Nuffnang

Pengikut

Tukar Tiub

sumber :-

Tukar Tiub


WATAK UTAMA

Posted: 01 Dec 2016 08:00 PM PST




WATAK UTAMA
Saya rasa watak utama dlm Perhimpunan United Malay National Organisation kali ini adalah Tun Mahathir. on INI PELIK DAN BENAR
Publish | Delete | Spam
Loh CK
on 12/1/16




----------------

AL- FATIHAH

Posted: 01 Dec 2016 07:30 PM PST








AL- FATIHAH


Fawlty Towers star Andrew Sachs, who played Spanish waiter Manuel in the sitcom, has ...





-----------

BILA PRU14 AKAN DIADAKAN?

Posted: 01 Dec 2016 07:00 PM PST








SEMUA
SEMUA TANYA

SEMUA RAMAL

BILA PRU14?


AWAL APRIL

TAHUN DEPAN?

BULAN OGOS?

BILA? BILA?



JAWABNYA

PRU 14

AKAN BERMULA


BILA JO LO

BILA RIZA

BILA SUBUH

BILA NIK

BILA CASEY

BILA JASMINE

DI TANGKAP

ATAU

ADA WARAN

TANGKAP


BILA INI

BERLAKU

PRU14 AKAN

SAMPAI




------------

JO LO CHINA KE BANJAR?

Posted: 01 Dec 2016 06:30 PM PST







SAH - SAHEH

MALAYSIA

AKAN JATUH

KE TANGAN 

CHINA


NAJIB DAH 

GADAI SEMUA

TANAH MELAYU

PADA CHINA


Malaysia-China menterai perjanjian projek ECRL esok | Free ...

www.freemalaysiatoday.com/.../malaysia-china-menterai-perjanjian...
Translate this page
Oct 31, 2016 - BEIJING: Malaysia dan China akan menandatangani Perjanjian Rangka Kerja Pembiayaan dan Kontrak Kejuruteraan, Pemerolehan, ...

Syarikat Malaysia, China meterai 14 perjanjian bernilai RM114 bilion ...

www.freemalaysiatoday.com/.../syarikat-malaysia-china-meterai-14...
Translate this page
Nov 1, 2016 - BEIJING: Syarikat Malaysia dan China mencatatkan sejarah hari ini dengan permeteraian 14 perjanjian bernilai RM144 bilion. Perdana ...

Malaysia, China tandatangan 14 MoU, perjanjian - Nasional - Sinar ...

www.sinarharian.com.my/.../malaysia-china-tandatangan-14-mou-...
Translate this page
Nov 2, 2016 - Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak (dua, kiri) dan Perdana Menteri China Li Keqiang (kanan) menyaksikan Memorandum ...

 

Najib: Mara, Felda, Risda, Felcra… semuanya lenyap kalau DAP menang

 | December 1, 2016
Begitu juga, institusi Islam seperti Tabung Haji, Jakim, di samping insitusi wakaf dan zakat akan diperlekeh dan dicabar.
KUALA LUMPUR: Najib hari ini memberi amaran semua institusi yang ditubuhkan untuk membantu Bumiputera dan mewakili Islam akan lenyap sekiranya DAP berkuasa.
Berucap merasmikan Perhimpunan Agung Umno hari inni, presiden Umno itu menyifatkan DAP sebuah parti sekular memperjuangkan "liberalisme melampau".
"Pada ketetapan takdir ini kelaklah, sekiranya negara ini jatuh ke tangan DAP yang memperjuangkan liberalisme melampau dan fahaman sekular berbahaya pastinya, hak dan keistimewaan yang diperjuang serta dipertahankan oleh Umno selama ini.
"Termasuk institusi-institusi Bumiputera antaranya Mara, Felda, Risda, Felcra dan Teraju akan pupus dan lenyap," kata Najib.


JO LO INI

BUDAK JAWA?

JO LO INI

ASAL BANJAR?

SAJE TANYA

KALAU DIA 

CHINA PASTI

BAWA BAHAYA

PADA MELAYU

PADA ISLAM

PADA MELAYU

BUMIPUTERA






------------------

BANGANG SAMPAI KE OTAK

Posted: 01 Dec 2016 06:00 PM PST








MNGKOK INI

TAK FAHAM

ATAU TAK

MAHU FAHAM

KOMENTAR
presiden parti
terlibat dalam kes bunuh
ada kes bunuh altantuya
ada kes bunuh kevin
ada kes bunuh najadi
ada kes rasuah scorpene
ada kes curi 1MDB

ini semua jadi sebab utama
mahathir mahu jatuhkan najib

mustahil tak sedar
mustahil tak faham
mustahil tak tahu kes

makan dedak okay
tapi makan sampai buntang
makan dedak sampai lupa salah benar


'Kenapa Tun M tak sayang kami lagi?'

KUALA LUMPUR - Tindakan bekas Perdana Menteri,  Dr Mahathir Mohamad berpihak kepada pembangkang dalam banyak hal, begitu dikesali.

Perwakilan Kedah,  Wira Othman Abdul berkata, perbuatan itu sungguh mengecewakan, kerana ianya bercanggah dengan apa yang diperjuangkan tokoh pemimpin itu ketika bergelar presiden parti suatu ketika dahulu.

"Dahulu Tun kata kita lawan Kit Siang, kerana dia rasis, jangan sertai Bersih kerana perhimpunan jalanan merosakkan negara, buang Anwar Ibrahim kerana dia kotor orangnya.

"Tapi sungguh kami kesal, DAP belum berubah, Kuning juga tak berubah, hanya Tun M sahaja yang berubah tak sayang kita lagi," katanya pada sesi perbahasan usul ucapan Dasar presiden, pada Perhimpunan Agung Umno 2016, di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC).

Beliau berkata, semua ahli perlu taat kepada presiden parti selagi pemimpin itu tidak menyuruh perkara maksiat.

"Lagipun apa salahnya setia pada Najib, sedangkan beliau juga pernah menabur bakti dengan tidak berbelah bahagi sewaktu tahun 1987, ketika Tengku Razaleigh Hamzah mencabar Mahathir untuk jawatan presiden suatu ketika dahulu," katanya.



MANGKOK INI

BANGANG TAK

BOLEH DIBANTU

BODOH SAMPAI

OTAK BERSIMIN








------------------

HAMLAU DUA EKOR

Posted: 01 Dec 2016 05:30 PM PST



HAMLAU DUA EKOR
Ahad ni Mappadulung dan Lebai Sotong bersatu berdemo untuk membela Puak Rohinga .. dengar kabar hamlau dua ekor ni akan melumur bedak sejuk Myanmar kat pipi memasing. Puak Asli Gua Musang sape lak nak bela. on BEBASKAN TAHANAN ORANG ASAL
Publish | Delete | Spam
panglimo potaseh
on 12/1/16



------------------

KANG KONG BUAT LAWAK

Posted: 01 Dec 2016 05:00 PM PST







LAWAK

KANG KONG

PAGI JUMAAT


Jangan panik, ringgit tak 

akan merudum - 

pakar ekonomi
Satu analisis corak aliran ringgit bagi setiap suku tahun ini, jelas menunjukkan bahawa ringgit tidak akan merudum atau melepasi paras 4.50 berbanding dolar US biarpun ia lemah dan menyebabkan ramai panik, kata pakar ekonomi.

Sambil menyanggah ringgit akan lumpuh, Ketua Pakar Ekonomi/Strategis Pelaburan IQI Group Holdings, Shan Saeed berkata unit tempatan itu sebaliknya akan pulih dalam lingkungan paras 4.20-4.30 berbanding dolar US dalam masa sebulan ini atau menjelang Januari depan.
Jelasnya, ringgit terus lemah berbanding dolar US berikutan pengukuhan mata wang Amerika Syarikat (AS) yang didorong faktor 'Trumponomics' serta impak positif bakal Presiden AS, Donald Trump terhadap pasaran kewangan.

ORANG RAMAI

TAK PERCAYA

CAKAP GAMIN

TAK PERCAYA

CAKAP MENTERI

PUTERI UMNO

SENDIRI

TAK PERCAYA

CAKAP NAJIB




----------------

JANGAN TIPU ANAK MUDA

Posted: 01 Dec 2016 09:12 AM PST




JANGAN TIPU KAMI
Norsarfinaz Mohd Azman berkata kerajaan juga sepatutnya berhenti memandang rendah kebijaksanaan golongan belia hari ini. "Kami semua intelek -najib dan menteri dia zalim selama ini memperkotakkan keupayaan mudamudi -najib dan menteri dia bodoh kerana pikir mereka saja pandai, belia tak -najib dan menteri dia bodoh kerana gagal memaksimakan kegunaan belia untuk kebaikan negara, kerana tak tau pun mudamudi bijaksana -(ayat paling bawah) mudamudi kesemuanya bijak dan berkeupayaan, najib dan menteri dia bukan semua pandai Jangan tipu kami. 

Kalau ekonomi tak bagus, cakap tak bagus. Hadir mendengar ucapannya ialah pemangku Timbalan Presiden Umno -najib dan menteri dia termasuk zahid selama ini menipu atau membelit, khususnya perihal ekonomi Norsarfinaz yang juga ketua Puteri Umno Bahagian Jerantut meminta supaya kerajaan berhenti melindungi kebenaran daripada rakyat, sebaliknya beritahu mereka "Jadi berterus terang dengan kami dan biar kami bekerjasama dengan kerajaan on BUNYI SUARA LAIN MACAM
Publish | Delete | Spam
Anonymous
on 12/1/16







-----------------

SEMUA DIBEBASKAN

Posted: 01 Dec 2016 05:00 AM PST







F.B


Semua tahanan dibebaskan tanpa tuduhan.
Menunggu mereka keluar dari IPD Gua Musang.



OA-1: PAS-0.






------------

INI PELIK DAN BENAR

Posted: 01 Dec 2016 04:30 AM PST







PELIK & BENAR

GEROMBOLAN

KATA BERSATU

TAK ADA APA2


TAPI DALAM

PERHIMPUAN

SAJAK MADEY

DIBACA

NAMA MADEY 

DISEBUT SEBUT

KALAU MADEY

TIDAK ADA

PENGARUH

KENAPA NAMA

MADEY TERUS

DIRUJUK






-------------

MAK LEMBU GEMOK MEMBADAK

Posted: 01 Dec 2016 04:00 AM PST




MAK LEMBU DITERKAM
Saya dapat merasakan kesucian hatinya. Saya dapat merasakan Saya jantungnya. Saya dapat merasakan bau badannya. Saya dapat merasakan amat dekat dengannya. 

Saya dapat.....haissssh! Nasiblah saya ni dah ada suami tau! Suami saya pulak bukan calang you! Tokey lembu kondo gitu, bukan macam youolls kat kampung kat estet tu, gembala lembu kurus, lembu sakit, lembu busuk tak mandi, sikit je pulak tu! 

Suami I wangi, lembu dia wangi duduk kondo. I tau la, kan dia suami I, walaupun I tak tau apa dia atau anak saya buat! on MAT MONGOL AKAN TERKAM
Publish | Delete | Spam
Anonymous
on 11/30/16





------------

BEBASKAN TAHANAN ORANG ASAL

Posted: 01 Dec 2016 03:30 AM PST






Bebaskan Segera 47 Orang Asal dan Pertahan Hak Mereka Di Bawah Perlembagaan Malaysia

Kami amat marah dan kecewa dengan penahanan 47 Masyarakat Orang Asal susulan tindakan berani mereka membina sekatan balak bagi mempertahankan hak tanah adat daripada dicerobohi dimana ianya merupakan sumber utama makanan dan mata pencarian.

47 Orang Asal dan keluarga mereka bukan sahaja kehilangan tempat perlindungan, malah kehilangan hak ke atas tanah dan sumber alam sepertimana yang termaktub dalam Deklarasi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) terhadap Hak Orang Asal (UNDRIP).

UNDRIP merupakan "piawai minimum untuk mempertahankan kewujudan, martabat dan kesejahteraan Orang Asal sedunia" bagi memastikan supaya kesemua 370 juta Orang Asal sedunia tidak akan berhadapan dengan diskriminasi ataupun eksploitasi.

Walaupun hampir 10 tahun Malaysia mengundi untuk mempersetujui pengesahan UNDRIP dalam Perhimpunan Agung PBB pada 13 September 2007, hak Orang Asal ke atas tanah dan sumber masih dinafikan.

Perkara 8(5)(C) Perlembagaan Persekutuan, secara tuntas memperuntukkan tanggungjawab Kerajaan Persekutuan untuk menjaga hal ehwal Orang Asal. Begitu juga di dalam Akta 134, tahun 1954 hak mereka mesti dilindungi khususnya terhadap tanah yang diduduki.

Orang Asal adalah antara kumpulan masyarakat yang termiskin dan minoriti di dalam negara. Hak mereka ke atas tanah dan sumber seharusnya dihormati dan dilindungi bagi meningkatkan mutu kehidupan mereka. Pembangunan mapan juga mesti diamalkan bagi melindungi alam semulajadi daripada kemusnahan.

Ini adalah antara prinsip perjuangan Parti Keadilan Rakyat dan telahpun diterjemahkan dalam bentuk program dan dasar di Selangor, antaranya Sambutan Hari Orang Asal Sedunia dan pembentukan Badan Bertindak Tanah Orang Asal Selangor (BBTOAS).

Kami mendesak Anggota Dewan Negara mewakili Orang Asal, YB Senator Isa Ab Hamid dan Menteri Kemajuan Luar Bandar, Ismail Sabri Bin Yaakob untuk menyatakan pendirian mereka terhadap penahanan Masyarakat Orang Asal ini.

Kami juga menyeru Kerajaan Negeri Kelantan mencari penyelesaian secara muafakat dalam perkara ini supaya masyarakat Orang Asal di Gua Musang tidak terus hidup dalam kesusahan dan terbiar. Kami juga berpandangan sudah sampai masanya YBM Ahli Parlimen Gua Musang memainkan peranan yang proaktif di dalam merungkai permasalahan ini.

Kepedulian rakyat dan rasa kemanusiaan seharusnya menjadi prinsip asas mana-mana pentadbiran bagi memastikan rakyat hidup saksama, sejahtera dan selamat.

SHAMSUL ISKANDAR MOHD AKIN
Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat |
Anggota Dewan Rakyat








----------------

MAKIN RAMAI TAK MAKAN NASI

Posted: 01 Dec 2016 01:00 AM PST





MAKIN RAMAI

WARGA 

MALAYSIA

MENOLAK

MEMAKAN NASI






MEREKA

MEMILIH

YANG LAIN

DARI NASI





 INI PENEOMENA

TERBARU 

TER NOW

FESHEN TERKINI


CHINA YANG MANA JAHAT?

Posted: 01 Dec 2016 12:30 AM PST






BUKAN SAJA

CINA TEMBAM

TIPU MELAYU

NAJIB SENDIRI

GADAI TANAH

MELAYU PADA

CHINA MERAH


KJ dan Pemuda Umno pengkhianat negara sebenar, kata Ezam

Pengkhianat negara sebenarnya bukan  Mahathir Mohamad tetapi Khairy Jamaludin dan Pemuda Umno, kata Mohamad Ezam Mohd Nor, bekas pemimpin Pemuda Umno.
Ezam yang kini meninggalkan Umno dan menyertai Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) mempertikaikan di mana Khairy yang lebih dikenali sebagai KJ apabila pemuda Cina yang bernama Jho Low menyapu duit berpuluh bilion dari rakyat.
"Bila seorang pemuda Cina bernama Jho Low sapu duit rakyat berpuluh billion, mana KJ dan Pemuda Umno yang hari ini gah dabik dada jadi pemuda hero Melayu?
"Malu lah kepada pemuda-pemuda Cina yang bangkit tentang perangai jijik Jho Low. Mereka pemuda Cina tapi mereka minta Polis tangkap seorang pemuda Cina jahat bernama Jho Low ini. Mana pemuda Umno Melayu?" tanya bekas ketua pemuda Parti Keadilan Nasional kini PKR itu

GEROMBOLAN

SERANG CINA 

PARTI DAP

TAPI KOMUNIS

CHINA REMBAT

TANAH MELAYU

SENYAP TIKUS

BILA CHINA

SINGAPURA

REMBAT KTM

SENYAP

NEGERI JOHOR

TERGADAI

PADA CHINA

KENAPA TAK

HEBOH HEBOH



-----------

BUNYI SUARA LAIN MACAM

Posted: 30 Nov 2016 11:30 PM PST








BUNYI SUARA

LAIN MACAM

APA SUDAH JADI




Usah bodohkan rakyat lagi, kata perwakilan Puteri

 | November 30, 2016
Norsarfinaz Mohd Azman berkata kerajaan jangan kata ekonomi baik sedangkan rakyat sendiri boleh nampak orang lain mula hilang pekerjaan.






KUALA LUMPUR: Perwakilan Puteri Umno Pahang hari ini menyampaikan pesanan keras kepada kerajaan, mendesak pemimpin berhenti menutup kebenaran mengenai ekonomi negara.
Norsarfinaz Mohd Azman berkata kerajaan juga sepatutnya berhenti memandang rendah kebijaksanaan golongan belia hari ini.
"Kami semua intelek tinggi. Jangan tipu kami. Kalau ekonomi tak bagus, cakap tak bagus. Jangan cakap ekonomi masih okay tapi kami nampak kawan-kawan diberhentikan kerja dan harga barang rumah naik," katanya ketika membahaskan usul agama di perhimpunan Puteri Umno di PWTC di sini hari ini.
Hadir mendengar ucapannya ialah pemangku Timbalan Presiden Umno  Ahmad Zahid Hamidi.
Norsarfinaz yang juga ketua Puteri Umno Bahagian Jerantut meminta Zahid mendengar rayuannya supaya kerajaan berhenti melindungi kebenaran daripada rakyat, sebaliknya beritahu mereka supaya tindakan sewajarnya dapat diambil.

"Jadi berterus terang dengan kami dan biar kami bekerjasama dengan kerajaan menangani isu ini," katanya.
Dengan nada sinis, Norsarfinaz berkata dalam kerajaan menasihati rakyat berjimat dengan melancong dalam negara, sekurang-kurangnya pastikan destinasi itu cukup menarik untuk dikunjungi.
"Contohnya, jika kami hendak bercuti, mungkin kami boleh ke Pahang. Lebih pun tahun depan tahun melawat Pahang.
"Tetapi jika kami pergi sana, pastikan hutan tak ditebang. Masalah bauksit diselesaikan, jadi tidaklah ia tebal macam foundation (mekap) kami.
"Dan sungai janganlah nampak macam teh tarik," katanya.

SAH RAKYAT

TERDESAK

HIDUP

MAKIN SUSAH


INI SUARA

BERANI BUKAN

SUARA BODEK



------------------

HIBURAN LEPAS MAKAN

Posted: 30 Nov 2016 10:30 PM PST







TONGKOL 

KEBAL MEBAL

LAGI BEBAL


KETIKA BERSIH5 BERLANGSUNG

Posted: 30 Nov 2016 09:00 PM PST





KETIKA BERSIH5 BERLANGSUNG

Minggu lalu saya tidak menulis Dari Brickfields. Saya telah ditangkap di Jalan Kemuja - dibelakang LRT Bangsar pada Sabtu jam 10:15 pagi. Ini hari Sabtu bersejarah - Hari Sabtu 19 November 2016 - hari Bersih5.

Sebelum ditangkap saya sempat memberi ucapan  terima kaseh kepada semua yang turun ke jalan raya. Ini ucapan pertama dan terakhir saya pada hari Bersih5. 

Saya ditangkap oleh sembilan  anggota polis yang tidak memakai baju polis dihadapan kawan-kawan saya Warga Bangsar.  Saya tidak tahu nama anggota polis,  dari cawangan apa atau pangkat mereka.  Salah seorang dari mereka  mengenalkan diri bahawa mereka datang dari  Bukit Aman. Ini yang saya dengar jelas.

Tidak ada bentrokan berlaku. Hanya laungan sokongan yang saya dengar dari kawan-kawan ketika saya diiringi ke dalam kereta polis. Perlu saya nyatakan disini - kereta polis ini juga kereta biasa yang tidak ada tanda POLIS. Ianya terletak amat jauh dari tempat saya ditangkap.

Saya tidak terkejut. Saya merancang jika ditangkap - biarlah salepas perhimpunan. Ini harapan saya yang telah meleset.

Kami meligari Kuala Lumpur kerana banyak wilayah yang dilarang masuk. Ada tempat dimana kereta dihadapan saya akan berunding dahulu  dengan  Polis Beruniform yang bertugas agar kami boleh melintas jalan. Kereta saya diekori oleh sebuah lagi kereta. 

Polis   membawa saya ke ke Ibu Pejabat Kontijen Polis Kuala Lumpur di hadapan penjara Pudu lama. Saya dibawa masuk  ke dalam bangunan IPK. Semua ruang diaras  ini telah dipenuhi oleh ribuan anggota polis. Mereka berbaris - tersusun beratur - menunggu arahan. 

Saya melihat polis-polis muda yang mungkin pertama kalinya berhadapan dengan tunjuk perasaan. Pengalaman pertama mereka. Berapa jumlahnya yang berbaris tersususn - saya tidak tahu tapi saya yakin mencecah ribu.

Polis yang mengawal saya membuka jalan mengenepikan polis-polis  muda yang tersusun bebaris. Polis-polis muda ini  melihat saya yang memakai baju kuning Bersih5 diiring masuk. Saya tidak digari. Saya yakin mereka sedar yang  saya adalah orang tangkapan polis. Saya amati muka mereka - ramai  yang tersenyum.

Apa makna senyuman ini?

Saya rasa semua anggota polis dalam negara telah didatangkan ke Kuala Lumpur untuk mengawal Bersih5. Malah - saya ternampak - polis  dari Mahkamah Jalan Duta juga turut sama beratur menunggu arahan. Polis Mahkamah adalah polis yang paling tidak polis . Polis mahkamah bekerja di pejabat.

Saya dibawa ke tingkat 7 untuk disoal siasat.

Untuk warga yang tidak pernah mengalami apa yang saya alami pasti akan gentar. Tapi saya ini telah 'lusuh' dengan pengalaman ini.  Saya telah terlupa berapa kali saya telah ditangkap kerana kerja-kerja politik. Malah saya berani mengakui diri saya sebagai sosok yang pernah meniduri hampir ke semua balai dan rumah pasong di Kuala Lumpur ini.

Aras 7 - Aras Siasatan. Kad pengenalan dan talipon cap ayam saya diambil. Pegawai polis yang mengambil talipon saya tersenyum apabila melihat Nokia lama saya yang berwarna merah. Saya tahu sosok ini kurang yakin yang saya TIDAK memiliki talipon bijak.

Kemudian baju kuning  Bersih5 yang saya pakai juga perlu dirampas sebagai bahan bukti. Aduh! Saya tak ada baju lain. Pejabat ini semuanya berhawa dingin.  Saya menerangkan duduk pekara.

Tetiba muncul seorang hamba Allah yang mengeluarkan satu baju t dari beg bimbitnya. Kenapa dan mengapa sosok ini ada menyimpan sahelai baju dalam beg bimbitnya - wallah hu alam bis sawab. 

Baju Bersih saya disita  dan saya dapat baju baru. Saya berterima kaseh dan  ingin mengenali Si Polan ini agar saya dapat memulangkan kembali baju ini. Si Polan ini menolak cadangan saya. Lalu kami ketawa terbarai. Hakikatnya - tidak ada siapa yang saya kenali nama mereka disini.

Saya menunggu dan menunggu. Pekara ini amalan biasa jika ditahan atau sedang dalam siasatan polis. Apa yang menarik ialah ramai anggota polis ini telah mengenali saya. Mereka sebanyak sadikit tahu siapa Hishamuddin Rais. Malah ada yang menyebut nama filem Dari Jemapoh. 
Jangan lupa teknoloji juga telah beralih. Ramai sosok-sosok ini memiliki potensi untuk menjadi  Ansel Adam atau David Bailey atau Steve McCurry. Mereka juga sedang merakam  detik-detik sejarah.

Hakitanya - biar saya nyatakan disini - pada tahun 2016 ini tingkah lalu polis amat amat berbeza dari tahun 1974 atau  pengalaman saya pada tahun 1998 - zaman Reformasi.

Mata saya mengamati  dan merakamkan semua yang berlaku. Saya rakamkan sebagai bahan sejarah kerana tidak ramai yang berpengalaman ditangkap pada thun 1974, di tangkap pada tahun  1998 dan ditangkap lagi pada tahun 2016.  

Mungkin ada sosok kongsi gelap yang keluar masuk penjara. Tapi mungkin tidak ada diantara mereka yang  merakamkan apa yang saya rakam untuk pengetahuan  dan bacaaan umum.

Satu pekara yang ingin saya terangkan disini tentang konsep relatif.  Ini bersangutan dengan konsep masa. Saya amat yakin Maria Chin Abdullah yang sedang ditahan dibawah SOSMA sedang merasakan apa yang saya tulis ini.

Ketika dalam tahanan, ketika dalam penjara - masa berjalan amat lambat sekali. Setiap detik yang berjalan diruang bebas akan bergerak dengan pantas berbanding dengan detik dalam tahanan. Justeru menunggu dalam tahanan adalah penungguan yang maha lama.

Saya menunggu dan menunggu. Ada pegawai polis yang datang bertanya, ada yang melihat dari jauh. Tetiba datang seorang anggota polis membawa makanan - Nasi ayam.  Sebenarnya ketika dalam tahanan amat jarang saya memiliki selera untuk makan. Tapi saya wajib makan. 

Selesai makan tetiba muncul seorang anak gadis - bertudung - belum melintasi 25 tahun. Di leher tersangkut kamera. Anak gadis ini memandang saya. Dia sedang menunggu arahan. Ah! Si Minah ini adalah jurukamera polis. 

Lalu saya teringat kepada Acino juru kamera The Malaysian Insider - portal yang telah diarwahkan. Acino lulusan photography dari UITM Seri Iskandar - apakah Si Gadis ini juga dari kampus yang sama? Saya tidak tahu nama gadis ini, jika saya tahu pasti saya usulkan kepada Acino.

Seorang pegawai mengarahkan agar gambar saya diambil.  Saya memakai kembali baju kuning Bersih. Saya dibawa disebuah bilik yang memiliki latar puteh untuk saya digambari. Ini gambar portrait polis - Hishamuddin Rais - OPS BERSIH 12/16. Saperti biasa saya akan tersenyum ketika digambari.

Kenapa saya tersenyum?

Seratus tahun dari hari ini ketika anak cucu cicit kita membuka sejarah BERSIH5 - saya yakin mereka  akan terjumpa gambar Hishamuddin Rais yang terseyum. Maka anak cucu cict kita akan berkata - 'Ah! Mereka tidak gentar menghadapi  penjara tali gantung. Mereka tersenyum'.

Jika cucu cicit kita ketika itu  sedang berjuang  melawan kezaliman  mereka TIDAk akan patah semangat. Senyuman saya dalam tahanan polis ini adalah tanda semiotik  generasi 2016.

Wajib saya nyatakan disini saya telah hampir 4 jam di IPK. Saya masih belum menemui Pegawai Penyiasat atau IO - Investigation Officer.  Sebelum Nokia saya ditahan saya telah sempat berhubung dengan SUARAM untuk memberitahu dimana saya ditahan. Suaram memberi tahu bahawa peguam akan datang. Tapi peguam tidak muncul-muncul.

Dalam bilik berhawa dingin saya kerap ke tandas. Kali ketiga ke tandas saya terserempak dengan sorang anak muda China yang memakai baju kuning Bersih5. Dia berdiri sendirian di ruang menunggu lift tanpa kawalan. Lalu saya bertanya apakah dia juga ditahan. 

Tidak anak muda tidak ditahan. Dia  adalah pembantu YB Howard Lee dari Pasir Pinji  Ipoh.

Ah! Rupa-rupanya saya ada teman. Saya kenal dengan Si YB ini. Malah saya pernah dijemput ke Ipoh untuk bersama sidang akhbar ketika melancarkan program Bersih5 di Perak. Tapi dimana YB ini disimpan? Pulang dari tandas  mata saya liar mencari. 

Pada ketika ini saya akan dibawa ke bilik Pegawai Penyiasat. Tim yang menangkap saya  ingin beredar. Kami bersalaman. Dan saya sekali  lagi berterima kaseh kerana dapat baju baru. Jelas tugas  tim itu hanyalah menangkap dan membawa hasil tangkapan ke IPK. 

Sebelum beredar salah saorang dari tim ini bersuara ' dimana kamu malam tadi… kami cari…' Mungkin ini suara dari yang pegawai yang  berpangkat.

Saya ketawa kuat dan terus menjawab… ' ada saya ada dirumah… tak kemana mana…lain kali boleh  talipon minta saya ke balai. Tak perlu datang ke rumah. Anjing saya - Ezi akan bising menyalak jika orang tak dikenali datang..' Kami bersama -sama  terbarai ketawa. 

Betul telah dua kali polis datang menyerbu  ke flet tumpangan saya.  Ezi akan menderam ganas jika ada aroma yang tidak dikenali berdiri diluar pintu. 

Selesai berjabat tangan saya dibawa masuk ke dalam bilik siasatan. Bilik ini tidak luas. Ada satu meja dan dua kerusi. Satu PC. Di dinding ada tertera gambar-gambar orang yang telah disiasat. Ada beberapa keping gambar jantan Afrika. Beberapa keping gambar lelaki India.

Seorang polis muda masuk dan duduk dimeja. Apakah ini Pegawai Penyiasat? Untuk melunakkan keadaan  saya melawak ..' pastikan lepas ini gambar saya ada ditampal sama…'

Bayangkan: nama pegawai polis ini juga ialah Hisham. Saya hampir tidak pecaya. Tapi inilah sejarah. Apa pangkat Hisham saya tidak pula  bertanya. Yang saya tanyakan adakah dia Pegawai Penyiasat?

Hisham menjawab ' tidak'. Pegawai Penyiasat ialah  ASP Tan dari Balai Dang Wangi.  Dalam bilik ini  dia hanya mengambil maklumat asas - nama, tarikh lahir dan nama keluarga.

Kemudian saya ingin ke tandas sekali lagi. Rasa saya jam telah melintasi lebih dari pukul tiga. Saya hilang kiraan waktu. Kali ini diruang masuk saya ternampak Arman pemimpin Baju Merah. Ah! Arman juga ditahan. 

Arman mengenali saya. Saya menghampiri dan terus bersalaman. Diatas dinding tempat  Arman duduk tertera nama-nama sosok yang dijangkkan akan hadir di BERSIH5.  Gambar Arman dan gambar saya ada tertera. Semakian jelas untuk saya aras ini adalah aras  OPS Bersih.

Gambar siapa lagi didinding? Tunggu minggu hadapan. (tt)

NOTA:
Ketika menulis tulisan ini
Berita Maria Chin dibebas sampai. Salut!



NOTA
tulisan ini telah disiarkan
dalam SUARA KEADILAN
sesiapa ingin melanmggan akhbar minngun ini
sila pukul talipon
03-92-21-30-45















----------------

KES DOJ DITERUSKAN

Posted: 30 Nov 2016 08:30 PM PST






LARI LARI

LARI FBI

SEDANG CARI


AS medan wang haram antarabangsa, DoJ beri contoh kes 1MDB
 | December 1, 2016
Penolong peguam negara AS itu berkata ia hanya memerlukan sedikit kecanggihan bagi penjenayah menyembunyikan hasil haram mereka.





PETALING JAYA: Kelemahan perundangan Amerika Syarikat merupakan antara faktor sektor kewangan negara itu diperalatkan penjenayah bagi melakukan transaksi wang haram, kata seorang jurucakap Jabatan Kehakiman AS (DoJ) yang turut memberikan contoh kes membabitkan 1MDB.
Penolong Peguam Negara AS, Leslie Caldwell yang bertanggungjawab bahagian jenayah DoJ, berkata permohonan menyita aset sejumlah AS$1.2 bilion membabitkan syarikat milik kerajaan Malaysia itu merupakan contoh terbaik bagaimana penjenayah bagi menyembunyikan hasil aktiviti haram mereka.
"Jurang dalam undang-undang di seluruh dunia membenarkan sesiapa sahaja yang ada kecanggihan asas untuk membuka akaun atas nama syarikat kosong dan mengelak daripada mendedahkan pemilik akaun tersebut," kata Caldwell dalam komen disiarkan Bloomberg, menjelang sebuah persidangan antarabangsa menangani jenayah rasuah global di Panama, hari ini.
Bagaimanapun, Caldwell berkata di sebalik usaha canggih penjenayah, pihaknya menerusi kerjasama antarabangsa berjaya "mengangkat kain" yang menutupi identiti sebenar mereka yang menerima wang yang DoJ percaya dilesapkan daripada 1MDB.
"Tetapi ia proses yang memakan masa dan sumber yang banyak disebabkan pencarian dokumen dan soal siasat dengan saksi," tambahnya.
Calwell berkata sistem kewangan AS menjadi tarikan kepada penjenayah antarabangsa, yang menjadikannya pengkalan menyembunyikan wang haram.
Menurutnya, penjenayah secara licik menyembunyikan hasil mereka tanpa dikesan pihak berkuasa.
"AS mesti menutup kelemahan yang dieksploitasi pegawai kerajaan luar negara dan lain-lain yang menyembunyikan hasil daripada aktiviti haram mereka, dan membantu pihak penguatkuasa undang-undang mencegah dan menyiasat jenayah kewangan," katanya.
Pada 20 Julai, DoJ menerusi siasatannya mendapati lebih AS$3.5 bilion dilencongkan daripada dana 1MDB, syarikat milik Kementerian Kewangan yang diilhamkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak pada 2009.
DoJ memfailkan saman sivil di Los Angeles untuk merampas sejumlah AS$1.2 bilion aset yang dibeli dengan dana didakwa digelapkan daripada 1MDB dan dipindahkan ke AS menggunakan syarikat kosong, dan menamakan beberapa individu.

KES ROMPAKAN

1MDB TIDAK

AKAN SELESAI

SELAHI NAJIB

JADI PM

INI AJENDA

LEBAI SOROS

YANG ANTI  

PEMIMPIN 

MELAYU &

ANTI ISLAM



Comments (0)

BLOG - BLOG PAKATAN RAKYAT