Khamis, 5 Mei 2016

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


Ini dia rupa dedak untuk BN Sarawak

Posted: 05 May 2016 07:45 AM PDT


  Sarawak Report, dalam artikel terbarunya menerbitkan imej dua keping cek yang memaparkan bayaran kononnya dibuat oleh Najib kepada SUPP pada 2012 dan 2013.

 Dua Cek itu yang masing-masing bernilai RM500,00 setiap satu, bertarikh 09/02/12 dan 05/04/13 yang berjumlah semuanya RM1 juta.

 Portal itu turut menimbulkan persoalan mengapa perdana menteri membuat sumbangan peribadi kepada parti tempatan di Sarawak.

 Rakyat Sarawak juga tentu tertanya-tanya apakah tak cukup lagi rompakan balak di Sarawak selama ini?

  Dan apakah benar, Sarawak tiada mempunyai kaitan dengan skandal yang kian membusuk dan bernanah 1MDB?

  Selama ini rakyat Sarawak cuma tahu yang sorang di semenanjung tu rompak duit harta seluruh negara... dan sorang di Sarawak ni pulak rompak balak harta seluruh negeri.... Dan kini tersembul pula ceita baru ini pula!

 Walaupun dalam pilihan raya Negeri Sarawak kali ini, tidak ada poster gambar Najib kerana BN Sarawak menyedari imej Najib yang membusuk bersama skandal 1MDB akan memberikan impak yang negatif terhadap BN Sarawak.

Lantaran itu BN Sarawak tidak menggantung gambar untuk mendapat sokongan rakyat dalam kempen PRN kali ini.

  BN Sarawak cuba menjauhi Najib. Tapi malangnya, dengan penerbitan imej dua cek yang ditandatangi Najib itu telah turut menyeret sama imej buruk Najib dan skandal 1MBD kedalam  PRN Sarawak yang sedang berlangsung kini.

 Tok Nan kena yakinkan orang Sarawak bahawa BN Sarawak bukan jenis yang makan dedak dari Najib! Kalau BN Sarawak makan dedak, tentunya dia akan ikut segala apa kata tuan dedak!  

Nak tau kerja Barua, baca ini!

Posted: 04 May 2016 11:18 PM PDT

  Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata partinya 'tidak menghalalkan' orang lain dan tidak setuju DAP memerintah Sarawak.

 PAS, katanya, mahu pemerintah itu di kalangan orang Islam bumiputera.

 Abdul Hadi berkata bangsa Cina dan India boleh menjadi rakyat namun ia perlu dipimpin oleh pemimpin beragama Islam.

 "PAS mahu Sarawak diperintah oleh bumiputera, bukan kaum lain tapi bumiputera mesti perintah Sarawak dan PAS mahu ia bumiputera Islam.

 "Kita tak menghalalkan orang lain, kita tidak setuju DAP perintah Sabah, Sarawak kita tidak setuju. Kita terima orang Cina, India jadi rakyat, kita layan adil semua tapi memerintah negeri mesti bumiputera," katanya.

 Hadi berkata demikian dalam ceramahnya yang di hadiri kira-kira 250 orang di Padang Hadapan Masjid Ikhwanul Muslimin, Taman Sukma, Kuching malam tadi.

 'PAS nak jadi penasihat'

 Ahli Parlimen Marang itu berkata, PAS hanya menghantar 11 calon, bukan mahu memerintah Sarawak, sebaliknya kerana mahu menjadi penasihat kepada kerajaan yang akan dibentuk selepas pilihan raya negeri (PRN) nanti.

 "PAS bertanding 11 kerusi (dalam PRN), kalau PAS menang 11 kerusi masih ada 72 kerusi ada lagi, PAS tidak boleh memerintah dengan 11 kerusi.

 "Mereka nak 71 kerusi ambil ambil sebab PAS cuma nak 11 kerusi sahaja tujuannya apa, untuk jadi penasihat dengan menasihati kerajaan supaya memerintah dengan mana adil seperti ditunjuk oleh Islam," katanya disambut dengan sorakan 'Allahuakbar'.

 Hadi turut mengingatkan rakyat di negeri Sarawak bahawa PRN merupakan amanah mereka untuk memilih pemimpin yang boleh membawa suara mereka ke Dewan Undangan Negeri supaya dapat didengari.

 "Pilihan raya adalah beri kuasa pada rakyat untuk pilih pemimpin dia setiap lima tahun sekali. Pilih pemimpin bukan dibayar RM10, RM50, bukan RM5,000. Pilih pemimpin adalah amanah tapi kita difahamkan pilihan raya ini adalah peluang dapat wang tambah poster, dapat duit.

 "Pilihanraya ini amanah, kita pilih pemimpin kita duduk di dewan negeri bercakap bagi pihak kita di dewan, bercakap perjuangan kita, hak kita, tuntutan kita itu makna pilihanraya," tegasnya.~ sumber

Komen al-Husseyn :

  Sebelum saya ulas perkara yang diatas tu, suka saya menarik perhatian walaun-walaun yang begitu riuh rendah memperkatakan mengenai pertindihan kerusi antara DAP dan PKR dalam menghadapi PRN Sarawak ini.

  Saya cuma nak beritahu walaun semua, jangan ghairah sangat pasal kemelut itu kerana Pas sendiri turut mengalami perkara yang sama - pertindihan kerusi dengan PKR di 3 tempat.


  Walaupun Pas sering mendakwa yang kononnya masih terikat dengan PKR melalui 'Pakatan Rakyat' versi Pas, pertindihan kerusi di 3 tempat, N60 Kakus, N67 Jepak dan N72 Lambir tidak dapat dielakan dari berlaku.

 Berbalik kepada kenyataan Hj Hadi diatas itu, bukan main lagi garangnya menyalak DAP di PRN Sarawak 11 ini.

  Ikut katanya, "Sarawak mesti diperintah oleh bumiputera Islam, bukan kaum lain!"
  
  Inilah gara-gara politik matang pispus ... bertanding hanya 11 kerusi tapi mahu Sarawak diperintah oleh bumiputera Islam. Kalau benar mahukan bumiputera Islam kenapa Hj Hadi tak berani bertanding di kesemua kerusi dengan meletakan kesemuanya calon-calon bumiputera Islam?

  Dan nampak pelik, kenapa di N 60 Kakus , Pas meletakan Clement Bayang, seorang penganut Kristian di situ. Kenapa Pas tidak meletakan calon bumiputera Islam ?

   Menyalak macam anjing gila. Macam mana tidak dikatakan macam anjing gila? Pas , seperti mana biasa dalam pilihanraya, dia tidak berdepan dengan DAP. Pas berdepan dengan Umno/Bn. Tapi apa yang disalaknya siang malam ialah DAP! Bukan kerja gila ker nama  tu?

   Kempen serangan dan momokan UMNO-PAS dalam menyuntik sentimen anti-DAP yang selama ini begitu menebal dikalangan Melayu luar bandar semenanjung, cuba di bawa ke Sarawak pula.

 Begitulah kegilaan Pas dalam kempen PRN Sarawak kali ini. Seolah-olah Pas sedang menentang DAP di situ.


  Daripada 11 kerusi yang Pas tandingi, hanya dua kerusi sahaja Pas berani berdepan dengan DAP - di N70 Samalaju dan N74 Pujut.

   Walaupun nampak ranggi dan garang, Pas tidak berani mencabar di tempat-tempat yang dikuasai DAP selain dua tempat tersebut. Samalaju adalah tempat baru lulus.

  Seperti yang dikatakan oleh PM Najib dahulu, 'you help me, i help you," maka tidak hairanlah kenapa Pas begitu galak menyalak DAP. Hanya semata-mata mengharapkan untuk mendapat dedak sebagai imbalan. Untung-untung dapat satu atau dua kerusi membolehkannya jadi penasihat (baca penjilat) kepada tuan dedaknya. Ini semua adalah kerja barua!

Tiada kaitan dengan kamu, kata Surendran kepada Ketua Polis Negara

Posted: 04 May 2016 06:00 PM PDT

 Ahli parlimen PKR telah mempersoalkan tindakan ketua polis Khalid Abu Bakar kerana mengarahkan penarikan balik polis pengiring untuk Dr Mahathir Mohamad. 

 Menyedari bahawa Khalid berkata perkara itu dilakukan kerana Mahathir menghadiri acara haram dan tidak mengikut perlembagaan, N Surendran berkata faktor-faktor tersebut adalah tidak relevan untuk pertimbangan sama ada bekas perdana menteri itu berhak untuk polis pengiring. 

"Pengiring ini telah disediakan memandangkan status Mahathir sebagai bekas Perdana Menteri dan keselamatannya. Ia tidak boleh ditarik balik hanya kerana Mahathir menghadiri acara anti-kerajaan.

"Ia tidak ada sangkut paut dengan Ketua Polis Negara sama ada Mahathir menghadiri anti-Najib atau acara anti-BN atau anti-kerajaan. Ia adalah hak demokratik Mahathir atau mana-mana warganegara Malaysia yang lain untuk menghadiri acara itu," katanya dalam satu kenyataan media. 

Antara lain, Khalid telah dipetik berkata kehadiran Mahathir di acara-acara yang berkaitan dengan Deklarasi Rakyat, yang bertujuan untuk menyingkirkan Perdana Menteri Najib Abdul Razak, dan perhimpunan Bersih. 

Walau bagaimanapun, Surendran menegaskan bahawa sebarang penggunaan kuasa yang tidak berpatutan atau mengambil kira faktor-faktor yang tidak relevan yang menyalahi kuasa, boleh diketepikan oleh Mahkamah Tinggi.

"Dakwaan Ketua Polis Negara mengenai acara-acara tersebut di atas yang dihadiri oleh Mahathir melanggar Perlembagaan Persekutuan adalah tidak berasas sama sekali. 

" Nyatakan dengan tepat peruntukan Perlembagaan Federal mana yang dilanggar?" dia bertanya. 

Ahli Parlimen Padang Serai itu berhujah bahawa ia adalah absah dan berperlembagaan untuk menuntut secara aman penyingkiran Perdana Menteri sekarang malah pemecatan kerajaan. 

"Ketua Polis Negara perlu ingat bahawa dia memegang jawatannya sebagai amanah dan untuk manfaat rakyat. Semua tindakannya mesti untuk kepentingan negara secara keseluruhannya.

" Dia mesti berkecuali dalam semua pertikaian politik yang sedang berlangsung. Dia tidak perlu menyatakan sebarang pendapat mengenai perkara-perkara Perisytiharan Rakyat atau yang berkaitan kerana ini adalah ungkapan perbezaan politik atau perbezaan pendapat terhadap kerajaan sedia ada atau pemimpinnya. 

"Jenis kritikan begini adalah dibenarkan, malah digalakkan oleh perlembagaan, khususnya melalui jaminan kebebasan bercakap dan bersuara dalam Perkara 10," katanya. 

Sebagai seorang kakitangan awam, Surendran berkata, Ketua Polis Negara perlu menjalankan kuasanya mengikut undang-undang dan prinsip-prinsip undang-undang yang ditetapkan. 

Oleh kerana dia telah mengambil pertimbangan yang tidak relevan dengan menarik balik polis pengiring, yang menyalah guna kuasa, Ahli Parlimen itu berkata  untuk kekal dalam perundangan, Khalid tidak mempunyai pilihan tetapi kembalikan polis pengiring Mahathir . ~ sumber

Tiada ulasan: