Isnin, 30 November 2015

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


DAP kini sudah hilang 'semangat' Karpal - Shamsher

Posted: 30 Nov 2015 08:00 AM PST

OLEH RADZUAN HASSAN
Shamser Singh Thind
Seorang wakil parti cawangan Pulau Pinang mempersoalkan pimpinan atasan DAP yang kini dianggapnya sudah tidak ada prinsip.

 Dalam beberapa keputusan penting, katanya, DAP tidak lagi mementingkan konsep prinsip yang perlu dipertahankan seperti diperjuangkan veteran DAP, mendiang Karpal Singh.

 "Karpal pernah cakap 'there is no enemy or friend in politics but there must always be permanent principles'. tetapi kini DAP tidak ada prinsip. Seperti contoh, parti anggap Pas di Pulau Pinang pembangkang tetapi prinsip itu berbeza dengan rakan pemerintah di Selangor," kata Ketua Publisiti DAP Cawangan Taman Chai Leng, Shamsher Singh Thind kepada Malaysia Gazette ketika dihubungi hari ini.

 Menurut Shamsher, apabila DAP telah memutuskan segala hubungan dengan Pas sehingga Pakatan Rakyat (PR) menjadi Pakatan Harapan antara DAP, PKR dan Parti Amanah Negara (PAN), nampaknya DAP di Selangor masih belum dapat melupakan Pas sebagai 'kekasih lama'.

 "Ini kerana kerajaan negeri di Selangor adalah gabungan empat parti, iaitu DAP (15 kerusi), PKR (13 kerusi), Pas (13 kerusi) dan PAN (2 kerusi). Bukan itu sahaja, tiga orang exco kerajaan negeri Selangor juga dari parti Pas. Kenapa DAP masih hendak 'meniduri' Pas setelah bercerai dengannya?" ujarnya lagi.

 Menurut pensyarah undang-undang sebuah kolej swasta itu, persoalan yang sama telah dibangkitkannya semasa berucap pada Konvensyen DAP di Pulau Pinang semalam.

 Beliau berkata, jika terpaksa DAP keluar daripada kerajaan Selangor, parti itu terpaksa buat demi mempertahankan prinsip dan bukan mengutamakan kuasa semata-mata.

 Satu lagi, menurut Shamsher, sistem pemilihan ahli-ahli jawatankuasa negeri harus diubah kerana tidak memberi kuasa sepenuhnya kepada akar umbi untuk memilih pemimpin-pemimpin mereka seperti yang dilakukan semasa pemilihan DAPSY.

 "Sebagai contoh, majoriti wakil telah memilih saudara Gobind Singh di Selangor tetapi kenapa Tony Pua yang berada pada tangga kelapan dipilih sebagai pengerusi," ujarnya.

 Malah perkara yang sama juga berlaku di Perak.

 Menurutnya, jika pemilihan calon pengerusi negeri pun DAP tidak ikut pilihan majoriti dan prinsip mereka sepatutnya malu menggunakan isu kerajaan Barisan Nasional tidak layak memerintah kerana undi popular mereka hanya 47 peratus sedangkan PR mendapat 53 peratus sebelum ini.-- MalaysiaGazette

Diplomat Malaysia Muhammad Rizalman mengaku salah kepada serangan tidak senonoh

Posted: 30 Nov 2015 06:00 AM PST

• Mangsa diserang oleh Rizalman di Wellington flatnya
• Diplomat itu berhujah mental beliau  kurang sihat pada masa itu.
• Beliau telah menanggalkan seluar dan seluar dalamnya sebelum memasuki rumah.

 Bekas atase pertahanan Malaysia yang pulang ke New Zealand untuk menghadapi tuduhan jenayah pagi ini mengaku tidak sopan ketika menyerang seorang wanita Wellington.

 Muhammad Rizalman bin Ismail, 39, menghadapi perbicaraan di Mahkamah Tinggi di Wellington mengakui tuduhan tidak sopan menyerang Tania Billingsley.

 Pendakwa Crown Grant Burston tidak memberikan bukti atas tuduhan serangan dengan niat seksual keatas Ms Billingsley, manakala tuduhan pecah rumah telah ditolak.

 Rizalman berdiri di kandang tertuduh, jurubahasa Melayu membantunya.9 Ringkasan Mahkota mengenai pertuduhan salah dibacakan kepada mahkamah, walaupun Rizalman mempertikaikan aspek itu.

 Ringkasan itu berkata bahawa pada 6.30 petang Jumaat 9 Mei, 2014, Cik Billingsley berada di rumah pangsa Wellington di Brooklyn.

 "Dia berseorangan di rumah pada masa itu dan menonton filem di komputer riba beliau di bilik tidurnya," ringkasan itu berkata.

 "Sebelum memasuki alamat tersebut, defendan, Rizalman, menanggalkan seluar dan seluar dalamnya."

 Beliau memasuki melalui pintu tertutup tetapi tidak berkunci.

 Di dapur, dia telah menanggalkan jaket beliau.

 Rizalman kemudian mengetuk pintu bilik tidur Ms Billingsley itu dan menolak terbuka.

 "Dia bercakap kepada mangsa itu dengan berkata, 'Bolehkah saya masuk?' Mangsa melihat ke arahnya dari katil dan memerhatikan defendan berdiri di pintu masuk ke bilik tidur, hanya memakai baju dan telanjang dari pinggang ke bawah," Ringkasan itu berkata.

 Ms Billingsley bangun dan mula menjerit dan melolong meminta Rizalman untuk keluar.

 Dia mendekati beliau, lalu mencengkam bahunya dan pasangan itu bergelut.

Ms Billingsley berjaya menolak Rizalman keluar dari biliknya. Selepas mengeluarkannya,dia mengunci pintu dan berlari ke bilik mandi untuk menelefon polis.

 Seorang jiran yg mendengar jeritan itu memanggil rakan fletnya, manakala teman lelaki rakan fletnya ini yang tinggal berdekatan datang menolong.

 Beliau tiba dan mendapati Rizalman berdiri di pintu depan.

 "Pada masa ini beliau telah memakai seluarnya semula," Ringkasan itu berkata.

 "Defendan  akhirnya mula berjalan jauh dari alamat tersebut dan berlalu pergi."

 Ms Billingsley mengalami lebam di lengannya dan "trauma emosi yang besar".

 Rizalman memberitahu polis pasangan itu pernah ke panggung wayang bersama-sama. Beliau mendakwa dia mengundang beliau ke rumahnya tetapi menjadi marah apabila dia makan makanan beliau.

 Peguam bela Donald Stevens, QC, berkata terdapat "tiada pertikaian sebenar" tentang apa yang berlaku di dalam rumah, selain daripada cadangan oleh Cik Billingsley yang Rizalman meraih tekaknya.

 Dr Stevens berkata tangan Rizalman mungkin telah datang ke dalam kenalan dengan tekaknya, semasa perjuangan.

 Beliau berkata beliau memahami Crown akan mempertikaikan Rizalman adalah mental tidak sihat pada masa itu, sebagai pembelaan berhujah.

 "Encik Rizalman telah menerima terdapat serangan tidak senonoh kerana dia masuk ke dalam rumah tanpa seluar dan seluar dalam di atas, yang menjadikan ia tidak sopan."

 Serangan itu sendiri adalah Rizalman meraih bahu dan lengan Ms Billingsley ini.9 Dr Stevens juga meminta Hakim David Collins tidak memasuki suatu sabitan hari ini, untuk mana hakim yang dipersetujui.

 Pendakwa Crown Grant Burston berkata Crown tidak menerima Ms Billingsley menyentuh Rizalman pertama.

 Perkara yang paling penting adalah "ketakutan, slash, keganasan" dia akan berasa apabila Rizalman memasuki rumahnya.

 The Crown tidak bersetuju dengan faktor-faktor yang disebut oleh pihak pembelaan mengurangkan, kata Encik Burston.

 "Ia tidak diterima oleh Crown bahawa defendan yang sejajar mangsa ke rumahnya kerana dia fikir mangsa mahu dia mengikuti beliau," katanya.

 "Ia tidak diterima oleh Crown bahawa hakikat defendan dikeluarkan seluar dan seluar dalam sebelum pergi ke dalam bilik tidur mangsa tidak bermotivasi secara seksual.

 "Ketiga, ia tidak diterima oleh Crown bahawa defendan telah menghidap penyakit mental yang ketara pada masa yang bersalah." Pembelaan akan perlu memanggil keterangan tentang itu, kata Encik Burston.

 Beliau berkata keterangan seorang pakar mencadangkan tingkah laku Rizalman pada hari yang berkenaan itu adalah konsisten dengan penggunaan ganja dan dengan kebimbangan.

 Keadilan Collins diselamatkan Rizalman sehingga Jumaat, untuk perbicaraan mengenai fakta yang dipertikaikan.

 Ahli Parlimen Bertindak balas Jurucakap hal ehwal wanita Parti Hijau Jan Logie berkata beliau percaya pengakuan bersalah Rizalman akan menjadi "bantuan" bagi Ms Billingsley.

 Beliau berkata mahkamah adalah "masih tidak tempat-tempat yang baik untuk [serangan seksual] terselamat". "Terdapat banyak kerja yang perlu dilakukan untuk menjadikan mereka sebagai adil dan tahap seberapa selesa tempat bagi umat untuk dapat mencari keadilan," katanya.

 Ahli Parlimen Green telah didatangi oleh Cik Billingsley tahun lepas. Mangsa mengkritik kerajaan kerana membiarkan penyerang meninggalkan negara ini dan berkata Perdana Menteri John Key muncul prihatin dengan kesnya.

 Ms Logie memuji keberanian Cik Billingsley dalam mengecualikan nama penindasan yang bercakap mengenai kesnya. 

 "Ini adalah salah satu situasi di mana kerana dia yang berani pergi orang awam dapat melihat bilangan besar kelemahan dalam proses itu," katanya. 

 Parti Hijau kini menyeru Mr Key memohon maaf secara peribadi kepada Cik Billingsley bagi pihak Kerajaan. Mr Key berkata beliau tidak akan memohon maaf kerana bekas Kementerian Luar Negeri Ketua John Allen telah pun berbuat demikian. 

 Ms Logie berkata satu laporan kepada Kementerian Luar Negeri pengendalian 'kes itu juga perlu dibebaskan.

 Laporan oleh John Whitehead siap tahun yang lalu tetapi tidak akan didedahkan kepada umum sehingga perbicaraan Rizalman selesai.9 Menteri Luar Negeri Murray McCully berkata pada masa itu bahawa penemuan dalam laporan itu adalah "mengecewakan".

 Jurucakap hal ehwal luar Buruh, David Shearer berkata pengakuan Rizalman akan membuat proses mahkamah lebih mudah untuk Ms Billingsley.

 "Jelas sekali, dia mempunyai satu perjanjian yang sangat menakutkan, sekarang kita mengetahui fakta-fakta kes itu," katanya.

 Mr Shearer berkata butiran penuh pengendalian MFAT mengenai perkara itu perlu dikeluarkan secepat mungkin.

 "Persoalan besar masih kekal mengapa hal ehwal luar negeri mendapat ini jadi salah," katanya. "Dan setakat ini mereka telah bersembunyi di sebalik laporan John Whitehead."

 Pemangku Menteri Luar Negeri Todd McClay tidak mempunyai sebarang komen buat semasa kes ini masih di mahkamah.

 Jurucakap berkata laporan Whitehead itu tidak akan dikeluarkan sehingga proses mahkamah - termasuk apa-apa rayuan yang berpotensi - telah dimuktamadkan. - NZ Herald

Husam: Saya sudah hantar "surat cinta"

Posted: 30 Nov 2015 03:12 AM PST

Sinar Harian ATIRAH HASL
30 NOVEMBER 2015 KUALA LUMPUR - Bekas Naib Presiden Pas, Datuk Husam Musa mengakui sudah menyerahkan 'nota cinta' kepada anggota Dewan Harian Pas Pusat.

 Husam berkata demikian selepas menghadiri perjumpaan yang ditetapkan beliau dan Pas ekoran dakwaan beliau terhadap Presiden, Datuk Seri Abdul Hadi Awang pernah merancang bekerjasama dengan Umno bagi menubuhkan kerajaan perpaduan dengan Umno selepas PRU12 pada 2008.

 Ditanya mengenai isi kandungan nota terbabit, Husam menjawab, nota tersebut hanya berkisar mengenai pandangannya terhadap survival parti dan kekuatan kerajaan pada masa akan datang.

 "Nota cinta saya itu hanya tentang survival parti, kekuatan kerajaan dan perpaduan ahli Pas.

 "Pas menerima nota tersebut dan perjumpaan berjalan dengan mesra dan baik. Perbincangan berjalan secara dua hala dan saya ada memberikan sedikit penjelasan kepada mereka dan Dewan Harian memberikan pandangan mereka.

 "Keseluruhannya saya sangat berpuas hati dan berterima kasih kepada Pas Pusat kerana menyediakan saluran ini untuk saya menyampaikan pandangan saya," katanya kepada pemberita ketika ditemui di Pejabat Agung Pas di sini, hari ini.

 Beliau bagaimanapun enggan mendedahkan isi perbincangan yang berlangsung bersama pihak Pas.

 Ditanya mengenai penerimaan Pas terhadap penjelasannya, Husam berkata, Pas tidak mempunyai masalah untuk mendengar pandangan dan penjelasan yang diberikan oleh beliau.

 "Mungkin akan ada perjumpaan susulan dengan Pas selepas ini," jawabnya ringkas.

Komen al-Husseyn :

Setelah Husam tampil dengan fakta dan bukti mengenai dakwaannya terhadap presiden PAS HJ Hadi yang pernah merancang bekerjasama dengan Umno bagi menubuhkan kerajaan perpaduan dengan Umno selepas PRU12 pada 2008, kita berharap JKPP akan panggil Hj Hadi  untuk bertanyakan mengenai penafiannya pula.

Agak-agak korang bilalah agaknya kes ini akan selesai? Atau ianya diperap begitu sahaja?? Korang tunggulah kucing beranduk.....

Debat Hj Hadi vs Husam : Hj Hadi takut tembelang UG kerajaan Melayu Islam Umno/PAS pecah!

Posted: 29 Nov 2015 08:00 PM PST

Misi MSU memujuk almarhum TGNA di Kota Baru. Ketika
 inilah  adegan peluk cium dahi dan tangan dilakonkan....
Pendedahan YB Khalid Samad mengenai pertemuan gelap PAS bersama UMNO selepas sahaja keputusan PRU ke 12 pada 2008, jelas bertujuan untuk menubuhkan kerajaan bersama UMNO/BN di Selangor demi kepentingan "Islam dan Melayu". Sila baca di sini.

Menubuhkan kerajaan Melayu Islam adalah tagline yang ampuh digunakan oleh Umno untuk menarik sokongan orang Melayu dan kini kita dapat lihat bagaimana PAS sendiri sering menggunakan tagline tersebut...

Apa bezanya PAS dengan Umno? Gelagat para pemimpin PAS masa kini tak ubah mcm UMNO. Jelas bahawa Umno telah berjaya menanamkan sikap rasis dalam PAS yang kononnya memperjuangkan Islam.

Perkara yang sama hampir berlaku di Perak sejurus selepas PAS Perak bersetuju menubuhkan kerajaan Pakatan Rakyat bersama DAP dan PKR. Pemimpin tertinggi PAS Pusat menalipon Ust Ahmad Awang minta beliau memikirkan kemungkinan membentuk kerajaan dengan UMNO/BN di Perak.

 Mujurlah Ust Ahmad Awang bertegas dengan keputusan untuk bersama PR dan menolak mentah-mentah permintaan tersebut malah beliau mengelak untuk bertemu dengan pemimpin Umno yang berusaha mahu menemuinya.

 Timbulnya cadangan UG ini menyebabkan berlakunya perbalahan antara Almarhum TGNA dan beberapa pimpinan PAS pada 2009. 

Nik Abduh mendakwa almarhum TGNA mendapat maklumat yang salah dari orang-orang disekelilinganya dan melabelkan mereka sebagai 'sesat'.

 Antara yang ditulis Nik Abduh menerusi blognya: 
Justeru fahami ini bahawa 'Unity Government' yang ditolak ayahanda adalah jenis kerajaan yang difahamkan kepadanya oleh pembantu – pembantu ayahanda yang berpakaian serba tahu. Mereka seronok untuk melaga -lagakan di antara TGNA dan TGHH.(baca lagi di sini )
 Syabas diucapkan diatas keberanian YB Khalid Samad mendedahkan komplot UG yang sejak 2008 itu lagi. Mungkin Cikgu Pa sangka Khalid Samad tidak akan berani mendedahkan episode ini kerana Khalid sendiri telah turut bersama dalam perjumpaan tersebut...

Tetapi penjelasan Khalid amat menghampakan Cikgu Pa kerana terbukti bahawa dgn kehadiran Khalid, maka komplot Hj Hadi nak jadikan Hasan Ali MB Selangor itu menemui kegagalan.

Umno tergamam kerana tidak menduga sama sekali akan Khalid yang dengan bijaknya minta pinjam 5 ADUN UMNO kepada PAS supaya PAS akan mempunyai 13 ADUN, sama dengan DAP! Umno tergamam dan perbincangan itu gagal menyatukan Umno dan PAS untuk menaikan Hasan Ali jadi MB Selangor!

Mungkin akibat dendam kesumat terhadap Khalid menyebabkan  gagalnya perancangan tersebut, Khalid telah digantung jawatan 6 bulan sewaktu isu 'Sumpah Talak'. 

Khalid dituduh mendedahkan rahsia PAS kononnya...waima Hasan Ali yg mula-mula mendedahkan rahsia mengenai 'Sumpah Talak' kpd blogger Umno hanya diberikan surat amaran.

Walau apa pun, pendedahan Khalid adalah jelas mengiyakan dakwaan bahawa 'Unity Government' lontaran idea Hj Hadi itu adalah merupakan satu kerjasama Umno dan PAS untuk menubuhkan kerajaan Melayu Islam dan bukan sebuah kerajaan yang tiada pembangkang sebagaimana yang didakwa oleh sesetengah pihak.

Malah dakwaan Hj Hadi yang menyatakan Unity Government itu merangkumi parti DAP dan PKR adalah pembohongan yang nyata  kerana pertemuan dan perbincangan tersebut semata-mata mahu menubuhkan kerajaan Melayu Islam!

Seterusnya Khalid Samad menggesa debat berhubung usaha pembentukan kerajaan PAS/UMNO di Selangor pada 2014 perlu diadakan dengan kadar seberapa segera kerana itu merupakan tumpuan dakwaan Husam. Tiada alasan untuk Hj Hadi menolak berdebat dengan Husam melainkan dia takut kerana tembelang Unity Government tajaannya itu akan pecah dikhalayak ramai!

Majlis berkhatan anjuran Pemuda AMANAH Gopeng meriah

Posted: 29 Nov 2015 04:55 PM PST

Timb Ketua AMANAH Gopeng Anuar Ibrahim bersama
Pengerusi Surau al-Qamar menyampaikan cenderahati kpd
para peserta
Tahniah kepada Pemuda AMANAH parlimen Gopeng diatas kejayaan mereka menganjurkan majlis berkhatan beramai-ramai di Surau al-Qamar, Taman Pengkalan Utama, Pengkalan Pegoh, pagi kelmarin dengan kerjasama Jawatankuasa surau tersebut.

Apa yang sangat mengembirakan ialah para peserta hanya dikenakan bayaran yang begitu minimal iaitu hanya untuk kos perubatan sebanyak RM50.00 sahaja.

Sementara pekhidmatan yang diberikan oleh 3 doktor muda tempatan adalah percuma.


Pihak Pemuda AMANAH telah turut menaja seramai 7 anak yatim dan keluarga fakir dan menyumbangkan sedikit saguhati kepada 3 doktor yang terlibat dalam memberikan khidmat percuma itu.


Majlis bermula seawal 8.00 pagi di mana mereka bersama keluarga telah dijamu dengan sedikit juadah sarapan pagi sebelum majlis berkhatan bermula.

Seramai 30 peserta yang terlibat telah diraikan dengan 'Royal Shower' oleh pasukan Bomba berhampiran yang dijemput khas untuk mereka.

Pihak jawatankuasa surau menyatakan rasa gembira dengan program seumpama itu dan sangat mengalu-alukan program kemasyarakatan seumpamanya itu  dapat diteruskan dimasa akan datang. 

Tiada ulasan: