Jumaat, 30 Disember 2016

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


#Bebaskan Anwar-Selamatkan Malaysia” menjadi satu hasutan?

Posted: 30 Dec 2016 03:43 PM PST


   Tiga petugas parti PKR yang sedang memasang papan iklan "Bebas Anwar Selamatkan Malaysia" di Bukit Mertajam petang kelmarin telah di tahan polis.

  Tindakan polis tersebut adalah dipercayai ekoran aduan Umno Bahagian Bukit Mertajam yang kononnya tiga papan iklan yang dipasang itu menghasut orang ramai berkumpul untuk bekas pemimpin pembangkang, yang akan diambil serta-merta.

  Pekerja parti tersebut adalah dalam proses memasang banner, bendera dan papan iklan mengumumkan "Himpunan Solidariti #BebasAnwar #SelamatkanMalaysia" perhimpunan dan ceramah pada 9 Jan Acara ini diadakan bertepatan dengan penampilan Anwar pada perbicaraan mahkamah di Pulau Pinang dari 8 Jan hingga 12.

  Difahamkan bahawa ceramah dan perhimpunan akan diadakan di tapak ekspo Seberang Jaya di sini dan akan dihadiri oleh pimpinan tertinggi pakatan pembangkang yang cenderung untuk menggesa kerajaan untuk melepaskan Anwar.

 Pihak PKR telah memaklumkan kepada Polis mengenai niat mereka untuk menganjurkan perhimpunan dan ceramah tersebut.

  Ketua Polis Daerah Seberang Perai Tengah ACP Nik Ros Azhan Nik Abdul Hamid berkata, polis membuka siasatan di bawah Akta Hasutan selepas menerima laporan daripada orang awam mengenai pemasangan papan iklan.

 Bagaimana pihak polis bertindak begitu cepat dengan aduan Umno tersebut? Dan adakah polis percaya bahawa perkataan #Bebaskan Anwar-Selamatkan Malaysia" menjadi satu hasutan? 

Tiada ulasan: