Rabu, 11 Mei 2016

™ kaasii peecaahhh laaa...®

™ kaasii peecaahhh laaa...®


Wang Rakyat Selangor Terus Dibazir Dengan Parkir Perpustakaan Bernilai RM43j

Posted: 11 May 2016 01:35 AM PDT


Kenyataan Media
11 Mei 2016

Wang Rakyat Selangor Terus Dibazir Dengan Parkir Perpustakaan Bernilai RM43j

1. Sebelum Pilihanraya Negeri Sarawak, saya telah mendapat senarai dokumen projek-projek mega yang diluluskan di bawah pentadbiran MB Azmin Ali di Selangor. Ternyata banyak projek diluluskan dengan nilai yang tidak munahsabah dan cara yang amat meragukan. Namun pendedahan dokumen ini kami tangguh sehingga selesai PRN Sarawak.

2. Sebelum ini SAMM telah membuat beberapa pendedahan yang masih belum dijawab, antaranya ialah mengenai projek ubah suai ringan pintu gerbang dengan kos bernilai hampir RM10juta. Hanya jawapan selamat diberi kononnya projek ini adalah dari wang penderma yang didahulukan kosnya oleh kerajaan negeri, malah salah seorang Adun PKR selangor jawab kononnya ia kehendak istana.

3. MB Selangor juga gagal perjelaskan apa kepentingan wang rakyat sebanyak RM65.03j dibazirkan untuk ubah suai Masjid Shah Alam seperti kerja ganti kubah dan pejabat masjid. Apabila dibangkitkan oleh wartawan, Azmin marah dan suruh wartawan menjawab dengan tuhan, kerana ganti kubah mahal untuk bela syiar islam.

Sedangkan Pakatan Rakyat sendiri pernah mengkritik pembaziran Masjid Kristal di Terengganu, hari ini Azmin buat hal yang sama. Persoalannya, berapa banyak institusi islam, sekolah-sekolah agama, pusat ilmu dan kebajikan islam yang mampu terbela dengan jumlah wang RM69.04 juta, daripada hanya disalurkan ke sebuah masjid?

4. Kemudian SAMM dedahkan pula pemberian kompartmen balak kepada dua syarikat tanpa tender terbuka. Satu syarikat bertaraf "enterprise" (bukan sdn bhd) telah diberi tanpa tender terbuka hak membalak bernilai puluhan juta ringgit. Bila dipersoal azmin cuba cuci tangan kononnya dia tak terlibat malah dia menipu dalam media pada awalnya dengan mengatakan pemberian balak itu melalui tender terbuka. Pendedahan SAMM juga dijawab oleh salah seorang exco selangor dengan ugutan saman.

Namun seluruh kerajaan selangor harus malu mempunyai MB yang dibuktikan menipu di media apabila dokumen minit mesyuarat kerajaan negeri yang berlebel "rahsia" yang didedah membuktikan kelulusan tender balak itu sememangnya tidak melalui proses tender terbuka dan Azmin terlibat mempengerusikan mesyuarat exco meluluskannya. Azmin terus membisu.

5. Terbaru kami mendapat dokumen projek di bawah tajuk "Cadangan menyiapkan tempat letak kereta perpustakaan Raja Tun Uda, Shah Alam". Projek ini diluluskan kepada sebuah syarikat dengan nilai RM43juta. Soalnya apakah relevannya RM43juta dibazirkan hanya untuk menyiapkan PARKIR sebuah perpustakaan? Lebih jenaka lagi melalui carian di media, perpustaan itu sendiri disiapkan hanya dengan kos RM60 juta sahaja (sebelum azmin MB). Ini membawa maksud tempat letak kereta hampir sama harga dengan perpustakaan?

6. Kegilaan seumpama ini harus dihentikan. Dalam simpanan kami ada banyak lagi projek mengarut membazir dengan nilai amat tidak munasabah. Sampai bila perkara ini harus diteruskan?

7. Azmin dituntut menjelaskan butiran perbelanjaan projek yang diluluskan dari pintu gerbang (RM9.7j), ubah suai Masjid Shah Alam (RM69.04j) dan terbaru tempat letak kereta perpustakaan RaTU, Shah Alam.

8. Harus diingat, rakyat Selangor suatu ketika dulu berkorban menumbangkan kerajaan Umno kerana memilih perubahan dan reformasi bersama Pakatan Rakyat. Jika kerajaan Selangor terus membazir dan hanguskan duit rakyat, apakah pengorbanan rakyat Selangor dipersiakan?

9. PKR, DAP, Amanah malah Pas yang sama membentuk kerajaan selangor harus tampil juga menyatakan pendirian mengenai kegilaan kerajaan Selangor di bawah Azmin yang meluluskan projek dgn nilai yang sangat menjolok mata. Projek yang diagih tanpa tender terbuka ini amat bertentangan dengan perjuangan yang semua laungkan selama ini. Jika tidak rakyat akan melihat kamu sama sahaja seperti Umno barisan nasional.

Lebih lagi ini membuktikan kempen memperguna nama rakyat 'Selamatkan Malaysia' yang diterajui azmin bersama bapa angkatnya Mahathir hanya munafik semata-mata.

Badrul Hisham Shaharin (cheGuBard)
Pengasas
Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM)

SAMM Gesa Semua Pihak Desak Rawatan Anwar Hingga Pulih Sepenuhnya

Posted: 10 May 2016 11:48 PM PDT

Dua hari lepas Anwar Ibrahim sekali dikejarkan ke hospital kerana keadaan tekanan darahnya yang tak stabil. Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) mohon semua doakan keadaan kesihatannya.
Cuma kali ini kemasukan anwar ke hospital telah diumumkan oleh beberapa orang peguamnya melalui media social mereka sendiri. Tidak seperti sebelum ini sudah dua kali kemasukan Anwar ke hospital tidak diumumkan oleh parti seperti kebiasanya.
Selain itu, Keadaan kecederaan bahu kanannya juga akibat kemalangan di Sri Hartamas sebelum dia dijatuhi hukuman penjara masih belum baik sepenuhnya. Jika kita berjumpan dengan anwar di Makhamah kalau nak bersalam dengan dia pun, Anwar akan bersalam dengan kita guna tangan kirinya kerana masih terasa kecederaan bahu kanannya. Juga kecederaan tulang belakang akibat dipukul oleh ketua polis negara selepas dipecat sebagai Timbalan Perdana Menteri pada tahun 1998 masih dirasainya.
Semenjak dua bulan ini SAMM telah fokus menggerakkan tekanan supaya Anwar Ibrahim mendapat rawatan lengkap di hospital, bukan di penjara. SAMM desak Anwar ditempatkan di Hospital sehingga keadaan kesihatan pulih sepenuhnya malah kami harap semua pihak membuat desakkan secara terus dan terbuka. Lebih banyak pihak buat desakan adalah lebih baik.
Walaupun Anwar kelihatan tenang dan sihat ketika beliau menghadiri setiap perbicaraan mahkamah yang dihadirinya, mereka yang rapat dengan Anwar termasuk kaum keluarga pastinya mengesan riak wajah Anwar yang menahan sakit. Namun, di atas semangat melawan Anwar tetap tersenyum walaupun di sebalik senyuman itu tidak kita tahu penderitaan yang dialaminya. Itulah yang membezakan Anwar Ibrahim dengan orang lain.
SAMM tetap melihat Anwar Ibrahim sebagai simbol perjuangan reformasi rakyat bagi menumbangkan Kerajaan rejim UMNO-BN. Kita perlu akui peranan dan pengaruh Anwar terhadap rakyat serta jasanya yang sanggup dipenjara demi melawan korupsi dan pertahan prinsip telah membuka mata kesedaran rakyat.
Kami sendiri pernah beberapa kali bertembung dengan Anwar dari sudut idea dan pelaksanaan. Namun kita perlu akui peranan dan pengaruh Anwar terhadap rakyat serta jasanya yang sanggup dipenjara demi melawan korupsi dan pertahan prinsip telah membuka mata kesedaran rakyat.
SAMM ingin mengigatkan kepada semua pemimpin Pakatan Harapan yang kini sedang sibuk bersama Deklarasi Rakyat dan Tun Mahathir sehingga seperti melupakan Anwar. Akui lah tanpa pengorbanan Anwar, Kedudukan anda hari ini tidak akan sampai ke tahap hari ini.
Sekian,
Faisal Zainal
Penyelaras Muda
Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM)

Warkah Buat Kartel Dan Walaun

Posted: 10 May 2016 10:22 PM PDT


Tuan2 semua, seseorang yg nak berkuasa,pd peringkat awalnya dia & soldadunya akan cuba mencemar imej batu penghalangnya. D pkr batu penghalangnya ialah presiden parti iaitu kak wan & imej DSAI. Dgn menimbulkan isu2 bg mengelirukan ahli2 parti serta mengkikis keyakinan ahli2 terhadap presiden & DSAI sebagai ikon perjuangan rakyat

Maka akan d timbul  isu cina nak menguasai m'sia (sama cam umno) & d jadikan dap sebagai mangsa. D nobatkan pas. Sdgkan pas yg memulakan menghancurkan pkt rakyat sbb keegoan pemimpin mrk yg membuat keputusan tampa mengikut lunas perlembagaan & perundingan. Mrk tahu, menimbulkan isu perkauman membuat melayu islam kurang cerdik berfikir

Sebelum perkara tsb dpt d buat secara total, org kuat yg memyokong presiden perlu d hapuskan dgn mempersoalkan kreditbiliti nya iaitu rafizi & rakan2 sama perjuangan krn ianya lebih menonjol & mendapat sokong rakyat kebanyakan.

Langkah kajang ialah langkah yg bijak dlm percaturan politik, d sbb langkah tsb,.umno terlalu takut hingga cuba menghalangnya dgn bertindak menahan DSAI serta mengenepikan ungang2. Umno menggunakan sistem kehakiman mempercepatkan DSAI walaupun persetujuan tarikh perbicaraan tlh d persetuju kedua dua belah pihak.

Dgn terpenjara DSAI, memudahkan kartel & kuncu2nya serta bantuan Tun M & lebai hadi cuba menghancurkan keluarga perjuang rakyat (DSAI & keluarga serta perjuang rakyat rafizi & rakan) & pkt harapan.

Ketua kartel perlu sedar d sbbkan 2 adun pan serta semua yb dr dap yg menyebabkan beliau jdi MB skg. Pas tidak menyokong pd peringkat awal dgn menamakan ahli mrk calon MB. Oleh krn tentangan yg kuat & tiada sokongan dr dap, pas mengalihkan sokong kpd.ketua kartel yg dr mula berkempen jawatan tsb.

Byk lg blh d huraikan. Saya mohon kpd rakan2, yakin la kreditbiliti presiden, keiklasan perjuangan DSAI serta rafizi & rakan yg sama dgn perjuangan mrk dlm membawa perubahan kearah m'sia yg lebih adil utk rakyat kebanyakan.

Peringkat awal, ketua tidak menonjol diri unpama baling batu sembunyi tangan. Yg mengerakkannya barua2 peliharaan beliau. Sebagai ahli parti yg cintakan perjuangan perlu berhati hati, bknnya.pandang sepi terhadap isu ini.

Hanya pkt harapan yg dpt membawa perubahan kpd rakyat m'sia.

Sumber
Dio Sani




Tiada ulasan: