Rabu, 4 Januari 2017

"BERANI KERANA BENAR!"

"BERANI KERANA BENAR!"


2017 dan jangkaan kos hidup terus meningkat

Posted: 04 Jan 2017 05:25 AM PST

Oleh Abdullah Ameer Izer     

Tahun baru 2017 memulakan minggu pertamanya dengan jangkaan kos sara hidup akan terus meningkat, menurut Gabungan Persatuan Pengguna Malaysia (FOMCA).

Rakyat Malaysia amnya dan golongan muda khasnya yang paling terkesan dengan keadaan semasa ini.
Firma Penyelidikan Nomura Research menjangkakan kadar inflasi Malaysia bakal melonjak setinggi 2.8 peratus berbanding peningkatan purata 2.1 peratus pada 10 bulan pertama 2016.

Ringgit Malaysia yang lemah serta harga makanan yang semakin mahal menyebabkan perbelanjaan pengguna akan berkurangan ekoran barang diimport menjadi lebih mahal, sekali gus menaikkan inflasi.

Tidak dapat dinafikan ia didorong terutamanya daripada kesan asas harga bahan api.
Ahli ekonomi UOB Malaysia menjangkakan nilai ringgit akan berlegar-legar pada paras RM4.50 bagi setiap dolar Amerika Syarikat pada tahun 2017.

Public Invest Research pula dalam nota strategi pada 16 Disember tahun lalu berkata, ringgit mampu pulih secara purata antara RM4.10 dan RM4.15 berbanding dolar pada tahun 2017.
Lebih memburukkan keadaan, Persekutuan Majikan Malaysia (MEF) menjangkakan jumlah pekerja yang akan diberhentikan pada tahun ini akan terus meningkat antara 45,000 orang hingga 50,000 orang.

Ini terutamanya dalam sektor kewangan, insurans, pembuatan dan pembinaan kerana kadar permintaan yang merosot.

Kadar kenaikan gaji di kebanyakan syarikat juga dijangka menurun. Kadar kenaikan gaji bagi bukan eksekutif hanya sebanyak 5.43 peratus berbanding 5.51 peratus pada 2016.

Bagi gaji eksekutif pula, kadar kenaikan sebanyak 5.55 peratus pada 2016 dijangka menurun kepada 5.3 peratus sahaja pada tahun ini.
Menurut seorang profesor madya Universiti Sains Malaysia (USM) dalam kajiannya, golongan berpendapatan sederhana secara amnya 40 peratus lebih miskin berbanding keadaan mereka pada tahun 2015.

Penarikan balik subsidi minyak dan gula, kejatuhan nilai ringgit antara faktor yang mengganggu tindak balas rantai bagi golongan kelas pertengahan ini.
Berdasarkan fakta di atas, tidak dapat dinafikan golongan yang paling terjejas pastinya golongan muda.

Tiada ulasan: