Nuffnang

Pengikut

Tukar Tiub

0
sumber :-

Tukar Tiub


KE MAHKAMAH

Posted: 17 Feb 2016 06:30 PM PST






PAGI INI

apabila membaca tulisan ini
hishamuddin rais telah berada
di putrajaya hadir diri
dimahkamah rayuan

hadir  untuk menentukan
bila tarikh bicara rayuan

hukuman telah dijatuhkan
sembilan bulan penjara
dibawah akta hasutan 1948
akta baginda queen

kini dibebas dengan jaminan
sebanyak enam ribu ringgit





------------

BERITA DARI SAHABAT MAT SABU

Posted: 17 Feb 2016 06:00 PM PST






SETAKAT INI

TELAH DIKUMPUL

18,650 RINGGIT

TERIMA KASEH



 DAH TRANSFER
Ok bro...sudah transfer RM10 saja....tadi...nk bagi RM2.6B...tk mampu bro! on KAMI KAWAN MAT SABU
Anonymous
on 2/17/16

 JANGAN HIRAUKAN
Sy dh bank inn....inn shaa allah byk lg sahabat abg mat nk bantu....sebarluaskan pd semua...pd semua kekawan kita. Jgn hiraukan ape musoh nk kata....niat hajat semua utk kebaikkan. on UNTUK PEMBACA
Anonymous
on 2/17/16
 50 RINGGIT
Bagi akaun bank...aku nak derma...setakat rm 50 aku.boleh... ikhlas je...nanti ada puak yang mengata usaha cari duit plak...jaga jaga... on SAHABAT MAT SABU
Anonymous
on 2/17/16
 BERI TAHU
Gua dah derma dah. Kalau tak cukup bagi tahu ya. on SAHABAT MAT SABU
Anonymous
on 2/17/16
 TERIMA KASEH
terima kasih bro tt. semoga tuhan segala tuhan merahmati anda, mat sabu dan lain2..aritu gua minta no akuan utk bantu mat sabu..kini giliran gua utk hasut kawan2 bagi derma mengikut angkat 2.6, tak kira la rm2.6 ka rm26 ka, rm260 ka..kahkahkah..mengikut AG, 2.6 itu dikelaskan sbg derma bukan rasuah..so apa lgi kwn2, jgn dok ckp je.tak luak bonus 5+3 tabung haji tu kalo mderma.tak luak duit zakat tu kat mderma bg mdptkan sistem yg adil.ini duit bukan mau g german tgk minah.. on BERSAMA MAT SABU
Publish | Delete | Spam
Anonymous
on 2/17/16


MAY BANK

5642 5857 6644


------------

PERANG ULAMAK

Posted: 17 Feb 2016 05:30 PM PST









KENAPA

DEBAT DIBATAL?

ORANG RAMAI

AMAT KECEWA


'Namakan berbelas imam masjid yang saya pecat'


KUALA LUMPUR - Mufti Perlis, Dr Mohd Asri Zainal Abidin menafikan dakwaan beliau telah memecat beberapa imam masjid di negeri itu.

Menurut Asri, sekiranya benar dakwaan itu, beliau meminta individu yang menyebarkan dakwaan itu tampil bersama senarai imam yang telah dipecat.

"Kalau benar seperti didakwa, namakan imam masjid mana dan siapakah imam tersebut. Kalau betul pun ada imam yang dipecat, bukan kerana soal baca Qunut ketika solat.

"Tapi kalau ada khidmat seorang dua imam masjid yang ditamatkan, tidak perlu kita nak buka aib orang.

"Mungkin dia dipecat kerana ada masalah peribadi. Takkan saya nak buat kenyataan media (perjelas sebab pecat imam masjid)," katanya ketika berlangsungnya diskusi ilmiah, Ektremisme Agama di Malaysia di sini, malam tadi.  

Asri sebelum ini pernah berdepan tuduhan memecat beberapa imam masjid dan menutup masjid di negeri Perlis.
Bagaimanapun beliau menafikan dakwaan tersebut

KAH KAH KAH
woit
nampaknya perang ulama 
belum tamat lagi
ini semua fenomena baru
fenomena ulamak youtube
fenomena ulamak facebook
perang ini akan berlarutan
perang ini tak akan selesai

TERUS LAGi



---------

ESOK MALAM

Posted: 17 Feb 2016 05:00 PM PST










JEMPUTAN

ESOK MALAM

BACA PUISI

SEBELUM

PENJARA




-----------

DARI SAHABAT MAT SABU

Posted: 17 Feb 2016 05:00 AM PST






MAY BANK

5642-5857-6644


telah terkumpul


18,000 ringgit


terima kaseh




-----------

BARA MASIH MEMBAKAR

Posted: 17 Feb 2016 04:30 AM PST









BERKUMANDANG

SEKALI LAGI


Penyokong bola sepak Kedah nyanyi lagu 'Kami Nak Najib Undur' malam tadi 


Sebuah video berdurasi 1minit 21 saat dimuat naik ke laman Facebook Kelab Che Det menunjukkan peminat bola sepak Kedah menyanyikan lagu "Kami Nak Najib Undur'"sewaktu berlangsungnya perlawanan bersama Terengganu di Stadium Darul Aman di Alor Setar malam tadi.
Video nak dimuat naik kira-kira jam 11.00 pagi tadi sudah mendapat lebih daripada 350 perkongsian dan tontonan hampir 20,000.
- See more at: http://www.themalaysianinsider.com/bahasa/article/penyokong-bola-sepak-kedah-nyanyi-lagu-kami-nak-najib-undur-malam-tadi#sthash.7pnZlr5U.dpuf


INI BUKTI

 ANAK MUDA 

BANGUN 

MELAWAN



-----------

UNTUK PEMBACA

Posted: 17 Feb 2016 04:00 AM PST







PARA PEMBACA

yang budiman

lagi beriman

sila hulurkan

10 ringgit untuk

membantu

sahabat kita

Mat Sabu

Kempen bantu Mat Sabu bayar saman dilancar

KUALA LUMPUR - Kumpulan aktivis dan NGO politik telah melancarkan kempen Derma #SahabatMatSabu, RM10 seorang hari ini.

Wakil kumpulan aktivis, Hishamuddin Rais berkata, kempen tersebut dilancarkan bertujuan membantu Presiden Amanah, Mohamad Sabu yang diperintahkan mahkamah untuk membayar RM200, 000 dalam kes saman yang yang dikemukakan oleh bekas Timbalan Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR),  Wan Ahmad Wan Omar.

Menurutnya lagi, adalah menjadi tanggungjawab setiap individu atau pihak yang mengenali Mohamad atau Mat Sabu untuk membantu pemimpin politik itu.

"Kami mengalukan mana-mana pihak yang berhasrat untuk sama-samamembantu meringankan beban sahabat kami (Mat Sabu).

"Keberanian beliau selama ini telah membangkitkan kelantangan dan kesedaran rakyat pelbagai kaum untuk bersama-sama memastikan institusi pengendali pilihan raya, SPR menjalankan tugas seperti yang kita tuntut dan kita harapkan," katanya ketika ditemui pada sesi sidang media, di Dewan Restoran Amjal, di sini, hari in


MAY BANK

5642 5857 6644


------------

SAHABAT MAT SABU

Posted: 17 Feb 2016 12:00 AM PST





      BERSAMA MAT SABU

BERSAMA MAT SABU
terima kasih bro tt. semoga tuhan segala tuhan merahmati anda, mat sabu dan lain2..aritu gua minta no akuan utk bantu mat sabu..kini giliran gua utk hasut kawan2 bagi derma mengikut angkat 2.6, tak kira la rm2.6 ka rm26 ka, rm260 ka..kahkahkah..

mengikut AG, 2.6 itu dikelaskan sbg derma bukan rasuah..so apa lgi kwn2, jgn dok ckp je.tak luak bonus 5+3 tabung haji tu kalo mderma.tak luak duit zakat tu kat mderma bg mdptkan sistem yg adil.ini duit bukan mau g german tgk minah.. on BERSAMA MAT SABU
Publish | Delete | Spam
Anonymous
on 2/17/16






-----------------

SAHABAT MAT SABU

Posted: 16 Feb 2016 11:00 PM PST








FACE BOOK 



Sidang media "Sahabat Mat Sabu" di Dewan Amjal, Restoran Hj Amjal pagi ini, Rabu 17 Februari 2016 dipimpin oleh Hishamuddin Rais. Melancarkan kempen "Sahabat Mat Sabu" melunaskan ganti rugi saman RM200k terhadap bekas Pengarah SPR, Dato Wan Ahmad. Bersama di barisan depan Cikgu Ishak Surin, Manjet Singh, Adam Adli dan Sdra Amir. Turut hadir YB Seputih, Terresa Kok; Timbalan Pengerusi Amanah WP, Dato Tarmizi Mohd Jam; Sdra Ronnie Liu; Sdra Jonah dan Pak Hj Amjal. Amacam?





TEKINI 

disidang akhbar 

ini sebanyak

1200 ringgit telah 

berjaya dikumpul


setakad ini jumlah

yang diterima

ialah  5640 ringgit




-----------------

PERTEMPURAN TERAKHIR

Posted: 16 Feb 2016 09:08 PM PST




MENUJU KE PERTEMPURAN AKHIR
Ketika saya meggarap tulisan ini seramai 4,801 soldadu dan pegawai tentera Amerika telah gugur di Iraq. Di Afghanistan seramai 3,487 - soldadu dari pelbagai negara barat telah tewas. Setakad ini perbelanjan perang di Iraq dan Afghanistan ialah 1,667.133,934,508 dolar Amerika. Jumlah warga Irag yang mati dibunuh dalam perang Iraq ialah 1,455,590.
Maka dalam tulisan ini saya wajib menerangkan apa yang sebenarnya sedang berlaku dalam dunia hari ini. Dunia kelihatan kacau bilau. Perang disana sini. Dalam masa yang sama ekonomi dunia semakin mengecut. Ramai hilang pekerjaan.Kilang banyak ditutup. Bank jatuh muflis. Orang ramai - kaum buruh, kaum pekerja dan kaum tani makin terdesak kehidupan.
Dalam masa yang sama 66 sosok bersama ratusan CEO Bank, tuan-tuan empunya kilang, tuan empunya syarikat, tuan empunya tanah, tuan empunya saham - terus meraih keuntungan berlipat ganda dan menjadi kaya raya.
Saban hari kita terbaca atau menonton berita tentang ekonomi dan perang - kacau dan bilau yang sedang berlaku dimerata tempat dalam dunia. Di Asia, di Afrika dan di Latin Amerika - suasana terus tegang. Pembunuhan, letupan, penyuludupan terus berlaku. Sebenarnya semua ini kait berkait dan ikat berikat.
Mari kita ingati kembali dasar PNAC - Projects for the New American Century. Lembaga NGO yang ditubuhkan pada 1997 ini telah melakarkan beberapa dasar. Sosok-sosok dan pemikir dalam PNAC ini berfahaman kanan - neo-konservatif. Mereka terdiri dari profesor, intelektual dan pemikir garis kanan yang amat diyakini oleh kaum pemodal justeru fikrah mereka dilanggan oleh Rumah Puteh.
Dasar-dasar PNAC ini muncul sesudah secara resmi tamat Perang Dingin. Amerika sesudah Perang Dingin dilihat unggul. Amerika tidak ada saingan apabila Blok Sosialis Rusia runtuh.
Induk dasar PNAC ini ialah hegemoni Amerika. Hegemoni bermakna kuasa mutlak. Hegemoni Amerika bermakna kuasa mutlak dibawah imperialis Amerika. PNAC juga melakar bahawa Amerika Syarikat TIDAK akan membenarkan mana-mana kuasa, mana mana negara dalam dunia ini muncul atau berkeupayaan untuk bersaing atau berkeupayaan menandingi kuasa hegemoni Empire Amerika.
Inilah dasar dunia yang kita duduki hari ini. Ini adalah realiti dan budaya politik dalam semua negara yang mengamalkan sistem ekonomi kapitalis. Negara dunia kapitalis wajib tunduk dibawah hegemoni Amerika.
Apakah ada pembaca yang tidak percaya dengan apa yang saya tulis ini? Saya dapat membuktikan hujah saya ini dengan senang.
Dalam dunia hari ini semua jual beli dalam pasaran dunia wajib menggunakan kertas hijau yang dipanggil dolar Amerika. Semua jual beli bahan bakar petrolium dalam dunia ini wajib menggunakan dolar.
Sayugia diingatkan bahawa dolar ini hanya kertas hijau yang TIDAk ada apa-apa sandaran. Tidak bersandarkan emas atau perak. Dolar hari ini dipanggil duit FIAT. Fiat ini bermakna duit yang dipaksakan nilainya keatas kita. Duit bersandarkan emas telah dilupuskan pada tahun 1971 oleh Presiden Nixon.
Justeru Malaysia mengekpot minyak sawit untuk mendapatkan dolar. Petronas jual minyak untuk mendapatkan dolar. Jika kita tidak ada dolar kita tidak boleh beli apa-apa. Tanpa dolar Rosmah tak dapat beli beg Birkin. Najib tak dapat beli kapal terbang Boeing baru. Razak Baginda tak dapat beli kapal selam Scorpene. Semua perlukan dolar.
Bagaimana cara untuk dapatkan dolar?
Kita berniaga jual barang kepada Amerika. Amerika bayar kita dengan dolar. Kita jual minyak sawit kepada Belgium atau Belanda - mereka bayar kita dengan dolar. Belgium dan Belanda jual keju dan beer kepada Amerika - mereka dapat dolar.
Dalam sistem ekonomi kapitalis hari ini dolar diwajibkan sebagai tukaran jual beli.
Lalu persoalan timbul - apa kerja yang dibuat oleh Amerika? Sebenarnya Amerika hanya mencetak kertas hijau yang dipanggil dolar. Ini ekspot terbesar dan bisnes utama Amerika ketika ini - selain dari jual senjata dan filem dari Holywood. Amerika menjual kertas hijau yang dipanggil dolar.
Kerja jual dolar ini dilakukan oleh Federal Reserve - sebuah bank swasta - yang pemiliknya dirahsiakan. Federal Reserve ini mencetak dolar . Dolar ini dipinjamkan kepada kerajaan Amerika. Bila kita terbaca Amerika berhutang - ini bermakna Amerika berhutang dengan Federal Reserve. Yang mengawal nilai naik turun dolar - yang mengawal bunga pinjaman dolar ialah Federal Reserve. Jangan salah anggap Federal Reserve bukan bank negara Amerika. Ini bank swasta yang telah diberi kuasa untuk mencetak dolar.
Mustahil pekara sebodoh ini berlaku. Mustahil tidak ada pemimpin negara di Asia, Afrika dan Latin Amerika tahu hal ini? Apakah dunia bodoh sangat dan tidak sedar hal ini. Mustahil?
Tetapi saya amat yakin Najib, Muhyiddin, Khairy, Sabri , Zahid dan menteri yang lain pasti tidak ada keupayaan fikrah untuk berfikir sampai ke tahap Federal Reserve. Pekara ini terlalu ' high politk' buat mereka. Mereka hanya ada keupayaan untuk berfikir ke tahap perniagaan Low Yatt, Pertama Kompleks atau meniaga di Aked Mara.
Tetapi saya amat yakin Mahathir Muhamad sedar dan faham tentang peranan Anglo-Zionis dalam hal Federal Reserve. Kerana pernah Mahathir mencadangkan Malaysia menggunakn dinar emas sendiri. Ada juga pemimpin negara selain dari Mahathir yang faham hal ini. Saddam dari Iraq dan Gaddafy dari Libya faham tentang peranan dolar. Ini kerana negara mereka pengekspot petrolium yang banyak.
Sadam Hussein cuba menggunakan Euro - meninggalkan dolar dalam jual beli minyak. Hasilnya Saddam digantung mati. Gadaffy juga cuba menggunakan dinar emas dalam jual minyak. Hasilnya jubur Gadaffy telah disula dan dia mati. Ini fakta sejarah.
Apa yang saya tulis diatas bertujuan untuk membuktikan kuasa hegemoni imperial Amerika. Ini untuk membuktikan kuasa dolar dibantu oleh kuasa bala tentera Amerika dan kuncu-kuncunya dalam NATO. Seluruh dunia hari ini dipaksa menggunakan dolar jika mahu mengadakan jual beli dipasaran antarabangsa.
Dengan laras senapang Amerika boleh buat silap mata jual kertas hijau yang dipanggil dolar. Ini membuktikan bahawa kuasa muncul dari laras senapang.
Laras senapang ini adalah 700 lebih pengkalan askar dan soldadu laut , darat dan udara Amerika berselirat diseluruh diseluruh dunia. Amerika memiliki perjanjian dengan 191 buah negara ahli-ahli Bangsa Bersatu. Semua negara ini tunduk dibawah kuasa hegemoni Amerika - termasuk Malaysia. Perjanjian baru ialah TPPA. Ini fakta bukan propaganda.
Tetiba muncul China, Rusia, Iran, India, Korea Utara, Cuba, Afrika Selatan dan Brazil. Mereka mula berpakat-pakat untuk meninggalkan dolar dalam semua urus niaga jual beli. Rusia menerima Yuan - mata wang China - apabila menjual minyak. China menerima Ruble mata wang Rusia apabila membeli kapalterbang dari Rusia. India boleh meggunakan Rupee bila membeli dari China atau Brazil. Apa maknanya? Apa sedang berlaku?
Yang sedang terjadi ialah kemunculan negara-negara baru yang berani memecahkan hegemoni Amerika. Negara-negara ini berani keluar dari celah kangkang dolar. Negara-negara ini memiliki kekuatan ekonomi dan teknoloji sendiri. Mereka mahu berdiri bebas dari dikawal dan dikontrol oleh Amerika.
Tidak cukup dengan meninggalkan dolar negara-negara ini membuat perjanjian perniagaan sesama mereka. Maka muncul apa yang dipanggil negara BRIC - Brazil, Rusia , India dan China. Untuk memastikan negara mereka bebas dari hegemoni Amerika - China telah menubuhkan Asian Infrastructure Investment Bank. Bank ini jelas untuk menandingi Bank Dunia.
Tidak cukup dengan ini Rusia telah menubuhkan Eurasian Economic Union - perjanjian kerjasama ekonomi dengan negara-negara Eropah Timur.
Untuk memastikan negara-negara ini tidak terus diinjak-injak dan dibuli oleh Amerika didirikan lembaga Shanghai Cooperation Organisation (SCO). Lembaga SCO ini terdiri dari China, Rusia, Kazakhtan, Kargystan,Tajikstan dan Uzbekistan - termasuk Iran, India dan Pakistan. Ini perjanjian pertahanan. Perjanjian bersetiakawan sesama negara.
Dari ini jelas kita lihat bahawa dasar PNAC terang-terang telah dilanggar dan dibakul sampahkan oleh negara-negara SCO. Kelihatan tiga buah negara - Rusia, China dan Iran - sedang menjadi negara penting - mengemudi usaha untuk mematahkan hegemoni Amerika.
Apakah kaum neo-konservatif dan kaum kanan dan kaum pemodal di Amerika berdiam diri? Apakah kuasa imperial Amerika tidak bangun melawan?
Jawabnya adalah mustahil kuasa Zionis-Anglo-Amerika akan berdiam diri. Mustahil mereka tidak merancang. Mustahil mereka akan membenarkan harta dan kuasa mereka terlepas dari tangan mereka.
Keadaan ini sama saperti kedudukan Najib dan Rosmah sekarang. Najib dan Rosmah sedang dikepong. Mustahil Najib dan Rosmah akan menyerah. Hasilnya - kacau bilau dan porak peranda politik dan ekonomi berlaku di Malaysia. Semua ini muncul kerana rakyat mahu menjatuhkan Najib dan Rosmah.
Ini sama saperti kacau bilau yang berlaku dalam dunia hari ini. Kacau bilau ini muncul kerana rakyat dunia mahu menjatuhkan kuasa imperilais Amerika. Rakyat dunia sedang bersedia menuju ke pertempuran terakhir. (TT)

NOTA
tulisan ini telah disiarkan
dalam SUARA KEADILAN
sesiapa ingin melanmggan akhbar minngun ini
sila pukul talipon
03-92-21-30-45
-----------

LAGI PUNAT HADI

Posted: 16 Feb 2016 08:08 PM PST








LAGI 

PUNAT HADI





------------

DIALOG RAKYAT

0
sumber :-

DIALOG RAKYAT


SAMPAI BILA KITA HARUS TERTINGGAL BERBANDING NEGARA JIRAN?

Posted: 17 Feb 2016 03:33 AM PST

 shahbudindotcom

 

 
 
 
Apabila Tun Mahathir Mohamad mengatakan beliau tidak akan putus asa daripada berusaha mengundurkan Najib Razak, ia seharusnya merupakan berita gembira buat kita semua.

Ini kerana ia menunjukkan masih ada harapan untuk menyelamatkan negara ini dan memulihkan kepercayaannya di peringkat antarabangsa yang kita semua sedari telah terjejas teruk sejak timbulnya isu 1MDB dan derma ribuan juta yang masuk ke akaun peribadi Perdana Menteri.

Yang kita paling bimbang ialah jika Tun Mahathir tiba-tiba berhenti daripada mahu menyingkirkan Najib, malah lebih mendukacitakan jika ada khabar-khabar beliau pun terkulai sama dengan "umpan dedak" yang kini banyak ditaburkan di merata-rata sasaran.

Tetapi dengan bekas Perdana Menteri itu mengatakan, "akan terus bangun, cuba dan cuba lagi", sekurang-kurangnya perjuangan menyelamatkan negara ini masih lagi ada sinarnya.

Harus disedari bahawa sejak merdeka pada tahun 1957, inilah kali pertama negara dibelenggu dengan imej paling buruk yang berpunca daripada skandal peribadi melibatkan seorang pemimpin yang kemudian diletakkan seluruh negara untuk menanggung bebannya.

Lantaran itu, untuk memulihkan kembali imej negara, tiada lain caranya selain memastikan Najib tidak lagi duduk di kerusi empuk yang didudukinya sekarang.

Selagi ada Najib, segala-galanya akan bertambah buruk dan terus buruk tanpa kesudahannya.

Penyingkiran Najib boleh dilakukan sama ada melalui tekanan dalaman sebagaimana yang sedang diusaha-gigihkan oleh Tun Mahathir sekarang atau jika ia berlarutan sehingga ke tarikh PRU 14 akan datang, maka tiada pilihan lain selain memastikan UMNO dan BN ditanggalkan kuasanya daripada mentadbir negara ini.

Tiada sesiapa, kecuali pencinta dedak, yang sanggup melihat Najib terus menjadi Perdana Menteri selepas tahun 2018 nanti kerana ia hanya akan menjadikan negara terus terperosok dalam ketidaktentuan yang memeritkan semua orang.

Jika kita terus gagal menyingkirkan Najib, kita seharusnya malu dengan negara-negara jiran seperti Filipina, Indonesia dan Thailand yang lebih dulu ada kesedaran berbuat demikian.

Marcos, Suharto dan beberapa Perdana Menteri Thailand yang dipenuhi skandal dan kebejatan sehingga busuknya menerobos ke seluruh dunia, lebih awal disingkirkan dan ditolak demi satu tujuan iaitu menyelamatkan negara.

Malah beberapa negara di rantau Arab dan Afrika juga sudah pun berbuat demikian sejak beberapa tahun yang lalu.

Apakah kita bangsa Melayu dan beragama Islam yang sembahyang lima waktu, puasa, selalu berumrah serta menunaikan haji, masih juga tidak dapat menilai antara pemimpin yang baik dengan pemimpin yang penuh dengan masalah?

Apakah juga, melalui sembahyang, puasa, umrah dan haji, kita masih tiada kesedaran dan kekuatan dalam  mentafsir betapa hitamnya imej dan masa depan negara disebabkan pemimpin yang dipenuhi skandal peribadi itu?

Apa sebenarnya masalah sebahagian kita sehingga pemimpin penuh masalah peribadi seperti Najib masih mahu dikekalkan lagi?

Menolak dan bersama-sama menyingkirkan Najib bukanlah untuk memberi kemenangan kepada Tun Mahathir atau sesiapa, tetapi segala-galanya untuk kepentingan dan masa depan negara serta anak cucu kita juga.


Gabenor Bank Negara baru bebas agenda politik, kata Zeti

Posted: 17 Feb 2016 03:30 AM PST

ANTARAPOS.COM


Post Pic
 
 
KUALA LUMPUR: Tan Sri Zeti Akhtar Aziz mempertahankan penggantinya, mengatakan Bank Negara melaksanakan proses ketat untuk memilih calon paling layak.
 
Gabenor Bank Negara itu berkata, pengganti sesuai penting ketika Malaysia berdepan dengan keadaan ekonomi yang lembap pada hari ini.
 
"Kita melaksanakan proses dan memastikan gabenor baru mempunyai latar belakang dan kemampuan relevan terutamanya dalam keadaan seperti hari ini supaya peralihan dapat diuruskan dengan baik.
 
"Dan saya percaya bank pusat sudah menjadi organisasi kukuh dengan kekuatan institusi dan patuh kepada undang-undang ... yang memberikan kita kuasa luas dan kebebasan.
 
"Dan dengan itu, terdapat akauntabiliti," kata Zeti di Kuala Lumpur hari ini.
 
Walaupun tidak mendedahkan siapa penggantinya, Zeti berkata gabenor baru seharusnya bebas daripada sebarang agenda politik, demi kestabilan kewangan dan ekonomi.
 
"Saya menikmati kebebasan walaupun sebelum (enakmen Akta Perkhidmatan Kewangan 2013).
 
"Semasa saya menjadi gabenor, kita (Bank Negara) sudah berkhidmat dengan 5 menteri kewangan dan 3 perdana menteri – dan bank pusat sentiasa dilayan dengan baik. Dan saya harap ini akan berterusan," katanya.
 
Zeti bakal bersara pada April dan spekulasi mengatakan calon penggantinya akan dipilih dari dalam Bank Negara.
 
Selain timbalan kepada Zeti, antara yang disebut bakal menggantikannya termasuk Ketua Setiausaha Perbendaharaan Tan Sri Dr Mohd Irwan Siregar Abdullah dan Duta Malaysia ke Amerika Syarikat Datuk Dr Awang Adek Hussin.
 
 

Tiga pelajar kolej, seorang penganggur ditahan ragut pelancong asing

Posted: 17 Feb 2016 03:20 AM PST

BERNAMA

 

gari-m
Semua suspek direman sejak 9 Februari lalu sehingga hari ini.


KUALA LUMPUR,  Empat remaja lelaki berusia 19 tahun yang dipercayai aktif menjalankan kegiatan jenayah ragut, dengan menyasarkan pelancong asing di sekitar ibu kota, ditahan Selasa lepas.


Ketua Polis Daerah Dang Wangi, ACP Zainol Samah berkata, mereka ditahan susulan laporan seorang wanita warga Korea Selatan yang beg tangannya cuba diragut dua lelaki bermotosikal di Jalan Raja Chulan, pada jam 6.30 petang hari sama.

Katanya, dalam kejadian itu, dua lelaki berkenaan gagal meragut beg mangsa, setelah terjatuh bersama mangsa, sebelum bertindak melarikan diri, apabila kejadian itu disedari orang ramai.

Polis kemudiannya menahan dua remaja lelaki yang mencurigakan di Jalan Nagasari, pada jam 7.20 malam dan mendapati mereka adalah rakan dua suspek yang cuba meragut beg warga Korea itu.

Zainol berkata, hasil pemeriksaan mendapati, dua lelaki yang ditahan itu ada menerima panggilan telefon dan khidmat pesanan ringkas (SMS) daripada dua suspek untuk mengambil mereka, kerana tidak mempunyai kenderaan untuk pulang, selepas meninggalkan motosikal di lokasi kejadian.

"Susulan itu, polis menahan dua suspek itu di Jalan Bukit Bintang. Mangsa ragut warga Korea berusia 28 tahun itu mengalami kecederaan pada lengan kiri dan menerima rawatan di Hospital Kuala Lumpur," katanya pada sidang media hari ini.

Zainol berkata, hasil pemeriksaan ke atas empat remaja itu mendapati, tiga daripada mereka adalah pelajar kolej, manakala seorang lagi penganggur.

"Tiga daripada mereka juga positif dadah dan mereka dipercayai telah aktif menjalankan jenayah ragut sejak setahun lepas," katanya.

Zainol berkata, polis turut merampas pelbagai wang kertas negara asing, seperti Arab, Indonesia dan Korea yang bernilai RM1,000, dipercayai hasil daripada kegiatan ragut menyasarkan pelancong asing di sekitar KLCC, seperti di Jalan Raja Chulan, Jalan P. Ramlee dan Jalan Pinang.

Katanya, tangkapan itu berjaya menyelesaikan beberapa kes ragut di daerah Dang Wangi dan Brickfields, namun polis masih mengesan dua lagi rakan suspek yang turut menjalankan kegiatan itu.

Semua suspek direman sejak 9 Februari lalu sehingga hari ini dan kes disiasat mengikut Seksyen 395 Kanun Keseksaan, iaitu samun berkumpulan yang boleh dikenakan hukuman penjara sehingga 20 tahun dan sebatan.

100,000 unit Exora, Preve, Suprima dipanggil balik

Posted: 17 Feb 2016 03:18 AM PST

BERNAMA

 

TRP040315-4
Proton akan menghubungi pemilik tiga model kenderaan itu, dengan keutamaan diberikan kepada kereta dengan perbatuan 40,000km dan ke atas. - Foto arkib TRP/ Daniel Chan


SHAH ALAM,  Proton Holdings Bhd akan memanggil balik hampir 100,000 unit model Exora, Preve dan Suprima untuk membaiki hos penyejuk minyak CFE, mulai hari ini.


Ketua Pegawai Eksekutifnya, Datuk Abdul Harith Abdullah berkata, model-model terbabit menghadapi masalah hos penyejuk minyak yang akan pecah, selepas  kereta mencapai perbatuan purata sebanyak 40,000 kilometer (km), disebabkan degradasi bahan hos tersebut.

"Kami akan menghubungi para pemilik dan keutamaan akan diberikan kepada kereta dengan perbatuan 40,000km dan ke atas. Kami berharap masalah ini akan selesai dalam tempoh enam bulan akan datang," katanya  pada majlis pratonton Proton Perdana yang baru, hari ini.

Turut hadir ialah Pengerusi Proton, Tun Dr Mahathir Mohamad.

Beliau turut mengumumkan, tempahan telah dibuka untuk model Perdana baru yang dijangka dilancarkan pada suku pertama tahun ini dan berharga RM100,000 hingga RM150,000.

Kos pembangunan untuk model itu juga agak rendah, iaitu kira-kira RM200 juta, berikutan penggunaan platform sedia ada.

Jelasnya, model baru itu diharap dapat membantu pengeluar kereta nasional itu mencapai sasaran jualan 2016 antara 100,000 hingga 150,000 unit.

"Dengan Perdana baru yang akan datang ini (kepada pasaran), bersama model-model lain dalam perancangan (yang akan dilancarkan tahun ini), kami percaya, kami boleh mencapai sasaran jualan kami pada tahun ini," katanya.

Belia tetap mampu berdikari

Posted: 17 Feb 2016 03:09 AM PST

SINAR HARIAN


Belia tetap mampu berdikari
Muhammad Afzan memulakan perniagaan nasi kukus sejak dua tahun lalu selepas berhenti bekerja sebagai operator kilang.


SHAH ALAM - Gaji tidak setimpal dengan kerja dan kesukaran mendapatkan pekerjaan, itu antara keluhan golongan belia dalam menempuhi realiti kehidupan di Malaysia pada masa sekarang.

Turut mendapat tempias bagi belia yang mempunyai sekurang-kurangnya diploma terpaksa berhenti kerja kerana menerima gaji yang tidak setimpal dan tidak mampu meneruskan hidup di bandar-bandar besar.

Di sebalik lambakan pekerja asing di pelbagai sektor terutama bagi kerja separuh mahir menyebabkan pekerja tempatan terpaksa berputih mata melihat warga asing memonopoli pekerjaan namun terdapat segelintir belia yang sanggup berusaha dengan berniaga mencari rezeki masing-masing.

Susulan situasi berkenaan ia menyebabkan golongan belia ini terpaksa mengambil inisiatif menjalankan perniagaan secara kecil-kecilan untuk menampung kos sara hidup yang semakin meningkat.

Tinjauan Sinar Harian di sekitar Lembah Klang mendapati ada kebenaran bahawa golongan belia terpaksa bekerja sendiri, berniaga dan sebagainya.

Bagi Muhammad Afzan Ismail, 27, walaupun mempunyai ijazah daripada universiti tempatan, dia terpaksa bekerja sebagai operator kilang kerana tidak mendapat kerja dalam bidang yang dipohonnya.

"Saya berhenti kerja sebagai operator kilang kerana gaji yang tidak setimpal untuk menampung kos sara hidup. Sekarang saya telah buka perniagaan nasi kukus secara kecil-kecilan dan pendapatan purata bulanan tinggi sedikit berbanding di kilang," katanya.

Kata Muhammad Afzah, seharusnya kerajaan lebih prihatin dengan masalah belia terutama dalam memulakan hidup selepas tamat belajar.

Bagi peniaga kelapa muda, Jamaluddin Mohd Zain, 30, menyatakan komitmen pekerja tempatan berbanding pekerja warga asing adalah sangat berbeza.

"Macam mana nak kerja kilang kalau gaji tak cukup untuk menampung kehidupan sebulan dengan rumah sewa, pengangkutan dan makan minum.

"Warga asing datang ke Malaysia, niat mereka memang untuk kerja semata-mata dan makan mereka catu sebab nak hantar wang pulang ke negara asal. Takkan kita di negara sendiri terpaksa catu makan," katanya.

Katanya, lambakan pekerja asing turut mengundang peningkatan masalah sosial di negara ini.

"Cuba pergi buat pemantauan di kawasan-kawasan tumpuan. Saya sendiri rasa seram sebab warga asing ini buat macam perkampungan mereka sendiri," katanya.

Menurut penjaja air, Mohd Hafiz Mohd Jaafar, 31 meminta kerajaan membantu golongan belia yang mahu memulakan perniagaan.

"Mungkin dengan cara memudahkan pemberian lesen berniaga dan tapak untuk memulakan perniagaan.
"Jangan hanya cabar golongan belia untuk ambil alih tugas pekerja asing, tetapi inisiatif dan pendekatan tidak ada," katanya.

Sementara itu, peniaga ayam goreng, Rashid Abdullah Sani, 30 mendakwa, lambakan pekerja asing yang menjadi pesaing kepada pekerja tempatan berpunca daripada permintaan tinggi majikan.

"Majikan tidak mahu gajikan pekerja tempatan kerana terpaksa membayar gaji lebih tinggi berbanding pekerja asing.

"Tidak hairan jika sejumlah 1.5 juta pekerja asing warga Bangladesh akan datang bekerja di negara kita," katanya.

Jelasnya, majikan perlu memberi peluang kepada pekerja tempatan dan bersedia memberi gaji lebih tinggi.

"Sekarang ini nak kerja di pusat beli belah, kedai serbaneka dan stesen minyak pun pekerja tempatan susah nak dapat," katanya.

Manakala bagi peniaga air, Mohd Shahrizal Kidam,38 pula berpendapat, dalam suasana hari ini, gaji bekerja di kilang dan sektor pembersihan tidak mampu menampung kos sara hidup yang semakin meningkat.

"Kalau bujang mungkin masih boleh teruskan kehidupan, tetapi bagaimana pula dengan mereka yang sudah berkeluarga?

"Kalau gaji setakat RM800 hingga RM900 apa boleh dibeli masa sekarang dengan harga semakin meningkat. Kenaikan sikit, tetapi impak dia kepada warga kota cukup tinggi," katanya.

Mukhriz diminta tidak belakangkan parti

Posted: 17 Feb 2016 03:05 AM PST


Datuk Mukhriz Tun Mahathir
Datuk Mukhriz Tun Dr Mahathir


KUALA TERENGGANU – Veteran Umno di negeri ini berharap bekas Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Mukhriz Mahathir tidak bertindak membelakangkan parti serta melakukan perkara yang boleh merugikan Umno dan BN.

Yang Dipertua Majlis Bekas Wakil Rakyat Malaysia (Mubarak) Terengganu, Datuk Ahmad Sidi Ismail berkata, ia berikutan kenyataan Mukhriz sebelum ini bahawa beliau tidak akan berdiam diri yang seolah-olah menggambarkan Mukhriz akan terus lantang mengkritik kepimpinan.

Beliau berkata, Mukhriz sepatutnya menerima hakikat dan tidak sepatutnya mengkhianati parti dengan cara yang boleh menyebabkan rakyat hilang kepercayaan kepada Umno dan BN.

"Walaupun berat mata memandang, berat lagi bahu memikul. Tetapi kita harap terimalah hakikat kerana ada masa kita naik dan turun. Situasi yang berlaku kepada Mukhriz ini turut berlaku di tempat lain. Apa pun yang berlaku, kita pandang demi kepentingan parti.

"Mukhriz masih muda dan kita harap politik beliau tidak berakhir dengan tindakan meletak jawatan.
Sebagai pemimpin muda, kita harap beliau beri keutamaan kepada parti," katanya kepada Sinar Harian, di sini.

Beliau berkata, apa yang berlaku di Kedah baru-baru ini memperlihatkan keputusan ramai khususnya dari semua ketua Umno bahagian di Kedah yang mendesak beliau supaya berundur.

"Walaupun ada orang kata mereka yang menentang Mukhriz itu dibayar, saya rasa tidak semudah itu kerana jika dibayar, tidak semua akan bertindak begitu kerana sebagai pemimpin, kita juga ada maruah. Tidak semudah itu.

"Jadi, saya harap orang muda kena belajar dalam politik. Sebagai orang parti, tidak boleh bertindak bertentangan dengan parti," katanya.

Beliau turut berharap pemimpin muda tidak cepat berputus asa terhadap cabaran dalam politik kerana masa depan mereka masih jauh.

Jelasnya, walaupun hari ini terpaksa berdepan dengan cabaran sedemikian, tidak mustahil seseorang itu akan mendapat tempat lebih baik pada masa akan datang.

Apa yang penting katanya, semua pihak perlu bersedia berdepan dengan sebarang kemungkinan yang berlaku dalam politik.

"Jangan kita ingat kita boleh pegang jawatan sampai bila-bila. Macam nyawa, bila-bila sahaja kita boleh mati. Kita mesti ada keyakinan macam itu. Kalau kekal alhamdulillah kerana kita bergantung pada sokongan orang dan pucuk pimpinan," katanya.



Zeti tidak akan sambung khidmat sebagai gabenor BNM

Posted: 17 Feb 2016 03:03 AM PST

SINAR HARIAN


Zeti Akhtar
Zeti Akhtar Aziz


KUALA LUMPUR - Tan Sri Dr Zeti Akhtar Aziz berkata beliau tidak akan menyambung khidmat untuk satu lagi penggal sebagai Gabenor Bank Negara Malaysia (BNM).

Proses mencari pengganti sedang dibuat oleh Jawatankuasa Tadbir Urus Lembaga BNM yang terdiri daripada pengarah bebas daripada sektor swasta.

"Saya tidak mempunyai kebebasan untuk membincangkan perkara itu. Pengumuman mengenai pengganti saya akan dibuat tidak lama sekali. Ia sudah tentunya akan berlaku," kata Zeti kepada pemberita selepas melancarkan Platform Akaun Pelaburan (IAP), di sini, hari ini.

Menurutnya, meskipun proses pengganti beliau sedang dijalankan, beliau tidak menerima sebarang permintaan agar terus kekal memegang jawatan itu.

"Sudah pastinya Gabenor seterusnya perlu mempunyai latar belakang dan keupayaan berkaitan, terutamanya pada waktu seperti ini agar peralihan boleh diuruskan dengan baik.

"Individu boleh datang dan pergi," katanya sambil menambah beliau merancang untuk berehat seketika dan kemudiannya mula menulis.

Zeti juga berkata beliau akan terus menyokong inisiatif pendidikan seperti Pusat Antarabangsa bagi Pendidikan Kewangan Islam, Pusat Kepimpinan dan Tadbir Urus dan sekolah perniagaan baharu yang akan bermula tahun ini.

"Saya tidak akan memegang apa-apa jawatan sudah tentunya," katanya.

Mengenai soalan sama ada ahli politik boleh menjadi Gabenor akan datang, Zeti berkata tidak ada ahli politik yang menganggotai lembaga pengarah mana-mana institusi kewangan, "apatah lagi bagi Bank Negara.

"Setiap negara memerlukan organisasi seperti bank pusat yang tidak mempunyai sebarang agenda politik. Ia harus kekal fokus memastikan kestabilan makroekonomi, kewangan dan ekonomi.

"Jadi dasar ekonomi dan kewangan akan ditumpukan untuk mencapai apa yang menjadi kepentingan terbaik negara," katanya, sambil menambah BNM sentiasa dihormati dan beliau menjangkakan tanggapan ini akan berterusan.

"Saya percaya bank pusat telah menjadi satu organisasi yang kukuh. Ia mempunyai kekuatan institusi, daya tahan dan diasaskan kepada undang-undang yang sah.

"Akta Bank Pusat memberikan kuasa yang luas dan juga kebebasan. Dengan itu, kami bertanggungjawab bagi keseluruhan mandat seperti yang dinyatakan dengan jelas dalam Akta tersebut," katanya.

Mengenai Lembaga Tabung Haji (Tabung Haji), Zeti berkata, notis nasihat yang dikeluarkan oleh BNM kepada institusi kewangan bukan bank adalah bertujuan untuk memastikan institusi ini terus diurus dengan baik dan melaksanakan peranan tujuan penubuhannya dengan efektif.

"Kami mengeluarkan notis nasihat dari semasa ke semasa. Biasanya, notis-notis ini dikeluarkan sebelum berlaku masalah, jadi sekiranya terjadi masalah, ia boleh ditangani," katanya.

Tabung Haji bukan satu-satunya institusi yang menerima notis nasihat daripada BNM kerana institusi lain turut dikeluarkan notis yang sama, katanya.

"Mereka tidak berada di bawah rangka kerja kawal selia dan rejim kawal selia kami tetapi apa yang berlaku dalam organisasi mereka mungkin akan membawa implikasi sistemik dan berkait dengan institusi kewangan lain," katanya.

Mengenai ringgit, Zeti berkata, prestasi mata wang tempatan itu bergantung kepada perkembangan domestik dan antarabangsa.

"Kami akan mengeluarkan data Keluaran Dalam Negara Kasar suku keempat esok.

"Apa yang penting adalah ekonomi terus berkembang.

"Asas pendasar penting lain ialah kita mempunyai lebihan perdagangan, kita mempunyai lebihan akaun semasa dan rizab kita kukuh.

"Hutang luar kita juga berada pada paras yang sangat terkawal," katanya sambil menambah semua ini merupakan faktor-faktor yang menyokong ringgit.  - Bernama

Wacana ekstremisme agama di Malaysia malam ini

Posted: 17 Feb 2016 03:01 AM PST

Wacana ekstremisme agama di Malaysia malam ini
Wacana ekstremisme agama di Malaysia malam ini


SHAH ALAM – Satu program diskusi ilmiah akan berlangsung pada malam ini yang akan menampilkan Mufti Perlis, Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin dan Dr Rozaimi Ramli sebagai ahli panel.

Program wacana yang bertajuk 'Ekstremisme Agama di Malaysia' ini akan dikendalikan oleh Amin Idris.

Program ini akan berlangsung di Dewan Seroja, Kelab Golf Perkhidmatan Awam pada jam 8.30 malam ini.

Anda boleh ikuti siaran secara langsung diskusi ilmiah ini menerusi www.sinar.tv dan juga menerusi Twitter @SinarOnline.

Selain itu anda juga boleh layari laman web www.sinarharian.com.my untuk mendapatkan berita terkini tentang diskusi ini.


Misteri kehilangan empat pemuda terjawab

Posted: 17 Feb 2016 02:59 AM PST

Misteri kehilanagan empat pemuda terjawab
Keadaan kereta yang terlibat dalam kemalangan selepas terbabas ke dalam parit berkenaan. 
 

SKUDAI - Penemuan sebuah kereta jenis Honda Accord yang dijumpai terbalik di dalam parit di Kilometer 42 Jalan Mersing-Kota Tinggi, dekat sini merungkai misteri kehilangan empat pemuda yang dilaporkan gagal dihubungi keluarga mereka sejak seminggu lalu.

Kesemua mereka ditemui mati di dalam kenderaan berkenaan selepas dijumpai pekerja ladang kelapa sawit kira-kira jam 8.10 pagi tadi.

Ketua Polis Johor, Datuk Wan Ahmad Najmuddin Mohd berkata, kenderaan berkenaan yang dipercayai dinaiki keempat-empat mangsa disyaki terlibat dalam kemalangan sebelum terbabas ke dalam parit berkenaan.

"Kes disiasat mengikut kes orang hilang dan kita menolak sebarang unsur jenayah di dalam kejadian ini.
Kita juga masih meneruskan siasatan untuk mengenalpasti punca kemalangan.

"Kesemua mayat dibawa ke Hospital Mersing untuk siasatan lanjut dan keluarga mangsa akan membuat pengecaman bagi mengenalpasti identiti mayat," katanya.

Sebelum ini pihak polis menerima empat laporan di Balai Polis Seri Alam pada 11, 12, 15 dan 16 Februari berhubung kehilangan empat pemuda berkenaan yang sedang dalam perjalanan bercuti ke Terengganu.

Kesemua mereka dikatakan bertolak dari Bandar Seri Alam pada 10 Februari menaiki kereta jenis Honda Accord namun gagal dihubungi keluarga kira-kira dua jam selepas perjalanan.


Lelaki cedera ditetak 5 lelaki bertopeng ala samurai

Posted: 17 Feb 2016 02:56 AM PST

Lelaki cedera ditetak 5 lelaki bertopeng ala samurai
Mangsa (terbaring) alami kecederaan parah selepas ditetak dalam kejadian malam tadi.


KOTA BHARU - Seorang lelaki cedera di kepala, tangan dan beberapa bahagian badan ditetak lima lelaki bertopeng yang bersenjatakan parang dan pedang ala 'samurai' di Jalan Kampung Parit, Seterpa Peringat di sini malam tadi.

Dalam kejadian kira-kira jam 7.30 malam itu, mangsa, Yusoff Sidek, 37, yang bekerja sebagai penjaga rumah didatangi lima lelaki tidak dikenali.

Dipercayai semasa kejadian mangsa bersama seorang lagi rakannya sedang menjaga rumah milik majikannya sebelum suspek memakai topeng yang digunakan pemotong rumput datang dari sebelah kiri rumah terbabit dan menyerang mangsa dan rakannya.

Rakan mangsa berjaya melarikan diri manakala mangsa ditetak oleh suspek berkali-kali di kawasan belukar berhampiran rumah majikannya.

Mangsa sempat menghubungi salah seorang adiknya memaklumkan kejadian tersebut sebelum dia ditemui terbaring di halaman rumah majikannya dalam keadaan berlumuran darah dan lemah.

Akibat kecederaan yang dialami mangsa, dia kemudiannya di bawa ke Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM) Kubang Kerian untuk rawatan lanjut.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Kota Bharu, Asisten Komisioner Baharom Abu berkata, polis tidak menolak kemungkinan motif berpunca daripada satu pergaduhan mulut dan tolak menolak antara suspek kira-kira lima jam sebelum kejadian.

"Sebelum itu, lima lelaki menaiki kenderaan pelbagai guna kompak jenis Perodua Alza telah datang ke rumah terbabit untuk menarik kereta majikannya.

"Semasa kumpulan lelaki itu menarik kereta terbabit berlaku pergaduhan mulut dan tolak menolak antara beberapa suspek dengan mangsa dan tuan rumah sebelum suspek melarikan diri," ujarnya.

Beliau berkata, usaha memburu suspek sedang dijalankan dan kes disiasat mengikut Seksyen 326 Kanun Keseksaan (KK) kerana mendatangkan kecederaan parah.


Terlalu Ramai Tenaga Buruh Asing Boleh Mengancam Keselamatan Negara

Posted: 17 Feb 2016 02:49 AM PST



Oleh : Jofri Jaraiee

 

Industri pembinaan dan juga sektor pertanian di Malaysia amat memerlukan ramai tenaga buruh yang mahir dan separa mahir untuk menjanakan ekonomi negara. Permintaan guna tenaga yang tinggi amat diperlukan dalam semua sektor ekonomi negara.

Memang tidak dinafikan masalah tenaga buruh dalam negara ini amat diperlukan kerana kebanyakan orang tempatan terutama graduan lepasan pendidikan tinggi lebih suka bekerja ditempat yang berhawa dingin dibanding dengan bekerja dibawah terik matahari.

Ini adalah antara masalah yang menyebabkan mereka kurang berminat untuk bekerja sebagai tenaga buruh walaupun sekarang ini untuk mendapatkan pekerjaan di syarikat swasta dalam bidang pentadbiran pun susah kerana kebanyakan syarikat memerlukan tenaga mahir dalam bidang industri.

Mungkin disebabkan industri pembinaan dan sektor pertanian amat memerlukan tenaga buruh maka kerajaan Malaysia mengambil tenaga buruh asing dari Bangladesh seramai 1.5 juta orang untuk memenuhi permintaan tersebut.

Sarawak juga tidak terlepas dari masalah kekurangan tenaga buruh terutama dalam sektor pertanian dan juga industri pembinaan. Banyak projek-projek baru yang memerlukan tenaga buruh yang mahir dan separa mahir dalam bidang tersebut. Walaupun ada juga penduduk tempatan yang bekerja dalam bidang tersebut tapi ianya amat sedikit kerana ramai yang bekerja di luar negara seperti negara jiran yang menawarkan gaji yang lumayan dibanding tawaran bekerja di negara sendiri.

Lebih-lebih lagi sekarang ini nilai matawang Malaysia jatuh kalau dibandingkan dengan nilai matawang asing yang tinggi. Kebanyakan penduduk tempatan yang bekerja di luar negara adalah yang mahir dalam bidang industri. Mereka lebih suka bekerja di luar negara kerana pendapatan mereka yang tinggi yang dapat menampung pembelanjaan hidup yang semakin meningkat di dalam negara.

Pengambilan tenaga buruh asing yang terlalu ramai boleh menjejaskan keselamatan negara terutamanya apabila mereka datang beramai-ramai dan menjejaskan peluang pekerjaan untuk penduduk tempatan.

Mereka yang datang beramai-ramai boleh menubuhkan kumpulan atau persatuan diantara mereka yang boleh menyebabkan mereka jadi berani dan boleh bertindak sekiranya permintaan mereka tidak dipenuhi suatu hari nanti.

Apabila perkara ini tidak dikawal dengan baik menyebabkan penduduk tempatan yang sukar mendapatkan pekerjaan akan ramai jadi pengangur dan boleh menyebabkan berlaku pergaduhan antara penduduk tempatan dengan buruh asing.

Mungkin buruh asing itu sanggup menerima gaji yang rendah berbanding dengan penduduk tempatan maka akan berlaku ketidakpuasan hati diantara penduduk tempatan dengan buruh asing boleh mencetuskan rusuhan antara kaum.

Buruh asing yang terlalu ramai datang ke negara ini juga boleh menyebabkan gejala sosial yang tidak terkawal. Apabila mereka ini bebas bergerak dan tidak dikawal dengan baik maka mereka akan bebas melakukan jenayah sekiranya mereka menghadapi tekanan jiwa akibat tekanan hidup dan sebagainya.

Kita mengesa kerajaan Sarawak perlu menggunakan kuasa autonomi imigrasi untuk menghalang perkara ini terjadi kerana masih ramai lagi penduduk tempatan di Sarawak terutama di luar bandar yang ke bandar mencari pekerjaan. Mereka ini juga sanggup bekerja sebagai buruh sekiranya kerajaan memberi insiatif dan juga latihan tenaga buruh yang mahir dalam bidang yang diceburi.

Kerajaan Sarawak perlu mengawal buruh asing mengawal sektor pertanian dan juga industri pembinaan di Sarawak kerana ramai lagi penduduk Sarawak yang boleh dilatih sebagai pekerja mahir dalam bidang berkaitan dengan diberi gaji yang berpatutan dengan kemahiran mereka.

Kita yakin apabila kerajaan Sarawak dapat memberi kemudahan asas serta latihan yang sewajarnya kepada penduduk tempatan yang memerlukan pekerjaan maka kerajaan Sarawak tidak memerlukan terlalu ramai tenaga buruh asing untuk bekerja di Sarawak apabila penduduk tempatan sendiri dapat memenuhi pemintaan dalam bidang tersebut.

Kita mengesa kerajaan pusat mengkaji semula pengambilan buruh asing datang ke Malaysia dengan pengambilan yang terhad agar peluang rakyat Malaysia untuk bekerja tidak terjejas dengan kedatangan mereka yang terlalu ramai.

Kesimpulannya pengambilan tenaga buruh asing yang terlalu ramai dari Bangladesh tidak diperlukan bekerja di negara ini sekiranya kerajaan dapat memberi peluang serta latihan kemahiran yang sewajarnya kepada penduduk tempatan yang masih ramai menganggur dengan gaji yang berpatutan agar mereka inilah yang boleh digunakan sebagai menjanakan ekonomi negara.

Lagu ‘Kami Nak Najib Undur’ bergema lagi di Stadium Darul Aman

Posted: 17 Feb 2016 12:49 AM PST

 
Meskipun penyokong Helang Merah diberikan 10,000 tiket percuma, peminat bola sepak negeri itu masih memprotes penyingkiran Mukhriz.
 
 
 
najib-undur,tiket


PETALING JAYA: Perlawanan persaingan Liga Super antara Kedah menentang Terengganu di Stadium Darul Aman di Alor Setar malam tadi, digamatkan dengan nyanyian lagu `Kami Nak Najib Undur' oleh penyokong Kedah.

Aksi mereka yang menyanyikan lagu itu dapat dilihat menerusi sebuah rakaman video yang menjadi viral di media sosial.

Visual itu turut dikongsi di laman Facebook chedet.cc dan ditonton lebih 100,000 kali dan mendapat 1,500 perkongsian ketika artikel ini ditulis.

Pengendali laman sosial itu mendakwa, walaupun pada perlawanan itu penyokong Helang Merah diberikan sebanyak 10,000 tiket percuma oleh kerajaan negeri pimpinan Menteri Besar Kedah baharu, Datuk Seri Ahmad Bashah Md Hanipah, namun peminat bola sepak negeri itu masih lagi memprotes penyingkiran bekas Presiden Persatuan Bola Sepak Kedah (KFA) dan bekas Menteri Besar, Datuk Seri Mukhriz Mahathir dengan iringan lagu mendesak Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak supaya berundur.

fake-tiket

Sebuah laman portal melaporkan antara sebab lain yang menjadi punca lagu itu dinyanyikan ekoran terdapat gambar Ahmad Bashah pada tiket percuma yang diberi.

Bagaimanapun, tiket yang mempunyai imej Ahmad Bashah itu dikatakan palsu dan telah diubah suai.

Dalam perlawanan tersebut pasukan Helang Merah berjaya menewaskan Skuad Penyu itu dengan gol 1-0 hasil jaringan Carlos Kahe pada minit ke-41.

LIHAT VIDEO DI SINI

RAPAT: Isunya gaji, bukan rakyat malas

Posted: 17 Feb 2016 12:40 AM PST

Anne Muhammad

 


Kaji semula gaji kepada pekerja tempatan yang sebahagiannya dibelenggu hutang Perbadanan Tabung Pendidikan Nasional (PTPTN) atau berdepan protes massa, kata sebuah pertubuhan bukan kerajaan (NGO) hari ini.

Jurucakap Pertubuhan RAPAT Malaysia (RAPAT) S Bharathidasan berkata isu kemasukan warga Bangladesh yang dicadangkan kerajaan sepatutnya tidak timbul.

Sebaliknya kata beliau apa yang perlu dilakukan kerajaan adalah menilai semula gaji yang diberikan kepada warga tempatan supaya mencukupi bagi menampung kos sara hidup di negara ini.

"Kita nak kerajaan kaji semula gaji yang diberikan. Anak muda kita bukan malas bekerja tetapi gaji yang diberikan tidak mencukupi. Pada masa sama mereka perlu membayar pinjaman PTPTN.

"Lihat semula gaji macam mana, kaji semula gaji mininum. Jangan kata warga tempatan malas, tetapi harus dikaji.

"Kalau kerajaan tetap mahu bawa warga asing masuk ke Malaysia, kami akan adakan protes," katanya ketika dihubungi Malaysiakini.

Singapura mahu, Malaysia tidak

Kerajaan baru-baru ini mempertahankan tindakan mahu membawa masuk kira-kira 1.5 juta pekerja Bangladesh ke Malaysia dalam tempoh tiga tahun.

Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi dilapor berkata, kemasukan pekerja itu dibuat secara berperingkat-peringkat berdasarkan permintaan pasaran.

Jelas Bharathidasan sebenarya ramai rakyat di negara ini sanggup bekerja sebagai buruh dan ia dibuktikan dengan sesetengah mereka mencari nafkah di Singapura.

Walaupun menjadi buruh, katanya, mereka sanggup kerana bayaran yang diterima di negara luar berbaloi berbanding apa yang diterima di Malaysia.

"Lihat rakyat kita di Singapura, mereka bekerja biasa-biasa saja di sana tetapi gaji yang diterima jauh lebih baik dari apa yang mereka peroleh di sini.

"Ia membuktikan bahawa rakyat kita bukan pemalas," katanya.

Ditanya mengenai butiran protes yang dirancang itu Bharathidasan berkata RAPAT sedang mengkaji perkembangan semasa isu berkenaan sebelum membuat sebarang langkah lanjut.

Hadir sama pada sidang media tersebut Persatuan Progresif India Malaysia (Mipas) dan Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC).


Ditukar tanpa alasan, Zamihan mahu bertemu menteri

Posted: 17 Feb 2016 12:38 AM PST



OLEH NABIHAH HAMID


Selepas diarahkan tidak meneruskan perdebatan dengan Mufti Perlis Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin, pegawai agama Kementerian Dalam Negeri (KDN) Zamihan Mat Zin kini menerima arahan ditukar serta-merta ke Bahagian Sumber Manusia, Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) berkuatkuasa Khamis ini.

Bagaimanapun, menurut Zamihan, beliau akan mendapatkan kepastian daripada KDN dengan berjumpa menterinya Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi, yang juga timbalan perdana menteri, kerana ditukar tanpa alasan.

Malah katanya, sekiranya khidmatnya tidak lagi diperlukan di KDN, beliau tidak teragak-agak untuk secara sukarela menamatkan khidmatnya sebagai penjawat awam.


"Saya ditukar serta-merta lapor diri 18 haribulan ini. Saya tidak buat rayuan apa-apa. Saya akan merayu kepada Allah dan Rasul. Mereka tukar saya tanpa alasan.

"Saya akan tanya bos saya dahulu (Zahid). Kalau beliau perlukan khidmat saya di KDN, saya akan kekal. Kalau dia tidak perlu khidmat saya, saya keluar angkat kakilah. Saya keluar sebagai penjawat awam," katanya kepada The Malaysian Insider.

Tambahnya, yang sebelum ini ditugaskan khusus menangani isu pelampau agama, meskipun tidak menjadi penjawat awam, beliau masih lagi boleh meneruskan perjuangan sebagai pendakwah.

"Saya tetap boleh berdakwah secara proaktif. Kita ini kerja dengan Allah bukan kerja dengan manusia.

"Saya aktif dengan badan bukan kerajaan (NGO), kita pun banyak program serta tak menang tangan.

"Kita buat program dakwah dan banteras ajaran menyeleweng ini," katanya yang juga presiden Pertubuhan Ahli Sunnah Waljamaah Malaysia (Aswaja).

Terdahulu hari ini, Zamihan mendedahkan wacana ilmu mengenai ekstremisme agama yang menggandingkan beliau dan Asri dibatalkan pada saat-saat akhir ekoran arahan daripada pimpinan tertinggi negara.

"Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Shahidan Kassim pun sedia maklum, (debat) pada 17 haribulan itu, atas arahan pimpinan tertinggi negara, dibatalkan," katanya yang enggan mendedahkan siapa kepimpinan tertinggi yang dimaksudkan.

Sementara itu, Zamihan berkata, beliau mengesyaki punca penukaran beliau ke Jakim adalah kerana ada pihak yang mahu menutup suaranya.

"Puncanya, ada orang guna kuasa politik dia untuk menekan ketua jabatan saya, supaya saya ini jangan bersuara dan jangan lawan menteri.

"Apa yang saya hendak bincangkan, wacana ilmiah ini, untuk ilmu. Bukan saya pertahankan hak peribadi atau benda yang remeh temeh," katanya.

Sebelum ini, Zamihan dan Asri dilihat sering berhujah dan bertikam lidah di media sosial dan ketika berceramah.

Ia membuatkan Shahidan mengambil inisiatif cuba meredakan keadaan yang meruncing dan menimbulkan kegusaran umat Islam dengan menemukan mereka dalam satu perdebatan terbuka.

DAP saran ahli Umno hadir kelas bahasa Inggeris

Posted: 17 Feb 2016 12:20 AM PST

MALAYSIAKINI




Ketua Parlimen DAP Lim Kit Siang hari ini membidas kelemahan linguistik bahasa Inggeris yang dikuasai oleh pemimpin Umno dan tentera siber parti itu yang salah tafsir kenyataannya mengenai bekas Timbalan Perdana Menteri, Muhyiddin Yassin.

Sambil menyindir beliau berkata apa yang dikenali sebagai "graduan Universiti Umno", sama ada menteri, ketua-ketua biro kebangsaan atau tentera siber parti itu perlu mengikuti pelajaran Bahasa Inggeris dan menggilap tahap pemahaman mereka supaya tidak terus membuat kesilapan itu pada masa depan.

Beliau merujuk laporan di blog Umno yang mendakwa timbalan presiden Umno itu adalah rekrut terbarunya dalam agenda 'Selamatkan Malaysia' sehingga yang mendorong Muhyiddin membuat penafian.

"Saya tidak pernah kata bahawa Muhyiddin adalah rekrut terbaru saya semasa ucapan di Rumah Terbuka Tahun Baru Cina, Pakatan Harapan, Johor pada malam Ahad lalu," katanya dalam satu kenyataan.
Menurut Lim, hanya mereka yang paling bodoh dan tidak memahami bahasa Inggeris akan membuat kesimpulan seumpama itu.

Mengimbas kembali ucapannya, Lim berkata, beliau berkata "Rekrut terbaru untuk agenda Selamatkan Malaysia adalah tidak lain daripada bekas Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin semasa di Rumah Terbuka Tahun Baru Cina di Pagoh yang mahu rakyat negara ini supaya bersatu untuk Selamatkan Malaysia daripada menjadi negara gagal."

Menurut Lim yang juga adalah ahli parlimen Gelang Patah, dirinya tidak mempunyai monopoli terhadap konsep dan jenama "Selamatkan Malaysia" sambil menambah bahawa adalah menjadi tanggungjawab setiap rakyat yang patriotik termasuk tiga juta ahli Umno untuk melindungi negara.

"Sama ada kempen Selamatkan Malaysia dari dalam atau luar Umno boleh mencari titik pertemuan, hanya masa akan menentukan," katanya.

Muhyiddin semalam membuat penafian bahawa beliau adalah antara rekrut terbaru DAP dalam perjuangan parti itu untuk "Selamatkan Malaysia" dan berkata kenyataan berkaitan perkara itu oleh Lim adalah pandangan peribadi beliau.

"Saya tidak pernah direkrut oleh sesiapapun untuk menegakkan kebenaran.

"Apa yang saya suarakan selama ini adalah lahir daripada kesedaran saya sendiri mengenai nasib yang menimpa rakyat dan negara.

"Saya amat memahami perasaan rakyat yang bimbang dengan apa yang akan terjadi kepada Malaysia sekiranya pelbagai krisis yang melanda negara ekoran masalah kepimpinan perdana menteri berterusan. Kerana itulah saya mengambil pendirian untuk bersuara," katanya.


Isu ahli majlis sengaja diperbesar, kata SU Azmin

Posted: 17 Feb 2016 12:13 AM PST

Shakira Buang  




Dakwaan sekumpulan pemimpin cabang PKR bahawa Datuk Seri Azmin Ali tidak mengikut garis panduan bagi pemilihan ahli majlis Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) disifatkan tidak berasas.

Setiausaha Politik Menteri Besar Selangor, Shuhaimi Shafiei berkata ini kerana semua lantikan ahli majlis telah selesai dan tiada isu melainkan ia sengaja diperbesarkan pihak tertentu.

"Tuduhan tak berasas. Semua pelantikan ahli majlis telah selesai dan mereka dilantik pada 16 Januari lepas.

"Ada 15 lagi yang masih belum di beri watikah kerana urusan pentadbiran seperti pertukaran nama calon baru oleh parti, pertukaran alamat dan insolvensi. Tiada isu pun melainkan ia sengaja diperbesarkan oleh pihak tertentu," katanya kepada Malaysiakini.

Dalam sidang media di Dewan Perhimpunan Cina Kuala Lumpur dan Selangor hari ini sekumpulan pimpinan cabang PKR Selangor mendakwa Azmin tidak mengikut garis panduan dalam melantik ahli majlis.

Setiausaha PKR cabang Kelana Jaya Murali Subramaniam mendakwa, Fasal 4 Pekeliling Setiausaha Kerajaan Selangor menyatakan bahawa ahli majlis mestilah bermastautin di kawasan mereka berkhidmat sekurang-kurangnya lima tahun.

Murali bagaimanapun mendedahkan seorang ahli Majlis Perbandaran Subang Jaya (MPSJ) dilantik walaupun namanya tidak dicadangkan oleh Cabang Kelana Jaya dan bermastautin di SS 2, Petaling Jaya.

Dakwanya, garis panduan PKR turut menyatakan cabang sepatutnya menamakan calon mereka kepada pimpinan negeri sebelum disahkan oleh pimpinan pusat, namun ia tidak berlaku.

Selain itu, bekas ketua Pemuda PKR Rembau Badrul Hisham Shaharin mendakwa Azmin membelakangkan cadangan ahli majlis daripada cabang tertentu kerana sifat dendam akibat tidak mendapat sokongan mereka.


Isu pekerja asing: NGO mahu anak TPM tutup mulut

Posted: 17 Feb 2016 12:11 AM PST

Geraldine Tong  




Pertubuhan Ikatan Usahawan kecil dan Sederhana (IKHLAS) mahu anak perempuan Timbalan Perdana Menteri, Datuk Nurulhidayah Ahmad Zahid berhenti mengulas mengenai isu pekerja asing atas alasan beliau bukannya mewakili kerajaan.

Presidennya, Mohd Ridzuan Abdullah berkata, kenyataan Nurulhidayah itu boleh juga memberi kesan buruk kepada Umno.

"Dia bukan mewakili kerajaan, baik tutup mulut (dan) duduk diam.

"Ayahnya adalah seorang ahli politik. Jangan rosakkan imej parti politik tersebut. Duduk diam.

"Dah cari makan, cukuplah tu, jangan cakap banyak," katanya kepada pemberita hari ini.

Mohd Ridzuan berkata, IKHLAS adalah NGO pro-kerajaan tetapi akan bersuara jika isu yang disentuh itu menjejaskan majoriti.

Nurulhidayah sebelum ini berkata memberi pendapatnya bagi menyokong kenyataan bapanya, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi yang mencabar belia di negara ini melakukan 'kerja kotor' jika tidak mahu pekerja asing di bawa masuk.

Kerajaan sebelum ini dipalit kontroversi selepas dilapor hendak membawa masuk ramai 1.5 juta pekerja asing daripada Bangladesh.

Kementerian Dalam Negeri tidak berapa lama selepas itu bagaimanapun menjelaskan tiada angka mutlak bagi kemasukan pekerja Bangladesh ke negara ini kerana ia bergantung kepada keperluan sebenar majikan semasa permohonan dibuat.

Zahid Hamidi, malulah sikit

Posted: 17 Feb 2016 12:07 AM PST



Oleh Nik Aziz Afiq Bin Abdul


Melihat kenyataan demi kenyataan "TPM payung terjun" hari demi hari meyakinkan saya sememangnya posisi utama seperti PM, TPM dan MB bagi negeri perlu dilantik melalui mandat rakyat dalam pilihan raya berasingan seperti negara maju.

Bila posisi utama dilantik ikut sedap selera syahwat parti politik tertentu maka yang naik hanyalah para pengampu pada yang lebih atas.

Akibatnya lahirlah peribahasa moden seperti "biar jahat asal menteri" "biar bodoh asal pandai mengipas".


Itu lumrah dan trend bila melihat ramai menteri yang agak cerdik dan berani mengkritik dipecat kerana tak reti buat kelakar.

Kadang-kadang saya rasakan ada satu konspirasi di sebalik tabir antara mereka untuk membuat rakyat ketawa.

Imaginasi saya kuat mengatakan di kalangan menteri ini lakukan undian untuk siapa yang keluarkan kenyataan dan idea kelakar yang boleh menghiburkan rakyat setiap minggu dan bertanding siapa lagi viral.

Atas sebab itu kita mendengar dari mulut mereka jenaka seperti "harga gula dinaikkan sebagai langkah mengawal diabetes", "nasi goreng tanpa GST kerana masak sendiri", "bangun awal pagi jika ingin elak tol", "negara maju akui kehebatan kita kerana itu mahu adakan TPPA dengan kita" dan paling terbaru cabaran untuk anak muda bekerja keras jika tak setuju kemasukan 1.5 juta pendatang asing dari Bangladesh.

Lawak kali ini betul-betul kena "punchline" dan menghiburkan.

Ternyata bakat komedi itu jelas terserlah dan membuatkan rakyat mampu relaks daripada tekanan dan ketawa terbahak-terbahak. Syabas!

Saya tidak anti Bangladesh, malah saya mencintai semua manusia terutama golongan pekerja.
Mereka berhak mencari rezeki dan dibantu.

Namun saya anti pada pencabulan hak mereka ketika bekerja di sini.

Dilayan dengan penuh kezaliman seperti bekerja keras lebih 16 jam sehari, kemudian tekanan kerja tinggi hingga bukan sedikit yang mati ketika dalam tidur akibat jantung berhenti mengejut angkara kerja berat yang melampau,

Belum lagi dilondehkan yang mati di tapak pembinaan, mati dan tersimpan lama dalam peti mayat hospital tanpa diuruskan, juga dahsyat bila majikan merampas pas perjalanan hanya kerana ingin menyekat pekerja ini dari bekerja di tempat lain hingga menimbulkan masalah bila pekerja sakit dan ingin dapatkan rawatan di hospital kerajaan terpaksa ditangkap dan diheret ke imigresen kerana tidak dapat tunjukkan pas pengenalan.

Mereka dilayan bagai binatang maka kemudian kamu kata anak muda manja dan cabar untuk dilayan seperti binatang juga?

Kamu tidak kuatkuasakan hukuman pada majikan yang membayar gaji minima pada pekerja asing yang menyebabkan pekerja asing ada yang mendapat gaji sekitar RM 400 sebulan.

Mereka tak reti nak bersuara dan tuntut hak kerana takut nanti dihantar pulang maka kerana itu menggaji mereka lebih baik daripada menggaji anak muda negara sendiri yang tidak sebodoh menteri.

Ayuh kita ambil masa sejenak dan menyelami pemikiran kapitalis terkutuk iaitu para majikan dan kerajaan boneka payung terjun ini; sekiranya kita temuramah 2 orang anak muda, seorang dari Bangladesh dan seorang dari Semenyih (Selangor).

Anak muda Bangladesh setuju terima RM 400 sebulan dengan kerja berat lebih 16 jam sehari di tempat tinggal penuh kotor dan risiko denggi serta malaria tinggi malah tidak berhak dapatkan rawatan di hospital serta pakej mayat dibiarkan berbulan-bulan sekiranya mati.

Anak muda Semenyih membahaskan mengapa dasar gaji minima tidak dilaksanakan, hak pekerja terabai dan bercadang menubuhkan kesatuan sekerja bagi mengangkat masalah ini ke khalayak umum.

Ayuh fikir jika anda seorang majikan kapitalis terkutuk maka anak muda manakah yang patut anda gajikan?
Maka ini bukan isu anak muda manja, ini isu anak muda tidak sebodoh menteri.

Anak muda hingga hari ini masih berkabung mengenang bulan Mei yang akan tiba tak lama lagi.

Bulan Mei ini genaplah setahun tragedi maruah negara tercalar teruk dengan sikap penuh zalim para menteri kartun apabila 1018 orang pelarian Rohingya dan Bangladesh yang kelaparan dan kebuluran mengharapkan bantuan dihambat keluar menteri kita kembali ke lautan menunggu mati.ini krisis kemanusiaan yang serius.

Maaf ini krisis identiti samada ingin menjadi manusia atau syaitan yang serius dilakukan dan dibiarkan.

Mengapa ketika itu kalian tidak berikan ruang pada 1000 orang ini bekerja sedang mereka hanyalah 0.15% daripada apa yang kamu cuba bawa kali ini?

Seribu orang kamu tak sanggup tolong dan rela tangan kamu basah dengan darah mereka kenapa kali ini terhegeh-hegeh.

Kamu memang tak reti malukah?
 
*Nik Aziz Afiq Bin Abdul merupakan AJK pusat pemuda sosialis PSM.

'Orang Bangladesh dan kita sama di sisi tuhan'

Posted: 16 Feb 2016 11:54 PM PST

MALAYSIAKINI





Marahkan nyamuk kelambu dibakar. Begitu yang mungkin terjadi di alam maya apabila orang ramai memperolok-olokkan warga Bangladesh selepas kerajaan dilapor mahu membawa masuk 1.5 juta pekerja negara itu.

Tidak selesa dengan perkembangan yang "merendahkan martabat" itu, speaker Dewan Undangan Negeri (DUN) Selangor hari ini mengingatkan tentang sasaran sebenar kemarahan itu harus dilepaskan.

"Kebanyakan pekerja hijrahan ini korbankan segala-gala untuk masa depan lebih baik untuk keluarga mereka.

"Eksploitasi pekerjalah yang patut kita kutuk, bukan pekerja-pekerja.

"Tuhan jadikan mereka sama seperti saya dan kamu juga," katanya.



Menulis di Facebook, beliau mahu kritikan itu dilontarkan kepada pihak yang betul.

"Kami mahu cakap tentang punca masalah?

"Boleh saya cadangkan kamu mula dengan Putrajaya," kata anggota Dewan Undangan Negeri Subang Jaya itu.

Kerajaan sebelum ini terpalit kontroversi selepas dilapor hendak membawa masuk ramai 1.5 juta pekerja asing daripada Bangladesh.

Kementerian Dalam Negeri tidak berapa lama selepas itu menjelaskan tiada angka mutlak bagi kemasukan pekerja Bangladesh kerana ia bergantung kepada keperluan sebenar majikan semasa permohonan.

Cenderung xenofobia

Sementara itu, pendebat terbaik Asia Syed Saddiq Syed Abdul Rahman (gambar) juga turut meluahkan rasa kesalnya dengan perkembangan itu, yang kini dilihat cenderung ke arah xenofobia atau rasa prejudis terhadap warga luar.

"Tidak salah untuk kita menyuarakan pendapat tentang kemasukan 1.5 juta warga Bangladesh ke dalam negara kita.

"Tetapi janganlah kita memanggil mereka dengan nama seperti bangsa 'perogol', 'perompak', 'sampah'.

"Perbuatan sedemikian adalah sangat tidak bermoral dan tidak melambangkan nilai seorang rakyat Malaysia," tulisnya di Facebook.


4 remaja hilang ketika dalam perjalanan bercuti ke T'ganu

Posted: 16 Feb 2016 10:26 PM PST

MALAYSIAKINI




Empat remaja lelaki dilaporkan hilang sejak Rabu lepas, ketika dalam perjalanan dari rumah mereka di Bandar Seri Alam di Johor Bahru ke Terengganu untuk bercuti.

Ketua Polis Johor Datuk Wan Ahmad Najmuddin Mohd berkata kesemua mereka yang berusia 21 tahun, dikenali sebagai Luqman Jainie, Abu Izzani Abu Bakar, Nik Shakir Zufayri dan Muhammad Asyraf Isa.

"Siasatan mendapati kesemua mereka bertolak dari Seri Alam di Johor Bahru pada Rabu kira-kira 9.30 malam dengan menaiki sebuah kereta Honda Accord untuk bercuti di Terengganu.

"Mereka dipercayai melalui jalan Johor Baharu-Kota Tinggi-Mersing-Rompin untuk ke lokasi percutian yang masih belum diketahui lokasinya secara tepat.

"Namun, selepas dua jam bertolak, mereka gagal dihubungi melalui talian telefon bimbit masing-masing," katanya dalam kenyataan semalam.

Berikutan kejadian itu, Wan Ahmad berkata kesemua keluarga mangsa terbabit membuat laporan di Balai Polis Seri Alam, semalam.

Sehingga semalam, katanya, kesemuanya masih belum dapat dikesan dan di peringkat ini, tiada sebarang maklumat yang boleh menjurus berkemungkinan ada kaitan dengan unsur jenayah.

Polis meminta orang ramai yang mempunyai maklumat mengenai mangsa agar tampil membantu siasatan atau menyalurkan maklumat di mana-mana balai polis berhampiran atau melalui Hotline Polis Kontinjen Johor di talian 07-2212999 dan Hotline Polis IPD Seri Alam di talian 07-3864222.- Bernama


Sumbangan duta China pada SRJK (C) pula tarik perhatian

Posted: 16 Feb 2016 10:22 PM PST

Adrian Wong

 


ANALISIS Selepas lawatan kontroversinya ke Jalan Petaling tahun lepas, sumbangan RM40,000 oleh Duta Besar China ke Malaysia, Huang Huikang kepada lapan Sekoleh Rendah Jenis Kebangsaan Cina (SRJK Cina) pula telah menarik perhatian.

Sekolah-sekolah tersebut terletak dalam kawasan Parlimen Sembrong di Johor dan sumbangan itu dibuat semasa lawatannya ke sebuah bandar kecil berhampiran - Paloh.

Menurut akhbar berbahasa Cina, Huang telah dijemput oleh Menteri Pertahanan, Datuk Seri Hishammuddin Hussein, yang juga ahli Parlimen Sembrong, untuk menghadiri majlis rumah terbuka Tahun Baru Cina di situ Ahad lepas.

Huang menyerahkan cek sumbangan untuk sekolah-sekolah tersebut kepada ADUN MCA Paloh, Teoh Yap Kun, dengan disaksikan oleh Hishammuddin dan Timbalan Presiden MCA, Datuk Wee Ka Siong.

Kedua-duanya mengalu-alukan sumbangan itu dengan tepukan dan senyuman.

Bagaimanapun, ada yang merasakan sumbangan itu "yang tidak pernah berlaku sebelum ini" oleh seorang duta asing kepada sekolah Cina tempatan, mungkin terikat dengan pertimbangan strategik oleh sesebuah kuasa asing.

Bagi penganalisis politik Tang Ah Chai, sumbangan berprofil tinggi oleh duta tersebut adalah satu isyarat mesra "wow" masyarakat Cina dan mungkin juga "saranan" kepada kerajaan Malaysia untuk ikut jejak.

Berikutan kebangkitan China sebagai sebuah kuasa ekonomi, Tang berkata, China menghadapi persaingan sengit dari Amerika Syarikat dan Jepun, dan telah bertindak balas dengan secara aktif mengambil bahagian dalam aktiviti-aktiviti masyarakat Cina di luar negara melalui kedutaannya.

Mengetahui bahawa masyarakat Cina amat prihatin dengan pendidikan tetapi kurang sokongan kerajaan, Huang memberi sumbangan kepada SJKC dalam usaha untuk memenangi hati mereka, katanya.

"Selepas melawat Petaling Street, duta itu pergi ke Pulau Pinang. Bukan sahaja Ketua Menteri Lim Guan Eng bertemu dengan beliau, tetapi juga bekas Ketua Menteri Tan Sri Koh Tsu Koon. Ini menunjukkan Huang menjaga hubungan dengan kedua-dua belah pihak.

"Beliau juga telah melawat sekolah persendirian Cina di seluruh negara. Dalam lawatan beliau ke Sekolah Tinggi Chong Hwa di Kuala Lumpur, Huang berkata China boleh memberi sokongan kepada pelajar yang belajar di republik itu.

"Ini boleh dilihat sebagai satu peringatan halus bahawa kerajaan perlu memberi layanan yang adil kepada pendidikan Cina.

"Dia menggunakan cara yang lembut untuk mengingatkan mereka, sambil mengukuhkan hubungan antara masyarakat di China dengan masyarakat Cina Malaysia," kata Tang.

'1MDB, RM2.6b tiada kesan besar pada pilihan raya S'wak'

Posted: 16 Feb 2016 10:20 PM PST

MALAYSIAKINI




Skandal 1MDB dan sumbangan derma RM2.6 bilion adalah isu yang panas di Semenanjung Malaysia, tetapi tidak ada kaitan langsung dengan Sarawak, kata Ketua Menteri, Tan Sri Adenan Satem.

Oleh itu, katanya, isu berkenaan tidak akan mempunyai kesan yang besar pada pilihan raya negeri akan datang.

"Pembangkang sentiasa suka kaitkan isu-isu ini dengan Sarawak, dengan hujah bahawa sokongan kepada Adenan adalah ibarat menyokong (Perdana Menteri, Datuk Seri) Najib (Razak).

"Faktanya, isu-isu ini tidak ada kaitan dengan Sarawak atau diri saya.

"Saya tidak tahu apa sebenarnya yang sedang berlaku itu," kata Adenan ketika ditemu bual dengan Media Chinese International Limited, menurut laporan mysinchew.

Bercakap tentang masyarakat Cina, ketua menteri itu yakin pengundi Cina akan kembali memberi sokongan kepada BN.

"Kawan-kawan saya beritahu terdapat tanda-tanda pengundi Cina akan kembali kepada BN. Kuantiti adalah soalan lain."

Bagaimanapun, katanya, beliau berbuat baik kepada masyarakat Cina bukan kerana mahu memuaskan hati mereka tetapi kerana ia adalah dasar kerajaan negeri.

Dasar itu merujuk kepada pengiktirafan kerajaan negeri terhadap sijil UEC, peningkatan peruntukan kepada sekolah-sekolah Cina dan penerimaan graduan sekolah tinggi persendirian menyertai perkhidmatan awam negeri.

‘Hidup Mukhriz’ terpampang di Stadium Darul Aman

Posted: 16 Feb 2016 10:19 PM PST

MALAYSIAKINI


 


Meskipun Datuk Seri Mukhriz Mahathir bukan lagi menteri besar Kedah, mahupun presiden persatuan bola sepak, namun sentimen penyokongnya nampaknya masih terbawa-bawa.

Pada perlawanan Liga Super antara Kedah dan Terengganu di Stadium Darul Aman, Alor Setar malam semalam, penyokongnya menaikkan sepanduk "Hidup Mukhriz".

Facebook Mukhriz Mahathir FC memuat naik gambar sepanduk tersebut sejurus perlawanan tamat.

Berang isteri kena raba, buskers terajang warga asing

Posted: 16 Feb 2016 10:13 PM PST

Anne Muhammad



 

Gara-gara kerana terlalu berang dengan seorang lelaki yang dipercayai warganegara Nepal yang didakwa mencabul kehormatan isterinya, vokalis pemuzik jalanan Genji Buskers, Mustam Mustapa membelasahnya sehingga pengsan.

Beliau turut mempersoalkan tindakan kerajaan dalam membanteras jenayah yang melibatkan warga asing.
Katanya, kejadian yang berlaku terhadap isterinya itu membuktikan bahawa kebanjiran warga asing di Malaysia menyebabkan negara ini sudah tidak lagi aman.

"Bini (isteri) aku kena raba, korang (menteri) buat apa?

"Isteri saya yang bertudung litup ini menjadi mangsa dipeluk, dicabul," katanya kepada pemberita di luar Balai Polis Dang Wangi selepas selesai membuat laporan polis malam semalam.

Malaysiakini sedang menghubungi Ibu Pejabat Daerah Dang Wangi bagi mendapatkan ulasan mereka.

Zamihan ugut letak jawatan jika tiada reaksi positif daripada Zahid

Posted: 16 Feb 2016 09:59 PM PST

ANTARAPOS.COM


Post Pic


KUALA LUMPUR: Belum sempat bersemuka dengan mufti Perlis Datuk Mohd Asri Zainul Abidin, kedudukan Zamihan Mat Zin sebagai pegawai agama Kementerian Dalam Negeri (KDN) sudah pun terjejas.
Presiden Pertubuhan Ahli Sunnah Wal Jamaah Malaysia baru saja menerima notis pertukaran ke bahagian sumber manusia Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) dan diminta melapor diri Khamis ini.
 
"Jakim sudah keluarkan surat kepada saya, arah bertukar 24 jam ke bahagian sumber manusia.
 
"Bahagian itu tidak ada apa. Tidak ada kerusi dan meja. Yang ada, budak-budak kerani saja. Mereka hendak bekukan saya sebenarnya.
 
"Debat malam 17 Februari. Esok pagi saya kena tukar. Maknanya mereka sudah susun rancangan," katanya dipetik Malay Mail Online.
 
Zamihan berkata buat masa ini beliau menunggu pandangan Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi berhubung pertukarannya ke Jakim.
 
Pegawai agama itu, yang terlibat dalam menentang ekstremisme agama, jika Zahid tidak memberikan respon positif, beliau sedia berhenti sebagai penjawat awam.
 
"Kalau beliau tidak respons, saya angkat kaki, saya berhenti sebagai penjawat awam. Saya buat kerja saya sendiri.
 
"KDN menyokong saya kuat sebab saya banyak buat pemulihan tahanan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA), pengedaran dadah, pengganas, melawan militan Islam (IS), Syiah dan banyak lagi.
 
"KDN pun terhutang budi dengan saya. Saya boleh kata begitu," katanya
 
 

BLOG - BLOG PAKATAN RAKYAT