Nuffnang

Pengikut

Tukar Tiub

0
sumber :-

Tukar Tiub


NEGARA MAKIN TERUK

Posted: 22 Sep 2016 07:30 PM PDT







BOLEHKAH

PM BANTU?

 

India rancang minta Interpol tangkap Ananda
| September 23, 2016
India rancang minta Interpol tangkap Ananda
Percubaan pihak berkuasa India mengekstradisi Ananda dan seorang lagi pegawai kanan Astro sebelum ini gagal. More ››
NAK BANTU
MACAM MANA
FBI PUN CARI
NAJIB NOW

KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH




------------

DARI API API

Posted: 22 Sep 2016 07:00 PM PDT

 






LANGKAU

DARI

SARAWAK

 
Oittty langkau kt sarawaklah....benefit of the langkau....make your head spinning again and again and again kah kah kah kah on SEBOTOL LANGKAU SABAH
Anonymous
on 9/23/16


Ha ha ha ha ha Kenyang sedap fresh seafood lah Luyang tu tempat sedap makan Cantik orang sana , kalau penat pergi SEPILOK jumpa ORANG TUA bebudak PM Ha ha ha ha ha on DI KOTA KINABALU SEKARANG
Anonymous
on 9/23/16


lu nak makan..lu pie bangunan yg mengadap JPN sebelah shell tu...situ makan ayam sedap...tutup je pintu..jgn tutup lampu..bawah katil tu ada penyamun..nanti seluar ko beeralan...kakakakkakaka...sinsuran tak silap aku..banyak jual mutiara... hehehhehe...MARS.....masuk atas risiko sendiri... on DI KOTA KINABALU SEKARANG
DIDI KOTA BELUD
on 9/23/16

 
walaupun saya bukan orang Sabah, tp sy blh recommend Tuan TT untuk pergi jalan2 di 1Borneo Hypermall. Ia ada banyak kedai makan dan mcm2 lagi... mcm syurga beli-belah on DI KOTA KINABALU SEKARANG
on 9/23/16

 
Kalau dalam bahasa Melayu Sabah ni mahsyur...kalau tak percaya tengok...munaSabah..bukan munaSarawak, muhaSabah... bukan muhaSarawak Ok jangan marah sekali sekala hilangkan stress 1MalaysiaDibangsatkan on DI KOTA KINABALU SEKARANG
Anonymous
on 9/22/16
  
Langkau di ambil namanya daripada engklan 2 orang sepupu lebihkurang seperti berikut: 
 
A: dah siap, jom rasa!
B: rasa? Tak mau lah aku!
A: aiiihhhhh? Apa pasal kau tak mau? Sadap bah ini! B: tak mau aku, entah apa bahan kau kasi taruk dalam itu?
A: aiiihhhhh! Sadap bah ini, aku garenti sama kau!
B: kalau sadap kau saja yang minum bah, tak mau aku minum itu!
A: kau jangan menyesal bah, aku minum sekarang... B: lantak engkau bah, aku tak mau... A: lantak engkau, aku minum kasi habis!
B: lantak engkau...
A: lantak engkau!
 
10 minit kemudian:
 
B: dahaga sudah aku ini... mana air engkau mau kasi aku tadi?
A: habis sudah...
B: kau kasi habis sudah??!
A: ya lah, kau bilang lantak engkau! B: tapi kau kasi habis semua??!
A: ya lah, kau bilang lantak engkau bah!
B: haihhh! Lantak engkau lah!
A: lantak engkau, lantak engkau... itu saja kau bilang sama aku bah...
B: ya lah, lantak engkau bah!
A: lantak engkau lagi, ini macam aku mau kasi nama sama ini air ciptaan aku: air lantak engkau...!
 
 
 
Anonymous
on 9/22/16

LU DEGIL TAK DENGAR CAKAP

Posted: 22 Sep 2016 06:00 PM PDT





GUA CAKAP

LU TAK

AMBIL POT


SPR dilarang bertemu parti pembangkang selama 1 bulan
| September 22, 2016
Tan Kok Wai
Kunjungan ke Pejabat Pilihan Raya Wilayah Persekutuan itu sudah dimaklumkan, tetapi sebaik tiba diberitahu SPR dilarang bertemu mana-mana parti... More ››



TT UDAH
 
CAKAP DALAM

PRU 14 NAJIB

AKAN MENANG

BESAR

 




------------

DI KOTA KINABALU SEKARANG

Posted: 22 Sep 2016 04:30 AM PDT


 
DARI KOTA API API
gua baru sampai
baru masuk hotel
dalam pusat bandar
tak jauh dari mahkmah
high street gua rasa
 
sapa orang kk
sila beri cadangan
mana tempat makan terbaik
makan tangung sendiri
 
teriama kaseh




---------------

SEBOTOL LANGKAU SABAH

Posted: 22 Sep 2016 04:00 AM PDT








TAK SENGAJA

GUA SAMPAI

K.KINABALU




Shafie serah borang pendaftaran tubuh parti baharu

22 September 2016
Bekas Naib Presiden Umno, Mohd Shafie Apdal dilaporkan hadir di Pejabat Pendaftar Pertubuhan (RoS) di Putrajaya pagi ini, dipercayai untuk menyerahkan borang pendaftaran parti baharu.

NOTA:

NAK CARI

LANGKAU

DAN KEDAI

GUNTING







--------------

SURAT SAMAN

Posted: 22 Sep 2016 01:00 AM PDT






BERiTA NOW


ton ton wee
telah menulis
surat saman pas
untuk sarawak report
dalam bahasa german
adalah berita palsu
jangan percaya
sekali kali



------------------

BARU MAHU SAMAN

Posted: 21 Sep 2016 11:30 PM PDT









MAHU SAMAN

BUKAN SAMAN

BARU MAHU



Mahu saman Sarawak Report, PAS serah dokumen kepada peguam

 | September 21, 2016
Antara dokumen yang diserahkan ialah kenyataan balas penafian daripada pemimpin PAS, kata Setiausaha Agung





KOTA BHARU: PAS sudah menyerahkan semua dokumen berkaitan tindakan untuk menyaman Sarawak Report, kepada peguamnya untuk penelitian, kata Setiausaha Agung PAS Takiyuddin Hassan.
Beliau berkata peguam yang dilantik oleh parti itu akan mengkaji dokumen berkenaan manakala dokumen tambahan akan diberikan sekiranya diperlukan.
KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH

-------------

BUKAN GAMBAR MASA MUDA

Posted: 21 Sep 2016 10:00 PM PDT






BERAT 200 KILO
Masa muda nya rosemah, mesia belum pakai sistem kilo. Masa tu kita pakai pikoi. Anggaran masa tu mengikut sanad ulamak2 suci ada kot sepikoi berat nya.....kalau dinisbahkan ke kilo, lebih kurang 100 kilogram. 

Sekarang beratnya baru 200 kilo, bermakna gambar diatas tu bukan lah kak rosemah masa muda.....gwa gerenti ma! Kalau nak nengok kak rose masa muda cuba selak annual report WWF. on LAGI BERITA PALSU
Publish | Delete | Spam
Boley Jalan
on 9/21/16




-----------

TANDA TANDA TELAH SAMPAI

Posted: 21 Sep 2016 09:30 PM PDT





TANDA TANDA TELAH SAMPAI

Bila  durian runtuh ianya bukan datang secara tetiba. Bila empangan  pecah ianya bukan meledak serta merta. Bila perang bermula ianya bukan sengaja meletus.  

Apa sahaja babak yang  sedang  berlaku dihadapan mata kita sekarang pasti telah  ada   tanda tanda terlebih awal sampai. Semua yang berlaku dalam kehidupan kita pasti ada sebab musabab. Tidak ada satu pekara yang wujud secara tetiba.

Mustahil tetiba rakyat Malaysia benci kepada Najib dan Rosmah. Mustahil tetiba Mahathir  berani menuduh Najib sebagai pencuri.  Mustahil tetiba satu dunia mula melihat Najib sebagai penyamun berlesen. Mustahil rakyat Malaysia mula melihat parti PAS sebagai parti belot dan parti kaki putar. Mustahil secara tetiba rakyat Malaysia melihat United Malays National Organsiation sebagai musuh. 

Hakikatnya semua yang berlaku ketika ini  muncul  dan dilahirkan dari pekara-pekara yang telah berlaku terdahulu.  Babak yang kita lihat hari ini sabenarnya adalah sambungan dari babak-babak yang terdahulu.  Semuanya  sambung menyambung. 

Mungkin babak ini tidak 'linear' - tidak terus menerus - lepas satu satu. Mungkin babak ini terputus-putus. Mungkin babak ini mengambil masa sambuangn yang bertahun, berdekad lama atau berkurun. Tapi yakinlah hidup kita  hari ini adalah sambungan kelmarin. Kelmarin sambungan kelmarin dan kelmarin dari kelmarin seratus tahun yang lalu. 

Kehidupan adalah ekonomi. Kehidupan kita hari ini adalah sambungan ekonomi. Saya telah menerangkan beberapa kali bahawa asas kehidupan manusia ini adalah ekonomi. Manusia itu adalah 'binatang ekonomi'. Bezanya dari haiwan ialah manusia sebagai binatang ekonomi memiliki keupayaan sosial. Keupayan bermasyarakat untuk hidup berkelompok.

Justeru untuk membaca apa yang sedang berlaku hari ini kita semua wajib membaca ekonomi. Kerana ekonomi ialah asas politik. Politik ialah kuasa. Merebut  kuasa politik bermakna merebut  kuasa ekonomi. Manifestasi ekonomi ialah ringgit dan dinar. 

Maka adalah tepat apabila Najib berkata - cash is king - ringgit it Raja.

Maka tanda tanda awal tentang  suasana politik Malaysia boleh dibaca melalui kedudukan ekonomi kita. Inilah pembacaan yang jelas dan tuntas.

Nilai ringgit kita terus merosot. Bukan hanya dengan dolar Amerika  malah dengan semua mata wang termasuk Rupiah Indonesia - nilai ringgit jatuh merundum. Kejatuhan nilai rinngit ini adalah tanda  awal. 

Kalau kita hendak jatuh sakit  maka kita merasa badan kurang sedap dan  suhu badan naik. Maka kejatuhan nilai ringgit ini adalah tanda-tanda  yang  demam telah sampai.

Bila ringgit jatuh maka kita tidak dapat lagi berbangga 'macam dulu'. Berbangga apabila ke Siam atau ke Indon.Kini kita mula mengira-ngira apabila bertukar ringgit dengan rupiah. Malah yang pernah ke Mekah telah mula mengalami bagaimana   ringgit tak laku untuk ditukar.

Sambungan dari nilai ringgit yang jatuh ini ialah semakin ramai graduan dan anak muda yang  tidak mendapat pekerjaan yang sesuai. Malah semakin ramai yang keluar negara mencari kerja. Berkelana mencari kehidupan.

Kita pasti ada bertemu  Mat Bangla yang ada Ijazah dari Dacca Universiti  datang   menjadi Pak Gad di  Damansara. Maka ini samalah saperti graduan dari Universiti Islam Antarabangsa memburuh memetik anggur di  Adeleide Australia. Tidak ada bezanya. 

Ini tanda-tanda bahawa ada sesuatu yang tidak sopan sedang berlaku di Malaysia. Ini tahap ke dua yang akan membawa masuk ke tahap ketiga.

Pada hemat saya tanda semakin jelas bahawa Malaysia kini dalam tahap ke tiga untuk menerbus masuk ke tahap ke empat. Apa dia tahap ke tiga ini?

Tahap ketiga adalah hilang keyakinan. Yakin - memainkan peranan yang amat penting dalam susunan manusia sebagai binatang ekonomi. Tanpa yakin kita akan runtuh rantah.

Ringgit atau dolar itu sabenarnya hanyalah kertas. Tidak lebih dari itu. Apa yang membolehkan saya membeli satu kilo manggis di Chow  Kit dengan harga 10 ringgit ialah keyakinan.  Tuan empunya manggis yakin bahawa 10 ringgit itu boleh  terus digunakan untuk meneruskan perniagaan. Saya juga yakin kepingan kertas bertulis 10 ringgit itu akan membolehkan saya mendapat 1 kilo manggis.

Yakin adalah gam yang mengikat kita semua. Apabila yakin hilang maka gam akan hilang. Yakinlah yang mengikat kita individu dalam  satu kelompok  masyarakat. Kemudian kita memangil diri kita warga Malaysia.

Kini di Malaysia keyakinan telah semakin lupus. Kita tidak yakin dengan Najib sebagai Perdana Menteri jauh sekali kita percaya  dan yakin kepada Ku Nan atau kepada Azalina atau kepada Khairy Jamluddin.

Mustahil sosok yang berakal akan yakin dengan cakap Saleh Kerouk atau kata-kata Rahman Dahlan. Mustahil kita yakin dengan ucapan Hasan Malek atau suara Ahmad Maslan. Hanya sosok yang terencat akal sahaja atau telah  diupah akan yakin dengan Jamal Baju Meraah  atau Ali Tinju.

Rakyat Malaysia tidak yakin lagi dengan SPRM. Tidak yakin dengan PDRM. Tidak yakin dengan SPR. Malah apa sahaja yang dikatakan oleh kerajaan semuanya akan dilihat dan dibaca sebagai satu penipuan.

Apa sahaja ucapan Menteri semuanya  masuk angin keluar asap. Tidak ada sesiapa yang percaya terhadap peranan lembaga daulah dalam negara ini. Kita tidak ada keyakinan kepada sesiapa sahaja yang mewakili Najib Rosmah atau mengakui menyokong kerajaan hari ini.

Lembaga agama - para alim ulamak bukan sahaja tidak diyakini malah dilihat sebagai alat untuk menipu. Alim ulamak di Malaysia dilihat sebagai penjual agama. Sebagai penjual ketakutan. Sebagai penjual bidadari - syurga dan neraka. Peranan besar mereka untuk memimpin umat telah lupus. Mereka tidak diyakini sebagai panglima  untuk menentang kezaliman  dan melawaan kemungkaran. Mereka bukan penegak keadilan. Kini mereka sendiri menjadi kepala mungkar.

Hilang keyakinan ini membawa kita ke tahap keempat yang pada hemat saya sedang berlaku sekarang. Tahap ke empat ini ialah apabila segala -gam-   yang mengikat kesatuan kita sebagai umat  - sebagai satu negara bangsa  runtuh rantah.

Manifestasi semakin jelas apabila kita melihat ruang sosial dimana saban bulan ada sahaja bayi  yang telah dibuang. Pembuangan  bayi ini untuk saya adalah tanda yang paling jelas bahawa adunan dan jahitan  masyarakat kita telah runtuh. Lebih awal runtuh ialah bani Melayu dimana mereka baru  sedang berada dalam dunia peralihan. Beralih dari masyrakat tani ke masyarakat bandar. 

Ketika dalam peralihan ini berlaku simpang siur yang berkemungkinan menghairahkan. Dalam  masa yang sama boleh menyesatkan.

Buang bayi itu sabenarnya adalah manifestasi dari masalah runtuhnya pabrik sosial masyArakat bani Melayu. Saya mengambil buang bayi sebagai manifestasi dalam tulisan ini. Sebenarny terlalu banyak manifestasi keruntuhan sosial yang sedang kita hadapi sesama kita. Buang bayi saya gunakan sebagai contoh kerena ianya senang difahami.

Apabila berlakunya keruntuhan sosial ini maka ianya akan menjemput kita masuk ke tahap ke lima- keruntuhan budaya. Antara tahap ke empat dan ke lima ini jaraknya amat tipis. Malah amat susah untuk dibeza dan diberi garis pemisah.

Bila agaknya keruntuhan sosial akan membawa ke pada keruntuhan budaya?

Keruntuan budaya ini adalah tahap akhir dimana masyarakat ini akan punah ranah. Pada hemat saya kita sedang berada digigi keruntuhan sosial dan menuju ke runtuhan budaya. 
Semua yang berlaku hari ini menyakinkan saya bahawa bani Melayu - bani yang menjadi teras budaya bangsa - yang menjadi tiang seri negara Malaysia kini  sedang dalam satu krisis yang mat besar.

Tanda-tanda keruntuhan semakin  jelas. Ini bukan lagi kilat sabung menyabung sebelum hujan turun. Ini bukan rintik rintik dan rebas rebas. Untuk saya kini banjir sedang mengampoh. 

Bani Melayu bukan lagi berhadapan  dengan krisis tetapi sedang menghadapi keruntuhan sosial dan sedang  menuju ke  keruntuhan budaya.  

Dalam keruntuhan sosial kita hanya hilang keyakinan bahawa orang lain - jiran tetanga - kaum keluarag sahabat handai  tidak akan  datang membantu kita. Malah mereKa juga tidak ambil pusing hal kita. Bila pabrik sosial runtuh maka kita sendiri hilang keyakinan terhadap masyrakat sekeliling. Pada hemat saya suasana ini sedang berlaku sekarang.

Kita dikatakan - letih politik. Kita dikatakan telah sampai  ke tahap tepu tidak berkeupayaan untuk membawa perubahan terhadap alam sekeliling yang menjerut hidup.  Warga Malaysia dikatakan  semakin sinikal terhadap apa sahaja. Sinikal ertinya kita kurang yakin. Kita melihat semua pekara lok lak - flip flop. Sikap sinikal ini lahir  dari pengalaman yang terkumpul

Kita tidak yakin, kita tidak percaya kepada Najib, menteri, polis, hakim, pilihanraya, Tok Guru, Mufti kerana hasil dari pengalaman  terkumpul. Mereka semua ini dilihat penipu dan pembohong. Mereka menipu dan membohong untuk terus berkuasa. Berkuasa untuk memiliki punca ekonomi i.e hidup senang lenang.

Tahap runtuh budaya ini menjadikan kita hilang keyakinan, hilang kepercayaan kepada sifat kemanusian. Sifat kemanusian inilah yang menjadikan kita manusia. Jika ini hilang dan pupus maka apakah kita boleh memanggil diri kita manusia?

Saya melihat cahaya - pada ketika ini - pada hemat saya  kita belum lagi terjerumus ke dalam kehancuran budaya. Masih ada lagi sifat kemanusiaan. Kita masih belum menjadi Iraq atau Somalia, atau Nigeria.  

Tapi yakinlah tanda-tanda semakin jelas jika Najib, jika Rosmah  dan United Malays National Organisation dan kuncu-kuncunya dalam Barisan Nasional  terus berkuasa maka Malaysia akan terjerumus ke tahap kehancuran budaya.

Saya amat yakin tentang pekara ini. Sebelum empangan pecah pasti ada tembok bocor. Pasti ada air meleleh. Bila hujan sampai barulah ledakan  berlaku. Ketika ini saya amat yakin awan hitam sedang berkumpul dan hujan lebat akan sampai. Apakah empangan  akan runtuh?  (TT)


NOTA
tulisan ini telah disiarkan
dalam SUARA KEADILAN
sesiapa ingin melanmggan akhbar minngun ini
sila pukul talipon
03-92-21-30-45

------------

PEMEGANG MOHOR BEG BESAR

Posted: 21 Sep 2016 09:00 PM PDT






NAK 

BERTANYA

JANGAN 

MARAH




 | September 21, 2016
Baginda tidak boleh mencampuri usaha menyingkir PM kerana sebarang tindakan perlu melalui Parlimen dan pilihan raya. More ››

PETALING JAYA: Yang di-Pertuan Agong berkata deklarasi menuntut penyingkiran Perdana Menteri yang diserahkan Mahathir Mohamad baru-baru ini tidak mengikut Perlembagaan, maka baginda tidak mahu terbabit.
Najib berkata Tuanku Abdul Halim Mu'adzam Shah menjelaskan perkara itu kepada Mahathir dalam pertemuan di Istana Anak Bukit, Alor Setar 15 September lalu.
"Dalam pertemuan itu, baginda mengambil maklum perkara yang dibangkitkan oleh  Mahathir.

MAT NAJIB NI

SUDAH JADI

PEMEGANG

MOHOR RAJA2

MELAYU KE?

BUKAN KAH 

NAJIB HANYA

PEMEGANG

MOHOR BEG 

BESAR BIRKIN

KAH KAH KAH

















-----------------

ALHUSSEYN

0
sumber :-

ALHUSSEYN


Yang melutut dan merangkak ....

Posted: 22 Sep 2016 09:09 AM PDT


  Hanya 4 hari saja berlalu Hj Hadi Awang kata Parti Amanah Negara (AMANAH) akan 'melutut' kepada Pas dalam persada politik negara....

"Kita yakin ahli-ahli kita di semua cawangan dan kawasan tetap konsisten, bahkan parti lain bergantung dengan kita, tunggulah suatu hari nanti AMANAH akan melutut kepada kita," katanya di sini

 Pas yang begitulah angkuh dengan mendabik dada konon partinya itu lebih kuat bila bersendirian....Pas boleh hidup tanpa PKR, DAP, kata Mohd Amar, Timbalan Menteri Besar Kelantan.
Jangan berlagak sombong...
 Tiba-tiba Pas pula telah datang merayu minta MP PKR dan DAP supaya menyokong RUU pindaan akta 355 yang akan dibentangkan pada sidang parlimen Oktober nanti...

 Selasa lepas, Pas Kawasan Lumut menghantar beberapa ahli jawatankuasanya untuk menemui YB Mohd Imran Hamid, MP Lumut di pejabatnya bagi tujuan tersebut.

Siang tadi pula, Pas Taiping menagih sokongan MP DAP, Ngah Kor Meng di pejabatnya. Pas Taiping menghantar TYDPnya, Hj Alias dan NYDP, Ibrahim Ismail.

  Jangan berteriak-teriak marah! 

Surat yang tidak beretika dalam aturan menulis.
Ada kesalahan lain, selain penggunaan huruf besar
 Adalah sangat memalukan, apabila surat rasmi minta sokongan MP DAP itu ditulis dengan huruf besar. Menulis dengan mengaktifkan huruf besar (kekunci Caps Lock) dapat diartikan sebagai pertanda kemarahan dan kurang ajar.

 Orang mungkin menganggap penulisnya  sebagai tidak beretika, atau tidak sopan sama sekali. Di sekolah kita semua belajar membuat karangan, jadi gunakan ilmu tersebut. Gunakan huruf besar dan kecil pada tempatnya, bukan huruf besar kesemuanya.

RUU pindaan Akta 355 : Sebelum ni hudud, lepas tu bukan hudud, lepas tu hudud balik?

Posted: 21 Sep 2016 10:59 PM PDT

 Pimpinan tertinggi PAS gagal menyakinkan Persekutuan Persatuan Hokkien untuk menyokong  RUU pindaan Akta 355 yang dikemukakan Hadi di Dewan Rakyat pada Mei lalu.

 Presiden persatuan itu, Datuk Khoo Chai Kaa dilaporkan tidak berpuas hati dengan penerangan yang diberikan dan akan meneruskan bantahan terhadap usaha PAS itu.

  Berikut merupakan pandangan kenapa penerangan Hj Hadi itu gagal.... dan beberapa saranan yang perlu diambil perhatian.

Catatan Subuh - Mohamed Hadi AH

 Aku dah dengar ceramah MP Marang yang diviralkan dalam FB yang durasinya dalam 20 minit tu, sewaktu kunjungan rombongan Pan-Malaysian Islamic Party bertemu Persatuan Hokkien. Katanya untuk menjelaskan isu RUU pindaan Akta 355. Dan aku juga mendengar komen presiden Persatuan Hokkien ini pasca sesi ceramah tu yang mengatakan "I don't understand, that's for sure already".

 Maknanya, ada satu jurang komunikasi yang amat besar antara apa yang dicakapkan dengan apa jangkaan sebenar audiens. Audiens nak dengar benda lain tapi dia cerita benda lain.

 Setahu aku, presiden Persatuan Hokkien ada sebutkan kekeliruan orang Cina mengenai RUU ni. Dua kali dia sebut, sekali dia sebut ketika bagi ucapan dalam majlis, di hadapan MP Marang tentunya, sekali lagi dia sebut masa menjawab pertanyaan wartawan di luar.

 Berdasarkan dua kali penegasan ni, sebenarnya concern orang Cina ni dua benda je:

 1. "Cek kosong" bidang kuasa jenayah mahkamah Syariah yang boleh menjatuhkan "apa saja hukuman kecuali hukuman mati". Maka dia cadangkan MP Marang supaya meletakkan limit tertentu kepada hukuman tersebut & bukan sekadar "apa saja hukuman kecuali hukuman mati". Dan isu cek kosong ni jugak benda yang sama yang dipertikaikan oleh pengkritik-pengkritik RUU 355.

 2. Konflik kes-kes yang melibatkan multi-religion yang tidak jelas sama ada akan ke mahkamah Syariah atau ke mahkamah sivil.

 Sebelum aku ulas 2 isu yang menjadikan concern persatuan Hokkien ni, aku bandingkan dulu apa isi kandungan ceramah MP Marang.

 Dari sudut content ceramah tu aku rasa orang-orang Cina ni bukan nak tau pun sejarah zaman merdeka dulu bila British bawak masuk Cina & India, Lord Reid buat perlembagaan tu semua, itu semua bukan concern mereka (tapi 1/4 durasi ceramah dihabiskan dengan cerita benda-benda sejarah). Dan content seterusnya meleret-leret dengan cerita "Islam benarkan sesama bukan Islam jual babi & jual arak", this is so 80's.

 Ada disebut juga kita tak boleh nak laksana hudud untuk potong tangan & sebagainya kerana kekangan Perkara 76A Perlembagaan Persekutuan (tobat lahum aku rasa kalau orang Islam dengar part ni pun tak faham, apatah lagi bukan Islam) dan untuk pinda perlembagaan kita perlu majoriti 2/3 yang buat masa ni kita tak ada (entah orang boleh faham ke tak, tak taulah). Sebab tu sekarang kita mengangkat taraf Mahkamah Syariah yang berkaitan dengan Akta 355. 355 ini adalah "peruntukan perlembagaan" yang "berkait dengan mahkamah" yang "bukan hudud, bukan qisas.."

 (Pada waktu ini sudah sampai ke 2/3 bahagian ceramah, tapi punca kekeliruan Persatuan Hokkien masih belum terjawab).

 Kekhilafan yang terbesar di sini bagi aku ialah mengulang-ulang terma "hudud, qisas, ta'zir, hudud, qisas, ta'zir" yang bersulamkan ayat-ayat al-Quran - aku tak rasa audiens Cina boleh appreciate benda ni, walaupun dijelaskan sikit sebanyak nature hudud tu apa, qisas tu apa, ta'zir tu apa. Kemudian tiba-tiba disebut pulak RUU pindaan Akta 355 ini tak ada kena-mengena dengan hudud atau qisas. Bayangkan, hudud qisas pun aku tak faham apa bendanya tiba-tiba nak kata benda yang aku tak faham ni tak ada kena-mengena dengan RUU pindaan Akta 355 yang sedari awal pun aku memang tak faham, berapa kali tak faham tu?

 Penjelasan lanjut mengenai "hak pengampunan qisas tidak terletak pada Lembaga Pengampunan tetapi kepada keluarga mangsa" tu aku rasa langsung tidak membantu & terkeluar daripada konteks.

 Dan sebenarnya dalam menjelaskan rasional pindaan Akta 355 tu MP Marang telah bercanggah dengan kenyataan awal bahawa "Akta 355 ni bukan hudud, bukan qisas", tapi RUU pindaan Akta 355 yang dia bawak ialah untuk membolehkan hukuman sebat yang selaras dengan kehendak hudud & ta'zir. Mula-mula Akta 355 bukan hudud, lepas tu nak pinda supaya selaras dengan hudud? Maknanya hududlah kan? Kenapa selama ni dikatakan bahawa RUU ni tak ada kena-mengena dengan hudud? Sebelum ni hudud, lepas tu bukan hudud, lepas tu hudud balik? (Yang ni sampai sekarang tak ada jawapan rasmi)

 Baik, kembali kepada 2 isu persatuan Hokkien.

 Pertama, kenapa cek kosong? Sedangkan dalam ceramah itu sendiri MP Marang sebut sebatan zina nak dinaikkan kepada 100 sebatan, minum arak 40 sebatan. Jadi kenapa RUU tak sebut sebatan sehingga maksimum 100 kali? Amalan cek kosong ini berbahaya kerana kalau diikat dengan hukum ta'zir (yang jugak berdasarkan hukum Syariah), maknanya apa saja kesalahan Syariah boleh dijatuhkan hukuman sebat sehingga 1000, 2000, 8 juta rotan pun tak mengapa. Ini tidak proportionate & mengundang tanda-tanya. Secara teknikalnya kalau nak buat jenayah main judi hukumannya potong jari kelingking pun boleh la kan? Sebab tu persatuan Hokkien cadangkan, letaklah parameter. (Kalau aku, aku malu kalau non-Muslim cadang gini, nampak sangat kita ni 'selekeh' mendraf usul. Tu pun ada Melayu pandir dok backing "Draf usul tu bukannya datang dari Jabatan Peguam Negara, kita tak boleh expect kualiti dia sama macam draf Jabatan Peguam Negara". Dah satu lagi kerja pandir, maknanya masa draf usul dulu memang tak melalui Peguam Negaralah kan? Lagi mengarut kalau macam tu, sedangkan Peguam Negara adalah penasihat undang-undang kerajaan. Ko pulak tukang buat kerja AG) Bagi aku, kena ada parameter lebih jelas. Misalnya 10 tahun penjara, denda RM100,000 & sebat 100 rotan. Masih lagi rendah berbanding mahkamah Sesyen tapi sekurang-kurangnya ada peningkatan. Dan non-Muslim pun tak gaduh-gaduh, ooo setakat penjara 10 tahun.

 Tapi bila tanya kenapa bagi cek kosong, soalan ni tak ada siapa pun tahu apa jawapannya, kecuali MP Marang. 

Kedua, konflik kes-kes melibatkan Muslim vs non-Muslim, mahkamah sivil vs mahkamah Syariah. Sejujurnya, aku tak tahu apa concern sebenar persatuan Hokkien, sebab macam yang kita semua tau, pindaan Akta 355 ni tak melibatkan non-Muslim. Tapi mesti ada benda yang menyebabkan mereka rasa konflik undang-undang itu merupakan satu realiti, bukan persepsi.

 Malang sekali, dua soalan pokok ni tak terjawab.

 Masalah dengan Pan-Malaysian Islamic Party ni, mereka datang berdialog bukan untuk tanya non-Muslim apa yang korang tak faham, tapi korang yang kena dengar apa yang aku nak cakap. Lepas tu dok koya "kita berani", "kita tak takut". Bila non-Muslim kata kami tak faham langsung apa kamu cakap, dia komplen pulak "Kenapa tak tanya?" Laaa, kata murabbi, kata da'ie. Kamu datang tempat orang, kamu cadangkanlah format.

 Kami nak isu ni selesai atau setidak-tidaknya merungkai salah faham yang ada, kami cadangkan formatnya dalam bentuk Q&A, sebab kita tak naklah lepas habis pertemuan ada pulak komplen tak faham, tak puas hati & sebagainya. Takkan baru first time buat briefing ye tak? Kata dah 20 tahun buat kerja. Ini tidak, dok kata persatuan Hokkien ni ada agenda la, sengaja tak nak bukak Q&A la. Laaa, kamu pun tak tanya mad'u faham ke tak, lepas tu kamu marah pulak mad'u kenapa tak tanya. 

Tapi of course lah para penyanjung akan tetap menyanjung "Allahu hebatnya tuan guru presiden", "Allah Allah beraninya tuan guru", siap agah lagi Presiden kami telah menggunakan bahasa yang paling mudah untuk difahami. Yelah, kamu orang Islam yang mendengar berpuluh atau mungkin beratus kali memanglah faham, benda tu kamu dah dengar berpuluh tahun dah tentang keindahan syariat Islam. Lepas tu ko expect baru jumpa sekali non-Muslim, diorang dah terus faham la? Umno yang konon ko dakwah 60 tahun pun ramai lagi yang tak faham-faham, ko expect non-Muslim boleh faham la kuliah 20 minit tu?

 Dan maaf aku cakap, kalau mengikut hukum bahasa dakwah, apabila MP Marang bersyarah dalam bahasa Melayu sedangkan presiden Persatuan Hokkien konsisten berbahasa Inggeris dalam ucapannya, aku rasa itu satu kesilapan besar, apatah lagi bila melibatkan isu-isu teknikal. Sepatutnya guna laras bahasa yang samalah dengan mad'u. Yaaa kalau ikut hukum bahasa politik kita boleh menyelar apalah Cina tak reti cakap Melayu ke, tak faham bahasa Melayu ke. Kita boleh menang la bahasa politik tapi kita gagal bahasa dakwah.

 Maka aku tidak teruja langsung dengan 'bual kosong' dateline Harakahdaily "Pas BERANI bersemuka dengan sesiapa saja kerana Islam". Setakat agah berani saja buat apa kalau audiens secara terbuka kata "aku tak faham pun apa yang kau cakap". Dan demi melihat air muka presiden Persatuan Hokkien tu aku tak nampaklah muka dia ni jenis "musuh Islam", "kalau dah benci Islam tu ada saja alasan" & sebagainya, nampak air mukanya masih keliru & perlukan penjelasan.

  Pandangan aku, kaedah penjelasan yang sehala & syok sendiri ni bukan saja lapuk malah silap-silap gaya tak bawak apa-apa kesan. Kalau pensyarah bagi lecture pun nanti ada exam, berbuih lecturer bersyarah bila tengok jawapan exam students "laaa tak faham rupanya". Aku ingat training mana-mana sekarang pun sama ada gomen atau swasta, penganjur atau trainer akan edar borang kaji selidik untuk bagi markah kepada trainer.

 Faham ke tak faham, bahasa yang dia guna ok ke tak, apa cadangan penambahbaikan. Malah pensyarah universiti pun ada penilaian yang sama oleh para pelajar. Baru profesional. Tapi kalau ikut standard penceramah masjid surau, jangan expectlah ada penilaian macam tu.

 Begitulah adanya...

 ~ sumber

BLOG - BLOG PAKATAN RAKYAT