Khamis, 26 Januari 2017

Kelab Greenboc

Kelab Greenboc


Mesyuarat PPBM Putuskan Tetap Sertai Pakatan Harapan Walaupun Tanpa PAS

Posted: 25 Jan 2017 09:47 PM PST

PAS ada atau tidak, BERSATU mahu pakatan rasmi

Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU) mencadangkan semua parti pembangkang membentuk pakatan secara rasmi bagi membolehkan mereka mencabar BN menggunakan logo sama.

Mengenai kedudukan PAS yang dilihat berkeras enggan bekerjasama dengan Pakatan Harapan (HARAPAN), Tun Dr Mahathir Mohamad berkata, gabungan secara rasmi itu tetap perlu diwujudkan.


Kata pengerusi BERSATU itu, melalui suatu gabungan rasmi, parti pembangkang boleh menggunakan logo, manifesto dan nama sama, sekaligus mencerminkan perpaduan di kalangan mereka.

"Kami berpendapat, sama ada PAS menyertai (gabungan ini) atau tidak, kemasukan BERSATU dengan parti pembangkang lain perlu dilakukan secara rasmi, dan kami akan berunding isu-isu berkaitan pilihan raya, pembahagian kerusi, dan sebagainya," katanya kepada media di Putrajaya hari ini.

Menurut Dr Mahathir, keputusan tersebut dibuat pada mesyuarat Majlis Pimpinan Tertinggi BERSATU pagi tadi.

Ketika ini BERSATU masih belum menyertai HARAPAN secara rasmi walaupun sudah menyatakan kesediaan bersama-sama PKR, DAP dan Parti Amanah Negara (AMANAH) menghadapi BN pada pilihan raya umum (PRU) ke-14.

PRU perlu diadakan selewat-lewatnya tahun depan.

Bagaimanapun kedudukan PAS masih belum jelas kerana parti itu menyatakan dengan tegas keengganan mereka bekerjasama dengan DAP serta AMANAH. -mk

VIDEO BERKAITAN







FEATURED ADS



Tiada ulasan: