Nuffnang

Pengikut

Komentar Kini

sumber :-

Komentar Kini


Siapa yang kena kencing ni

Posted: 03 Nov 2016 05:58 PM PDT



Bercakap pasal  presiden PAS kena kencing teringat penulis dengan hadis Wasilah menghapirkan diri kepada Allah Subhanahu watala dan pencapaian cintanya sepertimana yang maksudnya:

Daripada Abu Hurairah Radhiyallahu anhu, katanya: Rasulullah Shallahu alahi wasallam telah bersabda: sesungguhnya Allah subhanahu wataala berfiram: " barangsiapa memusuhi wali waliku, sesungguhnya aku mengisytiharkan perang keatasnya. Dan tiadalah seorang hamba itu menghampirkan diri kepadaku dengan sesuatu yang lebih aku cintai melainkan dengan barangsiapa yang telah aku fardhukan keatasnya, berterusanlah hambaku mendekatkan dirinya kepadaku dengan mengerjakan (amalan amalan) nawafil hinggalah aku mencintainya. Apabila aku mencintainya, aku akan menjadi pendengaranya yang dengannya ia mendengar, aku adalah pengelihatannya dengannya  ia melihat dan tangannya dengannya ia memegang dan kakinya dengannya ia berjalan. Dan jika ia meminta dariku, aku akan mengurniakannya dan jika memohon perlindungan denganku, aku akan melindunginya"(Diriwayatkan oleh Al- Bukhari)

Hadis ini diriwayatkan oleh Al Bukhari didalam Ar Raqaq (Bab Tawadhu) Hadis no 6137 ini menyatakan sesungguhnya Allah subhanahu wataala memelihara dan menjaga para walinya dengan cinta dan pemeliharaanya. Dan Memerangi mereka yang buat jahat (memusuhi dan membenci) terhadap wali walinya.

Perkataan Presiden Pas kena kencing (memusuhi) yakni menyakiti, membenci, memarahi dengan perkataan dan perbuatan. Bukan sekatat itu sahaja malah boleh juga kita maknakan sebagai menghina wali Allah (alim ulamak)

Allah Subhanahu wataala isytihar perang terhadap mereka yang makan riba dan Allah subhanahu wataala isytihar perang juga terhadap mereka yang memusuhi walinya.
Bayangkan, jika Allah subhanahu wataala isytihar perang dengan mereka yang memusuhi wali walinya. Sudah pasti tindakan itu amat di murka dan besar dosanya.

Sesungguhnya aku mengisytiharkan perang atas mereka. Maknanya mereka yang menyakiti sesorang mukmin, sesungguhnya ia telah menyakiti Allah subhanahu wataaala.
Seorang wali Allah yang telah kena kencing tidak rasa kecewa dan tidak sekali kali putus asa dengan usaha untuk mendaulatkan undang undang Allah atas muka bumi ini.
Allah nyatakan sepertimana firmannya yang maksudanya: Ingatlah! Sesungguhnya wali wali Allah itu, tidak ada kekhuatiran terhadap mereka dan tidak (pula) bersedih hati (iaitu) orang orang yang beriman dan mereka selalu bertakwa. Bagi mereka berita gembira didalam kehidupan di dunia dan di akhirat. Tidak ada pengubahan bagi kalimah kalimah (janji janji) Allah. Yang demikian itu adalah kemenangan yang besar…(surah Yunus ayat 62-64).

Kita yang mengaku beriman dan mencintai Allah  kena ingat bahawa isytihar perang terhadap mereka yang membenci dan memusuhi wali walinya bukan suatu yang kecil dan boleh buat main main atau dipandang ringan.

Ia adalah suatu kesalahan yang nyata yang terjadi didalam kehiudpan laum muslimin dizaman akhir akhir ini kerana wali wali Allah suatu kedudukan yang tinggi yang dianugerahkan Allah kepada mereka yang beriman dan bertakwa.

Setiap orang yang menyakiti , memusuhi dan membenci wali wali Allah dan bertindal melampaui batasan keatas harta, diri dan kehormatannya , maka Allah subhanahu wataala mengisytihar perang keatas mereka dan sama terhadap pemakan riba dan ia membinasakan kehidupannya didunia dan akhirat nanti.

Comments (0)

BLOG - BLOG PAKATAN RAKYAT