Sabtu, 14 Mei 2016

WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI

WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI


Ku Li mahu Laporan Audit disebar untuk umum selepas kontroversi laporan PAC

Posted: 14 May 2016 08:05 PM PDT


Ku Li mahu laporan audit disebar untuk umum
Ku Li mahu laporan audit disebar untuk umumAhli Parlimen Gua Musang, Tengku Razaleigh Hamzah mahu Laporan Ketua Audit Negara, yang diklasifikasi sebagai "Rahsia Rasmi", diubah kepada "untuk tatapan umum" dengan segera.
"Ini penting kerana dilaporkan bahawa kenyataan tertentu di dalam Laporan Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC) untuk dibentangkan dalam Parlimen telah dipadam.
"Ini merupakan perkara penting yang penuh kontroversi," katanya dalam satu kenyataan semalam.
Menurut beliau hal ini berkaitan dengan pemindahan wang yang kononnya dipinjam daripada peminjam antarabangsa dengan cara di luar batasan undang-undang.
Beliau risau mengenai perkara ini kerana negara semestinya mempertahankan integriti dan kedudukan Dewan Rakyat sebagai sebuah badan di mana Ahli-Ahli Dewan seharusnya bertindak dengan penuh tanggungjawab dan jujur tanpa mengelirukan rakyat.
Dengan adanya pemadaman laporan PAC katanya, laporan yang akan dibawa ke Dewan Rakyat itu merupakan laporan yang tidak boleh dipertahankan memandangkan ia berkaitan dengan pinjaman wang oleh 1MDB yang kononnya dibuat bagi pihak negara. Pemadaman tersebut sebenarnya bukan sahaja di luar batasan undang-undang tetapi merupakan juga pemesongan serius terhadap Seksyen 9(i), (j) dan (n)(iii) Akta Majlis Parlimen (Keistimewaan dan Kuasa) 1952.
Menurut beliau pemesongan terhadap Seksyen di dalam Akta yang disebutkan itu merangkumi pengubahan, salah pembentangan dan penipuan terhadap dokumen yang dibentang di Dewan Rakyat. Ini merupakan kesalahan mengikut peruntukan di dalam Akta ini. Ini juga bermakna apa jua pemadaman yang dibuat boleh mendatangkan keraguan di kalangan rakyat mengenai sama ada Laporan tersebut mencerminkan atau tidak akan kebenaran keseluruhan kenyataan mengenai isu 1MDB.
Atas sebab-sebab yang disebut, beliau menyeru agar Laporan Ketua Audit Negara, yang diklasifikasi sebagai "Rahsia Rasmi", diubah kepada "untuk tatapan umum".
"Saya juga membuat seruan ini kerana mengikut Perlembagaan, Ahli-Ahli Dewan Rakyat sebenarnya berhak mendapat Laporan Ketua Audit Negara sebelum Parlimen bersidang pada 16hb Mei, 2016.
" Isu-isu yang dibangkitkan itu amat penting kepada rakyat dan tidak ada sebab kenapa Laporan Ketua Audit Negara diklasifikasikan sebagai rahsia rasmi," katanya
Beliau mengulangi bahawa keputusan yang dibuat oleh Perdana Menteri, Datuk Sri Najib supaya Ketua Audit Negara menyiasat isu 1MDB dan menyerahkan hasil penyiasatan tersebut sebagai laporan untuk pertimbangan Dewan Rakyat. Dalam membuat keputusan tersebut, Perdana Menteri memberi gambaran bahawa tidak ada apa yang hendak diselindungkan.

DUA PRK: PH PERAK CADANG TANDING HANYA SATU KERUSI

Posted: 14 May 2016 08:01 PM PDT

Wang Rakyat Selangor Terus Dibazir Dengan Parkir Perpustakaan Bernilai RM43j

Posted: 14 May 2016 07:54 PM PDT





Wang Rakyat Selangor Terus Dibazir Dengan Parkir Perpustakaan Bernilai RM43j

Kenyataan Media
11 Mei 2016
Wang Rakyat Selangor Terus Dibazir Dengan Parkir Perpustakaan Bernilai RM43j
1. Sebelum Pilihanraya Negeri Sarawak, saya telah mendapat senarai dokumen projek-projek mega yang diluluskan di bawah pentadbiran MB Azmin Ali di Selangor. Ternyata banyak projek diluluskan dengan nilai yang tidak munahsabah dan cara yang amat meragukan. Namun pendedahan dokumen ini kami tangguh sehingga selesai PRN Sarawak.

2. Sebelum ini SAMM telah membuat beberapa pendedahan yang masih belum dijawab, antaranya ialah mengenai projek ubah suai ringan pintu gerbang dengan kos bernilai hampir RM10juta. Hanya jawapan selamat diberi kononnya projek ini adalah dari wang penderma yang didahulukan kosnya oleh kerajaan negeri, malah salah seorang Adun PKR selangor jawab kononnya ia kehendak istana.

3. MB Selangor juga gagal perjelaskan apa kepentingan wang rakyat sebanyak RM65.03j dibazirkan untuk ubah suai Masjid Shah Alam seperti kerja ganti kubah dan pejabat masjid. Apabila dibangkitkan oleh wartawan, Azmin marah dan suruh wartawan menjawab dengan tuhan, kerana ganti kubah mahal untuk bela syiar islam.

Sedangkan Pakatan Rakyat sendiri pernah mengkritik pembaziran Masjid Kristal di Terengganu, hari ini Azmin buat hal yang sama. Persoalannya, berapa banyak institusi islam, sekolah-sekolah agama, pusat ilmu dan kebajikan islam yang mampu terbela dengan jumlah wang RM69.04 juta, daripada hanya disalurkan ke sebuah masjid?

4. Kemudian SAMM dedahkan pula pemberian kompartmen balak kepada dua syarikat tanpa tender terbuka. Satu syarikat bertaraf "enterprise" (bukan sdn bhd) telah diberi tanpa tender terbuka hak membalak bernilai puluhan juta ringgit. Bila dipersoal azmin cuba cuci tangan kononnya dia tak terlibat malah dia menipu dalam media pada awalnya dengan mengatakan pemberian balak itu melalui tender terbuka. Pendedahan SAMM juga dijawab oleh salah seorang exco selangor dengan ugutan saman.

Namun seluruh kerajaan selangor harus malu mempunyai MB yang dibuktikan menipu di media apabila dokumen minit mesyuarat kerajaan negeri yang berlebel "rahsia" yang didedah membuktikan kelulusan tender balak itu sememangnya tidak melalui proses tender terbuka dan Azmin terlibat mempengerusikan mesyuarat exco meluluskannya. Azmin terus membisu.

5. Terbaru kami mendapat dokumen projek di bawah tajuk "Cadangan menyiapkan tempat letak kereta perpustakaan Raja Tun Uda, Shah Alam". Projek ini diluluskan kepada sebuah syarikat dengan nilai RM43juta. Soalnya apakah relevannya RM43juta dibazirkan hanya untuk menyiapkan PARKIR sebuah perpustakaan? Lebih jenaka lagi melalui carian di media, perpustaan itu sendiri disiapkan hanya dengan kos RM60 juta sahaja (sebelum azmin MB). Ini membawa maksud tempat letak kereta hampir sama harga dengan perpustakaan?

6. Kegilaan seumpama ini harus dihentikan. Dalam simpanan kami ada banyak lagi projek mengarut membazir dengan nilai amat tidak munasabah. Sampai bila perkara ini harus diteruskan?

7. Azmin dituntut menjelaskan butiran perbelanjaan projek yang diluluskan dari pintu gerbang (RM9.7j), ubah suai Masjid Shah Alam (RM69.04j) dan terbaru tempat letak kereta perpustakaan RaTU, Shah Alam.

8. Harus diingat, rakyat Selangor suatu ketika dulu berkorban menumbangkan kerajaan Umno kerana memilih perubahan dan reformasi bersama Pakatan Rakyat. Jika kerajaan Selangor terus membazir dan hanguskan duit rakyat, apakah pengorbanan rakyat Selangor dipersiakan?

9. PKR, DAP, Amanah malah Pas yang sama membentuk kerajaan selangor harus tampil juga menyatakan pendirian mengenai kegilaan kerajaan Selangor di bawah Azmin yang meluluskan projek dgn nilai yang sangat menjolok mata. Projek yang diagih tanpa tender terbuka ini amat bertentangan dengan perjuangan yang semua laungkan selama ini. Jika tidak rakyat akan melihat kamu sama sahaja seperti Umno barisan nasional.
Lebih lagi ini membuktikan kempen memperguna nama rakyat 'Selamatkan Malaysia' yang diterajui azmin bersama bapa angkatnya Mahathir hanya munafik semata-mata.

Badrul Hisham Shaharin (cheGuBard)
Pengasas
Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM)

PAS BUKAN KOMPONEN PAKATAN, PRESTASI SEBENAR RUJUK PRU 2004

Posted: 14 May 2016 07:44 PM PDT

BEKAS PEMIMPIN, AHLI PAS TERENGGANU TIDAK SENANG SIKAP PRO UMNO

Posted: 14 May 2016 07:38 PM PDT

Kami semua ‘Tukar Tiub

Posted: 14 May 2016 01:17 AM PDT


16  MEI  ADALAH  GURU,  MAKA  BELIAU  ADALAH "GURU  PILIHAN  JALANRAYA"


Hishamudin RaisHishamudin Rais
Tanggal 16 Mei ini akan menentukan samada aktivis sosial, Sdra Hishamuddin Rais aka Tukar Tiub aka Isham Rais, akan menempuhi hukuman penjara 9 bulan setelah disabitkan bersalah Mahkamah Tinggi pada 15 Januari lalu.
Atas hukuman tersebut, Isham Rais telah mengemukakan rayuan dan 16 Mei ini Mahkamah Rayuan Putrajaya akan menentukan samada rayuan Hishamuddin Rais diterima atau ditolak.
Tidak syak lagi, Isham Rais dihambat kerana kelantangan suara beliau yang tidak pernah mendiamkan kebobrokan pemerintah.
Lalu Akta Hasutan menjadi alat jahat pemerintah yang bukan sahaja digunakan ke atas Isham Rais, tapi ramai lagi pemimpinan pembangkang dan aktivis anak muda termasuklah Adam Adli dan Safwan Anang.
Mengapa kita semua adalah Isham Rais? Maka izinkan saya untuk berkongsi pandangan saya mengapa kita perlu menyatakan sokongan kita terhadap Hisham Rais, sekaligus mewajibkan kita membantah hukuman ke atas beliau.
YANG LESU, JADI BERMAYA. YANG BOSAN JADI BERTENAGA.
Begitulah keadaannya apabila Isham Rais menjadi panelis dalam mana-mana forum. Sepanjang pengalaman saya berforum bersama beliau, suasana akan berubah apabila tiba giliran beliau berucap.
Tanpa alas, tanpa berlapik, beliau akan melontarkan pandangan beliau secara jujur dan terbuka. Gurau senda beliau mengenai Rosmah adalah Suami Najib dan Najib adalah Isteri Rosmah pasti memecah gelak tawa hadirin.
Dalam nada gurau hujah Isham Rais tetap berbisa. Beliau begitu pasti apabila memperkatakan perubahan di Malaysia sukar untuk dicapai melalui Pilihanraya. Beliau berani untuk sinikal malah kritikal terhadap politikus yang menjaja nama rakyat untuk mengejar kepentingan peribadi. 
Tanpa kira pihak oposisi atau kerajaan, semua akan beliau pukul dengan hujah jika beliau merasakan ada yang tidak kena.
DEMONSTRASI JALAN RAYA, DULU, KINI DAN SELAMANYA.
Siapa yang boleh menafikan obsesi Isham Rais terhadap demonstrasi jalan raya. Tidak kira apa juga skala demonstrasi tersebut  dan  siapa juga penganjurnya.
Saya masih ingat sewaktu kami (Solidariti Mahasiswa Malaysia) bertempur dengan sebuah Kerajaan Negeri pada tahun 2011 mengenai isu penggantungan 6 pemimpin mahasiswa yang menuntut di sebuah Kolej Universiti milik Kerajaan Negeri tersebut.
Kami menganjurkan protes skala kecil dihadapan Pejabat Kerajaan Negeri berkenaan yang pada anggapan kami protes tersebut tidak dipedulikan banyak pihak. Tetapi setelah pulang ke Kuala Lumpur, sewaktu terserempak dengan Isham Rais di Bangsar, perkara pertama yang beliau ajukan ialah bagaimana dengan protes kami di Kedah.
Beliau sangat perihatin malah memberi semangat untuk kami jangan mengalah. Saya percaya tidak ada protes yang terlepas daripada kamus pengetahuan Hisham Rais.
PEJUANG TAK BERDUIT, TAK BERKERETA
Ke hulu ke hilir, Isham Rais hanya menaiki pengangkutan awam. Kadang-kadang menumpang anak-anak muda yang mahu menadah ilmu dan mendengar bacaan politik beliau yang seringnya tajam.
Berpuluh tahun memperjuangkan kebebasan rakyat, Isham Rais tidak pernah mengecapi kekayaan. Atas kerja keras Isham Rais melawan rejim, beliau tidak merasa hidup dalam rumah besar dan bersiar-siar dengan kereta mewah.  Isham Rais bukan pemburu ghanimah. Beliau bersuara tulus demi rakyat dan masyarakat tertindas. 
MEREKA HANYA BOLEH PENJARAKAN JASAD HISHAM RAIS
Jika rejim di atas sana percaya mereka boleh mengekang suara Hishamuddin Rais dengan memenjarakan beliau, maka mereka silap.
Jika mereka benar-benar mahu membunuh suara Hishamuddin Rais, maka mereka perlu memenjarakan ratusan malah ribuan anak muda yang telah mendapat sentuhan pencerahan daripada sosok ini. Idealisme dan cita-cita Hishamuddin Rais akan terus bebas dan membangun dalam jiwa serta minda anak-anak muda.
Ayuh anak muda, kita hadir ke Mahkamah Rayuan Putrajaya pada 16 Mei ini. Tunjukkan solidariti kita bersama Tukar Tiub aka. Isham Rais aka. Hishamuddin Rais. Suarakan kebencian kita kepada undang-undang drakonian seperti Akta Hasutan.
Bebas#IshamRais #MansuhAktaHasutan

1.2 JUTA TANDATANGAN DEKLARASI, DR M SERAH SENDIRI PADA AGONG

Posted: 14 May 2016 12:53 AM PDT

1MDB: SIASATAN DI SINGAPURA JELAS KAITKAN SEKUTU NAJIB, JHO LOW

Posted: 14 May 2016 12:40 AM PDT

HUSAM NYATA MINAT KEPADA SATU PARTI DI DEPAN SERIBU PENYOKONG’

Posted: 14 May 2016 12:35 AM PDT

Tiada ulasan: