Sabtu, 19 November 2016

Kelab Greenboc

Kelab Greenboc


[LINTAS LANSUNG] Perjuangan BERSIH 5 Bermula. Penangkapan Dikecam. [Updated]

Posted: 19 Nov 2016 12:35 AM PST

Menjelang himpunan Bersih 5, pihak polis telah mula bertindak menangkap Pengerusi Bersih, Maria Chin Abdullah dan Ahli Jawatankuasa sekretariat gabungan tersebut, Mandeep Singh Karpal.

Mereka dibawa ke Ibu Pejabat Polis Daerah Petaling Jaya petang tadi selepas polis dan Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) menyerbu pejabat Bersihdi Petaling Jaya, Selangor.

Terdahulu, kedua-dua mereka tidak dibenarkan keluar dari pejabat tersebut atau berhubungan selama hampir dua jam.

Sebanyak 10 komputer riba dan kenyataan bank serta gaji Bersih turut dirampas polis mengikut maklumat daripada Tweet Bersih.


Sementara itu, Ketua Pembangkang, Parlimen Malaysia Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail di dalam satu kenyataan medianya mengecam sepenuhnya siri tindakan keras ini.

Menurutnya, siri tindakan keras ("clamp down") mengancam demokrasi negara kita. Bermula dengan pendakwaan pengarah KiniTV, Steven Gan, kerana membuat laporan berita satu ucapan Dato' Seri Khairuddin Abu Hassan mengenai Peguam Negara. Ini diikuti penangkapan Ahli Parlimen Seremban, YB Anthony Loke, difahamkan kerana ucapan beliau di Konvensyen Pakatan Harapan minggu lalu; dan juga serbuan ke atas pejabat Bersih 2.0 serta penahanan Maria Chin dan Mandeep Singh.

Beliau yang juga Presiden KEADILAN menyatakan penangkapan tersebut menimbulkan persepsi seolah-olah pentadbiran Dato' Sri Najib tidak lagi memahami semangat demokrasi, tetapi seakan terpaksa menggunakan taktik kuku besi seperti tangkapan-tangkapan yang kita saksikan sekarang demi kepentingan politik kelompok kecil.

"Pada masa yang sama, sekiranya ada pihak beranggapan bahawa tangkapan-tangkapan dan tindakan "clamp down" terkini ini akan mematahkan semangat juang dan menakutkan orang ramai dari menyertai perhimpunan aman Bersih 5, ia hanya menambahkan rasa marah rakyat," ujar kenyataan itu lagi.

Beliau menyeru rakyat bersatu hati dan kumpulkan tenaga, turun untuk Bersih 5 dan ingatkan Putrajaya bahawa suara rakyat suara keramat!

UPDATE


Trak FRU dan water canon kelihatan mengambil alih tepi jalan dan menguasai masjid negara.



GAMBAR & VIDEO





GB kini di lapangan. Entri ini akan dikemaskinikan sentiasa bila talian internet menjadi mesra.



FEATURED ADS



Tiada ulasan: