Isnin, 21 November 2016

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


Himpunan BERSIH 5 sah di sisi undang-undang, kata Suhakam

Posted: 21 Nov 2016 02:00 AM PST


Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia (Suhakam) berkata, tiada justifikasi untuk pihak polis membuat tangkapan ke atas penganjur utama himpunan BERSIH 5 semalam.

 "Pihak berkuasa mempunyai tanggungjawab perlembagaan untuk menjelaskan asas penahanan individu terbabit dan membuat penjelasan kesalahan-kesalahan yang dituduh," kata ketuanya Tan Sri Razali Ismail dalam kenyataan.

 Ujar beliau, Suhakam mengerahkan para pemerhati di Kuala Lumpur, Kota Kinabalu dan Kuching.

 "Suhakam juga menekankan bahawa himpunan tidak menyalahi undang-undang dan mendapati para peserta bertindak dengan cara yang boleh diterima, tidak mengancam ketenteraman awam dan keselamatan negara," tambah Razali.

 Beliau turut memuji pihak berkuasa khususnya polis kerana mempermudah dan menguruskan himpunan awam bagi memenuhi kehendak para penunjuk perasaan sambil menghormati hak balas penunjuk perasaan.

 Jelas Razali lagi, pihaknya akan menyerahkan laporan pemerhatian terperinci kepada Parlimen. Baca lagidi sini

Putrajaya berjanji tidak akan menggunakan Sosma untuk perbezaan pendapat, peguam berkata

Posted: 20 Nov 2016 11:00 PM PST


KUALA LUMPUR, 21 Nov - Putrajaya memungkiri janji untuk tidak menggunakan Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-Langkah Khas) 2012 atau Sosma, terhadap perbezaan pendapat politik apabila menggunakan undang-undang tersebut terhadap Ketua Bersih 2.0 Maria Chin Abdullah, kata peguam sivil kebebasan.

 Mereka menegaskan bahawa ini telah pun termaktub di dalam Akta itu sendiri, dan menegaskan bahawa undang-undang itu bertujuan untuk menangani keganasan dan kebangkitan keganasan bukan sebagaimana perhimpunan aman seperti Bersih 5 yang dianjurkan oleh kumpulan Maria.

 Pada tahun 2012, kerajaan bersusah-payah untuk meyakinkan orang ramai bahawa penahanan Sosma tidak sesekali akan digunakan dengan cara yang sama seperti Akta Keselamatan Dalam Negeri yang dimansuhkan bagi bertujuan menggantikannya.

 "Seksyen 4 (3) Sosma menyatakan bahawa 'Tiada seorang pun boleh ditangkap dan ditahan di bawah seksyen ini semata-mata atas kepercayaan politiknya atau aktiviti politiknya'," kata peguam New Sin Yew kepada Malay Mail Online.

 "Salah satu takrif 'kepercayaan politik atau aktiviti politik' di bawah Seksyen 4 (12) Sosma adalah terlibat dalam aktiviti yang sah melalui 'ungkapan pendapat yang ditujukan terhadap mana-mana Kerajaan di dalam Persekutuan."

 "Kerja-kerja dan aktiviti Maria dan Bersih adalah sah. Mahkamah pada masa lalu telah memutuskan bahawa Bersih adalah sebuah pertubuhan yang sah dan perhimpunan awam yang diadakan adalah sah," katanya.

 Menurut New, polis secara langsung melanggar dua bahagian undang-undang apabila mereka menggunakan Sosma untuk menangkap Maria pada malam Bersih 5. 

 Peguamnya semalam mengesahkan bahawa polis juga akan menahan Maria untuk 28 hari yang dibenarkan di bawah undang-undang keselamatan tersebut.

 Maria telah ditangkap menggunakan Sosma pada hari Jumaat petang, didakwa bagi kesalahan di bawah Seksyen 124C Kanun Keseksaan yang melarang percubaan untuk melakukan aktiviti yang memudaratkan demokrasi berparlimen.

 Lawyers for Liberty Eric Paulsen mengkritik keputusan untuk menggunakan undang-undang terhadap aktivis, mencatatkan bahawa Sosma telah direka untuk memerangi keganasan atau mereka yang ingin menggulingkan kerajaan melalui kekerasan dan cara tidak berperlembagaan.

 Memetik Hansard Parlimen April 2012, apabila Sosma dibahaskan semasa pembentangan itu, Paulsen berkata menteri-menteri Khairy Jamaluddin dan Datuk Seri Nazri Aziz kemudian menegaskan bahawa perhimpunan aman tidak dikira sebagai aktiviti menjejaskan demokrasi berparlimen.

 "Saya melihat di perhimpunan Bersih 5 itu tidak ada apa-apa yang menyamai dengan keganasan atau tidak mengikut perlembagaan," kata peguam hak asasi manusia Andrew Khoo, yang turut bersetuju dengan pandangan Paulsen.

 "Malah, [Sabtu] menjalankan hak untuk kebebasan berhimpun adalah satu ikrar demokrasi berparlimen."

 Kedudukan ini telah disokong oleh Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia (Suhakam), yang berkata tidak ada sebab untuk menangkap Maria dan pemimpin Bersih yang lain. Suruhanjaya itu juga memuji rakyat Malaysia kerana menggunakan hak mereka untuk perhimpunan awam.

 Pihak berkuasa tidak secara khusus menjelaskan mengapa tindakan Maria  itu dituduh menjejaskan demokrasi berparlimen, tetapi ia mungkin berkaitan dengan pembiayaan Bersih 2.0 sebelum ini yang diterima daripada Open Society Foundations jutawan George Soros.

 New berhujah, bagaimanapun, bahawa menerima dana asing bukanlah satu jenayah di bawah Seksyen 124C Kanun Keseksaan dan bukan perkara yang akan menarik perhatian di bawah Sosma.

 "Dia tidak boleh ditangkap jika dia tidak melakukan apa-apa kesalahan. Sama sekali tidak ada asas bagi polis untuk menggunakan Sosma," kata New.

 Khoo turut melahirkan kebimbangan dengan kegagalan polis untuk menghadapkan Maria kepada majistret dalam masa 24 jam dia ditangkap.

 "[Ini] adalah satu pelanggaran kebebasan asasnya di bawah Perkara 5 Perlembagaan Persekutuan. Pihak polis telah menunjukkan dengan jelas bahawa mereka tidak tahu Perlembagaan Persekutuan," katanya, merujuk kepada Perkara 5 (4) yang berkaitan dengan kebebasan seseorang.

 Paulsen mengesahkan pada Ahad bahawa Maria akan ditahan selama 28 hari lagi di bawah Sosma sebagai tambahan kepada awal 24 jam sejak petang Jumaat.

 Bersih 2.0 mendakwa bahawa Maria telah di kurung dalam sel tanpa tingkap berukuran 15 kaki x 8 kaki di mana dua mentol lampu dipasang selama 24 jam sehari dan tanpa katil.

 Peguam Maria yang diketuai oleh Datuk Ambiga Sreenevasan sebelum ini dilaporkan berkata bahawa pasukan itu akan menggunakan segala cara untuk mendapatkan pembebasan Maria, termasuk memfailkan habeas corpus.

Kenapa Jamal Jamban mendapat layanan istimewa daripada undang-undang?

Posted: 20 Nov 2016 08:00 PM PST


Ketua Kumpulan Samseng Baju Merah, Datuk Seri Jamal Md Yunos @ Jamal Jamban dikenakan 4 hari tahanan reman berbanding dengan Ketua BERSIH 2.0, Maria Chin Abdullah yang ditahan dibawah SOSMA, dengan tahanan 28 hari.

Kumpulan Samseng Baju Merah dibawah Jamal Jamban mengganas dan bermaharajalela, memukul siapa sahaja yang tidak sehaluan dengan mereka.

Jamal Jamban sering mengeluarkan kenyataan rasis provokatif dan berunsur hasutan. 

Melalui laman Facebooknya bertarikh 21 September lalu, dia berjanji tragedi berdarah 13 Mei bakal berulang jika Bersih 5 meneruskan perhimpunan pada 19 November depan.

"Saya berjanji Tragedi 12 MAY akan berulang dan PARANG TERBANG akan terjadi jika BERSIH 5 dibuat pada masa, tarikh dan tempat yang sama dengan perhimpunan #BERSIH5 yang dijadualkan pada 19 November ini. Hidup Melayu!," tulis Jamal.

Kumpulan Baju Kuning yang dipimpin Maria Chin memperjuangkan keadilan pilihan raya tidak pernah pun mengeluarkan sebarang kenyataan hasutan atau mengancam sesiapa pun.

Kenapa Jamal Jamban mendapat layanan yang begitu istimewa sekali daripada undang-undang? Adakah kerana kumpulan Baju Merah  Jamal mahu mempertahankan kepemimpinan negara Kleptokrasi?

10 fakta anda perlu tahu tentang SOSMA

Posted: 20 Nov 2016 06:00 PM PST


Rang Undang-undang Kesalahan Keselamatan (Langkah-langkah Khas) 2012, lebih dikenali sebagai SOSMA, memperuntukkan langkah-langkah khas berhubungan dengan kesalahan keselamatan.

 Tujuannnya untuk mengekalkan ketenteraman awam, keselamatan dan bagi perkara-perkara yang berkaitan dengannya.

 Definisi

 SOSMA digubal untuk membendung aktiviti seseorang atau kumpulan yang mahu mengguling atau melemahkan negara, apatah lagi dunia hari ini berhadapan dengan ancaman-ancaman baru yang merentas sempadan. 

 Apa yang dianggap ancaman di bawah SOSMA?


  • menyebabkan keganasan terancang terhadap orang atau harta, atau menyebabkan sebilangan besar warganegara takut akan keganasan itu;
  • membangkitkan perasaan tidak setia terhadap Yang di-Pertuan Agong;
  • memudaratkan ketenteraman awam di dalam Persekutuan atau mana-mana bahagiannya, atau yang memudaratkan keselamatan Persekutuan atau mana-mana bahagiannya;
  • mendapatkan perubahan, selain dengan cara yang sah, apa-apa jua yang ditetapkan melalui undang-undang; 
  • Dan Parlimen berpendapat bahawa adalah perlu tindakan itu dihentikan.



  •  10 fakta penting yang perlu anda tahu tentang SOSMA:

     1. Seorang pegawai polis boleh, tanpa waran, menangkap dan menahan mana-mana pihak yang berkenaan dengannya jika dipercayai terlibat dalam kesalahan keselamatan. 

     2. Seseorang yang ditangkap hendaklah dimaklumkan dengan seberapa segera yang boleh, mengapa dia ditangkap. 

     3. Tiada seorang pun boleh ditangkap dan ditahan di bawah seksyen ini semata-mata atas kepercayaan politiknya atau aktiviti politiknya. 

     4. Pihak yang ditangkap boleh ditahan selama 24 empat jam bagi tujuan penyiasatan. 

     5. Polis boleh melanjutkan tempoh tahanan untuk tempoh yang tidak lebih daripada 28 hari. 

     6. Peranti pengawasan elektronik boleh dipasangkan pada tertuduh yang dilepaskan. 

     7. Jaminan tidak boleh diberikan kepada seseorang yang dipertuduh atas kesalahan keselamatan. 

     8. Semua kesalahan keselamatan hendaklah dibicarakan oleh Mahkamah Tinggi. 

     9. Semasa perbicaraan, Mahkamah tidak boleh memerintahkan Pendakwa Raya mengemukakan apa-apa maklumat yang dianggap sensitif dan memudaratkan keselamatan atau kepentingan negara. 

     10. Seseorang tertuduh yang dipenjarakan di bawah seksyen ini, hendaklah ditahan sehingga semua rayuan dibereskan. ~ sumber

    Tiada ulasan: