tag:blogger.com,1999:blog-4515470632398964959.post4627621509074842304..comments2023-10-24T05:08:54.933-07:00Comments on Pakatan Rakyat: WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASIAnonymoushttp://www.blogger.com/profile/15156716009834354114noreply@blogger.comBlogger2125tag:blogger.com,1999:blog-4515470632398964959.post-81247424643213793872014-03-14T19:54:03.640-07:002014-03-14T19:54:03.640-07:006. Guru dalam dilema untuk memberi markah PBS kepa...6. Guru dalam dilema untuk memberi markah PBS kepada anak muridnya. Kalau nak diikutkan hati, semua murid nak diberi markah penuh <br />demi masa depan mereka. Ada juga guru yang menyatakan 100% muridnya sebenarnya layak dapat band tertinggi. Ya memang benar kebiasaannya murid akan faham sebaik sahaja<br />setiap PNP tetapi akan melupakannya kerana tiada keperluan memandangkan tiada peperiksaan.<br /><br />7. Pendidikan Malaysia sebenarnya sudah berada diantara yang terbaik di dunia sebelum PBS dilaksanakan. Tak perlu dengar laporan dunia tentang <br />ranking Malaysia. Biar kita rakyat Malaysia sendiri yang menilai. Di Perancis, Jepun, China, India, Turki, Thailand, Indonesia, <br />Arab Saudi, Korea MAJORITI RAKYATNYA TIDAK TAHU BERBAHASA INGGERIS walaupun subjek Bahsa Inggeris diajar sejak dibangku sekolah.<br />Sistem KBSR dan KBSM telah membuktikan pendidikan kita berjaya membuatkan rakyatnya boleh berbahasa Inggeris. Begitu juga subjek lain. Majoriti <br />anak anak kita juga tahap penguasaan matematik mereka lebih baik berbanding anak-anak negara lain. Sinivers matematik kita jauh lebih tinggi daripada negara lain pada usia yang sama.<br />Sistem pendidikan Malaysia adalah lebih baik tanpa PBS.<br /><br />8. PBS perlu dibaiki dengan mengadakan Ujian 4 kali setahun di peringkat sekolah. PBS perlu dibaiki dengan mengadakan Ujian setara/selaras seperti UPSR, PMR, SPM, STPM, STAM.<br />Sistem tanpa peperiksaan kini perlu dihapuskan segera sebelum terlambat.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4515470632398964959.post-31124597114562350842014-03-14T19:53:53.620-07:002014-03-14T19:53:53.620-07:00PBS yang dilaksanakan kini adalah sistem lemah yan...PBS yang dilaksanakan kini adalah sistem lemah yang bakal menghancurkan negara.<br />PBS perlu dibaiki sistemnya kerana:<br /><br />1. Sistem PBS sedang menghancurkan semua bangsa di Malaysia.<br />PBS bukan sahaja membebankan guru malah juga membebankan murid. Perlu diingat alam persekolahan <br />adalah alam dimana murid/pelajar majoritinya "perlu disuap" atau ditunjuk ajar setiap masa tidak <br />seperti mahasiswa yang perlu membuat kajian ilmu sendiri. Murid mengambil masa untuk memahami <br />suatu perkara tetapi dalam sistem PBS, pentaksiran perlu dilaksanakan selepas PnP atau sekerap mungkin<br />menyebabkan murid tertekan. Hal ini menyebabkan (1.) murid yang sepatutnya faham suatu topik akhirnya <br />gemuruh hingga tak faham. (2.) murid hanya dapat menjawab pada waktu pentaksiran tetapi kemudian <br />melupakannya sebab sudah dianggap tiada keperluan untuk mengingati kerana markah sudah diberi.<br /><br />2. Sebaik-baik pengajaran adalah yang mempunyai musim peperiksaan. Dengan adanya peperiksaan, murid akan <br />sentiasa mengingati apa yang diajarkan sepanjang masa sehginggalah hari peperiksaan. Dengan sistem PBS<br />yang ada kini, murid tiada semangat langsung untuk mengingati apa-apa kerana mereka tiada target musim peperiksaan.<br />Suasana PBS adalah suasana jemu bagi mereka malah mereka menganggap PBS itu tiada apa-apa. Jika anda guru, anda <br />pasti memahami perkara ini. Cuma guru yang layak memberi komen berkaitan PBS.<br /><br />3. Ingatlah betapa bersemangatnya anak-anak kita menduduki peperiksaan UPSR, PMR, SPM, STPM. Malah jika melanjutkan <br />pelajaran ke Universiti Luar Negara pun akan ada peperiksaan semester. Bayangkan jika dari kecil dididik hidup tanpa peperiksaan,<br />bagaimana kehidupan mereka di universiti yang mengamalkan budaya peperiksaan? Kejutan budaya.<br /><br />4. Pentaksiran Berasaskan Sekolah bermakna pentaksiran berasaskan guru. Adalah mustahil PBS <br />adalah sistem yang selaras kerana berbeza guru berbeza permarkahan, berbeza penilaian dan <br />berbeza corak pengajaran yang juga menyebabkan murid berbeza mendapat kualiti pemahaman yang berbeza. Malah lebih tragis<br />kerana sistem PBS membuka ruang kepada pihak tidak bertanggungjawab untuk merasuah guru untuk memastikan markah anaknya tinggi.<br />Sistem ini tidak adil dan tidak selaras dan tidak sama di mana mana sekolah. Jika begini, di alam pekerjaan nanti, majikan tidak akan<br />mengambil pekerja berdasarkan keputusan penilaian PBS mereka tetapi cuma berdasarkan di sekolah mana mereka bersekolah.<br /><br />5. Saya sangat terkilan apabila ada menteri yang menuduh guru tidak berkualiti sedangkan sistem PBS yang menyebabkan guru sugul, kurang bertenaga,<br />kelam kabut dan tertekan. Bayangkan pengisian markah setiap hari bagi setiap murid yang diajar. 1 kelas 34 murid. Setiap hari ajar 4 kelas. Maka 136 <br />markah murid perlu diberi setiap hari. Bagaimana pula dengan seminggu, sebulan, setahun? Dalam 4 kelas itu, ada sahaja murid yang tidak hadir, maka <br />guru kena ulang balik PnP dan pentaksiran. Yang dikejar akhirnya tak dapat, yang dikendong akhirnya berciciran. Malah guru selalu kena tinggalkan kelas<br />untuk urusan lain, maka kacau bilau lah sistem PBS kita. Belum masuk lagi dengan buku latihan yang perlu ditanda setiap hari. Balik sekolah terus mesyuarat,<br />kursus taklimat. Tambah pula macam macam borang nak diisi. Nak kena online pulak, dengan server lembab dan macam macam pula kena isi onlina.<br />Maka guru jadi gila dengan sistem PBS dan pelbagai beban yang mengarut ngarut.<br /><br />Anonymousnoreply@blogger.com