Jumaat, 4 Disember 2015

Kelab Greenboc

Kelab Greenboc


Dokumen NOW Benar, Presiden & Timbalan YAPEIM Letak Jawatan

Posted: 04 Dec 2015 12:42 AM PST

Akhirnya… Presiden, Timbalan letak jawatan dalam anak syarikat YaPEIM

Kira syabaslah untuk untuk National Oversight & Whistleblower (NOW) kerana pendedahan tentang YaPEIM sebelum ini.

Taklah mereka anak-beranak Umno 'pulun' semua jawatan sehinggakan merasakan hanya diri sendiri yang berkelayakan.

Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Yapeim, Datuk Abibullah Samsudin berkata Presiden dan Timbalan Presiden YaPEIM telah meletak jawatan di dalam semua anak-anak syarikat YaPEIM, termasuk perletakan jawatan Felo Institut Penyelidikan dan Perundingan YaPEIM Sdn. Bhd berkuatkuasa pada 1 Disember 2015.


"Keputusan ini dibuat oleh presiden dan timbalan presiden YaPEIM bagi membolehkan mereka memberi tumpuan sepenuhnya kepada urusan-urusan di YaPEIM.

"Penambahbaikan tadbir urus YaPEIM akan dibuat secara berterusan bagi memastikan YaPEIM menjadi sebuah institusi ummah yang dipercayai dan diyakini," katanya dipetik The Rakyat Post.

Untuk makluman apa yang didedahkan NOW sebelum ini, senarai jawatan yang disandang oleh Presiden YaPEIM, Dato' Haji Abd. Malek B. Awang Kechil berserta gaji dan elaun bulanan:-

Presiden Lembaga Pemegang Amanah
RM15,000.00
Pengerusi Lembaga Pemegang Amanah
RM15,000.00
Pengerusi Jawatankuasa Kerja YaPEIM
RM5,000.00
Pengerusi Panel Pemikir Pembangunan Ekonomi Islam
RM5,000.00
Pengerusi Jawatankuasa Khas LPA Program Mikro Kredit
RM5,000.00
Majlis Penasihat Teknologi Emas & Galian Bernilai
RM5,000.00
Penasihat Dasar dan Operasi Skim Ibadah Korban YaPEIM
RM5,000.00
Pengerusi, Institut Penyelidikan Dan Perundingan YaPEIM
RM4,500.00
Pengerusi, Pusat Khidmat Pembangunan Usahawan YaPEIM
RM4,500.00
Pengerusi, Yayasan Pembangunan Anak Yatim/Miskin
RM4,500.00
Pengerusi, PJ Perdana Management & Services
RM4,500.00
Pengerusi, YaPEIM Hospitality International Sdn Bhd
*tiada maklumat
Jumlah pendapatan bulanan melalui YaPEIM = RM73,000.00 sebulan.

Berikut pula adalah senarai jawatan yang disandang oleh Timbalan Presiden, Datuk Hajjah Siti Jeliha @ Zaleha Binti Hussin berserta gaji dan elaun bulanan:-

Timbalan Presiden Lembaga Pemegang Amanah
RM15,000.00
Timbalan Pengerusi Lembaga Pemegang Amanah
RM15,000.00
Pengerusi Jawatankuasa Audit YaPEIM
RM5,000.00
Ahli Jawatankuasa Pengawasan Syariah YaPEIM
RM1,000.00
Pengerusi Perbadanan Infaq YaPEIM Sdn Bhd
RM4,500.00
Ahli Lembaga Pemegang Amanah PEMANGKIN
RM2,500.00
Ahli Lembaga Pengarah YaPEIM Smart Venture
RM2,500.00

Jumlah pendapatan bulanan melalui YaPEIM = RM45,500.00 sebulan.

-ekeleh.com


YaPEIM tubuh 'task force' laksana tadbir urus sempurna

Yayasan Pembangunan Ekonomi Islam Malaysia (YaPEIM) sedang melaksanakan langkah-langkah penambahbaikan ke arah mencapai sistem tadbir urus yang sempurna secara berterusan.

Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulannya, Datuk Abibullah Samsudin berkata usaha ini diambil setelah menerima arahan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak untuk membentuk satu pasukan khas atau 'task force' bagi menilai dan menambah baik aspek tadbir urus agensi-agensi agama termasuklah YaPEIM.

"Pasukan khas ini akan diketuai oleh Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr Asyraf Wajdi Dusuki. Di dalam perbahasan pergulungannya di persidangan Dewan Rakyat pada 17 November 2015 telah menyatakan kesediaan pihak menteri dan timbalan menteri untuk menambah baik tadbir urus semua agensi-agensi agama di bawah Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama) termasuklah YaPEIM.

"Beliau turut menyarankan agar agensi agama seperti YaPEIM hendaklah bukan sahaja memastikan segala operasinya mematuhi peraturan tetapi juga mestilah sentiasa berusaha untuk menepati prinsip moral dan integriti," katanya dalam kenyataan hari ini.

Abibullah berkata buat masa ini, presiden dan timbalan presiden YaPEIM telah meletak jawatan di dalam semua anak-anak syarikat YaPEIM, termasuk perletakan jawatan Felo Institut Penyelidikan dan Perundingan YaPEIM Sdn. Bhd berkuatkuasa pada 1 Disember 2015.

"Keputusan ini dibuat oleh presiden dan timbalan presiden YaPEIM bagi membolehkan mereka memberi tumpuan sepenuhnya kepada urusan-urusan di YaPEIM.

"Penambahbaikan tadbir urus YaPEIM akan dibuat secara berterusan bagi memastikan YaPEIM menjadi sebuah institusi ummah yang dipercayai dan diyakini," katanya.
-therakyatpost



Haji Hadi Dan MP PAS Ponteng Parlimen... Apa Sudah Jadi?

Posted: 03 Dec 2015 08:01 PM PST

APAKAH TUGAS AHLI PARLIMEN ATAU ADUN?

Saya semakin hairan sebenarnya. Apakah tugas utama dan keutamaan seseorang Ahli Parlimen atau ADUN?

Sama ada hadir ke dewan setiap masa atau hal-hal lain dl luar dewan ketika dewan dijadualkan bersidang. Apabila ditegur atau didedahkan maka akan adalah jawapan-jawapan seakan-akan 'bangau oh bangau'.


Jadual persidangan telah ditetapkan lebih awal. Jika ada urusan lain sepatutnya ia hendaklah ditentukan pada masa yang tidak bertembung dengan jadual persidangan. Susah sangatkah untuk menyelaraskan jadual?

Saya lebih hairan apabila penyokong-penyokong mana-mana pemimpin begitu ta'asub sehingga sebarang teguran terhadap ketidak hadiran pemimpin akan dibalas dengan bermacam-macam alasan dan hujah bahkan si penegur akan diberi amaran, "Jaga-jaga! Nanti jadi fitnah!".

ISUNYA, kenapa tidak hadir ke dewan ketika dewan sedang bersidang!!! ltu sahaja!!! Ini sahaja yang saya hendak tahu sebagai non-political person.

~ Ustaz Zamri Zainal Abidin

Catatan:
Status Ulama dunia di katakan tidak dapat hadir ke Parlimen untuk menjalankan tugas berbahas dan bersidang. Apakah tanggung jawab ini sengaja di lepaskan kerana kesibukan perkara lain. Sepatutnya orang yang faham ugama patut menunjukkan suri tauladan kepada yang lain.

Jika tidak berkemampuan jangan bertanding PRU untuk menjadi ahli Parlimen. Jika inilah sikap ahli parlimen yang menggunakan Al Quran sebagai dalil di dalam berhujah, apakah hujah dan dalil selalu sangat tidak hadir sidang parlimen?

Jangan menghalalkan cara. Rakyat Malaysia juga boleh berfikir. Jangan anda ingat, anda punya kuasa di dalam sesuatu parti sudah di kira boleh berbuat apa sahaja.

Malangnya penyokong tegar gagal berfikir dengan matang. Setiap kali pemimpin mereka tidak hadir sidang Parlimen ada saja jawapan yang kurang munasabah di berikan kerana doktrin taksub melampau yang telah bersarang di benak mereka.

Sepatutnya adalah hak pengikut menegur pemimpin. Seperti kata Laksamana Bentan:

"Raja adil raja ku sembah(hormat)..
Raja zalim raja ku sanggah(tentang)..".

Tapi apakan daya, budaya berfikir tidak tersemat di hati pengikut. Apa sahaja yang pemimpin buat di sambut dengan senang hati malah di carikan pelbagai alasan untuk menepis segala kesalahan pemimpin.

Akhirnya pemimpin mula menjadi rakus sanggup bertindak apa sahaja kerana pasti akan di bela oleh para pengikut tegar. Majukan rakyat Malaysia.?

Admin
~UAA SUPPORTERS



ULASAN GB

Presiden PAS amat dikenali sebagai seorang yang kerap ponteng parlimen. Apakah kerap ponteng parlimen itu satu budaya baru PAS untuk tidak terlibat di dalam sebarang usul yang tidak menyokong UMNO BN di parlimen?

GB sudah ulas sebelum ini:

Seorang yang berjawatan Presiden Parti Islam, seorang yang bertaraf "ulama dunia" tetapi tidak menjalankan amanahnya sebagai wakil rakyat untuk hadir di Parlimen begitu banyak kali.

Haji Hadi telah ponteng sebagai ahli parlimen sewaktu beberapa undang-undang penting dibahas dan diluluskan secara undian belah-bahagi iaitu, Akta Pencegahan Keganasan (POTA), Pindaan Akta Hasutan, Undang-undang GST dan Bajet 2016.

Dan yang paling teruk ialah semasa private bill disenaraikan di dalam agenda Dewan Rakyat kali kedua, YB Marang itu ponteng lagi malah ketika itu beliau berada di Jepun!

Kelmarin, sewaktu semua ahli parlimen pembangkang terpaksa berhimpun di Padang Kawad Menara Parlimen bagi membincangkan isu 1Malaysia Development Berhad (1MDB) dan dakwaan penggunaan wang terbabit untuk kegunaan pilihan raya yang lalu, Haji Hadi ponteng lagi.

Rupa-rupanya beliau berada di Kelantan, mengeluarkan kenyataan dari sana akan memecat ahli PAS yang menyertai parti lain. Tidak uzur syarie.

Itulah sikap Ahli Parlimen Marang terhadap tanggungjawabnya sebagai seorang ahli parlimen! Apakah tidak berdosa jika tidak menunaikan amanah atau dalam ertikata lain KHIANAT sebagai seorang ahli parlimen yang telah dipilih oleh rakyat? Apakah hukumnya memakan gaji buta itu? Beliau yang sepatutnya dipecat dari PAS kerana mengkhianati parti juga. Bukankah ahli parlimen juga ada mengangkat sumpah dengan WALLAHI, WABILLAHI, WATALAHI semasa ditabalkan menjadi seorang MP untuk berkhidmat dengan amanah dan jujur

Bukankah pengkhianatan terhadap kewajipan sebagai wakil rakyat itu adalah satu perbuatan paling tidak beradab dan dilaknat Allah dan Rasulnya? Sebab makan gaji buta itulah yang akan menyebabkan seseorang itu keluar masuk hospital untuk dicuci tubuh badannya daripada benda-benda haram yang telah masuk ke dalam tubuhnya, lagi banyak dan lagi lama makan benda haram lagi lama dan lagi kritikal ia berada dalam hospital - itu hukum kebenaran dan keadilan. Tak kiralah dia imam paling besar dalam dunia atau ulamak paling tersohor atas langit. Hukum kebenaran dan keadilan tetap berjalan ke atas semua makhluk Allah swt.

Lepas itu, suka pula memaki hamun: membarua, celaka, mentololkan orang lain dan menuduh orang khianat, beradab sangatkah itu?

Ada yang berhujjah kononnya haji Hadi seorang yang kuat tahajjud. Kepadanya GB jawab, tahajjud ialah sunat, laksanakan amanah untuk hadir ke parlimen adalah WAJIB. Takkanlah hal sebegitu pun seorang ulamak dunia tak faham dan tak mengerti?

p/s Cuma GB nak tanya kepada pemimpin parti PKR, apakah anda masih mengharapkan PAS lagi setelah anda sendiri melihat gelagar wakil rakyat PAS di parlimen?

Tiada ulasan: