Selasa, 10 Januari 2017

Blog-list Malaysia

Blog-list Malaysia


Anwar rindu nasi kandar dan pasembor

Posted: 09 Jan 2017 05:48 AM PST



Walaupun masa yang singkat di Mahkamah Tinggi Pulau Pinang hari ini, Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim sempat bermesra bersama penyokongnya di galeri awam.

"Saya rindukan Pulau Pinang terutama nasi kandar dan pasembor," katanya kepada orang ramai yang berkumpul di Bilik Mahkamah 4.

Isterinya Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail dan anak perempuannya Nurul Izzah turut hadir di mahkamah.

Wartawan diberi amaran agar tidak bertanya soalan selain kes mahkamah, tetapi Anwar menjawab "Teruskan, tanya. Tak ada undang-undang mengenai bertanya soalan,".

"Namun saya tak dapat jamin apa yang berlaku pada kamu kemudian lepas tanya soalan," katanya secara berseloroh.

Anwar tetap kelihatan bersemangat dengan memakai sut hitam dan kemeja putih tetapi kelihatan kurus.

"Lihat berapa banyak berat badan saya telah hilang," katanya berseloroh sambil menunjuk ke arah perutnya.

'Agenda yang penting'

Ditanya mengenai kaji selidik baru-baru ini yang menunjukkan responden lebih memihak kepada Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai perdana menteri, Anwar seolah-olah tidak merasa terganggu.

"Orang tak penting tapi agenda..agenda reformasi, demokrasi, keadilan dan kebebasan badan kehakiman, itu adalah apa yang paling penting, bukan siapa yang jadi PM," katanya.

Anwar ditemui sebelum Hakim Mahkamah Tinggi Pulau Pinang Rosilah Yop memasuki bilik mahkamah di mana peguam Ranjit Singh Mahinder Singh membaca permohonan maaf kepada bekas ketua pembangkang itu berhubung artikel yang diterbitkan The New Straits Times pada 2013.

Anwar menyaman Ranjit, NST dan dua wartawannya kerana dua artikel yang mendakwa beliau seorang ahli politik yang tidak jujur dan dikatakan terlibat dalam pengubahan wang haram.

Beliau juga mendakwa artikel itu menuduhnya membayar mendiang Karpal Singh sebanyak RM50 juta bagi mempengaruhi hakim.

- mkini


Tiada ulasan: