Sabtu, 21 November 2015

DIALOG RAKYAT

DIALOG RAKYAT


Tiada belas kasihan dari saya, kata besan Najib

Posted: 21 Nov 2015 05:00 AM PST

MALAYSIAKINI

 


Bella Belkin, seorang tokoh wanita yang cuba untuk mendapatkan bayaran untuk beg jenama Hermes yang dibeli oleh Maira Nazarbayeva, terkejut apabila wanita itu menggunakan nama Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak untuk mengugut bagi mencederakannya.

Menurut dokumen mahkamah yang diperoleh Malaysiakini, keluarga Bella diancam oleh Maira sekurang-kurangnya tiga kali sejak Jun tahun ini.

"Hasil ancaman Maira berulang kali ke atas Bella dan (suaminya) Edward Belkin, keluarga itu bimbangkan keselamatan mereka dan juga anak-anak mereka," petik dokumen itu

Menurut dokumen mahkamah yang difailkan di Daerah Selatan New York, ancaman pertama, yang mana nama Najib digunakan berlaku ketika perbualan telefon pada 16 Jun tahun ini.

Dokumen itu mendakwa Maira berkata: "Anda tahu siapa anak saya! Beliau adalah menantu Perdana Menteri Malaysia.

"Kamu tahu apa yang boleh kami lakukan ke atas anda dan keluarga anda? Saya akan cederakan anda. Saya akan cederakan anda dan keluarga anda jika anda menyaman saya.

"Tahukah anda apa yang boleh saya lakukan dan mampu lakukan? Anda tahu apa yang saya lakukan di Kazakhstan dan saya akan lakukannya di sini ke atas anda. "

Anak Maira, Daniyar Kessikbayev, berkahwin dengan anak perempuan Najib Nooryana Najwa.

Bella, yang juga Presiden Samilor Enterprises, cuba untuk mendapatkan semula bayaran bagi tujuh beg tangan Hermes bernilai AS$ 401,912.50 (RM1.72 juta) yang dibeli pada 15 September 2014 dan 20 Januari 2015.

Pemfailan saman itu dibuat melalui firma guaman Lark B Stumer & Associates kerana kata Bella, beliau percaya ancaman Maira adalah benar rekod wanita itu sebelum ini.

"Ugutan itu menakutan Bella kerana pada masa itu beliau baru mengetahui apa yang Maira mampu lakukan dan dituduh berbuat demikian di Kazakhstan.

"Berdasarkan latar belakang itu dan maklumat bahawa Maira adalah atau pernah menjadi penjenayah antarabangsa diburu oleh polis Kazakhstan dan Interpol untuk pelbagai jenayah, termasuk penculikan, mengancam mencederakan fizikal untuk mendapatkan dana daripada rakan perniagaan serta mengugut untuk memaksa orang lain memindahkan harta.

"Banyak artikel yang ditulis tentang Maira mendedahkan bahawa dia mempunyai keupayaan dan kecenderungan untuk menjalankan ancaman mencederakan secara fizikal terhadap Bella dan keluarganya," kata dokumen itu.

Redakan ketegangan

Tiga bulan kemudian, suami Bella, Edward menghubungi Maira melalui telefon untuk cuba meredakan ketegangan.

Edward kemudian bertemu dengan Maira dan Daniyar pada 30 September di rumah mereka di Alpine, New Jersey.

"Dalam pertemuan itu, Edward meminta Maira jika beliau boleh membayar baki tertunggak tetapi Maira terrus mengugut. 'Saya tidak akan bayar apa-apa. Anda tahu apa yang boleh saya lakukan. Anda tahu apa yang saya lakukan di Kazakhstan. Saya akan cederkana anda dan keluarga anda," petik dokumen itu.

Pemfailan dokumen mahkamah itu juga berkata Maira mengeluarkan ancaman ketiga terhadap Belkins dalam siri mesej teks pada 27 Oktober lalu selepas beliau mendapat tahu bahawa mereka mahu menyaman beliau.

Salah satu mesej teks berbunyi: "Anda tidak ganggu saya dan saya tidak akan ganggu anda, sekarang saya berdiam diri tetapi anda pula tidak. Jadi jangan harapkan belas kasihan dari saya, kosnya tinggi."

Dokumen mahkamah itu juga menyatakan: "Bagi maksud penjelasan, 'kos tinggi' adalah ungkapan dalam bahasa Russia yang merupakan ancaman kecederaan fizikal ataupun menyebabkan kematian.

"Ia tidak berkaitan dengan kos monetari atau kewangan seperti maksudnya dalam bahasa Inggeris."

Berikutan ancaman tersebut, Belkins memfailkan aduan jenayah kepada polis tempatan dan Biro Penyiasatan Persekutuan (FBI).

Bella juga memfailkan saman sivil terhadap kedua-dua Maira dan Daniyar pada Rabu lalu.

Malaysiakini telah menghubungi Pejabat Perdana Menteri dan sedang menunggu reaksi.

Sambut Obama bermakna sokong Israel

Posted: 21 Nov 2015 04:53 AM PST

Mohammad Fazril Mohd Saleh


 


ULASAN Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM) membantah kehadiran Presiden Amerika Syarikat, Barack Obama ke Malaysia.

Bantahan ini adalah berdasarkan dua pendirian songsang oleh pentadbiran Obama yang kami kecam iaitu sokongan AS terhadap Israel dan dominasi AS dalam Perjanjian Perkongsian Trans-Pasifik (TPPA).

PKPIM melihat sikap berat sebelah Obama dalam isu pergolakan di Palestin sebagai suatu kegagalan besar beliau sebagai seorang pemimpin dunia yang kononnya mengangkat prinsip keadilan sejagat.

Pada Ogos 2014, Obama meluluskan undang-undang yang bertujuan memberikan peruntukan tambahan sebanyak AS$225 juta dana awam untuk sistem pertahanan Iron Dome Missile Israel ketika konflik Gaza-Israel.

Bantuan dana awam AS sebanyak ini kepada Israel jelas suatu kezaliman terancang yang tidak harus didiamkan.

Konflik terbaru di Palestin khususnya di Tebing Barat yang masuk hari ke-50 hari ini pula tercetus akibat kebiadaban Israel menceroboh rumah ibadat kaum Muslimin di Baitul Maqdis.

Sehingga kini, angka korban di pihak Palestin meningkat sehingga mencecah 91 orang dengan 10,432 yang lain cedera dan 2,000 orang ditahan termasuk 800 orang kanak-kanak.

Jelas untungkan AS

Walaupun masyarakat dunia terang-terangan membantah kebiadaban Israel ini, Obama masih lagi mempertahankan kezaliman Israel terhadap Palestin.

Baru-baru ini, Palestin telahpun diterima sebagai negara anggota dalam Pertubuhan Bangsa Bersatu (PBB), dan ini menunjukkan secara jelas Israel kini memang sedang menjajah Palestin.

Berhubung isu TPPA pula, kami melihat kehadiran kali kedua Obama ini sebagai usaha menekan pentadbiran Malaysia untuk menandatangani perjanjian itu.

Perjanjian ini memang jelas memberikan kelebihan kepada Amerika Syarikat. Malah, mekanisme yang masih belum jelas dalam peruntukan "Investor-to-State Dispute Settlement (ISDS)" menggusarkan rakyat.

Begitu juga peruntukan tentang hak cipta dan hak milik intelektual yang bakal menjejaskan aspek kesihatan dan pendidikan rakyat.

Kehadiran Obama tanpa bantahan rakyat menggambarkan seolah-olah rakyat merestui tindakan dan polisi zalim beliau.

PKPIM menyeru pelajar dan mahasiswa agar secara tegas membantah kehadiran beliau dengan menyertai himpunan aman Bantah TPPA yang akan diadakan esok jam 2:00 petang di sekitar KLCC.

MOHAMMAD FAZRIL MOHD SALEH Presiden Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM).


Lim anggap 5 Adun PKR memihak Umno

Posted: 21 Nov 2015 04:48 AM PST

Susan Loone  





Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng berkata PKR mesti "menilai dengan teliti" keputusan lima Adun parti itu yang berkecuali dalam proses pengundian dalam usul dikemukakan pembangkang di DUN malam semalam.

Berdasarkan pendirian itu, kata Lim, persepsi kini ialah wakil rakyat PKR itu "bersama Umno".

Bagaimanapun, kata Lim, pihaknya akan membiarkan PKR sendiri menguruskan isu berkenaan.

Ditanya sama ada beliau akan bercakap dengan Presiden PKR Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail mengenai perkara itu, Lim menjelaskan: "Saya akan jelaskan kepada beliau (Dr Wan Azizah)".

Lim bercakap kepada media dalam sidang akhbarnya di George Town hari ini.

Semalam DUN Pulau Pinang membincangkan usul kontroversi dikemukakan Adun Muhammad Farid Saad (BN - Pulau Betong) mengenai isu tebus guna tanah seluas lebih 2,600 hektar berhampiran muara Sungai Pinang.

Menurut pembangkang, pembangunan di kawasan itu akan menyebabkan hidupan laut terancam kerana habitatnya terhapus, selain menjejaskan kehidupan kira-kira 500 nelayan di kawasan berkenaan.

Selepas dibahaskan, usul itu diundi dan akhirnya ditolak apabila ia hanya mendapat lapan undi sokongan, manakala 22 lagi menolak.

Lima Adun PKR pula bersikap berkecuali.

Pengundian juga menjadi perhatian apabila salah seorang Adun DAP, Teh Yee Cheu (Tanjung Bungah) yang dikenali sebagai aktivis alam sekitar turut mengundi menyokong usul berkenaan.

Dua lagi Adun PKR, Law Choo Kiang (Bukit Tambun) dan Maktar Shapee (Sungai Bakap) tidak boleh mengundi kerana masing-masing menjadi speaker dan timbalan speaker.

TPPA terus dibantah

Posted: 21 Nov 2015 04:46 AM PST

Anne Muhammad 





Lebih 50 orang wakil pertubuhan bukan kerajaan dan parti politik hari ini mengadakan bantahan terhadap cadangan pelaksanaan Perjanjian Perkongsian Trans-Pasifik (TPPA).

Mereka mula berkumpul kira-kira jam 2 petang di depan Masjid asy-Syakirin KLCC sebelum berarak ke Ampang Park bagi menunjukkan kemarahan terhadap perjanjian itu.

Kira-kira 70 yang hadir dan bersorak "Tolak TPPA" dan 'Bantah TPPA" sambil berarak sambil membawa pelbagai sepanduk seperti "TPPA Kills", "TPPA is making Malaysia poored" dan "Jangan gadai kedaulatan negara".

Wakil PSM yang juga Ahli Parlimen Sungai Siput, Dr Jeyakumar Devaraj berkata TPPA hanya akan memberi bebanan kepada rakyat terutamanya dalam isu dengan hak cipta.

Mengulas lanjut, beliau berkata, jika perjanjian itu ditandatangani nanti bahan bacaan seperti buku teks tidak akan dibenarkan untuk difotostat kerana tertakluk di bawah undang-undang hak cipta.

"Dalam TPPA kata, jika ada kedai membuat salinan fotostat buku teks yang ada hak cipta, kerajaan boleh rampas mesin fotostat, dan peniaga dimasukkan ke penjara. Semua ini akan bawa kesan kepada pelajar," katanya kepada pemberita.

Jadikan negara terjajah

Selain itu, Jeyakumar menggesa rakyat Malaysia memujuk ahli parlimen masing-masing untuk tidak menandatangani perjanjian tersebut.
Timbalan Pengerusi gerakan Bantah TPPA, Azlan Awang pula berkata, sebelum ini Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Datuk Seri Mustapa Mohamed menjelaskan harga ubat-ubatan tidak akan naik namun, semalam Presiden Amerika Syarikar Barrack Obama berkata sebaliknya.

"Mustapa kata harga ubat tidak akan naik tapi Obama sendiri kata ubat akan naik. Di mana kebenaran dakwaan kerajaan bahawa mereka akan memelihara kepentingan semua?

"Kita harap perjanjian TPPA tidak menjadikan negara kita terjajah," katanya.

Ketua Wira PERKASA Malaysia Irwan Fahmi Idris berkata, pihaknya tidak akan berganjak dengan kenyataan bahawa TPPA hanya merugikan rakyat.

"Mereka (menteri) dilantik oleh rakyat tapi bila nak tandatangan TPPA, mereka tidak tanya pun rakyat," katanya.

Antara yang hadir dalam protes itu wakil PAS, Parti Amanah Negara (AMANAH), PERKASA, Gabungan Mahasiswa Malaysia, Angkatan Belia Islam Malaysia (Abim) Ikatan Muslim Malaysia (ISMA) dan Pertubuhan Ikram Malaysia (IKRAM).


Beg Hermes Maira untuk kenduri Daniyar, Nooryana?

Posted: 21 Nov 2015 04:43 AM PST

MALAYSIAKINI


 


Dokumen mahkamah di Manhattan, New York, menyatakan beg tangan Hermes yang dibeli - dan tidak dibayar - Daniyar Kessikbayev dan ibunya Maira Nazarbayeva digunakan sebagai hadiah di majlis perkahwinannya dengan Noryaana Najwa Najib.

Maklumat yang terkandung dalam saman sivil difailkan Presiden Samilor Enterprise, Bella Belkin pada 18 November lalu menyatakan, Daniyar dan Maira sudah membeli tujuh beg Hermes dari kedai mereka tetapi enggan membayarnya.

Dokumen mahkamah yang diperoleh Malaysiakini menyebut: "Berdasarkan maklumat dipercayai, defendan (Maira dan Daniyar) menggunakan barang disenaraikan dalam perjanjian itu untuk kegunaan peribadi. Secara khusus, mereka menyimpan sebahagian daripada barangan itu untuk kegunaan sendiri dan yang lain diberikan sebagai hadiah semasa majlis perkahwinan Daniyar."

Daniyar berkahwin dengan anak perempuan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak serta Datin Rosmah Mansor itu pada 28 Mac lalu di Kuala Lumpur, manakala majlis bertandang sebelah pengantin lelaki berlangsung pada 18 April di Almaty, Kazakhstan.

Dokumen mahkamah itu menyatakan, dengan mengambil beg tangan mahal tanpa membayarnya, defendan bertindak tidak adil terhadap Bella.

Justeru, Bella memohon pampasan daripada defendan, termasuk menuntut ganti rugi serta bayaran tertunggak bernilai AS$401,912.50 (RM1.72 juta) bagi tujuh beg Hermes yang dimiliki pasangan anak beranak itu.

Gambar dengan Jacel Kiram: Nurul Izzah 'kesal'

Posted: 21 Nov 2015 04:40 AM PST

MALAYSIAKINI

 


Selepas dikritik hebat, Ahli Parlimen Lembah Pantai, Nurul Izzah Anwar menyatakan kekesalannya berhubung kegusaran yang timbul akibat foto beliau bersama anak perempuan bekas ketua pengganas kumpulan bersenjata Sulu, Jamalul Kiram III.

Tampil menjelaskan perkara itu, Nurul Izzah menegaskan, beliau tidak sekali-kali memanggil mesyuarat atau pertemuan dengan Jacel H Kiram dan tidak pernah berkenalan wanita tersebut.

"Dia merupakan salah seorang daripada 15 tetamu yang dijemput penganjur program, iaitu Malis Hal Ehwal Filipina dan Institut Asia Untuk Demokrasi, Pejabat Datuk Bandar Manila dan Pejabat Naib Presiden Filipina.

"Semua yang hadir di program tersebut telah bergambar dengan saya sebagai tanda sokongan terhadap laporan Kumpulan Kerja Mengenai Penahanan Tanpa Bicara Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu yang menggesa agar Datuk Seri Anwar Ibrahim dibebaskan serta-merta," kata Naib Presiden PKR itu.

Gambar pertemuan Nurul Izzah itu tersebar selepas Jacel memuat naik empat keping gambar bertarikh 9 November dalam akaun Facebook beliau.

"Saya berasa amat kesal atas hakikat ini," kata Nurul Izzah merujuk kepada perasaan ahli keluarga bekas anggota keselamatan yang terkorban akibat pencerobohan Lahad Datu pada 2013.

Pada Februari 2013, kumpulan penceroboh dari selatan Filipina memasuki perairan negara menggunakan bot pancung dan berkumpul secara berperingkat di Felda Sahabat 17, Kampung Tanduo, Lahad Datu.

Pertempuran tercetus pada antara pasukan keselamatan Malaysia dan kumpulan penceroboh pada 1 Mac 2013 ketika kumpulan terbabit cuba keluar daripada kepungan polis di Kampung Tanduo.

Insiden itu menyebabkan dua anggota pasukan keselamatan terkorban serta tiga lagi cedera manakala 12 penceroboh bersenjata terbunuh.

Sehari selepas itu, enam lagi anggota polis turut terkorban dalam serangan hendap di perkampungan air Kampung Simunul, Semporna dan dua anggota tentera turut terbunuh semasa bertempur selain kemalangan dalam operasi di Lahad Datu.

Tetap pertahan Sabah

Nurul Izzah juga mengambil maklum terhadap kemarahan rakyat Malaysia ekoran gambar berkenaan.

"Simpati dan sokongan saya dari dulu hingga bila-bila adalah kepada para perajurit negara yang terkorban serta komuniti yang masih terkesan akibat konflik itu serta desakan puak pemisah.

"Sebagai ahli parlimen dan rakyat Malaysia yang setia kepada negara dan bangsa, saya akan sentiasa mempertahan Sabah sebagai sebahagian daripada negara Malaysia yang tercinta," jelas beliau.

Tambah Nurul Izzah, tiada apa-apa yang ingin disembunyikan beliau dan bersedia memberi kerjasama dengan pihak berkuasa untuk menjelaskan lawatan ke program tersebut.

Pada Februari 2013, kumpulan penceroboh dari selatan Filipina memasuki perairan negara menggunakan bot pancung dan berkumpul secara berperingkat di Felda Sahabat 17, Kampung Tanduo, Lahad Datu.

Pertempuran tercetus pada 1 Mac 2013 antara pasukan keselamatan Malaysia dan kumpulan penceroboh ketika kumpulan terbabit cuba keluar daripada kepungan polis di Kampung Tanduo.

Insiden itu menyebabkan dua anggota pasukan keselamatan terkorban serta tiga lagi cedera manakala 12 penceroboh bersenjata terbunuh.

Sehari selepas itu, enam lagi anggota polis turut terkorban dalam serangan hendap di perkampungan air Kampung Simunul, Semporna dan dua anggota tentera turut terbunuh semasa bertempur selain kemalangan dalam operasi di Lahad Datu.


TPM mahu rujuk pertemuan Izzah dengan Jacel Kiram ke Jabatan Peguam Negara

Posted: 21 Nov 2015 04:35 AM PST

ANTARAPOS,COM


Post Pic

 
 
PUTRAJAYA: Kerajaan akan merujuk kes Ahli Parlimen Lembah Pantai, Nurul Izzah Anwar berhubung pertemuan kontroversinya dengan anak Jamalul Kiram II, Jacel H Kiram Hasan kepada Jabatan Peguam Negara.
 
Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi menganggap pertemuan itu sesuatu yang tidak dialu-alukan dan berkata ada beberapa tindakan lain yang dapat dilakukan Naib Presiden PKR itu.
 
"Polis akan mengendalikan kes ini dan akan menentukan bentuk tindakan yang akan diambil.
 
"Kerajaan akan mengemukakan laporan kepada Jabatan Peguam Negara untuk pertimbangan pihak perundangan berkaitan kes ini," kata Ahmad Zahid pada sidang media di sini, hari ini.
 
Pertemuan Nurul Izzah bersama Jacel Kiram pada 9 November lepas diadakan di Filipina yang diatur oleh pihak berkuasa negara itu.
 
Dalam pertemuan itu Nurul Izzah dilihat bergambar bersama Jacel Kiram sambil memegang poster bekas Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim.
 
Gambar Nurul Izzah bersama dengan anak perempuan bekas Sultan Sulu itu tersebar di laman media sosial.
 
Pelbagai persoalan timbul mengapa Nurul Izzah bertemu dengan anak Jamalul Kiram III yang mengarahkan seramai 200 tentera Sulu menceroboh Sabah pada Februari 2013.
 
 

Amaran angin kencang dan laut bergelora - Meteorologi

Posted: 21 Nov 2015 04:31 AM PST

ANTARAPOS.COM


Post Pic
 
 
KUALA LUMPUR: Angin kencang, laut bergelora dan ribut petir melanda perairan Pahang, Terengganu, Johor, Sabah (Pantai Barat dan pedalaman) serta Sarawak (Miri, Bintulu dan Mukah) pagi ini.
 
Jabatan Meteorogi Malaysia berkata, angin kencang dengan kelajuan hingga 50 kilometer sejam serta ombak mencapai ketinggian sehingga 3.5 meter dijangka berlaku di kawasan berkenaan. 
 
Keadaan ini adalah berbahaya kepada bot-bot kecil, aktiviti rekreasi laut dan sukan laut, kata kenyataan itu di sini hari ini.
 
Keadaan sama dijangka berlaku di perairan Samui, Tioman, Reef South, Layang-Layang dan Palawan pagi ini.- Bernama
 
 

DAP anggap PAS-PKR 'penyendal' parti, kata Utusan Malaysia

Posted: 21 Nov 2015 04:28 AM PST

ANTARAPOS.COM


Post Pic
 
 
SHAH ALAM: DAP kini semakin menunjukkan kuasa mereka dengan melakukan tindakan bukan sahaja tidak memuaskan hati sekutu rapatnya PKR tetapi juga 'musuh politiknya' PAS.
 
Memetik komentar Zulkiflee Bakar dalam ruangan Utusan Malaysia hari ini, beliau berkata PKR-PAS dilayan seperti 'penyendal' sahaja, seolah-olah 'ada pun tak untung, tak ada pun tak rugi'.
 
"Tangisan wakil rakyat bergema di Dewan Undangan Negeri (DUN) dan ahli-ahli PAS kehilangan kedudukan dalam Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Komuniti (JKKK).
 
"Pemecatan 3,000 JKKK Pas sudah menjadi bukti bahawa DAP boleh melakukan apa sahaja selagi mereka mempunyai kekuatan dominan dalam pakatan pembangkang," ujar beliau.
 
Kelmarin ADUN Penanti daripada PKR Norela Ariffin menangis dalam sidang DUN Pulau Pinang kerana gagal mendapatkan jawapan daripada kerajaan pimpinan DAP mengenai masalah dihadapi rakyat di DUN Penanti.
 
Bukan itu sahaja, DAP juga memecat semua ahli JKKK PAS di negeri ini yang tidak menyokong Pakatan Harapan.
 
Menurut komentar itu lagi, peringatan daripada pelbagai pihak terhadap PAS sudah diberi namun parti itu enggan mendengar dan menuruti segala yang dikehendaki DAP.
 
"Namun oleh kerana terlalu ingin merebut kuasa PAS mengenepikan segala pandangan sehingga begitu berbangga apabila ada pemimpin DAP berhujah menggunakan ayat al-Quran.
Tetapi kini lihatlah apa yang berlaku.
 
"PKR yang mempunyai 9 kerusi di DUN pun dilayan bagaikan `melukut di tepi gantang', apatah lagi Pas yang hanya dianggap 'penghias' pentadbiran kerajaan negeri.," tegasnya. 
 
Zulkiflee yang menyifatkan PAS sebagai celaru menasihatkan, parti Islam itu memutuskan kerjasama dengan PKR Selangor seperti mana yang berlaku di Pulau Pinang. 
 
"PAS pula mengumumkan menjadi pembangkang di Pulau Pinang sedangkan di Selangor mereka bersama-sama DAP berada dalam kerajaan negeri. Segala-galanya semakin keliru, mengelirukan dan celaru.
 
"PAS sepatutnya meninggalkan juga kerajaan Selangor dan tidak boleh lagi memberi alasan mereka bekerjasama dengan PKR, bukannya DAP," katanya.
 
 

Zuhdi: Pastikan tiada 'penghijrahan' penyokong DAP ke kerusi milik PAS

Posted: 21 Nov 2015 04:26 AM PST

 Oleh Sharifah Azmawati Syed Abdul Aziz

 
Post Pic
 
 
SHAH ALAM: PAS tidak menolak kemungkinan wujud muslihat tertentu di sebalik hasrat DAP untuk menawan lapan kerusi DUN di Selangor milik parti itu pada pilihan raya umum akan datang, kata Pengarah Operasi Pusat Penyelidikan PAS, Dr Mohd Zuhdi Marzuki.
 
" Kawasan-kawasan DAP sebut ini kawasan luar dari pinggir bandar dan kita percaya bahawa DAP menyedari bahawa banyak kawasan-kawasan Parlimen yang mereka menang di kawasan bandar di Kuala Lumpur berlaku pembaziran.
 
"Kita panggil undi membazir, sebenarnya hendak menang satu Parlimen ini cukup dengan satu undi tetapi mereka menang dengan majoriti 50 ribu undi macam di kawasan Seputeh.
 
"Jadi adakah mereka menyedari undi membazir ini, maka untuk memanfaatkan jumlah terlalu besar pembaziran ini, kemungkinan mereka menghantar ke kawasan-kawasan pinggiran?" katanya kepada AntaraPos.
 
Beliau mengulas kenyataan Pengerusi DAP Selangor, Tony Pua yang baru-baru ini menyuarakan hasrat DAP untuk bertanding di lapan kerusi itu setelah dua parti itu memutuskan hubungan di antara mereka secara rasmi. 
 
"Setakat ini, kita tidak ada keputusan, kita hanya hendak mengkaji demografi pengundi-pengundi baru yang ada, adakah berlaku satu penambahan yang mendadak kepada komposisi satu kaum di kawasan Templer umpamanya dan di kawasan yang disebut tadi (Paya Jaras) dan sebagainya," kata Zuhdi.
 
"Kalau ada trend seolah-olah berlaku seperti ini, PAS akan bertindak menunjukkan bahawa ada cubaan untuk memanipulasi (daftar pengundi).
 
"Kita tidak menuduh tetapi kita melihat ini dengan satu kewaspadaan, kalau tiada itu mungkin bagus...tetapi kalau ada, kita akan buat bantahan," katanya lagi.
 
PAS tiada masalah hadapi saingan
 
Beliau menegaskan parti itu tidak ada masalah untuk menghadapi saingan DAP di Selangor namun hairan kenapa rakan komponen Pakatan Harapan, Parti Amanah Negara (PAN) dipinggirkan. 
 
" Kenapa DAP tidak meletakkan PAN di situ?  (PAN) Dia mengakui tidak boleh bertanding di kawasan pantai timur, dia hendak bertanding di kawasan barat,   Jadi apabila DAP bertanding (untuk merampas kerusi PAS), adakah mereka (PAN) sudah seperti dimainkan oleh DAP," katanya.
 
"Bagi PAS kita tiada masalah, kita bertanding secara demokratik, tetapi kita masih mengkaji demografi baru pengundi-pengundi di kawasan terbabit sebab adakah usaha-usaha untuk memindahkan undi membazir tadi ke kawasan-kawasan di pinggir bandar," katanya.
 
Beliau dalam pada itu berkata, DAP  perlu mengkaji hasrat mereka itu semula jika tetap berdegil mahu mempertaruhkan calon daripada DAP di kawasan PAS.
 
"Saya rasa dia tidak mengkaji mentaliti pengundi-pengundi Melayu, kalau kita lihat kawasan-kawasan yang lebih daripada 70 peratus pengundi-pengundi Melayu, sebenarnya pemecahan undi itu cukup jelas.
 
"Kepada PAS dan kepada Umno, saya boleh sebut contohnya, mungkin Umno boleh dapat 40 peratus undi akar umbi, Umno tidak kurang daripada itu, PAS pun dikebanyakan kawasan-kawasan terutamanya di pantai timur dan kawasan barat, kawasan-kawasan yang majoriti Melayu ini, kajilah 10 tahun sebelumnya sebelum ini, sokongan kepada PAS, dia tidak turun daripada jumlah tertentu.
 
"Jadi akar umbi sokongan yang ada pada PAS ini, mereka sudah mengundi empat, lima kali. Mungkin mereka sudah mempunyai satu pendirian sebelum pilihan raya," katanya.
 
Malah beliau meminta supaya Pua mengkaji sokongan pengundi Melayu yang tidak berbelah bahagi kepada PAS dan Umno sejak sekian lama jika berhasrat mahu bertanding di kawasan PAS.
 
"Jadi saya boleh anggap, sokongan PAS dan Umno ini, sokongan mereka tidak lari.
 
"PAS mungkin 35, Umno mungkin 40, satu tempat yang lain macam di Kelantan dan Terengganu mungkin PAS ada yang lebih, Umno 35, jadi (pengundi)atas pagar ini, dia tidak ramai di kawasan majoriti Melayu ini paling tinggi 25 peratus," katanya.
 
"Jadi kalau mereka (DAP) hendak meletakkan calon di situ, mereka tidak mungkin medapat sokongan akar umbi Umno dan tidak mungkin dapat sokongan akar umbi daripada PAS," katanya.
 
"Mereka mungkin dapat sokongan undi atas pagar tetapi tidak semua. Jadi, saya tidak nampak macam mana bacaan politiknya, saya tidak nampak macam mana dia punya bacaan politik sebab pengundi-pengundi Melayu ini mereka mengundi mengikut parti, mereka sudah ada pendirian.
 
Sukar tarik pengundi tradisi
 
Justeru, tegas beliau, andaian DAP bahawa ia mempunyai peluang untuk menarik penyokong tradisi PAS dan Umno amat meleset.
 
"Jadi kalau DAP masuk di kawasan-kawasan itu, apakah dia tidak nampak bahawa undi akar umbi PAS ini dia tidak lari jauh. Umno pun tidak lari jauh, jadi mungkin yang membezakan itu, siapa yang besar?
 
"Dan juga atas pagar ini apabila dua penjuru memihak kepada mana, tetapi kalau bertanding tiga penjuru, saya yakin, mereka tidak akan dapat tarik undi akar umbi ini.
 
"Cuma mungkin dia dapat tarik undi atas pagar, itu pun tidak semua," katanya.
 
Zuhdi berkata DAP patut memberi perhatian kepada kemungkinan calon PAS memecah undi di kerusi-kerusi milik DAP pada PRU 14.
 
"Kita sendiri (PAS) pun ada perancangan juga, ada beberapa perkara kerusi (Parlimen DAP) dia perlu tengok juga. Kalau dia masuk, kemungkinan mereka kalah.
 
"Contohnya Parlimen Puchong, walaupun mungkin orang Melayu di situ tidak majoriti, tetapi kalau pengundi-pengundi bukan Melayu pecah (dengan)  PAS dapat sokongan pengundi bukan Melayu adalah tidak mustahil kita akan menang dan mendapat sokongan penuh," katanya lagi.
 
Bahkan kata Zuhdi, jika DAP terus berdegil mahu menawan kerusi PAS, parti itu akan bertindak balas dengan bertanding di kerusi DAP.  
 
Malah beliau membayangkan saingan PAS terhadap DAP tidak saja bertumpu di Selangor.
 
"Kemudian beberapa kerusi yang lain umpamanya Alor Gajah (Melaka), Beruas (Perak), tetapi saya tidak mahu beritahu semua kerusi-kerusi itu," katanya.
 
 

Tiada ulasan: