Selasa, 10 Januari 2017

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


Pelaburan Tipu : Program Islamic Hotel di Mekah dan Madinah

Posted: 10 Jan 2017 03:48 AM PST


JOHOR BAHRU: Sepasang suami isteri mengaku tidak bersalah di Mahkamah Majistret di sini hari ini atas dakwaan penipuan pelaburan program Islamic Hotel di Mekah dan Madinah, 2 tahun lalu.

 Sheikh Saidey Nor Sheikh Abdul Rahman, 43, manakala isterinya Sofia Affendi, 42, masing-masing didakwa dengan 2 pertuduhan, yang dibacakan di hadapan Majistret Mohd Azlan Shah Mohd Allias.

 Sheikh Saidey didakwa melakukan kesalahan menipu dan memperdaya seorang ahli perniagaan, Raja Farhana Raja Ali, 36, dengan menawarkan pelaburan pajak bilik hotel di Mekah dan Madinah, yang mana mangsa kemudiannya menyerahkan sekeping cek bernilai RM314,535.

 Untuk pertuduhan kedua, tertuduh juga didakwa melakukan kesalahan yang sama sehingga mangsa menyerahkan wang berjumlah RM282,616.73 kepada tertuduh.

Sheikh Saidey didakwa melakukan 2 kesalahan itu di Restoran Remaja Bandar Baru Uda, Jalan Tampoi, pada April 2015 antara 8.30 hingga 11 malam.

 Bagi kedua-dua pertuduhan, tertuduh didakwa mengikut Seksyen 420 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara tidak kurang setahun dan maksimum 10 tahun berserta sebatan dan denda.

 Manakala, Sofia juga dituduh bersubahat dengan suaminya atas 2 pertuduhan untuk memperdaya Raja Farhana berhubung program itu di lokasi dan waktu sama.

 Dia dituduh mengikut Seksyen 109 Kanun Keseksaan yang dibaca bersama-sama Seksyen 420 Kanun Keseksaan di mahkamah sama. Azlan Shah kemudiannya menetapkan wang jaminan RM90,000 untuk setiap tertuduh dengan seorang penjamin dan diarahkan menyerahkan pasport kepada mahkamah.

 Kes dikendalikan Timbalan Pendakwa Raya Muhammad Mohd Nasir manakala tertuduh tidak diwakili peguam. Mahkamah menetapkan 7 Februari untuk sebutan semula kes. ~ sumber

Nota : Sila baca mengenai penipuan Skim Islamic Hotel oleh Dato Syeikh Saidey Nor .

Kenapa Faiz Subri berucap dalam Bahasa Inggeris?

Posted: 09 Jan 2017 10:25 PM PST


  Anugerah berprestij gol terbaik Puskas 2017 menjadi hak Mohd Faiz Subri, telah disampaikan oleh Bintang Lagenda Bola Sepak Brazil, Ronaldo.

 Ketika Faiz mahu menyampaikan ucapan terima kasihnya, dia terus terdiam agak lama, sambil semua mata tertumpu kepadanya yang masih mencari-cari teks ucapan dalam handphone di tangannya, jarinya terus menguis-nguis ....

 Hadirin pakat ketawa melihat gelagat Faiz yang menggeleng kepala menunjukkan rasa kesal terhadap apa yang berlaku...Mujurlah Faiz tidak memakai pakaian baju Melayu... Kalau tidak sudah tentu gelabah Faiz bertambah terketar-ketar dengan cuaca bawah tahap beku, -5 darjah Celsius.

 Saya tidak mahu komen sangat mengenai english Faiz, dia baca dari teks pun tidak betul...Mereka yang mendengarnya pun tak faham sekepeng pun! Kesian tengok dia bila diketawakan begitu rupa.

   Faiz mendapat anugerah berprestij itu pun adalah kerana  kakinya yang bijak menutur bahasa bola di atas padang, bukan kerana kepetahannya berucap dalam English.

 Namun timbul persoalan, kenapa Faiz mesti berucap in English? Kenapa tidak menggunakan bahasa Melayu supaya nampak lebih bersahaja?

 Cristiano Ronaldo yang menerima anugerah pemain lelaki terbaik FIFA 2016 di majlis yang sama sebelumnya, telah berucap menggunakan bahasa portugal dan dialihbahasa oleh pengacara majlis.

Dilaporkan Faiz Subri pada mulanya akan memakai baju Melayu.

Tetapi setibanya disana, dikatakan tak jadi sebab cuaca terlalu sejuk!

 Memakai pakaian rasmi baju sut, seperti ditetapkan oleh penganjur anugerah Puskas, lebih sesuai dengan cuaca bawah tahap beku, -5 darjah Celsius. 

 Mengapa tidak diambil kesempatan berucap dengan bahasa Melayu untuk menunjukan budaya Melayu sebagai galang gantinya?

 Persatuan Bolasepak Malaysia (FAM) telah meminta dan mendapat izin Fifa untuk Faiz memakai baju kebangsaan pada majlis itu. Kenapa FAM tidak mohon mendapatkan jurubahasa untuk Faiz?

 Saya sangat bersetuju dengan pandangan wartawan Ariff Atan yang mempersoalkan kenapa FMM tidak mendesak pihak penganjur sediakan penterjemah demi memastikan Faiz selesa berucap dalam bahasa lidahnya.

Berikut komen Ariff Atan :
25 saat dewan sepi.

 Pemain bertaraf dunia dinafi hak bercakap bahasa kelima terbesar penutur di dunia!

 Apa FAM buat sampai tidak mendesak pihak penganjur sediakan saja penterjemah demi memastikan Faiz selesa berucap dalam bahasa lidahnya?

 Di mana suara lantang menteri sukan supaya penganjur membenarkan Faiz berucap dalam bahasa Melayu supaya tidak jadi bahan ketawa orang asing?

 Memang patut pengurusan FAM dirombak beri pada mereka yang lebih nasionalis!

 Paling penting juga memang wajar kerajaan Umno-BN yang minda tertawan dibuang saja pada PRU14 ini!

 Terbukti kerajaan Umno-BN tiada tekad politik apa lagi tekad budaya mempertahankan anak bangsa yang sudah diiktiraf dunia juga maruah bahasa kebangsaan bahkan pakaian kebangsaan di pentas antarabangsa!
Apa pun tahniah diucapkan kepada Faiz kerana telah mengharumkan nama Malaysia.

Tiada ulasan: