Khamis, 10 Jun 2010

Briged Al-Akhdor LR2

Briged Al-Akhdor LR2


Keraguan terus selubungi agenda reformasi Najib

Posted: 10 Jun 2010 05:28 AM PDT


Perdana Menteri Najib Razak hari ini mengumumkan rancangan lima tahun untuk memotong subsidi dan mempercepat pelaburan tetapi menggariskan tidak banyak langkah untuk meningkatkan daya saing, dan ini memperkuatkan lagi keraguan tentang agenda reformasinya.

Dalam rancangannya itu, Najib berkata kerajaan akan mengurangkan defisit fiskal dan mengurangkan subsidi secara berperingkat-peringkat, sementara mensasarkan purata 6 peratus pertumbuhan ekonomi tahunan.

Ketika membentangkan Rancangan Malaysia ke-10 di Dewan Rakyat hari ini, perdana menteri berkata, rancangan tersebut sangat penting untuk menjayakan cita-cita menjadikan Malaysia sebuah negara membangun sepenuhnya pada 2020.

Menurutnya, sasaran untuk mencapai 6 peratus pertumbuhan, memerlukan satu lompatan besar dalam pelaburan, terutama pelaburan yang lebih pesat di sektor swasta.

Najib memberi beberapa petunjuk tentang bagaimana kerajaan akan menarik lebih banyak pelaburan di samping rancangan untuknya menjadi rakan kongsi syarikat swasta dalam projek berimpak tinggi bernilai RM63 bilion, yang termasuk pembinaan lebuh raya, sebuah wilayah kewangan baru di ibunegara serta loji penjanaan elektrik dari arang batu.

Malaysia memerlukan purata RM115 bilion pelaburan swasta setiap tahun untuk mencapai sasaran pertumbuhan pelaburan sebanyak 12.8 peratus setahun, demikian menurut RMK10. Pelaburan hanya tumbuh purata 2 peratus antara 2006-2010.

Kerajaan akan mengurangkan perbelanjaan pemberian subsidi kepada RM15.7 bilion pada 2015 daripada RM18.3 bilion tahun ini, menurut RMK10.

Tetapi RMK10 mengelakkan isu-isu berduri seperti membubarkan dasar berasaskan kaum yang memberi keistimewaan kepada orang Melayu sejak empat dekad lalu - suatu perubahan, yang mengikut para penganalisis, sangat penting untuk Malaysia bersaing dengan ekonomi lain.

Pengarah Apco tak jadi beri keterangan

Posted: 09 Jun 2010 05:28 PM PDT




Jawatankuasa hak dan kebebasan, Parlimen yang dijadualkan mendengar keterangan daripada Pengarah Serantau, Apco Worldwide, Brad Staples, hari ini tidak menjadi kenyataan.

Ia berikutaNONEn keputusan untuk menangguhkan mesyuarat hari ini. Keputusan itu memeranjatkan seorang lagi saksi yang dipanggil memberi keterangan hari ini - Menteri Di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Nazri Abdul Aziz.

"Mereka (jawatankuasa itu) sedang membincangkan sesuatu...Saya tidak tahu apa yang dibincangkan itu," katanya selepas menunggu kira-kira 90 minit untuk dipanggil.

"Saya tunggu tetapi tidak dipanggil bagi memberi keterangan. Saya kemudiannya dimaklumkan oleh setiausaha Dewan Rakyat bahawa mesyuarat ditangguhkan sehingga diberitahu kelak."

Staples juga dilaporkan kecewa kerana prosiding berkenaan ditangguhkan.

"Kami ingin tahu bila sesi pendengaran ini akan diadakan," katanya kepada Bernama.

Pada mesyuarat jawatankuasa ini, Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim akan diminta mengemukakan bukti-buktinya yang mengaitkan 1Malaysia dengan konsep One Israel.

NONEBeliau yang juga ketua umum PKR sebelum ini berkata Apco Worldwide adalah firma yang bertanggungjawab mencetuskan kedua-dua idea 1Malaysia dan One Israel.

Berikutan itu, pada 22 April lalu, Dewan Rakyat memutuskan melalui undian suara untuk merujuk Anwar kepada jawatankuasa tersebut.

Selain Karpal Singh dan R Sivarasa yang mewakili Pakatan Rakyat, anggota parlimen lain yang menganggotai jawatankuasa itu ialah Timbalan Yang Dipertua Dewan Rakyat Datuk Ronald Kiandee, Datuk Seri Fong Chan Onn (BN-Alor Gajah), Datuk Razali Ibrahim (BN-Muar) dan Nancy Shukri (BN-Batang Sadong).

Ia dipengerusi oleh Tan Sri Pandikar Amin Mulia, yang juga Yang Dipertua Dewan Rakyat.


Read more: http://biaqpila.blogspot.com/#ixzz0qPCVraj0

Tiada ulasan: