Nuffnang

Pengikut

WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI

0
sumber :-

WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI


GAMBAR-GAMBAR DSAI SEMALAM DI HKL

Posted: 21 Jan 2016 03:21 AM PST

Mengiringi DSAI ke Pusat Rawatan Harian Hospital Kuala Lumpur petang tadi, alhamdulillah..mohon rakan-rakan doa untuk kesihatan beliau..

KEMBALIKAN PERUNTUKAN BIASISWA JPA, MARA DAN LAIN-LAIN: KUTIP KEMBALI GERAN RM1.1 BILION DARI 1MDB

Posted: 21 Jan 2016 03:17 AM PST




Rakyat Malaysia hanya mendapat tahu mengenai pemberhentian biasiswa pendidikan JPA bagi 700 orang pelajar untuk ijazah pertama dari petikan berita yang hanya disiarkan oleh akhbar berbahasa Cina. Maknanya, Dato' Seri Najib Tun Razak tidak berani berdepan dengan rakyat untuk menerangkan sendiri keputusan-keputusan beliau yang menekan rakyat seperti ini.

Masalah kerajaan memotong peruntukan biasiswa dan peruntukan pendidikan ini bukan perkara baru. Saya telah mengemukakan soalan-soalan mengenai jumlah biasiswa dan peruntukan pendidikan yang disediakan oleh MARA sejak Jun 2015 lalu tetapi tidak pernah dijawab.

Hakikatnya, sebelum pun isu pemotongan biasiswa JPA ini timbul, beribu-ribu pelajar yang cuba mendapatkan biasiswa atau pinjaman dari MARA telah ditolak. Sehingga kini, saya difahamkan MARA masih belum membuka sistem permohonan penajaan pendidikannya. Saya juga dimaklumkan kini MARA terpaksa menjadi orang tengah kepada bank-bank yang menawarkan pinjaman kepada pelajar pada kadar komersil.

Dalam Bajet 2016, Dato' Seri Najib Tun Razak juga telah memotong peruntukan biasiswa dan dermasiswa sebanyak sekitar RM800 juta, sementara peruntukan Kumpulan Wang Amanah Pelajar Miskin dipotong dari RM200 juta menjadi RM10 juta sahaja.

Kegilaan itu kini diteruskan dengan pemberhentian penajaan pelajar-pelajar JPA seramai 700 yang akan melanjutkan pelajaran ke peringkat ijazah pertama.

Pendekatan yang diambil oleh Dato' Seri Najib Tun Razak dalam semakan Bajet 2016 ini adalah jelas: beliau memotong perbelanjaan rakyat terlebih dahulu sebelum perbelanjaan atau projek-projek yang melibatkan kepentingan kroni. Contohnya, saya berminat untuk mengetahui sama ada kerajaan akan meneruskan pemberian pinjaman mudah ("soft loan") kepada syarikat-syarikat yang telah dianugerahkan konsesi pembinaan lebuhraya-lebuhraya. Saya pernah dimaklumkan bahawa pinjaman mudah ("soft loan") kepada Ahmad Zaki Resources Berhad (AZRB) untuk membina Lebuhraya EKVE adalah bernilai RM900 juta. Kita tidak tahu berapa banyak lagi projek-projek yang kononnya diswastakan tetapi dibiayai oleh pinjaman mudah ("soft loan") yang ditanggung oleh kerajaan seperti ini.
Oleh itu, saya ingin menasihati Dato' Seri Najib Tun Razak kaedah terbaik mengembalikan pembiayaan biasiswa dan dermasiswa seperti ini.

Saya gesa Dato' Seri Najib Tun Razak mengarahkan 1MDB membayar kembali geran Kerajaan Persekutuan yang berjumlah RM1.1 bilion yang telah diambil oleh 1MDB bagi kerja pemindahan dan naiktaraf pengkalan tentera bersabit Bandar Malaysia. Projek tersebut adalah tanggungjawab 1MDB dan tidak sewajarnya melibatkan dana rakyat.
Jumlah RM1.1 bilion ini lebih dari cukup untuk membiayai biasiswa-biasiswa yang saya sebut di atas.
RAFIZI RAMLI
NAIB PRESIDEN/SETIAUSAHA AGUNG
AHLI PARLIMEN PANDAN
21 Januari 2016

NAJIB TIDAK PATUT...

Posted: 21 Jan 2016 03:15 AM PST

Parti KEADILAN dikejutkan dengan berita bahawa 700 pemegang biasiswa JPA telah dibekukan pada tahun 2016 akibat kegawatan ekonomi dan penurunan pendapatan kerajaan. KEADILAN membantah keputusan kerajaan tersebut. KEADILAN berpendapat bahawa pendidikan anak muda tidak boleh dimangsakan. Sebenarnya ada banyak tempat lagi yang boleh dipotong umpamanya Jemaah Menteri XXL Malaysia dan peruntukan raksasa Jabatan Perdana Menteri setinggi RM20.3 bilion. KEADILAN menuntut Perdana Menteri menunjukkan kepimpinan yang baik dengan mengurangkan menteri kabinet XXL dan peruntukan bajet JPM sebelum memangsakan pelajar-pelajar cemerlang kita.

Mengikut jawapan parlimen yang diterima oleh saya (rujuk attachment), kos penajaan seorang pelajar dalam negeri adalah di antara RM10,350 hingga RM12,690. Manakala anggaran kos penajaan bagi seorang pelajar tajaan luar negara adalah antara RM38,115 hingga RM363,844 setahun.

Kalau diambil purata yang lebih tinggi, purata kos penajaan seorang pelajar adalah RM200,975.50 (dengan mengambil kira kos tajaan luar negara sahaja). Jika dikalikan dengan 700 pelajar, maka ia memakan belanja RM140,685,650 sahaja. Jadi perbelanjaan untuk tajaan 700 pelajar baru untuk tahun 2016 adalah hanya RM141 juta.

Memandangkan pelajar-pelajar yang layak mendapat biasiswa ini adalah pelajar yang mendapat keputusan 9A+ dalam SPM, boleh dikatakan mereka adalah crème de la crème dalam negara kita. Maka melaburkan RM141 juta ke atas pelajar-pelajar ini adalah berbaloi kerana negara memerlukan bakat-bakat mereka untuk melonjakkan negara ke negara maju.

Sebenarnya, ada banyak lagi tempat-tempat yang boleh dipotong dalam bajet 2016. Jemaah Menteri Kabinet raksasa XXL Perdana Menteri Najib boleh dikurangkan lagi. Buat masa sekarang ada seramai 36 Menteri penuh, 33 Timbalan Menteri, 4 Penasihat Khas dan 4 Duta Khas yang mempunyai status menteri. Maka jumlah anggota-anggota ini telah mencecah 77 orang. Perbelanjaan mereka bukan murah dengan gaji, elaun, pejabat mereka, dengan setiausaha dan pegawai khas dan segala lawatan ke dalam dan merata dunia. Padahal Presiden Amerika Syarikat hanya melantik 15 orang menteri kabinet. Kabinet Malaysia ini adalah terlalu besar untuk sebuah negara kecil seperti Malaysia.

Jabatan Perdana Menteri juga terlalu raksasa. Pada masa sekarang, Jabatan Perdana Menteri (JPM) juga mempunyai 92 jabatan atau agensi, 57 jabatan, 10 Badan Berkanun Persekutuan, 13 Syarikat, lima Agensi Pembangunan Koridor, lima Yayasan dan dua Pertubuhan Antarabangsa. Ini terlalu besar dan membazirkan.

Dalam bajet 2016, JPM mendapat perolehan bajet sebanyak RM20,309,880,400. Apabila semua peruntukan kementerian lain dipotong, ia melonjak kira-kira RM1 bilion berbanding bajet 2015. Banyak agensi di bawah JPM adalah bertindih dengan kementerian yang lain. Jika JPM dikonsolidasikan dengan Kementerian yang lain, banyak perbelanjaan boleh dijimatkan lagi.

Pebelanjaan ke atas pendidikan akan memulangkan manfaat yang besar kepada negara. Mengikut laporan OECD, pelaburan RM1 ke dalam pendidikan tinggi akan memulangkan RM6 dalam bentuk cukai. Dari segi sosial pula, ia memastikan negara maju dengan rakyat yang berpendidikan tinggi terutamanya pelajar lulusan universiti luar negara. RM141 juta untuk pelajar JPA adalah hanyalah 0.7% daripada jumlah keseluruhan RM20.3 bilion bajet JPM, tetapi ia mempunyai makna yang besar.

Sim Tze Tzin
Pengarah Strategi Parti KEADILAN
Ahli Parlimen Bayan Baru
21 Januari 2016

‘TANGGUH DULU BAYAR SAMAN AES, TIADA DALAM AKTA’

Posted: 20 Jan 2016 03:10 AM PST

SEMAKAN BAJET 2016: KEUTAMAAN KURANGKAN ANGGOTA KABINET NAJIB – MAHFUZ

Posted: 20 Jan 2016 03:08 AM PST

KU NAN SEBAR KHABAR ANGIN, SILA AMBIL TINDAKAN’ – AMK

Posted: 20 Jan 2016 03:06 AM PST

PERKAHWINAN KEDUA DATO VIDA....2014

Posted: 19 Jan 2016 10:03 PM PST


dollah yankee

0
sumber :-

dollah yankee


Ini taktik lama ...

Posted: 21 Jan 2016 07:22 AM PST

KOMENTAR
ini satu pandangan yang amat tepat. Ini analisa politik yang betul dari pemimpin PAS yang amat dihormati. Masalah yang dihadapi oleh najib razak amat amat besar dan sangat lah besar, maka muncul taktik (lapuk) untuk selamatkan najib/rosmah. Taktiknya ialah alih alih pandangan, alih perhatian, kena bawa isu lain, kena bawa ajenda lain, lalu mereka bawa berita dari negeri Kedah. Mereka bawa berita tendang MB Kedah Mukhriz. Satu malaysia nak tendang,nak penerajang najib/rosmah tetiba berita amat sensasi, berita nak tendang Mukhriz,ini namanya alih mata, alih telinga, alih perhatian, alih tumpuan.

Kebangkitan menentang Mukhriz taktik alih isu SRC, kata PAS -

Tindakan Umno Kedah secara tiba-tiba mendesak menteri besar berundur dilihat seperti bertujuan mengalihkan perhatian daripada tindakan terkini peguam negara memulangkan kertas siasatan SRC International kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), kata PAS hari ini.

Timbalan Presiden PAS  Tuan Ibrahim Tuan Man berkata, sesuatu yang menghairankan apabila  Mukhriz Mahathir tiba-tiba menjadi bahan berita utama semua media hari ini.

"Umno Kedah perlu menggunakan media untuk membuat rayuan terbuka terhadap sesuatu isu yang boleh dianggap masalah dalaman parti.

"Apakah ini juga satu 'kebetulan' atau taktik mengalihkan perhatian?" soalnya.

dollah yankee -
Mana kita boleh lupa 2.6 billiun...


Komentar Kini

0
sumber :-

Komentar Kini


Kerajaan yang memerintah tak ada kuasa

Posted: 21 Jan 2016 05:47 PM PST



Bercakap pasal tokoh wartawan Negara Datuk Kadir Jasin mengesa Raja Melayu, ahli politik segera selamatkan Negara teringat saya kata kata seorang JKKK Kampung menteri besar Terengganu yang berbunyi: " kerajaan tak ada kuasa.
Tidak salah  gesaan tokoh wartawan Negara Datuk A Kadir Jasin, akan tetapi ianya sangat tidak masuk akal.
Mengapa tidak? Kerana raja raja Melayu lagi tak ada kuasa berbanding kuasa gaib yang telah membuat Negara Malaysia yang seolah olah sudah berada ditangan orang lain dek karenah perdana menteri, timbalan menteri dan menteri menteri kabinet melayu yang diberi amanah memerintah negara.
Apatah berharap dengan ahli-ahli politik Umno seperti Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Tengku Razaleigh Hamzah yang tidak ada apa apa jawatan dalam kabinet yang di terajui Datuk Seri Mohd Najib Razak .
Yang ada jawatan dalam kebinet pun kebanyakan jadi yes men belaka miskipun status qua Negara jadi tak keruan dek dipengaruhi kuasa gaib yang telah sedia maklum dikenalpasti paling berkuasa oleh perdana menteri dan jemaah menteri.
Mengharapkan raja-raja Melayu bertindak segera untuk memastikan negara dan ekonominya tidak merosot suatu yang omong omong kosong sahaja.
Mengapa, kerana Bab 2, perlembagaan Negara fasal majlis raja raja(2) majlis raja raja hendak menjalankan tugas tugasnya bagi- (b) mempersetujui atau tidak mempersetujui apa apa perbuatan , amalan atau upacara agama meliputi seluruh persekutuan
(c) mempersetujui atau tidak mempersetujui apa apa undang undang dan membuat atau memberi nasihat mengenai apa apa pelantikan yang, menurut perlembagaan ini, memerlukan persetujuan majlis raja raja atau yang dikehendaki dibuat oleh atau selepas berunding dengan majlis raja raja.
(d) melantik anggota anggota mahkamah khas dibawah fasal (12) perkara 42. Dan boleh menimbangkan soal soal mengenai dasar Negara(misalnya perubahan perubahan tentang dasar imigesen) dan apa apa jua perkara lain yang difikirkan patut.
(3) Apabila majlis raja raja menimbangkan perkara perkara mengenai dasar Negara Yang Di Pertuan Agung hendaklah disertai oleh perdana menteri dan raja raja yang lain dan gabenor gabenor di sertai oleh menteri menteri besar atau ketua ketua menteri mereka . dan pertimbangan pertimbangan itu adalah antara tugas tugas yang dijalankan oleh Yang Di Pertuan Agung mengikut nasihat jemaah menteri dan oleh raja raja yang lain dan gabenor gabenor mengikut nasihat majlis mesyuarat kerajaan mereka.
Bermakna raja raja melayu memang tidak ada kuasa dan tindakan raja raja melayu kena mengikut nasihat jemaah menteri diperingkat persekutuan dan mengikut nasihat masjlis mesyuarat kerajaan masing masing negeri.
Lihat bab 3, perlembagaan persekutuan fasal 39, kuasa pemerintahan persekutuan yang mana kuasa pemerintahan bagi persekutuan adalah terletak pada Yang Di Pertuan Agung, dan tertaktuk kepada peruntukan mana mana undang undang persekutuan dan peruntukan jadual kedua, kuasa itu boleh dijalankan olehnya atau oleh jemaah menteri atau oleh mana mana menteri yang diberikuasa oleh jemaah menteri, tetapi parlimen boleh dengan undang undang memberi tugas tugas memerintah kepada orang lain.
Mari kita lihat fasal 40, Yang Di Pertuan Agung hendaklah bertindak mengikut nasihat (1) pada menjalankan tugas tugasnya di bawah perlembagaan ini atau dibawah undang undang persekutuan, Yang di Pertuan Agung hendaklah bertindak mengikut nasihat jumaah menteri atau nasihat seseorang menteri yang bertindak dibawah kuasa Am jumaaah menteri, kecuali sebagaimana di peruntukan selainnya oleh perlembagaan ini: tetapi Yang Di Pertuan Agung adalah berhak atas permintaannya mendapat apa apa maklumat mengenai pemerintahan persekutuan yang boleh didapati oleh jumaah menteri.
Manakala(1A) pada menjalankan fungsi fungsinya dibawah perlembagaan atau undang undang persekutuan, jika yang dipertuan agung dikehendaki bertindak mengikut nasihat, atas nasihat, atau selepas menimbangkan nasihat, yang dipertuan agung hendaklah menerima dan bertindak mengikut nasihat itu.
Kesimpulannya sah raja raja melayu dan gabenor gabenor tidak ada sebarang kuasa, kecuali mengikut nasihat menteri menteri besar dan ketua menteri negeri masing masing. Demikian juga yang di pertuan Agung yang mahu tidak kena dengar nasihat perdana menteri.
Macam mana kita boleh mengharapkan mereka menyelamatkan Negara ini sedangkan mereka  tidak ada kuasa dalam pemerintahan negeri dan Negara, kecuali atas nasihat yang diberikan oleh menteri menteri besar , ketua ketua menteri  menteri menteri kebinet dan perdana menteri sahaja.




Tukar Tiub

0
sumber :-

Tukar Tiub


SEJARAH BERULANG

Posted: 21 Jan 2016 06:53 PM PST









MUSiM BUNGA

DUNiA ARAB

MULA KEMBALi
 


Police killed in clashes with protesters demanding for jobs in Tunisia

One policeman was killed in clashes between security forces and protesters demanding jobs in Tunisia's western-central province of Kasserine, a security official said Thursday.

The protests in Kasserine started at the weekend after an unemployed young man reportedly suffered a deadly electric shock when he climbed a power pole to protest a rejected job application



SEJARAH
tahun 2010
muhamad bouazizi tewas
kerana tanpa kerja
tahun 2016 
seoarang lagi ank muda tewas

BERULANG




----------

PERNIAGAAN BARU

Posted: 21 Jan 2016 06:18 PM PST



 





PERNiAGAAN

BUMiPUTERA

YANG BARU

 

'Datuk' jual pingat Datuk diberkas polis

Seorang ahli perniagaan bergelar 'Datuk' ditahan Selasa lepas kerana dipercayai terlibat dalam sindiket penipuan penjualan darjah kebesaran Kedah dengan harga RM71,200 pada 2014.

Ketua Polis Daerah Klang Utara, ACP Mohd Yusoff Mamat berkata lelaki warga tempatan berumur 33 tahun dan beralamat terakhir di Bandar Sungai Long, Kajang, diberkas di sekitar Damansara.

 "Suspek ditahan atas laporan seorang ahli perniagaan warga Bangladesh yang mendakwa beliau dan anaknya ditipu lelaki berkenaan yang berjanji mendapatkan gelaran 'Datuk Seri' dan 'Datuk' masing-masing kepada mereka dengan jumlah bayaran tersebut," katanya dalam kenyataan di Shah Alam, hari ini.

KAH KAH KAH
jual kati atau jual kilo
satu kati datuk berapa harga?
satu kilo datuk berapa?
kah kah kah
sekati datuk seri berapa?
sekilo datuk seri berapa?
kah kah kah
mana yang murah
datuk atau datuk seri?
kah kah kah
bila ada jual murah?
bila ada sale datuk?
di kedai bundle 
ada jual datuk ke?
kah kah kah

 JUAL DATUK







------------

BERHENTI KERJA

Posted: 21 Jan 2016 05:46 PM PST







TANDA TANDA 

MAKiN JELAS






KOMENTAR
kenyataan dari sultan
kenyataan dari MB
kenyataan dari menteri
adalah tanda tanda
yang jelas bahawa
ledakan ekonomi sampai
jaga kerja yang ada
jaga gaya hidup
musim meleset sampai

Menteri beri amaran pemberhentian pekerja hingga 2017

Pemberhentian pekerja di Malaysia mungkin berterusan sehingga 2017, kata seorang menteri Kabinet hari ini, sambil menambah, rakyat Malaysia yang bimbang kehilangan pekerjaan mereka kerana iklim ekonomi yang suram perlu mencari kerja dalam bidang lain.

Menjangkakan pemberhentian kerja yang teruk dalam industri minyak dan gas beberapa bulan akan datang, Menteri Sumber Manusia  Richard Riot berkata rakyat Malaysia dalam sektor itu perlu mencari pekerjaan baharu.



KAH KAH KAH

woit
apa bentuk krisis?
apa rupa krisis?
kita beluam tahu
apa yang kita tahu
nilai ringgit jatuh
apa yang kita tahu
ramai hilang kerja
apa yang kita tahu
gamin tak ada duit
 
AKAN RUNTUH



------------

KAMBING HITAM

Posted: 21 Jan 2016 05:00 PM PST









FACE BOOK


Zuriyadi Sarpin

Kau sedar tak ada banyak isu besar melanda negara sekarang ini? TPPA pulak nak ditandatangani. Kalau ikut konsep politik kaum borjuis atau kapitalis akan ada sesuatu yang dikambing hitamkan bagi mengalih isu sebenar dan juga bagi membangkitkan kemarahan rakyat.

1998 Anwar dipecat dan sekarang ini Mukhriz Mahathir menjadi kambingnya. Kalau Muhyiddin boleh dipecat apa sangatlah Mukhriz. Kemarahan rakyat ini akan membuatkan mereka lupa isu sebenar dalam negara. Kita akan hilang fokus dan barua-barua politik ini akan terus bertepuk tangan.

Pembangkang pulak dah takde player hebat bagi menghalang gerakan sebegini. Kalau kau tak percaya kau harus percaya sebab ini politik. Kalau kau tak percaya kau kena rajin 'membaca' politik. Ini modal yang sama dipraktikkan dalam sistem ekonomi kapitalis.



-----

CHINA DAP JUGA YANG TOLONG

Posted: 21 Jan 2016 05:30 AM PST







FACE BOOK

CINA DAP JUGA YANG TOLONG MELAYU ...
MELAYU UMNO KAT MANA? 😣
-----------------------
KUALA LUMPUR, 21 Januari:
DAP menentang keputusan kerajaan memberhentikan tajaan biasiswa Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) untuk pelajar porgram siswazah dan bursari bagi program pra-universiti tahun ini.

Ketua Whip DAP, Anthony Loke berkata, keputusan itu akan menjejaskan rancangan pendidikan tinggi pelajar terbabit, khasnya pelajar cemerlang daripada keluarga berpendapatan rendah.

"Tanpa biasiswa tersebut, kemungkinan besar pelajar-pelajar itu tidak dapat meneruskan pengajian mereka, khususnya di universiti luar negara.

"Menurut laporan Anggaran Perbelanjaan Persekutuan 2016, anggaran pelajar cemerlang yang akan mendapat tajaan biasiswa untuk Ijazah Pertama daripada JPA berjumlah 11,604 orang.

"Kerajaan perlu menjelaskan sama ada keputusan memberhentikan tajaan biasiswa JPA seperti dilaporkan adalah secara keseluruhan dan melibatkan semua pelajar yang sepatutnya mendapat tajaan atau hanya 700 orang sahaja yang terjejas?" soalnya dalam satu kenyataan hari ini.




















------------

APA SUDAH JADI?

Posted: 21 Jan 2016 04:30 AM PST






KENAPA

APA SUDAH 

TERJADi

 

Pemimpin Umno ditipu hadir sidang media singkir MB?

Apabila Ketua Wanita Umno Kedah,  Maznah Hamid diminta menghadirkan diri bagi taklimat tertutup bersama kepimpinan parti di Hotel Grand Alora, di Alor Setar, semalam, beliau dilaporkan tidak mempunyai sebarang petunjuk mengenai agenda perjumpaan berkenaan.

Menurut Sinar Harian, beliau hanya dimaklumkan bahawa sesi itu adalah bersama dengan pemimpin-pemimpin Umno negeri.
"Selaku ketua sayap negeri dan bahagian, saya hadir untuk mengetahui perkembangan parti terutamanya di Kedah.
 


KAH KAH KAH


tergolek dog
kah kah kah
apa sudah jadi
wat is de bekause
tipu putar kelentong
adalah sikap
adalah cara kerja
adalah politik
adalah budaya bani ketuanan melayu
apa nak hairan
apa nak terperanjat
kah kah kah
kita hairan kalau ketuanan melayu
jujur tak menipu
kah kah kah
o
PUTAR LAGi


 

----

EROPAH MAKIN BERGOLAK

Posted: 21 Jan 2016 04:00 AM PST







PERJUANGAN GREECE

BELUM SELESAI
krisis ekonomi greece
masih belum selesai
dasar ikat perut
dasar jimat cermat
dasar potong gaji
dasar potong overtime
makin menimbulkan marah
harga makanan makin mahal
harga ubatan makin mahal
harga leterik
harga air
sebenarnya ini bukan hanya
masaalh greece
itali sepanyol ireland portugal
dalam keadaan sama
apa yang sedang berlaku di ATHENS
akan sampai ke kuala lumpur
ini masalah satu dunia
ini masalah dunia kapitalis
rintik rintik sedang kita lihat
ledakan ekonomi ini
akan menjerut bukan kita sahaja
malah seluruh umat manusia

waspada! 

'We will come to Athens and burn them': political protest returns to Greece

Farmers' roadblocks, ferries immobilised in ports, pensioners taking to the streets: protest has returned to Greece in what many fear could be the beginning of the crisis-plagued country's most confrontational winter yet.

From the Greek-Bulgarian frontier to the southern island of Crete, farmers are up in arms over the spectre of more internationally mandated austerity.

"It's war," says Dimitris Vergos, a corn grower speaking from the northern town of Naoussa. "If they [politicians] go on pushing us to the edge, if they want to dehumanise us further, we will come to Athens and burn them all."

Image result for protest in athens


4 FEBUARI MOGOK 

SATU NEGARA


With unions announcing a general strike on 4 February, the prospect of social upheaval has reignited concerns over Greece's ability to remain in the single currency. Amid fears that lenders, led by the hardline International Monetary Fund (IMF), will ask for further retrenchment – following discovery of a €1.8bn fiscal gap in the budget this year – an iteration of the Grexit crisis cannot be ruled out. Negotiations between Athens and its creditors begin in the coming days.
 


------------

EKONOMI PETANG INI

Posted: 21 Jan 2016 12:59 AM PST






HARGA MINYAK 

MENTAH JATUH


dow jones indek
ialah index bursa saham
yang diterbitkan oleh
wall street journal

nasdaq ialah bursa saham amerika
untuk membuat pelaburan
ianya kedua terbesar di dunia

s & p 500 ialah bursa saham
amerika yang berasaskan
modal dan pelaburan
500 syarikat di amerika
Dow falls to new low as oil plunges to $27 a barrel

The Dow Jones Industrial Average dropped 550 points before a surge in buying recovered over half of those losses, ending in a 1.56 percent loss. Meanwhile, oil prices fell to a low not seen since May 2003, with US crude dipping to $27 per barrel. 
From an opening of 15,989.45, the Dow never went higher, then closed at 15,766.74, down some 223 points after rallying back from a low of 15,450.

The S&P 500 lost 14 points (0.7 percent) to end at 1,867 after recovering from its lowest level, 1,812.22, since February 2014. The worst performing sector during the day was the energy industry, which fell 4.4 percent, meaning a loss of 14.7 percent since the start of 2016.

The Nasdaq closed at 4,471.69, a drop of just 0.1 percent, after beating back a 145-point loss during the day to end up down just 5.26 points.

The early sell-offs were triggered by record-low oil prices dropping by a further 4 percent, sinking below $27 per barrel, its lowest price since September 2003. Crude oil has become so cheap after the lifting of UN sanctions against Iran because investors expect Iran's oil exports to add to the current supply glut.-


---------

SATU LAGI WAYANG DIBUKA

Posted: 20 Jan 2016 11:42 PM PST











SATU TAKTiK


KOMENTAR
ini satu pandangan
yang amat tepat
ini analisa politik
yang betul
dari pemimpin PAS
yang amat dihormati
masalah yang dihadapi
oleh najib razak
amat amat besar
maka muncul taktik 
untuk selamatkan najib
taktiknya ialah alih
alih pandangan
alih perhatian
bawa isu lain
bawa ajenda lain
bawa berita kedah
bawa berita tendang MB
satu malaysia nak
tendang najib 
tetiba berita baru sampai
nak tendang mukhriz
ini namanya alih mata








 

Kebangkitan menentang Mukhriz taktik alih isu SRC, kata PAS -

Tindakan Umno Kedah secara tiba-tiba mendesak menteri besar berundur dilihat seperti bertujuan mengalihkan perhatian daripada tindakan terkini peguam negara memulangkan kertas siasatan SRC International kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), kata PAS hari ini.

Timbalan Presiden PAS  Tuan Ibrahim Tuan Man berkata, sesuatu yang menghairankan apabila  Mukhriz Mahathir tiba-tiba menjadi bahan berita utama semua media hari ini.

"Umno Kedah perlu menggunakan media untuk membuat rayuan terbuka terhadap sesuatu isu yang boleh dianggap masalah dalaman parti.

"Apakah ini juga satu 'kebetulan' atau taktik mengalihkan perhatian?" soalnya.

Tuan Ibrahim dalam tulisannya yang bertajuk "Kebetulan" itu juga membangkitkan mengenai penafian SPRM terdapat 37 tuduhan terhadap perdana menteri berhubung kes SRC International.

"Cuma tidak pasti, SPRM menafikan ada pendakwaan terhadap Najib atau menafikan angka '37' sebagai tidak tepat," katanya.

Tuan Ibrahim, dalam usaha menarik kembali perhatian kepada siasatan SPRM ke atas perdana menteri, menasihati Peguam Negara Mohamed Apandi Ali agar tidak menjadi hakim terhadap penemuan badan anti rasuah itu.

"Jika kes ini dibawa ke mahkamah, peguam negaralah yang akan bertindak mewakili kerajaan akhirnya untuk bertempur dengan peguam defendan perdana menteri di mahkamah.

"Tugas mewakili kerajaan adalah sejajar dengan nama peguam 'Negara'. Peguam negara bukan peguam perdana menteri," katanya.

Beliau berkata, janganlah kerana hakikat itu, peguam negara menjadi hakim sendiri sebelum kes tersebut didengar hakim mahkamah yang sepatutnya.

"Biarlah hakim mahkamah dan perdana menteri sendiri membersihkan namanya di mahkamah.

"Hanya dengan cara itu, persepsi buruk terhadap perdana menteri di kalangan rakyat mungkin dapat diselamatkan," katanya.

KAH KAH KAH
woit
betul ke gaduh gaduh
atau buat gaduh gaduh
buat bising bising
main wayang
kemudian najib datang
selesaikan masaalah
kah kah kah
lalu najib dilihat hebat
kah kah kah
najib dilihat berjiwa besar
kah kah kah
mahathir pulak tertekan
kah kah kah

WAYANG LAGi


------------

EKONOMILAH BODOH!

Posted: 20 Jan 2016 08:49 PM PST








EKONOMI

LAH BODOH
Image result for economic crash


Big chill savages global markets: Dow Jones sheds almost 300 points and FTSE 100 crashes into bear market - live


baca disini:

 http://www.malaysiakini.com/columns/327576





------------

BUKTI MAKIN JELAS

Posted: 20 Jan 2016 08:22 PM PST









INI SUDAH

AMAT BERAT

Image result for world economic crisis


 Putrajaya dilapor gantung biasiswa JPA di tengah kejatuhan pendapatan
Putrajaya dilaporkan telah menggantung biasiswa Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) untuk kursus ijazah dan bursari Kementerian Pendidikan bagi program pra-universiti, di tengah-tengah kejatuhan pendapatan negara.

Menurut laporan Sin Chew Daily, ini telah disahkan oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Wee Ka Siong yang membangkitkan isu itu dalam mesyuarat kabinet semalam berikutan beberapa aduan daripada pelajar cemerlang.

 Image result for world economic crisis


KAH KAH KAH
woit
masih ada tak caya
masih ada tak faham
ledakan ekonomi sampai
ledakan amat besar
ini krisis mega
mega mendung bawa bala
mega bawa malapetaka

JAGA JAGA

 Image result for world economic crisis

-----------

SABTU PETANG DATARAN MERDEKA

Posted: 20 Jan 2016 07:36 PM PST








TETAP

SABTU

PETANG

DATARAN

MERDEKA

Walau dilarang Bantah TPPA tetap di Dataran Merdeka

Walaupun Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) menolak permohonan penganjur himpunan Bantah TPPA untuk menggunakan Dataran Merdeka, mereka akan tetap berkumpul di situ.

Pengarah himpunan Bantah TPPA Kamaruzaman Mohamad berkata protes berkenaan tetap akan dijalankan di Dataran Merdeka pada Sabtu ini.

Justeru, katanya, penganjur membuat rayuan kepada Kementerian Wilayah Persekutuan untuk menggunakan dataran berkenaan.


JANGAN

JUAL

NEGARA

------------

CUKONG SOKONG TPPA

Posted: 20 Jan 2016 07:00 PM PST







BiLA

CUKONG

SOKONG

TPPA

ERTiNYA

TAK MOLEK

UNTUK BUMi

Bantah dengan fakta, kata 7 persatuan peniaga kepada demo bantah TPPA


Menyokong penuh langkah kerajaan menandatangani Perjanjian Perkongsian Trans Pasifik (TPPA) pada Februari ini, 7 persatuan peniaga menolak sebarang bantahan yang dikemukakan mengenai perjanjian itu.

Presiden Persekutuan Pekilang-pekilang Malaysia (FMM) Datuk Seri Saw Choo Boon berkata setiap bantahan perlu disertai dengan fakta yang menyokong dan bukannya menyebar berita tidak benar.

"Ini negara bebas, sesiapa saja boleh membantah tetapi saya fikir orang yang membantah mesti bertanggungjawab.
- See more at: http://www.themalaysianinsider.com/bahasa/article/bantah-dengan-fakta-kata-7-persatuan-peniaga-kepada-demo-bantah-tppa#sthash.6xCnUAO2.dpuf


KAH KAH KAH

woit
bukan susah nak faham
bukan susah nak faham
bila cukong sokong
itu tanda melayu rugi
bila cukong sokong
itu tanda melayu ditipu
bila cukong sokong
ertinya melayu mampos
kah kah kah

CUKONG LAGi

-------------

PERANG PERANG PERANG

Posted: 20 Jan 2016 06:15 PM PST





FACE BOOK



Syed Husin Ali
Krisis libatkan Mb Kedah sangat serius, tapi tv nampak kecilkan brita. Tentu drestui Presiden. Balas dendam pd DrM? Prang besar akan brmula












--------------

APA KHABAR YB

Posted: 20 Jan 2016 05:30 PM PST







YANG AMAT

 BERHORMAT

APA KHABAR

ADA SEHAT
SAJE TANYA 

JANGAN 

MARAH





-----------

SEMUA SOKONG MUKHRIZ

Posted: 20 Jan 2016 05:00 PM PST





SEMUA 

SOKONG

MB KEDAH




1,000 berkumpul nyatakan sokongan terhadap Mukhriz
Hampir 1,000 orang berkumpul di perkarangan Bangunan Umno Negeri Kedah di Alor Stari malam ini sebagai tanda sokongan kepada Menteri Besar Mukhriz Mahathir.

Mereka berkumpul sejak pukul 8 malam, menunggu ketibaan Mukhriz di bangunan itu dikatakan untuk menghadiri mesyuarat Umno Bahagian Jerlun.

Sebaik sahaja Mukhriz yang juga ketua Umno bahagian itu tiba kira-kira pukul 9 malam, orang ramai melaungkan kata-kata sokongan terhadapnya




KAH KAH KAH



woit
kalau 1000 datang ini hebat
kalau 1000 kumpul ini rekod
tak bayar
tak ada nasi bungkus
tak ada bas
datang kerana semangat
ini betul hebat
satu sejarah untuk ketuanan melayu
kah kah kah
dah macam pakatan rakyat
kah kah kah

CUKUP HEBAT 

-------------

LAPORAN EKONOMI HARI INI

Posted: 20 Jan 2016 05:30 AM PST







BERITA

EKONOMI

YANG 

GERUNKAN

HATI JIWA 


January 20, 2016
UPDATED
asian market
HONG KONG: Asian markets resumed their downward spiral Wednesday with the previous day's China-fuelled rally effectively wiped out by... More ››

January 20, 2016
oil-down
The EIA said Tuesday oil prices are set to fall further this year as supply vastly exceeds demand, with... More ››
 

-----------

PERANG DITERUSKAN LAGI

Posted: 20 Jan 2016 04:00 AM PST









PERANG

BERTERUSAN

KOCAK

GELAWAK

RETAK


Umno Kedah memberontak, Mukhriz di hujung tanduk?

Satu langkah bersepadu untuk menggulingkan Mukhriz Mahathir dilapor sedang digerakkan, kurang daripada setahun selepas menteri besar Kedah itu berjaya mengelakkan pemberontakan.

Ketua Umno Kedah Ahmad Bashah Md Hanipah hari ini memulakan perang terbuka terhadap Mukhriz dengan mengisytiharkan bahawa pemimpin Umno di negeri itu telah 'hilang keyakinan' dengan kepimpinan menteri besar Kedah.
 

KAH KAH KAH

woit
menggulingkan MB
kah kah kah
ini perkataan hebat
ini bukti bahawa
rakyat ada hak
untuk menggulingkan MB
kah kah kah
menggulingkan MB
bukan satu yang baru
menggulingkan ialah
kerja politik yang sah
kah kah kah

MENGGULiNG

-----------

SELAMAT JALAN

Posted: 20 Jan 2016 01:57 AM PST







SELAMAT 

PERGI
bersitar
di dewan tunku canselor
universiti malaya 1974

Ravi Shankar, Indian sitar maestro, dies

Indian sitar maestro Ravi Shankar has died in a hospital in the US, aged 92.

His family said he had been admitted to the Scripps Memorial Hospital in San Diego last week, but had failed to recover fully from surgery.

Shankar gained widespread international recognition through his association with The Beatles.


-----------

MALAYSIA AKAN DI JUAL

Posted: 20 Jan 2016 12:00 AM PST








BUKAN GADAi

TAPI JUAL

TIMBANG KATi

 

 

 

 

 

 

 

 

Wang adalah raja - k'jaan akan meterai TPPA, kata Mahathir

Mahathir Mohamad hari ini memberi amaran bahawa kedaulatan negara menjadi pertaruhan jika kerajaan menandatangani Perjanjian Perkongsian Trans Pasifik (TPPA).

Katanya, pengasas Malaysia berjuang bermati-matian untuk mendapatkan kemerdekaan.

"Kita sepatutnya menjadi tuan berhubung hal ehwal dan masa depan sendiri tetapi sekarang kita akan melepaskan hak dan kebebasan kerana keperluan untuk mematuhi telunjuk TPPA.



KAH KAH KAH
woit
habis terjual
kerbau saekor pun taraaak
lingkup semua lingkup
apa akan jadi dengan
bani ketuanan melayu
jadi red indian
dalam negara sendiri
kah kah kah

BANi MELAYU

 
-----------

TAUFAN AKAN SAMPAI

Posted: 19 Jan 2016 09:09 PM PST






TAUFAN AKAN SAMPAI

Minggu lalu saya menulis tentang ledakan ekonomi yang akan sampai. Dalam minggu yang sama United Kingdom gempar dengan kenyataan pakar ekonomi dari Royal Bank of Scotland (RBS). Kenyataan dari RBS telah menasehatkan para pelabur 'menjual' apa sahaja bentuk 'saham' yang ada dalm simpanan. Menurut kajian RBS ekonomi kapitalis akan runtuh.

Pada minggu lalu harga emas meledak naik mencecah 1,100 dolar seounce. Walau pun ini belum mencecah 1.900 dolar seounce pada tahun 2011 dahulu.

Dalam minggu lalu semua bursa saham dari Shanghai, ke Tokyo, ke Hong Kong, ke Paris, London, Frankfurt , New York dan ke Kuala Lumpur merundum jatuh. Pada hujung minggu The Dow Jones Industrial Average susut 391.86 mata. Bursa Nasdeq jatuh 126.59 mata atau 2.74%.

Nilai ringgit kita terus jatuh. Ketika saya menggarap tulisan ini satu dolar Amerika telah melintasi 4.43 ringgit Malaysia. Pasti timbul persoalan - apa sebenarnya sedang berlaku?

Pada hemat saya adalah penting sekali para pembaca memahami apa yang sedang terjadi sekarang. Kita wajib faham pergolakan sekarang untuk kita memahami apa pergolakan yang akan melanggar kita esok. Untuk memahami esok kita juga wajib mengingati kembali apa yang telah berlaku dahulu. Yang dulu dan yang kini akan memberikan gambaran apa yang akan mendatang.

Ingat kembali September 2008 - sistem ekonomi kapitalis dilanggar bencana besar. Krisis bermula di Amerika. Ianya dikatakan bermula dari kerja bank yang memberi pinjaman membeli rumah. Hasil dari gerak kerja ini telah merangsang 'boom' dalam sektor perumahan. Ekonomi yang mengelombong ini memeriahkan saku kaum pemodal. Pemaju, pembina dan penjual rumah kenduri besar.

Tetiba bank-bank ini jatuh bankrupt. Pemberi pinjaman perumahan saperti Freddie Mac dan Fannie Mae tersungkur. Fannie Mae yang diwujudkana pada tahun 1938 untuk membantu warga Amerika dizaman meleset kini tutup kedai. Suasana ini menimbulkan panik di Amerika.

Lehman Brother dan Goldman Sach - dua nama ternama dalam pasaran bursa tersungkur bangkrap. Ini hanya dua nama yang sering disebut-sebut media. Hakikatanya banyak lagi syarikat Amerika tersungkur dalam krisis ekonomi tahun 2008-09. Wabak bangkrap di Amerika telah menular ke Eropah Barat, ke Rusia - akhirnya menjadi krisis ekonomi dunia.

Ingat atau tidak bagaimana dengan tetiba penyimpan duit di Bank Northern Rock di UK beratur kerana ingin mendapatkan kembali duit simpanan mereka. Penyimpanan wang berpusu-pusu menunggu bank dibuka. Terbukti Bank ini tidak memiliki dana tunai. Akhiranya Northern Rock dimiliknegarakan.

Ingat atau tidak - wabak yang sama turut melanggar Asia Tenggara. Akhirnya kita di Malaysia mengalami keperitan ekonomi.

Ingat atau tidak bagaimana pada 3 Oktober 2008 - Pentabiran Amerika telah meluluskan Akta Darurat Kestabilan Ekonomi 2008. Melalui akta ini Presiden Obama telah mengeluarkan 700 bilion dolar untuk membantu bank, lembaga keewangan dan syarikat gergasi Amerika yang sesak nafas dari jatuh muflis. Langkah Obama menyuntik duit - bail out - ini untuk mengelakkan keruntuhan total sistem ekonomi kapitalis.

Ingat atau tidak pada akhir 2008 Najib Razak yang juga Menteri Kewangan telah tergesa-gesa mengeluarkan 6.95 bilion ringgit. Dana sebanyak ini digunakan sebagai rangsangan ekonomi sama saperti yang dilakukan di Amerika oleh Obama dan di Germany oleh Canselor Merkel.

Semua ini berlaku pada akhir tahun 2008 hingga masuk ke tahun 2009. Ledakan yang maha besar ini dikatakan berpunca dari gerak kerja bank di Amerika yang memberi pinjaman perumahan. Memang saheh pinjaman perumahan ini telah menimbulkan 'boom' - ekonomi mengelembong maju.

Hutang pinjaman perumahan yang dibuat oleh bank-bank kecil di Amerika telah dikumpul, diikat dan dijual kepada bank yang besar. Bank yang besar mengumpul dan menjual pinjaman ini kepada bank yang lebih besar. Bank yang lebih besar menjual panjaman ini ke pasaran saham dunia. Disetiap kali penjualan para broker mendapat keuntungan gendut lagi lumayan.

Sama ada disedari atau tidak pinjaman perumahan ini telah diberikan kepada warga Amerika yang tidak ada kemampuan untuk membayar. Kerana tidak ada keupayaan membayar akhir peminjam jatuh muflis. Rumah dirampas oleh bank untuk dilelong.

Tetiba bank memiliki terlalu banyak rumah yang tidak terjual. Akhiranya bank kecil jatuh muflis. Bank kecil ini mejerut bank besar yang akhir menjerut leher bank yang lebih besar. Akirnya apa yang dikenali sebagai 'sub-prime loan ' atau ' hutang-hutang orang miskin' ini telah meledakkan sistem kapitalis ekonomi dunia. Ini sejarah krisis ekonomi tahun 2008-2009.

Ingat kembali pada tahun 1998. Tahun dimana rakyat Malaysia mula berkenalan dan terdengar nama Soros. Ingat atau tidak - krisis ekonomi 98 bermula di Thailand. Ingat atau tidak krisis ekonomi 98 ini telah menjatuhkan Suharto. Krisis ekonomi 98 juga telah memenjarakan Anwar Ibrahim yang ketika itu Menteri Keewagan dalam kabinet Mahathir.

Hakikatnya sistem ekonomi kapitalis tidak stabil. Sistem kapitalis memiliki watak dimana setiap sepuluh tahun ianya akan meledak. Setiap kali meledak dentumnya semakin kuat. Bahang dan bencana yang dibawa oleh ledakan ini semakin tenat dan semakin berat.

Kali ini ledakan yang akan sampai membawa malapetaka yang maha sangat. Malah ada pengkaji ekonomi dan peramal ekonomi mengatakan bahawa ledakkan kali ini lebih teruk dari apa yang pernah berlalu. Malah ada yang meramalkan dunia akan masuk ke zaman meleset - sama saperti atau lebih teruk dari zaman ' Great Depression' tahun 1930'an.

Ledakkan dunia kapitalis kali ini kerana krisis sedang berlaku di Amerika. Amerika adalah pemandu sistem dunia kapitalis. Kini Amerika sedang berhadapan dengan - krisis monetary, krisis keewagan dan krisis ekonomi.

Pertama : krisis monetary timbul kerana dolar yang menjadi wang tukaran utama perniagaan dunia TIDAK lagi bersandar dengan emas. Semenjak tahun 1971 sistem ini telah diguna pakai. Kini tahap keruntuhan sistem ini telah sampai.

Kedua :krisis keewangan di Amerika muncul kerana kerajaan Amerika ada hutang bertapok-tapok. Dari laporan Organisaton of Economic Co-operation and Development (OECD) - hingga ke tahun 2012 Amerika sedang berhutang sebanyak 16.3 trilion dolar atau 108% dari hasil pengeluaran negara.

Ketiga : krisis ekonomi muncul dari dua krisis ini. Ekonomi mengecut. Bila permintaan impot dari Amerika kurang - ini akan mengancam kestabilan ekonomi negara-negara lain.

Contoh terbaik - Malaysia adalah rakan niaga ke 10 terpenting untuk Amerika. Apabila permintaan dari Amerika berkurangan maka kilang di Malaysia akan ditutup dan ramai pekerja hilang kerja. Apa yang berlaku di Malaysia ketika ini sedang juga berlaku diseluruh dunia.

Tiga krisis menjadi lebih tenat apabila Saudi Arabia terus melimpahkan minyak mentah ke pasaran dunia. Harga minyak mentah petrol jatuh mendadak. Kini harganya dibawa 40 dolar untuk satu tong. Pada satu ketika masa dahulu satu tong boleh mencapai 80- 100 dolar. Zaman itu telah berlalu.

Negara pegeluar minyak saperti Malaysia merasa himpitan yang maha sangat. Bujet Malaysia yang baru diluluskan pada November 2015 kini hendak diubah suai. Ini kerana ketika bujet dirancang harga minyak sebagai pendapatan negara berasaskan lebih dari 40 dolar satu tong.

Kejatuhan harga minyak dan lambakan minyak mentah ke dalam pasaran dunia ini dicampurkan dengan tiga krisis tadi menjadi kimia yang cukup indah lagi molek untuk meledakkan sistem ekonomi kapitalis hari ini.

Adakah pembaca teringat krisis ekonomi tahun 1998 dahulu? Bujet juga diubah suai oleh Mahathir. Ringgit juga jatuh. Mahathir menambat ringgit dengan dolar untuk memastikan ianya TIDAK jatuh. Mahathir dapat mengambil tindakan sademikian kerana pada ketika itu Malaysia ada dana. Harga minyak pada tahun 1998 tidak jatuh. Kini pendekatan menambat ringgit tidak dapat dilakukan oleh Najib kerana dana simpanan Malaysia telah merosot.

Kantong negara telah hampir kosong. Bukti sahehnnya : pada krisis ekonomi tahun 2008-9 - Najib telah mengeluarkan dua rangsangan ekonomi. Pertama berjumlah 6.9 bilion ringgit dikeluar pada November 2008. Ransangan kedua sebanyak 60.93 bilon dikeluarkan pada bukan Mac 2009.

Kali ini TIDAK ada ransangan ekonomi. Yang ada ialah pemotongan bujet. Siapa dan apa yang akan dipotong kita tungggu dan lihat.

Dunia kapitalis Amerika sedang behadapan dengan krisis monetary dan krisis ekonomi. Kita di Malaysia ditambah dengan satu lagi krisis. Malaysia ketika ini sedang berhadapan dengan krisis keyakinan terhadap kerajaan Barisan Nasional dibawah pimpinan Najib Razak.

Krisis keyakinan terhadap kerajaan hari ini berpunca dari sosok Najib dan Rosmah yang dilihat dan dibaca sedang dan telah memporak perandakan ekonomi negara. Sama ada ini betul atau tidak bukan persoalan. Tetapi inilah persepsi orang ramai pada ketika ini.

Ketika saya menggarap tulisan ini sebuah rencana telah muncul dalam laman Nasdag - bursa saham New York. Recana ini menasehatkan pelabur Amerika dan pelabur luar negara agar TIDAK datang melabur ke Malaysia. Nasehat nagatif ini muncul kerana rasuah sedang berleluasa. Kes 1MDB yang melibatkan Najib menjadi contoh tauladan.

Dalam ramalan ahli ekonomi satu 'perfect storm' atau 'sebuah taufan' akan melanggar. Tanda-tanda taufan ini akan sampai semakin jelas. Kiritikan dan cadangan membaiki struktur ekonomi dunia akibat dari ledakan 2008 masih tidak diendahkan. Justeru satu langgaran taufan ekonomi ini lebih ganas dari tahun 1998 dan lebih ganas dari malapetaka tahun 2008 pasti akan sampai.

Persoalan yang sering saya utarakan kepada pembaca dan kawan-kawan - apakah kita semua telah sedar akan kesampaiannya? Apakah kita telah membuat persediaan? END



NOTA
tulisan ini telah disiarkan
dalam SUARA KEADILAN
sesiapa ingin melanmggan akhbar minngun ini
sila pukul talipon
03-92-21-30-45

 



----------------

EKONOMI TERUS MERUNDUM

Posted: 19 Jan 2016 08:39 PM PST








KINi ADA

ADA LEBiH

SERATUS RiBU

GRADUA

BUMi TANPA

KERJA

 
 ILO: Global unemployment set to rise through 2017
January 20, 2016
unemployment
The figures also made clear that employment rates have not recovered from the financial crash of 2008, as 27... More ››



PENANAM

ANGGUR

TERUS 

BERTAMBAH



--

SEMUA TURUN

Posted: 19 Jan 2016 08:00 PM PST





 

TURUN TURUN

SEMUA TURUN








-------------

BLOG - BLOG PAKATAN RAKYAT