Isnin, 9 Januari 2017

Blog-list Malaysia

Blog-list Malaysia


Fitnah Anwar: Peguam Dan NST Mohon Maaf

Posted: 09 Jan 2017 01:20 AM PST



Peguam Ranjit Singh Mahinder Singh dan New Straits Times memohon maaf kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim susulan penyiaran dua artikel di akhbar itu beberapa tahun lalu.

Tulisan-tulisan itu dikatakan mengaitkan bekas ketua pembangkang itu dengan kegiatan pengubahan wang haram.

Defendan-defendan juga memohon maaf kepada mendiang pemimpin DAP Karpal Singh yang didakwa menerima RM50 juta daripada Anwar untuk mempengaruhi hakim-hakim.

Pasukan Ranjit diketuai beliau sendiri dan dianggotai oleh Teoh Guat Cheng dan Kenail Singh. NST pula diwakili oleh M Reza Hassan, Ellia Zuraina Mat Zin dan Umni Farhana Mohd Nasir.

Diketuai Sangeet Kaur Deo, pasukan Anwar pula dianggotai Ramkarpal Singh dan Yusmadi Yusof.

Persetujuan direkodkan di hadapan Hakim Rosilah Yop.

Sebelum itu berlangsung rundingan dua jam dalam kamar antara kedua-dua pihak.

Ogos lalu, Anwar memfailkan saman RM70 juta terhadap Ranjit, NST dan dua pemberitanya susulan artikel pada 6 Ogos 2013 dan 3 Februari 2014.


Polis Australia Pula Sertai Siasatan 1MDB

Posted: 08 Jan 2017 11:33 PM PST


Polis Persekutuan Australia (AFP) sedang menyiasat sama ada dana yang diselewengkan dari 1MDB mempunyai kaitan dengan negara itu.

Menurut The Australian, polis sedang menilai sama ada mana-mana rakyat, pemastautin atau firma Australia melanggar undang-undang negara itu.

"AFP sedang membantu rakan polis luar negara dalam siasatan mereka. Memandangkan perkara ini masih diteliti, maka tidak sesuai untuk mengulas lanjut," kata jurucakapnya kepada akhbar itu.

Menurut laporan itu, AFP sedang membantu sama ada pihak berkuasa di Switzerland, Amerika atau Singapura dalam siasatan mereka berhubung dakwaan penyelewengan dana daripada 1MDB.

Berita mengenai peranan Australia dalam siasatan 1MDB timbul hanya seminggu selepas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak meninggalkan negara itu selepas beliau dan keluarganya bercuti di sana.

Sebelum ini, Suruhanjaya Sekuriti dan Pelaburan Australia (Asic) membubarkan syarikat, Avestra Asset Management, yang dituduh mengendalikan wang yang berasal daripada 1MDB.

Avestra dikatakan mempunyai hubungan dengan entiti yang didaftrakan di Kepulauan Cayman iaitu Bridge Global Absolute Returns Fund SPC.

- malaysiakini


Melayu Kampung Tetap Setia Kepada BN Pada PRU14

Posted: 08 Jan 2017 03:22 PM PST



Tsunami Melayu dijangka tidak berlaku pada PRU14 kerana pola pengundi masyarakat itu dilihat tidak akan mengalami banyak perubahan.

Dekan Kolej Undang-undang, Kerajaan dan Pengajian Antarabangsa Universiti Utara Malaysia (UUM), Prof Madya Dr Ahmad Marthada Mohamed berkata, buat masa ini hanya pengundi Melayu bandar dilihat berubah angin dan lebih cenderung beri sokongan kepada pembangkang.

Namun katanya, bagi masyarakat Melayu di luar bandar seperti di Kelantan, Terengganu dan Kedah, pola sokongan mereka kepada kerajaan tetap sama.

"Jadi saya tidak bersetuju akan berlaku tsunami Melayu kerana perbezaannya tidak banyak berubah," katanya, semalam.

Sebelum ini, Ahli Parlimen Kluang, Liew Chin Tong meramalkan 'tsunami Melayu' bakal berlaku seperti dilakukan pengundi Cina dalam dua PRU lalu.

Menyentuh perubahan sokongan masyarakat Melayu bandar kepada pembangkang, Ahmad Marthada berkata, ia disebabkan mereka tidak terlalu bergantung kepada kerajaan seperti masyarakat Melayu luar bandar.

"Masyarakat Melayu luar bandar masih mengharapkan bantuan kerajaan. Kerajaan menyediakan banyak bantuan kepada mereka seperti subsidi kepada pesawah, petani dan sebagainya," katanya.

Selain itu katanya, pengundi Melayu di bandar juga turut didedahkan dengan banyak maklumat, bukan sahaja melalui media arus perdana, malah menerusi media sosial dan lain-lain lagi.

Sementara itu, penganalisis politik, Prof Madya Datuk Dr Samsul Adabi Mamat pula berpendapat, tsunami satu perkara di luar jangkaan.

Katanya, pemerhati politik belum dapat melihat perkara itu kerana ia akan berlaku secara tiba-tiba.

Menurutnya, tsunami politik akan berlaku bergantung kepada situasi semasa yang memungkinkan peningkatan pengundi atas pagar.

- Sinar Harian



Nazri Sifatkan Mahathir Gila

Posted: 08 Jan 2017 04:23 AM PST


Menteri Pelancongan dan Kebudayaan, Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz menyifatkan Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai "gila" apabila mendakwa tanah yang dijual kepada orang asing akhirnya akan menjadikan Malaysia negara asing.

"Dia gila. Kita jual tanah kepada kedutaan untuk buat bangunan kedutaan. Syarikat luar untuk membina projek mereka, ini bukan satu kesalahan.

"Sedangkan sebelum ini banyak juga tanah telah dijual ketika zaman Tun Mahathir lagi. Kenapa dia tidak fikir pasal itu masa dia jual tanah," soal Nazri.

Nazri berkata demikian selepas hadir pada acara gemilang persembahan gendang 24 perayaan bagi mencipta rekod Malaysia Book of Records di Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) Tsun Jin, Kuala Lumpur hari ini.

Mahathir di blognya sebelum ini mendakwa Datuk Seri Najib Razak memberi takrif baru kepada pelaburan langsung asing (FDI).

Katanya, strategi perdana menteri menarik FDI melalui penjualan tanah sama sepertimenjual Singapura kepada Bristish pada zaman negara dijajah.

Beliau memberikan contoh projek Forest City di Johor yang dibangunkan syarikat berpangkalan di China yang didakwanya akan didiami 700,000 orang dari China.

"Apabila kita menjual Singapura kepada British, kita mesti tahu Singapura dengan segala kekayaan dan pembangunannya menjadi negara asing," kata Mahathir menerusi blognya.

Mengulas lanjut, Nazri yang juga anggota Majlis Tertinggi Umno mempersoalkan bagaimana mungkin tanah di negara ini akan terjual kepada negara asing.

"Saya nak tanya Dr Mahathir kalau kita jual tanah sebanyak satu ekar kepada orang luar, lepas tu kita potong-potong tanah itu dan bawa ke China.

"Di Johor, kalau seekar kita potong-potong kemudian kita boleh ke hantar kepada negara China?," Soal Nazri.

Justeru Nazri yang juga anggota Parlimen Padang Rengas mahu semua pihak lagi melayan Mahathir yang semakin hari dilihat 'semakin mengarut'.

"Jadi apa yang dicakap ni? Dia makin lama makin mengarut. Dia nak cipta masalah. Kita nak negara bergerak maju. Kita nak maju.

"Saya minta rakyat Malaysia jangan layan orang tua ini," tambah Nazri.

Tiada ulasan: