Rabu, 14 Disember 2016

Komentar Kini

Komentar Kini


Bukan muafakat kalau tak beri Bersatu kerusi?

Posted: 14 Dec 2016 04:26 PM PST



Masalah besar yang dihadapi oleh parti bersatu iaitu tiada satu kerusi pun yang akan diberi oleh ketiga tiga parti dalam pakatan harapan.
  
Hal ini telah dinyatakan presiden Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) Tan Sri Muhyiddin Yassin yang kelihatan sedikit sedih.

Oleh itu, beliau  berharap ketiga-ketiga parti dalam Pakatan Harapan akan bekerjasama memberikan kerusi kepada parti bersatu pada PRU 14 nanti.

Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, muafakat kerjasama antara Bersatu dan Pakatan Harapan tidak akan berhasil sekiranya kerusi tidak diberi kepada Bersatu.

"Sebagai parti baru, kami ingatkan yang kami belum ada kerusi lagi, jadi kami mahu minta kawan-kawan (DAP, PKR dan Amanah) untuk menyumbangkan kerusi.

"Tidak ke mana muafakat di sini kalau rakan-rakan kita hanya membantu dari segi moral," katanya dalam sidang media, di sini, semalam.

Masing-masing menandatangani enam dokumen bersama dalam Perjanjian Kerjasama Pakatan Harapan dengan Bersatu.

Persetujuan itu ditandatangani dalam mesyuarat rasmi pertama antara Pakatan Harapan dan Bersatu.

"Sebagaimana yang disebut dalam perjanjian, kami akan adakan rundingan dan semua pihak akan terlibat untuk mengadakan perbincangan pokok.

"Apa yang kita persetujui dalam perjanjian itu adalah kebolehmenangandan kalau itulah yang menjadi asas, maka kita harap kita akan sampai ke tahap di mana semua pihak akan berpuas hati," kata Muhyiddin lagi.

Persoalan yang timbul sekarang macam mana ketiga tiga parti dalam pakatan harapan itu  hendak bahagi kerusi kepada bersatu sedangkan parti itu tidak ramai keahliannya.

Amanah walaupun parti baru sudah ada sejumlah 200,000 ahli setakat hari ini.manakala PKR pula sudah ada 500, ahli, ahli umno seluruh Negara.

Tidak mustahil bersatu boleh ambik ahli umno sejumlah 500, jugak, kerana Tan Sri Muhyiddin Yassin seorang tokoh bekas perdana menteri dan timbalan presiden Umno macam juga Anwar Ibrahim.

Parti Pas sudah tentu tidak sekali kali akan bekerjasama dengan pakatan harapan, jika DAP dan Amanah masih ada dalam kerjasama tersebut.

Maka, bersatu boleh bertanding dimana sahaja pada posisi kerusi yang pas bertanding diseluruh Negara yang pasti tidak akan diambil oleh  parti Amanah, kerana parti amanah setakat ini merupakan parti yang baru yang miskipun ahlinya ramai tetapi tidak punya kemampuan untuk berbuat demikian.

Tiada ulasan: