Jumaat, 23 Disember 2016

DIALOG RAKYAT

DIALOG RAKYAT


Coklat Daim, Toblerone tak halal, kata Jakim

Posted: 23 Dec 2016 04:05 PM PST

ANTARAPOS.COM


Post Pic


PUTRAJAYA: Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) mengesahkan coklat Daim dan Toblerone tidak mempunyai sijil halal.

Bahagian Hab Halal Jakim berkata, kedua-dua coklat itu tidak mempunyai sijil halal Malaysia atau sijil halal asing yang diiktiraf oleh Jakim.

"Oleh itu, pengguna (Muslim) dihasihatkan supaya membeli produk yang mempunyai logo halal Malaysia atau asing yang diiktiraf oleh Jakim.

"Bagi maklumat mengenai produk yang mempunyai Sijil Halal Malaysia atau sijil halal asing diiktiraf Jakim, boleh melawat www.halal.gov.my," katanya dalam Facebooknya, hari ini.

Pengguna boleh juga melawat Facebook Jakim di https://m.facebook.com/HabHalalJakim/


Saya sedia letak jawatan KUIS - Abdul Hadi [TONTON VIDEO]

Posted: 23 Dec 2016 04:02 PM PST

ANTARAPOS.COM

 
Post Pic
 
 
KUALA TERENGGANU:  Datuk Seri Abdul Hadi Awang bersedia melepaskan jawatan sebagai Naib Presiden Kesatuan Ulama Islam Sedunia (KUIS) berikutan kunjungannya ke Persidangan Lembaga Taqrib Mazhab Antarabangsa di Tehran, Iran yang terus mendapat kecaman daripada beberapa pihak.
 
Presiden PAS itu berkata, penjelasan terperinci mengenai kehadirannya ke persidangan tahunan tersebut sudah dimaklumkan kepada pihak kesatuan melalui surat yang dihantar kepada Setiausaha Agung, Prof. Dr. Ali Qaradaghi, empat hari lalu.
 
"Saya sudah tulis surat (penjelasan) dan bersedia untuk letak jawatan. Saya pegang jawatan bukan saya minta sebaliknya dilantik," katanya kepada pemberita di kediamannya di Rusila dekat sini hari ini sejurus selesai menyampaikan kuliah Jumaat di Masjid Rusila yang terletak bersebelahan.
 
Sementara itu, ketika ditanya mengenai teguran Presiden KUIS, Dr. Yusuf al-Qaradawi terhadapnya, beliau tidak pasti adakah benar kenyataan tersebut daripada pemimpin tersebut atau sebaliknya.
 
"Beliau uzur jadi saya tidak tahu sama ada kenyataan beliau itu benar atau tidak. Atau mungkin daripada orang lain," jelasnya.
 
Kunjungan Abdul Hadi ke Tehran menjadi semakin panas apabila nama KUIS turut diheret sehingga menyebabkan Dr. Yusuf tampil membuat kenyataan selain menegur tindakan Presiden PAS itu.
 
Bagaimanapun, semalam, Ketua Penerangan Dewan Ulama PAS, Datuk Dr. Mohd. Khairuddin Aman Razali menegaskan kehadiran pemimpin itu adalah mewakili parti berkenaan bagi menyatakan pendirian PAS terhadap krisis di Asia Barat. 



Khairy nafi serah surat letak jawatan berhubung isu 1MDB

Posted: 23 Dec 2016 03:56 PM PST

ANTARAPOS.COM


Post Pic


KUALA LUMPUR: Menteri Belia dan Sukan Khairy Jamaluddin Abu Bakar hari ini menafikan beliau mengemukakan surat peletakan jawatan berhubung isu 1MDB seperti didakwa oleh bekas Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Mukhriz Mahathir.

"Apa yang beliau kata, mengenai saya hantar surat peletakan jawatan, adalah tidak benar.

"Ketika beliau masih bersama Umno... Kita berjumpa, dan kadang-kadang dia menziarahi saya dan kami membincangkan isu-isu semasa, itu sahaja," katanya kepada pemberita di sini.

Mukhriz, yang kini Timbalan Presiden Parti Bersatu Pribumi Malaysia (PPBM), dilaporkan sebagai berkata Khairy mahu berundur kerana tidak puas hati dengan penjelasan mengenai isu 1MDB.

Menurut Khairy, beliau tidak faham mengapa Mukhriz mengeluarkan kenyataan seumpama itu, tetapi mungkin ia berkaitan perpaduan yang kuat ditunjukkan oleh ahli Umno pada perhimpunan agung tahun ini.

Awal bulan ini, Mukhriz yang juga bekas Menteri Besar Kedah, dalam sebuah ceramah perdana sempena majlis perasmian ibu pejabat PPBM Kedah, mendedahkan Khairy pernah menghantar surat peletakan jawatan sebagai Menteri Belia dan Sukan.

Beliau mendakwa peletakan jawatan itu dibuat kerana Ketua Pemuda Umno itu tidak bersetuju dengan penjelasan yang diberikan berhubung isu 1MDB dan derma RM2.6 bilion pada tahun lalu.


PERKASA tunggu hasil lawatan Hadi ke Iran

Posted: 23 Dec 2016 03:48 PM PST

 
 


Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (PERKASA) berharap kunjungan Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang ke Tehran baru-baru ini bukan kerana inginkan 'glamor'.

Presiden PERKASA, Datuk Ibrahim Ali, berkata pertubuhan itu berharap ia dilakukan dengan ikhlas dan membawa manfaat.

Jika tidak, kata Ibrahim, kunjungan berkenaan hanya dibuat untuk Abdul Hadi menunjukkan kehebatan dan gambarnya tersiar namun tiada hasil, ia memang membazir.

"(Saya) takut, pergi hanya untuk glamour, lepas itu canang kehadirannya (di Tehran) tetapi (apabila di) sana tak bercakap, duduk diam, tukang angguk, mengeyakan saja apa yang mereka kata, tak ada faedahnya.

"Tapi kalau ada hasilnya, alhamdulillah," katanya pada sidang media sempena mesyuarat Dewan Tertinggi PERKASA di Kuala Lumpur hari ini.

Ibrahim berkata demikian mengulas tindakan presiden PAS hadir ke Muktamar Tahunan Perpaduan Ummah di Tehran yang mengumpulkan pemimpin gerakan Islam, NGO dan aktivis mewakili mazhab Sunni dan Syiah.

Abdul Hadi berkunjung ke Tehran untuk menyertai persidangan anjuran kerajaan negara berkenaan tetapi mula mendapat kecaman beberapa pihak sejak beberapa hari lalu.

Setiausaha politiknya, Dr Ahmad Samsuri Mokhtar, kemudian membuat kenyataan mendakwa pemergian presiden PAS itu antara lain adalah atas permintaan wakil Ittihad Ulama Muslimin Iran, Dr Abdurrahman Bayraan.

Tambahnya kehadiran Abdul Hadi adalah supaya beliau dapat membawa suara kelompok Sunni yang berada di Iran bagi mengurangkan sedikit tekanan terhadap mereka di negara berkenaan.

Anggota Parlimen Marang itu juga sebelum ini dilihat begitu akrab dengan pemimpin negara terbabit di mana jurugambar merakamkan gambar Abdul Hadi berpelukan.

Bagaimanapun semalam Ketua Penerangan Dewan Ulama PAS Datuk Dr Khairuddin Aman Razali menyatakan pemergian Abdul Hadi adalah untuk mewakili parti berkenaan.

Mengulas lanjut, Ibrahim berkata lawatan Abdul Hadi itu ada mempunyai kesan baik dan buruk.

Namun, katanya, banyak pihak tidak senang hati dengan persidangan terbabit berkaitan mazhab Sunni dan Syiah/

"Dari segi interaksi untuk mereka bertukar pendapat, berdebat, berdialog tentang isu berkaitan kepentingan umat Islam, saya tengok ada baiknya dalam aspek itu.

"Tapi ada pihak melihat, oleh kerana Iran jadi tuan rumah, penyertaan itu memberi gambaran seolah-olah kita merestui tindak tanduk Iran di Aleppo," kata Ibrahim.


Lebih 10 rumah rosak akibat ribut di Jasin

Posted: 23 Dec 2016 03:45 PM PST

MALAYSIAKINI



Lebih 10 rumah di Kampung Lipat Kajang di sini mengalami kerosakan apabila bumbung diterbangkan angin dalam kejadian ribut semalam.

Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) Kampung Lipat Kajang Ibrahim Rasol, 60, berkata tiada mangsa yang cedera dalam kejadian ribut dan hujan lebat itu pada kira-kira jam 5.15 petang.

"Turut mengalami kerosakan ialah gerai-gerai makanan dan bengkel kimpalan akibat angin kencang manakala beberapa pokok tumbang hingga mengakibatkan bekalan elektrik terputus," katanya kepada Bernama malam tadi.

Susulan kejadian itu, katanya tiga rumah terjejas teruk dan tidak dapat dihuni menyebabkan satu keluarga terpaksa ditempatkan di balai raya di kampung itu malam tadi.

Beliau berkata pihaknya masih menjalankan bancian dan nilai kerugian.

Ibrahim berkata terdapat pelbagai agensi tampil memberikan bantuan dan perkhidmatan bagi meringankan beban yang dihadapi penduduk kampung itu akibat bencana itu.

"Antaranya ialah Anggota Dewan Undangan Negeri Rim Datuk Ghazale Muhamad yang juga merupakan Timbalan Exco Pelancongan, Pembangunan Sungai, Pantai dan Pulau-pulau Melaka kerana sudi meluangkan masa melawat mangsa yang terjejas.

"Pihak Tenaga Nasional Berhad turut menyambung semula bekalan elektrik yang terputus selain Jabatan Kebajikan Masyarakat, Telekom Malaysia, Sekretariat Jawatankuasa Pengurusan Banjir Daerah Jasin serta Majlis erbandaran Jasin tampil memberi sumbangan," katanya.- Bernama


ADA ORANG MAHU DEDAH PERBUALAN DENGAN NUR JAZLAN

Posted: 23 Dec 2016 07:04 AM PST

shahbudindotcom


Antara pemimpin UMNO yang "dulu lain, sekarang lain"  ialah Nur Jazlan Mohamed. Cakap dan kenyataannya ketika menjadi Ahli Parlimen biasa dan Pengerusi PAC berbanding setelah dilantik sebagai Timbalan Menteri Dalam Negeri, jauh sangat bezanya.

Jika kita rajin, "google-googlelah" untuk melihat perbezaan tersebut.

Untuk itu, jom kita baca  "amaran" ini. (SH 23/12/2016).


NUR JAZLAN MOHAMED KAMU TAHU HAKIKATNYA APA YANG BERLAKU DALAM KES SKANDAL 1MDB

Tolong bagi tahu Timbalan Menteri Dalam Negeri iaitu Datuk Nur Jazlan Mohamed  agar jangan celupar sangat!! Kadang kala mulut dia macam 'mulut tempayan!!'

Budak Nur Jazlan ini tahu apa yang sebenarnya berlaku dalam kes skandal 1MDB!! Dia Pengerusi PAC Parlimen pada waktu itu!!

Dia sanggup terima jawatan timbalan menteri dan akhirnya terpaksa letak jawatan sebagai pengerusi PAC. Begitu juga dengan 3 orang lagi anggota PAC mengambil tindakan yang sama untuk menerima jawatan timbalan menteri dan akhirnya semua mereka terpaksa lepas jawatan PAC!!

Bagi saya mereka ini semua pengkhianat!! Kenapa tak mahu selesaikan dahulu siasatan terhadap kes skandal 1MDB baru terima jawatan timbalan menteri masing-masing?!

Ini masalah dengan orang yang tidak ada prinsip serta tidak amanah!! Jawatan politik adalah keutamaan mereka. Perjuangan mereka bukan untuk membela kepentingan bangsa serta agama.

Kalau mereka takut berjuang untuk tegakkan kebenaran; biarlah kami pikul tanggungjawab ini sebagai satu fardhu kifayah.

Kalau mereka bacul tolong duduk di tepi tapi jangan bising!!

Nur Jazlan tolong duduk diam-diam!! Dia ini dulu pun pernah mengiakan kebenaran kes skandal 1MDB.

Dulu saya selalu juga ber'whatsapp' dengan Nur Jazlan Mohamed ni!!

Secara jujur dan ikhlas saya ingin nasihatkan budak bangang ini duduk diam-diam cukuplah!!

Kalau dia nak gadai maruah diri atau prinsip peribadinya melantaklah!! Tapi tolong jangan paksa orang lain ikut cara dia yang tak betul itu!! Kami semua ada prinsip untuk lawan kemungkaran secara habis-habisan!!

Tolong jangan bagi saya dedahkan hubungan interaksi di antara kami berdua!! Tolong ingat itu baik-baik!!

Ikhlas dari:
KHAIRUDDIN ABU HASSAN

 

Transkrip penjelasan isu Syria oleh Presiden PAS

Posted: 23 Dec 2016 06:57 AM PST

IZWAN ABDUL HALIM




MEDIA: Tentang kejadian di Aleppo itu macam mana?

PRESIDEN PAS: Bismillahirrahmanirrahim. Yang pertama kita perlu baca politik Aleppo ini kepada kedudukan Syria daripada awal. Perlu difahami Syria ialah negara yang termasuk dalam perjanjian Sykes-Picot, antara British, Perancis dan Russia, selepas kejatuhan Uthmaniyyah, Syria dengan Lebanon termasuk di dalam bahagian Perancis. Maka polisi dan politik Syria berlainan dengan Jordan, Iraq, negeri di bawah pembahagian British.

Yang kedua, Syria bersempadan dengan Israel, sangat rapat dengan strategi keselamatan Israel. Apa yang berlaku di Syria adalah strategi keselamatan Israel yang diatur oleh Barat. Ini mesti kita faham, bukan bumi Syria itu, tanpa mengira siapa yang memerintah Syria, yang penting kepada kuasa-kuasa Barat ialah keselamatan Israel, ini mesti kena faham.

Selepas berlaku kejatuhan Shah di Iran, kumpulan Islam Syiah memerintah Iran. Mereka mengisytiharkan putus hubungan diplomatik dengan Israel, mengisytiharkan Israel sebuah negara haram, yang pertama. Lalu, Barat menggunakan Saddam Hussein untuk menyerang Iran, semua negeri Arab menyerang Iran di masa itu, kecuali Syria, Yaman, Sudan, Algeria, Libya tidak menyokong serangan ke atas. Libya tak, Libya lain tak menyokong serangan Iraq ke atas Iran di masa itu.

Yang ketiga, Hafez al-Assad, Parti Ba'ath, Saddam Hussein Parti Ba'ath, dua ini ada krisis, krisis dalam parti Ba'ath, dan tidak bersama. Bila Syria tidak bersama dengan Iraq dalam Perang Teluk yang pertama, Iran dikepung oleh semua negeri di bawah pengaruh Barat. Maka Iran mengambil kesempatan mengadakan hubungan dengan Syria, hubungan dengan Syria. Hafez al-Assad yang walaupun kalangan (Syiah) Alawi, (Syiah) Alawi dalam 10 peratus ataupun 20 peratus sahaja, 80 peratus adalah Sunni di Syria, ini perlu dia sedar. Walaupun Barat mengatur supaya Hafez al-Assad menguasai Syria, tapi dalam masa yang sama mereka mesti meraikan 80 peratus Sunni di Syria.

Dalam masa yang sama, Hafez al-Assad mengadakan hubungan dengan Iran. Iran mengambil peluang, Syria menjadi pintu untuk keluar ke dunia lain dalam Perang Teluk yang pertama, ini kita kena faham. Dalam masa yang sama, Syria termasuk kalangan negeri yang menolak perjanjian Madrid dan Oslo yang mengiktiraf Israel. Mereka menolak penyelesaian dua negara Palestin, satu untuk Yahudi dan satu untuk Israel.

Sama dengan Yaman, Sudan, Libya, Iraq juga sama, termasuk Algeria. Negara-negara ini dianggap sebagai ancaman kepada Israel. Maka menjadi sasaran kepada Arab Spring, Arab Spring, jadi sasaran semua negara ini. Mesir juga jadi sasaran kerana Mesir, kedudukan Terusan Suez yang menjadi penghubung kepada laluan dunia Barat, bekalan tenaga minyak petroleum daripada negeri Teluk. Mesir juga menjadi perhatian mereka dalam masa yang sama, pengaruh Islam juga kuat di Mesir.

Maka Arab Spring dijadikan satu cara untuk membentuk peta baru Asia Barat, peta baru Asia Barat yang dirangka oleh Barat, demi keselamatan Israel. Kita melihat, semua negeri Arab Spring ini kumpulan Islam gagal walaupun kumpulan Islam yang paling ramai turun ke padang, Arab Spring, kerana dicaturkan oleh Barat untuk menyelamatkan Israel.

Syria yang mengambil kesempatan daripada strategi kedudukan dia, dengan hubungan yang rapat dengan Iran, dalam masa yang sama membenarkan semua kumpulan Palestin yang dianggap ekstrem, Hamas, Tanzim al-Jihad, kumpulan ...., dan lain-lain, berpangkalan di Syria. Dan Iran membantu kumpulan-kumpulan ini melalui Syria, melalui Syria.

Dan Iran telah mencapai kemajuan teknologi yang tinggi dalam membantu Gaza dan Selatan Lubnan. Menggagalkan serangan Israel ke atas Gaza dan Lubnan sebanyak dua kali, gagal, senjata Amerika tidak berkesan. Mereka mengetahui bahawa bantuan senjata ialah melalui Yaman dan Sudan, serta Syria. Yaman dengan Sudan pangkalan yang jauh. Kita jangan lupa, Israel pernah menyerang Sudan, 'Port' Sudan, dalam masa yang sama juga Israel menyerang Syria. Syria dianggap paling bahaya kerana di situ pangkalan, ada kumpulan Palestin yang tidak mengiktiraf Israel, mereka perlu dikacau.

Beberapa tahun yang lalu, beberapa media Barat telah menyiarkan artikel, termasuk Al Jazeera, penglibatan Arab Saudi dan Barat menghantar Daesh, menghantar kumpulan pelampau yang ditugaskan oleh Amerika di Afghanistan. Yang balik ke negeri masing-masing ditahan, dihantar ke situ, tujuan untuk mencetuskan kekacaun di Syria dianggap sebagai pangkalan di atas nama untuk menentang kezaliman Hafez al-Assad.

Mereka yang bersemangat ini pergi ke sana berperang untuk menentang Hafez al-Assad kerana dia (Syiah) Alawi. Mereka lupa bahawa di sini mereka telah digunakan untuk mencetuskan kekacauan di Syria.

Dalam hal ini kita melihat, ulama-ulama Syria sendiri berbelah bahagi, contohnya Dr Wahbah al-Zuhaili Al Marhum mengambil sikap diam, (tidak) mengkritik kerajaan Syria, diam, dan tak keluar daripada Syria, Dr Wahbah.

Syeikh Ali As-Sobuni duduk tinggal di Saudi, sebahagian tinggal di Turki. Syeikh Dr Said Ramadan Al-Bouti mengambil sikap bersama Hafez al-Assad. Kita melihat ulama-ulama di Syria pun berbelah bahagi, bagaimana nak menentukan sikap mereka dalam perkara ini.

Dalam hal ini kita mesti faham, apa yang berlaku di Aleppo pada hari ini adalah rantaian daripada semua yang saya sebut tadi. Khususnya tiga hari lepas saya baca dalam media, di Aleppo, Bangsa-Bangsa Bersatu menangguhkan genjatan senjata, minta tangguh genjatan senjata dan minta hantar pengaman. Wakil Syria di Bangsa-Bangsa Bersatu telah mendedahkan dalam sidang media di PBB, sidang sehari. Wakil Syria mendedahkan ada 12 orang agen tentera yang dikepung di situ, dan mereka senaraikan nama-nama, seorang daripada Israel, seorang daripada Amerika, seorang daripada Jordan, seorang daripada Turki, seorang daripada Morocco, seorang daripada Qatar, 6 orang daripada Saudi, yang masih duduk di Aleppo.

Apa makna ini semua? Menandakan betapa campur tangan tentera asing, rakyat menjadi mangsa. Campur tangan semata-mata untuk menyelamatkan Israel. (Agen tentera) Turki itu saya yakin, Turki yang Fethullah Gulen punya, bukan Turki yang Erdogen, yang masih lagi ada dalam tentera Turki. Saya rasa begitulah agaknya.

Dan kita melihat bagaimana Turki sudah mengubah dia punya (pendirian) ke Arab Barat, sekarang ini baik dengan Rusia dan Iran kerana mengetahui percaturan politik yang berlaku di Asia Barat. Ya?

Dato' Seri, apa, yang apa, Dato' Seri pergi hadir ke Tehran baru ini kan? So, ada banyak yang kritik la, kata Dato' Seri pergi tidak tepat pada masanya, satu lagi macam Kesatuan Ulamak, Dr Yusuf Al-Qardhawi sendiri pun kata dia tidak atas, Dato' Seri pergi atas kapasiti peribadi bukan atas (KUIS) itulah.
 
Saya menjadi ahli Majma' Taqrib yang ditubuhkan tahun 1980, dan saya hadir program tahunan di situ, kecuali saya uzur saya tak pergi, bukan kali pertama saya hadir. Dan saya hadir di situ dengan pandangan saya terhadap perpaduan ulama tanpa mengira Sunni dan Syiah, mereka perlu bersatu. Dan saya kritik Iran, kena baca ucapan saya di Tehran apa ucapan saya.

Ucapan saya, saya tidak tunduk kepada mana-mana kerajaan dan pengaruh dengan Barat ataupun Timur, apa yang itu ialah kepentingan Islam, dan bila ada desakan ini, saya dah tulis surat kepada Kesatuan Ulamak Sedunia, bahawa itu pendirian saya. Saya tak terpengaruh dengan dasar Qatar, dengan dasar Saudi, dengan dasar Emirate.

Apa lagi saya terkilan dengan Persidangan Negara Teluk dua minggu yang lalu, disertai oleh Perdana Menteri British. Apa kedudukan Perdana Menteri British? Adakah British ini anggota Negara Teluk? Mengapa hadir dalam sidang ini? Sidang ini membuat resolusi untuk bersama menentang Iran, bukan menentang Israel, (tetapi) menentang Iran, ini apa makna? Ini satu benda yang sangat kacau di Asia Barat.

Apa lagi dengan yang saya sebut dalam perkara yang pertama tadi, dan saya ada pendirian. PAS ada pendirian PAS sendiri. Dalam Perang Teluk yang pertama dulu, tahun 1980, Iraq menyerang Iran, di masa itu PAS bersama dengan Iran dan menyokong Iran. Semua negara Arab kecuali sedikit menyokong Iraq dan beberapa kumpulan Islam menuduh PAS terpengaruh dengan Syiah. Bila Saddam Hussein berpaling tadah menyerang Kuwait, dan negara Arab menjemput Amerika, kita dijemput balik untuk ikut mereka, kita ada pendirian kita, kita adalah Sunni, tidak Syiah. Kita membaca politik antarabangsa bukan politik yang sempit, yang tengok satu masa berlaku itu sahaja, kita baca semua, ini.

Dato' Seri, macam mana dengan kunjungan ke Tehran itu mendapat kecaman Presiden KUIS sendiri, al-Qardhawi, so apa?
Saya dah tulis surat, dan saya bersedia untuk letak jawatan, dan saya pegang jawatan itu bukan saya minta, saya tak minta jawatan, dia lantik saya, saya tak hadir pun muktamar dia, saya bersedia.

Tapi kiranya dia ada berhubung secara peribadi dengan Dato' Seri?
Saya tulis surat, cukup dengan surat saya itu, beliau uzur, beliau uzur, telinga tak dengar, mata tak berapa nampak, saya tak tahu kenyataan dia itu benar ataupun tidak.

Melalui facebook pula itu kan?
Saya tak tahu, tak tahu, beliau uzur. Beliau uzur, dan telinganya tak dengar, dan guna alat pun payah, dan mata pun tak nampak, saya tak tahu adakah daripada beliau (atau) daripada orang lain.

Surat itu dihantar bila ya? Ya Dato' Seri, surat itu dihantar bila ya?
Surat saya? Surat saya 4 hari lepas.

Empat hari lepas, kali terakhir Dato' Seri?
Saya hantar kepada Setiausaha Agung Kesatuan supaya dibaca oleh mereka. Dan setahu saya, seorang sahaja yang tulis surat supaya .... saya itu. Yang lain senyap, tak kata apa. Seorang sahaja, duduk di UK, dia ini jadi Rektor kepada Universiti di Ireland, universiti dibiayai oleh Negara Teluk. Barangkali dia bekerja dengan Negara Teluklah, yang ini sahaja, yang lain senyap tak kata apa.

Dato' Seri, mengenai dengan kesihatan al-Qardhawi itu, daripada mana Dato' Seri dimaklumkan yang dia dah berapa lama dia dah tak sihat?
Saya jumpa dia, memang jumpa yang terakhir baru 2, 3 bulan lepas, memang. Dan saya terpaksa menjadi pengerusi mesyuarat, kerana beliau tidak menjadi pengerusi mesyuarat itu. Yang lain pun uzur, tua-tua semua, banyak uzur. Itu

Rasa berat hati tak dengan keputusan untuk meninggalkan KUIS?
Saya mahu supaya Kesatuan Ulamak ada pendirian dia sendiri, tidak dipengaruhi oleh Qatar, dipengaruhi oleh mana-mana negara, kena ada pendirian dia sendiri. Dan saya juga dijemput oleh ulama-ulama Sunni di Iran. Kita kena sedar bahawa 30 peratus rakyat Iran adalah Sunni. 30 peratus adalah Sunni. Berapa juta, daripada 30 peratus itu orang Sunni. Yang hadir muktamar itu banyak sebahagian besarnya adalah ulama-ulama Sunni daripada Iran. Apa kita nak letakkan kedudukan mereka?

Pasal Syria itulah, pasal ada keadaan....
Syria itu perkara, kita boleh tumpu kepada masalah-masalah Palestin, masalah-masalah Palestin, masalah budaya mengkafirkan antara satu sama lain, dan masalah isu minoriti Islam termasuk Rohingnya, itu sahaja. Ya, ya?

 Transkrip penjelasan isu Syria oleh Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang, Presiden PAS dalam temubual bersama media pada 23 Disember 2016, di Masjid Rusila, Marang, Terengganu disediakan wartawan Harakah Izwan Abdul Halim.


TG Abdul Hadi tegas pertahan kepentingan dunia Islam

Posted: 23 Dec 2016 06:53 AM PST

HARAKAHDAILY 


 

KUALA LUMPUR: Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang menegaskan pendiriannya dan mahu Kesatuan Ulama Islam Sedunia (KUIS) teguh berdiri, tanpa dipengaruhi oleh mana-mana pihak atau negara.

Katanya, beliau pergi ke persidangan di Iran pada minggu lalu kerana beliau adalah ahli kepada Majma' Taqrib'yang ditubuhkan dalam tahun 1980, lapor Buletin Online.

Beliau berkata demikian kepada media apabila ditanya tentang kedudukan dalam KUIS dan pemergian ke Iran, selepas menyampaikan kuliah mingguannya di Masjid Rusila, hari ini.

"Saya hadir dengan pandangan saya terhadap perpaduan ulama tanpa mengira Sunni dan Syiah, mereka perlu bersatu dan saya kritik Iran," jelasnya yang juga Naib Ketua KUIS.

Tegasnya, beliau tidak tunduk kepada mana-mana kerajaan dan terpengaruh kepada Barat atau Timur serta bercakap atas kepentingan Islam semata-mata.

Video

Terpaksa Berjalan Guna Tongkat

Posted: 23 Dec 2016 06:49 AM PST

MALAYSIAN DIGEST


..


Pengacara Awal Ashaari kini terpaksa menggunakan tongkat untuk berjalan akibat kecederaan di bahagian ligamen (ACL) lutut kanannya yang dialami selepas terjatuh ketika bermain luncur ais di Sapporo, Jepun minggu lalu.

Kejadian itu berlaku ketika Awal, 35, bercuti bersama keluarganya di negara itu.

Memetik laporan Harian Metro, Awal bagaimanapun terpaksa menangguhkan pembedahan disebabkan beberapa komitmen kerja yang sudah dipersetujui terlebih dahulu.

"Selepas pulang dari bercuti, saya membuat membuat pemeriksaan di dua hospital berbeza di sini. Hasil pemeriksaan terdapat kesan koyak pada bahagian ACL lutut kanan. Jadi doktor mencadangkan saya untuk membuat pembedahan.

"Namun disebabkan saya terikat dengan beberapa komitmen kerja pada awal tahun depan, saya menangguhkan dahulu pembedahan itu. Buat masa sekarang, saya perlu menggunakan tongkat untuk berjalan," katanya

Awal yang juga pengacara Melodi berkata, dia juga boleh sekiranya tidak mahu melakukan pembedahan tetapi kecederaan itu mengambil masa untuk pulih.

"Seboleh-bolehnya saya disarankan untuk melakukan pembedahan juga. Kalau tak nak pun boleh, tapi akan ambil masa untuk pulih sepenuhnya," katanya.

Menurut Awal, doktor juga menasihatinya supaya tidak melakukan aktiviti berat atau bersukan seperti berlari dalam jarak jauh.


Malaysia akhiri tempoh anggota tidak tetap Majlis Keselamatan PBB dengan majlis resepsi

Posted: 23 Dec 2016 06:45 AM PST

ASTRO AWANI


Malaysia akhiri tempoh anggota tidak tetap Majlis Keselamatan PBB dengan majlis resepsi
ANIFAH: Malaysia mengakhiri tempoh dua tahun sebagai anggota tidak tetap Majlis Keselamatan PBB dengan mengadakan majlis resepsi. - Gambar fail
 
PUTRAJAYA: Malaysia mengakhiri tempoh dua tahun sebagai anggota tidak tetap Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa Bersatu (PBB) dengan mengadakan majlis resepsi di Pejabat Perwakilan Tetap ke PBB di New York pada Khamis (22 Dis).

Majlis resepsi itu, yang dihoskan oleh Menteri Luar Datuk Seri Anifah Aman, adalah bagi merakamkan penghargaan Malaysia kepada anggota Majlis Keselamatan yang lain dan anggota PBB seluruhnya, Sekretariat PBB dan masyarakat sivil atas sumbangan mereka semasa Malaysia menduduki kerusi itu.

Dalam satu kenyataan hari ini, Kementerian Luar berkata, kerjasama yang diberikan oleh semua pihak telah memudahkan Malaysia melaksanakan tugasnya di Majlis Keselamatan.

Sejak dua tahun lepas (2015-2016), Malaysia menyaksikan pelaksanaan beberapa inisiatif penting, termasuk melindungi kanak-kanak daripada penculikan dalam situasi konflik bersenjata, yang dipengerusikan oleh Malaysia di Majlis itu.

Inisiatif lain ialah usaha tangani senjata pemusnah besar-besaran kepada pelaku bukan negara; isu Palestin; membina keamanan di negara-negara pasca konflik; dan kepelbagaian kesan perubahan iklim terhadap keamanan dan keselamatan antarabangsa.

"Malaysia gembira kerana inisiatif tersebut mendapat sokongan amat besar daripada semua pihak di dalam dan di luar jentera PBB," katanya.

Jamal teruskan operasi resort walaupun diarah tutup 14 hari

Posted: 23 Dec 2016 06:37 AM PST

ASTRO AWANI


Jamal teruskan operasi resort walaupun diarah tutup 14 hari
Jamal meneruskan operasi resortnya walaupun MDSB menyita dan mengarahkan premis itu ditutup selama 14 hari. - Sumber gambar Jamal Md Yunos
SUNGAI BESAR: Pemilik Sekin Fishermen Village Hotel & Resort, Datuk Seri Jamal Md Yunos bertindak meneruskan operasi resortnya hari ini walaupun Majlis Daerah Sabak Bernam (MDSB) telah menyita dan mengarahkan premis itu ditutup selama 14 hari bermula semalam.

Beliau yang juga Ketua Umno Bahagian Sungai Besar mendakwa pihaknya telah mematuhi segala syarat yang telah ditetapkan, namun gagal memperolehi lesen sah kerana campur tangan politik pihak tertentu.

"Resort ini telah dibangunkan lapan tahun lalu dan mula beroperasi sejak 2011, persoalannya kenapa tidak diberi lesen oleh MDSB walaupun semua syarat telah dipatuhi?," katanya kepada pemberita di resort berkenaan di sini, hari ini.

BACA: Resort milik Jamal disita MDSB

Terdahulu, Jamal bertindak 'merasmikan' resort tersebut buat pertama kalinya sejak 2011 dengan memotong reben selain mengoyak notis arahan penutupan oleh MDSB.

Mengulas mengenai tindakan Pejabat Daerah dan Tanah yang merobohkan 11 bilik bangunan yang masih dalam pembinaan, Jamal berkata pihak berkenaan sepatutnya memberi notis terlebih dahulu sebelum merobohkan bangunan tersebut.

Jamal berkata peguamnya akan mendapatkan perintah mahkamah Isnin ini bagi menarik balik arahan sita dan penutupan resort itu.

Semalam, MDSB bertindak menyita resort seluas empat hektar yang mempunyai 100 unit bilik itu kira-kira pukul 10 pagi.

Yang Dipertua MDSB, Azlinda Azman berkata penutupan berkuat kuasa semalam itu dibuat mengikut Undang-undang Kecil 38, Undang-undang Kecil Hotel MDSB 2013 kerana menjalankan aktiviti perhotelan tanpa lesen sah.

Kenapa pilih Wan Azizah, bukannya Azmin sebagai PM?

Posted: 23 Dec 2016 06:33 AM PST

MALAYSIA TODAY


wan-azizah-azmin-ali
Kalau betul negara memerlukan seorang calon PM sementara, bukankah lebih wajar mencadangkan seorang yang betul-betul dapat memimpin, tetapi waktunya terhad seperti Tun Dr Mahathir Mohamad yang popularitinya hampir setara dengan Anwar?

Timmy Say, Free Malaysia Today

Permainan politik ke arah Pilihan Raya Umum ke-14 semakin hangat, terutamanya di pihak pembangkang.
Namun seperti biasa, sasaran permainan politik pembangkang bukanlah ke arah menyerang Umno-BN, sebaliknya ke arah menonjolkan diri dan mematikan langkah rakan sendiri.

Yang menariknya, cadangan dilontar pembangkang ke media kelihatan tidak dibincang terlebih dahulu semasa mereka sendiri. Mereka mengharapkan rakyat dan media akan menyambut cadangan tersebut lalu dibahas dan dihangatkan sebelum idea itu digunakan sebagai senjata untuk menekan sesama mereka sendiri.

Minggu ini terdapat 2 idea menarik. Idea pertama ialah lontaran daripada Pemuda PKR agar Amanah diserapkan ke dalam PKR. Idea kedua ialah pendedahan awal DAP yang Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail diangkat sebagai calon perdana menteri sementara dan Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai calon timbalan perdana menteri sementara.

Bubar Amanah

Idea agar Amanah dibubar disambut hangat oleh media pro-pembangkang seperti Malaysiakini – yang terus-menerus membicarakan isu tersebut walaupun idea ini ditolak mentah-mentah oleh Amanah dan setiausaha agung PKR tanpa kajian mendalam.

Entah-entah idea itu ditolak bukan kerana ideanya, tetapi kerana siapa di belakang idea tersebut memandangkan pencadangnya, Timbalan Ketua Pemuda PKR, Dr Afif Bahardin dilihat adalah watak yang pro-Timbalan Presiden PKR, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali.

Dari perspektif PKR, boleh difahami mengapa idea sebegitu terkeluar daripada sebahagian pemimpin mereka. Masih ingatkah insiden di mana DAP mendesak PKR agar Selangor dan Pulau Pinang membubarkan DUN untuk diadakan pilihan raya negeri? Amanah bertindak menyokong cadangan DAP tanpa mempedulikan kesulitan yang terpaksa dihadapi PKR.

Barangkali inilah yang menyebabkan ada sebahagian PKR yang merasakan Amanah tidak membawa sebarang nilai tambah kepada PKR, selain menjadi undi DAP kedua di dalam Pakatan Harapan untuk memaksa PKR akur kepada idea kontroversi. Bukan itu sahaja, Amanah sebenarnya juga menjadi masalah besar dalam rundingan mencapai persetujuan satu-lawan-satu antara parti-parti pembangkang dengan Umno-BN.

Calon PM

Naib Presiden PKR, Nurul Izzah Anwar mendedahkan Pakatan Harapan akan mengumumkan calon perdana menteri mereka tidak lama lagi.

Peliknya, Penasihat DAP, Lim Kit Siang terlebih dahulu mendedahkan calon perdana menteri sementara ialah Dr Wan Azizah, manakala calon timbalan perdana menteri sementara pula ialah Muhyiddin di dalam satu ceramah.

Apakah tujuan Kit Siang membuat pengumuman ini tanpa menunggu pengumuman rasmi seperti disebut Nurul Izzah tidak diketahui? Ada yang berbisik sesiapa pun calon PM Pakatan Harapan, DAP adalah de facto leadernya, dan apa yang dilakukan Kit Siang menguatkan bisikan ini.

Yang hairannya, mengapa Azmin tidak dipilih sebagai calon PM? Dengan memilih Azmin, sebenarnya tiada keperluan untuk mengangkat seorang calon PM sementara. Dr Wan Azizah ialah orang PKR, Azmin juga orang PKR, malah Azmin berpengalaman sebagai menteri besar Selangor.

Sekiranya Datuk Seri Anwar Ibrahim dibebaskan selepas Pakatan Harapan menang di PRU14, beliau boleh dilantik sebagai penasihat perdana menteri, dan de facto leader kepada kerajaan Pakatan Harapan seperti struktur organisasi PKR yang jauh lebih berkuasa daripada mereka yang memegang jawatan.

Dalam keadaan itu, Azmin boleh terus berperanan sebagai PM tanpa perlu ditukar dan Anwar pula adalah de facto ketua kerajaan.

Kalau betul negara memerlukan seorang calon PM sementara, bukankah lebih wajar untuk mencadangkan seorang yang betul-betul dapat memimpin, tetapi waktunya terhad seperti Tun Dr Mahathir Mohamad yang popularitinya hampir setara dengan Anwar, jika kajian Persepsi Rakyat Selangor 2016 dijalankan Institut Darul Ehsan (IDE) dijadikan rujukan, walaupun agak janggal bagi IDE untuk tidak menyertakan nama Azmin dalam kajian populariti pemimpin yang dibuatnya.

Apakah penulis tersilap baca atau sememangnya ada perang sulit antara DAP dan Amanah dengan team Azmin di PKR?


Laman web kritik 1MDB disekat

Posted: 23 Dec 2016 06:25 AM PST

MALAYSIA TODAY


1mdb


(Sinar Harian) – SEKURANG-kurangnya 39 laman web termasuk yang menyiarkan kritikan terhadap isu 1Malaysia Development Berhad (1MDB) dan sentimen agama Islam  disekat oleh kerajaan sepanjang tahun lalu.

Ia adalah hasil laporan penyelidikan bersama yang dijalankan dua badan bukan kerajaan, iaitu Sinar Project dan Ooni yang bermula pada 24 September hingga 13 November tahun ini.

Menurut laporan Oriental Daily yang memetik hasil laporan bertajuk Perkembangan Penapisan Internet di Malaysia pada Februari tahun ini, laman web The Malaysia Insider dan Sarawak Report adalah antara yang paling awal dikenakan tindakan oleh pihak kerajaan.

"Walaupun kedua-dua laman web itu menyiarkan berita yang memetik daripada sumber lain, tindakan tetap dikenakan terhadap mereka," tulis akhbar ini.

Difahamkan, laman web itu disekat oleh Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) atas kesalahan di bawah Seksyen 23, Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 kerana mengancam keselamatan negara.

"Selain itu, beberapa blog yang mengkritik perkembangan semasa negara turut tidak dikecualikan daripada dikenakan tindakan sama. Ini termasuklah beberapa blog pro pembangkang dan blog milik beberapa aktivis masyarakat."

Begitu juga dengan laman web dikenali sebagai Religion Of  Peace telah disekat oleh kerajaan kerana menyiarkan isu sentimen kaitan Islam.

Sementara itu, laporan daripada hasil penyelidikan itu turut menyebut, laman web milik Gabungan Pilihanraya Bersih dan Adil (Bersih) yang telah disekat pada tahun lalu, bagaimanapun dibenarkan beroperasi semula.

SKMM dilaporkan telah menyekat 5,044 laman web melibatkan pelbagai kesalahan di bawah Akta Komunikasi dan Multimedia 1998, sejak 2015 sehingga Oktober lalu.

Daripada jumlah itu, 4,277 adalah laman web berunsur lucah, jelik dan mengancam keselamatan, manakala 767 lagi memaparkan unsur perjudian, pelacuran, penipuan, cetak rompak, produk palsu, ubat tidak berdaftar dan sebagainya.

Bila Siti Nurhaliza tegur Jamal

Posted: 22 Dec 2016 04:17 PM PST

Bila Siti Nurhaliza tegur Jamal
Perkongsian Siti Nurhaliza di Instagramnya.
 

GELAGAT Pengerusi Gabungan NGO Melayu Malaysia, Datuk Seri Jamal Md Yunos yang hanya hadir ke Pejabat Setiausaha Kerajaan (SUK) Negeri Selangor semalam dengan hanya bertuala mencuri tumpuan penyanyi tersohor negara.

Datuk Siti Nurhaliza Taruddin menerusi laman Instagram miliknya dalam nada berseloroh turut menegur tindakan Pengerusi Gerakan Baju Merah itu.

"Jangan jadi macam jamal ye.. #kawasansayapuntakdeair #dapatnotis #sediatongair #fahambahasa #Repost @yasinsulaiman

"Jamal dah 4 hari tak mandi. Mintak jasa baik MB tumpang mandi kat opis SUK #lol", tulisnya lagi.

Sebelum ini, Sinar Harian melaporkan Jamal yang hadir ke SUK semalam menyatakan kehadirannya itu dengan berpakaian tuala mandi sebagai protes terhadap kerajaan negeri yang gagal mengurus masalah air di negeri ini.

[ARTIKEL BERKAITAN: Jamal bertuala, mahu tumpang mandi di pejabat MB]
[ARTIKEL BERKAITAN: Gara-gara bawa sebotol air ke rumah Jamal]

"Saya cuma datang untuk menumpang mandi, sudah empat hari saya tidak mandi kerana ketiadaan air di rumah.

"Lagipun, saya bukannya datang untuk membuat demo baju merah ataupun bawa senjata, jika tidak boleh di pejabat MB, di tingkat bawah pun jadilah," katanya ketika ditemui di hadapan pagar pejabat SUK Selangor.

Beliau yang tiba kira-kira jam 9.40 pagi itu berhasrat untuk mandi di pejabat Menteri Besar dan menunggu hampir 45 minit sebelum beredar dari kawasan SUK.

Sementara itu, teguran Siti itu selepas 20 jam lalu dimuat naik telah mendapat 16.5 ribu likes dan lebih 1,400 komen

Adik TPM meninggal dunia

Posted: 22 Dec 2016 04:13 PM PST



BAGAN DATOH - Adik lelaki Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi, Ahmad Dzulfikri Hamidi meninggal dunia kira-kira 11.30 malam semalam.

Pegawai Khas Timbalan Perdana Menteri, Datuk Khairuddin Tarmizi ketika dihubungi mengesahkan  perkara berkenaan.

"Allahyarham berusia 45 tahun dan menghembuskan nafas terakhirnya di Hospital Angkatan Tentera Tuanku Mizan di Wangsa Maju, Kuala Lumpur.

"Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi ada menghubungi saya memaklumkan perkara berkenaan," katanya.
Menurut Khairuddin jenazah Allahyarham akan dikebumikan hari ini selepas solah Jumaat di Tanah Perkuburan Islam  Sungai Nipah Darat, Bagan Datoh.

Sementara itu tinjaun Sinar Harian di laman Fan Page Facebook Ahmad Zahid turut menemui status yang dimuat naik beliau memaklumkan perkara sama.

Al-Fatihah.

Syed Saddiq serah habuan debat RM10,000 kepada 4 mahasiswa digantung UM

Posted: 22 Dec 2016 04:09 PM PST

 DALIA ISMAIL
 
 
Tinggal kenangan: Syed Saddiq Syed Abdul Rahman (tiga dari kiri) memperoleh RM10,000 daripada Perdana Menteri Datuk Seri Mohamad Najib Razak (dua dari kiri) ketika menerima Anugerah Belia Negara setahun lalu.Tinggal kenangan: Syed Saddiq Syed Abdul Rahman (tiga dari kiri) memperoleh RM10,000 daripada Perdana Menteri Datuk Seri Mohamad Najib Razak (dua dari kiri) ketika menerima Anugerah Belia Negara setahun lalu.


Atas semangat kebebasan bersuara Pendebat Terbaik Asia Syed Saddiq Syed Abdul Rahman sanggup menyerahkan habuan pernah diterimanya sebanyak RM10,000 kepada empat aktivis mahasiswa Universiti Malaya (UM) yang digantung pengajian kerana terbabit dalam demonstrasi Tangkap MO1.

Beliau yang memperoleh wang sebanyak itu ketika menerima Anugerah Perdana Belia Negara setahun lalu atas kejayaan memenangi Pendebat Terbaik Asia sebanyak tiga kali. Debat yang memperjuangkan hak kebebasan bersuara.

"Setahun yang lalu, saya berkesempatan untuk berjabat tangan dengan Perdana Menteri Datuk Seri Mohd Najib Razak apabila mendapat Anugerah Perdana Belia Negara atas berkat sokongan dan dorongan dari Menteri Belia dan Sukan Khairy Jamaluddin.

"Saya pernah disoal oleh media tentang wang berjumlah RM10,000 yang saya terima.

"Saya berjanji bahawa saya akan gunakan wang tersebut untuk memperjuangkan hak kebebasan bersuara kerana itulah sebab asal saya memperolehi anugerah itu.

"Setahun sudah berlalu dan sehingga hari ini saya masih belum menggunakan wang tersebut," ujarnya dalam satu kenyataan.

Pada 9 Disember lalu, UM telah menjatuhkan hukuman bersalah di bawah Akta Universiti dan Koleh Universiti (AUKU)1971 terhadap empat penuntutnya yang terlibat dalam himpunan Tangkap MO1.

Mereka adalah Pengerusi Kesatuan Mahasiswa Malaysia (Kesatuan), Anis Syafiqah Md Yusof yang juga pelajar Fakulti Bahasa dan Linguistik serta tiga mahasiswa Akademi Pengajian Islam iaitu Suhail Wan Azahar, Luqman Nul Haqim Zul Razali dan Muhammad Luqman Hakim Fazli.

Kata Syed Saddiq lagi Menteri Belia dan Sukan Khairy Jamaluddin benar-benar menghormati hak-hak rakyat untuk memberikan kebebasan bersuara di kalangan orang muda haruslah membuktikannya.

"Datuk Seri Najib yang dulunya mengucapkan tahniah kepada saya kerana berjaya mengharumkan nama negara atas dasar bahas kini bermati-matian menjahit mulut rakyat yang berani melawannya.

" Yb Khairy pula berhentilah bersekongkol dengan mereka yang menyekat kami - terutama sekali golongan muda. Kotakan janji YB untuk membenarkan kami bersuara. Pemimpin yang hebat akan mendengar suara rakyatnya, bukan sekadar bergambar dan berselfie bersama rakyat.

"Pemimpin yang adil tak akan gentar dengan ugutan. Tak akan lari dari kritikan," ujarnya.

Syed Saddig yang juga Ketua Armada Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) berkata, walaupun empat mahasiswa itu tidak menyertai mana-mana parti politik tetapi kehadiran aktivis muda ini yang inginkan hak kebebasan bersuara perlu diberikan perhatian terhadap masalah dihadapinya.

"Mereka aset negara yang harus didukung, bukan ditindas. Merek ada wira dan wirawati Malaysia.

"Atas dasar janji yang telah saya berikan setahun lepas, saya akan menyumbangkan RM10,000 yang saya terima kepada Anis Syafiqah (wakil) untuk digunakan bagi memperjuangkan hak kebebasan bersuara.

"Saya bukanlah kaya dan tidak datang dari keluar yang kaya. Tetapi saya percaya sumbangan ini merupakan salah satu pelaburan untuk pemerkasaan kuasa anak muda yang bakal mencorakkan negara tercinta.

"Sejak saya giat aktif dalam dunia politik, saya sudah pun membelanjakan lebih 30% daripada simpanan saya. Saya telah kehilangan dua pekerjaan dan pelbagai layanan buruk terhadap ahli keluarga dan saya sendiri. Walaupun menyakitkan dan menyukarkan tetapi saya tetap meneruskan perjuangan ini," ujarnya.

Dana bantu aktivitis mahasiswa

Syed Saddiq juga menyeru orang ramai untuk mengumpulkan dana bagi membantu mana-mana aktivis muda yang berjuang atas nama hak kebebasan bersuara.

Sumbangan boleh terus dilakukan ke:
Pemegang Akaun: DEMA MANAGEMENT
Nombor Akaun: 1407-3001-0122-676
Nama Bank: ALLIANCE BANK MALAYSIA BERHAD
Sebarang pertanyaan boleh terus berhubung dengan wakil KESATUAN, Saudari Nur Liana Abd Latif di talian: 011-1220 2456.

Singapura hukum orang ketiga terlibat seleweng dana 1MDB

Posted: 22 Dec 2016 04:03 PM PST

Yeo JiaweiYeo Jiawei

Bekas eksekutif bank Yeo Jiawei menjadi individu ketiga menerima hukuman di Republik Singapura atas tuduhan pengubahan wang haram membabitkan dana 1Malaysia Development Bhd (1MDB).

Yeo dijatuhi hukuman penjara 30 bulan oleh mahkamah hari ini, selepas disabitkan atas kesemua empat kesalahan mengganggu saksi.

Bagi setiap satu pertuduhan, Yeo boleh dipenjara sehingga tujuh tahun dan denda.

Selepas perbicaraan selama 12 hari yang berakhir bulan lalu, Hakim Ng Peng Hong menyifatkan bekas eksekutif Bank BSI itu sebagai seorang yang "tidak boleh diharap" dan "tidak berwibawa" sebagai saksi.

"Tertuduh (Yeo) menafikan usahanya untuk menyeleweng secara sengaja langkah keadilan. Dia mendakwa orang yang mengilhamkan rancangan untuk menipu kepada CAD (Jabatan Ehwal Komersil) adalah Kevin Swampillai (bekas penyelianya di BSI).

"Selepas menilai versi bukti yang bercanggah... saya mendapati tertuduh tidak boleh dipercayai dan bukan seorang saksi yang berwibawa. Beliau gagal menimbulkan sebarang kesangsian terhadap kes pihak pendakwa. Pihak pendakwaraya telah membuktikan secara jelas dan nyata berhubung kesemua dakwaan yang dihadapi," ujar Ng ketika membacakan penghakimannya.

Mahkamah mendapati selepas Yeo dibebaskan atas ikat jamin polis, dia telah mengatur satu pertemuan pada 27 Mac di Swiss Club bersama-sama rakannya, Samuel Goh Sze-Wei dan Swampillai yang ketika itu bertugas sebagai Ketua Khidmat Pengurusan Mewah BSI, lapor Berita Harian Sg.

Yeo memberitahu mereka supaya berbohong kepada polis bahawa wang yang dipindahkan kepada syarikat adalah milik Swampillai dan dibuat atas kehendaknya.

Yvonne Seah Yew FoongYvonne Seah Yew Foong
Pada 16 Disember lalu eksekutif perbankan privet BSI, Yvonne Seah Yew Foong, menjadi orang kedua disabitkan di Singapura dengan kesalahan penggubahan wang haram yang dikaitkan dengan 1MDB.

Seah, 45, mengaku salah atas tiga kesalahan kerana membantu memalsukan dokumen dan gagal melaporkan transaksi mencurigakan membabitkan taikun kewangan Malaysia, Low Taek Jho.

Pihak pendakwa raya memohon mahkamah menjatuhkan hukuman penjara dua minggu.

Dalam rayuannya, Seah mengemukakan alasan menghidapi "klaustrofobia" atau "takut berada di tempat tertutup."

Bagaimanapun pihak pendakwa mempertikaikan alasan Seah memandangkan 'klaustrofobia' tidak terdapat dalam mana-mana laporan doktor membabitkan beliau.

Penyelia Seah, Yak Yew Chee, kini sedang menjalani hukuman penjara 18 minggu selepas mengaku salah atas kesalahan serupa.

Yak, 57, didenda S$24,000 dan diminta menyerahkan S$7.5 juta "sebagai menunjukkan kekesalan sebenar dirinya".

Jho Low telah dikenal pasti pihak berkuasa Singapura sebagai individu yang mempunyai kepentingan dalam siasatan yang sedang dijalankan membabitkan transaksi kewangan 1MDB yang menyalahi undang-undang.
Jho Low juga dikaitkan dengan dakwaan menggelapkan berbilion dolar dari dana negara.

Yak, pegawai perbankan peribadi Jho Low ialah pegawai atasan Seah dan Seah ialah kakitangan paling kanan dalam pasukan Yak.

Pihak pendakwa raya berkata, Seah membantu Yak dalam menguruskan hubungannya dengan Jho Low dan bapanya, Low Hock Peng dan menerima arahan Yak.

Yak pula menerima arahan daripada Jho Low dan bapanya.
Tuduhan ke atas Yak dan Seah adalah berkaitan dengan pemindahan wang yang dilakukan pada 2 November 2012 berjumlah USD153 juta (S$220.65 juta) dari satu akaun Coutts Zurich yang dimiliki firma Good Star, yang dikawal Jho Low, ke akaun BSI Singapore yang dibuka di Abu Dhabi iaitu Kuwait-Malaysia Investment Corp, yang mana ia merupakan satu lagi akaun yang boleh digunakan Jho Low.
Tiga hari kemudian, sejumlah S$153 juta telah dipindahkan ke akaun BSI milik Low Hock Peng.

Pada 7 November, sejumlah S$150 juta telah dipindahkan ke satu lagi akaun BSI yang dimiliki Jho Low.

Dari akaunnya, sejumlah USD110 juta telah dipindahkan ke satu akaun Swiss yang dimiliki Selune, sebuah firma yang yang beliau meraih faedah daripadanya.

"Pengaliran wang dari Jho Low ke bapanya dan kembali ke Jho Low sebelum ia dipindahkan keluar dari BSI telah disoal oleh seorang pegawai dari BSI Compliance pada 6 Nov 2012.

"Transaksi ini tidak menuruti garis panduan yang ditetapkan," kata Timbalan Pendakwa Raya, Nathaniel Khng di mahkamah.

"Dalam memberi jawapan terhadapnya, Jho Low secara berani menyatakan dalam emel pada 7 November 2012 kepada BSI bahawa dia telah memutuskan untuk memberi bapanya kemewahan yang beliau kecapi 'sebagai dasar hormat dan murah rezeki yang timbul daripadanya' dan bapanya kemudian memutuskan untuk menerima hanya jumlah yang kecil dan selebihnya dikembalikan," kata Khng.

Tiada ulasan: