 Aug 2010 06:30 PM PDT

By Patrick Lee

PUTRAJAYA: The government has finally announced its interest in coming up with a national minimum wage scheme. "The government has to address the fact that our wages have not increased over the years," Human Resources Minister S Subramaniam said after officiating at a nationwide mininum wage workshop at the Putrajaya International Convention Centre here today. The event is sponsored by his ministry.

He told FMT that the minimum wage would be applicable to "all sectors".

However, he said the government has not decided yet on what constitutes a minimum wage. "The Federation of Malaysian Manufacturers says it should be RM700, while the Malaysian Trade Union Congress quotes RM900."

He added that the ministry would hold discussions with "stakeholders" before coming up with an appropriate figure.

Subramaniam also said that existing laws would have to be amended and a National Minimum Wage Council set up to implement the scheme.

He also quoted World Bank statistics which revealed that although Malaysia's cost of living had increased by 10% to 15% in the last 15 years, average wages have only been raised by 2.6%.

He said that 34% of Malaysians earned less than RM700 a month, putting them below the government-determined poverty line of RM720.

"We are creating poverty by not doing anything at all. As a result, we have low-income groups who are suffering from stress."

Cheap, foreign labour

Subramaniam also said one of the reasons for the stagnant wage growth is the country's reliance on cheap, foreign labour.
The minister also claimed that there were 3.6 million foreign workers in the country today.

When asked if Malaysia was looking to cut its dependency on foreign labour, Subramaniam said, "Of course. We plan on reducing the number to 1.5 million by 2015."

"However, there will not be an immediate drastic reduction... "

Subramaniam also said if Malaysia wanted to be seen as a high-income economy, it would have to veer away from a labour-intensive model.

He told FMT that certain quarters in the country had opposed the minimum wage scheme because they believed it would have a negative impact on productivity.

Nevertheless, the minister appeared to lean towards a minimum wage. "The government wants to increase wages," he said. However, he cautioned against making a hasty move.

"This is a big (policy) decision. Once we do this, we can never go back. Hence, we are looking for the best solution."

Subramaniam admitted that Malaysia was losing workers to countries such as Singapore because of its low wages. "There are 350,000 Malaysians working in Singapore," he said, adding that Singaporean companies paid their workers more than their Malaysian counterparts.

He said workers from Sabah and Sarawak should also be covered in any minimum wage proposal. He added that many have left their homes to work in both the peninsula and Singapore.

Bad arithmetic in Umno’s politics of fear

Posted: 04 Aug 2010 06:29 PM PDT

By Zefry Dahalan


 It is no secret that Umno is on a mission to preserve itself by instilling in Malays a fear of Chinese domination.
Its leaders and spokesmen like to tell the Malays that Umno's fall would mean the loss of Malay rights and supremacy, which is an oblique way of saying that a vote for the opposition is a vote to hand over power to the Chinese.

They deliver this message not only in political speeches and writings, but also at gatherings of public servants. Many who have attended Biro Tatanegara courses report that the training often places heavy emphasis on the alleged Chinese threat.

Among the most hysterical of the spokesmen mentioned above are the spin doctors who dish out their stuff through the mainstream media, which are all directly or indirectly controlled by Barisan Nasional.

In many of the spins, it is implied that Pakatan Rakyat is synonymous with DAP and that if the opposition coalition wins the next election, Malaysians may get a Chinese prime minister.

It is hard to say whether these Malay rights champions are really that poor in elementary arithmetic or whether they think their listeners or readers cannot count. In the last election, DAP contested only 47 seats and two of its candidates were Malays. In the next election, it is doubtful that it will field enough candidates to make it the biggest party in Parliament even if all those candidates win.

Another politics-of-fear strategy consists in calling for a union between Umno and PAS. The tacit message is that the Malays must unite under one political force to safeguard their interests against the non-Malays and infidels. Under this strategy, PAS is often portrayed as naive for staying on as a partner of Pakatan, which, so the argument goes, is controlled by DAP.

Contrary to the impression one gets from Umno broadcasts and writings, not everyone in that party is a simpleton. Indeed, there are some intelligent and well-educated people in its leadership. So Umno knows very well that even if Pakatan wins all the parliamentary seats, there is no way that any Chinese-based party will dominate the government.

But the idea, of course, is to create a little confusion and a lot of fear among the Malays, especially rural Malays. Unfortunately, this spin is having its desired effect on a surprisingly large number of Malays, including urban Malays.

Misleading spin

A simple study of the candidates' list in the 2008 election will show how misleading the spin is. If Umno had won 100% of the seats it contested, the number of Malay MPs would be 103. However, if Pakatan had won 100%, there would be 116 Malay Mps.

The PAS leaders who are favourable to the unity talks should realise that if they cooperate with Umno, they may receive support from some pro-Umno voters but will lose much of the votes traditionally given to PAS.

Furthermore, 60% of PAS leaders are against any form of cooperation with Umno. They are with the party's spiritual head, Nik Abdul Aziz Nik Mat, who is regarded as a godfather by the majority of PAS supporters.

By remaining with Pakatan, PAS is assured not only of a large block of Malay support, but some Chinese and Indian support as well.

Meanwhile, Malay voters must realise that it will not be the end of the world for their race even if Umno is vanquished in the next election. PAS and PKR and even some DAP candidates are there to maintain the Malay power base.

Uganda, Malaysia’s ‘twin city’

Posted: 04 Aug 2010 06:23 PM PDT

Sedition is the stirring up of rebellion against the government in power. Sedition is a term of law which refers to overt conduct, such as speech and organisation, that is deemed by the legal authority as tending toward insurrection against the established order. Sedition often includes subversion of a constitution and incitement of discontent (or resistance) to lawful authority.


Raja Petra Kamarudin
Ugandan online editor accused of sedition
Police accused the online editor of The Ugandan Record, Timothy Kalyegira, of sedition Tuesday and searched his house today, Kalyegira told the Committee to Protect Journalists. The Media Offences Department commissioner of police, Simon Kuteesa, interrogated Kalyegira about two online articles that speculated as to whether the Ugandan government were involved in the July 11 bomb attacks in Kampala.
Summoned on Monday, Kalyegira has reported to the police daily since and said he accompanied them while they searched his home today. Police confiscated his laptop, modem, passport, notes, and mobile phone. He was told to return to the Kiro Road Police Station in Bukoto, a suburb of the capital, Kampala, on Friday, he said.
The police Media Offence Department, which is part of the Criminal Investigations Department, have accused Kalyegira of violating the colonial-era penal code by publishing seditious material. Defense lawyer Ladisleus Rwakafuuzi told CPJ the police cannot legally charge Kalyegira under this law since it does not take into consideration online publications. "This law is not up-to-date," Rwakafuuzi said. "They have no legal mandate for this since The Ugandan Record is not a newspaper."
According to the Ugandan Human Rights Network of Journalists, more than a dozen Ugandan journalists are currently being prosecuted under the sedition law. Kalyegira is the first online journalist accused of sedition in Uganda, according to the daily Monitor. In 2005, former CPJ International Press Freedom Award winner Andrew Mwenda, managing editor of bimonthly news magazine The Independent, challenged the constitutionality of the sedition law. The case is still pending.
"Regardless of the nature of the article, sedition charges are never justified," said CPJ East Africa Consultant Tom Rhodes. "We call on the authorities to return Timothy Kalyegira's equipment."
The Uganda Record is one of the few Ugandan media outlets that questioned whether the July 11 bomb blasts were instigated by Somali insurgent group Al-Shabaab, Kalyegira told CPJ. The site published an article on July 12, "Who set off the Uganda Bombs?" and another July 16, "Why is Rwanda not condemning Al-Shabab?" that says: "Rwandan intelligence officers that Uganda Record sources have spoken to seem to believe that the bombings were by Ugandan intelligence." The article provided no evidence for the allegations.
Al-Shabaab claimed responsibility for two July 11 bomb blasts in Kampala that left an estimated 76 people dead. An Al-Shabaab spokesman said it was retribution for Uganda's participation in the African Union peacekeeping forces based in Somalia's capital, Mogadishu. -- Committee to Protect Journalists, 4 August 2010
************************************************
Raja Petra Charged With Sedition
In a dramatic turn of events, controversial Malaysia Today news editor Raja Petra Kamarudin was Tuesday (6 May) charged with sedition at the Petaling Jaya Sessions Court over his article which implicated Deputy Prime Minister Najib Razak and his wife, Rosmah, in the murder of a young Mongolian woman.
"I knew it was coming," RPK , as he is popularly known in blogsphere, told reporters, looking as if relieved that the death knell finally came.
Raja Petra claimed trial to the charge. He was charged under Section 4(1)(c) of the Sedition Act for publishing a allegedly seditious article on April 25 on his Malaysia Today portal.
Hearing has been fixed from 6 to 10 Oct and Raja Petra was granted a bail of RM5,000, but in his trademark defiance, he refused bail, deciding instead to remain in custody until the hearing date. His wife, lawyers and friends tried persuading him to post bail but to no avail.
If found guilty, Raja Petra could be jailed for a maximum of three years and/or face a fine of up to RM5,000.
The charge sheet highlighted nine paragraphs of the article which was titled "Let's send the Altantuya murderers to hell" as seditious.
Deputy Public Prosecutor Nordin Hassan is prosecuting while Raja Petra was represented by a team of six lawyers led by Karpal Singh.
Rumours have been making the rounds of his impending arrest ever since he penned an article "Let's send the Altantuya murderers to hell" which alluded to Deputy Prime Minister Najib Abdul Razak and his wife in the killing of a young Mongolian woman.
RPK was arrested following publication of the article on his immensely popular website but was let off after he refused to cooperate.
But since Monday (5 May), text messages have been furiously flying around that RPK was to be arrested Tuesday and charged with sedition.
Late Monday the popular webmaster was ordered to surrender at the Jalan Duta court complex at 9.30am this morning to face a sedition charge. He appeared there in his usual yellow T-shirt and while waiting to be charged at the Kuala Lumpur Magistrate's Court, he received a telephone call from the police at about 10.20am asking him to go to the Petaling Jaya Sessions Court instead.
Raja Petra said that he was a victim of political persecution.
"I knew this was coming. They are going to find ways and excuses to charge me but these are stupid excuses," he said.
"Once they charge me, we will show that there is no evidence against me," he added.
He said an Umno leader from Petaling Jaya (Utara) had said about three weeks ago that "they should find ways to arrest me".
Present at the court were DAP leaders Lim Kit Siang and Ronnie Liu as well as Lembah Pantai MP Nurul Izzah Anwar and her mother, Wan Azizah, PKR president as well as PKR vice president MP Tian Chua.
Last Friday, Raja Petra was called in by the police to have his statement recorded over an Internet posting two weeks ago pertaining to the murder case of Altantuya Shaariibuu, a Mongolian national.
On 25 Apr, Raja Petra posted the article titled 'Let's send the Altantuya murderers to hell' on his blog, Malaysia Today. The posting implicated Najib and his wife Rosmah Mansor in the high-profile case.
Najib subsequently issued a denial through his press secretary Tengku Sariffuddin Tengku Ahmad, whereas Rosmah has also denied the allegations against her. The Altantunya murder trial is currently ongoing at the Shah Alam. -- MySinchew, 6 May 2008

Politik Baru Pakatan Rakyat

Posted: 04 Aug 2010 06:15 PM PDT

http://buletinonline.net/images/stories/berita30/politiklamabn.gifPolitik Baru Pakatan Rakyat bukan menentukan siapa yang akan diangkat menjadi pemimpin, tetapi ia suatu politik yang mempunyai agenda tersendiri yang telah dipersetujui bersama, iaitu menumbangkan BN dalam pilihanraya umum akan datang.

Tindakan pemimpin BN yang turut menamakan dan menonjolkan tokoh-tokoh tertentu dalam Pakatan Rakyat dengan tujuan 'memecah belahkan' pemuafakatan Pakatan Rakyat adalah permainan 'Politik Lama'.
Umno, MCA dan kerajaan Barisan Nasional sengaja memainkan sentimen perkauman bagi menakut-nakutkan rakyat di negara ini.

Adu domba BN telah lama diamalkan, antaranya, MCA cuba menakutkan rakyat terhadap PAS agar orang Cina tidak memberi sokongan kepada Pakatan Rakyat.

Umno pula sering mengulang-ngulang kenyataan supaya orang Melayu berhati-hati, kerana nanti orang Melayu akan hilang PM dan Cina pula jadi PM, merupakan taktik BN cuba mengelirukan rakyat

Rakyat kini ramai yang telah sedar dan tidak akan 'terpesong' dengan akibat propaganda 'murahan' Umno-BN berunsur perkauman.

Pakatan Rakyat telah memberi jaminan, dengan persetujuan parti-parti bergabung, menandatangani dasar-dasar yang sama, yang akan berlaku adil terhadap semua bangsa, merupakan satu pakatan politik yang bersih dan ikhlas.

Antara pemimpin BN yang 'gatal' mulut menamakan Perdana Menteri Pakatan Rakyat, sekiranya diberi mandat memerintah Malaysia ialah Presiden MCA Chua Soi Lek.

Chua mendakwa Dato' Seri Anwar Ibrahim tidak akan dipilih sebagai Perdana Menteri jika Pakatan Rakyat menang Pilihan Raya Umum (PRU) ke 13, akan datang.

Kenyataan Chua menunjukkan kebanyakkan pemimpin Barisan Nasional (BN) tidak faham, muafakat Pakatan Rakyat.

Perjuangan Pakatan Rakyat bukan bagi menentukan siapa yang bakal menjadi Perdana Menteri, Menteri-menteri serta wakil rakyat.

Justeru itu, pemimpin Pakatan Rakyat yang terdiri dari PAS, DAP dan PKR harus fokus kepada kerja masing-masing kerana senario politik kini menunjukkan rakyat mempercayai pakatan 'politik baru ini.

Pakatan Rakyat boleh bersatu serta menjanjikan sesuatu yang lebih baik dan telus.

5 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Ηello Τhеrе. Ӏ fоund yοur
blog using mѕn. Thiѕ is a reallу ωell written
агticle. I'll make sure to bookmark it and come back to read more of your useful information. Thanks for the post. I'll certaіnly retuгn.



Mу wеbѕite :: payday loans no credit check

Tanpa Nama berkata...

I waѕ recommenԁed thiѕ blοg bу my cousin.
I'm not sure whether this post is written by him as no one else know such detailed about my problem. You're wondеrful!
Thanks!

Take a look at my site - personal loan

Tanpa Nama berkata...

Ι'm impressed, I have to admit. Seldom do I encounter a blog that'ѕ both
еqually educatiνe and еngaging, and without
a dοubt, you have hit the nail οn
the head. The issue is somethіng toо fеw men and women are speaking intelligеntly about.
Νow i'm very happy that I found this during my hunt for something regarding this.

Here is my website :: Payday Loans

Tanpa Nama berkata...

Hi there, I ԁiѕcоvered your ωebsite viа Google аt the sаme tіme as searсhing for a comparable tορіc, your web ѕite got here up, іt seems
to be great. I havе bookmaгκed it in mу google booκmarkѕ.

ӏ'm no longer certain the place you'гe getting уοuг info, hοwever
good topіc. I needs to spend ѕome
time studуing morе or understanding more. Τhank
уou foг wonԁeгful info I useԁ tо be lookіng for thіs іnformation fοr my mission.


My weblog Same Day Payday Loans

Tanpa Nama berkata...

Dο yοu mind if Ӏ quote a few of your pоsts as long as Ӏ prοѵіde credit and ѕοuгсes back tο уоuг blog?
Μy blog is in the exаct same niсhе as yourѕ and my
useгs would genuinely benеfit frοm а lot of the іnfoгmation yоu ρroviԁe
here. Please let me κnow if thiѕ okаy
ωith you. Regаrds!

Hеre іs mу blоg: payday loans